Prijs LPG bereikt recordhoogte

Auteur: , 58 Reacties

LPG, voor mij is het altijd de net-niet-brandstof geweest. Je levert op hogere toerentalen vermogen in, het verbruik ligt hoger, je mag er niet mee door de Chunnel en je hebt zo'n lelijke zwarte dop in je achterbumper zitten. Toen een paar jaar geleden de olie steeds duurder werd ging de Nederlander toch massaal aan het gas, er kwamen zelfs wachtlijsten voor de ombouw.

Heden ten dage ligt de prijs van een liter LPG echter op 75 cent, en dat is een verdubbeling ten opzichte van 8 jaar geleden. Het belangrijkste argument om op LPG over te stappen (de prijs) boet hiermee aan belang in. Bovendien worden de hedendaagse diesels steeds zuiniger, en winnen diverse hybride-technologieën steeds meer terrein. Hiernaast kunnen we de komende jaren op het vlak van de EV’s het een en ander verwachten.

Hoewel je ook op LPG heel hard kunt rijden, ontstaat de vraag of er nog wel een toekomst zit in het rijden op de brandstof. Uiteraard horen we graag de argumenten voor of tegen van de (LPG-rijdende) autoblog-bezoeker. Zijn de dagen van LPG geteld, of zijn er nog steeds mensen die er bij zweren?



58 reacties

oud, kreeg het gister al van me ouders doorgestuurt via email en die zitten nog wel in midde oosten! maar toch leuk dat het hier komt te staan hoor jonges :)
@spykerboy: Waar ligt dat, midde oosten? Is dat Deventer?
@sir_smokalot: grapjas ;)
@spykerboy: …deel het dan sneller met ons…
‘Hogere toerentalen?’ Ennuh nee dat is niet waar, want het gebeurd bij lage toerentallen hoofdzakelijk. Allereerst goed geschreven en ook nog verkeerd. You go girl!
@Jadda: Hmm mijn ervaring is toch echt meer bovenin. Maar dat was ook geen heel nieuw model.
Dat is duur! Ik dacht een maandje (of 2?) geleden nog gewoon 50ct/l te zien staan. De vraag naar het spul is de laatste tijd wel flink toegenomen, vooral in Duitsland volgens mij.

Heb verder niet zo veel met LPG… Je kop gaat ervan kapot, verbruik omhoog. Alleen de LPi-systemen zijn nog wel aardig, maar met deze brandstofprijzen gewoon veel te duur.
@Alwood: R.I.P onze sintra hierdoor :( maar toch reed het mooi
En voor die Vuldop die zat bij ons gewoon achter de tankklep dus waar de benzinetank ook zit.
http://www.mototest.be/essais/suzuki/2006/DL1000_LPG/DL1000LPG8_TITLE.jpg
@toyotaprius: Perfecte demonstratie van relativeren.
Het verbruik van de motor is iets gedaald.
Brandstofkosten gedaald meer dan de helft.
Geen file`s, hij/zij lacht zijn/haar vuistje ..sorry helm.
@Alwood: Vooral bij oudere auto’s gaan koppen kapot, komt tegenwoordig haast niet meer voor.
OT: Ik heb tegenwoordig liever een diesel dan een gasbak. Vooral zo’n D5 van volvo is een hele fijne motor
@Witte480:
Een collega van mij had een nieuwe Leon 1.6 op gas, je weet wel, zo’n VW ‘kwaliteitsproduct’. Kleppen van 1 cilinder vervangen, koppakking al eens stuk geweest. Tussentijds nog even de versnellingsbak vervangen (bekend VW proleem maar dat ter zijde). Voortdurende startproblemen, ook na alle operaties. Werkgever heeft de Leasemaatschappij uiteindelijk verteld dat ze het wrak maar terug moesten nemen. En dit is niet een op zich staand incidentje! Lease maatschappijen of fleetowners hebben er ruime ervaring mee…
@Ramshoek: Ik weet dan niet wat je met die auto doet. Ik rij regelmatig met een DAF YA 126 uit 1955 op LPG, weinig problemen. Je moet alleen wat voorzichtiger zijn. Altijd starten op benzine en als de motor goed warm is over op LPG. Als je wel op LPG start (rijden ook wel eens mensen mee die het niet snappen) knalt er soms een bougie uit ofzo maar dat is alleen bij slecht gebruik.
heb gistre ng getankt still 0.5 for me :)
[quote] en je hebt zo’n lelijke zwarte dop in je achterbumper zitten. [/quote]

Hoeft niet, je kan het achter de nummerplaat wegwerken. Vermogen inleveren is ook niet meer zo’n issue, valt reuze mee.
@Jan1666: Of geintegreerd in de ruimte waar je tank dop zit. Maar dat zie je dan bij de bi-fuel versies van Volvo en VW, die al fabriek af zijn voorzien van een LPG systeem als ik mij niet vergis.
Je levert ongeveer net zo veel vermogen in als je doet wanneer je je airco aan zet. Ik rij al bijna 3 ton op gas en nooit problemen met de koppen gehad ofzo.
@toyotaprius Bij garage rijnzicht bouwen ze de vuller altijd achter de benzine klep, dus ook after-market
@Niels: Koel dank je voor de tip. Maar je kan die garage aanraden? En in wat voor auto rij je dan?
Mijn vader had een oude sierra uit 86 op gas, toch +/- 450 000 km vol gehouden. Ok het was dan wel een giet ijzer blok..
Ze kunnen de prijs van LPG wel opdrijven maar als niemand het meer afneemt (of steeds minder in ieder geval) dan blijven ze er mee zitten en dan gaat vanzelf de prijs weer naar beneden. Het is een restproduct wat vrijkomt bij het rafnineren van ruwe olie dus er zal altijd genoeg gas zijn…
Ja, die LPG-prijs is in ruim een jaar tijd zeer sterk gestegen. En de laatste drie maanden al helemaal. Naar ik meen, ligt het eraan, dat bedrijven -wereldwijd gezien-, steeds vaker LPG -of in ieder geval butaangas- gebruiken als energieprodukt.
Nou rijd ik al meer dan 30 jaar op LPG en weet, dat die prijzen ook in het verleden nogal sterk konden bewegen. En als LPG-rijder let je, -zeker wanneer het een prive-rijder betreft-, nauwlettend op de prijs. Zo heb ik in de guldentijd door een prijzenoorlog hier in de buurt nog kunnen tanken voor Hfl 0,19/liter = € 0,086/liter.
Nu heb ik het geluk, dat ik vlak bij de Belgische grens woon. En in Maasmechelen heb ik gisteren nog getankt voor € 0,508/liter. Scheelt toch nog behoorlijk met Nederland.
Wat de toekomst betreft denk ik, dat het rijden op LPG wel zal gaan afnemen en met de komst van EV’s tegen acceptabele prijzen en voldoende actieradius verhoudingsgewijs zal afnemen met de daling van benzine- en dieselauto’s.
Inde Autovisie heeft heel lang geleden (zegmaar rond 1999) een uitgebreide vergelijkingstest in prestaties gestaan tussen een Alfa 156 2.0 benz (155pk),en 1 met lpg-G3 (heb ikzelf ook jarenlang gereden met een 2.0 selespeed)en een 1.9 td van 105 of 115pk toendertijd.

Op alle vlakken presteerde de G3 het beste en had tegen de 160pk en kwam makkelijker in de toeren.Enigste nadeel die tank achterin en reed 1 op 9 ipv 1 op 10 bij benzine.

Heb em laten chiptunen bij Stephan van Squadra en die was er ook aangenaam verrast over.

Backfires zoals bij de oude G1 EN G2installaties nooit gehad.Gewoon door de Gothardtunnel (lege lpg-tank)en in parkeeergarages hoor.Toen reed ik nog met plezier een buitenlandritje of rondje om voor hoogstens E 20,-
mét Alfageluid.Diesels bekoren me niet.
gr.
Mensen met een elektrische auto zijn zo gek nog niet. Ik denk dat ik maar eens ga kijken naar het exploiteren van een waterstofpomp die op natuurstroom draait.
Tja alle vooroordelen tegen lpg ten spijt, als je naar je portemonee kijkt is lpg veruit het voordeligst en ook nog eens het schoonst, maar dat zijn beide dingen die hier op het blog vies zijn…

Want iedereen hier smijt met geld wat ie teveel heeft…

Dus laat zo min mogelijk mensen lpg rijden dan blijft het voor de echte lpg rijders alleen maar aantrekkelijker…
Ik reed gas, en doe het nu om een paar redenen niet meer.
1) financiëel risico. Je bent toch wel vaak de sjaak. Van het jaar nog mijn broer. Voyager op lpg. Nieuwe motorkop. Nieuwe leidingen, nieuwe gastank, nieuwe injectoren. Dat verdien je in geen 100.000 km terug.
2) Directe inspuiting. Ik rijd GDI. Het heeft 9 jaar geduurd voor daar de eerste LPG op ingebouwd kan worden. LPG inbouwers houden gewoon de ontwikkelingen niet bij.
3) Ruimte. Ik heb mijn zitplaatsen en kofferruimte nodig. En mijn MPV is echt niet zuinig genoeg op LPG om met een ringtank ver te komen.
4) Een modern LPG-systeem kost véél meer dan in 1990. Ook als je inflatie meerekent.

United Consumers reageert op het bericht met een ander argument: dat benzine-auto’s zo zuinig zijn geworden. Vreemd, maar dat horo ik geen van jullie noemem. ;-)
Wij tanken lekker met benzine van het platteland. Ligt zelfs op 20 cent per liter. Leuk he.
@majinstar: Moet je daar niet gewoon brood van bakken? We hebben al zo weinig land.
@Jochempie:

Misschien wat meer Nederlanders het land uitzetten.
Ik rijd al jaren op LPG, maar die keuze is altijd een prijskwestie geweest. Als er betere alternatieven komen, stap ik over.
LPG was voor mij een mooie maas in de wetgeving: een auto op LPG was zoveel goedkoper dat ik een klasse groter kan rijden dan op benzine/diesel.

Het prijsverschil tussen LPG en diesel was niet zo groot. Dan gaan de technische argumenten een rol spelen: een benzine/LPG-motor is lichter (dus minder gewicht in de neus=betere wegligging), maakt minder herrie en heeft een groter toerenbereik. Die argumenten wegen voor mij zwaar genoeg dat ik de nadelen voor lief neem.
Voor mij is het simpel. advies gehad om LPG G3 te gaan rijden. Ook in de landen waar ik vaak kom is er genoeg gas te verkrijgen. icm een youngtimer van 15 jaar oud. is goedkoper dan om te leasen en de keuze van de auto’s zijn leuker.
Als nederland die gasbellen die ze hebben eens echt lekker op zouden pompen, zou de prijs hier nooit boven de 20cent/l uitmogen komen!

Maar nee dat wordt niet gedaan.
@Melvivio
LPG is een restproduct bij het raffineren van benzine. Wat bij ons in de grond zit is aardgas. Dat kun je tanken in de vorm van LNG (liquid) of CNG (compressed). Het is dus wezenlijk een heel ander gas dan LPG.
Astra G Coupé
Tankdop is bij mij netjes meegespoten, valt amper op. Veel vermogen heb je niet altijd nodig en dan kun je terugschakelen naar benzine. En de prijs…ik tank nog steeds voor 55 cent/liter. En tweedehands auto’s op LPG zijn nog goedkoper ook!
Wat nu als je een benzine-auto simpelweg voorziet van een gastank en dit niet doorgeeft aan het RDW. Dan bespaar je je veel wegenbelasting. Enig idee wat de boete hiervoor zou zijn…danwel, wat de pakkans is ? Lijkt me de moeite waard !
De pakkans ligt voornamelijk bij de APK, volgens mij. Of je moet al aangehouden worden voor wat anders, en bij controle van de papieren valt er een kwartje bij de politieagent.
Ik rijd nu 2 jaar naar volle tevredenheid in een ’82er Merc 200 op LPG. Niks aan’t handje, alleen af en toe de kleppen laten stellen. Vermogen had ie toch al niet. Gotthardtunnel gewoon op LPG gereden, nooit geweten dat dit niet mocht (!?) tot 4x toe. Heb overigens in mijn tijd ( dus 2 jaar geleden!!!) nog getankt voor €0,32. Nu is het hier in Groningen €0,65.
De regering is zogenaamd milieu vriendelijk, en LPG zou een van de beste methodes daarvoor zijn.
Alleen mag het de regering niet te veel kosten of te weinig opbrengen.
Ik rij al jaren LPG, en vroeger bijna 80k per jaar.
Onderhoud is nog voordeliger als een benzine ivm schonere verbranding, dus oliewissel kun je 50% verlengen.
Al telt, net als bij alle brandstoffen, netjes warm rijden en goed af laten koelen de laatste kilometers.
Vanaf 1980 worden er al discussie`s gevoerd.
Continu vergelijkingen: Benzine,Diesel,LPG.
Wat voor auto,hoeveel km/jaar, in die tijd voor mij een persoonlijke overweging.
Ja,hoor daar hebben ze politiek ook nog een paar bloedzuigers op gezet. Extra Wegenbelasting.
Stelletje Huftertjess, en deze keer meen ik dat echt.
Op een bepaald moment besluit ik over te stappen naar LPG.
Dan moet je 1980 wel weten wat je doet.
Je hebt een Bom aan boord. Goedgekeurd in Nederland.
Ik mag niet meer op de boot.
Ik mag niet meer door de tunnel.
IK Mag Niet In De Parkeergarage Parkeren.
Neem me niet kwalijk. Ik ben een Autoterrorist.
Bij kop/staart ongelukken is de LPG-auto de klos,toen.
Tanken in de winter, zorg gerust dat je dikke handschoen aandoet.
De kofferbak is de helft kleiner, er kan echt geen buggy meer in.
De schommeling van een liter LPG was enorm.
En er waren LPG-oorlogjes.
We spreken 1980, controleer gerust alles wat ik schrijf.
Ik woon en werk rondom Rottedam.
Elke nacht is er een LPG-transport van een paar Kilometer lang aan wagons, van het westen naar het oosten,noord en zuid.
Het stomme is dat rond Rotterdam de prijzen/liter het hoogst zijn van nederland.
Dat is flink balen, maar dat geeft niet, er zijn ondernemers zat die een kansje ruiken.
Er komen steeds meer LPG-tank stations bij, een extra,tje bij de Diesel en benzine. Ik zal niet alles uitleggen wat er gebeurde, verhaal wordt veel te lang.
Op een bepaald moment heb ik jaren lang LPG getankt voor 20 cent per liter in guldens-tijdperk, ja ik weet het, ik ben een ouwe L.u.L. Hasta la Vista, baby.
Die beperkingen zijn vervelend, maar niet helemaal uit de lucht gegrepen. LPG is zwaarder dan lucht, als je met een lekke LPG-tank in een parkeergarage/tunnel rondrijdt blijft het gas op het laagste punt hangen en is daar bijna niet meer weg te krijgen.
@hobbes: niet meer weg te krijgen? 1 lucifertje zou genoeg moeten zijn…
75 cent ??


hier in Epe (duitsland) kost een liter gas 57 cent. Heb net half uur terug getankt.
@Jax: dat is omdat gasunie Nederlands gas in Epe opslaat…
Als dit nodig is om LPG en haar slechte actieradius en oneindige lijst van technische problemen door achteraf gepruts aan motoren definitief uit te roeien, vind ik (als diesel rijder) het een kleine prijs… ;)
De gene die dit heeft geschreven kijkt niet echt verder dan zijn neus lang is. Waarom zou gas steeds minder in trek zijn?
in het buitenland komen er steeds meer gas pompen bij. Op dit moment kan het voor veel auto’s nog zeer goed uit. Over 20 jaar ziet het er misschien heel anders uit. En ja, diesel word een steeds betere concurrent. maar in veel gevallen is dit nog steeds duurder of niet mogelijk!
@hardermach: meer gaspompen er bij ?
Waar/welk land.
Om je een idee te geven, toen wij uit Rotterdam vertrokken,ja, net als dat liedje, dan gaan we weg met een LPG-boekje waar alle LPG-stations in staan.
We tanken LPG net voor we de grens over gaan naar Duitsland, want de eerstvolgende LPG-pomp is in HAMBURG, check wat ik schrijf als je me niet geloofd.
In Hamburg op een industrie terrein, open na 0700 uur, ik mag niet bij de auto blijven staan, alleen een gecertificeerde medewerker van dat LPG bedrijf.
Hij blaast mijn LPG-tankje weer vol, of 80 %,weet ik veel.
Dan moet ik bij de Ferry-boot aan komen in Esbjerg Denemarken.
Dat betekent dus LPG-tank leeg-rijden, en dan bedoel ik echt leeg, dus doorrijden tot de auto stottert.
Overschakelen naar benzine.
Snap je hier iets/niets van heren Vialle.
Dat boekje met LPG-pompjes is goud waard.
Maar als je in Italie aankomt met je boekje en de hele benzinepomp bestaat niet meer in het dorp.
Nou,nou, dan krab je je wel eens over mijn kale kop.
Had ik maar een dieseltje.
@boygeorge: Sorry maar ik ben gisteren net terug gekomen uit Duitsland. 2000KM gereden. Bijna overal LPG tank stations, kan overal gewoon zelf tanken, behalve bij de “service stations”
Ze hebben in de meeste gevallen zelfs een adaptor voor je.
Wat wel makkelijk is, een POI downloaden met LPG stations en toevoegen aan je navigatie apparaat.
@hardermach: als je dit leest, kijk dan even naar je neus,
meneer Hardermavh.
@hardermach:

‘Gas is steeds minder in trek’ = er zijn het afgelopen jaar minder LPG-installaties ingebouwd. De markt ligt/lag op zijn gat, wellicht door de geplande invoering van de kilometerheffing waardoor het lang onduidelijk was hoe de kostenverhouding LPG/diesel zou komen te liggen.
Het blijft een perfect alternatief, Ik heb zelf 2 V8’en op LPG en neen geen amerikanen. Nog nooit problemen mee gehad. Kijk het ligt eraan hoe je je auto behandeld. En bovendien ben ik goedkoper af als die zielige diesels.
– het omslagpunt van diesel ligt flink hoger als dat van LPG.
– LPG is minder zuinig, maar het enige waar je dat aan merkt is de actieradius en de airmiles.
– Achter de hybride & EV’s mag nog geen sleurhut (voor mij geen issue, maar er zijn hobbyisten in NL die hem daarom links moeten laten liggen)
Tankruimte is al eeuwen geen issue meer met de reservewiel-tankjes van tegenwoordig.

En uiteraard is een noodruftige regering niet te beroerd om de mensen aan te pakken die ergens voordeel van hebben
@Simpson:
Je vergeet nog te melden dat LPG gevoeliger is dan benzine.
Ik heb meerdere malen meegemaakt dat een auto op beninze prima reed, maar op LPG haperde of helemaal niet wou rijden.

Verder komt het ook voor dat de LPG inbouwer, het metaal rondom de tankdop inbouw niet goed conserveert, waardoor er daar binnen enkele jaren roest ontstaat.

Voor mij geen LPG meer.
LPG is super, en van die prijs merk ik echt helemaal niets..
Bij de BP (in Tilburg tenminste en ook die in Oirschot) staat de LPG prijs al circa een half jaar op 59,9 cent.
is echt een half jaar niet veranderd dus was ik enigszins verbaasd toen ik dit bericht las
ik verstook 1080 kg/s aan natuurlijk gas, levert een prima vermogen (6)
Het vreemde aan de prijs van lpg sterk ophoog gaat,en dat we reeds ongeveer 80euro per 3maand aan belasting bij moeten betalen,tewijl de duitsers dit niet behoeven, met dezelfde lpg prijs.
Maar gas blijft heerlijk rijden.Met een PRINS installatie.

Het is immers zo dat benzine RIJDT en lpg GLIJD
Even opnieuw:sorry

Het vreemde aan de prijs van lpg is,dat de prijs sterk omhoog gaat,en dat we reeds ongeveer 80euro per 3maand aan belasting bij moeten betalen,terwijl de duitsers dit niet hoeven, met dezelfde lpg prijs.
Maar gas blijft heerlijk rijden.Met een PRINS installatie.

Het is immers zo dat benzine RIJDT en lpg GLIJD
Ik rij nu bijna een jaar op gas en ik snap niet waarom het gas in 1 jaar zoveel gestegen is terwijl dit millieuvriendelijker is dan andere brandstoffen. ik rij zo’n 18000km/j en dan is gas gewoon goedkoper dan diesel. voor 25 euro rij ik de hele week en dat is nog steeds leuk tanken hoor. die lelijke dop is van mij in de kleur meegespoten van de auto en zit in de bumper. dat was al zo toen ik de auto kocht en ik stoor mij er niet aan. Dat vermogensverlies merk je wel in de lage toerentallen maar verder bevalt mij het prima
LPG is een uitstekende brandstof. Het is alleen voor de meeste autobedrijven te moeilijk. Daarom altijd naar een ECHTE LPG specialist gaan, BODO in Amsterdam Noord of Rijnzicht in Katwijk bijvoorbeeld. Ik rij al zo’n 25 jaar op LPG, heb zelfs een Alfa Romeo 3.0 6 cyl GTV op LPG gehad. Maar ook een Alfasud Sprint Veloce, boxer motor met 4 aparte carburateurs. 4 apart aangesloten inspuit stukken dus! Twee Mitsubishi Colt’s en daarna nog een Ford Mondeo 2.0 en nu een Renault Espace 3.0 automaat. Allemaal zonder problemen op gas, allemaal kilometervreters. Heb nog nooit startproblemen gehad door LPG. Moderne installaties schakelen zelf over op benzine om te starten. De onzin die sommige ‘autokenners’ uitkramen over gas (gas is om op te koken…) komt alleen voort uit onkunde en gebrek aan kennis. Het is heel erg jammer dat LPG als brandstof niet de aandacht krijgt die het verdient van de millieu lobby. Bij een goed afgestelde LPG motor is de uitstoot vele malen minder schadelijk dan bij een benzine of diesel motor. Ach, en die zielige jongetjes die beweren dat de vermogens kromme bij hoge toerentallen minder is durf ik te vragen hoe vaak zij in het normale verkeer ‘in de hoge toerentallen komen’ behalve als ze verkeerd terugschakelen. Autogas is uitstekend en zou veel meer aandacht moeten krijgen! Het is echt een schande dat de prijs voor een liter LPG nu op zo’n 80 Eurocent ligt.
Waar de benzine prijs de afgelopen jaren is verdubbeld, is de LPG prijs meer dan verviervoudigd. Welke milieu minister komt een voor onze schone brandstof op?
Inderdaad is de “wegenbelasting” in Duitsland KFZ Steuer velemale goedkoper als in Nederland € 196,–….. per jaar vooe een Mercedes W211 T-Model de E 230 met 6 Cylinder en 205 PK met een duits nummerbord. In Mei 2011 heb ik de auto op gas LPG laten ombouwen voor € 2200,– met een 65 liter tank. Het gemiddelde verbruik is 12,5 tot 13 liter gas op 100 KM en met Benzine waarvan de 80 liter tank noch aanwezig is verbruikt de auto 10 tot 12 liter op 100 KM. Dat in Nederland veel meer belasting moet worden betaald en als straf noch eens extra belasting moet wodren betaald op auto,s met gas installaties zou bij mijn auto € 2316,00 zijn….. Schandalig….dat is jatwerk van de regering.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).