Marchionne: “Fiat zou het beter doen zonder Italië”

Auteur: , 110 Reacties

Grote baas van Fiat S.p.A Sergio Marchionne is iemand die graag broekriemen aanhaalt. Effectief mogen we zijn manier van aanpakken zeker wel noemen. Voor 2010 wordt verwacht dat de winst van de Fiat Group uitkomt op zo'n 2 miljard euro. Niet verkeerd, alleen hebben de Fiat-fabrieken in Italië hier niet bepaald aan bijgedragen.

Sterker nog, die draaien alleen maar verlies. Volgens Sergio zou het merk beter af zijn zonder deze kostenposten in het thuisland van Fiat. Tijdens een interview in het Italiaanse programma Che tempo che fa (te zien op Rai3, helaas zonder welbekende Italiaanse tv-modellen) liet de Fiat-bobo weten dat ze niet veel langer op deze manier kunnen doorgaan in de vijf Fiat-fabrieken van Italië.

Dus er moet iets gebeuren. Marchionne heeft toegezegd dat hij best 20 miljard wil investeren in de fabrieken, maar dan moet het roer enigszins worden omgegooid. Zoals het verhogen van de productiviteit en van werknemers eisen dat ze zich flexibeler opstellen. In ruil daarvoor zou hij de lonen willen laten stijgen, mits de efficiëntie toeneemt.

Toch wil hij één fabriek helemaal sluiten, het zou gaan om Fiat’s Termini Imerese-plant op Sicilië. Gevolg: vakbonden boos en over de zeik. Saillant detail is wel dat alle Fiat-fabrieken in Italië het qua productiviteit niet kunnen opnemen tegen één Fiat-bouwer in Polen.

Het lijkt een pijnlijke trend te worden in de autofabrieken van Europa. Zo hebben wij Nedcar dat het hoofd amper boven water kan houden en ook de Opel-fabriek in Antwerpen is niet bepaald levensvatbaar meer. Wie is de volgende?(bron: autonews)

Voor wie Italiaans verstaat: het interview van een half uur is HIER te bekijken.



110 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Jullie zetten hier wel een heel zwart verhaal neer.
Kijk op http://www.autoedizione.nl/2010/10/25/marchionne-spreekt-op-televisie-over-het-italiaanse-probleem/ voor het hele verhaal.

Ciao

Squadra
@Squadra:
goeie bijdrage .. thumbs up ..
@Squadra: lol! ja die gasten zijn altijd erg kritisch over fiat enzo…
@autoblogger: tsja net zoals ze hier zo kritisch zijn over BMW.. o nee toch niet. Tis niet erg dat een blog z’n eigen mening heeft, maar iedereen die hier al een tijd meeleest weet wel waar de voorkeur ligt van (bijna) alle bloggers.
@Squadra: huh ? Hoeze zet AB het zwart neer (in relatie tot jouw artikel) ? Goede samenvatting van @ricardo !

Awel, je wou even laten zien dat je aktief gezocht hebt naar een artikeltje…nou, in dat geval ben je geslaagd.
het is een slimme man ..

of het goed of slecht is wat ie zegt doet niet ter zake ..

het is gewoon een slimme man ..
Bij de Ferrari fabriek werkte afgelopen zomer meer Polen dan Italianen (ik was daar) en op Sicilië werken überhaupt alleen maar Afrikanen (vers van de boot aan de dwang arbeid). Om nou de Italiaanse arbeidsmentaliteit de schuld te geven is wel erg goedkoop. Misschien lullen en eten Italiaanse managers te veel?! Of is Sergio aan lobbyen voor wat subsidie?
@DeSjaak:

NOu, dan was jij bij een vage Ferrari fabriek,
bij Ferrari werken meerdere nationaliteiten maar voornamelijk Italiaanse.
Ze worden ook niet voor niks verkozen tot beste werkgever van Europa!
@Squadra
Zou het héél misschien kunnen dat de mensen op die site een ietsiepietsie homosexueel verliefd zijn op papa bear Marchionne?
@heidekonijn: Niet geheel irrationeel lijkt me. Zonder Marchionne was Fiat helemaal een zinkend schip.
@Pit Kater: Liever een mooi scheepswrak als een farce.
Terecht: als ze in Frankrijk al staan te klagen bij het ophogen van de pensioenleeftijd naar 62 (om maar een vergelijk te nemen) en in Italie staan te klagen als ze niet wat harder willen werken heb ik respect voor de beslissing van Fiat om voor een efficiëntere productielocatie te kiezen. Dan maar aanpassen werknemers.
@Remon: Idd net als die luie Grieken die nu al met 53 met pensioen kunnen, en niet bereid zijn die leeftijd wat te verhogen. Zo graaf je natuurlijk uiteindelijk je eigen graf!
Offtopic:
Heb vanmiddag van Chrysler hoofdkantoor gehoord dat Fiat nog geen definitief besluit heeft genomen over het blijven verkopen van Chrysler en Dodge in Europa. Er is dus nog een heel klein beetje hoop voor Chrysler en Dodge rijders!
Ontopic:
Dit was toch allang bekend, dat ze in zuid Italië geen werktempo hebben? Net als in Griekenland.
Weg fabrieken, en het bespaarde geld lekker in Dodge stoppen! :D
En in de Financial Times: “Europa zou hetbbeter doen zonder Italie”
@sacha:

Nee je bedoelt:
“Alles onder Parijs en rechts van Oostenrijk”.
De beste Fiatjes komen al jaren uit Polen.
Dat de italianen qua hard werken niet aan de top staan dat was al bekend. De vakbonden zijn/waren sterk, de contracten/arbeidscontracten tamelijk ongeloofwaardig in vergelijking tot de productiviteit. Als je even nadenkt kom je al snel op overeenkomsten met een ander land waar de autoindustrie de afgelopen jaren vreselijk slaag heeft gekregen… De Vs. Veel teveel overeenkomsten en dus dezelfde oplossingen die Marchionnen zeer goed kent uit zijn voorgaande banen…

Italiaanse autobouwers zonder italianen/Italië slaat nergens op, maar ze moeten daar wel eens serieus kijken waar de concurrentie het beter doet en het eigen gedrag positief bijstellen anders wordt het zeker geen succes.
Om even een indicatie te geven van de traagheid van de Italiaanse Fiat fabrieken:

Pomigliano employs 5,000 workers and produced 35,000 cars last year. Melfi, Fiat’s second-biggest Italian plant and the one with the best capacity utilization, employs 5,280 workers and built 280,000 Grande Puntos in 2009.

“That gives you an indication of the spare capacity that exists at Pomigliano,” said Mike Tyndall, a European automotive specialist with Nomura Securities in London. “That’s seven cars per employee, whereas the average at the Melfi plant was 53.”


En om dat allemaal even extra in context te plaatsen:

In total, Fiat’s five Italian plants last year produced 650,000 units with 22,000 employees.

That’s in contrast to Brazil where its plant made 730,000 vehicles last year with 9,400 employees, while Tychy produced 600,000 vehicles with 6,100 people.


De gemiddelde productie per werknemer:
Italie: 29,5 auto per werknemer
Brazilie: 77,7 auto per werknemer
Polen: 98,4 auto per werknemer

En dan zullen Italiaanse werknemers waarschijnlijk ook nog eens minimaal het dubbele verdienen dan Braziliaanse of Poolse Fiat werknemers.

Kortom: sluiten die onredendabele Italiaanse fabrieken. Helemaal als je bedenkt dat de vakbonden daar alleen maar lopen te zeiken en te mouwen. Als je geld wil verdienen moet je hard werken. Als je dat niet wil moet je ook niet zeiken als je baan naar Polen, Servie of Zuid-Amerika verdwijnt.
@robbie: kijk, dat zijn harde cijfers…of, om met de woorden van @lincoln te spreken; thumbs up !
@robbie:
hoe heet de overtreffende trap van “verontrustend” ..
@lincoln: Meest verontrustenderst toch?
@lincoln:
Crisis !
@robbie: Die Pomiglianofabriek zal toch niet alleen aan de werknemers liggen? Meer aan de vraag naar de daar geproduceerde modellen, stel ik me zo voor. Dat zal wel voor meer fabrieken gelden. Verder heb ik ergens gelezen dat de Panda weer naar Italië komt, wat een flinke boost zou betekenen.

Maar goed, als je puur naar de cijfers kijkt, dan zou je ze inderdaad moeten sluiten…
@Citrofiel: De nieuwe Panda (die in 2012 komt) zal idd gebouwd gaan worden in Pomigliano (Italie) ipv Tychy (Polen) waar de huidige versie wordt gebouwd.

Maar aan de andere kant heeft Marchionne ook besloten om een aantal auto’s juist NIET meer in Italie te produceren, terwijl dat eerst wel het idee was:

Fiat S.p.A. will build two new minivans in Serbia instead of Italy, CEO Sergio Marchionne said. Fiat could also produce in other countries four other models originally planned for Italian production including Alfa Romeo and Chrysler group cars.


Fiat now plans to invest 1 billion euros to install 190,000 units of annual capacity at its plant in Kragujevac, Serbia, to build the new minivans, code-named LO. The automaker aims to begin production of the models in late 2011 or in early 2012.

Fiat could also cancel plans to build the Alfa Romeo Giulia mid-sized car, which will replace the 159, and the Chrysler Sebring successor at Mirafiori. The company could also drop plans to produce a new compact sedan for either Chrysler or Dodge in Cassino, central Italy.


Uiteindelijk heeft Fiat echter nog wel de wens/het plan om de totale productie in Italie op te schroeven van 650.000 (in 2009) auto’s naar 1,15 miljoen auto’s in 2014.
@robbie: Die verhoging van de productie zal ook met de sluiting van een fabriek wel mogelijk zijn. Maar zoals Jimmie al zegt: Deels zijn de cijfers afhankelijk van de internationale verdeling van de productie van modellen.
@robbie: dus je wilt met droge ogen beweren dat het maken van een Alfa 159/Lancia Delta/Abarths etc. evenveel auto’s per medewerker moet kunnen halen als de budget Fiats die buiten Italië gemaakt worden…

Italianen blijven overigens wel lui, maar de fabrieken waar de budget auto’s gemaakt worden zijn natuurlijk vele malen moderner en dus meer geautomatiseerd op volume modellen.
@Jimmie: het is toch te hopen dat ze in Italie modernere fabrieken hebben dan in Polen of Brazilie. Juist omdat arbeid in Europa/Italie kneiterduur is moet je ervoor zorgen dat je met zo min mogelijk personeel zoveel mogelijk auto’s kan bouwen.

Je gaat mij niet vertellen dat een Alfa ‘moeilijker’ inelkaar te schroeven is dan een Uno. Uiteraard komen er wel iets meer handelingen en onderdelen bij kijken, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Kan voor de lol ook wel eens de resultaten van andere Europese fabrieken erbij pakken en ik denk dat die ook allemaal stuk voor stuk veel beter presteren dan die van Fiat in Italie.

En daarnaast worden in Polen de Panda en 500 gebouwd. Dat zijn toch gewoon moderne auto’s en qua complexiteit prima te vergelijken met een 159, Punto of Delta.
@robbie: Op de complexiteit zal het niet aankomen, op de verkoopcijfers wel. Ze kunnen wel 100.000 159’s per jaar gaan maken, maar als die niet verkocht worden heb je er niet zo veel aan… Ik denk dat sommige Italiaanse fabrieken op het moment gewoon onder hun capaciteit werken. Zie ook NedCar.
@robbie: die fabrieken zijn vrij recent, natuurlijk staan daar veel nieuwere robots en andere automatiseringsdingen.
Ook al is een machine veel efficiënter, iets van het productie proces automatiseren kost een hele hoop geld (machines, programmeren er van etc.) en zal dus veel sneller z’n break-even halen bij een volumemodel.

Om maar weer dezelfde modellen te noemen, 159/Delta/Abarth’s. Je betaalt echt niet voor niks het dubbele voor een 159 tegenover die Uno. Er zit nou eenmaal meer onderdelen (opties), techniek en handwerk (duurste) in.
Je wilt toch niet serieus beweren dat het evenveel tijd kost om een Abarth 500 te maken tegenover een praktisch kale Fiat 500.
Of het volledige lederen interieur van een Delta executive, dat kan toch nooit volledig geautomatiseerd. Plus het is juist de meerwaarde van zoiets dat het veel handwerk is.

MINI: 200.000, 5500 medewerkers, 36,4 auto per medewerker. Al die luie Britten maar ontslaan dan maar?
@Jimmie: volgens mij Fiat de Pomigliano d’Arco in 2007/2008 compleet gemoderniseerd, maar wel zoden heeft dat blijkbaar niet aan de dijk gezet.

En de tijd voor het bouwen van een ‘standaard’ Fiat 500 en een Abarth 500 zal idd niet zoveel verschillen. Je hangt er gewoon wat andere onderdelen op. Zo moeilijk is dat niet. Daarnaast weet ik niet waar jij die cijfers van MINI vandaan haalt. Als ik het op zoek kom ik tot het volgende:

Today, some 3,700 employees make circa 213,670 customised MINI automobiles per year at one of the most modern BMW Group production sites.


Oftewel een gemiddelde van 57,7 auto’s per werknemer.
@Jimmie: waar komt dat lederen interieur van de Delta vandaan? Maakt Lancia dat zelf? Of betreken ze dan van een toeleverancier? Dat laatste lijkt mij het meest logische, anders is het namelijk onbetaalbaar.

En dan maakt het het voor een robot geen reet meer uit of hij een lederen dashboard of een kunststof dashboard moet monteren.
@robbie: door de huisleverancier Poltrona Frau die de leren zetels voor Ferrari en Lancia stikt.

Het voegt natuurlijk wel wat extra complexiteit toe aan het assembleren, tis niet alleen een dashboard maar ook deurstijlen etc.

Maar ik snap nu dat je puur naar de assemblage kijkt, terwijl ik meer zat te denken aan de volledige assemblage zoals het in elkaar zetten van het interieur voordat ie als blok de auto in gaat etc. en hoe dit soort dingen toegevoegde waarde opleveren.

En Abarth heeft 100 werknemers met een eigen assemblagelijn om die 500’s af te assembleren. Het is niet alleen het naamplaatje wat de prijs doet verdubbelen.
@robbie: Kijk daar hebben we wat aan.


Anyway, ik zou mijn geld liever op Marchionne zetten dan onze Spyker/Saab vriend (weet zn naam ff niet meer)
Hoog liefhebber gehalte daar inderdaad, waar overigens niets mis mee is. Maar zo objectief als jullie naar Italiaanse auto’s zijn? :P
Als Italiaan kan ik enkel zeggen dat ze gelijk zouden hebben om deze te sluiten. Ofwel evenveel produceren aan hetzelfde loon, of sluiten, basta.
Nou nou de fietsenmakers weten het wel even te vertellen hoor. Ze weten precies hoe ze een bedrijf met een omzet van 65 miljard moeten leiden. Mooi zo mannen!
Marche zegt dit alleen maar om de bonden te breken, de druk een beetje op te voeren.

Er zitten hier een paar in lala land, waar denk je dat jullie vagjes en bmw-tjes gemaakt worden, ook allemaal in de heimat zeker? Kapitalisme gaat daar waar je de minste kosten hebt, dus FIAT doet dat ook. Ik zou zeggen stuur een briefje, misschien krijg je wel een mooie baan aangeboden….dan ook even zeggen dat je uit autoland nederland komt!
@Vincenzo: komt omdat iedereen dom is .. en jij slim ..
@lincoln: zou best kunnen, zijn reactie is alvast slimmer dan de meesten hier ; de pot verwijt de ketel.

Wat betreft werkethiek ; Griekenland staat ook niet helemaal aan de top, Frankrijk staat in brand omdat de pensioenleeftijd van 60 naar 62 zou moeten, in de Noorderse landen lopen ze het vuur ook niet uit de sloffen, en Nederland loopt vast in de koffiepauzes.

In Japan en China bestaat er een woord voor dood door overwerk.

Zoek het verschil.
@heidekonijn: Noorderse landen?
@robbie: Ik kom nogal eens in Denemarken, Zweden en Noorwegen, niet om te toeristen maar werkgerelateerd. Laten we zeggen dat men daar erg goed is in plannen, maar mogelijk iets minder enthousiast in het uitvoeren.
@heidekonijn: Noorderse landen is een typisch Belgische uitspraak? Nog nooit van gehoord namelijk ;)
@heidekonijn:
klopt ..
nodeloos rancuneus reageren zonder enige aanleiding is een beetje het slimste wat iemand doen kan ..

je kan je maar verdedigt hebben ..
@lincoln: Gezien noch Vincenzo noch ikzelf nodeloos rancuneus gereageert hebben, kan ik het alleen maar eens zijn met je.
@Vincenzo: Moeha, lol!
@Vincenzo: deze Fietsen makers betalen 15 keer zoveel aan de EU als jullie rijdendebrandhaard bouwers.
Het zijn Nederland, Engeland en Duitsland die heel de EU aan de praathouden.
Als wij het geld dat we spenderen aan alle landen die niks opleveren aan Spyker en Daf zouden spenderen zouden we super auto’s bouwen.

Even je grote pizza mond houden.
Nederland is de top betaler van de EU en Italia 1 van de top geld verslinders.
Dus ja wij weten het beter!
Tsjah hij moet de bonden en de politici onder druk zetten. Hij heeft onlangs nog gezegd dat dit toch echt binnenkort opgelost moet worden. Overigens is het wel frappant dat een meerderheid van de werknemers al heeft ingestemd met het voorstel van FIAT maar dat de bonden nog blijven dwarsliggen. Ik zie Marchionne het nog wel één keer proberen om vervolgens gewoon de hele handel naar Polen ofzo te verplaatsen.
@JPM: ik gok eerder op Servie (oude Zastava fabriek) en wellicht zelfs Noord-Amerika. Zeker als Chrysler & Fiat meer onderdelen/modellen delen en de dollar zo goedkoop blijft (wat de verwachting is) dan is het denkbaar dat Fiat lekker auto’s in Chrysler fabrieken gaat bouwen.
@robbie: On another note. We hadden het laatst toch over 3 ‘milestones’ die Fiat moet halen en waar ze elk 5% van Chrysler in zouden krijgen?
Ik ben er achter gekomen wat die mijlpunten zijn. Allereerst moet Fiat de 500 met 1.4 MultiAir geintroduceerd worden in de VS. De verkoop daarvan gaat begin 2011 van start.
Tweede punt is de introductie van een 40 miles per gallon auto in de VS voor 2012. Dat zal waarschijnlijk een Dogde worden op een Alfa platform.
Het derde en laatste punt is de uitbreiding van het merk Chrysler buiten Noord-Amerika en dan met name in Latijns-Amerika waar Fiat marktleider is.

Marchionne heeft gezegd dat ze de eerste 2 punten zullen halen maar dat ze het laatste zeer waarschijnlijk niet niet gaan halen. Die 5% zouden ze dus moeten kopen.
@JPM: had het toevallig laatst ook ergens gelezen (TTAC volgens mij), en daar stond ook dat ze punt 3 mogen “inruilen” voor een ander “makkelijker” punt.
@robbie: In de bespreking van Q3 van een paar dagen terug heb ik Marchionne daar niets over horen zeggen terwijl hij wel die drie punten besprak. Wie is de bron?
Dit had Marchionne overigens laatst te zeggen in een conference call met investeerders over de resultaten van Q3:

Max Warburton:

“Sergio, you were on record I think at Paris saying look it’s not for sale. Could you just walk us through what this sort of financial logic would be, I mean is it right to assume – is it fair to assume that everything has a price and with Volkswagen obviously having cash in their pockets burning holes this is a discussion about price and not discussion about pride or national champions or logic on that side.”

Sergio Marchionne:

“Thanks for the last question Max. Just to deal with the first part, I never want to sound like a mercenary or somebody who is a hopeless romantic attached to running businesses that has a better use elsewhere in the world. But I think we need to start off with a very clear assumption that we think we can run Alfa Romeo and that as a result of the sharing of architectures with Chrysler we will be in a position to provide the right product offering to the Alfa Romeo brand and then truly make it into as much as we can call it a premium brand but a more than just a mass marketing vehicle for distribution across the world.

So that’s our objective, that’s our intent. The answer to your question is it everything for sale. If somebody would just show up with a number which is by definition outside of the boundaries of what we consider to be the achievable set of outcomes and successfully running the business, I think that Fiat would have to take care of very hard look at it. But and the view is that not for sale. I had been offered nothing, I think everything that you’ve read, that what people have said has been purely speculation there.”
@JPM: Oh vergeten te vermelden, dit gaat natuurlijk over Alfa Romeo.
@JPM:
vandaar dat ie er mee naar buiten komt ..
die vakbonden kan je alleen maar klein krijgen waarmee ze groot geworden zijn ..

publieke opinie ..

wel slim omdat juist nu te doen ..
nu de bonden aan de oppervlakte veel maffia trekjes gaat tonen ..
In Jip en Janneke taal: Nee Alfa is niet te koop mede omdat we net een nieuwe strategie zijn ingeslagen. Komen we er naar verloop van tijd achter dat die niet werkt en iemand biedt een bedrag dat ver boven de werkelijke waarde van Alfa ligt dan kijken we daar serieus naar.
@JPM: Juist. Over twee jaar misschien ;-) En mogelijk hebben we dat al afgesproken met een Duitser of twee.

Dat komt nog goed dan, met een beetje geluk komt er maar één Chrysleralfa van, wordt zulk een fwd mr-patato-head-build-quality sloep gelanceerd aan BMW prijzen en faalt’ie op mysterieuze wijze in grote getale te verkopen. Waarna VAG het lijk mag reanimeren en de schade van de laatste vijf zwarte jaren van Alfa’s bestaan terug mag proberen wegwassen. Hopelijk.
@heidekonijn: Nee over twee jaar gaat de nieuwe strategie van start, dat zal zeker tot 2014 zijn totdat ze die her-evalueren. Daarnaast zal een potentieel bod dus ook flink hoger moeten liggen dan de intrinsieke waarde voordat het uberhaupt serieus genomen wil worden. VAG heeft dan misschien wel de intentie om Alfa over te nemen maar veel VAG investeerders zien er niets in aangezien ze van Seat (nog zo een op emotie gebaseerd/ zuid europees merk) niets kunnen maken.
En hoewel Marchionne die nogal progressief en relatief van karakter is de mogelijkheid in de toekomst enigszins open laat heeft Elkann nog altijd het laatste woord. En laat die nou net omgeven zijn door conservatieve Italianen die eerder willen sterven dan Alfa verkopen.
@JPM: Jammer, over en out voor dit prachtmerk dan. Gelukkig zijn er nog de klassiekers. En voor het dagelijks verkeer doen we het dan maar met wat rommel met de emotionele waarde van witgoed.

Wat Seat betreft moet iemand me eigenlijk eens uitleggen waar de mislukking zit. Dat het geen eclatant succes is, snap ik. Die hele monovolume-look valt duidelijk niet enorm in de smaak.
Maar anderzijds komen ze van het maken van ge-re-badgede Fiat Panda’s. Wat had men verwacht? Een Mercedes concurrent of zo?
@heidekonijn & @JPM: nog even wat uitspraken mbt Alfa Romeo en de doelen die Fiat zich gesteld heeft en de situatie waar ze nu inzitten:

Fiat is currently losing about 300 million euros ($416 million annually on the brand, estimates Max Warburton, a Sanford C. Bernstein analyst in London.

Marchionne, who says he needs to sell 300,000 Alfa Romeos a year for the brand to turn a profit, doesn’t expect to reach that goal until 2013.


“Fiat has to invest 2 billion euros to revamp Alfa,” said Wolfram Mrowetz, who oversees 200 million euros in investments as head of Alisei SIM in Milan, including Fiat shares. “I doubt Marchionne can wait for many years before deciding to sell.”

Marchionne aims to raise Alfa Romeo sales fivefold to 500,000 in 2014 by reintroducing the unit to the U.S. in late 2012 with the Giulia sedan and station wagon as well as a sport-utility vehicle it’s building with Chrysler Group, of which Fiat owns 20 percent. Fiat, which doesn’t disclose Alfa Romeo’s earnings, declined to discuss the unit’s finances.
@robbie: Ik heb het gelezen ja. Maar goed nogmaals dit zijn schattingen en ik denk dat het momenteel voor Alfa key is om marktaandeel te behouden. Van de nieuwe Giulietta waren tot een paar weken terug al 36.000 orders wat net boven verwacht van Alfa zelf was. En het lijkt me ook gewoon niet realistisch Alfa te verkopen zolang Marchionne een strategie heeft en aan het ontwikkelen is. En die Mrowetz ken ik ook, die zit altijd tijdens conference calls te vragen hoe het met Alfa zit en wanneer er verkocht gaat worden. Ik denk dat deze hele discussie tot 2014 moet worden uitgesteld.
@heidekonijn:

dat vw van seat geen succes heeft kunnen maken, komt naar mijn mening, door het ontwerp/design van seat auto’s.

De silva (chef ontwerp vw) had, in het begin van zijn seat gebeuren bij vw, een paar leuke lijnen voor de seats. O.a zo een rare aflopende lijn naar beneden op de zijkant van de auto. En alle verdere seat modellen hebben die lijn vastgehouden.

Volgens mij is het daarom misgelopen met seat. Het design was vanaf het begin al niet goed. En naar een mijn mening slechte basis kun je niet bouwen. Men had bij seat moeten zeggen, screw de Silva met zijn rare lijnen. Wij hebben geen respect voor zijn ontwerp. Wij maken onze eigen ontwerp.
integralechubasco
@primramessar:
Waarom zouden spanjaarden op de thuismarkt een SEAT kopen wanneer er 4 of 5 VAG alternatieven zijn die mooier, goedkoper, sneller, meer diversiteit aanbieden, meer premium zijn. VAG heeft SEAT niet nodig, nooit nodig gehad… De klantenbestand was het enige interessante. Zo doe je dat met concurrenten. Je koopt ze op, geeft ze een kansje, als het niet werkt ruim je het op. Wat dat betreft doet Skoda het veel beter… en die werklui daar in voormalig Russisch grondgebied ruiken hun kans nu ze bij het westen horen. Ze zijn meer eager, werken harder…

Marchionne geeft naar mijn opinie de vakbonden van latijns europa een laatste kans om te moderniseren. Gebeurt dat niet dan staan Turkije, Servie, Kosovo, en verder weg klaar om bij te springen. Conservatief Italie zal niks te zeggen hebben. M. speelt alle mogelijkheden in fabrieken als concurrenten tegen elkaar op, uiteindelijk zal besluiteloos Italie aan het kortste end trekken… … …. pas geleden nog is Zastava opgekocht door FGA… het staat al te gebeuren.
@integralechubasco:

zoals de seats nu zijn zou ik ook geen reden kunnen vinden waarom iemand niet voor een vag alternatief kiest.

Maar zou een seat meer een alfa verschijning hebben, dan had seat iets om zich te onderscheiden van het saaie vag.
Kijk, dan was het wel interessant. Want vw creëert zo markt. Wil je niet een saaie vw, kijk dan even naar onze seats. Temperamentvol, vurig en mooi (the real auto emocion).

Ik ga ervan uit dat vw van seat een tweede alfa had kunnen maken en moeten maken. Dan had vw dus een extra groep kopers bij die zouden vallen voor het ontwerp en het imago van die seats.

Je zegt dat vw seat nooit nodig heeft gehad. Dan begrijp ik niet waarom ze het dan hebben gekocht. Ik denk niet dat seat voor vw een probeerseltje was. Maar ik denk dat het meer onkunde van vw was om van seat een succes te maken. En met succes bedoel ik een tweede alfa. Een nieuwe markt en meer afzet.

Want daar is alfa wel uniek in. Alfa neemt een speciaal plekje in de markt in. En die plekje wil vw volgens mij graag hebben. In mijn ogen zijn ze hiermee gefaald omdat ze van seat geen succes hebben kunnen maken.

En dat fiat de productie van auto’s in italie wil verminderen of verplaatsen naar andere landen. In het kort: het is een bedrijf. Het doel van een bedrijf is geld verdienen. En als dat ergens anders beter kan, dan zal een bedrijf daar uiteindelijk toch het laatste woord in hebben. Alle tegenstand ten spijt.
@heidekonijn: waarom toch altijd zo verzuurd.. het loopt nou eenmaal een jaar of 5 niet. Net als dat het in de jaren 70-80 het niet liep.

De 159 heeft een chassis wat met geen enkel ander model gedeeld wordt.
De Giullietta heeft een bijna volledig veranderd chassis tegen over de Punto. O en het is nog een succes ook.

Rwd is op het moment gewoon niet rendabel genoeg en dan wil je dat ze door VAG gekocht worden :roll:
Krijg je een model gebaseerd op de Golf, een model op het platform van de Passat/A4 en een model op de A6 (verlengd A4 platform).. Allemaal Fwd en Q4.. o wacht dat is het nu ook al.

Onder BMW zou het natuurlijk wel Rwd kunnen hebben, maar je gaat natuurlijk niet met jezelf concurreren dus dan moet het als budget BMW, maar dat is weer niet rendabel.

Kortom onder beide Duitse merken kan het alleen maar slechter gaan met Alfa.
@Jimmie: Waarom zo verzuurd? Nou stel je voor dat je een BMW liefhebber bent, maar in plaats van na de 3.0csl op te klimmen tot waar ze nu zijn, zie je ze jaar na jaar verwateren tot ze op het punt zijn dat ze zijn opgekocht door Opel en een BMW M3 eigenlijk een Corsa in speciale uitvoering is, dan weet je ongeveer wat ik zie als ik naar een Mito Quadrifoglio Verde kijk. Maar je mag wel geen kritiek hebben “want Opel is ook een Duits merk”. Stel je nu voor dat in deze hypothese, een bankier die geen biet van auto’s of emotie kent wordt aangesteld om Opel te leiden, waardoor er beslist wordt om BMW’s niet meer op Opel onderstel te bouwen, maar Zastava. Dat is namelijk efficienter (maw die mongolen van klanten kopen toch alles) Dan weet je ongeveer hoe gelukkig ik ben met het idee dat Alfa’s zullen worden gebouwd op Chrysler techniek. Gooi nog even in de mix dat in dit scenario, BMW een jaar of tien geen autosport meer gezien heeft. Snap je de verzuring?
@heidekonijn: Ik snap je volledig, maar op randje afgrond kan je weinig anders als moederbedrijf. Nu Fiat weer de gezonde kant op gaat is er natuurlijk weer wat bestedingsruimte om Alfa uit het slop te halen.
Hoe erg AB de lezer probeert te geloven dat toekomstige Alfa’s en Lancia’s op een Chrysler platform staan.. daar geloof ik niet in.
De 159 is een hele goede auto, maar verkoopt niet lekker door z’n imago van te zwaar. Alfisten creëren zelf de problemen door niet te kopen.
Ik zie de MiTo als een bommetje op wielen, alleen het design doet me helemaal niks.
Gewetensvraag, stel Alfa ontwikkelt een platform en Fiat gebruikt deze daarna ook voor z’n modellen, is het dan wel goed?
En de 156 was toch een prima Alfa of..?
@Jimmie: De Alfist is de reden dat er nog Alfa is. Geen énkel ander merk komt ermee weg zijn klanten (fanatici?) premium geld te laten betalen (duurder of goedkoper dan de fiat waarop ze gebaseerd zijn, oordeel zelf maar) op een middelmatig product dat wat synthetisch opgeleukt is, en dit via een dealernetwerk dat blijkbaar getrained is om de klant te treiteren. Doe je dat meet Audi dan duurt het geen vijf jaar of de toko wordt opgedoekt.
Alle auto’s na de transaxle, gemaakt met de Alfa badge zijn Fiats met wat aanpassingen aan hun motormapping, uitlaat, soms een wat straffere veer op het koppelings pedaal, ander interieur en exterieur.
Rijd met een 147 en daarna met een Bravo, en je gelooft niet dat je met grotendeels dezelfde auto rijdt. Er blijft dus nog stukjes “Alfa” in de Fiat soep. Maar stap uit een 147 in een op punt staande 75, en de tranen van plezier rollen je over de wangen. Dàt is een Alfa.
@heidekonijn: Uhm.. voor Audi betaal je toch ook een premium voor wat onderhuids allemaal Volkswagen is?
Het dealernetwerk in NL is inderdaad rampzalig op enkele uitzonderingen na.

Wat vind je van de Alfasud dan? Of telt alleen Rwd? De Alfasud heeft tenslotte de revolutie van hatchbacks gestart en was een echte rijdersauto, een Alfa.

Ik snap wel het verlangen naar een echte rijdersauto zoals de 75, maar het blijft wel de auto die samen met z’n voorgangers en de Alfasud het merk het faillissement in stuurde wegens de belabberde kwaliteit.
@Jimmie: De Alfasud was revolutionair wat idee betreft, maar een ramp wat betreft uitvoering. Ik ga voor het gemak maar niet in op de hele voorgeschiedenis, want dan moet ik er al wo2 gaan bijhalen.
Ik heb met een 75 gereden tot’ie elf jaar oud was, en meer dan wat nieuwe schokdempers heb ik er niet aan moeten besteden (een supersprint uitlaat, maar dat was niet meteen uit noodzaak). Sorry maar geen kwaliteitsproblemen. Alfa was een overheidsbedrijf en kon dus niet failliet gaan, zat wel in de rode cijfers maar door mismanagement van dezelfde overheid, niet door de auto’s. (Men wou bijvoorbeeld geen dealernetwerk opzetten in de US maar zette wel een indycar team op poten, ontwikkelde een spiksplinternieuwe V10 voor een F1 team dat niet bestond, en meer van dat leuks.)

Audi wordt gebouwd in dedicated fabrieken, met personeel dat anders opgeleid is, met een apart management, en met voor de wat belangrijkere delen, met andere leveranciers die op een andere manier behandeld worden dan bij VW (lang verhaal) en betere kwaliteit leveren. Heel veel VW’s rijden ook niet rond met V12 diesels of V10 benzines..

Audi heeft zichzelf naar boven geworsteld door de inzet van Piech, geld te pompen in Autosport, en het lanceren van premium producten, beginnend met de V8 – de klachtenlijn werd destijds rechtstreeks doorgeschakeld met de GSM van Piech, steekproefgewijs.
De dag dat Marchionne dat allemaal doet voor Alfa, heeft’ie mijn aandacht. Verder dan afgeven op Alfa (“De 159 voldoet niet”) of zijn werknemers komt hij momenteel nog niet. Veel blabla, maar het is Piech die de lakens uitdeelt in autoland.
@heidekonijn: de 75 scheen ook wel wat kwaaltjes te hebben, die na de overname door Fiat verbeterd werden.
Maar goed of dat allemaal nou precies zo zit weet ik natuurlijk niet.

Goed verhaal over Audi. Zo grondig zie ik het voorlopig allemaal niet gebeuren. Heeft Alfa uberhaupt nog dedicated fabrieken? Of is dat allemaal te vinden in het zuiden bij die stakende mediterranen.
Het stomme is dat er al een inhouse partner is om de high end markt te bedienen, met Maserati zou dat heel goed kunnen. V6 samen ontwikkelen, zodat Maserati een instapper heeft en Alfa een high-end, modulair rwd platform etc. en wat dat betreft lepel die Maser V8 er ook maar in.
Maar goed dat zijn geruchten die al menigmaal op AB langsgekomen.
De Lancia Thema 8.32 liet al in het verleden zien dat dit soort dingen mogelijk zijn.

Wie weet als Fiat in de toekomst bestedingsruimte heeft en anders is een VAG avontuurtje wellicht de betere optie inderdaad.
@Jimmie: Lexus schijnt ook wel wat kwaaltjes te hebben, remmen die niet werken en zo. Dan liever een rammelende assebak, maar goed, voor elk wat wils.
Alfa heeft nog maar één didicated item, en dat is het museum storico. Ontwikkeling wordt gedaan in Turijn bij FIAT.

Voordat SM binnenzwaaide, was het plan de motoren-paus van Ferrari een Alfa V6 te laten ontwikkelen. Die was klaar maar nu uit kostenredenen vervangen door een Chrysler V6, naar het schijnt. Ook zou de toekomstige Alfa / Maserati berline staan op een Chrysler (lees nineties mercedes) chassis. Die Duitsers moeten volgens mij na elk Marchionne interview hun milt laten nakijken vanwege de onbedaarlijke lachbuien die het in hun opwekt. Sjongejonge.
Nog altijd aan het afbetalen van voor de Panda op de markt kwam en Fiat bijna failliet was..? Nou ja het heeft ze iig geen windeieren gelegd, evenmin mbt de Punto en 500.
Lekker al die fabrieken sluiten en alfa aan vw geven en met het geld iets nuttigs gaan doen.
integralechubasco
@primramessar:
Als ik het heel pessimistisch mag voorspiegelen: VAG heeft SEAT gekocht om de klantenbestand op de thuismarkt in handen te krijgen. Vervolgens laat VAG SEAT doodbloeden opdat de kopers op de thuismarkt voor een golfje of a3tje kiezen.

Wie koopt er nou een autoemocion als blijkt dat je voor haast hetzelfde geld een GTI of S3 kan kopen die meer geld oplevert in de doorverkoop en op de kop af net zo veel/weinig emotie biedt. De SEAT heeft geen unique selling point met motoren en onderstel van de VAG devisie. Bovendien is het design te gewaagd voor de gemiddelde VAG concern potentiele koper. Ik persoonlijk vond de laatste modellen van SEAT spannend (op de Exeo na). Totdat je ermee rijdt of het dashboard bekijkt. deze twee dingen staan niet in verhouding met de wat mij betreft aardige design. Als je die dingen tegen elkaar afweegt kan je beter voor een Golf of A3 gaan. Is misschien nog minder spannend dan een sportieve SEAT maar het levert wel weer iets op als je hem doorverkoopt.

EN……….. daarom denk ik dat de combi ALFA en VAG ook gedoemd is te mislukken. Slechte cocktail van centenneukers en flair…
Nou je hebt luxelanden en werklanden. En in de praktijk vertaalt dat zich naar handels- en kennislanden en productielanden. Wen er maar aan, west-europa.
luxelanden zijn voegere werklanden die nu met pensioen zijn.

logisch om je fabrieken naar de nieuwe werklanden te verplaatsen om de productie te vehogen en de kosten te verlagen.
@GOD:
Klopt niet helemaal, Nederland kampt gewoon met tientallen jaren laf bestuur en veel mensen die “achterop de fiets zitten zonder mee te trappen”.
Ik zie in mijn omgeving mensen kei en keihard werken, er zijn mooie initiatieven overal in het land maar de grote fabrieken hebben we niet meer nodig wat spijtig is voor de laaggeschoolde arbeiders.
Als oost-eruopa zo doorgroeid zal daar hetzelfde gaan gebeuren, daar gaan mensen uiteindelijk ook meer verdienen etc.

Dus door nieuwe intiatieven te steunen, ZZP-ers te steunen en VEEL te investeren in scholing en integratie zou Nederland wel eens een heel goed kennis land kunnen worden.
@Bert:

Dat is precies wat ik bedoel maar dan in andere woorden.
Het ligt er niet aan dat wij niet hard willen werken.
Het loont gewoon de moeite niet meer aangezien hard werken word afgestraft door de inkomsten schaal, en buitenlanders stukken goedkoper zijn. Zo zijn er nog tal van redenen maar uiteindelijk draait alles om 1 ding en dat is geld/gierigheid.
@Jochempie:

Ook dat is tijdelijk, want de nu nog werklanden worden ook steeds meer westerse en Europese landen. Waar alles democratischer zal zijn er ook de bonden om de hoek komen. Het best voorbeeld van de industrie kapot gemaakt door de bonden is nog steeds Engeland. Dus uit eindelijk zal het zelfs verplaatsen naar buiten europa, om geproduceerd te worden in lage lonen landen in Azië.
@Vreddy_B: Geen problemen mee, weemoed is voor de zwakken.
hij wil gewoon zijn zakken vullen! de italianen pikken dit niet!ze kunnen beter geld inpompen voor meer nieuwe modellen! het is allemaal maar klein. ze moeten grote modellen ontwikkelen
toegezegt dat hij best 20 miljard wil investeren, 20 miljoen zal het wel zijn.
20 miljard is heel fiat niet waard..
@Tripple:

Praat niet zo onnozel, de kwartaal omzet was al 14,8 Miljard.
’t is allemaal heul simpel geworden, auto’s bouwen is eigenlijk niet zo hi-tech meer.
– Dus maakt het geen donder uit waar je fabriek staat
– Het Zuid-Europese individualisme is de afgelopen 50 jaar
doorspekt geweest met communistische trekjes en socialisme; vooral salon-socialisme : geld spenderen voordat het verdiend is.
– Dat geeft een reactionaire vakbeweging die zichzelf koste wat koste in stand wil houden
– Dat geeft een rem op de industriële ontwikkeling.
– Dus wil Marchionne dat Italiä zich qua arbeidsverhoudingen opnieuw uitvind
– Meer hand aan de ploeg mentaliteit
– De productie van auto’s per werknemer is schandalig laag.
– ’t is beslist niet waar dat een 159 veel moeilijker te bouwen is dan een Punto; daar heb je automatisering en robots voor.
– ’t is niet meer 1974 waar bij Citroën er maar een handjevol oude mannetjes rondliepen die 1 bepaalde hydrauliek leiding op het lopende band tempo in de DS konden leggen.
– Bij het ontwerpen van een auto wordt de productie al georganiseerd.
– Zuid Europa heeft een mentaliteisverandering nodig
– En veranderen, daartoe zijn mensen alleen bereid in geval van crisis.
– probleem hebben we al gehad destijds met de Japanse invasie.

Om een bredere kijk te geven :
http://www.streetfire.net/video/clarksons-car-years-how-japan-took-over-the-wor_206879.htm
@de sjonnies: bewijs eens dat een 159 net zo simpel in elkaar gezet kan worden als een Punto.
Dan beweer je dat de meerprijs alleen voortkomt uit materiaal en ontwikkelingskosten?
Volgens jouw theorie is een F430 dan net zo makkelijk in elkaar te zetten als een 159/Punto of zouden er toch meer factoren spelen?

NedCar: 50.620 per 1.500: 33,7 auto’s per werknemer.
Audi Ingolstadt: 900.000 per 31.000: 29,0 auto’s per werknemer.
Volkswagen Wolfsburg: 1.022.000 per 23.000: 44,4 auto’s per werknemer.
BMW Munich: 292.000 per 10.000: 29,2 auto’s per werknemer.
BMW Dingolfing: 241.300 per 19.000:: 12,7 auto’s per werknemer.
MINI: 200.000 per 5.500: 36,4 auto’s per werknemer.

Zijn alle Duitsers ook luie communisten of zou de productie van alle M modellen 5-, 6- en 7- series in Dingolfing toch iets meer handwerk zijn dan de 3-serie in Munich?

Overigens is de mentaliteit in Noord-Italie totaal niet te vergelijken met de rest van Italie. Wereld van verschil en dat zie je ook terug in de productie:

Fiat Melfi (Noord-Italie): 280.000 per 5.280: 53,0 auto’s per werknemer
Fiat Pomigliano (Napels): 35.000 per 5.000: 7,0 auto’s per werknemer

Het moge duidelijk zijn dat Melfi uitstekend draait en de enige reden dat er minder wordt gemaakt per werknemer is dat een Grande Punto nou eenmaal weer meer werk is dan een Panda/500.
@mezelf: oops Melfi ligt niet eens in Noord-Italie :oops:
@Jimmie:
heet efficiency, de kwaliteit van je organisatie bepaald voor het grootste gedeelte de kostprijs.
Japanners waren in staat om een auto aan de andere kant van de wereld te bouwen, alle benodigde grondstoffen te importeren, de auto te verschepen en winst te maken.
En die grondstoffen, die moesten ze op dezelfde wereldmarkt kopen als de rest.
@Jimmie: je moet geen dingen door elkaar gaan halen he…

In Dingolfing wordt veel meer gemaakt dan alleen maar auto’s. Vind je het gek dat het gemiddelde zo ‘laag’ uitkomt.

In addition, body shells for the Rolls-Royce Phantom are manufactured here – almost entirely by hand.

This facility also displays its know-how by producing small numbers of highest quality vehicles such as the BMW M5 or other special vehicles designed for specific purposes. The Dingolfing plant also makes chassis components and systems for all BMW assembly plants.

In addition, Dingolfing is the focal point for the worldwide supply of parts to BMW commercial organisations in over 130 countries.


Dan kom je al snel uit op een ‘laag’ gemiddelde. Je moet eigenlijk alleen de werknemers noemen die te maken hebben met de productie van de seriemodellen. En daarnaast heb ik hierboven ook al aangegeven dat jouw cijfers mbt de MINI (Oxford) fabriek (volgens mij) niet helemaal kloppen. En hetzelfde geldt overigens voor BMW Munich, nu geen zin/tijd om de rest ook na te gaan speuren. Maar ik heb zo’n vermoeden dat je nogal selectief naar de cijfers hebt gekeken…
@Jimmie: je cijfers van Audi Ingolstadt kloppen ook van geen kant:
http://www.audi.com/com/brand/en/company/production_plants/ingolstadt.html#source=http://www.audi.com/com/brand/en/company/production_plants/ingolstadt/key_figures.html&container=page
Productie 2009: 566.158
Personeel 2009: 32.707
@robbie: poe uit een of ander jaarverslag had ik dat getal wat ze per dag maken (*365), maar dat zal wel niet van Ingolstadt alleen geweest zijn. Maar goed dat is dan wel een heel laag gemiddelde wat dan overblijft.

Daar kwam Dingolfing vandaan en ik zie inderdaad ook 3500 bij Mini staan. Ook daar weer net iets andere cijfers voor Munich.
http://www.mycarportal.net/2009/04/industry-production-and-assembly-plants-of-the-bmw-group/

Mini kwam hier vandaan: http://www.pistonheads.com/news/default.asp?storyId=22029

Volkswagen gaf wel duidleijk aan wie er allemaal bezig zijn aan de assembly lijn: https://www.volkswagen-media-services.com/medias_publish/ms/content/en/broschueren/2010/02/18/visitors__book.-download.gid-oeffentlichkeit.acq/qual-DownloadFileList.Single.DownloadFile.0001.File/Visitors'%20Book.pdf

Sowieso is de data allemaal niet echt duidelijk beschikbaar en is ook amper uit te vogelen welke nou bezig zijn met assembly en wie niet.


Ik probeer helemaal geen negatief beeld of wat dan ook te schetsen, maar mijn punt was meer dat het auto per werknemer getal niet genoeg zegt. Er zijn teveel variabelen waardoor iets lager kan zijn.

Buiten dat er bijvoorbeeld bij Dingolfing zoals je al zei een aantal poppetjes bezig zijn met Rolls Royce panelen te kloppen is het toch ook totaal niet erg dat het nummer laag uitvalt. Die M-modellen als ik ’t me goed herinner hebben een eigen assemblage nadat de koets gemaakt is en dat is natuurlijk niet rendabel om dat volledig te automatiseren.

En ’t gaf wederom maar aan dat des te complexer de auto, des te meer er met de hand gedaan moet worden met als resultaat ook een lager auto per werknemer getal.
In Antwerpen staat nog een interessante, rendabele en moderne autofabriek die te koop staat, misschien een ideetje voor Marchionne?
@Apache: Heeft hij interesse voor getoond, maar God-de-vader alias dhr Kennis van de socialistische vakbond wist -met de armen over elkaar, benen wijd gespreid- op tv te komen vertellen dat “Fiat er niet inkomt, over mijn lijk”. Die wens is dus uitgekomen.
@vreedy b ,ik zou niet weten wat onnozel praten is ,aangezien ik hier schrijf,en een omzet van 14.5 miljard wil niet zeggen dat fiat 20 miljard waard is, destijds maakte GM 200 miljard omzet maar was het niks waard,snapt em, of heb je nog betere uitleg nodig..
@Jimmie

Wat is er dan precies zoveel meer werk aan een Grande Punto t.o.v. een 500? De meeste 500’s zijn ook complete uitvoeringen, het prijsverschil tussen beide auto’s is ook niet erg groot.
@Bob: laat ik het zo zeggen, des te groter, des te complexer. Het volume waarin je iets wilt afzetten bepaalt natuurlijk of het rendabel is om dure robots ook de veel complexere dingen te laten doen.
Nu zijn beide auto’s gericht op enorme aantallen, maar de 500 heeft uiteraard een doelstelling met veel hogere aantallen en zal daarom meer geautomatiseerd worden en daar wordt dan ook meer rekening mee gehouden tijdens het ontwerp.
Mensen die een Alfa rijden willen zichzelf graag wijsmaken dat het zoveel meer tijd en geld kost om het te maken.

Elke productie-auto kan net zo snel worden geproduceerd. Het is alleen de vraag die de snelheid van het productieproces bepaalt.
@Relief:
Ben ik dan de enige nuchtere Alfa rijder? :P
@de sjonnies: Neuh hoor, heb ook nooit de neiging gehad mezelf iets wijs te maken. Rijd tegenwoordig wel niet alleen meer met Alfa, maar goed.
@Relief

Dat is ook zo bij onderhoud en reparatie zogenaamd “erg gecompliceerd” en wat duurdere onderdelen en dan komt dat stukje emotie wel te voorschijn.
leuk verhaal omtrent Audi, las laats een stukje over Walter Rohl die de Lancia 037 als beste rally auto aller tijden vond. Hij gaf toe dat de Audi S1 Quatro kwa setup niet goed genoeg was en mega onderstuur had. Dit heeft auto heel lang gehad de eerste echte goede Audi was de RS4 van het vorige model. Echte rijders auto’s zijn het dus niet dan moet je toch echt meer bij Alfa Romeo of BMW zijn ondanks dat Alfa al een tijdje geen achterwiel aandrijving meer heeft.

Ik ken eigenlijk geen Alfa Romeo met een slechte wegliging,

En Alfa Romeo is een van de heel weinig merken met een echte traditie en emotie op sportief gebied dit hebben maar weinig merken. En dat alleen is al een reden om er ooit een te hebben.

Ciao

Squadra
@Squadra: When all is said and done, toon eens, de Alfa die een RS4 kan volgen? Of een 330i?
Heidekonijn je bent een echte heggewipper!
@alfaspeed: Eerder Heidewipper, maar ik heb tenminste wel een coolere nick dan jou.

Flauw, maar response in kind.
Het is min of meer voorspelbaar.
Audi is al in China.
Citroen gaat naar China.
Fiat en Alfa gaan tenonder mits ze naar China mogen komen.
@george: Fiat zit al in China.
@Heidekonijn, grappig dat gewip van jou. Jou vergelijking is echt onzinnig. Je praat over 3 merken, Alfa, Audi en BMW, waarbij de laatste 2 voldoende kapitaal bezitten om dergelijke kannonen te ontwikkelen en hebben ontwikkeld. Zoals altijd stel je opnieuw een retorische vraag. Tuurlijk zijn ze sneller, tuurlijk zijn ze beter gebouwd.
Probeer jij maar eens met 2,50 een zak vol boodschappen te halen bij de Albert Heijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).