Belastingdienst onderzoekt BPM-fraude

Auteur: , 32 Reacties

Woord van de dag: "BPM-carousel". De belastingdienst en de FIOD zijn namelijk bezig met een onderzoekje naar een vorm van BPM-fraude waarmee louche autohandelaren al een aardig zakcentje hebben vergaard. Luxe bolides die op Nederlands kenteken staan worden naar Duitsland geëxporteerd, om daarna weer als schade-auto te worden geïmporteerd. En dat is kassa!

Het trucje werkt als volgt: auto’s met een hoge waarde worden door bedrijven naar Duitsland geëxporteerd. Dankzij Europese richtlijnen (ingegaan in 2006) moet de fiscus vervolgens het BPM- en BTW-bedrag terugbetalen aan het exporterende bedrijf. Vaak worden de auto’s niet eens echt naar Duitsland vervoerd, maar gebeurd het alleen op papier. Na enkele maanden worden deze voertuigen weer geïmporteerd, maar dan als een zogenaamd schadevoertuig. Gevolg: de waarde is aanzienlijk gedaald en het BPM-bedrag dat dan mag worden afgetikt ligt een stuk lager dan het eerder ontvangen bedrag (voorbeeld). En de BTW hoeft niet opnieuw te worden betaald.

En dan zit meneer de malafide autosjaggeraar vervolgens wel met een schadebak in zijn maag, zou je denken. Klopt, maar het oplappen hoeft niet heel duur te zijn wanneer je de schades zelf “precies” aanbrengt. De Telegraaf meldt dat er zelfs een toko is die auto’s een ‘hagelbehandeling’ geeft. En wanneer een auto eruit ziet als een poffertjespan kan deze binnen een uur weer ‘onthageld’ worden. Resultaat: slimme handelaren hebben dure bolides in hun bezit die ze voor weinig snel kunnen verkopen met relatief veel ‘winst’. Sliep uit, belastingdienst met je oneerlijke BPM!

Dit grapje schijnt al aardig in de miljoenen te lopen qua winst voor de BPM-frauders (en verlies voor de belastingdienst). (bron: telegraaf)



32 reacties

Tja, slim zeker?
Dit is voor de wetgever toch simpel aan te pakken? Geen BPM korting op de import van schadeauto’s meer verlenen, gewoon op basis van de gebruikelijke tabellen op basis nieuwwaarde belasten. Als het voorkomt dat er hier opgelapte buitenlandse schadeauto’s rondrijden heeft de verkeersveiligheid er ook nog mee gewonnen.
@mashell: maar dat is dan weer in strijd met de Europese wetgeving, maar je hebt wel gelijk, dat zou wel een goede oplossing zijn. Ik zie het nut van BMP korting op schade auto’s niet helemaal, waarschijnlijk iets in de trant van milieu zooi.
@mashell: Er wordt bpm geheven op de dagwaarde. Bij de taxatie zou rekening moeten worden gehouden met deze vormen van schade; deze zouden veel minder mogen meetellen in waardevermindering van de auto.

De fraude zit hem namelijk niet in het bpm-verhaal op zich, maar in het feit dat de auto veel te laag wordt getaxeerd (bijv. een dure auto 15.000 euro minder terwijl de schade voor 1000 euro kan worden hersteld).
@Sorcerer: Precies wat je zegt. Het BPM verhaal voor in en export zit opzich goed in elkaar. De douane moet dus eigenlijk gewoon haar taxaties beter uitvoeren (volgens mij doet de douane nl. deze taxaties). Als je als handelsbedrijf/garage precies weet hoe je een schade (die je zelf aanbrengt) heel goedkoop kan repareren, is dat gewoon slim gebruik maken van de regels.

Opzich wel snel te vinden, want als een auto ooit is geexporteerd en later geimporteerd wordt als schade bak kan je wel nattigheid voelen. Ze zouden dit misschien simpel kunnen ondervangen dat een auto na export niet binnen een jaar geimporteerd mag worden. Hiermee voorkom je ook andere bpm ‘fraude’, zoals een auto exporteren (BPM/BTW terugvorderen), vervolgens de auto helemaal strippen, importeren voor een habbekrats en direct alle onderdelen los terugkopen (zonder BPM) en erop zetten.
Raar hè. BPM is gewoon gay, schaf het af.
@E320cdi: inderdaad, ze jatten het gewoon. alle andere landen kunnen ook zonder dus wij ook. degene die dit hebben gedaan zijn helden.
Ik meende dat de BPM zou verdwijnen, want mag niet van Europa. Maar het is erg stil de laatste tijd rond de illegaliteit van deze buitensporige misdadige belastingheffing van de struikrovers in Den Haag. Ik merk als koper nog niets van dalende prijzen. Tot die tijd maar 2e hands of een import auto kopen. Mijn huidige auto is Duitse import, rijkere uitrusting, weinig km’s en veel goedkoper dan bij de dealer.
@midasracer: BPM-verhaal is bevroren geloof ik. Het is wel nu een paar jaar achter elkaar al langzaam omgebouwd naar CO2-heffing.

Dat betekent dat een auto die veel CO2 uitstoot (met name boven de 260 gr/km) een stuk duurder wordt, m.u.v. extreem dure auto’s zoals een Bugatti Veyron, omdat de prijs-CO2-verhouding daar heel anders ligt.

Auto’s die heel zuinig zijn worden wat goedkoper (maar veel minder dan dat onzuinige auto’s duurder worden).

Voorbeeldjes:
Maserati Quattroporte: 2010: 173k euro, 2013: 226k euro (+53k!)
Audi A4 2.0TFSi: 2010: 38k euro, 2013: 34,5k euro (- 3,5k)

Dit verschil vind ik op geen enkele manier te rechtvaardigen. Een Quattroporte slurpt misschien 2x zo veel, maar een extra(!) verschil van 56.500 euro aan belasting??? Het grote verschil in belasting is het gevolg van een tredensysteem: boven de 262 gr/km betaal je per gram VEEL meer!

Vooral oneerlijk is het voor merken zoals Ferrari: met de gemiddelde Ferrari zal veel minder CO2 per jaar worden uitgestoten dan met de gemiddelde Prius!

Even een opsomming van wat je nu betaalt:
Prius: € 0 BPM (2013: € 0)
Maserati Quattroporte: € 67.000 BPM (2013: € 82.000)
BMW 530d: € 15.500 BPM (2013: € 11.000 BPM)

Extra oneerlijk is het dat moderne auto’s speciaal zo zijn gebouwd om maar zo zuinig mogelijk door de Europese tests te komen. Een Prius rijdt in de praktijk geen 1:23,4 maar gewoon 1:20 (mits je rustig rijdt).

Grappige bij-effecten van deze regel zijn er dat bijvoorbeeld een Volvo-automaat (die de auto een stuk onzuiniger maakt) Volvo maar 200 euro extra oplevert bij de S60 D5 (kan zijn dat het een andere motorvariant was, zie folder voor info). Als klant betaal je geloof ik iets van 2500 euro bij, maar daarvan is 2300 euro extra BPM voor de staat. Volvo legt er dus geld bij, omdat een automaat anders véél duurder zou zijn.

En dan hebben we het nog niet over de noodzaak van CO2-reductie gehad, en of het wel wat uitmaakt. Ik zie liever zwaardere regels verschijnen voor fijnstof bij diesels: dat is aantoonbaar kankerverwekkend voor mensen, en niet “misschien mede-verantwoordelijk voor opwarming van de aarde (die al een paar jaar stilligt)”.

Maargoed, er gaan dus wel auto’s flink goedkoper worden. Echter het blijft oneerlijk dat liefhebbers van zwaardere auto’s zo onevenredig zwaar gestraft worden.

Het eerlijkst zou zijn (áls je al een CO2-taks gaat invoeren) als je de zuinigste auto als vloer neemt voor 0 euro BPM, en dan lineair per gram een bedrag rekent, en niet ineens boven de 260gr/km veel meer. Dat slaat helemaal nergens op vind ik.

Als je zo veel verdient dat je zo’n auto kunt kopen dan heb je waarschijnlijk sowieso al heel veel belasting betaald. Waarom is het dan nodig om telkens maar meer en meer te vragen? “Omdat men het kan betalen”? De verhoudingen raken zoek en er rijden in de grensstreek nu al enorm veel Nederlanders op Duits/Belgisch kenteken rond… En tja, waarom zou je ook niet als het kan? (als je een bedrijf/woning in het buitenland hebt)
@Sorcerer:

CO2 is BIG Business!
@Sorcerer: Oftewel we worden nog steeds getild, maar nu onder het (discutabele) mom van CO2 milieu. Dank voor de heldere en bedroevende uiteenzetting. Te bedenken dat er volk in dit land woont dat dit verzint en dan thuis aan tafel tegen het gezin zegt “ik heb lekker gewerkt vandaag”. Ik krijg er een vieze smaak van in mijn mond.
@Sorcerer: Goed verhaal ! Er is – even on topic – geen wetgeving die alle mazen kan dichten….dus, gewoon stoppen met het verzinnen van regeltjes en eenvoudiger heffen.
@mashell

Het gaat hier niet om opgelapte buitenlandse schadeauto’s maar om prima auto’s uit NL die men “exporteert” en zo de rest BPM en BTW vangt. Vervolgens weer als marge? “schadeauto” invoert en via tegenbewijsregeling aanzienlijk minder BPM weer afdraagt.
@Bob: mijn voorstel is om schade auto’s als goede auto’s te belasten. Dat voorkomt dit idiote nep import probleem. Maar het verhindert Jan de Schadehersteller ook om in rustige tijden een M5 uit Duitseland te halen en die voor eigen rekening en vermaak op te lappen, dat nemen we dan maar voor lief.
@mashell: Als hij hem nu eerst hersteld, en dan op NL kenteken zet. Dan pakt hij geen voordeel, en is het dus veel eerlijker tegenover hen die een “hele” auto uit het buitenland halen.
Bedankt voor de tip!
Bij: “precies’ moet nog een extra hoofdcommatje bij. ;)

-edit: check!-
Ons ondoorzichtige peperdure belasting systeem geeft hier aanleiding toe.
Hou belastingen simpel en je kunt ze veel simpeler controleren.
Maar da’s te simpel.
hahahahaa lekker voor de overheid :D krijg je ervan als je zoveel bpm vraagt op autos!! is zowiezo belachelijk wat de bpm bedragen zijn op een beetje mooie auto
BPM *is* fraude.
wel zijn ze van plan om het zwaar illegale BPM stelsel te schrappen ..

maarrrrrrrrrr .. niet voor nix natuurlijk ..
u krijgt ervoor terug .. “lucht-belasting” ..

ze zijn namelijk van plan willens en wetens lucht te gaan verkopen ..
eerst claimen ze zich eigenaar van zuurstof ..
en mag jij consumentje spelen ..

en gelijk hebben ze ..
NLers kopen toch alles ..
Er worden ook navigatieschermen, stoelen en koplampen etc uit auto’s gehaald om ze vervolgens in NL weer te plaatsen.
Het is wel een mooie truc om die schandalige BPM te omzeilen.
Niks nieuws.

In dit land moet je betalen om te kunnen schijten.

Ik had het zelf ook gedaan, BPM-fraude. Wat je wel niet moet betalen tegenwoordig.
Dus als je de BPM omzeilt ben je in overtreding?
Laat het maar eens voorkomen voor het europees gerecht, mag straks het rijk je nog een mooie schadevergoeding betalen.
De struikrovers berooft… hoe veel mooier kan het sprookje nog worden?
@NicoLauda: Nee, niet het omzeilen van de bpm, maar een te lage taxatie, dat is de fraude. Want dan kan de staat niet zo absurd veel BPM innen als ze graag zouden willen ;)

Ik ben benieuwd of de VVD hier nu wat aan gaat doen. Op zich is dit niet de tijd vanwege de grote bezuinigingen, maar misschien kan er een begin of plan/traject worden verzonnen voor afschaffing? En dan zonder dat er een km-heffing voor terugkomt?

Spitsheffing (met trajectcontrole-camera’s) is geen optie: de rest van de dag zal veel drukker worden en veel mensen hebben geen keuze wat betreft werktijden. KM-heffing is geen optie: techniek is onvolwassen. De techniek is vele malen complexer dan die van de OV-chipkaart, en we zien allemaal hoe goed dat gaat.

De conclusie is eigenlijk dat er geen goede oplossing is. Tja, meer asfalt, én meer spoor: alleen asfalt is niet genoeg, en wie met de trein kán: ga alsjeblieft!

Oh, en aan ondernemers/grote bedrijven: vestig je alsjeblieft buiten de randstad! :( Ga je in ieder geval niet in één van de grote steden vestigen want het kost je gewoon productiviteit en energie van je werknemers!
Hoh de telegraaf heeft ook weer iets gehoord :D
nou moet er zeker ook daar weer een regeltje voor komen?
*www.snellers.nl*
Ik vind de tekst bij het plaatje van die autohandelaar zo grappig: “Zomaar en autohandelaar uit Apeldoorn…ehh Amerika”
Want mijn ervaring is dat inderdaad Apeldoorn het Mekka is van frauderende en malafide autohandelaren in Nederland. Wat een bende sjacheraars daar!
in de gevengenis, op 1 kamer met een grote neger dat zal ze leren die oplichters
Wat een mega-flauwekul en stemmingmakerij! Als het verhaal al van de fiscus komt (wat ik enigszins betwijfel) is het van de fiscus niets meer maar ook niets minder dan achterklap! De fiscus gaat momenteel bij import onrechtmatig krampachting om met BPM aangiften die voorzien zijn van een taxatierapport. Wellicht willen ze hiermee “aantonen” dat taxatierapporten en fraude met elkaar verweven zijn. Dat zou te kinderachtig voor woorden zijn. Ik verdenk eerder de Telegraaf journalist (bron van het Artikel) van de noodzaak van een sensatieartikel. Bewuste journalist heeft wat dat betreft al meer onzin verklaart. Als snel gaat het bij hem om “criminelen”, “tientallen miljoenen” en “duizenden auto’s”. De geschetste situatie getuigd van grote onwetendheid. Allereerst ten aanzien van de BTW: die wordt bij export helemaal niet “terugbetaald”. Handel tussen EU bedrijven mag BTW vrij plaatsvinden. Een NL verkoper hoeft geen BTW te berekenen aan een buitenlandse handelaar en daarom ook niet af te dragen. Daar ontstaat dus geen “kassa”. Als in dit geval de auto weer het land in komt, verifieren beide betrokken belastingdiensten de ondernemers in kwestie, de factuur wordt gecontroleerd op BTW- of Margegoed en als de BTW niet terechtkomt is de verkoper aansprakelijk en mag nooit meer BTW vrij leveren. Wellicht zal er wel eens een brievenbus/klapfirma tussen zitten, maar die zijn makkelijk op te sporen met de juiste controle die nu al wordt uitgevoerd. De fiscus benut daar internationaal alle mogelijkheden voor. Grootschalige fraude is daarmee gewoon uitgesloten. Uitzonderingen zijn daargelaten. V.w.b. de BPM kan de beoogde grootschalige fraude evenmin bestaan. Ook hier voert de Fiscus zéér strenge controlemaatregelen uit die de “criminelen” de beoogde “grootschalige fraude” gewoon onmogelijk maken. De maatregelen zijn momenteel zo streng dat er niet één BPM aangifte met taxatierapport doorkomt! We hebben het hier dan over grootschalige fraude door een criminele fiscus die een regelrechte handels- en importbelemmering opwerpt. De fiscus heeft hierbij momenteeel zoveel bezwaar- en beroepsprocedures aan de broek dat het ze helemaal begint te duizelen. Het toepassen van een taxatierapport bij BPM aangifte is voortgekomen uit EU jurisprudentie. De BPM kan in NL wat EU betreft alleen blijven bestaan indien deze uitgaat van wérkelijke afschrijving (getaxeerde waarde/afschrijving). De fiscus heeft dat aangaande al moeite gehad met het accepteren van andere koerslijsten dan “hun eigen koerslijst” en nu XRay ook nog toegepast mag worden, zijn ze van taxatierapporten al helemaal niet meer gecharmeerd. Een taxatierapport pas je toe als de auto minder dan gemiddeld waard is door bijv. schade of wanneer een auto niet in de koerslijst staat.Daar is niets mis mee. Natuurlijk wil een aangever daarbij de ondergrens opzoeken. We betalen toch allemaal het liefst zo min mogelijk? Daar is helemaal niets mis mee als het maar legaal is. De fiscus betoont zich door haar gedrag en onrechtmatige weigering / naheffingen een slechte verliezer. Politiek wil ze het nu verdedigen door de handel te criminaliseren. Natuurlijk zijn er rotte appels in de mand maar die zijn er eenvoudig uit te halen zonder eerst alle appels tot moes te slaan. Houdt Rechtspraak.nl (zoek op BPM) maar in de gaten. De BPM Fiscus verliest haast iédere BPM procedure die een aangever tegen ze aanspant.Die hele afdeling is zooo zielig onprofessioneel en ondeskundig dat ze alle middelen aangrijpen om maximaal te heffen. Wat dat betreft is het dan ook niet raar als daar eens een tegenactie op komt. Die bestaat echter in de allerverste verte niet uit de “Telegraaf-omvang”! Geloof me maar; ik zit er de hele dag met de neus in én bovenop! Voor wat betreft de BPM teruggave bij export: De Telegraaf laat een voorbeeld van een BMW 760 van 2007 zien. Dat is een auto waar hier nauwelijks markt voor is; wel is Rusland bijvoorbeeld. Maar als je buiten de EU exporteert; “dan krijg je de BPM niet terug” stelt de fiscus. Wat doet de handige handelaar dan? Verkoopt m eerst aan een EU vriendje (wellicht blijft de auto dan in NL inderdaad) en vervolgens gaat ie naar Rusland. Is dat crimineel of is de regel “alleen BPM terug bij EU verkoop” wellicht crimineel? Wordt er dan niet iets ontlokt? Nee…. de fiscus heeft een dikke laag boter op z’n hoofd en de Telegraaf journalist wordt er in gebakken! Dat ie gaar wordt!
@bolsenbroek: Ongetwijfeld een interessant verhaal. Als je nou eens wat alinea’s aanmaakt gaan mensen het waarschijnlijk ook nog daadwerkelijk lezen. Zo oogt het een beetje als een brij, en dat is zonde van alle moeite die er in is gestopt.
@sir smokalot: de werkelijk geinteresseerde niet rokers hebben hoop ik genoeg energie om het te lezen. ;)Ik zal kijken of ik er nog bij kan om wat alineas te plaatsen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).