De autoverzameling van Ferdinand Piëch

Auteur: , 113 Reacties

Het is een van de machtigste automeneren van het het westelijk halfrond. Hij heeft een flink aandeel in Porsche, is bobo bij VAG, kleinzoon van Ferdinand Porsche en al geruime tijd financieel zéér onafhankelijk. Wat zou deze bejaarde petrolhead voor auto's in zijn garages hebben staan?

Je zou verwachten dat deze Oostenrijker een goedgevulde garage met enkel VAG-auto’s bezit. Dat is niet helemaal waar. Hij is immers een regelrechte PIMP, dus op de momenten dat hij even niet zijn geld aan het tellen is, en gewoon met de chicka’s op stap gaat pakt hij vanzelfsprekend zijn Escalade. Daarnaast heeft hij momenteel een Ferrari F355 en een 458 Italia. Van smakeloosheid kun je Ferdi dus niet betichten (oké, op de Escalade na dan).

Verder is het een Audi-feestje in zij privéparking dat zo nu en dan wordt afgewisseld door een dakloze Bentley, Veyron, Panamera, of Cayenne. ook is hij in het bezit van een vrij zeldzame Porsche Bergspyder. Incognito over straat rollen doet hij dan weer in een Phaeton, een auto die nooit écht een succes werd maar wel uit de koker van Ferdinand kwam.

Hieronder het overzicht van Ferdi’s garage, voorzien van willekeurige foto’s. Een interview met Ferdi ove allerlei VAG-zaken is te lezen bij AM&S.

Audi A7 Sportback

Audi A7 Sportback

Audi R8 V10

Audi R8 5.2 V10 quattro

Audi R8 Spyder V10

Audi R8 V10 Spyder prijs

Audi Sport Quattro


Audi Sport Quattro

Bentley Continental GTC Speed

Bentley Continental GTC Speed

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron


Ferrari F355

Ferrari F355 Spider

Ferrari 430 Scuderia

Ferrari 430 Scuderia

Ferrari 458 Italia

Ferrari 458

Porsche Bergspyder

Porsche Bergspyder

Porsche Cayenne

Cayenne

Porsche Panamera

Porsche Panamera


Volkswagen Phaeton

Volkswagen Phaeton

Cadillac Escalade

Cadillac Escalade



113 reacties

geen slechte smaak moet ik zeggen
leuke collectie :P
leuke collectie, ookal zou ik de A7 en pheaton inruilen voor een Tahoe ofzo ;) verder kan ik wel met de garage leven :)
@spykerboy: Is één oversized SUV niet genoeg dan??? ;)
@Roelio: tja nederlands opgevoed zie ik al, liever een kleine golf hebben, ben je opgegroeid in midde oosten wil je alleen die grote bakken zoals ik :D maar oversized zijn ze niet,dr is nooit een auto te groot :D (op vrachtwagen na dan) kwestie van smaak, ik wil juist aleen suvs en sportautos :P geen sedans of hatchbacks zijn saai :)
Ik hou totaal niet van Ferrari, maar om eerlijk te zijn kan ik eigenlijk alleen de 355 waarderen uit dit rijtje…
En de SportQuatro natuurlijk… maar dat lijkt me haast logisch…
Dit lijkt wel zon vraag van welke hoort niet in het rijtje thuis. antwoord: dump de Escalade. Verder wel een mooie collectie.
had wel een carerra gt verwacht ofzo..
had hij niet ook een mclaren f1?
ik had juist iets van een lambo verwacht als je dit zo allemaal ziet
@veyronlover:
Hij heeft 4 Lambo`s ingeruild voor die Veyron.
He, waar is de Kever? En de oude 911? Je gaat me toch niet vertellen dat hij die NIET in zijn collectie heeft? En dit lijstje is sowieso wel zeer beknopt. Hij heeft vast nog 10 keer zoveel staan.
Svenska Aeroplan AB
Ah, de Bergspyder… Uit de tijd dat Porsches nog bijzonder en vooral……….. MOOI WAREN!

;)
@Svenska Aeroplan AB:
Nee Svenska, de Bergpsyder komt uit een tijd dat je je nog serieus kon deaud rijden in zo’n ding :P
’t is vreemd, de race wagen der race wagens; die Porsche als racewagen merk op de kaart heeft gezet en waar onze lieve Ferdinand op jonge leeftijd al een enorme gok mee nam heeft’ie niet zelluf in zijn bezit.
Ok die Bergspyder is er en regelrechte voorvader van, maar toch.
@de sjonnies: Ach het is natuurlijk voornamelijk media gebral, misschien heeft hij een garage vol bijzondere Porsche’s. Ik zie hem er zo voor aan.
Alles behalve de Audi Sport Quattro, Veyron, 458, Porsche Bergspyder, Cayenne en de Escalade mag zo bij mij voor de deur :P
@TWJ,

okee! Dan neem ik de Sport Quattro, Veyron, 458, Bergspyder, Cayenne en de Escalade wel!
Hoe bedoel je goede smaak? Een Escalade? Een Panamera? Een Cayenne? Zo’n verkorte Quattro (wel heftig, maar wel lelijk)….ok, over de Ferrari’s heb ik het niet. Maar ook al vind ik die Pheaton best aardig (als oversizede passat) een A7 blijft een vijfdeurs en daar heb ik gewoon de pest aan ongeacht welke auto…(komt denk ik al door de Nissan bluebird en al die primera’s, mazda 626en etc). Nou dan houden we nog een Bentley over, 2 R8en(ok, ok, het gaat) en een Bugatti (die ik in dezelfde categorie als de Crysler Crossfire plaats =dus poepende hond). Nee, ook die vind ik allemaal lelijk tenzij ze gratis waren natuurlijk. Nee ik mis gewoon in dit rijtje echte auto’s.

Zo nou kan ie welweer. Ik ga weer naar mijn modelautoootjes kijken en aan het tekenen.
@Robert: wow…;-)
Mooiste van de collectie is wat mij betreft de Audi Sport Quattro.
De Porsche Carrera GT is een must IMO
gewoon een mooie collectie. Iedereen met meer dan 3 auto’s zal er ook een mindere stijlvolle auto tussen hebben zitten. Maar het zijn wel allemaal auto’s waar hij of zelf een aandeel in had of die gewoon een verhaal hebben.
En nog niet eens een 911 pfffff loser!
daviddewijnnl
Bij de GTC Speed staat een super sports..

Wel mooi trouwens dat ie ook een paar ferrari’s heeft staan;)
Wel Ferrari’s maar geen Lambo’s ben ik de enige die dat niet snapt
@GND:
Je bent niet de enige die het niet snapt.
De reden is simpel want hij heeft een Veyron.
leuke verzameling
zijn niet echt de autos die je hierbij zou rijmen.
maarja zoals ik al zij, een leuke verzameling
-de ferrari’s dan en escalade
vind zelf de bentley gtc speed wel erg vet
wel andere kleuren natuurlijk haha
Mooie garage! Alleen ontbreekt een Porsche 911(turbo ofzo) & de Carrera GT. Dat is toch het minste wat hij kon doen voor zijn grootvader?
Wat lijkt die Quattro samengedrukt op die foto.
@Pallas:
me wou dat die samengedrukte Quattro hier op de oprit stond.
Meest interessante auto uit zijn collectie samen met de Bergspyder.
@Pallas:
Dat is omdat het een SportQuatro is, een ingekorte Quatro dus.
Volkomen buiten proportie’s, maar hee.. het is een sportwagen en die moet zo kort en licht mogelijk zijn natuurlijk…
@NicoLauda: Weer wat geleerd, vast handig zo’n verkorte wielbasis, maar mooi is anders.
@Pallas:
Op een veiling in GB bracht een bouwjaar 1985 AudiSQ, ook rood, 43.000 pond op.
Dat was 5 jaar geleden en in het bericht staat dat het 80% boven de geschatte opbrengst was.
Het samengedrukt idee komt lijkt mij door de in verhouding korte wielbasis.
De geschatte waarde cq verzekeringswaarde van een Audi SQ is ongeveer 50.000 Euro.
Althans op de juiste veiling en wat de gek er voor geeft.
Ferdinand P. weet wat hij verzameld.
@boygeorge: Dank voor de leerzame reactie, hierom bezoek ik autoblog.
@Pallas:
U ook bedankt, heer Pallas.
@boygeorge: Even wat anders, je Nickname is Boygeorge ben je groot fan of wilde je gewoon wat aparts?
@Pallas:
Dag heer Pallas, mijn naam is george.
Mijn nickname is boygeorge.
Deze naam kreeg ik gratis van @Heinrich tijdens de Gay wedstrijd ( soo sorry,autolijst ).
Daarna heb ik pas ingelogd met avatar en toen bleek @george
al te bestaan.
Mijn avatar staat dus ook bij al mijn domme opmerkingen van @george.
@Pallas:
Ja, Boygeorge kan goed zingen en was bepaald niet bang.
Ik ben niet echt fan van hem.
Wel veel respect.
Ik ben wel fan van George Michael.
Van sommige roeptoeters is de kans op een reactie mogelijk
i.v.m. de Gay-list.
OT.: gaan we een paar DS`n en SQ`n verzamelen ?
@boygeorge: Maak je niet druk om Roeptoeters (goed woord).
Ben zelf een groot Queen fan.
DSsen verzamel ik al, maar dan wel 1:43 heb er zo’n 70.
Van de ‘gewone’ Quattro een paar Matchboxjes 1:60.
@Pallas:
Queen als is Queen Victoria ?
Niet vergeten om de doosjes van je auto`s te bewaren.
Compleet brengen ze ooit, later, straks veel geld op.
@boygeorge: Nee alle doosjes heb ik gewoon wegggegooid, ik geef niets om de waarde die het ooit mischien gaat krijgen, geen zin om ook nog een aparte kast uit te ruimen voor verpakkingsmateriaal. En ja ben idd nogal een audiofreak, muziek is staat bij mij nog hoger als auto’s.
@boygeorge: Trouwens, zowel Boy George als George Micheal zijn de laatste jaren voornamelijk negatief in het nieuws, laat ze snel weer een goede plaat maken!
@Pallas:
Yes, Older 2.
@boygeorge: Older 2 zou een goed idee zijn, de laatste stamt alweer uit 2006. Moet wel bekennen dat in mijn omvangrijke muziekcollectie op wat vinylsingles na zich geen Georgios Kyriacos Panayiotou platen bevinden.
@Pallas:
Iets te voor een leuk klinkende artiestennaam.
Bent U positief audio-freak met een onwijs grote vinylcollectie.
Oke, lets start with Queen.
We are the champions,we are the champions.
We`ll keep on fighting till the end.
And now,Steve Miller.
I am a Joker,a midnight stalker and I drive a Ford F250.
@boygeorge:
’t spijt me maar voor vijftigduizend Euries mag je hem zo op de stoep zetten bij mij. Betaal ik je nog contant ook !
’t is een Quattro S1, oftewel de Sport Quattro met aluminium deuren, motorkap en zeer zeer zeldzaam een aluminium 5-cilinder.
Zelfs met een gietijzeren blok ( Audi had met Audi motorsport destijds te weining Alu blokken laten gieten)
zal de waarde minimaal rond de ton a anderhalve ton liggen.
Deze ‘civiele ‘uitvoering heeft een Recaro interieur en als ‘ie echt kompleet is 2 zakken met ieder 3 Bosch lampen in de kofferbak liggen.
’t is dus een groep B rallywagen, waarmee je heden ten dage nog bijna een ieder het snot voor den ogen rijdt.
@de sjonnies:
Bedankt voor jullie info.
De Audi Quattro S1 is mogelijk precies zoals jullie schrijven.
Als ik deze uitvoering vind kom ik hem niet voor je deur zetten, je mag mee doen tijdens een Internetveiling.
Voor de duidelijkheid,
De Audi Sport Quattro van Ferdinand P. is geen S1.
De Audi Sport Quattro die op een veiling 43.000 engelse pondjes opbracht was geen S1.
Waar hebben jullie spijt van ?
@boygeorge:
De zondag ochtenden dat we er eentje moesten ‘uitlaten’ van een zeer gefortuneerde mijnheer.
Die mis ik. Die zondagochtenden.
@de sjonnies:
Als je bedoeld dat de Audi QS1 een rondje moest dan begrijp ik dat helemaal.
Lang geleden heeft de Ferrari Testarossa gehakt gemaakt van de Lamborghini Countach.
Dat lijkt mij reden genoeg voor meneer Ferdinand P. om geen Lambootje te willen hebben.
Ja, de Audi Quattro is zeer waarschijnlijk emotineel gezien het beste wat hij in huis (garage) heeft.
Denk niet dat Piëch ooit van zijn leven een 911 zal hebben, omdat die door zijn neef Ferry Porsche Jr ontworpen is en de twee families niet bepaald goed met elkaar omgaan.
De Quattro is uit zijn brein ontsproten evenals de Phaeton en de Bugatti.
Wat dan wel weer ontbreekt is de 917, Ferdinand’s eerste stap op weg naar auto-tycoonisme.
@de sjonnies: De 917 is een van de geilste (mag ik dat zeggen?) racewagens aller tijden. Heb ‘m één keer zien rijden. En toen klapte er een andere racewagen op, net na La Source… :(
Wat moet de man nou met een Escalade? “Kijk achterkleinkinderen, dit is nou het allerslechtste wat de automobiel industrie ooit heeft voortgebracht.” Iets anders kan ik me niet voorstellen.
Ik mis trouwens de 3L auto’s (Lupo en A2), de 1L auto en de Polo, Golf, Passat, Touran, Tiguan, Touareg en alle andere VW’s.
@mashell:
De Escalade is in zijn sigment mogelijk de beste auto in de VS.
Met de kennis en het vermogen van F.P. kan het niet het allerslechtste zijn.
Wie weet meer van de automobiel industrie ?
Mashell of Ferdinand ?
Je hoeft geen antwoord te geven.
Ach, de man heeft in ieder geval hart voor de zaak ;-)
@Griffin: misschien, maar ik heb mijn vragen over zijn rol tijdens de plannen van Porsche om VAG over te nemen, en andersom.
jammer dat die Escalade erbij staat, anders zou ik zeggen: goede smaak!
Dat is net zo iets als Lapo Elkann die in een Gallardo rijdt.
en dit is een nazaat van DE grote Meneer Porsche!?
stelt eigelijk een beetje telleur …
@bpc:
Wat stelt U teleur ?
@boygeorge: wel voor miljardair had ik net wat meer speciale wagens verwacht ,wat meer auto’s en wat meer sportwagens , bovendien is hij een soort van lamborghini eigenaar en hij heeft merdere auto’s van aartsrivaal ferrari en hij heeft zelf eigelijk maar 1 extreme zeldzame wagen en dat is die audi sq …
@bpc:
Het verschil zit deze keer in de persoon zelf.
Ik heb geen mensenkennis en daarom doe ik een gokje.
Rijke mensen ( in hart en hoofd ) hebben geen enkele behoefte om dat in goederen te laten zien.
Rijke mensen met geld hebben een basis behoefte om dat te delen met de medemens.
Rijke mensen met heel veel geld laten liever niet dat andere mensen weten hoeveel ze hebben.
Er zijn nogal wat praatjes over oliesheiks.
Die hebben al eeuwen lang begrepen dat je moet opgaan in de massa.
Daarom dragen ze van die mooie witte kleding.
Allemaal, en een zonnebril (zogenaamd voor de zon).
Ik denk dat Ferdinand P. zich bijna alles kan permiteren wat ik in mijn fantasie nog niet kan bedenken.
3 auto`s zeggen heel veel over F.P.
Audi QS
Veyron
Escalade
De rest is bijzaak.
Nogmaals, ik heb geen mensen kennis.
Ik weet wel wie de Familie Pon is.
En misschien begrijp ik hun filosofie.
@boygeorge: dat is mogelijk de verklaring al zou ik zelf volgens zijn idee nog minstens ik leuk “gooi en smijt” machientje kopen al dan niet limited
@bpc:
100 % mee eens, want wij zijn nog erg jong tov F.P.
Ik stel voor dat we een leuke Koenigsegg CCR aan hem geven in ruil voor zijn hele verzameling.
Niet die oranje avatar Koe Egg van mij.
Wat voor auto heb jij als avatar ?
@boygeorge: wat voor auti ik heb als avatar ? nu ben je mij te slim af ,maar ik heb een ford sierra 2.0 voor het dagelijkse leven en met het geld dat ik zo bespaard heb ipveen nieuwe te kopen heb ik een 2dehands 350z gekocht wat bezit jij?
@bpc:
Links van je naam staat een plaatje van een auto op een landweggetje.
Wat is dat voor auto ?
Ik zoek me gek op google.
Ik heb wel een leuke auto.
Een witte Sierra 2.0 ( 2 deurs )
Geen grapje, hoeveel toeval wil je op een zateravond hebben.
@boygeorge: haha zijn geweldig autotjes die sierra’s welk jaar :p , de dohc of de ohc
@bpc:
Het word nog gekker.
Voor deze Sierra had ik een Ford Escort RS 1600i.
1 van de 250 in Nederland ?
Nee, het prolongatie model.
Ijskoudblauw en absurd mooie velgen.
De eerste keer nieuwe banden kopen was een half maandloon.
Deze auto kreeg helaas ernstige probleempjes met de i van injectie.
Op topsnelheid haperde hij af en toe en dat is niet leuk als er alfa`s en audi`s in je nek hijgen.
Inclusief stotteren van de i zijn de alfaatjes geen probleem.
De audi`s zijn iets moeilijker om te plagen.
Een nadeel was dat je regelmatig een uitdaging kreeg van “echte” sportauto`s.
Een 911 die rustig naast je komt rijden, die terug schakelt en gas geeft.
Daar baal ik van.
Dus gas en achter die 911 aan, tot 190 en dan begint de i weer te stotteren.
Tijd voor een andere auto.
De witte “bullit” is een V4, 2.0L, 4 versnellingen.
Cosworth heeft ook een setje tuning zonder poespas op/aan de auto, maar wel in de auto cq motor.
Dus geen flauwekul te zien aan het uiterlijk van de auto.
Wel een Scheel autostoeltje.
Ford erkende het probleem aan de Escort.
Hoezo Toyota service, dat doen ze bij Ford beter.
Deze Sierra is naar huidige standaard een beetje langzaam.
Ik moet een 911 laten gaan, als hij volgas gaat.
Mijn Sierra is heel erg oud maar nog niet moe.
Bouwjaar: 1982.
Ik vermoed dat de Forddealer in kwestie erg veel mensenkennis had.
Hij zei nog: wees zuinig op dat “ding” en niet te hard rijden.
Mijn vader houd hem bij en ik rij zachtjes tot er weer een 911 voorbij komt.
Ik rij er 8000 tot 9000 km/jaar mee.
Sinds een forse uitglijder in 2002 staat hij nu het hele jaar rond op winterbanden.
Maximum snelheid nu ongeveer 120-130.
Vroeger toen hij en ikke jong waren,ongeveer 210, maar dat is in 1980,1990 tot 2002 niet langzaam.
In 2002 ben ik de enige op een verlaten weg in Zeeland en de bietencampagne is begonnen.
Behalve de ANWB (toch de beste) heeft niemand gezien hoeveel medelijden ik met mijzelf kan hebben.
De deuk uit de Sierra is weg.Understatement.
De deuk uit mijn rijvaardigheid nog steeds niet.
@boygeorge: mijne is uit 1985 maar een gewone 2.0 sohc dus lang niet zo zeldzaam ik had hem oorsprongkelijk gekocht met het idee ach ja het is maar voor mij te verplaatsen ik heb mijn weekendspeeltje nog ,
na dat ik er een half jaar in gereden had wou ik heb nooit meer kwijt , zoveel plezier een een gewone auto dat maken ze de dag van vandaag niet meer .
het is zoals clarkson onlangs zij over de maseratie quatroporte “het is als een 2 jaar oudd kind het meestal erg vervelebd maar als iemand hem probeerd van je weg te halen , schiet je hem neer ” enkel als het regend breekt het angstzweet mij wel eens uit als je ietsje te snel de bocht indraait als je begrijpt wat ik bedoel ;-)
@bpc:
Dat soort zweet heb ik sinds 2002, en dat is niet leuk.
Deze Sierra is niet zo zeldzaam, wel een probleem met de zijruiten.
De maat van de tweedeurs uitvoering wijkt uiteraard af tov van de 4 deurs.
Daar kwam ik pas achter na een inbraak in Italie.
Geen 2-deurs uitvoering in Italie.
Ik moest naar Zuid-Zwitserland voor herstel.
Retour ongeveer 800 km om 1 zijruit te vervangen, kan het gekker ?
@boygeorge: is een ultima gtr weinig gewaardeerde engelse budget hypercar ik droom ervan ooit 1 te bezitten maar immer dat ik geen 65 a 75 k bezit zal het wel bij dromen blijven
@bpc:
De Ultima ??????
Die van Le Mans ?
Kalfjes Sparen en toch kopen straks, later, ooit.
@bpc:
Jep, de Ultima GTR.
Gauw met de boot naar de UK.
Een zwarte GTR voor slechts 31000 Pond.
Bouwjaar 2001.
De eigenaar wil naar Australie.
Dat vind ik wel verdacht.
Eerst maar een flink eindje testdrive.
@boygeorge: jep ultima is goedkoop ook 2dehands omdat hij weinig geliefd is (vooral door zijn looks) maar als het op snelheid aankomt rijgedrag ,etc kent hij voor zijn prijs geen gelijke , mmm mischien toch eens over de kalfjes beginnen denken, …
@bpc:
Niet twijfelen.
Ik zie je morgen op de boot.
Ik neem 10% van de vraagprijs mee, die ik mag houden als we 10% korting krijgen.
En als dat niet lukt (denk het wel) mag ik ook een rondje met de Ultima.
Deal or no deal ?
@boygeorge: morgen negen uur aan de boot :p en van die ruit is wel erg lastig zeker omdat die sierra vrij graag drink in vergelijking met een moderne auto ik verbaas er mij altijd over hoe snel ik weer aan de pomp sta !
@bpc:
Dag vriend, je weet dat het Engelse Ponden zijn ?
Hoek van Holland ?
Ik moet nog even tanken !!
@boygeorge: is de sierra ook zo rap leeg ?
@bpc:
Een financieel ernstige nachtmerrie.
Na 2002 ben ik zuinig gaan rijden, geen sprintjes, echt niet harder dan 120-130, geen supermarktbezoekjes meer.
Met pijn 1 liter nodig voor 9km, soms 10km.
@boygeorge: das inderdaad het grote probleem en ik rij er dagelijks mee mijn gewone km’s :( financieel gezien komt die een pak duurder dan ik had gehoopt :-( …
@boygeorge: we zijn dit onderwerp anders wel een beetje aan het porsche (lees : uitmelken) he!
@bpc:
Mon amice, dat valt wel mee.
Ik vind het een waardevol gesprek en tot zover denk ik dat we een aardig,ook on topic melkkoetje hebben.
Het eerste kalfje noemen we “Stig”.
Uiteraard als je het daarmee eens bent als 50/50 eigenaar.
Dit bericht stond enkele weken geleden in AutoMotorundsport, maar blijft leuk nieuws. Het blijft een mooie collectie alleen jammer dat je de echte garage niet ziet. Zou het ook één zijn met parket en een bar??
eigenlijk geen een verkeerde!
zeer goede smaak
thelastottoman
twee r8’s gaat mij tog wel ff wat te ver.>:P
Geeneens een Porsche gt2rs wat een gemiste kans.
ik wil graag een Macbook Pro
zou hij dat kunnen betalen en aan mij geven?
@luis:
Ja en nee.
Zoveel geld, zo weinig stijl… wat een dramatische verzameling spul. Hooguit 3 of 4 auto’s die ik zou willen, maar met zijn financiële positie zou ik die ook al niet kiezen (op de Italia na misschien).
@w0o0dy: ha, punt is, dat hij alleen maar auto’s kan kiezen uit zijn hobbybedrijfje…behoudens een persbestendige Ferrari.
Dat is toch de man die wil dat zijn eigen medewerkers met de merken rijden waarvoor ze werken? Lekker voorbeeld geeft de man.

OT: Audi’s A7 en Sport Quattro en Volkswagen Phaeton zijn de mooiste, sportiefste en de beste. De Bugatti en de Cayenne(wel een andere uitvoering dan hier vertoont) voor de heb. De rest mag je zo verkopen, wel zou ik er nog een Porsche 911 Cabriolet Turbo S voor in de plaats nemen. En een Skoda Superb Combi 3.6 V6 voor de leuk erbij. En een Seat Arosa om niet op te willen vallen.
@Orichy: ach weten wij veel, misschien wilt die wel in de toekomst wel iets met Ferrari… ik heb grotere vraagtekens bij die escalade (heeft VAG geen alternatief?).
Hoezo zou je een r8 spyder en een r8 met dak willen hebben?
Voor het geluid misschien? Dan draai je toch gewoon even het raampje open?
dat zijn autos dat je regelmatig tegenkomt buiten die oude porshe …

had wel meer verwacht …
@pedro:
Grapje zeker.
In 1 verzameling van 1 persoon ?
Denk het niet.
Prachtige verzameling, die escalade hoort er wel bij hoor, dat is simpelweg de grootste suv en onwijs luxe en goed voor grote afstanden dus dat is wel logische. Die v10 spyder is wel belachelijk mooi zeg!
Beetje standaardkeuzes als je veel geld hebt. Doen die voetballers ook altijd. Gros van de AB bezoekers zouden dat vast ook niet. Doe mij maar een auto die je niet (relatief..!) zovaak ziet. Of ipv de Bugatti een supersportwagen die er niet uitziet als een mollig kind, bv de Koenigsegg
@Atenza:
Ik was van plan een Koenigsegg CCR te kopen en dan in te ruilen tegen zijn hele verzameling.
Is dat een goed plan ?
Alles leuk, behalve die Escalade..
@Pallas en @Boygeorge….: LANGWEILIG !!! Ga ff een plek in het bos uitzoeken samen…
@Megakix:
Je mag wel mee naar het bos !
Wel eerst toestemming vragen aan je papa en mama.
Heb je een slechte conditie dat je zo LANGWEILIG bent ?
Als je met grote jongens wil spelen zijn de spelregels simpel.
Jij valt in de categorie roeptoeter.
Gefeliciflapstaart.
Nog iets bijzonders te melden over een Audi Sport Quattro.
Denk het niet.
Dag schat.
@boygeorge: De testarossa woog 200kg meer dan een Countach om te beginnen. En de Countach is fundamenteel een rasechte superwagen. De motor is volgens legende gebaseerd op een doodgeboren F1 motor van Honda (waar Bizzarrini voor Lambo nog aan werkte, een V12, vlak voor het Turbo tijdperk bij F1), en het chassis is van een andere motorsport legende. Onder de huid is de Countach een onvervalste racemachine. De basis architectuur van de Murcielago is eigenlijk nog steeds niet veranderd tov de Countach. Grootste verschil is de uitgeboorde motor, dat ze sinds de Diablo gemakkelijk te lassen vierkante buizen gebruiken, en het platenwerk nu grotendeels van CF is. De fundamentele degelijkheid van het Countach ontwerp is waarschijnlijk de enige reden dat Lambo nog bestaat. Want ze hebben tot nu toe de tijd en het geld niet gehad om iets anders te bouwen.

Terwijl de Testarossa, werd die eigenlijk niet gewoon als een Fiat gebouwd? Dat de motor achteraan zat hebben ze van Lambo afgekeken, maar de wagen was eigenlijk nog een Gran Tourismo at heart, waarschijnlijk voor de Amerikanen gemaakt. En een mooie verschijning is het niet, maar dat geld ook voor de Countach die als eerste Lambo de traditie begon om met ouderdom steeds meer gaten en uitstulpingen te vergaren.

Hier wat quotes van een authentiek vergelijk door Car magazine:

Comparison – by CAR magazine
” Did the Countach’s heavy controls constitute a big problem in long term or long distance use ? Had the obvious effort Ferrari had put into simplifying their car’s controls damaged its character ? Did Lamborghini’s poor driving position interfere with one’s enjoyment of it ? Did it really drink petrol to the extent it seemed to ? And which of the pair was quickest in tough conditions like Castle Combe’s ? We had two days to find out ….

” The Ferrari Testarossa is a wholly smoother, more modern, more aerodynamic machine than the Lambo. It shows immediately in the drag factors : the Ferrari’s is reasonable at 0.36, the Lambo’s is an almost unmentionable 0.42 (without the wing, which must make it a lot worse). What strikes you as soon as you see the Countach and Testarossa in company is the greater size of the Maranello car. It is nearly a foot longer at 177in, 2.0in longer in wheelbase at 100.4in, nearly 400 lb heavier, more than 2.0in higher, similar in front track but nearly two inches wider in rear track. It is a big, big car ….

” The Ferrari gives 16 mpg in places where you will get only 12 mpg for the Lambo ….

” The Testarossa is such a civilised car. It has a fairly soft ride which we felt was let down at times by extremes of surface roar and bump-thump….you could hope for stiffer damping – and in the corners you are surprisingly aware of the car’s body roll. But the pay-off is a level of comfort to your progress that won’t be found in other exotic cars ….

” The steering is less direct than the Lambo’s but provides a decent turning circle, which combined with the excellent visibility (about the best there is in a mid-engined car), gives the Testarossa a real town capability. The brakes are light to use, too, but overservoed ….

” The gearchange isn’t exactly foolproof. It moves fluently about its open gate with the characteristic “ker-snap” of other machines which use the same system …. The clutch matches the rest of the car’s efforts ; it is light but a trifle woolly ….

” Inside, the Testarossa is a leather lover’s paradise …. the leather bucket seats are comfortable and supportive, and their power adjustment combines well with the tilt-adjust steering column, to give a wide variety of driving positions. The car suits people of far above average height and there is plenty of legroom, too ….

” The Lamborghini is the more spectacular looking car of the two – we have the reactions of the crowds who surrounded it every time it stopped, to go by. Invariably there would be a clump of half a dozen people gathered around the Lambo, discussing its outlandish lines. The Ferrari, in this company, rated hardly a glance ….

” Inside, the dominating thing about the Countach is a lack of headroom and visibility. If you’re more than about 5ft 10in, you have to slouch in the seat, bum forward, knees high, head retracted into the shoulders as far as is comfortable …. Shiny black leather was the main trimming material of the car and it just looked cheap, despite its undoubtedly hideous cost.

” This, to be fair, is hardly the point of the Countach’s excellence. The point of the Countach is the way it goes when driven at top speed, maximum effort, full noise. At Castle Combe, we found the Lamborghini’s conclusive point of superiority.

” Both cars did well. The Countach felt instantly at home, its heavy steering, gearchange and pedals efforts – and its compact driving position – suited the extreme loads of hard driving. But what told most was its superb capability over high speed bumps and its marvellous handling balance. It turned best, it stayed flat under serious provocation, it braked without dive and it steered quickly and with precision. It behaved as many of the people who take pure track cars there would one day like their machinery to behave.

” All around was noise, of course …. the Lamborghini Countach is quicker, better handling, better braked, and nicer to drive …. After that, the Testarossa felt like a Ford Fiesta. Efforts required were light, it made less noise. It offered a nice, upright driving position and seemed almost airy in comparison with the Lamborghini. It rode better, too, but its steering didn’t have the bite, it understeered more. Its seats lacked the proper degree of lateral support for maximum effort corners, and its brakes felt a little spongy after very much work. Its areas of clear superiority were its gearchange, not nearly as heavy as the Lambo’s and twice as slick, and its engine throttle response. That by a whisker.

” But such a confrontation requires a decision, and it’s quite easy to make. The Ferrari is probably the best car of the two, but the Lamborghini is undoubtedly the Greatest.”


Dus niet metteen GEHAKT VAN GEMAAKT. Voor de grootte naam die het is, en met de hand van Fiat boven het hoofd, lijkt het eerder dat Ferrari het aflegt.
@Pieter-Jan:
Heer Pieter-Jan, U bent een waardige blogger.
Ik trek mijn woorden terug dat een Testarossa en een Countach met elkaar te vergelijken zijn.
Uw raport over deze vergelijking is gelukkig in engels en ondanks de vele technische info makkelijk te lezen door een kind van 7 jaar die gelijk ondekt dat het een domme Ferrari afzeikert is.
De strijd tussen Lamborghini en Ferrari is mij bekend.
Op AB gaan dagelijks meer leuke vergelijkingen de ronde.
Toch was er een ernstig probleem met de Countach.
Tot groot plezier van alle Testarossa liefhebbers begon bepaald niet kinderachtig de spoiler heftig te trillen op bijna topsnelheid.
Ja, de top van de Countach is iets hoger, er was echter geen Countachdriver die nog een keer in dat ding durfde te rijden.
Testarossa wint die dag op imago.
Testarossa heeft dat vandaag nog.
In Zwitserland en niet in de VS rijden nu nog de meeste Testarossa`s.
Het is bepaald geen geheim dat er een terugroepactie voor de Lamborghini Countach is geweest om de spoiler aan te passen ivm ernstige vibrator klachten van hem/haar driver.
Even is een vibrator leuk, maar niet als je 230 km/uur rijd en daarna van de weg geslingerd wordt.
Ferdinand P. heeft zich waarschijnlijk rotgelachen net zo als alle Italianen.
Dit is ook de reden dat de meeste Lambootjes en zeker de
Countach allemaal naar de VS gegaan zijn.
Niet naar Florida, daar zijn nog een paar Testarossa`s.
Dus inderdaad, een Testarossa maakt Gehakt van een Countach.
Misschien alleen op woensdag in Nederland, maar wel echt rundergehakt.
Kan ik nog iets voor U doen heer Pieter-Jan ?
lekker, behalve de panamera en het kleur van de cayenne. money money can be funny in a rich men world …
Zondag avond in de 80er jaren studio sport op tv. Een paar minuten rally, Audi Quatro veegde de vloer aan met alle andere merken. Eerst met de gewone Quatro, dan met de sport Quatro.
Mijn coupe is er een slap aftreksel van. Mooie tijden tot Lancia het over nam.
Het is me ineens duidelijk:
Als de head hancho van VAG inspiratieloos is dan mag je niet verwachten dat de medewerkers anders zijn.

Wat een treurige bedoening voor zo’n rijke en machtige man.

En dan die Audi Quattro. I mean come on. Van mijn part vliegt dat ding het si en blijft een lelijk ding. Leuk voor een museum maar niet om te bezitten.
VolvoXCseries
even ter correctie: Wij (en Ferdinand Piëch) zitten op het oostelijke halfrond….
De Quattro, bergspyder en ferrari’s – nice. De rest? Vrij saai imho. Weinig echte porsches… :(

Had me het toch wat spannender ingebeeld, niet bepaald een “petrolhead” verzameling imho – daarvoor moet je naar mensen als Jay Leno I guess..
Ik word ook baas bij VW!
Een echte liefhebber die Ferdi, geen 911 wel Ferrari’s in de collectie. Dat die man smaak heeft is onverwacht!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).