Ulrich Bez: Nieuwe Lagonda wordt een SUV

Auteur: , 39 Reacties

Tijdens een lezing gisteren in Rotterdam onthulde Aston Martin CEO Ulrich Bez niet alleen dat er nog 22 One-77's te koop zijn, maar ook dat de toekomstige Lagonda wel degelijk een vierwielaangedreven SUV gaat worden. Geruchten over een sedan op basis van de Rapide lijken daarmee dus niet te kloppen.

Aston Martin choqueerde in maart 2009 de wereld met de onthulling van de afgrijselijk lelijke Lagonda Concept. Het was een vierwielaangedreven vierzitter op basis van een Mercedes GL-Klasse, dat klinkt leuk maar het design was nogal ‘apart’.

Het verbaasde ons dan ook niet dat we niet lang daarna hoorden dat Aston Martin eigenaar David Richards een stokje had gestoken voor het design zoals dat er op dat moment was. En dus begon de geruchtenmolen volop te draaien en werd er gesproken over een sedan op basis van een S-Klasse of Rapide.

Gisteren vertelde Ulrich Bez echter dat de plannen voor de revival van Lagonda “zo goed als rond zijn” en dat Aston Martin hopelijk voor het einde van het jaar meer informatie naar buiten kan brengen. Daarnaast gaf hij ook aan het wel degelijk een vierwielaandreven SUV gaat worden. Met Lagonda wil Aston Martin namelijk nieuwe opkomende markten betreden zoals Rusland, China het Midden Oosten en Oost Europa.

En gezien de (gemiddelde) kwaliteit van de wegen in sommige van die landen is een SUV een stuk handiger dan een lage sportauto. Ook gaf Ulrich Bez aan dat de techniek van de toekomstige Lagonda betrokken zal worden van een andere fabrikant, net zoals ze met de Aston Martin Cyget doen. Volgens Bez blijft Aston Martin de kern (met eigen techniek) en hebben ze via sublabels als Cygnet en Lagonda de kans om zich te diversificeren in andere richtingen.

Ulrich Bez liet nog niet los met welke fabrikant ze gaan samenwerken voor de toekomstige Lagonda, maar gezien het feit dat het oorspronkelijke concept gebaseerd was op een Mercedes GL-Klasse en er recent weer geruchten opdoken over een samenwerking tussen Aston Martin en Mercedes lijkt mij de kans groot dat Aston Martin voor de toekomstige Lagonda gaat aankloppen in Duitsland.

Overigens lijkt het wel voor de hand te liggen dat de toekomstige Lagonda SUV een compleet ander design krijgt dan de conceptcar die je hier ziet afgebeeld.



39 reacties

waarom aston waarom hebt gij mij verlaten !
Nou, laat maar. Lelijke bak.
@Zdev: @Benz65: lezen is steeds erg handig…Het design wordt namelijk helemaal anders…
@trigger565: Nergens uit de tekst is te herleiden dat het design helemaal anders wordt. De tekst licht toe dat de Lagonda een SUV wordt, en dat de conceptcar niet in productie zal gaan. Dit betekent niet, dat het geen licht aangepaste versie gebaseerd op de conceptcar zal zijn.

Wat ook erg handig is, is om je posts door te lezen voor je die plaats. Het is namelijk ” nog steeds “
@Benz65: ach gaan we even mierenneuken? Jouw post is ook niet feilloos (ik kan er zo 2 fouten uithalen) en kk bedoelde trouwens “steeds”, en niet “nog steeds”. Licht interpretatieverschil… Maar Autoblog is er niet om grammaticale constructies te behandelen…
Ik citeer even de laatste zin van het artikel: “Overigens lijkt het wel voor de hand te liggen dat de toekomstige Lagona SUV een compleet ander design krijgt dan de conceptcar die je hier ziet afgebeeld.”. Klikken we verder naar een ander artikel over deze Lagonda, zien we dat hij welgeteld 1 dag op de beurs heeft gestaan, maar dat David Richards hem weg liet halen omwille van het gedrochtelijke uiterlijk. Als dat nog niet wijst in de richting van een geheel nieuw design, dan had Autoblog misschien beter over de gallery een grote sticker met daarop in rode letters “DIT WORDT ‘M NIET’ gezet. Misschien had je het dan wel begrepen.
Mvg.
@trigger565: we rekenen er nog steeds op dat mensen eerst het artikel lezen en dan pas plaatjes gaan kijken ;) Mensen die dat niet kunnen zijn al zielig genoeg.
@robbie: Lezen?
@robbie: Insinueert u dat ik het artikel niet heb gelezen? Voor de goede orde, ik heb het artikel inderdaad gelezen en daarop een reactie achtergelaten. U als representant van autoblog zou over niemand moeten oordelen, en zeker niet met termen zoals “zielig”.
@benz65: zeg ik dat jij het niet gelezen hebt? Volgens mij reageer ik toch echt op @trigger565
@trigger565: “Overigens lijkt het wel voor de hand te liggen dat de toekomstige Lagona SUV een compleet ander design krijgt dan de conceptcar die je hier ziet afgebeeld.”. Ten eerste, lijken is geen bevestiging dat het design ook werkelijk anders zal zijn. Ten tweede, jij beweert dat de auto is weggehaald vanwege het lelijke uiterlijk, de reden was dat het project was geannuleerd. Het argument dat de eigenaar niet op de hoogte was is een gerucht en dus geen objectief argument voor het weghalen van de auto. Na het lezen jouw stuk, dat is gebaseerd op subjectieve argumenten onthoudt ik mezelf van een verdere reactie.

P.S.: Wanneer je met sarcasme op iemand reageert, moet je niet boos worden als je dat terugkrijgt.
Aston Martin brengt eindelijk verandering in haar aanbod, maar dat deze wagen erdoor heen kwam vind ik onbegrijpelijk. Mijn persoonlijke mening maar ik vind deze auto erg lelijk.
Betekend dit dat we James Bond eerdaags in zo’n grote SUV zien rondscheuren in plaats van in z’n ouwe vertrouwde DB9? :)
@Bumer:

DBS ;)
@ErikkNL:
DBS en DB9 ?
@Bumer:
Heb je de Range Rover gemist van James ?
Casino Royal ?
Nee hoor, gewoon met een AM-MPV met 4 etters en een hond op de achterbank.
Svenska Aeroplan AB
Ik denk dat Ulrich het beter weer dan ons… Zal niet voor Nederland gemaakt worden jongetjes! Eerder voor China, en de Arabische landen. Zeg maar landen die geld hebben…
@Svenska Aeroplan AB: Inderdaad landen/regio’s waar je niet veel kan met een sportauto. Of je wilt je bak iedere maand naar de herstel boer brengen. Maar dat is natuurlijk niet de insteek van een sportauto. Dan zal het wel schade auto worden genoemd.
Ik ben benieuwd wat men uit de hoed gaat toveren.
En als ik dan toch eens…….
Toch heeft de voorkant wat weg van een Q7.
Ik vind de voorkant nog steeds wel wat hebben, zoals hij op het bovenste plaatje staat.
Ik moet zeggen dat ik die Lagonda toch echt een zeer mooie SUV vind. Jammer dat ze hem gaan redesignen
@Edge: De voorkant is inderdaad mooi, maar IMHO hebben ze de plank bij de achterkant een halve kilometer weggegooid om dan nog eens met de spreekwoordelijke hamer te slaan.
ik hoop uit de grond van mijn hart dat AM er een mooi shooting-brake van maakt en geen bakbeest zoals er al zoveel op de weg rijden…Bruikbaarheid moet zich toch niet steeds vertalen in SUV? Toch?
eeeeeeehm. nee.
Ik vind de voorkant van wat hierboven staat nog wel wat hebben. Alleen ik snap niet waarom ze zo nodig de naam Lagonda hiervoor moeten gebruiken, vind ik erg zonde..
Dit is geen goede zet van Aston Martin.
Je doet rare dingen wanneer je geld ruikt of steeds commerciëler gaat denken.

Bouw dan een snelle exclusieve stationwagon of hathback. Maar geen SUV waar je alleen maar mee kan pronken.
CEO Ulrich Bez.
Ik acht de kans niet hoog dat een land op basis van de kwaliteit van wegen de rivavel van uw Lagona gaan bekostigen.
Vel Satis voor rijke lui.
@Robbie: je zegt dat we eerst moeten lezen.
Wat heb je liever: Lagonda of Lagona.
Laguna is ook mooi.
Beslist geen kritiek.
Ik heb te weinig kennis van auto`s en maak zelf te veel spelfouten.
Of er is weer een gerucht van Bez dat er misschien, mogelijk, een kleine kans is dat hij over twee concepts droomt.
Is hij echt een CEO?
Goed dat de geruchten eidelijk zullen stoppen. Pure tijdverspilling!
Ik zie er zoveel kenmerken van Lancia in…
Niet echt een ontwerp dat de naam A/M waardig is…
wie ziet hier de range rover evoque in?
prachtig
Foto 14 van de Geneve reportage: hoofd design Audi, Stefan Sielaff, kan nog net een schaterlach onderdrukken :D
GRRRRRRRRRRRRRRRRRR !!!!!
Nee, hier verliest Aston mijn aanhang.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).