Autoblog rijtest: Porsche Cayenne Diesel

Auteur: , 64 Reacties

Nein, nein, nein, nein, nein, nein. NEIN! Je wilt gewoon niet dat deze auto lekker rijdt. Het mag gewoon niet, het hoort niet, het is niet des Porsche. Toch is de Cayenne Diesel met stip de meest verkochte variant. Hebben al die mensen het dan mis?

Op zich past er bij een SUV een motor die het makkelijk aan kan, met lekker veel koppel dus. Laten nou net dieselmotoren van die eigenschap zijn voorzien. Dat maakt de stap van Porsche een stuk beter verklaarbaar. Dat er binnen het VAG concern hele geschikte dieselblokken beschikbaar zijn, maakt het nog wat makkelijker. Als was het maar omdat in zustermodel VW Touareg ook een zelfontbrander te vinden is. Dat is de heerlijke 3.0 TDI V6 die overigens in heel veel andere modellen in het concern te vinden is. De 3.0 TDI levert een gezonde 240 pk en 550 Nm. Het koppel is daarmee hoger dan die van Cayenne S met 4,8 liter V8 benzine. Die heeft overigens wel fors meer vermogen (400 pk) en is daarmee uiteraard een stuk sneller.

Porsche Cayenne Diesel

Voor het eerste rondje pak ik nog een andere versie: de V6 benzine. Dat 3,6 liter grote blok heeft zijn origine bij VW (bijvoorbeeld in de Passat R36), het maximum vermogen is 300 pk en het koppel piekt bij 3000 tpm op 400 Nm. Daarmee is het blok bepaald geen stakker, maar toch heeft de V6 een behoorlijke kluif aan de Cayenne. Als er zoiets als krachttraining voor auto’s zou bestaan dan heeft de Cayenne V6 continu de perfecte workout. Het voelt nooit alsof er te veel kracht wordt gevraagd, maar er moet wel worden aangepoot. Het motorgeluid wordt keurig weggefilterd en vreemde fratsen zijn bak en blok vreemd, maar met minder pk’s of meer gewicht was het snel een schrale beleving geworden. Standaard wordt de Cayenne V6 met een zestraps handbak geleverd, maar vermoedelijk zal het merendeel van de clientèle voor de Tiptronic automaat met acht versnellingen kiezen. Met automaat lever je 0,3 seconden in op de sprint (7,8 versus 7,5 seconden), maar qua brandstofverbruik win je dik een liter per 100 km (9,9 versus 11,2 liter per 100 km). De topsnelheid is in beide gevallen 230 km/u, eg wel.

Porsche Cayenne Diesel

Daar steekt de topsnelheid van de Cayenne Diesel dan weer schraal tegen af. Bij 218 km/u is de koek op. Jaaaaaaaaaaa ik weet het, in Nederland is dat hard zat, maar we zijn niet altijd in Nederland. En bovendien moet je met je specificaties wel een beetje kunnen scoren op verjaardagen. En 218 km/u is Daewoo Lanos territory, dus dat is simpelweg niet goed genoeg. Mocht je er ooit naar worden gevraagd als Cayenne Diesel rijder, dan zou ik bij hoog en laag volhouden dat je het nog nooit hebt geprobeerd. Op weg naar de wintersport heb je altijd de kinderen achterin en dan vind je het niet verantwoord. Een subtiele verandering van het onderwerp zou de rest moeten doen en anders simpelweg faken dat je even een je neus moet poederen.

Porsche Cayenne Diesel

Met de sprintcapacitiet van de Cayenne Diesel is gelukkig niks mis en dat voel je ook duidelijk. De even snelle sprint naar de 100 als de V6 Tiptronic (7,8 seconden dus) voelt simpelweg vlotter. De 3.0 TDI heeft minder moeite met het wagengewicht van de Cayenne en lijkt veel relaxter zijn werk te kunnen doen. Uiteindelijk is de benzine V6 sneller, maar wat ook meeweegt is hoe het blok die snelheid kan leveren. Dat gaat bij de diesel allemaal veel lekkerder en soepeler dan bij de benzine. Ergens is het ook wel vreemd dat Porsche nog gebruik maakt van het “oude” 3.6 V6 blok. Bij de concerngenoot hebben ze die juist in de ban gedaan ten faveure van twee varianten van de 3.0 TSI V6 met supercharger. Dat is hetzelfde blok wat ook in de Cayenne S Hybrid zit, maar dan minus de elektromotoren. De keuze om toch voor de 3.6 te gaan, is met name gebaseerd op kosten. En de 333 pk sterke variant van de 3.0 TSI zou wel eens te dicht tegen de V8 aan kunnen kruipen.

Porsche Cayenne Diesel

Mocht je absoluut zelf willen schakelen, dan zul je voor de V6 benzine moeten kiezen. Dit is de enige Cayenne die standaard met handgeschakelde versnellingsbak wordt geleverd. Als optie is er een 8-traps Tiptronic automaat, die voor de diesel standaard is. Die automaat is samen met start-stopfunctie, de gewichtsbesparing en nog wat andere maatregelen onder de noemer Porsche Intelligent Performance goed voor een aanzienlijke reductie in verbruik. Met de juiste rijstijl (niet voor mij weggelegd) is de Cayenne Diesel (evenals de V6 benzine) 20% zuiniger. Resultaat is dat het gemiddelde verbruik 7,4 liter per 100 kilometer is en dat de CO2-uitstoot van 195 g/km bedraagt.

Porsche Cayenne Diesel

Qua prijs maakt het bitter weinig uit of je een Cayenne V6 op benzine of de diesel verkiest. Met handbak kost de Cayenne V6 79.990 euro, de automaat vergt een hele geringe meerprijs. De Cayenne Tiptronic S kost namelijk maar 80.500 euro. De Cayenne Diesel kost 81.990 euro, maar heeft standaard Tiptronic S.

Porsche Cayenne Diesel

Is het bestaan van de Cayenne Diesel een uiting dat binnen Porsche te veel product-marketeers en misschien te weinig autosport mannen aan het woord zijn? Dat zou kunnen, maar een andere benadering is ook mogelijk. Misschien maakt het bestaan van de Cayenne (Diesel) en Panamera het wel mogelijk dat Porsche snoepjes zoals de GT3 (RS) en GT2 maakt. Dan hebben we weer niets te klagen en stiekem zijn zowel de Cayenne als de Panamera wel heel fijne auto’s. Alleen zal de Cayenne Diesel nooit schitteren tijdens de 24 uur van Le Mans, maar daar heeft Porsche dan weer andere modellen voor. Mocht je voor de keuze staan om een Cayenne met basismotorisering te nemen, kies dan de diesel. Of wellicht nog beter: spaar even door voor een Cayenne S met V8. En spaar dan ook even door voor de extra brandstofkosten, want de Cayenne Diesel is (relatief gezien) toch lekker zuinig.

NB: een rijtest van de nieuwe Cayenne Turbo staat HIER, inclusief VIDEO!



64 reacties

die diesel in carrera schrift : neeeee!
Filmpje…?
@zesinlijn: Er staat in de titel alleen “rijtest” en niet “rijtest & video”. ;)
@bosnialove: Goh, Wouter bedankt voor de censuur. Censuureer je ook even de andere berichten die de zelfde inhoud hebben als mijn bericht? Dank je. ;)
-edit: nutteloze bijdrage-
Waarom niet gewoon een video? Hier koop je de autoweek voor.. Geen zin om te lezen dus!
Rijtest kunnen we dit niet echt noemen he? Eerder een vergelijking tussen de Benzine en Dieselversie met daarna een goed geformuleerde aanbeveling. Las wel lekker weg dus ik vind het prima.:)
Idd, geen zin om te lezen, rijtest!
Elk s.u.v. hoort ook een dieselversie te hebben vind ik, maar heeft wel erg lang geduurd voor de cayenne..
Bij de vorige Cayenne was er ook al een diesel volgens mij toch? Verder een leuk stukje. Mensen die niet willen lezen.. Tsja, wat moet je er mee.. :roll: Ik zou zeggen: niet zo zeuren, dit is gewoon extra en als je alleen maar video’s wilt kijken ga je maar naar YouTube.
ga even alles afkraken eeee.
probeer jij maar is even een rijtest in elkaar te flansen met alle gegevens en persberichten.’
sjit.
@philipzuidijk: Wat heb jij een aparte manier van schrijven zeg!
Waarom zeuren over geen videomateriaal? Het is niet de Turbo, dus geluid hoeven we niet en hoe hij er uit ziet weten we al van de vorige test, toch?
@E320cdi: Als dat een goed argument was geweest kun je 90 prcnt van de video’s laten zitten. Btw, miss vinden sommigen de diesel beter klnken dan de turbo;)
@jimmy: je snapt wat ik bedoel toch… De Cayenne Turbo is al getest en een filmpje van de diesel is niet overbodig, maar ik vind het absoluut geen probleem dat er géén video is. Een goed stuk tekst leest overigens prima weg zo op z’n tijd :-)
en die sommige ? wat voor mensen zijn dat dan ?
eerst kijken, dan lezen…klik nergens :-(
Tis nen Porsche tis nen diesel tis zuinig ,natuurlijk dat het de meest verkochte variant is . Rudolf Diesel rulez !
@quattroporte:
diesel is alleen nuttig in de landbouw
@six-trey: in landen waar diesel goedkoper is dan benzine niet, of ben je zo close-minded? diesel rijden is slim (voor dagelijks gebruik), rijd eens in een nieuwere diesels :)
Goed stuk!
godver die nieuwe cayenne heeft looksgewijs echt heel wat opgegeven van karakter naar VAG kant toe :s enkel die voorkant gaat nog wel. Met een diesel heb ik nog niet gereden , maar wel eens meegereden met een benzine over circuit en moet zeggen dat die toch wel lekker gaan voor SUVS :D
SUV’s zijn zielig
Porsches zijn voor midlife crisis mannetjes met overgekamde scheiding
Diesel is voor centenn**kers

Laat maar
@Svenska_Aeroplan_AB:
inderdaad echte mannen rijden met de fiets…
vast wel ;)
Eigenlijk is een Infinity FX veel mooier
@Alcantara: Infinity is een audiomerk. Infiniti is al sinds 1989 een automerk. Blijft lastig..
@Atenza: Janken over grammatica is ook een vak…net als mierenneuken.
Nein, nein, nein, nein, nein, nein. NEIN! Je wilt gewoon niet dat deze auto lekker rijdt. Het mag gewoon niet, het hoort niet, het is niet des Porsche. Toch is de Cayenne Diesel met stip de meest verkochte variant. Hebben al die mensen het dan mis?
DUH!
De motoren worden alleen besproken. Rijgedrag, zitpositie, stoelen, uitrusting, schakelbak-eigenschappen, stuur-communicatie enz worden weer eens overgeslagen. Geen rijtest waardig
waarom niet die nieuwe v8 diesel van vag erin, of nog beter gelijk de v12 tdi, maar alsnog vind ik dat een diesel in deze porsche wel moet kunnen het geeft ook meer verkoopcijfers.
Een Porsche met een dieselmotor, hoe goed die ook rijdt, het voelt toch als een verbond met de duivel. Zet er dan in ieder geval niks op…
@Spiderman: dat waren BMWs ook met diesels…
Kom je wel eens bij een benzinepomp? Daar wordt je toch genadeloos duidelijk gemaakt dat benzine het dure bloed van de belasting duivel is. Diesel is daarbij een soort van engelenbier.
Het is geen probleem dat er een diesel Cayenne is, het is een probleem dat er nog steeds geen Panamera diesel is.
ze kunnen nog altijd de 4.2V8TDI erin hangen met standaard 350pk, dan zal er over topsnelheid niet meer veel te zeuren zijn :D
Leuke rijtest Wouter, wat betreft het diesel verhaal. De reputatie van de dieselmotoren zijn aardig positief bijgeschaaft de laatste jaren. Het zijn niet meer de lome, trage, stinkende motoren zoals de Mercs van 25 jaar geleden met de grote D I E S E L letters op de achter klep ;) nee voor mij is een diesel in zo’n soort auto geen schande!
Daarom never ever dat Ferrari in Duitse handen valt want dan heb je een 458 TDI!!!!
@aad: Ach, als het dan de V8 of V10 TDI is, lijkt me het an sich nog wel humor; maar je moet geen 458 2.0 TDI BlueMotion krijgen natuurlijk ;)
Tjonge jonge, wat is die nieuwe Cayenne toch lelijk vergeleken met de oude. Zonder badges zou ik hem aanzien voor een Koreaan.
Stond je naast mij foto’s te maken ofzo??
Oh ja….dat stond je ;).
http://www.marknauta.nl/porschecayenne.php
Nou zeg, ik zie rijtest, dus ik haal mijn oordopjes, kop thee. Eenmaal helemaal klaargezeten voor de video, klik ik op het artikel…geen video. Bummmeer
1ste Cayenne was gaaf om te zien. 2e al iets minder. Deze is ronduit afstotelijk. Waarom dan toch?

Wat voor motor er in ligt zal me jeuken. Als hij maar 250(wettelijk minimum voor een sportwagenfabrikant) kachelt en lekker rochelt.
Nieuwe mogelijke GAY-car of the year?

Hij lijkt wel uit Japan!
Afgrijselijk….
Dat ze die oude VR6 van Volkswagen nog gebruiken… In de Panamera ligt namelijk een hagelnieuwe 3,6-liter V6 gebaseerd op de 4.8 V8 (min 2 cilinders). Deze heeft ook 300 pk en 400 Nm.
‘Toch is de Cayenne Diesel met stip de meest verkochte variant.’

Ik neem aan dat je hebt over de Nederlandse markt. Als je wereldwijd kijkt dan is de Cayenne diesel sowieso niet de meest verkochte variant. Als je kijkt naar de belangrijkste markten (VS, UAE, Rusland en China) van de Cayenne, dan zie dat daar bijna of geen diesels worden verkocht.

Heb zelf nooit in de diesel gereden, wel in de Cayenne S (2008), en vond de bolide zeer lekker rijden. Zelfs lekkerder dan de Bmw X5 4.8 (2005).
@Innokentiy: Een diesel in een personenwagen is daar “nog” geen gemeengoed. Wij in Europa hebben al lang de potentie van een goede dieselmotor ontdekt.
En bovendien is de prijs van een gallon diesel in de USA duurder dan de prijs van een liter benzine.

p.s. probeer eens te rijden in een moderne 3.0 diesel, dan ben je gelijk verkocht ;)
@Olé: alleen jammer van de wegenbelasting op diesels, die het enkel voor grootgebruikers interessant maakt
Mooi stuk.
Toch jammer van zo’n merk als Porsche, dat ooit bekend stond als een sportwagenmerk…
De Cayenne op zich is al wansmaak eerste klas, maar dan ook nog met een diesel komen…
What next? Een handige station op basis van de golf…? En dan misschien zelf een heel zuinige, belastingvrije variant?
Ps. en die kont had net zo goed een Huyndai of een ander Koreaans B-merk kunnen zijn…
Even langs Venturatuning in Assen en Olé je hebt 280pk en een koppel van 630nm bij 1500 o/m.
Je moet, als benzine broer, dan heel goed doortrappen om dit geweld bij te houden.
Je zal zien dat het brandstof verbruik van de relax cruisende diesel een heel stuk gunstiger is dan de hard werkende V8.
Een simpele reden dus waarom de diesel bij vele de voorkeur geniet.

p.s. De styling van deze Porsche kan me niet echt bekoren.
Dat pookje met houtinleg… niet om aan te zien..
teleurstellend uiterlijk ;)
Zo’n dieselvariant blijft toch altijd ‘een auto van de baas’ (zoals hondjes die hebben…). Veel kilometers rijden om jezelf ergens anders ‘belachelijk’ te maken in je apenpakkie, veel in files staan en pochen dat je toch een Porsche hebt….hij zal uiteraard goed rijden, dat geloof ik graag ! Maar de benzineversies rij je omdat ‘het kán’…niet omdat het ‘moet’.
@Megakix: Ik durf te wedden dat vele Porsche Cayenne rijders geen baas boven hen hebben ;)
Ik denk eigenlijk dat ik zelf ook de V6 diesel zou kiezen boven de V6 benzine, puur om het koppel. Liefst tuurlijk de Cayenne S of de Turbo, dat moge duidelijk zijn!

Leuk, zo’n diesel, maar ik betaal graag per jaar wat meer om lekker benzine te rijden :)
Het blijft een lelijk ding, punt uit
Porsche Cayenne diesel big fail ! -1
Qua motor en looks kan hij toch niet tippen aan een X5. Die staat dan ook op eenzame hoogte in z’n klasse.
Wat oogt deze Cayenne klein in vergelijking met het oude model. Die straalde veel meer bruutheid uit, wel lomp. Dit model is een complete misser. lelijk, druk interieur. het is net een Aziatische wagen, bah. Mijn SUV is wel de X5, dat is pas een vette bak
Kia Cayanno diesel…?
Halfjes OT: Ik zag er gisteren eentje richting aangeven.
Die dagrijverlichting zit pal boven de knipperds, en is van zichzelf een tikkie blauw. En zo krachtig, dat ik een tweede keer moest kijken of er geknipperd werd. Het is meer alsof het licht van te ‘koel’ naar te ‘warm’ gaat.
Lekkr veilig…
He bah, porsche en diesel! jammer dat er geen filmpje is.
Typisch gevalletje van het plaatje en een auto in het echt zien.
Zo ziet de jaguar xf beter uit in het echt dan in bladen en internet.
Soms zien auto’s als een afbeelding beter uit.
Brandstof zolang het maar de goedkoopste is of dat nou diesel, benzine of gas is.
Diesel voor mij omdat het forse koppel nou eenmaal iets is wat lekker is.
@meganogwat. Een Cayenne ‘een auto van de baas’. Denk het niet. Moet je op zijn minst ergens partner zijn of directeur van een zelfstandige vestiging. Valt niet mee natuurlijk om niet jaloers te zijn als jij met een kilometervergoeding in je 10 jaar oude barrel elke morgen je auto op de BAAS zijn parkeerterrein zet.Haha

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).