Beter beeld van de Gallardo-crash op de Texas Mile

Auteur: , 51 Reacties

Nog even over die hogesnelheidscrash van afgelopen weekend, waarin een door Underground Racing opgefokte Gallardo de lucht in werd gelanceerd. Een echt goede video van het ongeval was er nog niet. Maar inmiddels zijn er betere beelden van dit akkefietje opgedoken, en dat willen we jullie niet onthouden.

De oranje Gallardo Superleggera van Underground Racing is in staat om een snelheid van 402.49km/h te behalen. Daarna weer fatsoenlijk tot stilstand te komen is geen overbodige luxe. Vandaar dat de dragstrip-Lambo is uitgerust met een broodnodige remparachut, en daarbij ging het de vorige keer goed mis.

Door een hard zijwindje schoot de auto van het asfalt af. Een koprolletje of acht verder kwam hij eindelijk tot stilstand. Wonder boven wonder stapte de bestuurder op eigen kracht zonder noemenswaardige mankementen uit het wrak.

Hieronder het betere filmpje waarin de Lamborghini Gallardo de lucht in gaat. (mirror)

De andere video



51 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
En daarom is een Veyron zo duur niet elke auto kan die snelheden aan wel leuk zoveel pk’s en zo’n top maar als de auto het niet aankan heeft het weinig zin
@E34M5touring: Inderdaad, dit soort dingen laten de kracht van de Veyron zien.
@JPM: zelfs de veyron kan dit niet aan als er niet genoeg runway is om af te remmen, zoek het maar eens op
@wizzywoppy: Ik betwijfel of deze Gallardo net zo krachtige en goed gebalanceerde remmen heeft als een Veyron. Balans is daarbij het sleutelwoord.
@JPM: het gaat hier om de zijwind die de parachute naar links duwd waardoor de kont van de gallardo ook naar links word gedrukt en dus in een slip raakt. ik denk ook dat de veyron beter tegen dit soort snelheden is opgewassen maar in dit geval had het weinig met de gallardo te maken ;)
@patrick:
Leuk en aardig, maar de Veyron is dus wel uitgerust met interne remmen die dit soort snelheden aankunnen en niet zijwindgevoelig zijn. Deze Gallardo is dat niet, is afhankelijk van een parachute en die extra toevoeging zorgde ervoor dat de auto van de baan ging. Ergo: De Veyron is minder risicovol als het op remmen in zulke omstandigheden aankomt.
Ook dom om met zo een wind een poging te doen als je weet dat je een remparachute hebt die werkt op jawel, wind.
In het begin van het filmpje hoor je enkel de wind waaien in de micro van de camera ipv het geluid van de Lambo dus het zal wel vrij hard gewaaid hebben.
Achja Amerikanen blijven dom.
Lijkt me dat door de parachute de balans eruit is.
Door de klap van t remmen achter verliest hij voor al zijn grip en downforce vermoed ik, dan kan je inderdaad bij een windvlaag de controle kwijt raken.
Toch een 8 voor de uitvoering!
Nut en noodzaak van de remparachute die de crash mede veroorzaakt ontgaan mij volkomen, wat is er mis met gewone remmen? Er is daar ruimte zat lijkt mij, vlak voor de crash stond er een bord ‘1 mile’ dat is vast het moment om te beginnen met remmen, en 1 mijl lijkt mij zat om tot stilstand te komen. Maar goed ik ben geen expert…
Het blijft zonde van zo’n auto natuurlijk.
@B // //: Dat is de afgelegde afstand, want daarvoor staan de borden 0,25, 0,5 an 0,75 mile…
@B // //: Goede remmen werken goed, maar op zo’n snelheid niet meer. De kinetische energie die in de auto zit is 0,5mv^2 (m = massa, v = snelheid). Als je gaat remmen met schijfremmen wordt alle energie omgezet in warmte, die niet zo snel weg kan. Gevolg is een ferrari’tje (aka brand).
@mrB:
Dat is niet waar. Een Veyron kan binnen tien seconden van 400-0 afremmen. Zonder brand. Getest en goed bevonden.

De reden dat hier een parachute gebruikt wordt, heeft vooral veel met de lengte van de baan te maken en deels met de remmen.
@B // //: Ik zou het niet precies weten, maar zou het kunnen dat de remmen dan oververhit raken?
Gallardo met remparachute: gegarandeerde nominatie voor de Darwin Awards!

Gelukkig voor deze mijnheer heeft ie de prijs niet gewonnen.
@e34m5

haalt een veyron ook deze snelheid op 1 mijl?
(weet het zelf niet maar vroeg het mij af)
@David: Makkelijk, en dat houd hij 60 mijl lang vol, dan moeten er nieuwebandjes onder, a 5000,- Euro per bandje.
@george: Veyron haalt bij lange na geen 235mph op 1 mile..
het is misschien toch een zij-windje, want de auto buigt meteen naar rechts af.
Is hij blij met zn rolkooi!
No america, jullie kunnen VAG niet nadoen met 1miljard pk in een lichtgewichtauto te stoppen, niet iedereen kan auto’s zoals VAG bouwen, daar moet je gewoon een VAG man voor zijn :D
I (L) VAG
( oke niet reageren kweet praat boel$hit, :P )
@VWFreak: Ik vind jouw reactie wel leuk.
Ik zie geen boel-$hit.
@VWFreak: Lamborghini is Audi is VAG
Vandaar ook dat ie de lucht in vliegt denk ik.
met = door
Nu maar hopen dat iemand dit met een SSC doet en dan zijn alle SSC v.s Veyron battles eindelijk pasé!
weet er iemand of er opgefokte veyrons zijn?
@johan.be:
Je moet een contract ondertekenen als je zo’n kreng koopt, dat je er niets aan verandert ofzo.. Weet niet precies, maar je mag hem ieg niet opvoeren, anders ben je de sjaak
@snelisanders: Kennelijk wil VW niet dat er petjesvolk in hun auto’s komen. Ironisch.
@johan.be:
Er is een gewone Veyron.
Een SS.
Een paar leuke kleurvariantjes.
Nee, geen opfokkertjes.
Bij BMW zijn wel veel opfokkertjes te vinden.
@johan.be:
Ja, o.a. Mansory knoeit eventueel aan je Veyron.
@Macready: maar die geeft hem (de standaard Veyron) alleen een andere uitlaat. maar de prestaties blijven hetzelfde. Mansory zegt zelf dat de aerodynamica erg complex is en hij daar niet aan wil tornen. dus nog steeds 2,5sec voor 0-100 en 407,5km/h voor de Mansory Vincero Veyron.
het idee van zo’n remparachute is best goed alleen dat die amerikanen er geen rekening mee houden is dom. De bestuurder had misschien bij het uitklappen van de parachute gelijk tegen de wind in moeten sturen
Speltip 13: als je auto een remparachute nodig heeft omdat de remmen het vermogen niet aankunnen, dan is je auto waarschijnlijk te snel.
In de moscow unlimited 500+ doen ze de mile gewoon zonder remparachute. Dus volgende keer misschien een langere baan nemen.
@Nederbelg: daar rijden ze geen 400+, de hoogste snelheid zit daar zo rond de 380km/h (op het meetpunt)
Als je een parachute gebruikt moet je ook niet meer vertrouwen op schijfremmen aangezien die parachute veel te onvoorspelbaar is in hoe die je wegligging gaat beïnvloeden. Deze actie was gewoon dom aangezien er duidelijk een zijwind stond.

Remmen kunnen inderdaad oververhitten, maar een goed set keramische remmen kan dit normaal gezien wel aan. Dat ze daarna even in brand schieten kan een gevolg zijn, maar zal nu ook weer niet direct in een burnout veranderen.
Volgens mij is een brandje aan de remmen minder erg dan dit?
auwch!
Als je bij 400 kph je gas langzaam lost heeft de wind die tegen je auto beukt ook een grote remfactor. Bij een langere baan kon hij zijn auto laten uitbollen en vanaf 250 deftig remmen.
Alleen Richard Hammond (en misschien een paar anderen, I don’t know) hoeven niet onder de indruk te zijn..

Je moet wel kloten hebben om 400km/u+ te gaan.
Ik stel voor dat we een inzamelingsactie starten voor een statief voor deze 2 cameramensen. Dit is toch gewoon onkijkbaar?

Wel verdomde eng als je dit overkomt trouwens…
Auwtch…. Ziet er pijnlijk uit….. Wel mooie crash eigenlijk.. en goed dat ie er heelhuids uitgekomen is..
Nou… je kunt niet zeggen dat ie niet remt met zo’n remparachute.
WAAROM een remparachute?

Zal een gevaarlijke rit worden op de duitse autobahn als er ineens een parachute naast je open gaat.
Lummels die zeggen dat daarom de Veyron zo goed is: daar gebeurd precies hetzelfde mee als je daar een remparachute aan hangt en die op topsnelheid met net iets teveel zijwind laat ontvouwen!
@Jippie: Maar de veyron heeft die parachute niet nodig aangezien die remmen heeft die dit aankunnen..
@Emitgs: Waarschijnlijk wel, alleen heeft de Veyron het voordeel dat hij twee keer zoveel weegt. Normaal not done voor een sportwagen, maar in zo’n geval misschien wel handig.
Punt blijft: de Lambo had ook gerust zo kunnen remmen.
Iemand de explanation gelezen? Of reageren we als kippen zonder kop… sidewind.. zoek maar eens op bij vliegtuigen wat sidewind bij een landing doet.
Zonde, maar gewoon dom om te gaan rijden (remmen) bij zo’n snelheid met een parachute. Nu kan hij nooit een record vestigen.. Hij moet ook nog de andere kant op… en die flatbed haalt die snelheid nooit ;)
Snap niet waarom ze zoiets niet op Bonneville proberen ruimte zat dus ook geen parachute nodig
@Erikknl

Die flatbed is ook van underground racing 6000pk en een top met optionele Gallardo lading van 450km/h
Niet om het een of ander, maar als jij 400+ rijdt en je hebt een wind zo sterk als een F0 tornado, dan nog wordt je harder vooruit geduwd dan opzij. En bij die windsnelheden ga ik al niet rijden! De bestuurder had dus gewoon alleen op de parachute moeten remmen, en pas bij een normale snelheid (300?) de gewone remmen moeten gebruiken, en eventueel de parachute loskoppelen (En als dat niet kan, dan maak je dat maar zo!)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).