Volvo komt in 2012 met een Golf-killer

Auteur: , 77 Reacties

Nu Volvo 'verlost' is van papa Ford, en onder de vleugels van het Chinese Geely zit, ontstaan er ook weer de nodige mogelijkheden om een toekomstplan uit te stippelen. En CEO Stefan Jacoby heeft nu aangegeven dat Volvo in 2012 met een eigen Golf-killer op de markt wil komen.

Dit model zou gebaseerd moeten zijn op de techniek van de C30 en verder beschikken over 5 deuren. Het moet dus een echte compacte hatchback worden die ook nog een beetje praktisch is. De huidige C30 is toch eigenlijk iets te onpraktisch en te duur als je hem vergelijkt met auto’s als de Astra, Golf en Megane.

Geruchten over een nieuwe variant van de C30 doen overigens al sinds 2007 de ronde. Eerst werd er gesproken over een 5-deurs model en later ver een compacte stationwagen. Uiteindelijk is het dus een 5-deurs hatchback geworden.

Als de Golf-killer van Volvo zijn debuut maakt in 2012, dan zal deze tevens voorzien zijn van het nieuwe, spannendere, neusje van Volvo. Ook zou Volvo in de toekomst meer de nadruk willen leggen op functionaliteit en Scandinavische elegantie ipv sportiviteit. (autocar.co.uk)



77 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Ik vraag me af of het ze gaat lukken. Een golf verslaan is heel moeilijk.
@Jipp:
Moet je idd van goede huize komen…iets wat toyota met de corolla al gelukt is.
Wereldwijd ’t meest verkocht en kom niet aan met saai dit en dat blabla.
Het gaat erom wat de consument wil en of ’t verkoopt en niet wat jij met je roze vag bril wil.
@speedlimit: ahum, de corolla is op meer markte beschikbaar geweest, en 3 keer zo saai geweest. Maar dat maak je een japanner zoals jij niet wijs.
@Jipp:
3x zo saai da’s jouw mening en zo denk ik dan over de golf.
En nogmaals: het gaat erom wat de consument wilt en niet wat jij wilt.
Op die manier verkoop je dus :)
@Jipp:
Golf verslaan in verkoop aantallen is inderdaad een problem.
Maar sinds gister ligt de nieuwe autoweek weer in de winkel met daarin de resultaten van hun jaarlijkse klanttevredenheids onderzoek.
De Golf neemt ook daar weer z’n gebruikelijke positie in. Niet in de kopgroep maar een beetje achterin het grote peloton, waarbij ze nog mazzel hebben dat ze een hoop punten sprokkelen met hun restwaarde verhaal, anders waren ze nog slechter geeindigd…
@Ramshoek: Daarbij kwam vandaag ook de autotest van de consumentengids binnen, en daar scoort hij wel gewoon normaal. Dus wie o wie zal er gelijk hebben. Autoweek kijkt teveel naar de reputatie op hun forum, maar niemand die een golf rijd zal daarop zeggen, mijn golf is vandaag weer niet kapotgegaan, misschien morgen. Of ik heb nooit problemen met mijn golf. Dat is het grote nadeel van zulke onderzoeken, er word altijd teveel naar de klachten gekeken, nooit naar de mensen die positief over een model zijn.
@Jipp:

raar .. en dan noemen ze het “klant-tevredenheidstest” ..
(en da,s serieus een groot onderzoek) ..

jij bent zoals gewoonlijk weer heel selectief met lezen ..
@lincoln: ga voor de grap is kijken hoe ze dat onderzoeken, dan denk je wel anders. Hun forum is heel belangrijk voor die test.
@Jipp: je wordt vermoeiend ..
@lincoln: jij ook.
@lincoln: Kom op lincoln, beetje meer respect voor de parel die de Nederlandsche scholingsinstituut heeft afgeleverd…
@Jipp:
Consumentengids wordt “gesponsord” om goede resultaten te verzinnen.
Autoweek vraagt de mening van de autobestuurders dus ga ff lekker ’n potje hockeyen ofzo met woutert ipv onzin uit te kramen.
@speedlimit: -edit: niet op de man spelen aub!-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Bij Volvo zou wel een A3 Sportback-achtige bouw passen imo. Tussen de hatchback en stationwagen in.

Maar een Golf-killer? Laten we eerlijk zijn, voor iedere auto uit die klasse is de Golf de benchmark, iedereen wil een Golf-killer bouwen. Het is niemand gelukt…
dat is onmogelijk.
dat kan niemand.
Is al gebeurd Design van de golf is getekend door een kind.
En daarna 5x geprobeerd om het te verbeteren. en nog steeds niet gelukt.
@Opelfan: Haha.. en dat uit de mond van een Opel man..
Zou Volvo niet beter mikken op de A3/1-serie/B-klasse? Geely wou het toch Premium houden. Zelfs verherPremiumen…

http://farm4.static.flickr.com/3479/3785406038_4a4162b1f0.jpg
@Esprit_de_Flandre:

Jij hebt hét woord van 2010 te pakken :D
VerherPremiumen.
@Esprit_de_Flandre: Nee, want Jipp en ik hebben net besloten dat Volvo voorlopig nog semi-premium is. ;)
@Citrofiel: Goed bezig citrofiel!
@Citrofiel: idd, voorlopig. Vandaar dat ze het willen verherPremiumen.

Heb even de comments gelezen waar je naar verwijst. Als Citroên Semi-Premium wordt, en steeds meer merken lijken dat te willen doen, lijkt het me niet verwonderlijk dat Dacia, Skoda, e.d. steeds meer aanhang winnen. En dan moeten ze ook niet klagen als Geely hier plots verschijnt met een Volvo-engineered, betaalbare, succesvolle auto.
@Esprit_de_Flandre: Merken willen altijd in een hoger segment zitten, want daar zijn de winstmarges groter. Zo schuift een deel van de merken wat op, waardoor er ruimte ontstaat aan de onderkant van de markt, voor bijvoorbeeld de Chinese merken, daar ben ik het absoluut mee eens.

Eigenlijk is het een kip-ei-verhaal. Schuiven de merken omhoog, waardoor er ruimte komt voor de Chinezen of zijn de merken bang voor de Chinezen, waardoor ze een beter imago proberen te krijgen waar die Chinezen nog niet tegenop kunnen?
@Citrofiel:
semi-premium ..

is dat geleent geld MET toetsing van het BKR ..

(waar “premium” uiteraard zonder is) ..
@lincoln: Jaja, lach maar. ;)
@Esprit_de_Flandre: ik denk dat volvo zich beter kan richten op een semi premium segment, samen met lexus, citroen, vw en alfa/lancia.
@Jipp:
Lexus semi-premium…denk dat je ’t gerust premium mag noemen,zeker gezien de service en kwaliteit die je ervoor krijgt.
@speedlimit: met jou gaan we ook niet in discussie, lexus is gewoon nog semi premium.
@Jipp:
Oeps…advocaatje kan er niet meer tegen…weer ’n rechtszaak verloren :)
@speedlimit: Lexus is nog verre weg van premium, zat gister nog in parijs in een lexus taxi, wat een goedkoop afgewerkt.
@woutert:
Petje af hoor dat jij in ’n lexus durft te stappen.
Andersom durf ik juist niet in ’n audi te stappen…ben bang dat ie uitfikt (denkend aan de R8)
@speedlimit: -edit: niet op de man spelen aub!-
Als tegen die tijd dan ook de SAAB 92 er is, wordt het leuk shoppen!
Moeten ze helemaal niet willen. Met de C30 hebben ze een Scirocco-killer in handen, verkloot dat nou niet door naast je schoenen te gaan lopen… :?
haha volvo ? golf killer ? wat zijn ze van plan ? Fiesta mixen met en c30 + ford tdci motor in gooien ? lol
@E36Rulez: lezen is moeilijk he, vooral de eerste zin is een hele opgave…
AB heeft het over een Golf-killer, Volvo niet.. gewoon weer een C-segment auto dus. Dat denkt de lading ook wel lijkt mij..
Ik denk ook dat Volvo het niet over een Golf killer heeft, maar ze zouden het natuurlijk niet erg vinden als het een killer blijkt te zijn! Ik zou het persoonlijk ook wel leuk vinden om te zien dat de Golf gekilled wordt.
Ah,de Autoblog-redactie zit weer aan het bier.
@Gideon: niet dat er iets mis is met bier, maar ik dacht het ook al, leest niet echt vlot met al die foutjes :p
Wat is een golf killer, wereld saaiste auto….De golf. En dan heb je nog de A3, dat is een dure golf met wat mooiere materialen. Ook niet boeiend dus.
@snelste: wat betreft zou het goed bij Volvo passen. Saai.
@autoblogger: inderdaad, wat is de C30 een 13 in een dozijn model. Schrijf gewoon dat het niet jouw smaak is want saai kun je de C30 niet noemen.

De Golf is gewoon een keurige auto. Een R32 gaf meer plezier dan een S3. Lijkt mij dus vrij lastig om de Golf te verslaan en al helemaal met de verkoopaantallen van de Golf.
de ubersaaie Golf is allang verslagen door de 1 serie, Je kan het beter 1 serie killer noemen! (Keep on Dreaming!)
@Punk:

Verslagen door een 1 serie? Verklaar je nader..
@Citrofiel

Als elk ander merk de Golf steeds als benchmark ziet zal dat ook zou blijven, ze houden het zelf in stand.
Praktisch gedacht van volvo. De Duitse drie zijn toch wat moeilijk te verslaan op algehele kwaliteit. Functionaliteit is ook een goede insteek, vooral vijf deuren zullen veel mensen over de streep trekken en dus geld binnenbrengen. Scandinavische elegantie is iets waar nog hard aan gewerkt moet gaan worden. De huidige neuzen zijn spuuglelijk. Sportiviteit laten vallen is dom. Dit laat je vervallen in het segment van Opel. Maar goed als je dan geen R meer maakt, laat die R-sport pakketten ook maar zitten. Kralen en spiegels zijn het! En een Golf zal je nooit kunnen killen. Maak gewoon een Volvo die ‘beter’ is dan een Golf.
@floryn: waarom zouden ze dat niet moeten laten vallen? Hoeveel échte sportieve Volvo’s zijn er nou ooit geweest..? Imo richten ze zich teveel op de leasepik-die-eens-wat-anders-wil dan de oorspronkelijke doelgroep van Volvo
@Atenza en @Mashell
Ok jullie zijn snel tevreden. Ik houd ook van comfort, maar het mag allemaal best wel wat spannender. Er mag best wat meer vermogen uit de motorblokken geknepen worden. Het is allemaal zo middelmoot. Een extreem concept als die C30 met 400PK is altijd goed voor je imago. Volvo zal nooit totaal op sportiviteit gericht zijn, dat is het ook nooit geweest. Sleepers zijn gewoon leuk. Een auto met humor zeg maar. Een R-sport pakket doet het tegenovergestelde. Veel opsmuk, geen ballen.
@floryn: als je een echte sportieve auto wil zijn er nog genoeg andere merken ;) C30 en S60 lenen zich wel voor sportievere modellen (ze hebben het uiterlijk daarvoor al mee) maar op zich zou ik het niet verkeerd vinden als Volvo’s er gewoon wat ‘normaler’ uit zouden zien. Daar was/is immers ook een markt voor.
.
Sommige merken moeten gewoon geen hot hatches of andere sportieve varianten maken. Skoda bv.. echt zo onzinnig. Als je geen sportief ingesteld merk bent moet je ook niet komen met een sportief model. Honda, Mazda, Seat, Alfa, misschien Ford..
@Atenza: zij wel dus. VW komt er ook wel mee weg omdat hun modellen vaak al wat stoers hebben. Duitse Drie vanzelfsprekend ook
@floryn: er zijn al veel te veel merken die met sportiviteit aan de haal gaan. Auto’s dienen om te rijden, omdat je niet altijd op een vers geasfalteerd circuit rijdt is een beetje comfort best een goed idee. Prettige rijeigenschappen en toch comfort is precies wat Volvo nu doet.
@E36Rulez

nou dat sowieso niet want Volvo is allang niet meer van Ford, zoals ook in dit artikel weer eens te lezen is.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
steven simons
Golf is bijna een merk op zichzelf geworden !
Dit is het paradepaardje van Volkswagen , maar de constructeur weet wel heel goed hoe hij dit in stand moet houden . Blijven verkopen wat de VW-koper wil hebben .
Een oerdegenlijke auto zonder zware ingrepen bij vernieu-wingen. Het VW-publiek is conservatief en de auto wordt van vader op zoon doorgegeven ,generatie na generatie . . .
@steven simons:

samenvatting:
saai;-)
Met een Volvo een Golf verslaan: natte droom van de Zweedse Chinezen, nothing more. Hoe een Veulveu het er af brengt tegen een Skoda ? Autoweek: Volvo V70 vs Skoda Superb Combi. Ergo: de Superb Combi maakt gehakt van de V70. Maw: Volvo sucks. Tis niet meer wat het geweest is, zogezegd. Wen er maar aan.
Met een Volvo een Golf verslaan: natte droom van de Zweedse Chinezen, nothing more. Hoe een Veulveu het er af brengt tegen een Skoda ? Autoweek: Volvo V70 vs Skoda Superb Combi. Ergo: de Superb Combi maakt gehakt van de V70. Maw: Volvo sucks. Tis niet meer wat het geweest is, zogezegd. Wen er maar aan.
@captain73: mijn natte droom met zweedsen gaat niet over een golf.. En btw, ik vind volvo een van de mooiste merken. VAG is gewoon oersaai. Heb het zelf aan A4 gehad, beviel goed, maar niets bijzonders. Je kiest je vrouw/vriendin toch ook niet omdat er niets op af te keuren is?
handrem trekken is fijn!
Wat TATA bij Jaguar en Land Rover doet, moet Geely bij Volvo doen. Dan komt het dik in orde.
@handrem trekken is fijn!: oftewel ze gewoon lekker laten doen waar ze zelf zin in hebben, Tata zorgt (en krijgt) alleen voor de centjes, de rest wordt in Engeland besloten, en als Geely wijs is, dan laten ze de mensen bij Volvo ook lekker hun gang gaan, ze zijn de afgelopen jaren weer echt op de goede weg.
Ot: ik denk dat Volvo te premium is om de Golf te killen, is een ander segment, Volvo is eigenlijk een soort van Apple onder de automerken, overpriced, ziet er gelikt uit, en daarom willen veeeel mensen het hebben, maar net als bij Apple dragen die mensen doorgaans geen petje…
Gelukkig op de basis van de huidige C30 (dus Focus 2) en niet op een dubieus chinees platform.
@ Punk

haha ik denk het ook.
waar zijn er meer van verkocht?

ohja.
En natuurlijk zo’n zware trailer er achter is er ook goed voor.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NKOPAOTF.jpg)
De Golf vermoordt zichzelf, nog 3 ‘nieuwe’ modellen en ’t is over en uit.
Is VW toen ook bijna serieus gelukt met de oude kever.
Te lang aan 1 model blijven hangen is typisch VW
the-budel-guy
een golf killer mmm lastig maar niet onmogelijk.

maar die C30 ziet er ook zeer aantrekelijk uit zeker die 400 PK maar daar is er maar een van.
Die C30 is toch al een concurrent voor de Golf? :s
Haha

Die chinezen toch.
@sjonnies

Perfectie kan je niet verbeteren ;)
Draai of keer het Golf is en blijft de meest gestolen auto ter wereld en wordt verder door elke constructeur aanzien als vijand numero uno. Stel je nu de vraag waarom dat zo is …
steven simons
@timberleek:jaloers op het succes ?
Tsja, wat is een golf killer?
Ik zou zeggen zo’n C30 Polestar…. Die killt hem zeker.
Maarja, dat past dan weer niet bij hun imago… jammer…

Overigens zijn er altijd auto’s die sneller, sportiever, comfortabeler zijn maar de Golf is altijd de benchmark geweest.
Het is dan ook waar de grote massa voor kiest.
De Golf heeft een vorm van status en is voor de grijze massa altijd #1.

Auto’s als
de Focus, Astra en 205/206 hebben het Volkswagen in ieder geval niet gemakkelijk gemaakt.
Ieder merk heeft nog steeds zijn eigen karakter.
Behalve Volvo.
Volvo heeft geen naam v.w.b. kleine auto’s
Auto’s als de 440 die je misschien nog het best de C30 kan vergelijken hadden een hele andere doelgroep dan diegene die nu voor een C30 kiezen.
Wat mij betreft is de C30 een prima wagen en lijkt erg op de concept van destijds.
Volvo zou zich met deze auto alleen een beetje beter moeten profieleren… en niet door zebraprint in de optielijst….
“Golf-killer” is gewoonp populistisch geneuzel overgenomen van AutoWeek
De Volvo C30 is al een mooie auto… maar verkoopt niet zo goed doordat ie een slecht toegankelijke koffer heeft die niet zo groot is…
En het is ook niet de meest praktische auto die er is….
Als ze dan toch een praktischer exemplaar zouden maken, kan het ze enkel ten goede komen ;-)
Golf killer!!!!
Golf is gewoon golf en dat zelfde geldt voor de rijder.
Hoeveel merken hebben het al wel niet geprobeert, misschien als je van volvo volkswagen maakt dat het dan lukt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).