Politie Nederland krijgt nieuwe Yamaha’s

Auteur: , 48 Reacties

Alleen maar omdat Volkswagen geen gemotoriseerde tweewielers aanbiedt.

We maken even een uitstapje richting de wondere wereld der tweewielers. Vandaag is namelijk bekend geworden dat de sterke arm der wet er een aantal nieuwe motoren bij krijgt. De bromsnorren-in-het-leer beschikken binnenkort over de nieuwe Yamaha XT1200P. Een motorfiets die onder de term “all road” valt en binnenkort lastig scootertuig en andere verdachten het leven zuur moet gaan maken. De surveillancemotor is uitgerust met onder meer ABS en tractiecontrole.

Yamaha Nederland vermeldt niet hoeveel vermogen deze politiebikes meekrijgen. Dus gaan we maar even uit van de standaard specs van een Yamaha XT1200Z Super Ténéré. Die heeft een 1.2 liter tweepitter aan boord en beschikt over 108 pk en 114,1 Nm. het blokje is gekoppeld aan een zesbak en de fiets weegt in totaal 261 kg.

Ook de Koninklijke Marechaussee wordt voorzien van nieuwe motoren. In wezen zijn het dezelfde motoren, maar dan met iets meer body. Ze gaan door onder de noemer FJR1300KMAR. Einde motorbericht van algemeen nut. Plaatjes hier.



48 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Waarom nemen ze niet 20 BMW’s S1000RR af? Leuk voor snelle achtervolgingen en goed voor het imago van de politie!
@CBR600rr: wel in carbon uitvoering :p
@CBR600rr: ja, ga jij daar maar 5 dagen per week, 10 uur lang op rijden. succes!
@NLBUURMAN: Graag! Ik ruil m’n Gixxertje wel in voor zo’n Bimmer:)
@CBR600rr: dat was PRECIES de motor die door mijn hoofd ging!
Haha.. nu hopen dat ze wel ferrari’s kunnen bijhouden :)
rieju rs2 matrix 125cc
fack geen all terain,

die wil ik wel is achter mijn brommer aan hebben, ^^

zullen we is kijken wie wint, $
@rieju rs2 matrix 125cc: Wat denk je, slimkees? Dat je tussen fietspaaltjes doorpast, wil niet zeggen dat je snel bent.
@rieju rs2 matrix 125cc: Stoere gozer hoor…
@rieju rs2 matrix 125cc: lol sukkel 125 cc is officieel al een motor. En brommers zijn voor kinderen
@rieju rs2 matrix 125cc: Daar kan jij je nog eens aardig in miskijken. Hun rijervaring is hoogstwaarschijnlijk meer dan dat van jou. En een beetje offroad zijn ze echt niet bang voor! Komen net zo makkelijk achter je aan.
http://www.autoblog.nl/gallery/Yamaha/XT1200ZP/slides/Yamaha_XT1200ZP_pliesie_01.jpg

Ligt een mooie artikel 5 op de weg, Politie zelf gedaan?
Wat !!??!! Geen BMW’s ? Die winnen toch elke (duitse) vergelijkingstest ?
Marokkaanse-Runner 180CC!
Mij houden ze niet bij!
@Marokkaanse-Runner 180CC!: wie zou jou willen volgen?
@Tony Casa: Een kogel? ;)
@Tony Casa: De Ibahesh, jeweettog? Snelkraak, inbraak, elke cent aan de haak.
Dus bromsnorren: opgelet als je hem ziet rijden met een schroevendraaier, koevoetflipper en een baksteen.
Waarom geen Suzuki? Toch een beetje VAG.
ze gaan er steeds meer lulliger uit zien daar bij de politie….in verleden reden ze chevrolets blazers en dikke bmw motoren ..en nu vw polo,s en all terrain .en nog willen ze steeds voor vol worden aan gezien….
met 260 kilo trouwens niet echt een lichtgewicht, ik neem aan dat dat incl koffers en andere opbouw is, trouwens de politie motoren zijn altijd motorisch standaard ( incl standaard uitlaat)
Vreemd dat ze geen bmw’s blijven rijden, die 1200tjes van BMW zijn sneller en rijden lekkerder..
gewoon een hayabusa nemen wint praktisch elke achtervolging
@bpc: Als de achtervolging alleen rechtdoor gaat misschien wel…
@Nijntje_: ja hier zijn wel erg veel bochtige wegjes he … :ROLL:
@Nijntje_: heb je trouwens de laatste generatie al eens gereden is stukken beter dan vroeger in de bochten nog geen r1 maar toch echt niet slecht
wenbaarheid, praktische kwaliteiten (zooi meenemen), betrouwbaarheid en kostenplaatje (onderhoud!), maar ook de trillingsvrije loop van de motor zelf is belangrijk omdat uit onderzoek is gebleken dat mensen die lang als motoragent hebben gewerkt door trillingen en herrie toch gehoorschade hadden opgelopen…
Zaag gewoon je Golf zodanig doormidden dat je het een motor kan noemen;neem dan de motor van een Golf R…Motormuis tevree, poltie tevree en VW tevree :D
Zo geweldig zijn die specs toch nou ook weer niet? 108pk en 261 kilo? Mijn 600tje levert meer.. Naja, jammer voor BMW.
die BMW’s waren snel ja, maar zodra er een nieuwe band omheen moest kon je ook de uitlaat loshalen, ander kan het wiel er niet uit. en om het wiel er vervolgens ook weer een beetje in te krijgen ben je ook wat prutswerk verder.
beter dan die BMW’s van eerst ja
deze zijn wat strakker en netter gelijnd
dat zijn sowieso niet dezelfde motoren, de ene is tour, de andere off-road. en bovendien ligt er een ander blok onder.
maar ik rijd zelf Yamaha (oldtimerbrommert), m’n vader rijd Yamaha, geen problemen gehad!
De eerste ervaringen met deze Yamaha’s zijn erg goed. De XT’s sturen (nog) beter dan de GS’en van BMW ( en die sturen al (best)goed. Bovendien is de Yamaha smaller ( net zo makkelijk tussen de paaltjes door te krijgen ) . Bijkomend voordeel is dat Yamaha’s kwalitatief beter zijn, ondanks de naam zijn BMW’s niet geheel storingsongevoelig. Dus op dit moment is de Yamaha gewoon de beste keuze !
Wat mij betreft hadden ze BMW’s gewoon mogen houden.
De Yamaha’s bevallen nu helemaal niet! gemiddeld 1 achterband per week. zwabberen van achterkant bij>190km/uur. Ook service contract van Yamaha wordt volgens ingeweiden slecht nagekomen. Zowel qua kwantiteit als kwaliteit. Waarschijnlijk is contract bij bmw duurder maar dan krijg je ook echt wat. Denk dat deze nieuwe fiets van Yamaha meer noodgreep is om contract niet te verliezen…..
Op 28 oktober schreven jullie nog dit:
“Voor snor- en leren broek-dragende agenten is er de komende jaren evenmin keus. Op het vlak van de tweewielers is BMW namelijk de enige inschrijver.”
Mogenw e concluderen dat jullie nieuws niet erg betrouwbaar is? Volgende week gaan ze zeker Harley rijden…
@k_man: ja lol…
@k_man: Toen was BMW de enige inschrijver. Misschien heeft Yamaha dat gelezen hier op AB en zich ook onmiddellijk ingeschreven. Dan zou de beslissing wel heel snel zijn gevallen…
Nu is wat mij betreft motoragent een beetje sneu beroep, (niet goed genoeg om een auto te mogen rijden maar de politiefiets en het politiepaard wel ontgroeit) maar dat ze op zulke bromfietsachtige motoren hun zware, saaie en koude diensturen moeten doorbrengen hebben ze wmbt ook niet verdiend.
@mashell: Sorry hoor vrind, maar je kunt pas motoragent worden als je een aantal jaren ervaring hebt. Dus hoezo niet goed genoeg om auto te rijden…? Motorrijden vergt meer van je dan autorijden.

OT: De XT1200P ziet er maar lelijk uit. De FJR1300P/FJR1300KMAR ziet er dan weer wat beter uit. Ben zelf overigens meer van Suzuki en Triumph… :wink: Maar zolang ’t geen Beamer/Bimmer is, is ’t prima… :wink:

O, en hier,/a> de info op de juiste manier (modellen niet door elkaar halen enzo…)
@glippie. Wat een bullshit verhaal zeg. 1 achterband per week? Lijkt me sterk met een allroad band die er waarschijnlijk op zit. En die aspirant-rossi’s met hun cbr 600: Ik weet zeker dat op een bochtig (lees stads) parcour de bemiddelde motoragent jullie helemaal zoekrijdt. Op de lange baan zijn jullie sportmotoren absoluut sneller maar de meeste ‘coureurs’hebben met bochten iets meer problemen.Die haal ik met mijn 10 jaar oude seat op de snelweg nog in en wordt dan op het rechte stuk weggereden. Tsja, op een rechte lijn gasgeven kan elke idioot.
@i-love-v60: a) Waar zeg ik dat ik van ze weg wil rijden? b) heb je opgekropte frustraties jegens motorrijders? c) Je haalt motorrijders op de snelweg in en op ‘het rechte stuk’ van de snelweg wordt je voorbij gereden? Jij rijdt alleen op klaverbladen?
NOOOOO!!! Worden de moter muizen nou nog beter uitgerust??
heerlijk die onervarenheid van autoblog op dit gebied: In wezen zijn het dezelfde motoren, maar dan met iets meer body. Ze gaan door onder de noemer FJR1300KMAR.

kijk es even goed! een fjr1300 is een compleet andere motor dus dit is een beetje jammer…

maargoed zo’n xtz rij je dus niet meer weg met je brommertje!
@edgar: Jij lucht mijn hart op. De FJR is een totaal andere motor. Iets met 2x zoveel cilinders enzo.

Ohja en @mashell.

Leuk dat motoragenten letterlijk minimaal de rang van agent moeten hebben terwijl elke kleuter bij de politie direct in een auto mag stappen. Kortom elke motoragent heeft al menig politieauto km’s en belangrijker politie-werk er op zitten. Moet wel als je alleen bent.

Voel ik bij jou trouwens misplaatste jalousie t.o.v motorrijders?
@i-love-v60 De fjr 1300 vreten 1 bandje per week a 400 eu!!! Zitten namelijk bewust banden met zachte compount op om weggedrag in extreme situaties goed te houden.(lees te garanderen) Daarnaast blijkt service van yamaha kut te zijn. Marchausse en politie raggen continu plankgas met die dingen. Zijn ze niet gewend want het zijn tourmotoren die gebruikt worden als racemotoren……..
@glippie: 270 motorfietsen à 1 band per week = 14000 banden.
14.000 banden à € 400 = 5,6 miljoen euries per jaar.
Gelukkig voor Yamaha (voor de motorfietsen onder contract) en voor defensie (voor de oudere motorfietsen) is je stelling onzin. Dat zou al een item voor kamervragen zijn geweest.

@ redactie autoblog:
Bij mijn weten heeft Yamaha niet ingeschreven op de tender voor de grote patrouillefietsen voor de KLPD en is de opdracht daarom naar BMW gegaan (RT).
Voor de vervanging van de Yamaha’s van de KMar is nog geen inschrijving geweest en daarmee is ook dat del van uw verhaal onzin.
Wat ik mij altijd afgevraagd heb is ,zijn deze motoren dan zwaarder dan andere en zijn de pk’s naar omhoog gehaald.
Grtz robby the biker

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).