Details Audi Q5 Hybrid Quattro lekken per ongeluk uit

Auteur: , 33 Reacties

Met de Q5 Hybrid, die in 2011 op de markt komt, maakt Audi zijn eerste seriegeproduceerde 'full hybrid'. Menig autojourno had de wagen op de autoshow van Los Angeles (later deze maand) verwacht, maar hierover zijn tegenstrijdige berichten. Er zijn echter al wel beelden en info van de Hybrid beschikbaar, met dank aan een falende webmaster bij Audi Duitsland.

Gisteravond verschenen de details over de Q5 Hybrid ineens online, en als er eenmaal iets op het internet heeft gestaan, gaat het nooit meer weg (vraag dat maar aan de gemiddelde 15-jarige webcam-breezah). Wat heeft Audi voor ons in petto?

De aandrijving wordt verzorgd door een combinatie van de 2.0 TFSI-vierpitter en een 33 kW sterke elektromotor (achterin). Dit is samen goed voor een maximumvermogen van 245 pk en een dito koppel van 480 Nm. Van 0-100 km/h sprint de Q5 Hybrid in 7,1 seconden terwijl de topsnelheid op 222 km/u ligt. Het LithiumIon-accupakket neemt ongeveer 80 liter in beslag en lijkt boven de achteras geplaatst te zijn. De laasruimte wordt hierdoor gereduceerd van 540 naar 480 liter (de toekomst moet uitwijzen of Wouter er achterin past)

De Q5 Hybrid Quattro moet een voorloper worden van een hybride A8, die in een later stadium als viercilinder limousine hoge milieuvriendelijke ogen moet gaan gooien. (foto’s via Caredge.ru)

Audi Q5 Hybrid Quattro

Audi Q5 Hybrid Quattro

Audi Q5 Hybrid Quattro

Audi Q5 Hybrid Quattro

Bekijk de video op autojunk.nl!

 Audi Q5 Hybrid Quattro



33 reacties

Best goed te doen volgens mij, 245 PK is niet verkeerd.
Hoeveel gaat hij ongeveer wegen dan? Hij zal toch wel iets zwaarder zijn door het accupakket?
Trouwens, 540 Liter naar 480 is toch 60 Liter wat het accupakket inneemt. Terwijl in de tekst 80 Liter staat.
wellicht dat dit is omdat hij wat dicht op de achteras is gemonteerd of is het gewoon een rekenfoutje?
@Barryyy:

wellicht weten ze die andere 20 liter op een andere plaats weg te stoppen.
@Barryyy:

@Sir_smokalot: Kan jij hier misschien wat duidelijkheid over geven?
gedwongenleaser
Jammer dat zulke suv monsters nog verkocht worden. Waar de Q7 een obesitas verschijning is vind ik die Q5 niet verkeerd. Laat die hybride techniek maar lekker op deze manier druppelgewijs door de modellenprogramma’s heen gaan om de uitstoot te verminderen en zodoende dat de ‘echte’ sportwagens hopelijk zolang mogelijk worden gespaard.
‘full hybride’ betekent volledig of 100% op accu. Deze Q5 is nog met de 2.0 TFSI-vierpitter.
@JVC: is volledig niet hetzelfde als 100%?
anyway, full hybrid betekent dat hij ook 100% electrisch kan rijden (met beperkte snelheid/range), bijv. de Toyota’s hybrids.

mild hybrids hebben ook een benzine/electro combi, maar kunnen nooit 100% electrisch rijden.
@Tony: Was ik vergeten te vermelden: de Hybrid schijnt een whopping 3 km elektrisch te kunnen rijden, met een Vmax van 60 km/u.
@sir_smokalot:
En je vergeet op mij te reageren hierboven.
@Barryyy: Nee hoor, ik vergeet niks. Soms duurt het alleen wat langer dan een paar seconden alvorens ik in staat ben om een reactie te geven, vooral als er ondertussen persberichten en ander nieuws binnenkomen. Maar ’t zal wel iets met de digitaliserende maatschappij te maken hebben (antwoord, en een beetje snel graag!)

Maar goed: Ik weet het niet precies, aangezien de info alweer offline is, is het info uit tweede hand. Ik vermoed hetzelfde als wat towi aangeeft.
@sir_smokalot:
Mijn excuses, maar aangezien je eerder op Tony reageerde kwam het zo over. Sorry meneer Smokalot.
Oke, ik begrijp het, de uitkomst zal zich pas tonen bij het uiteindelijke officieel uitkomen van de auto.
Heb je wel al enig idee hoeveel hij ongeveer gaat wegen?
@Barryyy: Ik ga uit van een gewicht van tussen de 1900 en 2000 kg. Er zal Audi sowieso erg veel aan gelegen zijn deze hybride onder de 2 ton te houden.
@sir_smokalot:
Zoveel weegt de normale variant toch ook?
Wat hebben ze dan verwijdert om inclusief een zwaar accupakket op ongeveer hetzelfde gewicht te komen (niet direct als vraag naar jou bedoeld hoor, want je weet er vast ook geen antwoord op, anders stond het wel in de tekst:P)
Daarnet naar de specs gekeken van de Q5 en die kwam met dezelfde 2.0 TFSI 4 pitter op ook 2000Kilo.
@Barryyy: Vandaag plopte er een pb binnen van Audi met extra info, en ziehier: ze hebben ‘m inderdaad onder de 2 ton kunnen houden:



Despite the generous level of standard equipment, the Q5 hybrid quattro with its curb weight of less than 2000 kg (4409 lb) is the lightest hybrid SUV on the world market. All its hybrid components add less than 130 kg (286.60 lb) extra weight.




It’s good to be right :)
Heeft iemand al een onderzoek gevonden waar ze die mini-hybrids vergelijken met de normale modellen (uitstoot en verbruikt). Ik kan me namelijk maar nauwelijk voorstellen dat voor normaal gebruik deze Q5 zuiniger zal zijn dan de normale TFSI. Ok zaken zoals het het aantal PK noemen snap ik niet: als je zo’n ding koopt maakt t je toch niet veel uit hoe hard dat ding optrekt; het kost dan alsnog veel bezine (ook als je 220 rijdt).
@jvc

Een hybride is een nauwe vermenging van twee ongelijksoortige delen. Dus een hybride is altijd bij auto’s een menging van elektro en verbrandingsmotoren..
Het scheelt ongeveer 30 gram per kilometer, dan mag het de belastingbetaler iets van 90 Euro kosten. Wel weer een interessante nieuwe configuratie, maar die accupakketten worden steeds complexer lijkt het wel, de dingen zijn erg gevoelig voor temperatuur.
Haha looks like he’s uninployed now :-p

On topic:

Die Q5 is gewoon nice, mooi dat ze hem verder ontwikkelen
Als ik de plaatjes goed bekijk, lijkt het toch of de e-motor gewoon voorin zit. Waarom anders die kabels?
Kan me niet voorstellen dat je een e-motor los van de andere motor in een auto zet. Er moet enige verbinding met elkaar zijn omdat goed samen te laten werken. Kabels zijn dan voor communicatie of stroom?
@Relief:
Verwacht dat de elektromotor ook voorin is gepositioneerd toch? Ik weet dat in de tekst achterin staat, maar ik zie hem niet. Wellicht dat ik het mis heb, maar als de elektro motor achterin ligt, hoe combineert hij dan zijn samenwerking met de 2.0TFSI? Als ik het in mijn hoofd beredeneer dan zou de elektromotor bij de motor liggen om makkelijk met elkaar samen te werken, en van daaruit eventueel de 4wd aan te sturen. Als de elektromotor anders in zijn eentje zou moeten werken( 3km) dan krijgt hij toch nooit al zijn kracht over alle 4 de wielen?
@Barryyy:

Dat zeg ik toch ook, kabels voor communicatie?
@Relief:
Ja maar alsnog, zulke relatief gezien dikke kabels voor communicatie?
@Laurens/others: kabel vanaf de accu om de benzinemotor (die cvoorin zit) te starten?
Die dikke as van voor naar achter is best in staat een goede samenwerking tussen benzine en elektro te bewerkstelligen. Overigens werkt het ook best zonder zo’n as: Hybrid4 van PSA (binnenkort ook toegepast door BMW)
Laasruimte?
uh, kapitale denkfout van de massa:
– SUV = zwaar, hoog (meer weerstand), 95% van de tijd niet gebruikt waar die in eerste instantie voor bedoeld is.
+ Hybride zorgt voor lager verbruik, minder uitstoot en (agv 4×4) meer energie opslaan dan bij normale auto’s.
– Hybride maakt auto wéér zwaarder.

Mag hopen dat we dit snel gaan terug zien in een meer logische auto, géén SUV maar een sedan of desnoods station. Makes more sense!
Hybride of niet. Het blijft een lelijk merk met lelijke modellen.
Ik kan er nog een nieuwtje aan toevoegen: dit wordt de eerste hybride voor sjappies. Zouden ze met groene pet gaan rijden?

Leuk idee trouwens hybride door elektro op de achterwielen. Eerder gehoord, dat wel.
Maar het belangrijkste detail hebben ze toch lekker binnenshuis weten te houden: Het verbruik. ;)

@majinstar: Verrassend joh.
Dit wordt een van mooiste hybrides tot nu toe.
en een goeie.
@philipzuidijk: dat moet nog maar blijken (Cayenne en Touareg vielen ook tegen). Ik denk dat je met een dure hybride een veel zekerder gok doet.
Netjes gedaan die Duitsers.
Alleen jammer dat het niet in het Nederlands is.
Maar qua Visueel ziet het er goed uit, moet ik zeggen.
Alleen een minpuntje.
Jammer dat ze de banden niet hebben geanimeerd als hij naar links of naar rechts stuurt.
Maar over het algemeen goed gepresenteerd.

Klasse :D
@RECHNY: Nu je het zegt, die voorwielen. Dat is zo’n trucje dat altijd gebruikt wordt omdat het er dan ‘dynamischer’ uitziet.
Tja, misschien is het gewoon fake. ‘Lekken’, pfff…
@Sir_smokalot:
Heb hier net het boekje Respons van de VAG dealers. Even voor de duidelijkheid: De elektromotor is wel degelijk voorin gepositioneerd, duidelijk aangegeven bij het plaatje in het boekje. It’s certainly good to be right.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).