VW: movin’ up, maar Ferrari krijg je niet

Auteur: , 43 Reacties

Met de Volkswagen-groep (VAG) gaat het vooralsnog helemaal niet slecht. Eerder vandaag maakten ze bekend wereldwijd in oktober 612.200 voertuigen te hebben afgezet (+ 9,6%). Hiermee komt de teller over 2010 voorlopig op 5,98 miljoen te staan (t.o.v. 5,32 mln in 2009), en VW lijkt af te stevenen op een nieuwe recordafzet, voornamelijk dankzij de Chinese markt. Dit helpt ze echter niet met hun avances richting de Italianen: laatstgenoemden gooien de deur in hun gezicht dicht.

Want de CEO van de Fiat-groep, Sergio Marchionne, moet kennelijk niets hebben van flirtende oude Oostenrijkers/Duitsers. Eergisteren liet Ferdinand Piëch (wie kent ‘m niet?) namelijk weten interesse te hebben in Ferrari, terwijl hij eerder al zijn oog op Alfa Romeo had laten vallen.

Marchionne riposteerde vandaag op een evenement in Turijn met de opmerking dat bovengenoemde interesses ‘mooie dromen’ zijn. Op het zelfde evenement sprak VW-CEO Martin Winterkorn zich in soortgelijke bewoordingen uit over Alfa, maar repte met geen woord over Ferrari. En juist dat merk is volgens Duitse ingewijden waar Piëch achteraan zit. (via Automotive News)

Om het VW-nieuws van deze week af te ronden: Volkswagen heeft deze week Porsche Holding Salzburg, het grootste dealerbedrijf van Europa, overgenomen van de families Piëch/Porsche. Met de overname was een bedrag van 3,3 miljard euro gemoeid. In feite zat dit er al sinds 2009 (bij de overname van Porsche door VW) aan te komen, maar afgelopen week werden de opties daadwerkelijk verzilverd. Verwacht wordt dat begin 2011 de boedel overgedragen wordt. Verwacht wordt dat de familieleden zich met het nieuwe kapitaal een sterker belang in VW gaan inkopen.



43 reacties

-edit: nutteloze bijdrage-
Hoogstwaarschijnlijk een kwestie van geld. Het bod is blijkbaar veel te laag.
@jimmy: of trots, misschien willen ze gewoon überhaupt niet dat het in handen valt van niet-italianen, laat staan hun grootste concurrent voor premium autos; Duitsland.
@pieter: de italianen zien vw als concurrent , maar kwed dat VW de italianen niet ziet als concurrenten :)
-edit: nutteloze bijdrage-
Ik denk dat ze bij fiat liever hun eigen lul opeten dan ferrari half duits te maken bij fiat hebben ze zoiets als trots en dat waardeer ik zo aan fiat en ferrari
@marcel: Absoluut, italianen hebben trots en dat zit in hun DNA! Ferrari is de trots van italië!
De naam van Ferrari is groter dan alle duitse merken bijelkaar. Piëch mag een ander speeltje zoeken in zijn dromen! VW wat een saai stijlloos merk!
@marcel: het is ook echt geen goede zaak als ferrari in handen komt van de VAG, hebben we in de toekomst gelijk een F1 team minder, bovendien zouden Lamborghini en Ferrari dan van dezelfde eigenaar zijn. dat zou echt heel slecht voor beide merken zijn.
Het is al een grote schande voor Italië dat Lamborghini in buitenlandse handen is. (en dat ze het zonder de hulp van Audi niet gered hadden).
De Nefkens dealers bekend van Peugeot is ook eigendom van die holding.
Een gevalletje van Duitse grootheidswaanzin, hebben ze in het verleden al eerder aan geleden en dat pakte toen voor de italianen ook heel erg slecht uit. Niet doen dus, never ever.
@aad: ligt er maar aan hoe je het bekijkt, de Italianen kwamen bijv. wel mooi makkelijk van hun koningshuis af.
Beetje flauw van VW steeds. Geef aan FIAT zelf aan dat je interesse hebt maar ga niet continue aan de pers het roepen om zo druk uit te oefenen op FIAT. Blijkbaar wil FIAT niet dus kappen
Ik hoop maar dat die Italiaanse trots van Marchionne oprecht is. Het gebeurt vaak genoeg dat men eerst hard “NEE!” roept, maar wanneer de kandidaat-overnamepartij met concrete voorstellen komt de deal alsnog beklonken wordt.
Ik ben als Alfa en Ferrari-fan natuurlijk niet blij met hoe Alfa behandeld is. Ook de plannen van Marchionne om een Viper-opvolger van Ferrari-motoren te voorzien vind ik niets. Ferrari-krachtbronnen horen alleen in Ferrari’s en eventueel een Maserati te liggen. Toch zie ik dat liever dan een VW-overname
Ik denk niet dat er nog veel mensen Ferrari’s gaan kopen als het in de VAG groep zit.
Gemaakt met echte duitse passie.
Iets klopt hier niet…
@mclarenf1lm: Net als lamborghini zeker
VAG of niet, ik zou toch liefst zien dat Alfa en Ferrari in Europese handen blijven. Als ik zie dat Alfa in de maand October nog geen 10 000 Giulietta’s kon verkopen op de Duitse markt, dan lijkt me niet dat FGA nog lang kan boeren.

En Piëch, die kan straks Ferrari gewoon uit eigen zak betalen, moeha.
Zo vag fanboys daar is het antwoord….sweet dreams!
ach, nog een paar maanden affikkende 458 en ze zullen toch hulp moeten zoeken van een fabrikant die wel degelijk spul kan maken (in ieder geval voor wat betreft het elektrische gedeelte).
Zoals te verwachten en te voorzien.
Gaat om die 20% aandelen toch? Zo’n plan van Fiat om wat cash binnen te halen, hoe willen ze dan voorkomen dat VAG aandelen koopt als ze die zouden uitgeven.
Lamborgaudi is al kapot… de Countach en Diablo zijn voor mij de laatste lamborghini’s! Dit zal nooit met HET paradepaardje van Italie gebeuren.. Ferrari blijft in Italiaanse handen..als dat niet zo is.. zal ik Ferrari direct opgeven als mijn hobby / all time favorite! Duitsers zullen nooit kunnen wat de italianen kunnen, dat zit niet in het volk, het is maar 1 klein dingetje.. Emotie!

OOoo.. en design.. maar dat zal wel vooruit gaan nu ze giugiaro gekocht hebben!

Alles wat de duitsers kapot gemaakt hebben imo: Bentley, Skoda, Seat, Lamborghini en vooral… die rampzalige verschrikkelijk lelijke veyron!! Bugatti dus… een auto die alleen populair moet worden door net 1 pk over de 1000 pk te zitten.. wat een verschrikkelijke gasten die oosterburen als het op autos aankomt…
@Danny:

emotie is als Sinterklaas of god ..
het bestaat niet ..
@lincoln: Laat mij dat maar zelf bepalen. Emotie is tenslotte een persoonlijke ervaring.
@Citrofiel:

en elke “emotie” is gewoon te koop door de puppetmasters ..
net zo makkelijk ..
@lincoln: Ja hoor, en jij bent een emotieloze robot die puur op logisch redeneren en lage kosten je auto’s selecteert. ;)
@Citrofiel:
nee jongen .. da,s pure “gun-handel” ..

ik gun mezelf andermans ellende ..
komt geen greintje emotie bij kijken ..

of is stupiditeit ook een emotie ??
@lincoln: Je bent te goed voor deze wereld… ;)
@terazino…

gallardo kent hetzelfde probleem.. alleen is dat beter geheim gehouden.. mercedes kent ook erg vaak terugroep acties.. en nu de jappaners dan… owja.. vergeet niet dat die nog veel meer geld in de ontwikkeling steken ;)

Daarbij.. als het op betrouwbaarheid aankomt.. kijk is hoe lang Alonso in zijn Ferrari al met dezelfde motor rijdt!
geen petjes in Alfa’s / Ferrari’s please!!!
handrem trekken is fijn!
Die duitsers blijven proberen om de wereld te veroveren. Is het niet met oorlog dan is het wel met overnamestrijd in de autowereld. Hebben ze dan werkelijk van al die keren dat ze de pan zijn uitgeveegd nog nooit iets geleerd?
Marchionne Geef die Piëch a.u.b. van katoen. Vervelende zielige mannetjes moeten immers stevig op hun donder krijgen.
@handrem trekken is fijn!:

dat noemt men “beschaving” .. maar dat snap jij niet ..
Vandaag ving ik op, dat er toch een klein deel in handen komt van VAG. Maximaal 20%….zo zie je maar.
Jongens maak jullie borst maar nat, in de toekomst zullen er nog maar een paar groepen overblijven. Iets als VAG in europa, Toyota in het oosten + nog een sterke Amerikaan (nog steeds geen idee welke).
gebeurt niet!

de held uit het zuiden, staat op! Luca di montezemolo!
@Danny:

nou joh .. die knakker is het makkelijkst te koop van heel Ferrari ..
kan niet .. want Fiat is trots .. whahahahahahahahaha ..
Stel dat VAG de Fiat groep overneemt, dan krijgen Duitse auto’s een klein beetje Italiaans DNA.
Dat betekent dat minder Duitse auto’s worden verkocht want Italiaanse passie en styling waarderen Noord Europeanen en dus Nederlanders niet.
Het moet premium, saai, 13 in een dozijn zijn.
Het zou de doodsteek voor VAG worden, dus afblijven van FIAT.
@frarissimo:

slimme analyse joh ..
Jeetje, wilt die nu elk merk kopen waarvan hij vindt dat het wel toffe auto’s heeft.
@ lincoln

Moet jij hier een beetje voor de hits zorgen ? Ga toch iets volwassens doen.
Ach, het is een kwestie van TIJD & Geld.
wat Ferdinand Piëch wil dat krijgt die!!!!!
vraag maar aan Wendelin Wiedeking en Holger Härter
Waarom zou je aandelen van zo’n cash-cow kwijt willen? Dat moet je alleen doen als je vrij zeker weet dat de investering die je wil gaan doen (veel) meer op gaat leveren dan het houden van de aandelen. 20% vd winst van Ferrari moeten afstaan is zonde tenzij die euro’s die ze nu gaan vangen veel meer rendement gaan opleveren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).