Nieuwe Le Mans racer: Peugeot 90X

Auteur: , 48 Reacties

Peugeot Motorsport heeft besloten om de 908 HDi FAP met pensioen te sturen en volgend jaar met een compleet nieuwe LMP1 racer aan de start te verschijnen. En de eerste beelden van project 90X zijn nu naar buiten gebracht.

Op het eerste gezicht doet project 90X wellicht een beetje denken aan zijn voorganger die 1x Le Mans gewonnen heeft. Maar volgens Peugeot is het toch echt een compleet nieuwe auto. Het meest opvallende is misschien nog wel de enorme haaienvin die achteraan zit. Dat is echter geen vrijwillige keuze van Peugeot geweest. De ACO (organisator Le Mans) heeft het gebruik van zo’n vin namelijk verplicht gesteld voor 2011.

Over de motor of andere specificaties laat Peugeot voorlopig nog niks los. Maar het feit dat er met grote letters HDi FAP opstaat doet toch vermoeden dat Peugeot trouw blijft aan een dieselmotor.



48 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Laat ze maar lekker naar de achterkanten van Audi kijken(A)
@DD:
Ja, elke keer dat ze een Auw-di een rondje lappen.
Wrm een haaienvin? Wat is daar de reden van? Heeft het er mee te maken dat ze zovaak over de kop gingen?
@Frasker:
Wat doet een haai met zijn vin !
Hij waarschuwt, aan de kant of ik eet je op.
@Frasker: Yep, de uitleg van de ACO is het voorkomen van rondvliegende auto’s bij een spin op hoge snelheid.
@Frasker: De afgelopen jaren hadden de LMP1- en LMP2-auto’s het probleem dat ze begonnen te vliegen als ze met de zijkant naar voren reden/slipten. Dat heeft met de vorm van de auto’s te maken. De zijkanten zijn hoger dan er tussenin. Daardoor wordt er een soort vleugel gevormd. De haaienvin moet dit effect voorkomen.
diesel…
@bpc:
Dag vriend, diesel, hoef je minder vaak te tanken.
Op Le Mans hebben ze een keer een Ultima GTR gespot.
Ze zijn daar nu nog bang van, iedereen dacht dat het door de driver kwam dat ze al snel een rondje achter liepen.
De enige keer dat ze rustig naar de U GTR konden kijken was tijdens de pitstop.
Deze Peugeot is mogelijk het beste in zijn klasse wat ze straks zullen laten zien.
Bij de eerste race zet ik 1 kalfje in bij de booking.fr op eerste plaats voor Peugeot 90X
@boygeorge: …zal je veel opleveren vriend, bij een frans boekingskantoor…hahaha
@boygeorge: best mogelijk allemaal maar door al die diesels verdwijnt een (groot) deel van de sensatie , uit je posts merk ik dat je een racefan bent , geef toe wat is er zaliger dan in de buurt van een circuit komen als je naar een race gaat kijken en je hoort in de verte al die racemotoren ronken ,en het gebrul als ze dan voorbij rijden.
eerlijk wil je dit ooit missen gewoon omdat de diesels minder pitstops nodig hebben ?… ze zouden de regels zo moeten maken dat de diesels of een kleinere tank hebben of verboden worden zodat we dit nooit moeten missen …


http://www.youtube.com/watch?v=fhDBDw9PgFc
@boygeorge: haha ik lees het kalf stuk nu maar weer geweldig stund up comedian carriere gemist
@bpc:
Que Pasa, mon amice.
Je mag alle uitspraken gebruiken.
Ik vergeet ze toch weer.
Die haaienvin is wel een beetje raar.
Gelukkig staat er PlayStation op. :D
@jannesz14: Eat that Xbox!!! (helaas wel Peugeot :( )
Ze hebben weer geld daar bij PSA, dat is duidelijk. Waarom die haaienvin verplicht is weet ik niet maar hij komt uit de Formule 1.
@JPM: waarom zit er in de F1 zo’n haaienvin op de motorkap? juist, de F-duct, kijk maar eens naar een race waar Hamilton en Button Met respectievelijk zonder F-duct reden. de F-duct blaast dan via een klein tunneltje bovenin de vin de lucht naar de achtervleugel. hier zit zo te zien geen luchtkanaal in.
Ho! Wacht even, GT5 wordt nog een weekje uitgesteld omdat deze auto er nog bij moet!
@Jochempie:

tsja.. er moet toch iets de schuld krijgen ;)
@ErikkNL: Geeft mij een extra week om te sparen.
@Jochempie:

En mij weer een week langer wachten …. mijn geld zit al in die Japanse broekzak ;)
@Jochempie:

Nou hij zit erin hoor… En nu zijn ze er ook gelijk klaar mee. Gran Turismo 5 is gisteren gold gegaan en licht nu in de drukpersen. Geef het een week of 3 en hij ligt in de schappen! Dus dat wordt even bijklussen voor je!
Ik gun het Peugeot om te winnen!
Ik gun het elke auto die geen diesel of hybride is om te winnen!
Spannend, ben benieuwd of ze heel blijven dit jaar. :)
Airduct?
Vooral die Audi Diesel overwinningen hebben dat motorconcept weer helemaal op de (groene) kaart gezet in Amerika. Het is een stuk goedkoper als hybride…
die peugeots waren wel een flinke seconde sneller per ronde, maar omdat ze zo vaak kapot gingen wint toch audi elke keer. (btw, kan iemand mij vertellen waar die schutting voor dient)
@pieter:
Nog meer plek voor reclame/sponsor ?
@pieter: Same question here..
@pieter: Nee, die zorgt ervoor dat je op rechte stukken er minder downforce (instelbaar) en in bochten weer wel downforce
Oke.. ik ga even in N00b modus.. sorry.. maar wat doet die haaievin eigenlijk? Wat is de bedoeling daar van? Wat is het nut voor de auto? Of is het juist onnut? Dus een restrictie van de FIA? Ik krijg het zo gauw niet gegoogled..
@Freewarefreak: bij alles waar ik op zoek kom ik uit bij haaienvinnesoep… whehe..
@Freewarefreak: Die vin dient voor meer stabiliteit in rechte lijn op hoge snelheid. De ACO wil op die manier voorkomen dat de auto het luchtruim kiest bij een hoge snelheidscrash. Een uitgebreidere beschrijving van alle vernieuwingen kun je op Autosport.com lezen.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/87813
@Freewarefreak, @pieter, @boygeorge: Die haaienvin is er voor de aerodynamica. En hij moet er specifiek voor zorgen dat als een auto spint hij niet “opstijgt” dat is namelijk nogal een probleem bij de LMP racers.

This new feature is designed to prevent the car from going airborne in the case of a high-speed spin.


@robbie:
Misschien, ik denk dat het is om de centrifugale krachten beheersbaar te houden.
En dat lijkt op High-speed-spin.
Oftewel: Center-flee.
Bedankt voor je hulp.
@boygeorge: ik heb mij laten wijsmaken dat het voor een betere slipstream was om het spannend te houden , ik weet niet wat er van aan is
@bpc:
Dit is niet zomaar verzonnen.
Het dient uiteraard voor de veilgheid van de drivers.
In deze klasse hebben de auto`s weinig zij-waartse weerstand.
Auto breekt uit naar links cq rechts en ondervind nu meer weerstand op een hoog punt achter de driver.
Er is weing down-force extra.
De luchtstroom wordt in twee gedeeld en voorkomt tevens dat de auto de lucht in wil.
Ongeveer zoiets.
is die vin niet voor betere wegligging?
Joh, BMW’s hebben er toch eentje ! En die werken nu samen met Peugeot…duss ;-)
Die dingen worden er steeds mooier op!
schitterend met deze wagen gaan ze weer winnen
laat audi maar achter
aerodynamisch weinig nieuws @peugeot:gaaaaaaaaaaaaap
Peugeot Powerrrrrrrrrrrrrr
is die Vin niet voor de rechtuit stabiliteit net als het kielvlak bij een vliegtuig?
Zorgt voor minder drag. De drag die rondom de cockpit ontstaat wordt gescheiden en daardoor een stuk minder. Lijkt me overigens niet dat ze het daarvoor verplichten.
Waarom die spoiler die tegenwoordig elke racer heeft, de steunen lopen door en maken een bocht op de spoiler, dat ja.
Kans is dus groot dat het een hybride wordt:

The car is not the definitive 2011 machine, but does feature the now-mandatory fin on the rear end, among other changes.
The 90X was not running with its final engine configuration during the test. Peugeot is expected to use a hybrid power unit, and the team’s technical director Bruno Famin said no definite decision on the engine type had been made so far.

bron: autosport.com
Wonderlijk dat veel mensen op deze site de wagen beoordelen aan de hand van het merklogo op de neus in plaats van het presteren op de baan. Audi = premium dus Audi = beter? Doe even de moeite je te verdiepen in prestaties en resultaten…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).