Hoezo premium? BMW gaat gewoon aan de PSA-hybride

Auteur: , 106 Reacties

Zelfs de Fransen zijn blijkbaar verder met het onwikkelen van (zuinige) hybride technieken dan onze vrienden in Duitsland. Reden genoeg voor BMW om de samenwerking met Peugeot/Citroën uit te breiden naar hybride-systemen. De samenwerking moet leiden tot een zeer efficiënte aandrijflijn die dienst gaat doen in alle toekomstige voorwielaangedreven BMW's.

Wat?! Voorwielaangedreven BMW’s? Ja, ze komen er aan. Het duurt nog wel even. Allereerst zullen we de vruchten van deze samenwerking dan ook, net als de 1.6 viercilinder, terug zien in Peugeots, Citroëns en MINI’s.

Het doel van de samenwerking is natuurlijk het terugdringen van kosten. Qua hybride-techniek moet er nog een grote achterstand op Japan (Toyota) ingehaald worden. Eén fabrikant zou hier een te grote kostenpost aan hebben. Bovendien kunnen de kleine Europeanen op deze manier voor een concurrerender prijs met meer winst aan de man gebracht worden. Naast de ontwikkeling van hybride-technieken werken PSA en BMW inmiddels ook samen aan een opvolger voor de 1.6 vierpitter. De nieuwe versie moet aan de Euro6-normen gaan voldoen, deze gaan 1 september 2014 van kracht.

Grotere BMW’s, de 3-, 5-, en 7-serie blijven voorlopig wel gevrijwaard van de Duits-Franse fwd-configuratie. Deze ‘grote’ auto’s worden volgestopt met BMW’s eigen “Efficient Dynamics” innovaties. Een toekomstige instap 1- of 0-serie zou wel gebruik kunnen gaan maken van de vruchten van deze vernieuwde samenwerking.



106 reacties

Lol?
Goeie zaak!
Dus BMW vindt de Franse techniek goed genoeg voor hun modellen.
Dus met andere woorden: PSA is kwalitatief beter dan VAG.
Dat waren de diesels sowieso al, VAG diesels klinken als een ouwe jaren 90 diesel bij PSA.
@Dennis:

dus met andere woorden ..
BMW kon daar de beste prijs bedingen ..
BMW moet betalen en zijn bek houwen ..

of is BMW de Henk Jan smits van autoland ??
tis geen spelletje hoor ..
@Dennis: Wat een onzin roep jij, PSA heeft echte hybride techniek samen met mitsubishi, volkswagen is er nog mee bezig.

de franse dieselmotoren zijn overigens niets beter dan de vag motoren, das complete onzin wederom. Een PSA diesel is veel minder krachtig etc. dan de TDI motoren van VAG.
waar de psa 170 pk uit een 2.2 hdi haalt doet vag dat met een 2.0
@Jipp: overigens snap ik VAG best dat ze hun hybride techniek die ze al hebben niet willen verkopen aan een directe concurrent waar je jaren een media gevecht mee voelt.
@Jipp:
mooi verhaal ..
alleen toen je over peekaas begon te brallen was je niet meer serieus te nemen ..
@ de idioot Jipp:

Renault haalt uit een 2.0 diesel al jaren 180 pk en 400NM met een enkele turbo ! Iets wat BMW overigens ook doet.
In een laatste concept zat zelfs de nieuwe 2.0dCi met 203 pk en 500Nm met een single turbo..
Hoezo VAG zo krachtig ?? Ze komen nu pas met een commonrail, terwijl de rest van de wereld daar al 10 jaar mee is begonnen.
@Waxweazel: waar heb ik het over renault of bmw? Een renault mag dan wel krachtig zijn, hij moet ook nog rijden en dat is niet altijd het geval.
@Jipp:
Volgens de ADAC staat een VW meer stil dan een Renault..
Zelfs een Audi staat meer stil..
@Waxweazel: want ja, hoe veel renault’s rijden er rond, dus hoe veel kunnen er onderweg met panne komen staan? haha

VAG is begonnen met common-rail omdat het upgraden van pompverstuivers te duur was, het moet nl ook de euro 5 normen kunnen halen, anders waren ze er gewoon mee verder gegaan..

Het common-rail systeem en zeer zeker de verstuivers zijn vele malen gevoeliger voor vocht en andere zaken die in je brandstof (kunnen) zitten, vindt niet raar dat ze het zo lang mogelijk hebben uitgesteld,.. liever een “nagelende” TDI dan een common-rail die elke keer de geest geeft
@Waxweazel: vriend, ik kijk niet naar die statistieken want die kloppen namelijk nooit. dus hou je onzin voor je.
@Jipp:
Als VW of ander VAG product bovenaan staat dan klopt het toevallig wel voor u ..
Gij hebt echt wel de grootste oogkleppen van alle idiote fanboys ooit !
the-budel-guy
achterwiel aandrijving is nog primitiever dan bladveren ..
@lincoln:
amen.
@lincoln: Achterwiel aandrijving primitief, vertel.
Heb toch liever overstuur dan onderstuur.

Of is dit een reactie weer van uit de hoek dat alles uit de VS beter is ?
Dan ken ik er ook nog wel paar over auto’s uit de VS, want van auto’s uit alle continenten is verfijning, zowel technisch als qua intrieur ver te zoeken.
@Arnold:
nou ?? wat koop ik nou voor die domme praat ..
@Arnold: ga in oostenrijk, zwitserland en de franse alpen kijken waarom achterwielaandrijving primitief is, dan zul je het zien.
Staande praktijk in de auto-industrie. Toyota hybride techniek is ook gewoon te koop (maar zo duur ten opzichte van opbrengst dat er weinig belangstelling is).
Tja,
Fransen kunnen …… auto’s bouwen..
maar de motor loopt altijd wel goed!
voor de rest is het gewoon slecht..
hebben zelf een 407SW en 206 allebei motorisch perfect, maar technisch gewoon nu al afgeschreven!

Hier voor een 807 gehad, en een 307SW
die hadden hetzelfde:$

En het ergste! k heb bij een Peugeot Dealer gewerkt!
@RickS: tja, 206, 307, 407… inmiddels zijn we al een tijdje bezig aan de 207 en 308, 508 is net verschenen. Het actuele spul is kwalitatief prima, net als bij Citroën.
the-budel-guy
@RickS: wij hebben een Citroen C2 uit 2004 toen met 0 op de teller nu net over de 2 ton amper problemen mee gehad zowel motorisch als technisch gewoon op tijd naar de dealer gaan en alle beurten geven
Haha, bmw stond bekend om hun geweldig goede motoren. En nu gaan ze zelf motoren shoppen bij een concurrent. Klap in het gezicht voor de diehard BMW fans. BMW verloochent zn imago.. Was toch al geen BMWfan maar nu helemaal niet meer..
@Emc: Wat voor een belachelijke reden is dat nu weer… je koopt een BMW omdat die goed rijdt en omdat die er goed uitziet… Het boeit letterlijk geen meter vanwaar alle onderdelen komen, zolang ze de BMW-verwachtingen maar voldoen. En welk imago verloochelen ze? Dat van johnnies die te rap rijden met hun opgefokte E36 met Renault-velgen onder? Freude am Fahren is hun imago, en zolang ze daaraan voldoen verloochelen ze niets.
@xilver: De geweldige motortechniek en achterwiel aandrijving zijn USP’s voor BMW. Althans dat was wel altijd zo. Door nu PSA blokken te gaan gebruiken geven ze aan dat ze zelf geen goed klein blok kunnen ontwikkelen omdat het teveel tijd en geld kost. Als ze beter management hadden gehad, hadden ze kunnen voorzien dat er nu meer vraag was naar kleinere motoren en hadden ze die zelf kunnen ontwikkelen.
De tijd van 6in lijn en v8en met turbo’s is voorbij, hoe triest dat ook is. Dat zijn niche motoren geworden. Ze kunnen zich beter richten op kleine 4 of 3 cilinder motoren, dat is uiteindelijk wel de toekomst.
@Emc: “Door nu PSA blokken te gaan gebruiken geven ze aan dat ze zelf geen goed klein blok kunnen ontwikkelen omdat het teveel tijd en geld kost.”

Dat heet ‘management’. De aandeelhouders (want dat zijn uiteindelijk de echte grote bazen) houden meer van een bedrijf dat zijn tekorten onder ogen ziet en er naar handelt, dan één die z’n eer boven alles stelt, zelfs boven de winst.

Trouwens, de eigen ontwikkelde motoren zijn, ondanks de prijzen die BMW soms wint, ook niet heilig. Buurman heeft ook al nieuwe motor mogen leggen in z’n 5j oude 7-serie. Je zou toch verwachten dat zoiets niet kan met een motor van een bedrijf dat zich ‘Bayerische Motoren Werke’ noemt.
BMW is toch al heel lang geen premium meer?
Wat had je dan verwacht…Alle automerken werken wel met elkaar samen. Het al dan niet premium-gehalte van een wagen ligt vooral bij de mensen zelf. Akkoord, de afwerking en prestaties doen natuurlijk ook wel wat, maar het meeste wordt door de consument bepaald. De mensen die beweren dat ze nu BMW-fan-af zijn, zijn zeer kortzichtig…Mercedes en BMW werken immers ook samen ivm met techniek e.d, hoewel dit “die hard”-concurrenten zijn.
@xilver:
Ja maar mercedes en BMW staan wel voor kwaliteit. En dat is nou niet het eerste woord waar ik aan denk bij PSA
In de mini zat altijd toch een PSA diesel.
@Duke: zat idd, want sinds de laatste facelift zitten er 100% BMW dieselmotoren in. De 1.6 benzinemotoren die MINI gebruikt zijn wel samen met PSA (Peugeot/Citroen) ontwikkeld.
@robbie:
Samen ontwikkeld? ik vermoed eerder een marketing stunt. Nu kan PSA zeggen dat ze een “bmw” motor hebben, en bmw dat ze een “eigen” blok hebben. Klinkt beter als een PSA blok in je premium overrated koekblik. Correct me if i’m wrong.
ik denk dat ze 1 ding zeker van de fransen kunnen leren, het ontwerpen van een auto, daar zijn ze in beieren niet zo goed in. Verder moet bmw wel, met vervuilende auto’s als de rolls kun je niet alles compenseren met een mini!

En tsja bmw fans, daar gaat de achterwielaandrijving.
Dit moet voor de die hard bmw fan als vuistdiep genomen voelen. Lekker voor ze :D
@Dennis: psa heeft geen eigen diesels, ze zijn allemaal geleend van ford. wat geluids en prestatie niveau betreft is het net andersom, vw diesels (de 2.0) produceren minder geluid, en presteren beter.
@qwwzerdde: Ga dit artikel eens goed doorlezen. Er is inderdaad een samenwerkingsverband tussen PSA en Ford over de diesels, maar per motor wordt bepaald wie hem ontwikkeld. De 1.4, 1.6 en 2.0 zijn ontwikkeld door PSA, alleen de 2.2 en 2.7 zijn van Ford afkomstig.
T’is voor de kleine BMW’s hé jongens, of misschien enkel voor het iproject!
Ik vind die partnership met PSA maar niets.. Maarja, ik denk wel dat ze wel gefinetuned zullen worden voor ze in een Bimmer worden gelegd..
BMW laat ook al jaren hun interieurs door Faurecia maken. En dat is een dochter bedrijf van Peugeot
BMW handelt alleen motoren met merken dat zij niet aanzien als directe concurrenten (zie Saab). Bij VAG zouden ze te dicht in de buurt van AUDI komen en dat hebben de fans van AUDI en van BMW zelf niet graag.
@York:

luister knul ..
BMW heeft schijt aan zijn klanten .. en spuugt op zijn fanboys ..

BMW handelt alleen met/om geld ..
@lincoln: als bmw schijt heeft aan haar klanten, hebben de klanten dat ook aan bmw, en dat wil bmw niet want dat betekent minder afzet en dus geen winst waardoor ze geen geld meer overhouden en niet kunnen handelen! York heeft duidelijk wel meer economische kennis dan jij in dit geval.
@Jipp: Elk bedrijf handelt enkel om geld…Ze zullen daarvoor hun klanten wel wat paaien, maar de grondoorzaak blijft geld. Een bedrijf dat iets ‘geeft’ aan zijn klanten is marketinggezeik, en consumenten trappen er maar al te graag in (zowel jij en ik).
@xilver: een bedrijf draait om geld ja, een van de doelstellingen van een bedrijf is zo veel mogelijk winst maken. En om die winst te maken, moet je toch verkopen en naar de markt kijken om je product goed te kunnen verkopen, dus kun je geen schijt hebben de klanten. Dat kan nooit in de strategie van een bedrijf staan, dan verkoop je niets. En dat heeft nu even niet alleen met marketing te maken. Ik trap sowieso niet in het marketing gezeik van bmw, ik ski graag en wil dus ook in besneeuwde gebieden de berg op komen.
@Jipp:
economische kennis ??

was jij niet dat ventje die het een hele prestatie vindt dat ie een studie rechten achter de rug heeft ??

en VAG schijt en spuugt op jou ..
en je vindt het nog lekker ook ..
merkvaste consumenten zijn ALTIJD losers ..

dat begrijpen de marketing-boys als geen ander ..
@lincoln: Dat is juist de kunst van een goede marketing-boy om merkidioten te creëren. BMW slaagt daar best wel goed in (net als de 2 andere Duitse premiums).
@xilver: de kunst van marketing is telkens weer andere doelgroepen proberen aan te spreken in reclame campagne’s en zowel audi als bmw hebben gepoogd dat op een ‘vuile’ manier te doen. marketing slaat direct op markt getting en niet om zieltjes winnen.
@xilver:

oldest trick in the book ..
het breintje van de bone-heads bevriezen en tunnelvisie inplanteren ..

religies doen niet anders ..
constant opzoek naar de zwakkelingetjes ..
@lincoln: inmiddels niet alleen rechten. Maar blijkt weer dat je denkt dat bedrijven niets om mensen geven. Ik zou toch is een studie gaan volgen die daarmee te maken heeft vriend, en niet zo naïef denken. Een bedrijf is niets zonder klanten, ookal is de marketing nog zo goed.
@Jipp:
dank je .. maar ik koop nix voor beperkingen ..
@lincoln: nee, maar marketing heeft alles te maken met de strategie, en daarin zet je je doelstellingen centraal. Je spuugt dus niet de klant onder. Toch nog maar is je marketing en management boeken doornemen?
@Jipp:
dat soort bull-shit crap las ik toen ik 15 was ofzo ..
die half zachte troep was ik al snel zat ..

er zat Lee Iacocca,s die kunnen vertellen hoe de ECHTE grote mensen wereld in elkaar steekt ..
@lincoln: Ik zou dan toch is gaan kijken hoe het nu staat opgeschreven want het mag zo te zien wel worden opgefrist, niet alles is meer zoals 30 jaar geleden.
@Jipp:
o nee joh .. noem eens 3 voorbeelden dan ??
@Jipp:
weet je wat ..
noem maar 1 punt van verandering ..

weet je wat ..
en verander het tijdsbestek maar naar 100 jaar ..
@lincoln: ten eerste word er meer aan marketing uit gegeven, de strategie is in der loop der jaren veranderd evenals de missie’s en de visie. De klant is centraal komen te staan, vandaar ook dat er veel meer nieuwe modelvariatie’s zijn gekomen. Autobedrijven moeten anders gaan adverteren en handelen, wanneer een klant een showroom binnen loopt weet hij al precies wat er staat, wat de mogelijkheden zijn etc. En de grootste verandering is wel het gebruik van internet.
@lincoln: en om even de verandering te onderstrepen, vroeger stond het product centraal, nu de klant.
@Jipp:
tuurlijk joh .. zet jezelf nog meer voor lul ..
@lincoln: heb jij ooit een studie gedaan waarin alle facetten van management en marketing te voorschijn kwamen? denk het niet. Dus al zou je het beter weten, jij blijft toch vasthouden aan wat jij denkt. Wie zet zich hier nu voor lul, de gene die denkt dat hij er iets van af weet of degene die het echt weet? Ik denk jij dus.
@Jipp: ‘Marketing, een inleiding’ van Philip Kotler bestudeert, jongen?

Ben ik ook mee bezig. Carrièrekansen uitbreiden en zo.

Al wat je daar zegt is waar. Want het staat in een boek…

Maar wees toch niet zo naïef jongen. Ja, de klant staat meer centraal. Om meer winst te maken. En dat is normaal, daar dient een bedrijf voor. Maar de Klant is geen Heilige Koe, maar nog steeds gewoon een melkkoe.

bvb: Is domiciliëring goed voor de klant? “Ja,” zegt de PR-man-met-marketing-achtergrond voor de camera, “we maken het de klant gemakkelijk.”
Als je even verder denkt weet je toch dat men intern zegt: Als de klant zijn telefoonrekening in een envelop in de bus krijgt, en hij trekt ze open, en ziet daar een groot bedrag op dat bloedrode Europese overschrijvingsformulier staan, dan schrikt die, vloekt, zegt tegen zijn vrouw dat ze minder moet bellen en minder films op de Digibox moet huren, want die rekening is veel te hoog, en daar moet iets aan gedaan worden. Dus, om te vermijden dat mensen hun gedrag gaan aanpassen om MINDER te betalen, moet je gewoon zorgen dat ze het bedrag zo weinig mogelijk zien. Met domiciliëring wordt het betaald, pas dagen later merkt de klant hoeveel het was, en het is minder dramatisch op zo’n rekeninguittreksel, dan op een factuur die nog zelf, manueel moet betaald worden.
@Esprit_de_Flandre: Ik ben niet direct dat boek aan het lezen, ik was ook bezig met een avond opleiding om breder inzetbaar te kunnen worden.

Ik ben het toch niet helemaal met je eens, het bedrijf zal veel doen om een klant te houden, maar zoals lincoln zegt dat de klant ze geen zak interesseert klopt geen hol van. Als de klant ze niet interesseert klopt het cirkeltje niet meer en dan gaat het minder met het bedrijf, en juist dat leer je weer bij management. Om even een voorbeeldje te noemen, een autobedrijf organiseert een ladies night, zo’n avond kost veel geld en er word geen auto verkocht, wel worden de klanten enthousiast over het bedrijf en vertellen dit in hun kennissen kring, met als gevolg dat de showroom bezoeken stijgen. De klanten die aanwezig waren op de ladies night gaan vragen wanneer hij weer word gehouden, en krijgen weer een uitnodiging. Zo voelt de klant zich betrokken bij het bedrijf, word de marketing door de klant zelf gedaan etc. De klant staat hier dus weer centraal in het marketing proces, en als de bedrijven geen zak om de klanten geven, besteden ze hun marketing budget wel anders.
-=edit: dubbelpost=-
@Esprit_de_Flandre:

je kan van @Jipp wel akelig veel over marketing leren ..
die jongen is het school-voorbeeld van een easy target ..

zeg dat ie een held is met jouw product ..
geef em een schouderklopje en zijn geld komt linea recta in je zak terecht ..

daarna kan je er op schijten en spugen wat je wil ..
en komt ie gewoon nog meer geld brengen ..
@lincoln: misschien moet jij het boek marketing de essentie van philip kotler ook eens lezen, ik heb na even zoeken het boek ook.
@Jipp:
nee joh ..
die ouwe meuk ..

er is de laatste tijd zoveel veranderd ..
@lincoln: daarom komen er ook steeds nieuwe editie’s van uit en bestel ik die, ik zou toch maar eens de 9e editie bestellen.
@Jipp:

zo zie maar .. niet alleen VAG schijt op je ..
Philip Kotler doet dat ook ..
@Jipp:

dat klopt .. dat jij dat denkt ..
dat heeft nml met inschattingsvermogen te maken ..

suces pro-deo,tje ..
@Jipp:
“niet lullen, zakken vullen”; geldt niet alleen voor ‘onze fijne’ bankjongens; maar hele volksstammen eten van deze oude wijsheid.
Vooral volksstammen die hetzelfde product voor meer geld proberen te slijten.
Terwijl de consument daar ook mee in de file staat.
De beste dieselmotoren komeen al jaren van PSA.
BMW heeft een eigen 1.6 moeten ontwikkelen om de eenvoudige reden dat PSA de vraag naar 1.6 hdi niet kan bijhouden en natuurlijk de eigen modellen voorrang heeft en dan pas BMW, Mazda, Volvo, en Ford voorziet van motoren.
De V6 diesel is momenteel de referentie op gebied van souplesse en stilte waarop hij zijn kracht ontwikkeld.
Heb het geluk gehad om mee terijden met een Jaguar XF voorzien met de 275 pk versie die 600Nm koppel ontwikkeld.
Die motor draait mooier dan sommige benzine motoren.
PS
Laat aub het woord premium vallen het is belachelijk.
@Dirk:
ik heb het genoegen nog niet gehad om met die motor op pad te kunnen ..
maar ik geloof je op je woord ..
Hoe meer franse vlees bmw in haar worsten draait, hoe meer ik er niet van wil weten.
Regel 1 in de auto industrie : probeer zoveel mogelijk geld te verdienen met zo weinig mogelijke kosten

Regel 2 in de auto industrie : laat de klant geloven dat je een uniek produkt levert en plak er een geweldig verhaal aan vast; liefst doorspekt met legendes en getallen, vooral veel getallen.

Regel 3 in de auto industrie : laat zoveel mogelijk meuk voor je producten door derden maken, je kunt ze qua prijs uitknijpen (heet onderhandelen) en je hoeft al die piepeltjes niet zelluf in denst te nemen (zie regel 1)

Regel 4 in de auto industrie : maak bij de voordeur waar de consument het kan zien hard en luid ruzie met je concurrenten; maar blijf bij de achterdeur met ze praten om samen belangrijke zaken te ontwikkelen.
@de sjonnies:
Wat maakt dat nou uit? Als je een BMW of welk merk dan ook een fijne auto vindt, dan koop je die. Mensen worden dan wel beinvloed door reclames en dergelijke, maar dat wil niet zeggen dat men niet zelf meer kan nadenken over het product dat men koopt. Kun je wel zeggen dat het allemaal zulke bedriegers zijn in de auto industrie. Maar dit zijn gewoon regels voor elk bedrijf. Het hoort bij een markt met concurrentie. Het is wel nodig in de wereld. Anders reden we nu allemaal nog met paard en wagen. Ofzoiets.
@jip:
’t is gewoon vechten tegen de bierkaai, de Duitsers proberen krampachtig vast te houden aan legendes en een ‘verleden’ terwijl Toyota met hun Prius de auto succesvol doet degraderen naar een soort van staafmixer-achtig file vriendelijk product.
En de Toyota trend gaat winnen, niemand hoeft vandaag zijn motorkap vol trots open te doen om de zes in lijn 3.4 Jaguar motor te laten zien, want die zit onder een stuk plastic verstopt.
De ‘laufkultur’ van een motor wordt op een computer gemaakt, niet meer door mannen met gezichtshaar en vuile nagels, die de hele godganse dag sproeiers van de carburateur staan te wisselen.
En marketing jongens weten wat jij wilt.
integralechubasco
@de sjonnies:
correct en mooi geformuleerd… :)
Imago is heden ten dage net zo belangrijk als kwaliteit.
Duitse autofabrikanten roepen altijd dat ze superieur (imago) zijn aan de rest op de automarkt. Hoe is het dan mogelijk dat een BMW aan de Peugeotmotoren (kwaliteit?) gaat? Superioriteit met de franse slag?
Conclusie: Een Peugeot kleine diesel is beter dan een BMW kleine diesel.
Voorwielaandrijving? In een BMW? En franse hybridetechniek? Klinkt allemaal niet of ik er vrolijk van moet worden:(
Als je verzekerings lijstjes bekijkt dan zijn de producten van PSA beter dan de producten van Duitsland. Op de eerste 5 posities komen de japaners en op de 7de plaats komt Citroen al. Maar dat is niet te verwonderen, het management van PSA is zeer goed bezig. PSA maakt enorm slimme bussiness deals met heel wat partners in de sector om samenwerkings verbonden aan te gaan.
Mooi, dan kunnen de BMW-fans hier ook niet meer met die vooroordelen over slechte techniek van PSA aankomen. ;)
Oei, de VAG fanboys kunnen niet hebben dat een rumoerige diesels niet zo mooi lopen als een PSA diesel.
VAG diesels nagelen me te veel en lopen niet soepel. Ja, ze hebben veel vermogen maar ze rijden ook altijd met een blauwe walm over de linker rijbaan.
@Dennis:
Heb mijn 2.0 TDI PD laten chippen naar 400NM. En of dat van zijn plek komt! Dan kan je het beetje dieselgeluid niets meer schelen. Tot nu toe geen blauwe walm achter de auto gehad. En als het wel zo was geweest had ik er niet mee gezeten.
@Dennis: mwa TDI’s lopen koud wat rauw ja maar vind ze vaak op temp. toch wel best aardig klinken. En trekkracht genoeg. Maar bv de diesels van Subaru en Mazda lopen veel mooier. Maar die worden dan weer vreselijk onderschat
@Dennis: bedenk wel even dat alle “psa diesels” van ford komen en dus eigenlijk ford diesels zijn.
@12781qwuidwq: ff gegoogled , ze werken samen schijnt, zijn dus peugeot/ford diesels; http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratorq_engine
@12781qwuidwq: Ford heeft altijd butt-diesels gehad en waren de aansluiting met GM (toen met Fiat diesels), alle duitsers en de fransen helemaal kwijt. Ze hadden de voorgaande jaren verkeerd gegokt met hun TDDI’s en konden toen niet anders dan met een andere partij in zee gaan voor kennis en ervaring met commonrail dieselmotoren. Dat werd dus (heel verstandig) PSA.
Alle kleinere (tot 2.0) HDI/TDCI’s uit het samenwerkingsverband zijn volledige doorontwikkelingen van de toen al bestaande HDI motoren. En de grotere (2.2+)die Ford – in naam – ontwikkeld heeft zijn qua kennis en ervaring m.b.t. commonrailtechniek ook gestoeld op PSA.
@Citrofiel

Zeker waar, is tegenwoordig trouwens al een studie op zich wat er nou eigenlijk voor merk motor onder de kap ligt voordat je iets kan gaan “afzeiken”.
Het is simpelweg een hele slimme zet van BMW; afgelopen jaren bezig geweest met Efficient Dynamics, waardoor het wagenpark reeds voldoet aan alle emissienormen. Vervolgens samenwerking starten met PSA (denk aan de RCZ-motor), zodat ze een goede kruisbestuiving kunnen realiseren op het gebiede van hybride. De kunst is hier duidelijk tot nieuwe wet verheven; ga niet allemaal het wiel uitvinden, en richt je op de sterkste punten van je bedrijf. Zeer geslaagd, een vooruitziende blik en een meesterlijke strategie !!!
ik hoop dat er een 0serie komt zodat de 1serie rwd blijft de enige kleine met rwd verdient mijn respect !
@bpc: Inderdaad, heb zelf een 120 D als hoofd auto en door de RWD is het een genot om door de bochten heen te blazen :D
heb ook nog een Mercedes 450 SEL met RWD, maar vanwege de leeftijd van de auto doe ik er iets voorzichter mee :)
@12781qwuidwq

Dat is grote onzin! Alleen de 2.7 Hdi en 3.0 Hdi worden in samenwerking met Ford ontwikkelt.
En let wel:

In de jaren 80-90 liepen de PSA 2.5 turbodiesels fluitend over de 200 km/u.
En daar konden de VAG diesels niet aan tippen.
@Dennis:
Idd ja, PSA had zelfs de snelste diesels ter werld in 1983! zat in de CX TRD.
Ik noem een BX 1.8 turbo diesel met 92 pk uit 1988, VW zat nog met 70pk (turbo) te kutten.
Maar de HDi motoren zijn gewoon een stuk soepeller dan de TDi’s… die klinken veel rauwer.
@12781qwuidwq

Dennis heeft gelijk alleen de v6 diesels zijn een samenwerking op gebied van ontwikkeling.
De viercilinders die terug te vinden zijn in de personenwagens vaN Ford PSA Volvo Mazda 1.6D zijn volledig van PSA.

De grote bestelwagen van Peugeot in 2.2diesen versie is dan weer wel een Ford motor.
deze 2.2 heeft niets te zien met de superieure 2.2 van PSA die in de 508 gaat komen en nu al verkrijgbaar is in de mondeo. ( 204 pk en 450Nm koppel)
Wat een gelul van PSA fanboys: beetje PD met CR verwarren. PDs nagelen, maar zijn wat sterker dan CR. Diesel-racing gebeurd meestal gewoon met een PD.

En VAG heeft ookal jaren CRs, al hebben ze lange tijd beide modellen nog naast elkaar geleverd (denk 1.9TDI vs 2.0TDI).

Iedereen was toch zo fan van het geluid van de nieuwe Porsche Diesel ? Nou, dat is dus geen PSA.

Vroeger waren alle TDs even beroerd traag & bokkerig; toen VAG met TDI kan, liep de Franse concurrentie mijlen ver achter. En als je 2.5D PSA uit de jaren 80 boven de 200 liep, zal je teller wel een afwijking van 20km hebben gehad (typisch Frans) :)
@Dawg: Waar/Wie verwart PD met CR? En hoezo al jaren? “Furthermore, appearing in 2009 model year, Audi and Volkswagen TDI engines are starting to use the common rail (CR) technique.”
@ Dawg:

The 1983 turbo-powered 2.5 L diesel motor did make the CX Turbo-D 2.5 the fastest diesel sedan in the world.

Wiki
Ach,
geef eerlijk toe!
een auto van nog geen jaar
waar al 3x een nieuwe boordcomputer in is gezet!
2x nieuwe turbo
de tellers die af en toe uitvallen
toevallig nu de regeling van koplampen niet meer werkt..
dus blijft in hoogste stand staan..

Verder de achteruid die nu niet meer helemaal dicht wil…
moet je handmatig doen!


en tja..
t ergste is nu ..
dat de auto vanaf het begin bokt..
als je 50 rijd en je gas intrapt om te versnellen hoor je normaal sneller te gaan..
nja t in onze auto niet..
bij ons houd hij ongeveer een seconde in..
en geeft je dan een flinke schok!

dat zelfs Peugeot Breukelen zegt dat het “peugeot eigenschappen zijn”
En ze het afdoen met een dinerbon van jaaaa marliefs €100,-
maar je neit kunnen helpen met het verhelpen van het probleem!
@ RickS

Een dinerbon om je Nederlandse taal te leren?

achteruid??????
Keer op keer gefaald desing, binnekort voorwielaandrijving (OW THE HORROR!!!), groen gelul door je strot geramd onder het mom van Efficient “Dynamics” én nu nog Franse meuk onder de kap ook??? Is dat dan de definitie van premium??? MOEHAHA…

Nou, ben ik blij dat ik met mijn quattro’tje dan “GEEN premium” rijd! En ja, zelfs met een 2.0 TDi POMPVERSTUIVERTJE ook ja! Die zogeheten “kolereherrie” (huh?) neem ik er graag bij, liever dat dan met zo’n BMW KLUCHT te moeten rijden. You can keep your premium badge and continue to f*ck it up for all i care because it has now officially expired! Ow neen, we gaan eerst nog wat meuk leveren aan Saab, because we need the money to keep playing with the big boys…

Sjonge jonge jonge, ik zou mij hier in de toekomst maar gaan schamen om als BMW-addict Audi naar gewoonte nog af te komen zeiken…
@nomar: lekker bezig! welk model rij je met quattro?
@nomar: net van mamma’s tiet af, en nu al zo’n volzin in de mond nemen ! Spruw is een vervelende ziekte bij baby’s…sterkte…
@ nomar
PREMIUM wat is dat ????????????????????
Stop met dat kinderachtig geleuter op dit blog.
En ja ik rij met een Franse wagen namelijk een 407 coupé met de 2.7 HDI en ik verzeker u die is na 3 jaar nog rammelvrij en heeft me nog niet in de steek gelaten.
De afwerking is beter dan in mijn vorige wagen de BMW 525d en op gebied van motor is hij 2 klassen beter.
Mijn BMW was op gebied van electronica een ramp.
Denk je nu echt dat ze alleen in Duitsland aurto’s kunnen maken.
Verder rwd en de zogezegde perfecte gewichtsverdeling bij BMW zijn ook een fabeltje, ok op circuit met een raceversie kan je mischien verschil voelen ma
@Dirk: ik weet wel dat sommige autoebedrijven die dealer zijn van een bepaald merk geen occasions uit bepaalde landen willen hebben vanwege de kwaliteit, zulke wagens kosten ze alleen maar geld. En welk land zou dat toch zijn….?
@Dirk:

Sjjjjjt ! Nomar is een ‘gelovige’die straks voor jouw pensioen moet gaan zorgen, laat hem vooral premium werken, kan jij straks met pensioen.
@ Jipp: Ik rijd met een A3 8P van 2007 (Ja ja, ik weet het al wel ja, geen échte quattro maar slechts een Haldex 8-) en zelfs geen LED-jes, nou moe…) Waarom, wat rij misschien :)?

@Dirk: wat nou kinderachtig, lees het tweede woord van de titel nog eens en sla er de reacties in eender welke Audi-post op na en je zal zien wat kinderachtig is! En pensioenen worden hier in België weldra gewoon niet meer betaald, want de Walen stemmen nog steeds links, iets wat jullie zelfs niet meer doen…

@ De sjonnies: een believer? Wat nou vooral premium werken? Ik heb Audi’s veel liever niet premium. Gewoon under the radar hopen kwaliteit afleveren en tegen een niet premiumprijs. Als er een ding is wat ik Audi verwijt is het wel het “najagen van premium”…

Tot slot @ Megakix: ow, ik heb precies gevoelige snaren geraakt! Ja, ik kan deftige zinnen formuleren en ze nog neerschrijven zonder dt-fouten ook, dus daar kan je mij al niet op pakken. Op de inhoud van mijn betoog evenmin (blijkt des te meer uit jou hoogstaande reactie). Blijft erover, juist ja, we projecteren onze eigen tekortkomingen (je denkt ongetwijfeld nog dagelijks met weemoed terug aan je eigen kindertijd omdat dat de enige keer was dat je een tiet van zo dicht hebt gezien) en we spelen de man. Ietsie te veel naar Nigel de Jong gekeke bij het foeeeeetbal me dunkt…

Groeten uit het domme Belchiejeuh xD
@nomar: nou zo’n vermoede had ik al, iig een audi, geen grote maar wel genoeg lol! Ik heb een nieuwere, wel met leds, maar heb er ook zo een gehad, vooral de voorkant is toch net iets scherper dan de huidige. fijne auto’s.
@Jipp: yup, zeer fijne auto’s zeker vanbinnen, erin gaan zitten is altijd een beetje thuiskomen :D Nieuwe lichtblokken achteraan zijn wel heel mooi, en het gekleurde display op het dashboard(bij mij is het enkel rood) vind ik ook wel leuker, en de nieuwe neus is toch ook wat stoerder met die diffuser onderaan net zoals bij de laatste A4 , en xenon in combinatie met leds is gewoon strak :D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).