Hint: het ligt onder de kap.
We werden door een bezoeker op de hoogte gesteld van deze Duitse occasion. Op het eerste gezicht niet echt iets bijzonders, een E36 Coupé uit ’97 met foute spoiler en dito velgen. Een leuk interieurtje maar verder dertien in een dozijn. Zo rijden er wel meer rond.
Totdat je de motorkap opentrekt en een blik op de krachtbron werpt. Daar ligt geen 6-pitter of een incidentele V8. Nee, in deze Bimmer is de vroegere krachtbon uit een BMW 850 CSI gelepeld. Oftewel: een 5.6-liter V12 die 381 pk en 550 Nm richting de achterwielen stuurt. Verantwoordelijk voor deze transformatie is JML Motorsport.
Prestatiecijfers hebben we helaas niet. Maar we kunnen ons voorstellen dat dit menig M3 stof laat happen, als het gewicht van de V12 niet teveel roet in het eten gooit tenminste. Ze vragen er wel serieus geld voor. 21.990 euro om precies te zijn. Maar voor dat geld krijg je een sleeper die tot verrassende dingen in staat moet zijn. Advertentie bekijken kan HIER.
Update 28-07-2014: een kleine 4 jaar later kost de auto ineens 164.500. I’m sorry, what now?
Dit blok wordt ook regelmatig in een E30 gelegd door wat boerse knutselaars in het oost’n van’t land.
@Jochempie:
Er zullen inderdaad mensen in het oost’n van het land zijn die V12’s in E30’s hangen. Er zit in het oost’n van het land namelijk aardig wat auto(sport) expertise. De Nederlandse rallysport, toch een vrij technologisch gebeuren, drijft op teams uit Twente, de Achterhoek en op Brabo’s. Neerlandsch beste Porsche preparateur is Lammertink’s Porsche centrum Twente. Om de hoek bij Lammertink zit Drenth Gearboxes, een internationaal gerenomeerde fabriekant van race versnellingsbakken.
Maar goed Jochempie, als jij denkt dat elk mens dat oostelijk van Utrecht woont een boer / agrarier is, dan laat ik je graag in die waan…
Das geen klein blokje. Zal wel goed klinken ook.
Overigens vind ik een auto zonder originele fabriekswielen per definitie geen sleeper.
@Jochempie: Gelijk heb je. Dit is een Sjonniemobiel.
@Jochempie:
Dit is juist beter als sleeper, omdat nu iedereen denkt dat het de zoveelste sjonnie bmw 316 is (wat die qua uiterlijk ook is, maar onder de motorkap niet echt).
@Lan_Evo: exact wat ik dacht. Je denkt direkt dat dit een versleten 316i is
@Jochempie: anders ga je zelf ff sleepen jochem
volgends mij is het een coupe i.p.v. een sedan
@henk: eeehm…staat er toch ook ?
Dat er geen marokaan in zit.
@mb man:
Marokkanen rijden geen BMW’s, dat zijn Turken. Maar goed kan me voorstellen dat je het verschil niet ziet. ;)
20 rooitjes !!
koop je daar voor dan niet 2X een 850 in uitmuntende staat ??
@lincoln:
mwoah,
in Duitsland misschien, hier in Nederland ga je hard richting de 15K voor een goede. Of je moet er eentje willen waarvan de advertentie met CAPSLOCK aan en veel uitroeptekens geschreven is. Waar “een beetje aan moet gebeuren” maar die “verder in perfecte staat is”.
@bakkerst:
welnee .. die dingen zijn nix waard ..
hoop wegenbelasting ..
hoop verbruik ..
zijn net boten .. je bent maar 2X blij ..
1X bij de aankoop ..
1X bij de verkoop ..
@bakkerst: Ik was op zoek naar advertenties om je verhaal te ontkrachten, maar op gaspedaal.nl hadden de goedkoopste 850’s allemaal óf minstens één woord in hoofdletters in de advertentie, of minstens één keer veel uitroeptekens. Maar ‘een beetje werk’ wordt zorgvuldig gemeden, er wordt liever helemaal geen info gegeven bij de 850 die vier mille goedkoper is dan alle anderen… :?
Spoiler eraf slopen en deze rims eronder zetten.
@jzaero: helemaal goed zo !
Het betreft een originele M3 GT spoiler en E36’s zijn nooit met een “incidentele V8” geleverd.
Tegenover de 321pk van een M3 3.2 (Evo) denk ik ook niet dat dit veel sneller is. Wel is het V12 blok uiteraard potenter wanneer je besluit er wat mee te gaan doen.
@Henkie!:
Piek vermogens zeggen niet zo veel.
Het dikke koppel zal er voor zorgen dat een evo het af zal leggen.
@Henkie!: jawel hoor, door Alpina!
Serieus geld.. maar ook serieus goed gedaan.. als je de advertentie leest zie je dat halve drijflijn en zoviezo de hele remmerij e.d. van de 850 V12 ook is over gezet. Power is nothing without control.. zulke projecten kan ik wel waarderen. Super!
Ik denk dat je mits wat mods hier een serieus killer blok hebt, enkel zal de wagen wel wat zwaar zijn in de neus…
@ lincoln
Een gewone 850i krijg je wel voor 10k, maar een CSI, waar er een stuk of 600 van gemaakt zijn zeer zeker niet. Nieuwprijs was destijds ook rond de 380k gulden.
Spoiler eraf, stalen velgen eronder en een 316 badge erop;)
wel jammer van die velgen en spoiler. zo is het helaas wel en sjonniebak. leg er dan fatsoenlijke M3 velgen onder. 22 rooitjes is wel erg veel. maja wat de gek er voor geeft.
Wow, deze BMW is toch gruwelijk lelijk? Ik zou mij hier in durven vertonen.
MMMHMMM leuk :D die wil ik wel voor naast me e36 racer :P dan hou ik deze voor dagelijks vervoer inplaats van de pajero van me ouders :p
Doe mij maar liever een Bmw E30 met V10 :D
@mb man: Laat me raden je woont vast in een boerendorp
@Benny: is toch wel een béétje grappig?
@willie:
Wat is er grappig aan iemand die het verschil tussen een Marokkaan en Turk niet ziet?
Is ook 1 van de redenen waarom veel turken voor marokkanen aan worden gezien. Ook bij misdrijven ;) Een gemiddelde hollander ziet namelijk het verschil niet ;)
leuk ..
kan je zeggen dat je 3-serie 1 op 4 loopt ..
-edit: dank, is aangepast-
OT: Ben wel benieuwd naar de prestaties van dit monster.
@Jeroenvv: de grootste prestatie is natuurlijk dat ie er een ongelooflijke kotsbak van heeft gemaakt.
Toch best irritant dat berichtposters vaker en vaker hun eigen bekrompern mening verkondigen….
Ik vind de velgen en spoiler helemaal niet zo fout. Had vele malen erger gekund!
@P.K.: Wat maakt jouw mening niet bekrompen of eigen dan?
@DeSjaak: Daar heb je gelijk in, maar laat posters hun mening voor zich houden. Die meningen komen in de reacties wel los….
@P.K.: hint… De website heet autoBLOG.
Weleens een v12 met handbak gezien??
@AMG: Aston Martin, Pagani???
@AMG: Ferrari…
Ook een beetje jammer van die ‘hangzak’ voor de ruitesnproeiervloeistof….
Sorry hoor, maar je pakt een auto die best leuk stuurt en dan verpest je de auto zo dat ie nauwelijks nog instuurt en zo gauw je het gas aanraakt flink met de kont swiept… tragisch fail geval voor rechtuit boeren.
Een sleeper? met die spoiler? maar het is wel knap.
“als het gewicht van de V12 niet teveel roet in het eten gooit tenminste.” Nee, de V12 is nauwelijks zwaarder dan de motor uit een E36 M3, maar wel een stuk groter en derhalve meer naar voren geplaatst met alle gevolgen vandien. De prijs is ook nog eens ex BTW.
Het bijzondere aan deze auto is dat de Duitse tuner die deze auto (en ook een rood exemplaar idemdito) ombouwde veroordeeld is voor handel in gestolen motoren.
@MarkieS: Zonder versnellingsbak/automaat weegt de v12 zo’n 15 tot 20kg meer dan de 3.2liter van de m3. Dat is niet heel veel maar toch 10% en dan komt de zwaardere bak nog en dan praten we al snel over een verschuiving van de balans met een aantal % naar de voorkant. Weg 50/50 of iets in de buurt daarvan naar 55/45 of 60/40 en dat zal het rijgedrag behoorlijk verpesten denk ik.
Spoiler is en orginele M3 GT spoiler ,velgen zijn en BBS CX-R van 2000 Euro ,maar helaas zonder M3 kitt staan ze er slecht onder, trouwens oud nieuws die advertentie staat al jaren op autoscout24.de
leuk.
Racing Dynamics deed dit 13 jaar geleden al met een E36 compact.(K55 project)
zonde van de 8 serie, waarom haal je daar een motor uit om zo’n pauperbak tot sleeper om te toveren?
Daar ging je gewichtsverdeling…
deze heb ik op assen gezien die had 600pk uit een nissan gtr blok heerlijk geluid
wou het gewoon even mededelen :P
@q-oekje: Nou geweldig, staat bij mijn werk sowieso wekelijks om de hoek. Nu moet ik zeggen dat ik mijn auto op een gemiddelde dag tussen twee Skylines moet parkeren.
@q-oekje: Ik heb meer met Skylines dan met BMW’s, maar ergens vind ik het zonde dat die bak geen BMW blok erin heeft liggen. Waarom in godsnaam een Skyline torretje erin lepelen terwijl BMW zelf ook uitstekende torretjes maakt?
@ Jochempie: Damn kerel, werk je in het buitenland of bij een Nismo afdeling ofzo? :P
@bozewolf: Nee, in Maarssen, om de hoek bij DBM Engineering, degenen die veel JDM wagens ombouwen en tunen, o.a. veel Skylines.
@Jochempie:
Oei dan zie je vast veel exoten ja…geloof dat de eigenaar ’n Lexus gs300 heeft van rond de 500pk :)
Doe mij maar die 850. Waarom alleen het blok nemen?
hij gaat zuipen als een hoer :p
Spoiler is een orginele GT spoiler, icm GT voorbumper/zwaar wel te pruimen op een e36. V12 is volgens mij waardeloos in zo’n auto, eigenlijk is de s50 al te zwaar voor de e36.
@blingbling:
Niet zuipen maar zuigen als een hoer :P!
Een E36 met een V12…waarom niet zeg ! Er zullen heel wat
aanpassingen zijn doorgevoerd, om er ‘goed en lekker’ mee te kunnen rijden (event. met ESP of DSC etc.etc).
’t Ziet er goed uit, een heel leuk Speeltje moet ik zeggen !!!