Elke autofabrikant met een sportief karakter biedt haar kopers tegenwoordig een ruime keuze aan race-speeltjes. BMW heeft naast de standaard M3 een extra-hardcore M3 GTS in haar gamma, en de Porsche-klant die graag het circuit op gaat kiest waarschijnlijk de GT3 RS uit de ongeveer honderd beschikbare 911-varianten. Beide modellen werden onlangs, waar anders, bij een regenachtige Nürburgring gespot.
Het oranje gevaar uit München weet 450 pk’s uit de 4,4 liter grote V8 te persen, dit zijn er 30 meer dan een standaard M3. Bovendien is het gewicht teruggebracht naar 1.490 kg. Dit zorgt er (samen met de picknicktafel achterop) voor dat de GTS een rondje Nürburgring in 7:48 minuten klaart. Zeker geen slechte prestatie, hoewel het wat bleekjes afsteekt bij de tijd die zijn illustere voorganger, de M3 CSL, jaren geleden wist te klokken (7:50 minuten). Goedkoop is de GTS evenmin: ga er van uit dat je, als je er één kunt bemachtigen, zo’n 200.000 euro lichter wordt (geen officiële prijs). Zeldzaam is hij des te meer: er werden er slechts 250 gebouwd.
De nieuwste GT3 RS trekt 450 pk uit zijn 3,8 liter grote zescilinder boxermotor, en weegt slechts 1.375 kg. Ook de Porker is royaal bespoilerd, en doet een rondje Ring in slechts 7:33 minuten. De kans dat je er een kunt bemachtigen is een stuk groter dan bij zijn Beierse concurrent, aangezien Porsche de productie niet heeft gelimiteerd. Voor een nieuw exemplaar mag je in Nederland 210.150 euro neertellen.
Conclusie: er staat hier voor ruim 6 euroton aan trackspeeltjes op de foto. Als je zou moeten kiezen, met welke van de twee zou je dan een rondje maken? Meer foto’s van deze zeldzame spot kan je op Autojunk bekijken.
Met dank aan traxxas voor de spot!
ZilverenTip zegt
Geef mij die platgeslagen kever maar! Wel even een ander kleurtje erop gooien…
Rsimon zegt
mooi
Jokkebrok zegt
Zet er allemaal wel goed uit!
MRStephan zegt
Als ik moest kiezen dan werd het de BMW. Omdat ik net heb geleerd dat die zeldzamer is ;)
Kvgorp zegt
Staat nog wel meer leuk spul op die parkeerplaats. Fofo RS
Audi S3 en S4 en nog veel meer
CSL zegt
De BMW, Ongetwijfeld. Alleen die geluid al, kippenvel….
Bij G-Power maken ze er ook even 600pk van. Dan ben ik echt benieuwd of de RS hem kan bijhouden.
M-lover zegt
Vragen hiertussen te kiezen is zoals vragen om je linker of rechter been af te kappen…
Seroo zegt
@M-lover: Doe mij dan maar mijn linker been. Dan kan ik in ieder geval nog het gas intrappen in die Porsche.
Yeelen zegt
@Seroo: Schakelen lukt dan toch niet meer ;)
Niels GP zegt
Uuhm moeilijke keuze… Ahnee toch niet, ik ga zeker en vast voor de Porsche. Gewoon omdat ie vetter is!
Pier zegt
Lastige keuze, maarrr…in dit geval de M3 GTS. Ziet er gewoon fraaier uit en een beetje coureur rijdt die laatste 15 seconden verschil per ronde gewoon dicht :P
Maikel van den Brink zegt
3 heerlijke auto’s!!
Gisteren op de Nordschleife geweest en ze alle 3 gezien :D doe mij die GT3RS maar!
Megakix zegt
Ik stap veel liever in de M3 GTS..simpelweg omdat de Porsche mij totaal niets doet…er zijn er teveel van op de openbare weg en het uiterlijk is…tsja. Overigens zijn de motoren van Porsche natuurlijk IMBA !
Jochempie zegt
Heeft de GT3 RS langer nodig voor een rondje ring dan een Nissan GT-R? Porsche, ga je schamen!
w0o0dy zegt
@Jochempie: wie weet komt porsche nog met een 997 Turbo Rs en dan maken ze een kans. Turbo vs atmosferisch is niet echt eerlijk dus niet gek dat de gt3rs het aflegt…
Megakix zegt
@w0o0dy: bull ! Het gaat om vermogen…enja, de één gebruikt er turbo’s voor. Maar een Veyron doet de Nordschleife ook niet echt rapper door z’n zeer hoge pk’s…kortom, slikken. Overigens heeft de nieuwe GT-R 530pk, dus Porsche kan nog even op / aan het gas ;-),
w0o0dy zegt
@Megakix: correct me if i’m wrong maar koppel is bij lage toerentallen beschikbaar, piekvermogen alleen bij het hoge toerental. Het koppel bepaalt hoe snel een motor in de toerenv klimt bij een gegeven versnelling. Kortere versnellingen monteren om laag koppel te compenseren kan maar met veel koppel is dat niet nodig..
CSL zegt
@Megakix:
precies..jij begrijpt het
w0o0dy zegt
@CSL: jij niet.
w0o0dy zegt
@Megakix: heb het even nagevraagd bij iemand die er echt wat vanaf weet en die geeft me gelijk. “Vermogen wordt in principe gemeten vanuit koppel x toerental” en “gelijk motorvermogen, maar verschillend koppel en daarnaast gelijk gewicht en overbrengingen, dan zal de auto met over de hele linie meer koppel het winnen van de ander.”
Kortom, het hoge koppel bij lage toeren dat je krijgt bij een turbo-motor maakt de auto sneller als de pk/gewicht verhouding gelijk is. Kun je evt deels oplossen door kortere versnellingen, maar dan ben je dus meer aan het schakelen en is je topsnelheid lager.
Dimglor zegt
Niet de kleurstelling die ik zou nemen op m’n gt3rs… maar toch mooie auto…
Sciurida zegt
Hmm lastig, maar eigenlijk maakt het niet veel uit; je belandt hoe dan ook in de vangrail met deze monsters. Maar omdat ik uit principe niet dood gevonden wil worden in een Porsche, de BMW graag!
w0o0dy zegt
De bmw is veel te duur, de porsche ook maar die is duidelijk superieur dus mag ook iets meer kosten. Persoonlijk zou ik eerde een Gt-r kopen met afneembare trekhaak, trailer en track-car erop… betere praktische bruikbaarheid en toch sneller en die trackscar is leuker voor echt circuitwerk. De GT3 RS is wel een stoer en extreem geperfectioneerd ding. Die GTS is vooral voor de BMW fans.. verder niet briliant, laat staan waar voor je geld.
CSL zegt
@w0o0dy:
Nee de M3 GTS is niet briliant. Jou MXwijf die door een 116i wordt zoekgereden is briliant.
Dit moet wel de domste opmerking van de week zijn.
w0o0dy zegt
@CSL: nee hoor die eretitel heb je zojuist overtuigend binnengesleept. Echt de ballen verstand van auto’s dat blijkt maar weer.
Benjamin1 zegt
Die M3GTS heeft zo’n hoog pornogehalte. Die kan ik niet laten liggen!
w0o0dy zegt
overigens kost die GTS zo’n 170000 in duitsland en is die daarmee meen ik zelfs DUURDER dan de GT3 RS..
RolfK zegt
Of misschien toch maar een occasion m3 csl….
Kasper zegt
Rondje Ring van 7:48 steekt bleekjes af bij een rondje in 7:50 ?????
Megakix zegt
@Kasper: tuurlijk, een auto die vele jaren ouder is, 360Pk heeft in plaats van 450Pk..om maar te zwijgen over de trekkracht…dan is het ‘nogal lijkbleek’.
majinstar zegt
Ik zou voor de GT3 RS gaan, om hem vervolgens in de prak te rijden :D
Toshio Suzuki zegt
Ook leuk spul.
Meer Info: http://www.gtrblog.com/2010/08/01/nissan-gt-r-club-track-edition-debut-photos-and-specs-from-gtr-world/
rob1 zegt
lekker hoor maar de Porsche is veel mooier en al zekker een uitslraling .
phantom zegt
Wow! er staan gewoon 2 m3 gts’sen op die parkeerplaats! hoe zeldzaam is dat?
wilco zegt
Met beide wel, beide rasechte racers, de boxer van de elfer klinkt super op toeren, maar de V8 van de M3 ook. Wat die nissan nu weer in dit topic te doen heeft snap ik niet. Is ook een goede auto, maar niet hardcore genoeg qua emoties vind ik. Met de TGV ben je ook sneller dan een Ferrari, maar toch rijdt je liever de Ferrari.
CSL zegt
@wilco:
Inderdaad..
In de Nissan wordt je gereden maar in deze twee Duitsers rijd je zelf.., Dus dat zegt meer over degene die voor deze auto’s kiezen..
jens zegt
Porsche natuurlijk, de naam alleen zegt al genoeg. bmw is zo alledaags en saai.
Bohica zegt
klant van mij heeft een M3 gts besteld en zodra die binnen is wordt ie gedeeltelijk omgebouwd naar GT4 auto.
cesarestevao zegt
Porsche GT3 RS !!!
Benz.. zegt
@CSL: “In de Nissan wordt je gereden maar in deze twee Duitsers rijd je zelf..”
Heb je nog meer lulkoek in petto? Een GTR zal gehakt maken van zowel een GT3 RS als een Bimmer met treeplank achterop.
Blijkt maar weer dat je de ballen verstand hebt qua autokennis.