Saab 9-4X – nu helemaal officieel

Auteur: , 43 Reacties

De eerste afbeeldingen van de Saab's SUV genaamd 9-4X zagen we niet zo lang geleden hier nog voorbijkomen. Geen echte verrassing, aangezien de productieversie niet veel zou gaan afwijken van het conceptmodel dat twee jaar geleden in LA werd getoond. Zojuist zijn de eerste persfoto's en wat extra informatie gearriveerd.

Zoals verwacht: de Saab wordt aangeboden met twee type benzinemotoren. De 3.0 V6 met 265 pk en de turbogeblazen 2.8 V6 (bekend uit de 9-5) met 300 pk’s. Dit vermogen kan de Saab verdelen over vier wielen, aangezien de crossover beschikt over het XWD-systeem en DriveSense. Met dat laatste kan de bestuurder zelf in bepaalde mate kiezen wat de hardheid van de dempers wordt, de gaspedaalrespons en de gevoeligheid van de stuurbekrachtiging afstellen. Ook kun je voor milieuridder spelen met de Ecomodus.

De 9-4X wordt op 18″lichtmetaal gezet. Tenzij je de Aero-uitvoering kiest (met 2.8 V6), want dan heb je er 20 inch onder hangen. Alle motoren zijn gekoppeld aan een zestraps automaatbak. Enkele opvallende opties zijn beeldschermen in de hoofdsteunen en de mogelijkheid om de pedalen elektrisch te verstellen.

Zoals bekend: de 9-4X wordt in Mexico gemaakt, samen met zijn halfbroer de Cadillac SRX. Onlangs werd bekend gemaakt dat de 9-4X NIET met een dieselmotor geleverd zal worden. Dit dankzij de geldproblemen bij GM. In november wordt de nieuwbakken Saab onthuld in LA. Nu is het nog wachten op het Nederlandse prijskaartje.



43 reacties

the-budel-guy
mooi ging maar geef mij maar een Q5 of A4 allroad
@the-budel-guy: dat zijn mooie auto’s, maar als je origineel wilt rijden, kies je voor de Saab.
@L=Fred: er is niks origineels aan saab, gwn andere body op een cadillac
@KaCh1ng: Da’s toch origineel! Hoe vaak zie je die nu rijden ;-)
@KaCh1ng: zucht.. echt veel zinnigs komt er niet uit je vingers he? Lekker boeiend op welk platform het staat, de koets en interieur zijn totaal anders. Verwacht je soms dat Saab allemaal zelfstandig modellen kan ontwikkelen? En Ford/Mazda/Lincoln, VW/Audi/Seat/Skoda, Renault/Nissan/Dacia, Peugeot/Citroën/Mitsubishi etc doen het niet veel anders hoor..
@Atenza: het straalt evenveel uit als een cadillac …bij de andere merken heb je tenminste onderscheid
@KaCh1ng: doe niet zo suf zeg. dat zeg je alleen maar omdat je weet dat ie technieken deelt met de SRX. Alles is compleet anders man. Alles is typisch Saab aan deze 9-4X

http://media.autoweek.nl/m/m1fyortbl7ew_800.jpg

http://media.autoweek.nl/m/m1ayr5ob4rey_800.jpg

Wijs de overeenkomsten eens aan.. allebei SUV en vier wielen..?
@Atenza: je hebt gelijk , de SRX is zelfs beter ;)
IkweetmeerdanKaCh1ng
@KaCh1ng:

Deze saab staat op een haldex 4×4 systeem, meer divers/beter dan welke audi dan ook.

Ga weg met je mode auto’s.
De voorportieren van de nieuwe saabs zijn of lijken in ieder geval allemaal zo klein. Voor de rest ziet het er wel aardig uit.
Geen foto’s van de achterkant?

OT. Heb toch een slecht gevoel over Saab na het ietwat arrogante commentaar van mr Victor Mullor in het filmpje uit Parijs.
-edit: gallery is al aangevuld-
Mooier dan die rare XC60, lelijke GLK en saaie Q5. Ik vergelijk ze daarmee want in eerder bericht kwam toch wel naar voren dat de wielbasis veel meer in de richting zat van deze klasse. Ben benieuwd naar de prijzen.
.
Minpunten vind ik de logge kunststof voorbumper. Sowieso komt ie minder modern over dan de 9-5. Erg slecht dat de linkerachterlicht niet mooi aansluit op de foto’s. Zo maak je geen goeie kwaliteitsindruk. Interieur typisch Saab en dus helaas ook weer zo’n homp plastic in de middenconsole. Jammerrrrr! Al met al een beetje net niet eigenlijk
@Atenza: maar qua gewicht (2.010 kilo) is hij meer vergelijkbaar met de X5 etc. Het is echt een bizar zware auto. De SRX is met zijn 1.854 kg zelfs een stuk lichter.
@robbie: minder veilig dan of?
@robbie: Zit XWD ook op de CRX? XWD is al ruim 100 kilo…
@Tim: yep die heeft ook AWD. Kijk ook maar eens naar het sprintje van 0 naar 100:

9-4X 3.0 AWD: 9,0 seconden
SRX 3.0 AWD: 8,4 seconden
http://media.chevroleteurope.com/content/dam/Media/documents/INTL/Specs_Prices/SRX_Specifications.pdf
@robbie: Hmm dan ben ik erg benieuwd waar al die extra kilo’s vandaan komen.

On a side note: Saab’s sales directeur Adrian Hallmark is er al weer vandoor. Hij heeft het 7 maanden uitgehouden en gaat nu naar Jaguar. Volgens het geruchtencircuit is hij al langer niet meer voor Saab werkzaam.
Toevallig 2 weken geleden zag ik er een paar ongecamoufleerd op een trailer staan. (richting SAAB NL HQ?)
schitterende auto ..

en enkel en alleen om het feit dat er Saab op staat ..
zo,n simpele yup ben ik dan ook weer ..
Waarom… staat deze Saab op Zweeds kenteken? ’t Is toch een Nederlandse auto!
@AMG Powerrr: Ehmmm, eerst wou ik zeggen: omdat de fabriek in Trolhättan staat. Maar bij nader inzien is dat ook niet zo’n intelligent antwoord.
Omdat alleen het imago van deze auto Zweeds is, dan maar?

Gebouwd in Mexico, Amerikaanse techniek, Nederlands bedrijf, gefinancieerd door Russische maffia (herstel: investeerders). Misschien is Zweden het midden tussen die landen?
Lijkt op een japanner, beetje mazda kopieer werk lijkt wel met haast. Saab ogjes en grill plakken.
@peter: Geef me het nummer eens van de opticien waar je jouw bril vandaan hebt… want als je hier een Mazda in ziet gaat er ergens iets mis…
Dat ding is zwaar! Niet normaal…

Drooggewicht (kg):
2010 – 2120 kg (9-4X), 2085 – 2135 kg (9-4X Aero)

En dan hebben we het over een DROOGGEWICHT oftewel zonder vloeistoffen zoals benzine, motorolie, remvloeistof, koelvloeistof etc erin. Tel er dus minimaal nog eens 100 kilo bij om tot je kentekengewicht te komen.

Het is helemaal opmerkelijk als je weet dat een Cadillac SRX (3.0 V6) ‘slechts’ 1.854 kilo weegt. De 9-4X is dus minimaal 160 kilo + vloeistoffen zwaarder.

Curb weight SRX (kg): 1.854 (AWD)
http://media.chevroleteurope.com/content/dam/Media/documents/INTL/Specs_Prices/SRX_Specifications.pdf

De Cadillac is dus 1.854 kg (Curb Weight, incl. vloeistoffen)
http://en.wikipedia.org/wiki/Curb_weight
De 9-4X is minimaal 2.010 kg (Dry Weight, excl. vloeistoffen)
http://en.wikipedia.org/wiki/Dry_weight_(vehicle)
@robbie: Hmmm, het internationale persbericht van Saab heeft het weer over een Curb Weight van 2.010 voor de 9-4X. Vreemd…
@burner: Kijk maar goed naar de Mazda CX-9 en de saab achter ruit met dak hebben ze van lexus RX. Allemaal japanse blik.
@peter: ik wist niet dat je met zo’n achter/zijruit al gelijk een RX kloon hebt te maken.. als het een normale doorlopende zijruit had dan leek ie vast en zeker weer ergens anders op? CX-9 zie ik er totaal niet in. Die is sowieso mooier ;)
Ik ben eruit.
Pap de 9-5
Mam de 9-4x
en ik wacht nog wel tot de 9-1 haha
XC70 ziet er leuker uit.
Het gewicht is het grote probleem bij de nieuwe crossovers van GM. Daar verliezen ze ook door in tests van Car&Driver. In Europa is dit ding zooooo kansloos.
lelijk hok!
Gewicht is sowieso een probleem van GM. Check de Opels ook alleen al..
Prijzen van de Cadillac SRX zijn:
3.0 V6 AWD Aut. Elegance €77.440
3.0 V6 AWD Aut. Sports Luxury €80.310

Zal deze Saab vergelijkbare prijzen krijgen (sluptax enz):
3.0 V6 met 265 pk
2.8 V6 turbo, met 300 pk
@L=Fred: ongeveer wel ja, plus wat extra slurptax omdat de 9-4X zo’n 150 kilo zwaarder is dan de SRX en dus ook een stuk onzuinger.

En daarnaast moet Saab ook nog eens (veel) geld betalen aan GM voor de productie van de 9-4X. Ga er dus idd maar vanuit dat de 9-4X minimaal zo duur gaat worden, maar ik vrees nog een klapje duurder.

Besides the commitments regarding annual future lease and rental payments of €15.7 million, Saab has a commitment to GM to buy the tooling for the new 9-4X model which will be introduced in 2011.
Saab will pay GM for the development costs until production starts in 2011 for an amount of $54.2 million. Also Saab will pay GM an agreed price per car produced for the coverage of the costs relating to the manufacturing of special tooling equipment.
Manman, ik merk wel dat ik de koffie vanavond heb overgeslagen zeg. Ik zat me maar af te vragen waar ik die achterkant van kende, tot ik erachter kwam dat ik de 9-5 in gedachten had… :roll:

Voor de VS zullen de grote motoren en het hoge gewicht wel geen probleem zijn, hier alleen voor enkelen…
Svenska Aeroplan AB
@ Robbie: wel apart dat gewichtsverschil ja. Kan me dat niet zo voorstellen. Ach, kun je maar weer zien dat het een compleet andere auto is dan de SRX!

;)
De achterlichten zullen nog wel iets anders worden voor de Europese versie. Dat zie je bij de 9-5 ook.
Ik hoop dat ze toch iets frisser worden, meer als bij de 9-5.
Gemiste kan weer voor die fietsenmaker…geen diesel en het is gewoon een amerikaan met een andere body.
Svenska Aeroplan AB
@ Vincenzo: zucht… Ja hoor, vandaar dat hij de Saab XWD aandrijving heeft, de Saab 6-traps automaat, de Saab 2.8 Turbo V6, het interieur vrijwel gelijk aan de 9-5, rijdt op Bio-Ethanol en ga zo maar door. Het is eerder andersom!! Pannekoek!
Op zich mooie auto, althans, als je die grijze onderkant wegdenkt.
Prachtige SUV die binnenkort in Nederland verkrijgbaar zal zijn! Er is nu een App beschikbaar waarmee je je eigen 9-4X kunt samenstellen.

Bekijk hier meer info:
http://saab94.nl/images/mobile-img.jpg
Of kijk natuurlijk op de site: Saab 9-4X

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).