Lamborghini produceert laatste Murcielago

Auteur: , 69 Reacties

The end of an era. Na een kleine 10 jaar is de allerlaatste Lamborghini Murcielago in Sant’Agata Bolognese van de band gerold. In totaal zijn er maar liefst 4.099 Murcies geproduceeerd, verreweg het hoogste productieaantal dat Lamborghini ooit voor een V12 heeft gehaald.

De desbetreffende laatste Murcielago is een LP 670-4 Superveloce, en vindt zijn weg naar een Zwitserse klant. Hoewel de Lambo al op 11 mei van de band rolde werden de slingers en champagne tot vandaag in de kast gehouden. De viering gebeurde in stijl, met een speciale tenoonstelling van het meest aansprekende V12-geweld dat Lamborghini ooit heeft gemaakt. Hierna werd een Murciélago SV naar het Lamborghini Museum gereden, vergezeld door iconen als de 350 GT, Miura, Countach en de Diablo.

Historische Lamborghini's (klik voor groot)

Het wachten is nu op de opvolger van de Murcie, een auto waarover al de nodige speculatie qua specificaties op het net is verschenen. We hopen jullie uiteraard snel met de onthulling van de nieuwste top-Lambo te kunnen verblijden.

Murcie + team



69 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Ik moet gewoon een Wallpaper hebben van Foto 2.
Ot prachtige Auto nooit geweten dat daar nog best veel van zijn gemaakt.
@mclarenf1lm:

Welke resolutie gebruik je? Hij is al op aardig formaat ;).
Diablo VT kwijlkwijlkwijl!
@HDM:
FF mierenneuken: Diablo VT 6.0 SE
Ik :tong: vrouwen
@HDM: Wat is er bijzonder aan die oude Lamborghini?
@Ik :tong: vrouwen: Als je dat niet weet. Dan hoor je gewoon NIET op autoblog.nl. Wegwezen zondaar!
Al op 11 mei geproduceerd? Dus dat staat daar gewoon een half jaar bij de fabriek. Leuk voor de klant zeg… :?
@Citrofiel: hij is al eerder afgeleverd hoor ;) Ze ‘vieren’ het stoppen van de productie echter nu pas. Ik denk om te voorkomen dat iedereen ‘hoopte’ dat de opvolger veel eerder op de markt kwam.
@robbie: Dus de auto die op de foto’s als ‘laatste’ gepresenteerd wordt is dus niet de echte laatste, maar gewoon een willekeurig exemplaar uit de productie dat naar het museum gaat. Zwak hoor. ;)
@Citrofiel: zo is de foto met de oranje LP670-4 gemaakt op 11 mei en die met de witte LP670-4 vandaag.

Er staat namelijk nergens dat het laatste exemplaar aanwezig was bij de ceremonie vandaag.

Het feit dat er zoveel tijd tussen beide evenementen zit komt waarschijnlijk omdat Lamborghini ‘stil’ wilde houden dat ze Murcie uit productie was. Op die manier gaan mensen/klanten tenminste minder zeiken over het feit waarom er nog geen opvolger is.
@robbie: Oke dan, laat mijn vorige reactie dan maar zitten, dan snap ik het nu. ;)
@Citrofiel:

At the headquarters of the badge bearing the sign of the bull in Sant’Agata Bolognese, the last Murciélago left the production line on May 11, 2010 – headed to a Swiss customer. With “Arancio Atlas” paintwork, the LP 670-4 Superveloce proudly bears the production number 4,099. This makes the Murciélago not only by far the most-produced Lamborghini twelve-cylinder of all time, but also one of the world’s most successful super sports cars.


@robbie:
Belangrijker, op het moment dat je verkondigt dat je Murciélago uit productie is, terwijl je nog voorraden hebt, blijven haken veel potentiële kopers af omdat ze a)geen “achterhaalde” meuk willen voor dat geld, doet het ook niet goed bij je vrienden en buren en b)inderdaad gaan zitten wachten op de opvolger.
Kortom, Lambo zou met flinke incourante voorraden blijven zitten.
@robbie: pff met die klanten ook niets dan last he :p
Daar zal ik geen traan om laten.
Het is altijd nog Murciélago. :? Mogelijk het vaakst verkeerd geschreven/getypte modelaanduiding hier op Autoblog.nl Zo moeilijk is dat toch niet een é typen. Eerst een apostrof aanslaan vervolgens de klinker. ;)
@BaySideBlueBoy: Als ik me niet vergis is het Murçiélago ;).
@Vanquish: http://www.lamborghini.com/ Volgens deze vrij betrouwbare bron is en toch Murciélago. :P
@YouRockMyWorld: Correctie: Volgens deze vrij betrouwbare bron is het toch Murciélago. ;)
@Vanquish: Alleen een ç bij a, o en u (ofwel: de klinkers van auto ;) ) Franse les n°1 :D
@Yeelen: Alleen een beetje jammer dat Lamborghini Italiaans is…
@Vanquish: En dat ze in het Italiaans geen ç gebruiken ;)
@Yeelen: Geef dat dan als argument…
@Vanquish: Murciélago is een Spaanse naam, het wordt nóg ingewikkelder ;) Maar ik denk niet dat ze in het Spaans een ‘ç’ gebruiken, dus veel maakt het niet uit…
De mooiste Lamborghini aller tijden.
Iedere versie was weer mooier en beter.
De laatste sv variant was helemaal compleet.
Ook al is hij er al 10 jaar, hij kan nog steeds
kwa looks en prestaties meekomen.
Vind het echt heel jammer dat hij gaat.
Ik denk niet dat de opvolger hier aan kan tippen.
@ascari15: Ik denk dat dat ook niet hoeft. Het zijn gewoon eerder gewoon verschillende tijdperken. De Diablo was ook bruut en mooi en dat geld ook voor de Countach etc. De opvolger zou op die manier ook weer zijn geniale unieke trekjes hebben.. Ik kan iniedergeval niet wachten tot ie er is en ben er zeker van dat het helemaal geniaal wordt ;)
meh, ik vind de eerste versie van the Murcielago toch een stuk mooier dan deze.

Diablo blijft ook super bruut!
Zonde.
De SV was toch wel een van de prachtigste Lambo’s van de laatste tijd. God wat zit je ook heerlijk in dat ding.

Maar zijn ze nu sinds mei alleen nog maar Gellardo’s in elkaar aan het schroeven daar? Lijkt me toch dat ze wat mensen over hebben als er een hele productielijn wegvalt.
@FelixF: Waarschijnlijk zijn ze al bezig met een opvolger ofzo.
The end of an era.
1 minuut stilte…
@ilovecars: …is de minuut al voorbij, of ben ik nog op tijd ? ;-)
@Megakix: ssssst je praat er doorheen!
@Megakix: ..oepsssss….sssssssssorry… ;-)
Verreweg de mooiste supercar naar mijn mening, de bruutheid straalt er vanaf. Ik hoop dat de opvolger nog bruter is.
Productiedatum van dit exemplaar: 11 mei 2010 (11-05-2010)
Champagne ter ere van dit exemplaar: 05 november 2010 (05-11-2010)…

Weird!
Waarom?
– klant moet héél lang op nieuwe auto wachten..
– auto’s op de foto staan neem ik aan in het Lambo museum, dus die waren er ook al die tijd al..

BTW: Hoeveel van de 4099 geproduceerde examplaren zijn zover we kunnen achterhalen ook alweer afgeschreven (geparkeerd tegen boom, brand, etc)?
@Dr.Bob: wie zegt dat die klant zijn auto niet veel eerder heeft gekregen? Die auto kan toch gewoon afgeleverd worden?

Op 5 november was er een ‘feestje’ om te vieren dat de Murcie uit productie was. Daarom werd er een witte(!) LP670-4 in het museum gezet.

De foto’s van het oranje exemplaar zijn uiteraard gewoon gemaakt op 11 mei.

Het feit dat Lamborghini hier zolang mee gewacht heeft is het feit dat ze mensen in de waan wilden laten dat de Murcie nog in productie was en dat het dus nog wel even zou duren voordat de opvolger op de markt zou komen.
Ik moest bij bovenstaande foto toch meteen aan deze denken: http://www.carpictures1.com/var/resizes/Lamborghini_diablo_gt_front_1464x969.jpg
@jp:

Inderdaad, end of an era was toendertijd…
@jp: in het echt gezien op straat bij Utrecht in 2008. Echt een mega verschijning en bizar luidruchtig. Kon die brute V12 gewoon boven mijn radio uit horen gillen, en ik had de ramen dicht!
@jp: de murciélago vind ik een waardige opvolger vn de diablo
Overigens had ik enkele maanden geleden al gemeld dat de Murcie al geruime tijd uit productie was ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2010/07/21/welke-kleur-staat-de-murcie-het-best#comment-2469327
@robbie: Wat geniaal, oh alwetende grootheid… ;)
een van de mooiste lamborghini`s ooit maar lamborghini zal er altijd blijven en een grooter woorden kijk maar na het verkochten aantaal auto`s
Potverdikkeme ! Dit was toch wel een héél geslaagde auto !!! Ik ga het werkelijk missen…pink een traantje weg…en wuif met een witte zakdoek na…snif…
Van de 4099 geproduceerde zijn er een aantal al flink gecrashed en/of uitgebrand. Dit maakt dat het een zeldzaam model gaat worden. Hoop wel dat de nieuwe voor kerst wordt voorgestelt en niet ergens volgend jaar.
@Eric: waarschijnlijk staat de nieuwe in die catalogus uit Amerika, ben de naam even kwijt…maar het is die gids voor de hele rijken der aarde, die n’s wat anders willen, maar vooral duurder…HELP ! Hoe heet die gids..
Maar die speciale chinese uitvoering is toch onlangs nog gepasseerd hier. Zijn die ook voor 5 mei gebouwd????
Konden ze er nu echt niet eentje meer maken, zodat ze op de 4.100 stuks uitkwamen?!
@Niels: toeval? wie zal het zeggen. maar ik denk eerder dat ze de produktielijn nu moesten aanpassen aan de opvolger. Lamborghini heeft een fortuin geinvesteerd in de nieuwe produktiestraat. moet ook wel, immers is die nieuwe voor een groot deel uit koolstofvezels opgetrokken en dat vergt nu eenmaal ander gereedschap en montage benodigdheden dan de Murciélago.
Dat de Murciélago aan zijn eind kwam, was wel duidelijk. de motor is in de huidige hoedanigheid verouderd (emmissie-eisen/verbruik) en het voertuig zelf is ook te zwaar. (daarom is de opvolger ook uit composieten opgebouwt) en de wielen zijn te klein waardoor de remmen ook aardig in de knel komen. (zeg niet dat hij slecht remt! remt zelfs beter dan een 911 Turbo!, als je voor de SV kiest) elke concurrentie heeft al 20 inch, maar deze ouwe rot heeft nog steeds 18inch.
ik moet wel een traan laten, bij de gedachte dat deze nu echt geschiedenis is geworden.
NOOOOOOOOOOOOOOO!
Zal wel iets symbolisch achter zitten. Jammer, maar goed nu kunnen ze vol focussen op een nieuw model, die hopelijk wat praktischer wordt in het normale verkeer. Laatstt een review van Fifth Gear gezien van de SV, wat een monster, maar veel te breed! Stiekem hoopte ik dat de VAG de laatste zou maken met de w16 van Bugatti achterin, maar dat zal ik zelf moeten laten doen :P.
Ik vind het nog steeds een geweldige auto :)
nu maar hopen dat zn opvolger net zo vet wordt of miss nog vetter :D
@Flamingo:
ik weet niet zeker ,maar ik denk dat ik wat commemts voor u op winterbanden heb gezet, als ze er nog staan, ik zal straks kijken.
@boygeorge: je hebt 666 reacties gefeliciteerd! en bedant voor je reacties
LP 670-4 Supergril
@CSL:
dit is leuk, het lijkt het zelfde bericht, maar dan totaal anders.
LP 670-4 Supergeil
@CSL:
dit is leuk, het lijkt het zelfde bericht, maar dan totaal interessanter.
ik heb een hekel aan lamborghini.
ik hoop dat ze er nooit meer 1 maken, stelletje padje-pay-ers.
ik vind Magnum P.I. toch de meest toffe kerel in de VS.
en hij gaat echt niet in zo`n raar ding rijden.
en die twee jochie`s in Miami-vies.
Nou, echt wel dat ze een goei smaak hebben.
George let op, blijf on-topic.
@boygeorge: nog steeds een apart geval??
@robinois:
yes.
Toch jammer maar hopelijk wordt het nieuwe model iets minder glad. Hij mag wel wat meer Diablo worden want die ziet er naast de Murcie toch nog steeds beter uit.
Naast de retooling vermeld door rider, is het is een met de hand gebouwde wagen. Dus moeten alle werknemers betrokken zijn bij toch tenmiste de laatste stadia van de ontwikkeling en de bouw van prototypes. Zeker omdat deze wagen op een totaal andere manier in elkaar zit dan Lambos van welleer. De laatste maanden zijn waarschijnlijk een intensieve leerervaring geweest voor de arbeiders en de ingenieurs.

Inderdaad jammer dat enkele klassieke Lambo trademarks gaan verdwijnen, maar het is een goed afscheid geweest. Ze hebben het basisrecept van de Countach volledig tot zijn recht laten komen zodat het eervol kan pensioneren.
Mja logisch… even 6 maand wachten om te vieren dat de laatste murc van de band gerold is…
@Dimglor: ja, dat is echt raar, doe dat dan meteen! Echt geweldige auto is dit btw, hij ziet er zo ongelooflijk mooi uit… Maar ik heb slechte hoop op de opvolger, want de Estoque was lelijk, en het Sesto Elemento concept vond ik ook al niks. Dus nu blijven hopen dat ze weer gevonden hebben hoe ze stunning gave auto’s maken!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).