Gespot: kleuren (uit het archief)

Auteur: , 31 Reacties

Het is niet het weer om je gouden koets uit de garage te halen, het zijn momenteel voornamelijk de bladeren die de straten kleuren. Voor een serie foto's van kleurrijke auto's duik ik het archief van de afgelopen maanden in. Onvermijdelijk is donkerroodmetallic, knalgeel mag ook niet ontbreken. Mijn voorkeur gaat echter uit naar oranje, letterlijk en figuurlijk.

Audi S4 Avant B8

Downsizen is al een tijdje de trend. De vorige S4 Avant werd aangedreven door een lijvige veertigklepper, een achtcilinder met een inhoud van 4,2 liter. De huidige S4 is net als de S5 voorzien van een aanzienlijk kleinere motor, wat inhoud betreft. De V6 heeft een inhoud van 3,0 liter en wordt bijgestaan door een mechanische compressor. In tegenstelling tot een turbo wordt dit apparaat aangedreven door een aandrijfriem. Dit maakt het systeem minder efficiënt, maar trekkracht is wel vanaf een lager toerental beschikbaar dan bij een turbomotor. Het vermogen van 333 pk is iets minder dan de 344 pk die de good-old V8 leverde. Leuk aan deze krachtige familie-auto is het feit dat er relatief weinig aan het uiterlijk is gedaan. Veel mensen vinden zo’n “saai” uiterlijk nogal teleurstellend, maar eigenlijk hoort dit juist bij het concept: onopvallend van buiten, zodra je erin zit ben je van alle gemakken en een berg vermogen voorzien. De huidige S4 is net als vorige modellen een redelijk zeldzaam model, zeker de sedan (“Limousine”).

Audi S4 Avant B8 - Foto: Jim Appelmelk
Audi S4 Avant B8 - Foto: Jim Appelmelk
Audi S4 Avant B8 - Foto: Jim Appelmelk
Audi S4 Avant B8 - Foto: Jim Appelmelk
Audi S4 Avant B8 - Foto: Jim Appelmelk

Chevrolet Corvette C3 Stingray Targa (1973)

De geschiedenis van de nog steeds bestaande Corvette begon in 1953 met een matig presterende, slecht afgewerkte, maar elegante convertible. Door de jaren heen werd de auto steeds brutaler, volgens sommigen tot voorbij het ordinaire. De oranje kleur van deze Stingray uit 1973 zegt al genoeg. Of… Niet helemaal. Onder de motorkap was hij namelijk best lief. 1973 was een jaar waarin het motorvermogen drastisch in elkaar was gezakt in verband met emissie-eisen, maar óók vanwege het feit dat het opgegeven vermogen “SAE Net” was, en niet “SAE Gross”. De laatste manier van meten was nogal optimistisch, en resulteerde dus in méér vermogen dan je daadwerkelijk gebruikte. De 5,4 liter en 7,4 liter motoren met maximale vermogens van respectievelijk 300 en 465 pk waren geschiedenis, de “nieuwe” Corvette moest tevreden stellen met ongeveer 200 pk. Later zakte dit nog verder tot ongeveer 170 pk. Inmiddels ligt deze “crisis” ver achter ons, want auto’s als de Corvette Grand Sport (430 pk) en de ZR-1 (620 pk) kunnen ons niet teleurstellen.

Chevrolet Corvette C3 Stingray Targa - Foto: Jim Appelmelk
Chevrolet Corvette C3 Stingray Targa - Foto: Jim Appelmelk
Chevrolet Corvette C3 Stingray Targa - Foto: Jim Appelmelk
Chevrolet Corvette C3 Stingray Targa - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari F430 (Giallo Modena en Bianco Avus)

Ferrari’s zijn ontworpen voor felle kleuren. Niet voor niets zijn de auto’s van vòòr tot achter bezaaid met gapende luchtinlaten, met als kers op de taart de vier agressieve en luidruchtige uitlaten. Afgezien van zwart en grijs rijden er dan ook méér dan genoeg rode exemplaren rond, een kleur die voor veel Ferrari’s eerder regel dan uitzondering is. Een kleur die voornamelijk bekend is geworden door Ferrari’s rivaal, Lamborghini, zie je echter maar heel zelden terug op Ferrari’s. Geel. Wat mij betreft is dit juist één van de lekkerste kleuren op een dermate opvallende, aanstootgevend vormgegeven auto. Wit is modieuzer, en zegt meer iets over het tijdperk en de koper, dan het type auto zelf. In 2006 kwam het overwaaien uit een streek waar het uit nood geboren is. Laat je je zwarte auto buiten in de verzengende hitte van Qatar staan, dan word je bij instappen geroosterd. Een witte auto reflecteert een groot deel van het zonlicht, en zo blijft je auto enigszins gekoeld. In Nederland heb je daar minder last van. Het was hier in den beginne voornamelijk te zien op dure auto’s, gekocht met het nieuwe geld.

Ferrari F430 - Foto: Jim Appelmelk
Ferrari F430 - Foto: Jim Appelmelk
Ferrari F430 - Foto: Jim Appelmelk
Ferrari F430 - Foto: Jim Appelmelk
Ferrari F430 - Foto: Jim Appelmelk

Lotus Evora (Canyon Red)

Lotus houdt al decennia lang de traditie vast om auto’s te voorzien van namen beginnend met de letter “E”. De meest bekende voorbeelden zijn de Esprit en de Elise, die door de jaren heen in vele vormen in de catalogi stonden. Iets minder bekend is waarschijnlijk de Evora, aangezien dit relatief nieuwe model niet het verwachte succes heeft. In 2009 werd het model gelanceerd met de doelstelling om er ongeveer 2.000 per jaar te bouwen. Hoeveel er momenteel rondrijden is niet precies bekend, maar het feit dat er nog geen tien verkocht zijn in Nederland wekt het vermoeden dat het geplande aantal verre van realistisch is. De auto zou nota bene moeten concurreren met de Porsche Cayman. Zo is er in deze Lotus voor het eerst in de historie van het merk een zescilinder te vinden. Dit is een 3,5 liter V6 van Toyota met een maximum vermogen van 276 pk, gelegen achter de cabine. Er zou ruimte moeten zijn voor twee personen achterin, waarmee het de enige 2+2 met middenmotor van het moment is. Dat is sowieso uitzonderlijk, de Ferrari 308 GT/4 Dino en de Matra M530 zijn twee voorbeelden van een kleine groep auto’s met deze setup.

Lotus Evora - Foto: Jim Appelmelk
Lotus Evora - Foto: Jim Appelmelk
Lotus Evora - Foto: Jim Appelmelk
Lotus Evora - Foto: Jim Appelmelk
Lotus Evora - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 968 CS (Blue Maritim)

More is less. De Porsche 968 CS is een kaalgeplukte versie van de Porsche 968, waar de auto 50 kilo lichter van werd. Belangrijker was het echter dat de auto er goedkoper door werd, want men wilde meer exemplaren aan de man brengen. De Porsche 968 werd helaas niet zo goed verkocht als men had gehoopt, terwijl het wel een fantastische sportauto was. Journalisten riepen hem destijds zelfs uit tot beste sportauto van zijn tijd. De Porsche 968 was ontdaan van de achterruitenwisser, radio, en elektrische bediening van de zijspiegels en zijruiten. Het kleurenschema was evenzo beknopt: Black, Maritime Blue, Guards Red, Grand Prix White en Speed Yellow waren de enige mogelijkheden. Velgen in dezelfde kleur waren hierbij gebruikelijk, behalve bij de tint zwart. Een black-on-black 968 CS werd niet standaard door de fabriek geleverd. Het resulteerde in een nieuwprijs die 17% lager lag dan die van de gebruikelijke 968; f. 135.000 in plaats van f.163.600. Ondanks dat bleef de auto een zeldzaamheid, want er werden ongeveer dertienhonderd exemplaren gebouwd.

Porsche 968 CS - Foto: Jim Appelmelk
Porsche 968 CS - Foto: Jim Appelmelk
Porsche 968 CS - Foto: Jim Appelmelk
Porsche 968 CS - Foto: Jim Appelmelk

TVR T350 T (Yellow)

Deze T350T is gewoon geel. Niet méér an niet minder. De T350 is het getemde broertje van de Sagaris, uitgerust als coupé (T350 C), dan wel als targa (T350 T). De motor die erin ligt is eveneens iets tammer, want het Speed Six blok heeft in dit geval een inhoud van 3,6 liter en een maximum vermogen van 350 pk, waar de Sagaris 400 pk haalt uit 4,0 liter. Het is méér dan genoeg om mee vooruit te komen, want de geclaimde topsnelheid is iets meer dan 270 km/u. Dit is al stukken realistischer dan de geclaimde 312 km/u die de Sagaris volgens officiële specificaties zou moeten kunnen halen. Inmiddels hoef je maar even te Googlen om te merken dat deze cijfers door velen wijselijk omlaag zijn bijgesteld. De T350 T is net als de Sagaris uniek in zijn soort. Omdat niemand anders gek genoeg is heeft de auto geen echte concurrentie.

TVR T350 T - Foto: Jim Appelmelk
TVR T350 T - Foto: Jim Appelmelk
TVR T350 T - Foto: Jim Appelmelk
TVR T350 T - Foto: Jim Appelmelk

TVR Sagaris (Chameleon Orange)

Dit bedoelde ik met oranje, letterlijk en figuurlijk. Wie ooit, bijna drie jaar geleden, als één van de aller eersten in de stijlvolle en elegante Alfa-Romeo 8C Competizione reed, heeft inmiddels deze buitenaardse, woeste, expressionistische, geschubde, wat-nou-comme-il-faut, angstaanjagende auto, machine, of, om het heel algemeen te houden: vierwieler, gekocht. “Ik vind het leuk om eens in de zoveel tijd in iets anders, bijzonders te rijden. Ik wil geen hele collectie aanschaffen, waarvan het meerendeel toch maar in de garage staat. Een auto wil ik voor de deur hebben staan, zodat ik hem kan gebruiken wanneer ik wil”. De oranje auto van Oranje werd al eerder gespot, in een toen regenachtig Amsterdam. Ik moet bekennen dat ik aan de hand daarvan op de daaropvolgende zaterdagochtend op de fiets ben gesprongen om er foto’s van te maken. Ik ben me bewust van het feit dat er al veel plaatjes zijn verschenen, maar ik kan het nou eenmaal niet laten – spottersinstinct – om deze foto’s hier te plaatsen. Zeker voor het maken van detailfoto’s is de Sagaris een uitstekend slachtoffer. Er zijn maar 14 links gestuurde exemplaren, waarvan veruit de meeste een glad dak hebben. De interessante bubble ontbreekt helaas…

TVR Sagaris - Foto: Jim Appelmelk
TVR Sagaris - Foto: Jim Appelmelk
TVR Sagaris - Foto: Jim Appelmelk
TVR Sagaris - Foto: Jim Appelmelk
TVR Sagaris - Foto: Jim Appelmelk
TVR Sagaris - Foto: Jim Appelmelk
TVR Sagaris - Foto: Jim Appelmelk
TVR Sagaris - Foto: Jim Appelmelk

Hier is een filmpje van het betreffende exemplaar:



31 reacties

Ik noem dit fotospam
lol fail @ platgedrukte tvr foto.
edit: oops, is inmiddels gefixt

Mooie platen verder man. F430 blijft toch wel een dikke auto.
Die Lotus ziet er niet verkeerd uit en die TVR’s mag je voor mijn deur parkeren…
Geen knalgroene Lambo? Toch mooie foto’s. Die TVR’s zien er overigens verschrikkelijk uit, de oude Cerbera was tenminste een plaatje. Brits in z’n volste element. Maar smaak is subjectief natuurlijk. De Ferrari’s blijven de mooiste van het stel
Erg mooie spots weer met deze foto’s. Geel zie je niet heel erg veel op een F430 maar is ook zeker niet verkeerd
kkkkkkkkkkkwwwwwwwwwwwwwwwiiiijjjjlllll,..
mijn dag is weer goed :D :D

misschien een wallpapertje binnenkort van de Sagaris?
die sagaris is toch zo verdomt lekker! ook de F430 in wit met rood leer is ziekelijk vet!
die koplampfoto plzzz,. echt mooie compositie en kleurverloop!
De Sagaris heeft een uiterlijk van een prehistorisch reptiel en in dit kleurtje lijkt het nog in een embryonale fase te bevinden. 8)

‘Still, nothing beats Bayside Blue! :twisted:
Ik snap niet dat mensen die sagaris nou echt mooi vinden.. Bovendien, als iemand zo’n ding in z’n garage zou bouwen zou iedereen het waarschijnlijk een lelijk hok vinden.
@AQ: De TVR is geen kitcar, ook nooit geweest. Tsja het is een auto met extreme en zinloze details. Wat dat betreft is de T350 een veel mooiere auto. Weet iemand wat voor nummerbord dat is? De auto staat in Nederland zo te zien, maar deze kentekenplaat komt me niet bekend voor.
Bij de S4 een kleine opmerking. Je zegt dat deze net als de S5 de kleinere (tegenover vroeger) 3.0 V6 heeft. Dit klopt slechts gedeeltelijk. De S5 Coupé heeft nog steeds de goede ouwe 4,2 V8. De S5 Cabrio en Sportback hebben we alreeds de nieuwere en kleinere 3-liter V6.

Ohja en de 968 CS moest het (tenzij anders werd gevraagd) ook zonder achterbank stellen…
@appeltje, dus Prins Bernhard Jr heeft idd zijn 8C Competizione verkocht?
http://www.autoblog.nl/archive/2009/12/21/prins-bernhard-jr-verkoopt-zijn-8c-competizione

PS De vorige eigenaar van die Sagaris heeft nu een zwarte Spyker C8 Spyder.
Mooie oplossing van Duitsland voor die F430. Klein kentekenplaatje voor en grote achter. Ziet er toch veel beter uit dan bij die Belg?

In Nederland zou ik zeggen: laat zelfs de zwarte rand erom weg :D Gewoon het blauwe EU stukje en losse letters. Minimale impact op de auto zelf.

Verder mooi foto werk!
@Diederik:
Gaat twee keer om een Duitser hoor… (Rood wijst niet automatisch op een Belg)
@Stijn:
Aha! Dat wist ik niet. Ik zou echt zweren dat rood en wit voor de Belgen was :D
Weer iets geleerd vandaag :) Merci!
Volgens mij klopt er iets niet, je zegt in het eerste stukje dat de oude S4 een lijvige veertigklepper had, en mits deze audi 5 kleppen per cilinder had lijkt het mij aannemelijker dat er maar 32 kleppen in die V8 zaten. toch?
@Alex, je geeft zelf het antwoord al….
Ik vind zo’n sagaris toch een prachtige auto! Zeker in deze kleur.
@diederik
2e is een duitser met garagekenteken!

Ziet er allemaal fraai uit! De Sagaris blijft nog steeds een aparte maar mooie verschijning…
@AQ:
Ik vind de Sagaris super. Ik snap niet dat er zoveel mensen warm lopen voor zo’n S4.
Dit is toch op en top saai? Maar dat vind ik van alle Audi modellen.
Ik mis toch wel het merk met meest extravagante kleuren, Lamborghini!
Hier kan ik nog wel een uurtje van genieten.
@appeltje is denk ik een paar uurtjes bezig voor hij een artikel post.
Alle auto`s zijn mooi.
Er springt er eentje uit.
De Corvette Stingray.
By far the most wanted.
Bent U weer in Amsterdam op dat moment, heer Appeltje ?
Dat er iets aan het vermogen gedaan moest worden heeft denk ik met de toen zeer vooruitstrevende milieu eisen te maken in California VS.
Appel, ik fiets net langs het Amstel hotel. Er staat een zwarte SLS AMG!
Ferrari F430.
De auto is niet zo interessant.
De kleur des te meer.
Uw stelling is denk ik bijna 100 % juist.
Lamborghini geel en hun stier in het embleem passen, vind ik, eigenlijk niet eens.
Het “bloed rood” revererend naar een vechtende stier zou beter passen.
Ik vind een rode Ferrari niet mooi.
Een witte Ferrari revereerd naar een wit paard, zie het steigerend paard van Ferrari.
Die Ferrari wordt van zelf rood door bloedstollend hard te rijden.
Zet een rode en een witte Testarossa naast elkaar en ik weet zeker dat onder gelijke omstandigheden de witte zijn waarde vast heeft gehouden, meer dan een rode.
Uitsluitend en alleen als we over kleur praten.
De gele kleur van deze Ferrari F430 zegt “duizend” dingen meer dan alleen maar een “kleurtje”.
Heer Appeltje laat dat perfect zien op de derde foto.
Mooi zonlicht erop, perfecte belichting, daar gaat een Geel Bommetje.
Ik weet niets van auto`s, ik weet niet eens of dit een F430 is.
Ik vind het wel een prachtige auto.
1: Toch de Corvette Stinray.
2: de Ferrari F430, “Kanariegeel Bommetje”.
3: VolVo Poolster IJsbeerblauw Bommetje.
Die laatste omdat ik die met de hulp van een forse lening wel kan betalen.
whaaa!! :D
de Sagaris!! een van de mooiste auto’s ooit denk ik! :D
een paar wallpapert’s binnenkort?
Mis hier een BMW E36 M3 dakar geel.
Waar is die foto genomen van die gele TVR? Ik heb namelijk trek in een sigaar.
Als ik mag kiezen: De Porsche 968 is mooi, zeldzaam en te betalen, dus doe mij die maar…
TVR Sagaris is echt de mooiste en de ruigste.
tja die Sagaris by far de mooiste! en dat geluid……..:mrgreen:
En nu gaan mensen nog beweren dat Audi’s saai zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).