Zuinigerd: Mercedes CLS viercilinder diesel

Auteur: , 90 Reacties

Mercedes rolt zijn zuinige concept van viercilinder dieselmotoren in hun grote modellen verder uit. Nadat de S-klasse het spits mocht afbijten, is de CLS nu het volgende slachtoffer.

Ook in de CLS heet de 2.1 liter grote biturbo-vierpitter 250 CDI BlueEFFICIENCY. Deze ‘efficiente verleiding’, zoals de marketingjongens van Mercedes hem noemen is in staat 204 pk en een maximum koppel van 500 Nm te genereren. Bovendien krijgt hij een A-label, waarmee de vanafprijs op € 72.900 komt te liggen.

De CLS is gekoppeld aan Mercedes’ bekende 7G-TRONIC PLUS automaat. Met een zuinige rijstijl stoot je gemiddeld 134 Co2’tjes uit en schijn je er gemiddeld 5,1 l/100 km mee te kunnen halen. Da’s bijna 1 op 20. In een forse slee. Doe je minder rustig aan, dan verdampen deze verbruikscijfers meteen, maar dan ben je wel in staat in 7,5 tel naar de 100 km/u te sprinten en een topsnelheid van 242 km/u te bereiken.

Naast de instapper biedt Mercedes ter gelegenheid van zijn 125-jarige bestaan de ‘CLS Edition 125!’ Deze jubileummodellen zijn uitgerust met Audio 50 APS DVD-navigatie met TMC, (Bluetooth) telefoonbediening, CD/DVD-speler, acht luidsprekers en AUX-aansluiting, een alarmsysteem inclusief interieurdetectie en hellingshoeksensor (SCM 3), Park Tronic System inclusief Advanced Parking Assist en een verwarmde ruitensproeierinstallatie. Dit alles krijgt de klant mee voor een meerprijs van € 989 (tot en met de marktintroductie eind januari 2011).

Tot slot wat extra jubelnieuws van Mercedes: door de andere motoren te finetunen hebben ze de nieuwprijs per 1-1-2011 kunnen laten zakken (balen voor de huidige CLS-bezitters). De CLS 350 BlueEFFICIENCY (A-label) kost vanaf volgend jaar € 76.900 (was 79.900), terwijl de CLS 350 CDI BlueEFFICIENCY (B-label) voor € 79.900 over de toonbank gaat (was 81.350). Of wacht je misschien liever nog wat langer op de Shooting Brake?



90 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Zelfde blok als de S klasse zo te zien.
BMW moet ook een superzuinige 4cilinder met over de 200pk in de 7serie stoppen!
Oh, lijkt me alsnog helemaal niet verkeerd!!
Trouwens die oude CLS zag er duidelijk beter en mooier uit…
@CSL:
ik vind de oude ook mooier.
modellen komen gewoon VEEL te snel nu..
No passion and soul anymore :(
Mooi toch, zo’n zuinige motor met toch nog zulke prestaties. Waarom zou je die andere nog kiezen? Wie geen AMG neemt pakt gewoon deze 250cdi.
@jimmy: Als je cijfers die de fabrikant opgeeft gelooft tenminste.
Ahum, bij Audi heb je voor €1.000 meer een A7 3.0 TFSI Quattro (300pk en 440 Nm)… Ik zou het wel weten hoor!! Al helemaal omdat die hoekige voorkant van de CLS niet overeenkomt met de vloeiende achterkant. Maarja dat is mijn mening…
@Gregor:
Waarom verlijk je in godsnaam een diesel met een benzine?!
@jack_abarth: hij heeft wel een punt. De 3,0 TDI heeft ook wat meer pktjes voor dezelfde prijs. En voor 10.000 euro minder heb je een 6 cil die evenveel pk heeft. Vindt het een prachtige auto maar KMO wel wat duur vergeleleken met de a7 die ook beeldschoon is.
@Brian: Mercedes heeft niet voor niets deze 2.1 gekozen als instapmodel. Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België is de jaarlijkse verkeersbelasting van de 250 CDI 342,40 euro lager dan de 3.0 TFSi. Ook de eenmalige inschrijvingsbelasting is 2479 euro lager. Qua aankoopprijs is de CLS dan wel 2336 euro duurder, maar als je het verschil in brandstofverbruik (5.1l/100km 8.2l/100km) en ook in brandstofprijs (Diesel Benzine) nog in rekening brengt zal de CLS na enkele jaren en kilometers pakken goedkoper uitkomen. Om dan nog maar te zwijgen over doorverkoopwaarde van zo’n 2.1 diesel (ook omwille van bovenstaande redenen). CLS 350 komt dan wel slechter uit tov deze 3.0 TFSI. Deze is trager en dubbel zo duur in belastingen. Hier zou de 350 beter zijn als je heel kilometers doet, verbruik: (6.8l/100km 8.2l/100km)
@KoenMB: de 3.0TDI is 4k goedkoper in aankoop (in belgie) , ok je betaalt miss meer taksen maar daarvoor krijg je een veel beter motor
@KaCh1ng: Ja, das waar, maar de inschrijvingsbelasting is 2500 euro hoger en jaarlijkse verkeersbelasting ook nog eens 350 euro hoger. Het verbruik is ook hoger. De Audi is idd wel sneller, maar de 250 CDI is hier dan ook geen concurrent voor. De 250 CDI is zeer efficiënt in verbruik en belastingen gecombineerd met toch wel redelijk leuke prestaties, ik snap niet wat je hier slecht aan kan vinden.
Ter vergelijking met de 3.0 TDI heb je ook de 350 CDI die ook een 3.0 V6 heeft. Hier zijn belastingen en verbruik identiek, CLS is dan net sneller, maar heeft wel 20pk meer om dat te doen. CLS is dan wel 7500 euro duurder, maar standaarduitrusting is dan wel wat meer.
@KoenMB: audi heeft standaard quattro wat bij andere merken optie is(wat heeft mercedes dan allemaal standaard?) , en takse 350euro per jaar meer (je houdt zo een auto max 5j) dus eig zijn de taksen hetzelfde :) en verbruik , denk je echt dat mensen daar op letten als ze zoiets kopen , ze denken gewoon binnen het budget , een 350CDI is 7500euro duurder , dat is meestal net te veel
@KaCh1ng: Belastingen en verbruik zijn zeer belangrijke factoren bij de aankoop van deze wagen, zeker als je de 250 CDI wilt kopen: 2.1 blok (lage verkeersbelasting), zeer laag verbruik en diesel als brandstof dat goedkoper is dan benzine. Zoals ik al zei: De 250 CDI is niet voor niets instapmodel, de Audi komt een pak duurder uit, zeker na 5 jaar (als je een korte berekening wil, ik kan ze u geven).
Wat de 350 CDI betreft heb ik ook gezegd dat hij 7500 euro duurder is en het daar zal afhangen van de uitrusting die de klant wenst. Quattro heeft de CLS niet, maar de vraag is maar of dat voor iedereen een must is. Verder heb ik de volgende pagina’s eens overlopen:
http://autogids.be/prijs-nieuwe-wagens/audi-a7-sportback-3-0-tdi-quattro-64513.htm
http://autogids.be/prijs-nieuwe-wagens/mercedes-benz-cls-klasse-350-cdi-blueefficiency-64821.htm
En voor zover ik mag geloven wat daar opstaat geef ik hier een klein overzicht:
CLS 350 CDI wel, A7 3.0 TDI niet:
– AUX-stekker (Geen optie bij Audi)
– bandendrukcontrole (Geen optie bij Audi)
– bestuurdersstoel met verstelb. lendensteun (Audi: 332,75 euro)
– elektrisch verstelbare voorstoelen (Audi: 1494,35 euro, maar hier zitten de verstelbare lendensteunen wel in)
– houtafwerking (Audi: 943,80 euro)
– interieur met leerbekleding (Audi: 2305,05 euro)
– knieairbag bestuurder (Geen optie bij Audi)
– snelheidsregelaar/-begrenzer (Audi: 320,65 euro, enkel regelaar)

A7 3.0 TDI wel, CLS 350 CDI niet:
– extra tapijten (Mercedes: 111,32 euro)
– koplampwassers (Geen optie bij Mercedes)
– neerklapbare achterbank (Mercedes: 537,24 euro)
– xenonlichten (Geen optie bij Mercedes, wel volledig LED)

Tel deze opties erbij bij beide wagens, zodat ze ongeveer gelijk uitgerust zijn (lendensteun voor audi niet bijgerekend):
Mercedes: 66.066 + 648,56 = 66714,56 euro
Audi: 58.500 + 5063,83 = 63563,85 euro
Dit brengt prijsverschil op 3150,71 euro
Verdere opties zijn meestal gelijkaardig in prijs, maar bv navigatie is bij Mercedes 500 euro goedkoper en CD wisselaar 130 euro goedkoper om maar even een paar voorbeelden te geven. Ook kan je je afvragen wat het nut is van een neerklapbare achterbank in deze wagens en wat de onderhoudskosten zijn. Ik denk niet dat de Mercedes dan nog buiten budget zal vallen.
@Gregor: ja en als je nog 60 k minder betaald heb je bij hyundai een winkelwagentje en daar spring je nog meer mee in de kijker en trek daar nog is 8 k af en je hebt een fiets ,en als je ng zuiniger wil zijn ga je gewoon te voet spaart weer aanschaf ;-)
De design koers van Mercedes is gewoon slecht. Ze proberen nu met een prijsverlaging dit te compenseren uit angst voor de concurrenten.
@majinstar: vind jij… Ik vind juist dat Mercedes er sterk is op vooruit gegaan qua design… De nieuwe CL, SL, E-coupé en de CLS… Stuk voor stuk beeldschone wagens. En Mercedes hoeft niet te vrezen voor de concurrentie… Na BMW zijn ze de grootste premiumwagenverkoper ter wereld. En het verschil tussen BMW en Mercedes qua verkoopcijfers zijn minimiem. De koersdoelen en verkoopsdoelen van Mercedes zijn meer dan de analisten hadden gehoopt… En voor zover ik weet heeft BMW voorlopig nog geen serieuze vierdeurscoupé. En de A7? Sry maar dat vind ik een mislukte A5 sportback… die wagen heeft totaal geen nut en wordt het dus wachten op de verkoopcijfers om te zien of dit een succes zal worden of niet.

De wagen die het meeste in de buurt komt qua design (niet qua prijs! want dat is een wereld van verschil!) is de Passat CC. Daar kijk je ook van op. Mercedes is nog steeds marktleider op het vlak van luxecoupés en ik zie niet direct in waarom dit zou veranderen (of BMW mocht komen met een killer).
@xilver: of hij het vindt of niet, alles wat niet-BMW is, is slecht! Laat die clown lekker comments posten, niet te veel aandacht aan besteden :-)
@E320cdi: True, ik zou m’n tijd niet moeten steken in zulke retards
Knap. Moderne diesels zitten nu al 99% van de tijd op Euro6 norm, die strenger is dan wat van een benzinemotor gevraagd wordt.
Mooie CLS Taxi!! Zelfs mooier dan de ‘oude’ CLS :P
@RobinM: Beetje zoals ik ooit op internet heb gezien een site expertSEXCHANGE.com
ZuiNEGERD? wat voor woord is dat nu weer? niet zo sterk gekozen qua vorm…
@Ollie-j: Of je leest wat je wilt lezen.
@sir_smokalot: hij heeft ergens een klein puntje: zuinegerd is volgens de dikke van dale geen officieel nederlands woord. zelfs zuinigerd staat er niet in. maar ik vind zijn reactie ook wel weer overdreven.
@NLBUURMAN: Klopt inderdaad. Ik heb ergens hieronder al tekst en uitleg gegeven.
@sir_smokalot: Groningen, verklaard een boel :P ik woon er trouwens hoor, dus ik weer precies wat je bedoeld :D haha, maar dit is inderdaad beter! De Groningse versie had ik dan wel weer goed gelezen ;)
@NLBUURMAN: ok ok, maar ik wilde even de nadruk erop zetten, vind het namelijk ook niet kunnen…
Dit is toch prima als je een ruim leasebudget hebt :D fraaie looks en prima prestaties. Op de snelweg in NL moet je dat verbruik wel kunnen halen, is je baas ook blij. 10x beter dan die lelijke A7.
Ik moet spontaan lachen als ik die Nederlandse prijs zie: € 72.900. Voor een 4cilinder diesel? Doe normaal zeg..
@kiwi: Het doet inderdaad pijn om zo’n wagen met een 2l te zien rijden… maar langs de andere kant, als de prestaties er zijn.. waarom ook niet.
@kiwi:
Hij trekt van 0-100 in 7,5 seconden, heeft een top van 250 en een verbruik van 1 op 20. Minstens…

Wat zit je nou te zeiken. Dit gaat goed verkopen, dat kan ik je vertellen.
@jack_abarth:
Om aan te geven dat je veel minder voor je geld krijgt bij Mercedes, bij Audi heb je ook een 3.0 TDi zelfde prestaties, alleen wel €7000 goedkoper.
@Gregor: Dat is dus echt niet waar he. Bij sommige modellen misschien. Ik heb eens een a4 en een C-klasse geconfigureerd. Allebei ongeveer gelijkwaardig uitgerust en een gelijkwaardige motor, de Audi was bijna 10000 euro duurder dan de Mercedes.
@CLK-GTR:
In dit geval wel ;)
@Gregor: Ja, dat kan zijn maar is die A7 even goed uitgerust dan de CLS? Kans is klein want een Audi is standaard altijd minder goed uitgerust dan een standaard Mercedes.
@Gregor: Ik heb het meteen maar even zelf uitgeprobeerd in de configurator aangezien ikzelf ook al ervaringen heb met de absurd dure optielijst van Audi ( A4 3.0 TDI en C320 CDI, na opties was de A4 ongeveer 5000,- duurder) Afijn, heb even een CLS 350 benzine en A7 3.0 TFSI aangekleed met opties die mij redelijk lijken als je in dat segment gaat shoppen. Lederen multicontourstoelen, 4-zone airco, groot entertainment/navigatie en zonneschermdakje. en S-line/AMG pakketen (niet al te zuinig dus)… Afijn na de auto’s ongeveer gelijk gemaakt te hebben qua opties kwam de CLS, basisprijs: 79.830,-, uit op €112.264,- De A7, basisprijs €73.900,- kwam uit op het absurde bedrag van: €123.930,-

Ik wil nogmaals zeggen dat dit nu wel prima aangeklede versies zijn en dat wanneer je vrijwel kale versies neemt dat inderdaad de A7 goedkoper is…daarintegen is de A7 ook nog wat kaler dan de CLS in de basisuitvoering. Voornamelijk met een uitgebreid audio/navigatie/entertainmentsysteem en luxe zetels ben je in de Audi gewoon heel erg veel geld kwijt en laat dat nou voor mij net de opties zijn die ik het belangrijkst vindt.
Een twee liter die er 500nM uit perst. En een zeven versnellingsbak. 1 op 20 rijden, maar als ’t moet wel binnen 8 sec. op 100 km/u.
Met een 2 liter. Op diesel.

Nice!
Wat een motor is dit al jaren toch (250 CDI is al jaren eenzame koning in zijn klasse). Dit moet pijn doen bij die jongetjes in Beieren…
@Stijn: Welk blok ligt er ook al weer in een 123d?
-=edit:dubbelpost=-
@Nijntje_: 23d: 204pk en 400nm koppel ( 2 liter )
250CDI: 204pk en 500nm koppel ( 2.1 liter )

De 250 cdi is dus wel degelijk de koning in deze klasse. Voor de komst van deze motor had BMW absoluut de beste.
@CLK-GTR: zit wel een gigantisch prijsverschil tussen een 123d en een e 250 ;)
@brian: Wat voor een vergelijking is dat nu weer? Een instap BMW vergelijken met een Mercedes die 2 segmenten hoger is gepositioneerd. Niet meer dan logisch dat er een groot prijsverschil is.
@CLK-GTR: Koning, maar niet al jaren eenzaam, zoals Stijn zegt.
@Esprit_de_Flandre: Nee inderdaad, niet al jaren maar wel op dit moment.
@Stijn: Het is inderdaad een erg sterke motor maar om nou te zeggen dat hij al jaren op eenzame hoogte staat?
De 250 CDI is pas, zo even uit m’n hoofd, Januari 2009 geintroduceerd… Motor is krachtig en zuinig en heb er een aantal keren meegereden in de C-klasse en hij doet zijn werk prima. Maar thuis staat een C320 CDI en die motor is wel echt van een heel ander kaliber dan de C250 CDI… gevoel en geluid en de loop van de 6 cilinder is gewoon veel mooier. Ook nog laten chiptunen en cijfertjes die eruit kwamen waren: 264 PK en 600Nm, voornamelijk bij rustig rijden en veel cruisecontrol gebruik is er nu vrij makkelijk 1 op 15 mee te halen wat zeker voor een 6-cilinder toch best zuinig is.
@Pordon:

De C250 CDI is er al van 2008, het is een jaar en twee jaren :)
Een zes is leuk maar als dieselkachel ben ik tervreden met de viercilinder 250 CDI.

@brian:
Een 123d en dus 1-Reeks is een héél andere wagen dan een een E. Maar een C250CDI is best aantrekkelijk en schappelijk qua prijs.

Als je jezelf een motorbouwer noemt en prat gaat op sportiviteit en dan door een leverancier aan boeren en slagers voorbij wordt gestoken op het domein (sportieve en krachtige diesels) dat je zelf in de jaren ’80 in het leven hebt geroepen. Dan moet dat steken ja :)
Nuja eind jaren ’80 en begin jaren ’90 deed de 190 met 2,5 liter turbodiesel net hetzelfde…
@Stijn: Nope, hij werd bekend gemaakt in 2008 en bestelbaar in de C-klasse vanaf Januari 2009. Prima als jij daar tevreden mee bent, bij ons thuis was juist de 6-cilinder een belangrijke reden om de 320 te bestellen… Eerst stond een 220 CDI in de bestelling (250 CDI was er toen nog niet:P) met het plan om de 220CDI een chiptune kuurtje te geven. Uiteindelijk nog net op tijd de bestelling gewijzigd naar 320CDI omdat we toch minimaal 6 jaar met deze auto wilden gaan rijden en voor m’n pa was de sprong van Diesel en 4-cilinder na altijd 6-cilinder benzine gereden te hebben toch net te groot dus toch maar de 320 CDI genomen en tot op de dag van vandaag is dat zeker voor m’n pa de beste beslissing ooit geweest.
@Pordon:
http://www.hln.be/hln/nl/941/Reportages/article/detail/480618/2008/11/08/Wegtest-Mercedes-C-250-CDI-zuinige-krachtpatser.dhtml
In België stond hij in november 2008 (exact twee jaar terug dus bij de dealer).

In een diesel heb ik inderdaad zelf geen voorkeur voor een zes-cilinder. Bij een benzine zou ik er wel voor kiezen.
@Pordon:
“Mercedes lanceert z’n nieuwe viercilinder diesel vandaag in een speciale ‘pre-serie’ op basis van de C-klasse Avantgarde, die in een beperkte oplage van 5.000 stuks in de markt wordt gezet.”
Weet niet of jullie deze pre-serie ook in Nederland hadden?
@Stijn: Uhm onze auto is besteld Juni 2008… dus als die er was geweest had het nog niet uitgemaakt, ik volg toch bijna alles op Mercedes gebied hier in Nederland maar over een pre-serie heb ik nooit wat gehoord.
@Pordon:
Vreemd want in Duitsland was die er ook wel dacht ik. Waren toen goed uitgerust en vrij aantrekkelijk van prijs. Zal mogelijk zijn omdat België het dieselland bij uitstek is…

Als vervanger van een benzine 6-cilinder kan ik de keuze voor een 6-cilinder diesel begrijpen. Maar persoonlijk vind ik dat het de kwaliteiten (zuinigheid) van een diesel wat beknopt zonder veel voordelen (6-cilinder benzine klinkt toch nog steeds beter) toe te voegen. Maar ieder zijn keuze natuurlijk!
@Stijn: Het gaat ook niet zozeer om het geluid, hoewel de 320 beter klinkt dan de 220… maar het vooral om de soepelere loop van de motor. Bovendien is de 320 CDI in vergelijking met onze vorige auto Audi A6 3.0 Quattro vele malen zuiniger. A6 reed ongeveer 1 op 8 en de C doet nu 1 op 15.
@Pordon:

Hij bedoeld dat de eerste C 250 CDI’s met een speciaal pakket besteld konden worden. Dat klopt, maar dat pakket was duur en niet echt interessant dus weinig verkocht. En daar mogen ze blij mee zijn want de 250 CDI (en de 220 CDI)bleek niet veel later nog wat kinderziektes te hebben …
@MBABC:
Nee, was effectief een eerste reeks. Elegance enz waren nog zelfs niet beschikbaar, kwamen later pas…
@Stijn: het eerste intro model was de Prime Edition, die was idd op basis van de Avantgarde. Maar daar waren de overige modellen gewoon naast te leveren (misschien dat deze iets later geleverd werden, maar naar mijn weten niet) Je moest alleen genoegen nemen met een handbak, want de automaat werd even wat later pas leverbaar.
@MBABC:
Inderdaad, maar in België was die er al van in november 2008. Op de rest was het langer wachten. Dit waren dus effectief de eerste 5000 verkochte 250CDI’s
zuinegerd of zuinigerd?
@Romano: Na 3 keer nalezen zie ik dat t idd met een i moet. Ik wijt dit trouwens aan het feit dat ik vele jaren in Groningen heb mogen wonen. Daar zeggen de stadjers: zuunnegerd (redelijk fonetisch gespeld).

Heb t aangepast!
@sir_smokalot: yn Drachten sizze we dat ek! eigenlijk heel het noorden heeft het daar wel over :)
Mooie combinatie:)
Weinig verbruik, meer dan genoeg power (500Nm is echt véél), en de luxe van een dikke Mercedes!
Dit gaat verkopen.
Nu mijn ouders nog overhalen om hun E-klasse weg te doen en deze te kopen. 2L zuiniger, 60pk extra en meer luxe! Wat wil een mens nog meer ;)
@vale46: geen snelheidslimieten? :) maar okee, even serieus: dat is idd wel een goede deal, alleen moet er wss wel meer wegenbelasting betaalt worden, en verzekering ed.
Sorry maar ik vind eht gewoon zielig om zo’n motortje in zo’n grote bak te leggen.
@Bohica: De CLS is gebaseerd op de E-klasse en daar zit deze motor toch ook in (de 200cdi zelfs). Ik snap dus niet wat daar zielig aan zou zijn.
@Bohica: 204pk en 7,5s 0-100 en 250 top is inderdaad zielig. Of ben jij gewoon zelf een beetje zielig. Gewoon zonder typeplaatje bestellen dan komt niemand er ooit achter.
@Bohica:
Jij bent geen autoliefhebber.
@Bohica: Van mij mogen ze twee apen en een parkiet onder de motorkap steken. Als het maar goed bolt.
zware concurentie voor zeeuws meisje, ook zuinig en lelijk
Maare, betekent dat ook dat ie wegenbelastingvrij is met dat A-label???
Ik weet niet hoor, maar dit is toch geweldig.
Een fuckin 4-cilindertje, dat er 205pk en 500nm (!) koppel uitknalt waarmee je een grote slee als de CLS van 0-100 in 7,5 seconden kunt trekken.

Echt geweldig gewoon!
Ik snap niet hoe je hier als echte autoliefhebber tegen kunt zijn… tenzij je stiekem een dure-auto of need for speed liefhebber bent die een autoliefhebber denkt te zijn.

Want die lopen er hier veel rond…
@TWJ: precies, dit is toch gewoon een mooi stukje techniek, zo’n 4 cilinder met deze prestaties!
Altijd leuk, die 500Nm, maar ik zou graag even een koppelkromme willen zien. Iedereen zit hier op de cijfers te geilen, maar het verloop is een stuk belangrijker.

Als die 500Nm alleen een piek is zal het rijcomfort aardig tegenvallen. Dan kun je beter die 6-cilinder pakken die maar 100Nm meer heeft, maar wel over een veel breder gebied.

Als de 500Nm over een breder toerengebied aanwezig is dan staat er een geweldige motor.
@Bart:

Aangezien het een BiTurbo is hoef je je volgens mij niet druk te maken om de koppelkromme.
Die zal wel goed zitten.
@jack_abarth: Zie de grafiek onder je, toch echt een blokje met een vrij smal koppelplateau zoals ik al verwacht had. Die 500 Nm heeft hij dus maar tussen grofweg 1500 en 1750 rpm, daarna daalt hij erg hard.
@Bart: je ziet bij normaal gebruik dat je altijd wel minimaal 400 Nm beschikbaar hebt, lijkt mij toch aardig :-)
@E320cdi: Jup, het zal wel aardig rijden, maar ik wil alleen maar aangeven dat die waarde van 500 Nm die ze gebruiken in persberichten etc om aan te geven hoeveel Nm ze wel niet uit een 2.1 liter halen vrij betrekkelijk is. Die 500 Nm is een mooi getal om in het café mee op te scheppen.

Vooral als ze net als hierboven ergens direct waardes gaan vergelijken tussen het bmw 2.0 blok en de mercedes 2.1, het mercedes blok heeft betere cijfers, maar voor een fatsoenlijk vergelijk zul je echt de krommes over elkaar heen moeten leggen.
Met een 7-bak erachter maakt die koppelkromme nou ook weer niet zoveel uit. In de praktijk rij je tussen de 1500-2000 toeren.
Ik kan jullie vertellen dat ik de 2,1 CDI heb gereden als de 123d. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de 123d motor heb ervaren als een motor met meer souplesse dan de 2,1 CDI. De 123d heeft een motor die zeer gelijkmatig zijn kracht verdeeld. Ik vond zelf de 2,1 CDI iets explosiever. Beetje volkswagen diesel achtig maar dan met meer souplesse. Mijn voorkeur gaat toch uit naar de 123d.
Leuk en voor mij is een 2 liter 4 cil genoeg dus wie weet.
doe mij maar een audi A7 3.0TDI , veel beter :) 4cil vind ik te weinig
4 cilinder hahaha 4 cilinder hahahah in zo’n toch niet verkeerde bak hahaha lutsers.
Voor mij hoeft een luxe wagen niet gelijk te staan aan een snelle motor. Wat voor nut heeft het om 350pk te hebben in een wagen die je chauffeur voor jou rijdt… Die te log en zwaar is om sportief mee te rijden. Zo’n zuinige motor is veel logischer bij zo’n wagen. Als je snel wil en sportief koop je gewoon een ander type wagen.
@TMon: en wat als je nou gewoon snel en luxe wilt? Bovendien vraag ik me af of de CLS 250 CDI ook maar 1 uitlaatpijpje krijgt… bij de C en E-klasse hebben alle 4 cilinders 1 uitlaatpijpje en de 6-cilinders 2. En 2 aan beide zijden staat gewoon net weer dat stukje beter dan 1
@Pordon: Dit lijkt me voor dagelijks verkeer meer dan voldoende snel…
@Pordon: gewoon dubbelpijps… Bij de C is het oke, maar bij de CLS kun je dat niet maken ;-)
@Pordon: hierbij verbeter ik mezelf: Als je ‘m op de Duitse site kiest zie je welgeteld 0 uitlaatpijpen. Wel zo netjes tegenover de 6 en 8 cilinders dus, dat er wel een zichtbaar verschil is.
Ik kan nog steeds niet wennen aan deze lelijke auto
Mja 5,1 liter verbruik halen…
Dan moet je sowieso al met een ei onder je gaspedaal rijden… en dan nog haal je misschien 6liter….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).