Volvo wil Chinese designers inhuren

Auteur: , 83 Reacties

Volvo designer Peter Horbury heeft vandaag tijdens een interview op het hoofdkantoor van Volvo in Gothenburg onder andere het volgende gezegd: "Chinese designers would be able to send us ideas for what they would see as potentially being successful in China, and then we would blend that into our Scandinavian-flavored design". Volgens Horbury moet Volvo wel Chinese designers aannemen omdat Volvo anders niet genoeg in de smaak zou vallen bij Chinese consumenten. En aangezien nieuwe eigenaar Geely grote plannen heeft voor Volvo in China moeten de auto's maar aangpast worden.

Volvo zal geen speciale modellen voor de Chinese markt gaan ontwikkelen, maar wel willen ze hun huidige en toekomstige modellen (voor de Chinese markt) voorzien van wat “Chinese trekjes”. Uiteraard zullen die wijzigingen niet in de rest van de wereld worden doorgevoerd. Hoewel Horbury het ook heeft over aanpassingen voor bijvoorbeeld de Amerikaanse markt:

“If the Chinese or the Americans want more chrome on the grille, why would we say no to that just because we don’t have that in Sweden?”

Stefan Jacoby (CEO Volvo) heeft al aangegeven dat Volvo binnen 10 jaar moet verdubbelen van 400.000 auto’s per naar naar 800.000 auto’s en vooral China speelt een belangrijke rol in die plannen. Daarom zou Volvo/Geely bijvoorbeeld maar liefst 3(!) fabrieken in China willen gaan bouwen.

Het eerste project van de nieuwe Chinese designers zal zijn om de “Golf-killer” van Volvo die in 2012 komt aan te passen aan de Chinese smaak. Het design van deze auto is gedaan voor Steve Mattin en Peter Horbury. (via: bloomberg.com)



83 reacties

Dat is nieuw denken! Aanpassen aan de Chinese markt ipv kopieren van de Europeanen..! Misschien wel een heel slim idee om zo die markt te veroveren!
@L=Fred:

Ja! Wow!
Gaaf! dan gaan ze volvos kopiëren
Laat ze alsjeblieft de koplampen van de vorige generatie erin zetten die nieuwe led dingen ernaast zijn verschrikkelijk!!
OH NOES
Jaaa, lach maar!!

http://beerepiphany.files.wordpress.com/2010/04/pinky_brain.jpg
@L=Fred:
Een perfect plaatje dat alles zegt, heel mooi.
Hm,

een verwarrend bericht! Maar als ik het goed begrijp, wilt men de “Scandinavian-flavored design” vermengen met Chinese ontwerpideeën?!?

Dat is net zoiets als Wallenbergare mixen met Tjap Tjoi?!
:shock:
There you Go.
Het spelletje Go heeft een zeer diepe betekenis.
Zoveel eeuwen ouder dan dammen.
Op zich is dit een vergelijking van niets.
Ja, op een bepaald moment zag U in de RAI in Amsterdam een chinees rondlopen die “details” fotograveerde.
Dat was niet om een Europese auto te maken.
Nee, dat was om hun auto`s aan te passen voor de Europeese auto-markt.
Nu omgekeerd.
We gaan niet naar China,Japan of Korea.
We begrijpen toch niet waarom ze het anders doen.
Dit bericht van VOLVO is duidelijk.
Je hebt Chinese designers nodig.
Hij/zij werkt in scandinavie samen met scandinavische designers.
Met wederzijds respect bouw je dan een auto voor de toekomst.
In China is een grondstof die ook nodig is: Lithium !
Iedereen weet dat dit een heel mooie samenwerking kan worden.
Je hebt Visie nodig.
Je moet 10 jaar vooruit kunnen denken.
Scandinavie.
Scandina-visie.
Grappig zo`n woordspeling.
Als U het niet leuk vind maakt het mij niets uit.
@boygeorge: je analyse klopt bijna helemaal. Alleen zullen die Chinese designers niet in Scandinavie maar in China (Shanghai, Jiading district) gaan werken ;)
@robbie:
Dat is uw informatie.
Ik ben het daar niet mee eens
De Chinese Filosofie gaat veel verder terug dan de europese.
Je krijgt niets cadeau.
Het is nooit een 1 op 1 gedachte ruil.
De chinees zal doen alsof hij/zij het niet begrijpt.
Ze kijken U aan alsof U chinees spreekt.
Het is leuk als U vloeiend Mandarijns spreekt.
Denk het niet.
Eerst krijgt Volvo een puinhoop van onbegrijpelijk designs.
Het maakt hun echt niet uit wat Volvo daar van vind.
Maar Volvo baalt.
Volvo = Volvo Group
Dat zit redelijk complex in elkaar.
Volvo-vrachtwagen is leuk, maar pinuts in China.
Het is in Zweden koud.
Het is in China kouder.
Het word al lachen als een Zweed en een Chinees gaan praten over de ventilatie gaatjes van de Air Condition.
Dan vragen ze in China: dag meneer Li, wat bedoeld U.
Er komt 1 Tolk bij, een vrouw (let op).
En Volvo geeft het echt op.
Er mogen een paar Chinesen naar Volvo komen.
Nu wordt het leuk.
Ze beheersen allemaal het kunstje van de tai chi levensleer en de daarbijbehorende filosofie.
Denk aan de 1 miljoen Audi`s die daar gebouwd zijn en verkocht worden.
Audi,lees een Duitser, zegt: laat ze maar gaan.
Citroen, die hele mooie van een paar dagen geleden.
Komt geloof ik uit Frankrijk.
De fransoos zegt: laat ze lekker gaan.
Uitsluitend landen met een Koloniaal verleden weten hoe je om moet gaan met een Chinees en uiteraard nog vele anderen.
Dat weet een Zweed niet.
Al stuur je de mooiste Zweedse vrouwen naar China.
Het helpt je echt niet.
Dit is een man tot man gevecht.
De sterkste man ter wereld uit Zweden is nietig in China.
Een mooie vrouw in Zweden is daar een prinses.
Maar eerst sturen ze dames die echt heel inteligent zijn.
Die chinese dame spreekt en denkt vloeiend Zweeds.
Dat is weet ik uit ervaring niet zo heel moeilijk.
U hoeft mij niet op mijn woord te geloven.
Ik weet dat U in mijn hersenspinsels een paar aanknopings punten vind.
U hoeft het niet met mij eens te zijn, want we praten.
Ik probeer naar U te luisteren en ik probeer naar U te luisteren.
Dat gaat het best met wederzijds respect.
Een win/win situatie.
De hersenspinsels van een Chinees zijn niet te koop.
Je kan ze niet betalen.
Er moet minimaal een zeer langdurige uitwisseling zijn van RESPECT.
Tot dat moment van wederzijds vertrouwen krijg je iets/niets.
@boygeorge: ik was al verheugd over het feit dat er een bericht van uw hand kwam dat ergens over ging… het heeft echter niet zo mogen zijn. snik.
@sjazz:
nou zeg, hou je niet van chinees eten ?
@boygeorge: Niet om te muggenziften op je esoterische comment, maar “Volvo = Volvo Group”? Dat is al een tijdje niet meer zo hoor. Volvo Group is alles met de naam Volvo op, BEHALVE de auto’s.
@Esprit_de_Flandre:
Vrachtauto`s.
@boygeorge: En al de rest…
@boygeorge:

“Eerst krijgt Volvo een puinhoop van onbegrijpelijk designs.
Het maakt hun echt niet uit wat Volvo daar van vind.
Maar Volvo baalt.
Volvo = Volvo Group”

Geely industries is nu eigenaar van volvo. Geely automobiles is ook van Geely industries. Beide autobedrjven bestaan naast elkaar onder de paraplu van Geely industries.

Volgens mij is volgens gewoon een zelfstandig autobedrijf onder Geely industries en bepaalt volvo grotendeels haar eigen koers. Ik denk dat volvo grotendeels zelf bepaalt hoe
de auto’s eruit komen te zien. En niet de chinezen.
@primramessar:
uw informatie is al achterhaald.
Geely Volvo Group betekent vrij vertaald: De Yellow Peril VolVo Group.
Geel verwijst naar de slechtziendheid van mensen die in scandinavie wonen, niet naar de onmogelijke huidskleur.
@boygeorge: Joh, leer eens typen. Een “enter” achter elk punt, dat leest voor geen meter.

Voor
Geen
Meter,
Zei
Ik
@BaRa:
ja..nu..snap..ik..het..ook.
@boygeorge:
ik zou U graag eens bezig zien op video, als ik je lees dan doemt Mulisch steeds in mijn hoofd op

on-topic: sinds wanneer hebben ze daar designers ?

CCX
@CCX:
Ik heb al aan andere bloggers verteld dat ik meneer Harry M. ken.
Nog sterker, ik heb tegen hen geschaakt.
Omdat hij dat spelletje niet beheerste, heb ik hem geadviseerd om te gaan schrijven.
Ik heb nog een manuscipt van Harry M.
Ik ben bijna kampioen schaken geworden op een groot jeugd toernooi in de Oude Rai in Amsterdam.
Ik ben vijfde geworden.
De enige nederlandse wereld kampioen is Dr. Max Euwe.
Mijn grootvader is geboren in 1898.
Mijn vader in 1926.
Ik in 1953.
Wat zegt dit, niets.
Tot we gaan schaken.
In mijn genen zitten echt veel schaak-patronen.
Meneer Harry M. is iets ouder dan George.
Nou, veel ouder en echt veel wijzer.
Hij is echt heel wijs.
Maar ik ben een onbenullig product van schaakmeesters en Harry M. is echt de grootmeester in de nederlandse literatuur.
Een vergeten schrijver is Simon Vestdijk.
Ik beveel U van harte aan “de Ivoren wachters”.
Die heb ik niet in mijn boekenkast.
Die heb ik 35 jaar geleden gelezen.
Dat zegt niets.
Ik zou nu direct een regel kunnen citeren.
Dat doe ik niet.
Ik heb Harry M. horen praten.
Meer dan 35 jaar geleden.
Dat is echt heel moeilijk om naar te luisteren.
Dat doet hij tijdens het schaken.
Knoop dan je oren maar dicht.
Dan wint hij elk partijtje.
Gewoon wat extra chroom en blingbling erop en je hebt een gelukkige Chinees. Andere Aziaten zullen er ook van genieten, evenals Russen en Arabieren.
Als Volvo veel rechtzaken wil moeten ze dit vooral doen.
aaargh nu komt er dus een v50 Li en een v60 Li en een S60 Li en ga zo maar door. Dit Volvo’s laatste zweedse uurtjes hebben geslagen.
@maartenooms: Die bagageruimte is de laatste tijd toch veel te klein. Laat ze voor de stations niet de beenruimte van de passagiers, maar de bagageruimte verlengen!
Nou hoe verneuk ik Volvo les 1. Volvo is Volvo niet meer sinds de nieuwe s60/v60 ja heel cliche maar ik vind dat Volvo lekker vierkant moeten zijn of niet meer dan de xc90. En nu willen ze van het Scandinavische af en chinees design.. dat word dus bling bling volvo`s nee dank u doet Victor het toch beter.
@Mika: Waarom “moet” Volvo vierkant zijn?

http://static.howstuffworks.com/gif/1958-1965-volvo-pv544-1.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/25/P130-P220_WIKI-NL.JPG/800px-P130-P220_WIKI-NL.JPG

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c9/Volvo_P1800_prototype_%281958%29_3.JPG/800px-Volvo_P1800_prototype_%281958%29_3.JPG

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4e/Volvo_P1900_%281954%29.JPG
@Esprit_de_Flandre: Wat is die onderste? Een one-off, kleine serie? Ik ken hem in ieder geval niet.
@Pallas: Ik dacht, ik vergroot hem even en lees het bordje. Staat er alleen ‘Please do not touch vehicles’. :roll: Ik heb ook geen idee wat het is…

Dan maar even Googlen… Ah, P1900. :)
@Citrofiel: Ik heb ook even gegoogled, vreemd dat deze auto al die tijd aan mijn aandacht is ontsnapt.:roll:
@Esprit_de_Flandre: Zo ver waren we al. :) Evengoed een zeer aparte wagen, schuif hem gelijk bij mijn immense fictieve automuseum. (Een garage is het allang niet meer.)
@Pallas:
Zeg dan gewoon, warenhuis “Pallas”.
En, is pallas niet een simonigrimaticatie voor Paleis ?
En is dat mogelijk het/een paradijs ?
@boygeorge: “simonigrimaticatie” weer en woord geleerd!
Nee geen warenhuis, dat zou betekenen dat ze te koop zijn, dat kan niet de bedoeling zijn, hoog uit gun er ik een paar aan derden, dat kan met gesloten geldbuidels…
Chinese tuning kan nog wel eens een lucratieve markt worden.
Chrome willen ze. Chrome kunnen ze krijgen! Kijk de mannen bij Heico sportiv wel even aardig aan.

http://www.evankleinfilms.com/news/wp-content/uploads/2009/03/volvo.jpg
@floryn: Een auto van chrome die mooi is!
Volvo wil Chineese designers inhuren => Volvo moet Chinese designers inhuren.


Al zou het natuurlijk geen slechte zet zijn als Volvo een luxemerk moet worden in China om ook iets te maken dat de Chinezen smaakt.
De amerikaan wil zijn bekerhouders. De chinees wil zijn chopstickshouder.
Wat een non-nieuws zeg…
Een automaker wil zijn auto aanpassen aan de smaak van de klant??????????

Dat geld voor elke automaker na de T-Ford!
@Svenska_Aeroplan_AB:

“Wat een non-nieuws zeg”

Vind je? Ik vind het wel raar dat volvo chinese ontwerpers erbij wil hebben. Net alsof een chinese ontwerper ineens weet wat de chinese koper precies wilt.

Waarom niet gewoon marktonderzoek, enquêtes, online onderzoek, etc. Zo kom je ook te weten wat de chinese koper wilt. Hoogstwaarschijnlijk zal volvo dit ook gedaan hebben, maar toch wilden ze de input van chinese ontwerpers hebben.

In mijn ogen hadden ze beter alleen het veronderstelde marktonderzoek kunnen houden en het inhuren van chinese ontwerpers achterwege kunnen laten. Ontwerpers zijn individuen die de wereld zien vanuit hun eigen kader. Wat zij denken dat juist is betekent niet automatisch dat de koper dat ook denkt.
@primramessar: Dit is gewoon marketing voor de toekomstige Chinese klant. Die gaan dat graag horen, dat één van hen de nieuwste Volvo wat heeft mogen aanpassen voor de Chinese markt.
@Esprit_de_Flandre:

Dat is natuurlijk een leuke bijkomstigheid.
@Svenska_Aeroplan_AB: Bij mijn weten is het design van alle Saab’s wereldwijd toch echt hetzelfde. Of hebben die soms ook voor elke markt een eigen designteam?
@robbie: Veel auto’s worden toch aangepast aan specifieke markten? De nieuwe Ford Focus is een ‘wereldauto’ (ahum), maar de Euro-, US- en China-versie verschillen wel op een aantal punten. Niet veel, maar toch.
Waarschijnlijk komt het minder voor bij luxe-merken, maar Volvo moet zich nu toch een beetje populair maken bij zijn Chinese suikernonkel hé?
@robbie: Maar Saab focust zich dan ook op de individualist :D die hun publiek wilt helemaal niets dat aan de nationale smaak is aangepast, ze willen iets “anders”. Je weet wel, iets niet zoals de rest, iets met vier wielen en een stuur ;)
Chinezen kunnen niet ontwerpen ..
daar zijn ze niet blank genoeg voor ..
en ook niet westers genoeg ..

pure wansmaak dus ..
@lincoln:
Nice comment, Sir.
@boygeorge:

as Dutch as Ikea & Mc Donalds ..
@lincoln: Huh? Snap ik niet. Leg uit.
@Esprit_de_Flandre:

den smeack der Nederleandersch ..

de JUISTE smaak .. de rest is wan-smaak ..
@Esprit_de_Flandre:
als je het niet snapt.
als je moeite hebt om het hoge tempo op AB te volgen.
dan heb je nu van de juiste persoon hulp.
lincoln zegt het heel simpel.
hij comprimeert 111.111.000.000 GB naar 10 KB.
simpel.
ik onderschat niemand en zeker lincoln niet.
voor de rest is lincoln een watje.
@lincoln:

Gelukkig is ontwerptalent niet aan ras gebonden.
@primramessar:

jammergenoeg is sociale acceptatie dat wel ..
@lincoln:

sociale acceptatie heeft te maken met imago. Ik denk dat de chinezen met mooie en betaalbare auto’s zullen komen die goed in elkaar steken.

Chinese autotak is volgens mij nog jong. Geef ze nog wat tijd en dan is ook het westen, waaronder de nederlander, vol lof over de chinese auto.
@primramessar:
ik lees tussen de regels door iets mooi`s.
zou ik niet doen , moet je nou eens naar deze foto’s kijken willen ze bij volvo ook zulke ontwerpen hebben als deze broodrooster
Ik voorzie een serie Vulva’s met 0 sterren in de crash test :roll: ….. zie de chinese ingenieurskunsten bij Landwind…. :shock:
@406_v6:
dan moet je wel weten wat een vulva is.
vader vergeef mij, maar er zitten zulke leuke comments bij.
Toch zonde van het eens zo mooie merk!
@C220AMG:
snap ik niet.
Ford ?
nee dat kan niet.
Mercedes Benz ?
oh ja, gaat niet zo goed.
misschien overname door Fiat.
De nieuwe MerFiat.
@ boygeorge:

Voortgaand op jouw tweede reactie heeft het volgens mij alvast allemaal te maken met zakelijke bedrijfsfilosofie, gekoppeld aan de culturen, waarbij naar mening overigens de toekomstvisie van doorslaggevend belang is, hoe meer een internationaal bedrijf uit een overname kan halen, des te beter voor hen, waarbij zij-(de Shinezen zich toch helemaal zakelijk indekken) en zij als het moest mislukken, hun legertje advocaten hun werk laten doen, en tja, dan speelt voor zover ik het weet, het groot kapitaal een crusiale rol van belang.
Echter, ik vermoed dat die mensen regelmatig met elkaar aan tafel zitten in poepshique établisementen om te gaan dineren.
En anderzijds zijn zaken zaken hé, geld is geld m.a.w.
En tja, in de zakenwereld is het nu eenmaal oog-om-oog en tand-om-tand, en is het dikwijls eerst een gerechtelijk oorlog alvorens er een beslissing valt. Op dat punt zijn de Arabische oliesheikhs dan de hartsten, die botten niet als het erop-aankomt. Chinezen zijn dan weeral wat buigzamer voor zover ik dat weet.
Ik was anderzijds wel even verschoten toen ik de eerste foto bovenstaand zag en dacht dat het in eerste instantie om een nieuw Rolls Royce model ging.
@Gerard:

Man, schrijf zo dat het leesbaar is. No offense gerard, maar het is echt niet te lezen.
@primramessar:
prim rames sar, schrijf als je blieft 1 keer een nederlandse zin.
jou dialect is afschuwelijk banaal.
@boygeorge:

Erg he.
@boygeorge:
Ik buig diep voor je,mooi.
@boygeorge:

Insgelijk.
@ boygeorge:

Even ter correctie, of het nu om inhuren gaat, verkoop of overname, het is en blijft een machtspel voor mensen met geld.
Al vindt ik persoonlijk inhuren interessant te noemen, zo is er een rechtstreekse interactie tussen de partijen, en daar zal het kennelijk om draaien.
@Gerard:
interactie.
I rest my case.
Vroeger, toen ging het hier in de comments nog wel eens over auto’s. Dit pseudo-intellectuele gelul (doorspekt met spelfouten overigens) begint me echt de keel uit te hangen, of mis ik de grap soms?
@GewoonTom:
Hoezo, soms ?
Jij mist ze continu,nu,nu,nu.
integralechubasco
@boygeorge:
:) :) :)
@integralechubasco:
Ik ben waanzinnig blij met je comment.
Hasta la vista, baby.
integralechubasco
@boygeorge:
lig constant in een deuk om je comments, chico!
@GewoonTom:

Je mist de grap. De topics die gepost worden zijn gericht op het krijgen van zo veel mogelijk comments en pageviews. Dat er veel onzin comments tussen zitten, mag de lol niet bederven.

Bijvoorbeeld: iemand schrijft onzin comment en iemand anders reageert erop dat hij onzin comment schrijft. Doel bereikt. Net als ego-oorlogjes in een topic. Garantie voor veel comments.

Ik zou zeggen: chill. Relax, lay back en laat de boel de boel maar zijn. Om hier de zin van dingen te zoeken in comments is nutteloos.
@primramessar:
nou, dat is een halve waarheid cq complete onzin.
jij schrijft:ego-oorlogjes in een topic.
dat moet zijn oorlogjes in the tropic.
als ik op jacht ga, zijn er altijd vrienden om mij heen.
ik weet echt niet hoe veel ik er nodig heb in deze tropische hitte van de strijd.
MAARRRRRRRRR ik weet dat ze er ZIJNNNNNNNNNNN.
@boygeorge:

Lol. Gelukkig schrijf jij geen complete onzin.
Dus vanaf nu worden alle volvo’s alleen nog maar geleverd met rood fluwelen bekleding, gouden grillen met chromen velgen en ipv led-achterlichten kermis-achterlichten. Vinden ze mooi.
@Sepang: voor China ja.. ;)
@ boygeorge:

Hmm . . . , blijkbaar is mijn mannier van omschrijving wat te hoog gegrepen voor jou, nochtans is het nog maar simpele zakelijke taal die ik heb gebruikt.
@Gerard:
te hoog.. telaag..altijd..wat..jes.
Owjee… Ik dacht dat het niet erg was dat Volvo van de Chinezen was? Komen we straks hard op terug… eerst Volvo’s met Chinese trekjes daar, vervolgens komen die trekjes terug in meer auto’s, en voor we het weten zijn Volvo’s allemaal lelijk! Ik ben er bang voor…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).