LPG, voor mij is het altijd de net-niet-brandstof geweest. Je levert op hogere toerentalen vermogen in, het verbruik ligt hoger, je mag er niet mee door de Chunnel en je hebt zo'n lelijke zwarte dop in je achterbumper zitten. Toen een paar jaar geleden de olie steeds duurder werd ging de Nederlander toch massaal aan het gas, er kwamen zelfs wachtlijsten voor de ombouw.
Heden ten dage ligt de prijs van een liter LPG echter op 75 cent, en dat is een verdubbeling ten opzichte van 8 jaar geleden. Het belangrijkste argument om op LPG over te stappen (de prijs) boet hiermee aan belang in. Bovendien worden de hedendaagse diesels steeds zuiniger, en winnen diverse hybride-technologieën steeds meer terrein. Hiernaast kunnen we de komende jaren op het vlak van de EV’s het een en ander verwachten.
Hoewel je ook op LPG heel hard kunt rijden, ontstaat de vraag of er nog wel een toekomst zit in het rijden op de brandstof. Uiteraard horen we graag de argumenten voor of tegen van de (LPG-rijdende) autoblog-bezoeker. Zijn de dagen van LPG geteld, of zijn er nog steeds mensen die er bij zweren?
58 reacties
Heb verder niet zo veel met LPG… Je kop gaat ervan kapot, verbruik omhoog. Alleen de LPi-systemen zijn nog wel aardig, maar met deze brandstofprijzen gewoon veel te duur.
En voor die Vuldop die zat bij ons gewoon achter de tankklep dus waar de benzinetank ook zit.
Het verbruik van de motor is iets gedaald.
Brandstofkosten gedaald meer dan de helft.
Geen file`s, hij/zij lacht zijn/haar vuistje ..sorry helm.
OT: Ik heb tegenwoordig liever een diesel dan een gasbak. Vooral zo’n D5 van volvo is een hele fijne motor
Een collega van mij had een nieuwe Leon 1.6 op gas, je weet wel, zo’n VW ‘kwaliteitsproduct’. Kleppen van 1 cilinder vervangen, koppakking al eens stuk geweest. Tussentijds nog even de versnellingsbak vervangen (bekend VW proleem maar dat ter zijde). Voortdurende startproblemen, ook na alle operaties. Werkgever heeft de Leasemaatschappij uiteindelijk verteld dat ze het wrak maar terug moesten nemen. En dit is niet een op zich staand incidentje! Lease maatschappijen of fleetowners hebben er ruime ervaring mee…
Hoeft niet, je kan het achter de nummerplaat wegwerken. Vermogen inleveren is ook niet meer zo’n issue, valt reuze mee.
@toyotaprius Bij garage rijnzicht bouwen ze de vuller altijd achter de benzine klep, dus ook after-market
Mijn vader had een oude sierra uit 86 op gas, toch +/- 450 000 km vol gehouden. Ok het was dan wel een giet ijzer blok..
Nou rijd ik al meer dan 30 jaar op LPG en weet, dat die prijzen ook in het verleden nogal sterk konden bewegen. En als LPG-rijder let je, -zeker wanneer het een prive-rijder betreft-, nauwlettend op de prijs. Zo heb ik in de guldentijd door een prijzenoorlog hier in de buurt nog kunnen tanken voor Hfl 0,19/liter = € 0,086/liter.
Nu heb ik het geluk, dat ik vlak bij de Belgische grens woon. En in Maasmechelen heb ik gisteren nog getankt voor € 0,508/liter. Scheelt toch nog behoorlijk met Nederland.
Wat de toekomst betreft denk ik, dat het rijden op LPG wel zal gaan afnemen en met de komst van EV’s tegen acceptabele prijzen en voldoende actieradius verhoudingsgewijs zal afnemen met de daling van benzine- en dieselauto’s.
Op alle vlakken presteerde de G3 het beste en had tegen de 160pk en kwam makkelijker in de toeren.Enigste nadeel die tank achterin en reed 1 op 9 ipv 1 op 10 bij benzine.
Heb em laten chiptunen bij Stephan van Squadra en die was er ook aangenaam verrast over.
Backfires zoals bij de oude G1 EN G2installaties nooit gehad.Gewoon door de Gothardtunnel (lege lpg-tank)en in parkeeergarages hoor.Toen reed ik nog met plezier een buitenlandritje of rondje om voor hoogstens E 20,-
mét Alfageluid.Diesels bekoren me niet.
gr.
Want iedereen hier smijt met geld wat ie teveel heeft…
Dus laat zo min mogelijk mensen lpg rijden dan blijft het voor de echte lpg rijders alleen maar aantrekkelijker…
1) financiëel risico. Je bent toch wel vaak de sjaak. Van het jaar nog mijn broer. Voyager op lpg. Nieuwe motorkop. Nieuwe leidingen, nieuwe gastank, nieuwe injectoren. Dat verdien je in geen 100.000 km terug.
2) Directe inspuiting. Ik rijd GDI. Het heeft 9 jaar geduurd voor daar de eerste LPG op ingebouwd kan worden. LPG inbouwers houden gewoon de ontwikkelingen niet bij.
3) Ruimte. Ik heb mijn zitplaatsen en kofferruimte nodig. En mijn MPV is echt niet zuinig genoeg op LPG om met een ringtank ver te komen.
4) Een modern LPG-systeem kost véél meer dan in 1990. Ook als je inflatie meerekent.
United Consumers reageert op het bericht met een ander argument: dat benzine-auto’s zo zuinig zijn geworden. Vreemd, maar dat horo ik geen van jullie noemem. ;-)
Misschien wat meer Nederlanders het land uitzetten.
LPG was voor mij een mooie maas in de wetgeving: een auto op LPG was zoveel goedkoper dat ik een klasse groter kan rijden dan op benzine/diesel.
Het prijsverschil tussen LPG en diesel was niet zo groot. Dan gaan de technische argumenten een rol spelen: een benzine/LPG-motor is lichter (dus minder gewicht in de neus=betere wegligging), maakt minder herrie en heeft een groter toerenbereik. Die argumenten wegen voor mij zwaar genoeg dat ik de nadelen voor lief neem.
Maar nee dat wordt niet gedaan.
LPG is een restproduct bij het raffineren van benzine. Wat bij ons in de grond zit is aardgas. Dat kun je tanken in de vorm van LNG (liquid) of CNG (compressed). Het is dus wezenlijk een heel ander gas dan LPG.
Tadaa
Alleen mag het de regering niet te veel kosten of te weinig opbrengen.
Ik rij al jaren LPG, en vroeger bijna 80k per jaar.
Onderhoud is nog voordeliger als een benzine ivm schonere verbranding, dus oliewissel kun je 50% verlengen.
Al telt, net als bij alle brandstoffen, netjes warm rijden en goed af laten koelen de laatste kilometers.
Continu vergelijkingen: Benzine,Diesel,LPG.
Wat voor auto,hoeveel km/jaar, in die tijd voor mij een persoonlijke overweging.
Ja,hoor daar hebben ze politiek ook nog een paar bloedzuigers op gezet. Extra Wegenbelasting.
Stelletje Huftertjess, en deze keer meen ik dat echt.
Op een bepaald moment besluit ik over te stappen naar LPG.
Dan moet je 1980 wel weten wat je doet.
Je hebt een Bom aan boord. Goedgekeurd in Nederland.
Ik mag niet meer op de boot.
Ik mag niet meer door de tunnel.
IK Mag Niet In De Parkeergarage Parkeren.
Neem me niet kwalijk. Ik ben een Autoterrorist.
Bij kop/staart ongelukken is de LPG-auto de klos,toen.
Tanken in de winter, zorg gerust dat je dikke handschoen aandoet.
De kofferbak is de helft kleiner, er kan echt geen buggy meer in.
De schommeling van een liter LPG was enorm.
En er waren LPG-oorlogjes.
We spreken 1980, controleer gerust alles wat ik schrijf.
Ik woon en werk rondom Rottedam.
Elke nacht is er een LPG-transport van een paar Kilometer lang aan wagons, van het westen naar het oosten,noord en zuid.
Het stomme is dat rond Rotterdam de prijzen/liter het hoogst zijn van nederland.
Dat is flink balen, maar dat geeft niet, er zijn ondernemers zat die een kansje ruiken.
Er komen steeds meer LPG-tank stations bij, een extra,tje bij de Diesel en benzine. Ik zal niet alles uitleggen wat er gebeurde, verhaal wordt veel te lang.
Op een bepaald moment heb ik jaren lang LPG getankt voor 20 cent per liter in guldens-tijdperk, ja ik weet het, ik ben een ouwe L.u.L. Hasta la Vista, baby.
hier in Epe (duitsland) kost een liter gas 57 cent. Heb net half uur terug getankt.
in het buitenland komen er steeds meer gas pompen bij. Op dit moment kan het voor veel auto’s nog zeer goed uit. Over 20 jaar ziet het er misschien heel anders uit. En ja, diesel word een steeds betere concurrent. maar in veel gevallen is dit nog steeds duurder of niet mogelijk!
Waar/welk land.
Om je een idee te geven, toen wij uit Rotterdam vertrokken,ja, net als dat liedje, dan gaan we weg met een LPG-boekje waar alle LPG-stations in staan.
We tanken LPG net voor we de grens over gaan naar Duitsland, want de eerstvolgende LPG-pomp is in HAMBURG, check wat ik schrijf als je me niet geloofd.
In Hamburg op een industrie terrein, open na 0700 uur, ik mag niet bij de auto blijven staan, alleen een gecertificeerde medewerker van dat LPG bedrijf.
Hij blaast mijn LPG-tankje weer vol, of 80 %,weet ik veel.
Dan moet ik bij de Ferry-boot aan komen in Esbjerg Denemarken.
Dat betekent dus LPG-tank leeg-rijden, en dan bedoel ik echt leeg, dus doorrijden tot de auto stottert.
Overschakelen naar benzine.
Snap je hier iets/niets van heren Vialle.
Dat boekje met LPG-pompjes is goud waard.
Maar als je in Italie aankomt met je boekje en de hele benzinepomp bestaat niet meer in het dorp.
Nou,nou, dan krab je je wel eens over mijn kale kop.
Had ik maar een dieseltje.
Ze hebben in de meeste gevallen zelfs een adaptor voor je.
Wat wel makkelijk is, een POI downloaden met LPG stations en toevoegen aan je navigatie apparaat.
meneer Hardermavh.
‘Gas is steeds minder in trek’ = er zijn het afgelopen jaar minder LPG-installaties ingebouwd. De markt ligt/lag op zijn gat, wellicht door de geplande invoering van de kilometerheffing waardoor het lang onduidelijk was hoe de kostenverhouding LPG/diesel zou komen te liggen.
– LPG is minder zuinig, maar het enige waar je dat aan merkt is de actieradius en de airmiles.
– Achter de hybride & EV’s mag nog geen sleurhut (voor mij geen issue, maar er zijn hobbyisten in NL die hem daarom links moeten laten liggen)
Tankruimte is al eeuwen geen issue meer met de reservewiel-tankjes van tegenwoordig.
En uiteraard is een noodruftige regering niet te beroerd om de mensen aan te pakken die ergens voordeel van hebben
Je vergeet nog te melden dat LPG gevoeliger is dan benzine.
Ik heb meerdere malen meegemaakt dat een auto op beninze prima reed, maar op LPG haperde of helemaal niet wou rijden.
Verder komt het ook voor dat de LPG inbouwer, het metaal rondom de tankdop inbouw niet goed conserveert, waardoor er daar binnen enkele jaren roest ontstaat.
Voor mij geen LPG meer.
Bij de BP (in Tilburg tenminste en ook die in Oirschot) staat de LPG prijs al circa een half jaar op 59,9 cent.
is echt een half jaar niet veranderd dus was ik enigszins verbaasd toen ik dit bericht las
Maar gas blijft heerlijk rijden.Met een PRINS installatie.
Het is immers zo dat benzine RIJDT en lpg GLIJD
Het vreemde aan de prijs van lpg is,dat de prijs sterk omhoog gaat,en dat we reeds ongeveer 80euro per 3maand aan belasting bij moeten betalen,terwijl de duitsers dit niet hoeven, met dezelfde lpg prijs.
Maar gas blijft heerlijk rijden.Met een PRINS installatie.
Het is immers zo dat benzine RIJDT en lpg GLIJD
Waar de benzine prijs de afgelopen jaren is verdubbeld, is de LPG prijs meer dan verviervoudigd. Welke milieu minister komt een voor onze schone brandstof op?