Niet alleen Alfa Romeo staat op het verlanglijstje van de 73-jarige VAG-koning, Ferdinand Piëch zou ook wel interesse hebben om Ferrari te kopen. VW heeft immers geld genoeg. Met alleen een aandeel in de Italiaanse autobouwer zou hij trouwens ook al genoegen nemen.
Het is allang geen geheim meer dat Ferdi het merk Alfa Romeo graag zou inlijven in de portfolio van VAG. Maar volgens het blad Manager Magazin wordt de oude baas pas echt wild van Ferrari. Het bezitten van Lamborghini & Bugatti is blijkbaar niet genoeg. En ook na de overname van Porsche houdt zijn koopzucht niet op. Nee, het Steigerende Paard, dat is wat hij wil.
Volgens analisten zou Ferrari op het moment tussen de 2,3 en 3,5 miljard euro waard zijn. Een jodenfooi vergeleken met de kasreserve van 19,6 miljard euro’s die VW momenteel in huis heeft. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat Ferrari-eigenaar Fiat zomaar instemt met het lumineuze idee van Piëch. Sterker nog, in september ontkende Fiat-CEO Marchionne dat hij Ferrari wil verkopen.
Dat Sergio Marchionne geen zin heeft om Ferrari (de meest winstgevende Fiat-dochter) te verkopen is begrijpelijk. Maar er gaan al wel geruchten dat hij een deel van Ferrari in de verkoop zou willen gooien. Op die manier heeft hij weer cash om het aandeel in Chrysler (nu 20%) te kunnen vergroten. En zoals eerder gezegd, met alleen een aandeel in Ferrari zou Piëch ook al genoegen nemen. Laat het even rustig op je inwerken: VW die deels eigenaar wordt van Ferrari. To be continued… (via autonews)
Brrr… :|
Gelukkig komt het nieuws van een Amerikaanse geruchten/roddelsite, die zitten er elke keer naast wat betreft de Italiaanse geruchten.
@Jimmie: Nee, het nieuws komt van het Duitse Manager magazin…
@Jimmie: en ook Automotive News zou ik niet willen omschrijven als een “Amerikaanse geruchten/roddelsite”…
Blijkbaar is er niks meer heilig. Geld brengt je blijkbaar dus toch niet overal. Beetje triest is het wel dat je naast lamborghini en Bugatti blijkbaar niet genoeg hebt.
En dat Alfa verhaal…zie het niet zomaar gebeuren eerlijk gezegd, maar de tijd zal leren.
Misschien kan SEAT weer terug naar Fiat (net zoals vroeger)
@De_Buurman:
Nee niets is heilig als je geld hebt, je laat je superjacht in Monaco met volle bemanning voor de kant liggen terwijl je er nooit komt.
Je hebt een private jet die weg staat te roesten op het vliegveld
Je koopt Ferrari omdat je er toch de poen voor hebt.
Welkom in de wereld van de rijken ;)
@De_Buurman:
geld = heilig .. de rest is een grap ..
Volgens mij zijn ze daar in Duitsland erg bang voor het potentieel van Alfa Romeo, Maserati en Ferrari. Als ze wat te zeggen hebben kunnen ze de kleine Maserati en de SUV van Maserati tegen houden.
@jos:
Zo hebben ze ook schrik van Suzuki? Denk eerder dat ze zoveel mogelijk ‘interessante’ (om diverse redenen, niches waarin ze niet actief zijn of geschiedkundige waarde) proberen in te lijven.
@Stijn: Suzuki heeft een marktaandeel van 50% in India. Reden genoeg voor VW om Suzuki over te willen nemen. En ze kunnen zelf geen winstgevende kleine auto’s maken.
Haha jodenfooi!!!
Porsche heeft ook een steigerend paard… Nah iets minder steigerend. Of wil hij gewoon alle merken met een dier in zijn logo overnemen?
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE dan rijden er straks mischien ooit nog wel petjes in die mooie bolides…. ik vind juist dat italianen italiaans moete blijven en niet in bezit moeten raken van de duitsers!! laat staan de VAG! fuck piech :D
@spykerboy: In Lambo’s rijden ook geen petjes. Het heeft lambo geen windeieren gelegd om door Audi bestuurd te worden. Zolang ze hun zin mogen blijven doen qua techniek en ontwerp mogen ze wel een deel(tje) bezitten. En daarbij, die Ferdy is al op gezegende leeftijd dus geen schrik….
@Eric: tja maja dr zit ook wel een prijs verschil tussen een lambo en ferrari, een lambo is toch veel duurder, maar je kan nu ondertussen al redelijk goedkoop een mondial oppikken (beginnen bij 17,000 op moment) als ik me bmw niet had gekocht had ik die wel kunnen betalen (niet dat ik een petje draag) maar petjes willen over algemeen een vag hebben dusja…. :P
@Eric: Als er 1 supercar-merk is met petjesvolk is het toch wel Lamborghini hoor ;)
@Eric: In Lambo’s rijden geen petjes zei je?
http://www.autoblog.nl/archive/2010/11/08/hoeveel-geld-past-er-in-een-murcielago
@Peter: kunt van 50 cent zeggen wat je wil, maar hij schijnt toch wel smerig veel geld te hebben.
Daarnaast raad ik u aan om de aflevering van MTV cribs te bekijken waarbij ze bij 50 thuis zijn. Let ook vooral op zijn auto’s, jawel, het zijn grotendeels Ferrari’s.
Wat ik bedoel te zeggen, er is niet één merk waar “Petjes” geil van worden. Daarnaast wordt bedoeld met “Petjes” jonge gasten die heel stoer de wereld in kijken vanuit hun Honda Civic. Deze groep bevindt zich ook helaas niet in een inkomsschaal die zich een Ferrari, Lamborghini of andere exclusive auto kunne veroorloven.
Ik wil ook een Ferrari.
inderdaad goed gezegd
Dat ze Alfa Romeo willen hebben snap ik nog en zou fantastisch zijn. Dat ze een aandeel in Ferrari willen snap ik niet want ze hebben al Lamborghini, Porsche en Bugatti. Wat dat betreft hebben ze al een groot deel in het sportwagen segment. O wacht, net als vroeger hebben de Duitsers dan toch de drang om alles te overheersen. Niet doen dus Fiat !!
Elke niet-Italiaans bedrijf moet wat mij betreft met zn fikken van Ferrari / Alfa Romeo / Maserati afblijven.
Dat Fiat en Lancia met Chrysler samen gaan werken is al erg genoeg :-(
@birdboy:
zei je dat ook niet over die 10-tal andere Italiaanse toko,s ??
@birdboy: haha Een deel van de Ferrari aandelen van de autobouwer en F1 team zijn al in handen van de Arabieren.
Waarom denk je dat Ferrari “ja doe maar” zei over dat treurige thema park in de f*cking woestijn???
@birdboy: goed gezecht!
een kasreserve van 20 miljard !!
een kasreserve van 20 miljard !!
zo .. dan ben je echt een ouwe taaie onderhandelaar ..
@lincoln: Pff, ik heb dat ook. Maar het staat geblokkeerd tot ik 288 jaar ben.
Ik moet er niet aan denken. Dan koop ik geen Ferrari meer! ;)
waarom oke niet als je het hebt
Een meerderheidsbelang zou dodelijk zijn voor de concurrentiestrijd tussen Lamborghini en Ferrari. Van Porsche en Bugatti zou je kunnen zeggen dat ze tot op zekere hoogte vooral in verschillende segmenten actief zijn, behoudens een gelimiteerde overlap bij Porsche.
De differentiëring zou artificieel worden, want vooral geen eigen broodroof. Daar waar ze nu vooral wél in dezelfde vijver proberen te vissen.
–
Tegen die tijd moet Kroes SE 2.0 daar maar een flinke boom voor steken.
Wat een eyeopener voor alle Ferrari fanboys nu blijkt dat Fiat Ferrari ook gewoon ziet al een inkomsten bron.
Net als Ferrari zelf, heel dat passie en emontie gezeik is 1 grote marketing truck een hele goede daar gaat het niet om.
Ik lach me de ballen uit de broek als Ferrari voor 20% van Vag wordt.
Misschien stoppen ze dan wel eens met affikken.
Och wat een heerlijk vooruit zicht.
@Merry en reinier73:
I hoorde dat VAG nog druk doende is de fakkeltechnieken van de R8 onder controle te krijgen. First things first.
@Merry:
lieve @Merry ..
zou je jouw opinie betreffende Ferrari-slaveboys kunnen herzien ..
slave-boys in het algemeen doen niet aan “open eyes” ..
dank u ..
@lincoln: Lieve???ben je nou toch uit de kast gekomen???
Misschien heeft Piëch wel een oplossing voor het spontaan ontbranden van een ferrari. Van mij mag hij wel een aandeel kopen
@reinier73:
Of hij legt er een zelfontbrander in wat natuurlijk heiligschenis zou zijn.
Als heeft vw ook nog altijd geen diesel in de lambo of bentley gelepelt dus mss is het toch veilig.
@Hupke: Ja maar dat zal ook niet lang meer duren zeker? Diesel is geen schande.
Wat een geleuter zeg van spijkerboy en co.Handen af van Ferrari, petjes rijden VAG en kopen dan een Ferrari omdat het ingelijfd wordt. Wat een bullshit zeg. Je koopt Ferrari of een andere supercar voor de beleving, het uiterlijk of voor je midlife crisis. That’s it. De rest is bijzaak en niet echt belangrijk.Trouwens wat is er groots aan een autobouwer die eigendom is van Fiat, een bouwer van leuke boodschappenauto’s. Ik bedoel maar.Grow up of ga een blokje om met je scooter.
@i-love-v60:
kopen ??
daar doen we hier niet aan hoor ..
wel maken we perfecte bedrijfs analyses ..
@lincoln: Wat een koning-opmerking! Helemaal top!
In 1963 wilde Henry Ford Jr ook al Ferrari kopen.
‘Can we buy those red cars?’ vroeg’ie toen’ie in Le Mans op bezoek was.
Het ging niet door en de Ford GT 40 was Henry’s revenge.
Ferrari zelf was niet of nauwelijks geinteresseerd in zijn productie auto’s, hoe mooi sommigen ook mogen zijn.
Hij vertelde opelijk dat er altijd 400 gekken op de wereld waren die Ferrari wilden rijden.
Ferrari wilde racen & winnen !
Volgens mij heeft die Piëch last van aderverkalking.
Het wordt tijd dat ie naar het bejaardentehuis gaat.
Iedereen die een bedrijf bezit wil Ferrari, het is in veel opzichten het beste bedrijf dat er bestaat. Wederom stemmingmakerij op autoblog.
@JPM: vertel ze dan eens?
Ze werken niet hard en hebben een uitgave waar je een rol beroerte van krijgt.
Ik heb een bedrijf en geen haar op me hoofd die Ferrari aandelen wil hebben, de winst is mij te laag.
Doe dan maar Coca Cola, Red Bull of MacDonalds zijn wel voor vetzakken maar die maken pas winst!
Of Toyota of misschien wel Vag…
@Merry: Ferrari is zo speciaal omdat ze zelf hun verkoopaantallen kunnen bepalen alsmede hun prijzen waaronder die aantallen verkocht worden. Ik ken geen ander bedrijf dat dat kan. Ow en noch Coca-cola, Volkswagen of Toyota is zo winstgevend als Ferrari. 18% van hun omzet is netto-winst en dat is inclusief de miljoenen die ze in de Formule 1 stoppen. Ik denk dat het bedrag anders dichter bij de 25% ligt en dat is ongekend.
@JPM:
zo zo .. da,s inderdaad “speciaal” ..
en realiteit overkomt louter een ander zeker ..
@lincoln: noem er eens een dan?
@JPM:
ik ga er vanuit dat je een grapje maakt ..
@lincoln: zeer zeker niet
Zal ik nu ook maar bekend maken dat ik ook wel een aandeel in Ferrari zou willen?
zal mij een worst wezen als ze zich maar niet met de modelpolitiek en het management gaan bemoeien. een beetje extra cashflow uit duitse handen zou ook voor Ferrari niet slecht zijn. als ze Ferrari maar de vrije loop laten gaan en er flink op los laten construeren en daarbij Lamborghini beconcureren. als ze zich er wel mee gaan bemoeien, dan heb ik het liever niet.
@ spykerboy : Een Ferrari Mondial? ja kom op zeg dat is de Porsche 914 van Ferrari. Verder is een Ferrari of Porsche kopen 1, er één onderhouden en rijden is 2 dat leer je nog wel. Verder kan geen petje zich veroorloven dus maak je geen zorgen daar verdient BMW weer aan. Voorts is geen Italiaans bedrijf meer 100% Italiaans. Iets wat ik als liefhebber niet erg vind mits ze haar eigen ideeën kan blijven implementeren. Heeft het Lambo windeieren gelegd? Ducati in ’98? Grote Italiaanse confectieateliers worden overgenomen door Chinezen. Ach…uiteindelijk is niets wat het lijkt.
Zo erg als wat Fiat met Lancia heeft gedaan kan het nooit worden. Ik zou zelfs bijna willen pleiten voor een evacuatie van Alfa Romeo, Maserati, Ferrari en Abarth naar andere concerns (uiteraard onder de voorwaarde dat ze grootendeels autonoom blijven), voordat dat ook gerebadgede Chryslers worden.
ferrari en lambo onder dezelfde baas?, dat staat niet
Maar wat nou echt belangrijk is, waar kan ik een grotere foto bekijken van die dame op die Ferarri?
@BoBsaget: Fuckja, da’s waar ook, dáárom klikte ik op dit item. Heb ik me gewoon laten afleiden door al die prietpraat…! ;-)
Nee aub niet zoals bij Lamborghini !!!! Ik zie echt geen Ferrari met Audi onderdelen/design…. Duitsers afblijven !!! Ferrari is oer-Italiaans en zo moet het blijven…
Snap eigenlijk niet van Fiat. Wie doet er nu zijn best renderende firma weg voor een merk als Chrysler ?
Enzo draait hem om in zijn graf !
@werner: Wat ik niet snap is dat er mensen zijn die alles letterlijk geloven wat autoblog schrijft. Bij autoblog werken wat studenten die wat bijverdienen door wat stukjes te schrijven voor autoblog, het zijn geen journalisten.
Fiat heeft geen intentie om Ferrari te verkopen. Maar ze willen een minderheids belang van Ferrari naar de beurs brengen om zo 16% in Chrysler te kopen. Een strategische stap dus. Het feit dat jij en ik en VW dan aandelen van Ferrari kunnen kopen wil niet zeggen dat er ook maar iets veranderd in het bedrijf. Ferrari blijft van Fiat al koopt VW alle 24% van de verhandelde aandelen.
Misschien moet je ook voor jezelf leren te denken in plaats van autoblog te beschouwen als bron.
Wel leuke meid op die foto !
Nou sommige vag jongens worden helemaal wild. Die braadworst kan natuurlijk lullen, denk je nu echt dat ze dat in Italië laten gebeuren? Dream on…duitsers kunnen auto’s maken die goed in elkaar zitten, verder is het niks. Als de oversteek naar de USA goed verloopt wordt FGA een grote speler, daar is hij bang voor. Verder een receptje ritalin voor deze man.
@lincoln. Perfecte bedrijfsanalyses. Gewoon slap gelul bedoel je. Gewoon morgen weer naar school gaan en goed opletten, misschien wordt het wel wat…….over een jaartje of 100.LOL
“Een jodenfooi ” Ik lag dubbel!
599 Bluemotion anyone? :D
@El-Loco: Haha, ja, zoals ze gedaan hebben met de Murcielago Supervelo.. of wacht even..
ik zou het een deuk in het imago van Ferrari vinden.
Misschien is het tijd om te stoppen voor Dhr. Piech. Sommige dingen zijn niet te koop al heb je er wel het geld voor. Ferrari moet gewoon italiaans blijven net als Alfa Romeo en Maserati. Als je dat niet snapt ben je waarschijnlijk al aan het dementeren.
Krijg net een mail van Ferrari.com: ‘Participate in Ferrari Christmas’ LOL :D
Vandaag de Duitsers of morgen Chinezen, ik zou het wel weten.
gvd
weer en merk dat verkloot gaat worden
Tja, Duitsers houden nou eenmaal van annexeren… Gaat er moeilijk uit bij die jongens!
;)
@Svenska_Aeroplan_AB: lol, je zou denken dat ze zouden beginnen met een Pools automerk. Benieuwd wanneer ze een Lada front gaan beginnen.
Volkswagen
Audi
Seat
Skoda
Porsche
Bentley
Bugatti
Lamborghini
FAW (First Automobile Works in China door Chengdu te hebben uitgekocht)
Karmann (autofabriek / design oplossingen)
Cosworth (VW kocht Engineering division na afsplitsing Race division)
Volkswagen Trucks (T5, Crafter, Constellation)
Volkswagen Campers
Volkswagen Individual (apart onderdeel binnen VW bouwt VW’s compleet naar wens klant bouwt onder andere Touareg W12)
Volkswagen Motorsport (rally autos o.a. parijs-dakar)
Volkswagen Bank (financiering & leasing)
The Global Mobility Holding B.V. (100% eigenaar van Leaseplan)
Volkswagen Insurance
Volkswagen Marine (scheepsmotoren)
Euro Mobil (autoverhuur)
ABT (Tuner)
MTH (tuner)
VOTEX (auto accessoires)
SITECH (autostoel fabrikant)
NIRA Dynamics AB (Veiligheids systemen)
VW Wohnungs GmbH & Co. KG (prefab woningen)
NEULAND Wohnungsgesellschaft (bouwbedrijf)
LivingSolids (Virtual training systems)
LOCATOR Grundstücksvermietungsgesellschaft (Ontwikkeling en verhuur van kantoorparken)
PDB (chrash test dummy’s)
SWV IT services (zweden producent van dataprocessors)
Lion air services (luchtvaart maatschappij)
Carmeq (software en systemen)
VfL Wolfsburg-Fußball GmbH (voetbal club)
Theater der Stadt Wolfsburg (stadstheater)
MAN
Scania
Steyr (trucks onderdeel MAN A.G.)
Star (trucks onderdeel MAN A.G.)
ERF (trucks onderdeel MAN A.G.)
Italdesign (designhuis ook wel bekend als Giugiaro)
Volkswagen Ketchup (aparte fabriek geen grap)
Volkswagen Curryworst (idem)
Suzuki (minderheids belang van 19,9%)
SAIC (autofabrikant China minderheidsbelang)
Was ff zoeken maar wou het nu wel eens weten hoe groot VW eigenlijk is. Let wel dit is nog niet alles maar vond het welletjes zo… Maar voor Ferrari zal ook nog wel een plekje zijn.
@RobinS: je lijst klopt niet helemaal hoor ;) Wat ik even zo snel zie:
FAW = parter van VW, VW is geen eigendom daarvan. Ze werken samen in een JV.
LeasePlan: VW is voor 50% eigenaar. De overige 50% is in handen van Fleet Investments B.V.
En zo zal er ongetwijfeld veel meer niet kloppen…
@robbie:
Wou ook alleen aangeven waar VW een vinger in de pap heeft niet zozeer waar zij een meer of minderheidsbelang hebben. Van Suzuki wist ik het toevallig. Wat betreft Leaseplan valt onder de stukken die ik vond onder Global Mobility Holding C.V. welke op haar beurt 100% dochter is van Volkswagen Group (in 2006 dan) Maarrrr het document is van 2006 dus je hebt een punt. http://www.volkswagenag.com/vwag/vwcorp/info_center/en/publications/2007/03/Anteilsbesitz_2006.-bin.acq/qual-BinaryStorageItem.Single.File/Anteilsb_2006_e.pdf
@robbie: Je bedoelt ‘is geen eigenAAR daarvan’.
@RobinS: Waarschijnlijk zijn er nog wel een hoop bedrijven waar VW een voet binnen heeft. We zullen het nooit allemaal weten, tenzij we Piëch op de rooster leggen.
Het zal vriend Piëch wel om die meid te doen zijn, die annexeerd hij ook graag… Hij heeft 13 kinderen bij 4 vrouwen! De ouwe snoepert…
…schoenmaker, blijf bij je leest….en die Piëch is een omhooggevallen kind, seriously. Ikke wille…ikke wille…hebbe…hebbe….sneu manneke.
Men mag van Dhr Piëch zeggen wat men wil maar zonder zijn streven zou Skoda en Seat al ten onder zijn gegaan. Zou Audi niet zijn wat het nu is. Zelfde kan gezegd worden van Lamborghini en Bugattienz. Terwijl er in het Westen (om politieke en ecoligische redenen) steeds meer aan downsizing wordt gedaan duiken er in het Oosten de nieuwe rijken op. Rijken die tuk zijn op dure en exclusieve wagens. VW heeft al een sterke voet in China en daarvan zou Ferrari van kunnen profiteren… en dus Piëch ook. Kassa is kassa en daar draait het tenslotte om als je een multinational leid.
@Martin: Ferrari heeft VW niet nodig om in China de kassa laten rinkelen. De rijken zullen Ferrari sowieso wel vinden, met 10 dealers of met 1000.
Gewoon wat bohemien, megalomaan borreltafel geleuter van een rijke Duitser. Niks nieuws onder de zon.
Misschien zoek Lancia en Maserati ook nog wel sponsers, anders ik wel..