Voyeurs opgelet! Vanaf 2011 is Saab van plan om de productiefaciliteit in Trollhättan te voorzien van camera’s. Hierdoor kunnen klanten met te veel tijd vanuit hun luie bureaustoel nauwgezet volgen hoe elk schroefje in hun nieuwe 9-5 wordt geplaatst.
In eerste instantie krijgen de toekomstige eigenaren nog een sms’je voorzien van foto, als er zich een belangrijk onderdeel van het productieproces heeft voltrokken. Maar volgens global product manager Christopher McKinnon kan dit zich uitbreiden naar live-streams. Het is dus te hopen dat er zich in de Zweedse fabriek geen Oost-Duitse praktijken afspelen.
Als het werk gedaan is, moet het ook mogelijk worden de auto rechtstreeks bij de fabriek af te halen. Een win-win situatie, aangezien het transportkosten verlaagt en de klant wellicht een stukje extra binding met het merk geeft.
Volgens McKinnon gaat Saab in de toekomst meer de focus leggen op het ‘bespoke-element’. Deze term doet wellicht een lampje branden met een koppeling naar Rolls-Royce, maar in principe is het gewoon een term die inhoudt dat er nadruk op ‘customization’ wordt gelegd. De Saab van de toekomst wordt meer naar wens van de klant gebouwd, in plaats van eerst een reeks modellen te bouwen om die vervolgens te proberen te slijten, aldus McKinnon.
Zeg wat je wilt over Saab, maar sinds de overname door Spyker zijn ze wel met een goed PR-offensief bezig. Het merk Saab is stukken zichtbaarder dan dat het was onder de GM-vlag, en een stukje terugkerende media-aandacht is het halve werk.
Jochempie zegt
Het werkt meestal positief om klanten en geïnteresseerden een kijkje in de keuken te gunnen. En daar is nog veel te halen bij autofabrikanten. Want welk contact met de producent van je dure aanschaf heb je nou nog? Ja, de dealer die hem aan je verkoopt misschien…
koekepan zegt
net zoals bij spyker dus…
JPM zegt
Wat een onzin zeg, het is niet alsof ze daar handgemaakte V12s in elkaar schroeven of zoals bij Rolls het leer met de hand stikken.
Lever zo een auto liever goedkoper af en doe niet alsof je een supercar aan het bouwen bent.
Jochempie zegt
@JPM: Ik denk dat potentiële kopers van een 9-5 het echt wel op prijs stellen als ze de vaardige monteurs de auto in elkaar zien schroeven.
JPM zegt
@Jochempie: Potentiële kopers? Ik ben ook een potentiële koper en ik vind het echt onzin.
Jochempie zegt
@JPM: Oh, ja dat is het onomstotelijke bewijs dat iedere koper dat geen zak zou interesseren.
JPM zegt
@Jochempie: Nee maar je zegt potentiële kopers in de hoop mij uit te sluiten en zo je argument kracht bij te zetten ;)
Kijk waarom kijken we niet bij de fabriek van Ikea of in China hoe ze Nike schoenen in elkaar zetten, of goedkope horloges in Japan, of in India waar ze shirtjes voor H&M in elkaar flansen? Waarom dan wel bij SAAB? Saab maakt geen speciale producten, sterker nog ze maken inferieure producten vergeleken bij de concurrentie.
Wat we wel willen zien: een workshop van Patek Philippe, een tailer in Italie die een handgemaakt pak maakt of een kijkje bij Bugatti waar ze alles met de hand doen en het leer zelf stikken. Dat is omdat het speciale processen zijn. Saab probeert zich hiermee speciaal te laten lijken maar ze krijgen een plastic onderdeel uit Amerika en een robot zet dat in de auto, who cares? Zo doet de rest het ook hoor maar ze pretenderen niet iets speciaals te bouwen en dat doet Saab hiermee wel.
Mja ik houd al op, ieder zn mening, ik vind het onzin jij niet.
BaRa zegt
@JPM: Helaas spreken de Duitse betrouwbaarheidscijfers je stelling tegen: Saab blijkt momenteel betrouwbaarder dan elk ander vergelijkbaar Duits merk. Zo inferieur zal het dus wel niet zijn…
JPM zegt
@BaRa: Ik heb het niet per se over inferieur op het gebied van betrouwbaarheid.
karel zegt
@JPM: wat bij jij een zuurpruim! bleh!
JPM zegt
@Jochempie: Oh overigens vind ik de nieuwe 9-5 best mooi hoor, niets mis mee. Maar dit elitaire idee heeft gewoon Victor Muller written all over it.
BaRa zegt
@JPM: dit initiatief is niet nieuw. Voorheen had je al factory delivery bij Saab. Onder GM is dit echter uiteindelijk verdwenen. Nu voeren ze het principe weer in, maar wat uitgebreid met nieuwe technologie. Ik zie persoonlijk het probleem niet, het past wel bij een merk als Saab, waarbij de kopers zichzelf eerder als individualisten bekijken. Of ze dat ook echt zijn, is een andere zaak, maar dit initiatief sluit dus goed aan bij het profiel van de doelgroep.
martinusgerhardus zegt
Zulke foto’tjes hebben natuurlijk een hoge ‘kijk mij eens waarde’ … je kan al opscheppen met je toekomstige statussymbool zelfs voor je hem hebt!
Wat mij betreft mogen ze dit ook wel invoeren bij
martinusgerhardus zegt
de andere fabrikanten van auto’s die net een beetje dat extra imago of status leveren.
Svenska Aeroplan AB zegt
Was al bekend inderdaad.
Erg leuk initiatief!
Modern, persoonlijk en goed mogelijk bij een relatief kleinschalige productiefaciliteit als de fabriek in Trollhättan!
Mooie verdere stap in de koopervaring. Het bespoke element wordt inderdaad ook al sinds de doorstart besproken. Wordt al een afdeling a-la Mercedes Designo opgebouwd. Dit is the way to go voor Saab!
Svenska Aeroplan AB zegt
@ jochempie: inderdaad, en als je dan ook nog eens bedenkt dat bijna de helft uit blonde vrouwen bestaat…
;)
toyotaprius zegt
@Svenska Aeroplan AB: Die er dan in bikini’s werken en elkaar om de 10 minuten in olieen?
crosscabouter zegt
Ik mag dan geen potentiële klant zijn voor een nieuwe Saab, want daar heb ik het geld simpelweg niet voor over, maar ik vind het idee schitterend. Persoonlijk vind ik het zelf wel passen bij het type mensen die ik ken die Saab rijden en eens in de zoveel tijd een nieuwe aanschaffen. Het zijn mensen die passie hebben voor het merk en eigenlijk alles wat daarbij komt kijken. Een kijkje in de keuken is dan een goede manier om klanten verder aan het merk gebonden te krijgen.
crosscabouter zegt
@crosscabouter: en nu nog even werken aan de zinsopbouw :S
DavidZ zegt
Heb tot nu toe twee nieuwe 9-5’s gezien, in zilver en in antraciet. Zwart metallic zou erg goed staan denk ik, vooral icm de aero uitvoering. En nog mooier en praktischer als stationcar. Ben geen SAAB fan, maar ik moet bekennen dat die nieuwe 9-5 er goed uitziet. Lijkt me toch een volwaardig alternatief voor de Duitse drie, en voor Volvo.
Jammer dat er nog geen zes cilinder diesel leverbaar is, zou zo goed passen bij dat model.
Captain zegt
@jpm:
Victor Muller heeft zo te lezen meer van z’n lagere en middelbare school opgestoken dan jij. Hij durft tenminste.
JPM zegt
@Captain: En hoe weet je dat ik niet durf? Wat weet je van mij? Niets, doe dan niet zo sneu.
Van Muller weten we een stuk meer. Net zoals dat hij ons beloofde dat Spyker binnen 3, 5, 8, 10 jaar winstgevend zou zijn. Of dat Spyker over 3, 5 jaar in de subtop van de F1 zou zitten. Of dat de Spyker D12 al een paar jaar geleden uit had moeten komen. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Vince zegt
@JPM: Over Victor Muller kun je inderdaad lekker wat valse beloften noemen. Maar in principe is dit best een goed idee om de merkbeleving te vergroten. Een paar camera’s en een servertje; zoveel kost het niet en het geeft de kopers een stuk meer betrokkenheid bij het koopproces. Psychologisch en marketingtechnisch best slim.
Bumer zegt
Goed bezig bij Saab :D
Megakix zegt
..hmmm…naar Saab toe…nja…alleen als de reis volledig betaald wordt..
Vince zegt
@Megakix: Vergeten het artikel te lezen;-)?
majinstar zegt
Eindelijk want de goede vertrouwen was ver te zoeken bij Saab.
sonett zegt
ik vind het wel een leuk gegeven (meer waarde)
en voor wie het niet intreseert, die hoeft toch niet te kijken?