Budgetlimo: Mercedes S250 CDI viercilinder

Auteur: , 76 Reacties

Taxichauffeurs opgelet: voor het eerst in de geschiedenis van Mercedes-Benz komt het merk met een viercilinder S-klasse. Deze S250 CDI wordt aangedreven door Mercedes' bekende 2,1 liter dieselmotor, die al in menig C- en E-klasse te vinden is. Zojuist is de prijs bekend gemaakt: voor € 89.900 mag je 'm bij de dealer komen ophalen.

Downsizing is de trend in 2010, dus ook de S-klasse moest er aan geloven. In deze uitrusting levert hij 204 pk en (vanaf 1.600 tpm) een monsterachtige 500 Nm aan koppel, terwijl het gemiddelde verbruik beperkt blijft tot 5,7 liter per 100 kilometer. Met een CO2-uitstoot van 149 gr/km krijgt deze vierpitter een B-label. Kies je voor de lange wielbasis, dan krijg je zelfs een A-label. De prestaties zijn allerminst karig: 0-100 km/u gaat in 8,2 seconden en de topsnelheid ligt op 240 km/u.

De S 250 CDI BlueEFFICIENCY debuteerde dit jaar op de Autosalon van Parijs. In Nederland is de nagelende limousine vanaf januari 2011 leverbaar. Het wachten is nu op de eerste Audi A8 met 2.0 TDI.



76 reacties

Echt een mooie auto.
@majinstar: Hey lutser, ben jij er ook weer? Dacht dat je inmiddels wel gestopt was met autoblog.
@jimmy:

ja ja .. nou weet ie het wel hoor ..
@jimmy:

Nee jullie moeten nog veel leren van mij.
Prima kar, lijkt me de ultieme luxe-taxi. 204pk is genoeg, en het prijs verschil is noemenswaardig tegenover de 6 cilinders, het zou zo maar een succes kunnen worden.
gaat dat een beetje vooruit dan?
@philipzuidijk: Tss, dat doet er toch niet toe? Hij is zuinig! ;)
@philipzuidijk: Toch maar even gekeken, het valt mee. 8,2 seconden naar de 100 en een top van 240 km/h.
Tegenwoordig niet meer behelpen met een 4-pot, 500nm indrukwekkend!
Ze hadden em ipv BlueEFFICIENCY ook Taxi uitvoering kunnen noemen… Vind dit dan ook erg stom staan voor een topmodel van een “premium” merk. Van Audi zou ik het wel kunnen verwachten, maar niet van Merc.
@Dev: ach 95% van de Mercedes rijders gaat het om 1 ding die ster voor en achter.
Als je de type aanduiding er afhaalt ziet niemand dat je eigenlijk een trapfiets versie hebt ;)

Maar het zal zeker weten goed verkopen, de meeste G en E classes die ik zie rijden zijn ook allemaal deze Blueblabla versie’s.
@Merry: ik Citeer uit het Top Gear magazine. “De nieuwe S klasse is voor verschillende autobladen al uitgeroepen tot de beste limousine ter wereld, na onze rit in de S450 kunnen we u vertellen dat daar geen woord van gelogen is” denk voortaan eerst even na voordat je je mondje opentrekt.
@lambo4all: ‘voor’ moet ‘door’ zijn.
@lambo4all: dus? dat maakt het een waarheid? LOL!
@Merry:
Ja oke, je hebt altijd de mensen die een auto puur en alleen kopen voor de uitstraling, maar deze uitstraling komt van de prijs en die was hoog (en rechtvaardig) door de motorisering. Deze valt nu weg en wat hou je over? Een Superb concurrent met een ster erop.

Zoiezo vond ik de S-klasse nooit een speciale auto. Vind een E-klasse opvallender (ondanks de kwantiteit) en mooier.
Goede zet van Mercedes en de prestaties zijn niet eens belabberd…een top van 240 is meer dan zat
500 Nm koppel !!

verdeeld over 4 pitten .. da,s indrukwekkend ..
Zal BMW dan ook komen met een 725/20d? :)
the-budel-guy
nou ik hoef hem niet al had hij 600 PK.

in deze klasse auto’s hoort minstens een 6 cylinder.
wel goed nieuws voor de taxi’s Niet verkeerd bedoeld voor de mercedes fans
@the-budel-guy:
wat is de meerwaarde van een 6 cilinder ??
the-budel-guy
@lincoln: GELUID!!!!
@the-budel-guy:

dan koop je maar een Fiat Punto met een lekke knalpot ..
the-budel-guy
@lincoln: nee het geluid van een 6 cylinder daar gaat het me om die troep met DTm uitlaten hoef ik ook niet
@the-budel-guy: oke je gaat dus een limo kopen voor het geluid? of wil je niet gewoon comfortabel van a naar b gereden worden? Want een bank directeur of iemand die in de taxi stapt wilt gewoon comfortabel rijden.
the-budel-guy
@sjaakk: ik weet niet of je ooit 6 cilinder gereden hebt maar een 6 cilinder rijd veel comfortabeler dan een 4 cilinder
@toyotaprius:
Leuk plaatje en dat van iemand met een Prihus.
@Laue: Soms kunnen mensen je verbazen.. ;)
Deze motor kan ook prima gechipt worden naar 250pk 600Nm. Dat lijkt me ruim voldoende voor zo’n wagen.
Mits alles goed geïsoleerd is, wat bij een S-klasse best zo zal zijn, moet deze wagen uitermate comfortabel kunnen zijn. Ook zonder chippen uiteraard.
Wel een beetje jammer dat ze een 4 cilinder in een ‘premium limo’ stoppen.
Snap zowiezo niet wie 90.000 kaal gaat neerleggen voor een 4 pittertje, zou ik persoonlijk voor een dikkere E sedan, of mischien zelfs een tweedehands AMG E.
Voor dat geld heeft die E amg wss niet meer dan 50.000 km op de teller.
@Brian:

yeah right .. of je het verschil merkt ..
je zal wel geen idee hebben wat Nm betekent ..
@Brian: Je kiest niet tussen een normale S of een E AMG. Totaal verschillende auto’s.
@Brian:

Het is nog al een verschil betreft verbruik zo’n… Ik zeg appels en peren.

Ontopic:

Wel vraag ik me af of er daad werkelijk veel vraag naar is. De mensen die normaal gesproken de S kopen meestal een (320cdi) Betalen toch al een fortuin aan wegenbelasting en ik heb niet het idee dat de auto nou veel lichter wordt. En in hoeverre kijken deze ‘premium’ rijders naar het verbruik van hun auto, of dit nou 1/13 is of 1/19?
@Vreddy_B:

Kijk dat vroeg ik me dus ook af.
Ik kan me dus ook niet voorstellen of er markt voor is.
@jack_abarth: Maar zal het blok uiteindelijk naast de 320 komen te staan of het 320 CDI blok komen te vervangen. Gezien het groene karakter van het blok en de regelgeving, zal het lijkt mij best nog wel eens om het laatste gaan.
@ Lincoln

Wat is de meerwaarde van een 6-cilinder??? Ik daag u uit!
Misschien niet op gebied van prestaties maar geluid, comfort alsjeblieft en bij een diesel is dat verschil nog groter dan een in een benzine versie. Die kleine opgefokte dieselstokers horen niet in zo een klasse van wagen.
@Max:

tuurlijk .. je gaat voor je plezier naar een diesel aggregaat luisteren ..
@lincoln:
Wel als het een 6 cilinder is :) Er zijn nou eenmaal mensen die het geluid belangrijke vinden. Net zoals dat er mensen zijn die bekerhouders extreem belangrijk vinden. Dan weet ik wel bij welke groep ik meer hoor… En jij?
@Dev:
als er mensen zijn die “denken” dat ze dat belangerijk vinden ..
dan is er toch een keuze om een 6 pitter te kopen ..
@ Lincoln

“tuurlijk .. je gaat voor je plezier naar een diesel aggregaat luisteren ..” Heb ik dat soms geschreven? Ik schreef dat het geluid van een 6-cilinder diesel vele malen aangenamer klinkt dan een 4-cilinder diesel, maar het mooiste geluid kan enkel een benzine motor produceren.
@Max:
woon jij soms onder een motorkap ??

tis de bedoeling dat je aan de andere kant van de isolatie plaatsneemt hoor ..
Dit ding gaat in Nederland (relatief gezien) verkopen als een pruimenverkoper op een obstipatiemarkt….(???)…nouja, ’t klonk in elk geval ‘leuk’… ;-)
Tja, er zijn ook 600 pk versies, voor communisten…
4 cilindertjes, dat is niet echt limousine waardig. Er komt voldoende vermogen uit, maar zo’n blok hoor je er eigenlijk niet in te schroeven. Waarschijnlijk is MB door vraag naar zo’n wagen gedreven…
Ja je kan ook de 600pk nemen, maar dan betaal je ook een bedrag KEER 4.

Dit is een prima prijs met een prima motor voor rijders die niet zo geilen op pk’s.
Dat blok ligt ook in het instap model jeep,dodge,chrysler… lekker premium.
Okej ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb een bijbaan bij een taxicentrale. Een 200cdi in de E-klasse is wel te doen, maar eigenlijk al net te karig. Ik kan me alleen maar voorstellen dat het in een S-klasse niet echt compleet voelt.
het is een mooien auto en je betaalt oke nog geen ton voor zo een auto .
@Laurens: Laat mij aub die communist zijn, ook al verafschuw ik dat soort.. ;)

OT: Jammer dat dit zuinige, economisch efficiënte concept gelijk wordt afgekraakt door sommigen hier (het gross zal uberhaupt nog nooit een S-klasse hebben gereden) als zijnde “traag”, “niet premium”, “geen mooi motorgeluid” en “te min”.

Ja jongens, hallo.. Een instap S-class koop je niet vanwege de fenomenale acceleratie (8,2 sec + top van 240km/u is voor een 2,1 liter welke 204 pk en 500Nm koppel heeft heel redelijk), vanwege het fantastisch mooie geluid of vanwege het feit dat hij persé een Ferrari F430 bij moet kunnen houden.

Nee, zo een auto koop je vanwege de actieradius, het comfort, de luxe, de wegligging, de beenruimte (okay, hoort bij comfort) en natuurlijk ook vanwege het feit dat het een bloedmooie limo blijft. In mijn ogen nog steeds de allermooiste in z’n klasse en misschien wel de allerBESTE in z’n klasse. (volgens de statistieken)
500 nm koppel zou ik niet bepaald ‘karig’ noemen, moet behoorlijk relaxed rijden, zo’n ‘kerncentrale’ in het vooronder! toch indrukwekkend, de evolutie die diesel motoren de laatste 10-15 jaar hebben doorgemaakt. Ik herinner me nog de rijlessen die mijn pa mij gaf in zijn goeie oude opel ascona 1,6 diesel, nul tot honderd werd toen nog in ‘dagen uitgedrukt ipv van seconden :)

genoeg weemoed nu, ik denk dat hier wel een markt voor is, de overgrote meerderheid van de s-klasses die ik hier zie rondrijden zijn sowieso al de basis dieselversies. Ik denk dan ook dat de gemiddelde bedrijfsleider (toch de doelgroep???) wat beters te doen heeft dan de cilinderfetishist uit te hangen. En bovendien hoeven jullie dan minder lang te wachten op levering als je een s-klasse met een dikke v8 benzine bestellen! win win :P
Nou, als dit er al is, dan is een A8 2.0 TDI zo gek nog niet. Het gerucht (!!!!!) gaat dat er een 220 pk versie van die diesel komt. Maar ja, geruchten zijn meestal niets waard en dienen louter om in de media te komen.
8,2 seconden naar de 100 en een top van 240 km/h.
Respect voor Mercedes.
Deze motor in de C is de enige 4-cilinder begrensd op 250!!
@Timmie: Die a8 moeten ze naar mijn mening ook gewoon gaan produceren, met voorwielaandrijving. Prima bak, goed voor de lease en lekker in de verkoop.
Ongelovelijk dat ze het ook nog doen bij Mercedes… Met wat opties kost dit ding een TON!! een TON!!!! En wat rij je dan?? Een VIER-CI-LIN-DER DIE-SEL!!!
Wat is dit nou weer voor een kansloos project van Mercedes Europa? Dit moet toch een grap zijn. Willen ze het imago van s-klasse hellemaal verpesten? Alleen Amerika heeft nog een redelijk sterk imago voor de Mercedes. Hun goedkoopst model is namelijk de S550. Ik snap het nut ook niet echt van deze zielige Mercedes. Deze S250 wordt echt weer zo’n ‘poser car’. Coole looks, maar een zielige motor. Ben ook benieuwd wat voor mensen (behalve taxi chauffeurs) deze auto gaan kopen.
Stoplichtsprintertje
Prachtige auto

Qua specs is hij vrijwel gelijk aan de s320 cdi
Audi had al bekend gemaakt met een A8 3.0 TDI 204 pk te komen. Voorwielaangedreven en 6.zoveel verbruik. S-Klasse blijft de zuinigste koning.
Wereldprestatie.Waar blijft de concurentie?
@mb man: de concurentie heeft geen kamperbak om een 4 pitter in te lepelen.
-edit: schelden doe je maar ergens anders-
@mb man: vergeleken met zo’n mb proletenbak is een batavus zeker de betere keuze.
@willie: JE hebt gelijk .not
@mb man: je hebt wel érg je best gedaan om je stelling te onderbouwen.
Volgens mij is het voor een rustige rijder een prima motor, maar ik had een test gelezen op (ik ga schelden) autoweek over deze motor in de E-Klasse. En daar werd hij als nogal rauw bevonden. De E-klasse is volgens mij geen matig geïsoleerde auto dus ik ben benieuwd wat Mercedes er van heeft gemaakt in de S-Klasse.
@Alex van Dun: Precies! Een E-klasse is echt goed geisoleerd, maar zo’n 200cdi moet teveel moeite doen om die bak vooruit te krijgen. Je merkt daar al goed verschil in soepelheid als je een E220 rijdt. Een (sterke) versie van de 200 lijkt mij gevoelsmatig gewoon niet te matchen met een grote wagen als de S-klasse.
En ik kan me ook niet goed voorstellen voor wie deze auto is op taxichauffeurs na. Want als je je laat rijden heb je vast genoeg budget om een dikkere versie te nemen en als je zelf rijdt zul je inderdaad geen 90.000,- uitgeven voor een vierpitter. Koop dan een E-Klasse 350 CDI met alles er op en er aan.
@ Iedereen die een S klasse met een E vergelijkt: Een S-klasse is gewoon een heel ander type auto. Wil je sportiviteit, kun je de S gewoon laten staan, daar is hij niet voor gemaakt. Wel is het een van de meest comfortabele auto’s waarin je kunt rijden en zeer geschikt voor lange afstanden. En de prestaties lijken mij meer dan toereikend.
@Vince: ook als je er een tabbert van een meter of 7, 8 achter hebt hangen?
@willie: Met 500 nm kom je een heel eind…
@Vince: das goed nieuws, want zo’n tabbert downsizen dat valt niet mee
en bmw komt in maart met een 4 cylinder biturbo van om en bij de 204pk… in de 5 serie. downsizing overal…
Mooie wagen en is zogezegd downsizing, maar op zich nog best wel goeie prestaties…
Zijn er nog meer auto’s waarvan de topversie meer dan 3 maal zoveel vermogen heeft dan de instapper?
@willie: Kijk kijk.. Gefrustreerd dat jij géén Mercedes-Benz kan betalen? Zeg het dan gewoon dan houden we er gerust rekening mee.

Maargoed, zo’n “proletenbak/kamperbak/taxi” ben jij toch niet waard. Stap jij maar gerust in je 3de hands BMW.

Petje.. ;)
@ Citrofiel


waar koop je die auto voor?
ja voor comfort, luxe en die goeie dingen.
maar als je een chauffeur hebt of niet. je wilt wel een keer knallen.

maar hij is zeker snel en zuinig voor dat formaat ja!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).