Ook aanwezig op de autobeurs in Sydney: een gemodificeerde versie van de Forester XT. Subaru is van plan om volgend jaar deze uitvoering aan de line-up toe te voegen. Want een écht sportieve Forester, die was er nog niet.
Nu wil dat niet meteen zeggen dat Subaru WRX STi-stickers op dit boswachtersvervoer gaat plakken. Maar een Forester met iets meer power is natuurlijk altijd welkom. Om dat te bereiken hebben ze nog eens kritisch naar het 2.5L boxerblok gekeken, en in dit studiemodel perst de vierpitter er daarom 262 pk uit en gooit 347 Nm aan koppel in de strijd, dat zich uiteraard over vier wielen mag verdelen.
Schakelen kan met chic-de-friemel flippers achter het stuur die de vijftraps automaatbak aansturen. De vering is wat strakker gezet en de Forester heeft guitige 17″ wielen aangemeten gekregen, die naar onze smaak wel iets groter hadden gekund.
Om de binnenkant wat te onderscheiden van zijn minder krachtige broertjes heeft deze S-Edition alcantara bekleding gekregen en zijn de pedaaltjes uitgevoerd van aluminium. Volgend jaar weten we wat hiervan terug te zien is in het productiemodel.
zal ongetwijfeld een fantastische auto zijn, maar de uitstraling is en blijft 0,0.
next…
Laatst de nieuwe Legacy SW tegen gekomen. Dat was altijd best een aardige strak gelijnde auto, maar nu…. yikes!
Subaru is compleet de weg kwijt. Alle herkenbare zaken zijn weggehaald zoals bij de Legacy de doorlopende zijruiten. En de Forester was één van de eerste crossovers met zijn lage dak. De vorige was er trouwens wel als STi
@Atenza: Ze zijn niet de weg kwijt, integendeel. Ze gaan gewoon mainstream. Enkele jaren geleden zijn ze reeds compleet overstag gegaan door niet langer vierwielaandrijving te plaatsen op alle modellen.
@Timmie: ze waren nooit echt bijzonder (muv van WRX/STi modellen enzo) maar om nou bepaalde uiterlijke kenmerken te grabbel te gooien is gewoon dom. FWD biedt Subaru al vele jaren hoor :)
en de S staat natuurlijk voor “sport” ..
kan je met je luie cadaver “sport” zijn ..
zittend in een stoel met stoelverwarming en lendesteunen ..
man man man .. verzin toch iets nieuws ..
wat is dat voor pukkel linksvoor? een spiegel voor bijziende chauffeurs?
@Simpson: dat hebben alle SUV’s/terreinauto’s in Japan. Ik denk zelf dat die spiegel meer naar de grond kijkt zodat, als je van de weg afgaat, beter scherpe stenen, kuilen e.d in de gaten kunt houden
@Atenza: aha, dank!
op ons continent zou die dan dus aan de andere kant zitten, mits we dat soort omstandigheden hadden?
@Simpson: Ah ben er achtergekomen waar het voor is! Omdat SUV’s doorgaans hoger op de poten staan en hoger gebouwd zijn zit je ook vaker hoger van het asfalt af. Dus is die spiegel een “blindspot mirror” voor fietsers, motoren en voetgangers. Info: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29inf/124/124infdoc_10.pdf
@Atenza: Best handig idee dus, raar dat je het hier zelden ziet.
Die velgen mogen absoluut NIET groter. Een Forester moet nog een stukje terrein kunnen rijden, en met grote velgen (= pimpvelgen) wordt dat moeilijk. Groter is niet altijd beter.
Erg benieuwd wat de sprint tijden zijn, menig Xt bezitter in de States, N.Z. en azie waar het een ware cult status geniet heeft er meer dan deze 262 pk uit gehaald. met weinig meer dan een ecu remap. Ik denk ergens 6,3 0-100
De oude Forester XT 2.5 Turbo was echt eng snel, helemaaal standaard af fabriek, 0-100 5.3 sec.
heerlijke Sleepers dit.
ik vind hem maar wat saai.
Ik vind deze best wel mooi… enkel wat kleine velgjes onder dit exemplaar…. :s