Dit is de Zonda RAK – wederom een eenmalige Pagani

Auteur: , 53 Reacties

We hadden de Zonda Uno & Zonda HH al en onlangs werd er wéér een one-of onthuld: de Zonda 750. Horacio Pagani heeft daarna niet stil gezeten, want opnieuw is er een unieke supercar uit zijn koker gerold. Maak kennis met de Zonda RAK.

Het uiterlijk heeft nog het meest weg van een Cinque, en waarschijnlijk is-ie daar grotendeels ook op gebaseerd. Officiële specs & foto’s zijn nog niet onthuld, maar op Teamspeed zijn de eerste (officiële) renderings al wel voorbij gekomen. De twaalfcilinder in V-vorm (afkomstig uit de schappen bij AMG) levert een vermogen van 702 Italiaanse raspaarden. Sprinttijden en een topsnelheid zijn nog niet bekend.

Opvallend is dat de geelgeile Pagani nu al te koop wordt aangeboden bij een Duitse dealer genaamd Autosalon Singen (advertentie) en er al 90 km op de tellerklok staat. De eerste eigenaar zou ‘m na 10 kilometer al van de hand hebben gedaan. Waarschijnlijk omdat het financieel iets te hoog gegrepen was. Dan kan goed kloppen, want de Italiaan staat nu voor het luttele bedrag van 1.849.000 te koop bij onze Oosterburen.

Update: we hebben meer specs van deze Pagani RAKker. Ook zou het de laatste versie van de Pagani C12 ooit zijn:

Neufahrzeug mit Überführungskilometer und ggf. Formalzulassung
Der Pagani Zonda RAK “The ultimate road going Zonda” ist der letzte Pagani Zonda der Baureihe C12, welcher mit weiteren technischen Verbesserungen gegenüber den Pagani Zonda Cinque ausgestattet ist!
Hubraum: 7300 cm³
Leistung: 516 kW / 702 PS
Höchstgeschwindigkeit: 350 km/h

Verbrauch innerorts: 19,4 l/100km
Verbrauch ausserorts: 19,4 l/100km
Verbrauch kombiniert: 19,4 l/100km
CO2-Emission kombiniert: 463 g/km



53 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Normaal gesproken, bij elk willekeurig ander merk, zou ik nu zeggen dat dit pure uitmelkerij is van een bepaald model. Maar Pagani.. Dat is gewoon altijd pure porno.
@jzaero: het is ook niet Pagani die met de special editions komt, maar de klant met een grote zak geld die nog een Zonda wil, teriwjl de productie eigenlijk al gestaakt was.
laf ding….
zo .. dat wil je niet als bedrijfsvoorraad hebben staan ..
@lincoln:
Kijk voor de lol ff naar de bedrijfsvoorraad van Autosalon Singen! Die Pagani is niet de enige exoot daar, het stikt ervan. Je kan je ogen uit kijken daar, tis alleen zo verschrikkelijk ver rijden, ten zuiden van Stuttgart en ten westen van Basel! 750km vanaf Amsterdam.
Snap niet waarom ze aan die krachtpatsers als Pagani en Bugatti geen mooie vormgeving geven. Lijken wel Ruimtescheepjes uit een slechte Sci-Fi film uit de jaren ’70.

Maar ja, dat is subjectief natuurlijk. Zou er wel eens mee willen knallen met dit monster.
@QQQQQ: Ik geef jou gelijk, ik snap niet waarom iemand een pagani mooi vindt, hij is niet gemaakt om mooi te zijn.
de enige gelijkenis met een straatauto zijn de 4 wielen
@QQQQQ: Jij bent meer van de veilig gedesignde eenheidsworst?
@QQQQQ:

Jij rijd er eentje uit de VAG groep? Een golf natuurlijk, want die heeft iedereen, dus dat kan geen miskoop zijn!
@QQQQQ: de Zonda is voor mij het ultieme industrieel ontwerp. Praktisch zowat alles handgemaakt, gewoon prachtig.
Ik meen een aantal reacties hier op autoblog te herinneren dat aangaf dat als zo’n auto te koop staat bij een dealer het niet om financiële malaise gaat, maar om belastingtechnische redenen ofzo. Somebody help me out.
@Zephyr:

tis een aardige verlies post in de vorm van dood kapitaal ..
daar moet een voordeel aan kleven ..

zal er later wel effe op terug komen ..
er zijn nml vrij veel rare constructies ..
@Zephyr: dat is dus een broodje aap verhaal. Je betaald hoogstens geen wegenbelasting, maar daar zullen ze niet wakker van liggen ;)

Deze auto’s staan alleen maar te koop omdat de eigenaren ze kopen als investering en er winst op willen maken.

Ik durf zelfs te wedden dat deze Pagani nog niet gebouwd is. De eigenaar besteld een Pagani, zet em gelijk te koop (met winst) en hoopt dat iemand hem koopt van hem.

De levertijd van zo’n auto is verschikkelijk lang en veel mensen (vooral mensen met geld) hebben geen zin om lang te wachten. Die willen meteen rijden. En daarom zijn er altijd wel mensen die hun ‘wachtplaats’ op de lijst verkopen. En als hij niet verkocht wordt kan hij er altijd zelf nog mee rijden.

Die 90 km op de teller zijn gewoon delivery miles. Oftewel de stand die op de teller staat als je hem van de fabriek krijgt.

Dit is overigens de laatste Pagani C12 die ooit gebouwd is.



Neufahrzeug mit Überführungskilometer und ggf. Formalzulassung

Der Pagani Zonda RAK “The ultimate road going Zonda” ist der letzte Pagani Zonda der Baureihe C12, welcher mit weiteren technischen Verbesserungen gegenüber den Pagani Zonda Cinque ausgestattet ist!

Hubraum: 7300 cm³
Leistung: 516 kW / 702 PS
Höchstgeschwindigkeit: 350 km/h

Verbrauch innerorts: 19,4 l/100km
Verbrauch ausserorts: 19,4 l/100km
Verbrauch kombiniert: 19,4 l/100km
CO2-Emission kombiniert: 463 g/km


@robbie: Hopelijk maak je een grapje want op die turbogemotoriseerde C9 zit ik echt niet op te wachten. De C9 is bovendien lelijker met zijn veel minder spitse neus, bijna Bentleyèsque. :?
@robbie:
auto’s worden gereset voor aflevering, daarom altijd op 0km nieuw.

je kan 1000-2000km rijden voor aflevering en hem dan nogsteeds met 0km nieuw verkopen;)
Ik zie geen verschil met de andere Pagani’s
Ik zie geen verschil met de andere Pagani’s behalve de kleur!
@Jokkebrok: Ik ook niet! Kan Autoblog niet aangeven wat er anders is? Ik zoek me helemaal scheel en ik haat die “zoek de 7 verschillen” plaatjes.
@QQQQQ:

Jij ziet zeker liever zo`n ogenstrelend VAG product…
gedwongenleaser
@wouter: hij benoemd TEVENS de Bugatti Veyron… waar valt dat ook alweer onder? lezen is hier met regelmaat een kunst. Als je de, onderhand, standaard VAG-bash wilt gebruiken, gebruik hem dan in ieder geval op het goede moment…
@gedwongenleaser:
Bij het ontwerpen van de Veyron was het van uitermate groot belang dat de designelementen van de Bugatti`s van vroeger zeer duidelijk terug kwamen, maar dan in een modern jasje. Daar draaide het ontwerp immers om, toch? Of ben je dat vergeten? Deze design-eis maakt het dus duidelijk geen typisch saai VAG-design ondanks dat het onder leiding van Volkswagen is ontworpen, hetgeen de liefhebber natuurlijk direct opvalt maargoed, dat terzijde.

Lezen is zoals je aangeeft inderdaad een kunst, iets in de juiste context plaatsen ook. Door je poging om mij op de (volgens jou gemaakte) fout te wijzen laat je echter duidelijk merken dat je dit nog niet onder de knie hebt.

Dus… Als je iemand op de -onderhand gebruikelijke- plaats wilt zetten, zorg dan tenminste dat je je feiten kent.
gedwongenleaser
@wouter: Ik probeer je helemaal niet op de plaats te zetten (geen nood dus om bijdehand te gaan doen), ik reageer kort door de bocht op een ongegronde opmerking. Na de zoveelste sarcastische VAG opmerking (die hier ook gewoon uit de lucht komt vallen) ga ik niet meer de moeite nemen inhoudelijk te reageren. Schijnbaar is er bij jou wel sprake van de nodige diepgang dus had ik een dergelijke geirriteerde en zinloze reactie beter bij 1 vd andere 20 zinloze VAG opmerkingen kunnen plaatsen.
Wat betreft je inhoudelijke reactie: Helemaal eens.
@gedwongenleaser:
:D Je reactie siert je…
Overigens begrijp ik je reactie wel, er wordt immers vaak maar wat geroepen, maar ook ik neem steeds minder de moeite om een en ander inhoudelijk toe te lichten. Ik irriteerde mij slechts aan de beschuldiging van jou kant dat ik niet goed gelezen zou hebben, hetgeen niet aan de orde was :D
Zand erover ;)
@gedwongenleaser:
Geen reactie meer? jammer…
ik heb toch liever zo’n zonda dan een dood simpele auto.
ontopic: wat een gaaf ding!
@mauro:

da,s ook toevallig .. hij staat te koop ..
Begint wel erg op uitmelken te lijken ik bedoel ander kleurtje is niet gelijk een special
@Pino143

De meeste auto’s die Autosalon Singen verkoop worden in opdracht van een klant verkocht. Zij pakken daarop een marge. Dus denk niet dat al de genoemde auto’s bedrijfsvoorraad zijn. Dat zijn ze namelijk niet. De rente die je bij de bank zou moeten betalen over een lening voor die bedrijfsvoorraad zou dusdanig op de winst drukken dat het hele plaatje bijna niet rond te krijgen is. Een dusdanig hoog eigen vermogen is in mijn optiek ook een illussie.

on-topic: De Zonda blijft een fantastische auto en die one-offs zijn gewoon leuk. Dat maakt elke auto lekker uniek.
Ik hoorde uit betrouwbare bronnen dat een prius meer koppel heeft dan deze Zonda!
Het wordt tijd dat er een compleet nieuwe Zonda komt, want deze ben ik beu gezien. Eén klein detail wijzigen en het krijgt een melding op AB. Ze lijken wel in slaap gevallen daar bij Pagani.
@Eric: zonda wordt binnenkort vervangen door de c9
Das teveel geld voor een exclusieve auto die niet moeder’s mooiste is en ook nog eens beschikt over een spuuglelijke Sjonnie Gay spoiler. Voor dit geld koop je een aantal mooie auto’s samen die kwa uiterlijk mooier zijn.
Heerlijke hardcore automotive pornografie. 8) Wederom niet geschikt voor jeugdige kijkers.
Ik had haar liever in naaktblauw carbon gezien zoals de Zonda HH. :twisted: Was ik maar multimiljonair had ik ongetwijfeld ook een unieke Zonda besteld.
gedwongenleaser
OT: Iedere Zonda is mooi, deze ook. Maar persoonlijk niet de mooiste, die HH heeft meer mijn voorkeur.
Een welgemeend “Boeiuh!” wordt hier vast niet goed ontvangen, wel? :|
Zonda’s zijn leuk omdat ze extreem zijn. Maar om een andere kleurstelling en een paar cosmetische aanpassingen, nu een eenmalige Pagani te noemen..hmmm. Ik denk dan dat ze het allemaal zijn want veel dezelfde zal je niet tegen komen.
Dit is overigens de allerallerallerallerlaatste Pagani C12 die gebouwd is/gebouwd gaat worden. (aldus de verkoper).
@robbie: zeggen ze puur om de gewildheid te verhogen. Als een volgende bobo met een grote zak geld komt gaan ze dat echt niet afwijzen :)
@ henkie en bassie : Zo’n eenheidsworst is een R8 nu ook weer niet. Maar wel eentje uit de VAG groep. Als je kan lezen, zie je toch dat ik subjectiviteit heb aangehaald. Je moet me toch niet aanvallen omdat jullie wel te vinden zijn voor dit gedrocht. Groet
@QQQQQ: Over de R8 zijn al menige discussies gevoerd waaruit blijkt dat het de beste, ultiemste, veiligste en vooral saaiste “super”car is.

Overigens is het design ook niet bepaald uniek met z’n platgeslagen A3/A4/A5/A6/A8 neus, om nog maar niet te spreken over de aanwezige “doorn in het oog” tjoener ledjes.
@QQQQQ
Wat wil jij dan?
Een Citroën met 900pk?
ik heb de UNO al gezien, nu de rest nog spotten en dat is klaar
ziet er super uit! nu nog hopen dat ie het geluid van de R meekrijgt :D
HALLELUJA!
@Wild2Mild: Amen.
Ik vind zo’n gele best lekker hoor :P
28 oktober een factory tour gehad… op de R&D afdeling nieuwe type Zonda gezien, stonden 2 body’s en de nieuwe carbon delen.
Waren aan het opbouwen met de Pagani ‘Brutale’, de typeaanduiding stond namelijk op het dashboard.
Bovenstaande RAK niet gezien:(
De Uno en de R stonden nog in de showroom…
@Ivan: lijkt ie op de ‘oude’?
@Jimmie, je kon er weinig uit wijs worden….. raamlijn was iets ‘uitgerekt’ en scherpere hoeken.. lijkt er uiteraard wel op… motorkap en kofferklep die er stonden waren gestickerd met CX in het geel… Terwijl hij C9 moet gaan heten?
Maar alles was top secret, kon enkel een paar keer stiekem kijken… maar ze hadden het door dat de lange Hollanders teveel keken, dus werd het grote scherm verder geschoven, zodat we niks meer zagen.
Zo’n fabrieksbezoek is zeker aan te bevelen!
@ Autoblog:

Jullie zijn de Zonda Tricolore vergeten.
Dat is juist de mooiste one-off van allemaal!
Pagani blijft de Zonda maken op verzoek dus er zullen nog wel meer ‘one-offs’ volgen.
I <3 Pagani… Dit is gewoon een prachtwagen… Hopelijk volgt er binnenkort een videotje met een concerto van het uitlaatgeluid… :-)
Even offtopic: Is boygeorge verdwenen ofzo?
OT: pagani hou alstublieft op met deze uitmelkerij.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).