Marchionne: Alfa 159 was fout en Ferrari in de verkoop

Auteur: , 154 Reacties

Fiat eindbaas Sergio Marchionne is weer op dreef. Niet bang om het 'verleden' kritisch te analyseren en één merk op te offeren om op een ander continent de auto-industrie over te nemen. Je moet gewoon even de afstand nemen om het grote plaatje te zien. Ferrari zuigt toch.

Fiat (Marchionne) wil Chrysler kopen, VW (Piëch) wil Ferrari kopen. Fiat heeft geld nodig, Volkswagen heeft geld zat. Tel deze twee bij elkaar op en er is eigenlijk maar één conclusie mogelijk.

Op dit moment heeft Fiat een 20% aandeel in Chrysler. Genoeg om de boel stevig te verbouwen maar Fiat wil haar aandeel uitbreiden. Eind 2011 moet het aandeel naar 35% gegroeid zijn, uiteindelijk wil Sergio (of Fiat?) 50% in handen hebben. Dan pas ‘hebben’ ze het merk echt. Het geld wat daarmee gemoeid gaat trekken ze niet zomaar uit de kas. Dat geld moet vrijgemaakt worden, daarvoor moeten er onderdelen verkocht worden. Allereerst gaat onderdelen-boer Magneti Marelli in de verkoop. Omdat dat nog niet genoeg oplevert is Ferrari de volgende.

Natuurlijk wil Fiat niet helemaal van Ferrari af. Wel lijkt Fiat op redelijk korte termijn aandelen in Ferrari te gaan verkopen. Mogelijk zo veel als de helft van haar bezit in het merk. Fiat heeft een 5% aandeel van investeerders in Abu Dhabi teruggekocht en bezitten nu weer 90% van Ferrari. De overige 10% is in handen van Piero Ferrari, de zoon van Enzo.

Dat Volkswagen (en vooral Piëch) een aandeel in Ferrari wil is inmiddels geen geheim meer. Het huidige portfolio: Porsche, Bugatti, Lamborghini, kan natuurlijk best nóg een exotisch merk gebruiken. De kans is dan ook zeer groot dat de ‘handelaren’ van VAG groots inkopen zodra de Ferrari-aandelen beschikbaar zijn.

Alsof dit alles nog niet genoeg stof tot discussie was, voegde Sergio Marchionne op het eind nog een scherp oordeel over Fiat’s ‘zorgenkindje’ toe. Hij noemde de Alfa Romeo 159 een fout. De Alfa Romeo badge onwaardig. De nieuwe in Amerika geproduceerde Giulia schijnt veel beter te worden, wel een echte Alfa. (bron: autonews.com)



154 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Een fout?! De 159 is de mooiste Alfa die ze sinds járen gemaakt hebben! Dat ze er zo nodig een motor van Fiat of GM in moeten gooien hebben ze aan zichzelf te wijten!
@Vanquish: 159 is gewoon een achterhaald model die gewoon te veel afschrijft.slecht voor de lease dus.De 156 daarintegen was gewoon een gouden zet.
@mb man: Heb je er wel eens in gereden?
@mb man: een echte Alfa heeft een grote afschrijving, kijk naar in de geschiedenis, maar zij betaald het dik terug met rijkwaliteiten en karakter, dat is een echte Alfa die het bloed van een autoliefhebber doet bewegen. Geen lease maatschappij die daar mee hoort te bemoeien en meer autoliefhebbers die dat wel moeten doen

OT Fiat raakt zijn karakter dus kwijt? De lambo’s van nu zijn geniale auto’s, maar de passie is er wel wat uit. Wat zal er dan bij Ferrari overblijven? Die hebben al wat karakter verloren, maar als Duitse hoogstandjes komt het niet goed…
@cheetacars: Ook een goed punt. Een Alfa rijd je niet omdat het de beste geld/kwaliteit verhouding biedt, maar omdat je het wilt. Met een saaie, lelijke Duitser zul je nooit zo veel plezier hebben.
@Vanquish: helaas zijn er ook genoeg 156 rijders die hem verkopen na 7 jaar omdat ze de hoge rekeningen van de garage zat zijn, ook al rijden ze in een alfa met sportveren, de ultieme velgen met laagprofiel banden, leer etc.
@Jipp: Hoe kom je aan die Indianen verhalen. Net alsof ze bij de Volkswagen of Audi dealer heel de dag de Libelle lezen.

Iedere auto heeft onderhoud nodig en een Alfa gaat echt niet vaker kapot dan een andere auto. Ik spreek uit ervaring en heb veel Alfa`s gehad en rij ze nog steeds. Zonder grote problemen. Mijn vader had een Audi A8 en daar zaten pas grote kosten aan. Als die een probleem had dan kon je pas grote kosten verwachten.

OT; Ik vind de 159 een hele mooie Alfa. Met het juiste onderstel, het juiste gewicht / balans en de juiste motoren had het wel een succes kunnen worden. Helaas door de samenwerking met GM is dat allemaal niet gelukt. Zonde.
@ferry832: In mijn omgeving zijn er 2 alfa’s geweest waar het zo is gegaan, en ik weet dat er meer zijn. Iedere auto heeft onderhoud nodig, maar bij die alfa’s was het zo dat als je grote reparatie’s je had gehad ze bleven komen, en vraag maar na aan de echte alfa rijders, ik kan je namen geven als je dat wil.

Dat je bij een audi a8 hoge rekeningen krijgt is niet gek, je verwacht toch ook dat je bij een ferrari hoge rekeningen krijgt? Het zijn gecompliceerde wagens met de duurste onderdelen. Een a3 onderhouden is dan weer spotgoedkoop vergeleken met een a8. Wel realistisch blijven. Een van de ex alfa rijders rijd nu a3 sportback, en is er meer dan tevreden over, ook al is het een alfist in hard en nieren, vandaar dat hij nog een spider heeft.
@Jipp:
Kon nou nooit echt lachen als ik de rekeningen van mijn VAG dealer kreeg.
Of die luchtmassameters die massaal kapot gaan.
Of het vervangen van je nokkenasriem met nieuwe spanrollen en waterpomp
’t is een fabeltje dat VW’s goedkoop zijn in onderhoud
@de sjonnies: massaal kapot, ehm nee er zijn serie’s bijgeweest waar deze bij kapot gingen,. het is eerder de geometrie die defect gaan in de turbo’s dan de LMM.., wat betreft de riem, om de 120K en sommige om de 150K een keer, en ja de waterpomp, 25 euri ex.. dat zullen de kosten zijn?!
@Zjonnie:
Zal het ff op z’n Sjonnies zeggen :
Riem vervangenmet alle toeters en bellen was altijd een rug
En eerlijk is eerlijk, hij heeft het ruim 4 ton kilometers uitgehouden en is nu de mooiste taxi in Warschau.
@de sjonnies: Een riem vervangen is bij ieder merk duur, maar het ging er om dat een alfa gewoon duur was in onderhoud, en dat komt gewoon voor, als je iedere dag 100 km met dat ding rijd.
@Jipp: Ik rij zelf best vaak in de Alfa 159 van m’n vader. We hebben nog nooit grote mankementen gehad, alles blijft doen wat het moet doen. De kwaliteit die Alfa vroeger had is allang niet meer zo slecht, sterker nog, die is nu prima. Het zijn de ideeën van mensen die blijven hangen.
@Vanquish: dat kan, maar er zijn genoeg andere waar het wel zo was. Het is niet omdat jij het niet hebt dat niemand het heeft.
@Jipp: Dat geldt toch ook voor elk ander merk? Ik ken iemand met een Volkswagen waarbij er een gat in de motor is gebrand. Mankementen kunnen bij alle auto’s voorkomen, niet alleen bij Alfa Romeo, die tijd hebben we gehad.
@Vanquish: Is dat niet zeer persoonlijk eigenlijk? Een Alfa 159 is inderdaad een van de mooiste bereikbare auto’s ooit, maar ik kan mij voorstellen dat anderen juist helemaal niets met Alfa hebben. Met een 335i kan ik ook best fun hebben ;) Ik weet dat jullie een prachtige Alfa hebben, maar ik zou het echt niet erg vinden als ik tussen één van de onderstaande auto’s mocht kiezen. Er zijn wel interessante alternatieven te koop.

http://www.autospies.com/images/users/Teknik/2009%20G37%20Sedan.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2796/4327265287_d36b7339e6_o.jpg
@jzaero: Jep, na 7 replies gaat het weer over BMW, hoe jullie het iedere keer toch weer voor elkaar krijgen?
@SSRN: Ik geef toch werkelijk de G37 als eerste optie aan, omdat ik dat ook een exclusievere auto vind dan een BMW/Audi of Mercedes. Daarnaast is hij ook beter aangekleed. Ik ben er echt niet vies van als ik een 159 of G37 heb gekocht, maar de 159 is zeker niet de enige leuke optie als je een middenklasser touring of sedan zoekt. Ik ben altijd een fan geweest van de Infiniti coupe’s en Infiniti sedans met sportpackage, maar hij noemt hier een lelijke saaie Duitse auto, dus naast een Infiniti moest ik toch wel een Duitser ernaast zetten. Ik geef toe ik heb wel wat met BMW, maar ik zou het zeker niet erg vinden om ander spul te rijden.
@jzaero: dan zou ik toch voor die infiniti gaan dat is de G37 toch
@jzaero: Bovenstaande auto’s hebben zo te zien nogal veel opties op de lijst aangekruist staan, anders zien ze er niet zo uit. Dus qua prijs zijn ze misschien niet eens met een 159 te vergelijken.
@Vanquish: De Infiniti biedt een 3.5 liter V6 (enige motor) en daarnaast ook 320pk voor een vanafprijs van 59k euro’s. Een full option G37 zal rond de 64k liggen omdat deze eigenlijk al zo goed als compleet is. De 335i die daar staat zal rond de 60-80k zijn. Maar ik heb eens gekeken en deze is niet helemaal te vergelijken met de 3.2 V6 die in de Alfa ligt, wellicht moeten we dus de 306pk 335i vervangen door een 272pk 330i en dan kom je uit op een geschatte 60-70k.
@Vanquish: Overigens komt de 159 3.2V6 dus ook rond de 60k uit? Erg mooie auto hoor, daar niet van, maar ik wil gewoon duidelijk maken dat er best wat alternatieven zijn, uiteindelijk komt het toch weer op het gevoel neer dat je ermee krijgt ;)
@jzaero:
Inderdaad is het zo dat de Alfa met de 330i vergeleken moet worden. De Alfa was toch trouwens ook een kilo of honderd zwaarder? Heb wel eens gehoord dat de Alfa 159 nogal zwaar was vergeleken de concurrent en daarvoor sportiviteit innam.
@Vanquish: nou.. lelijk: nee dat niet, saai: misschien,.. ben ook van mening dat de 159 er stukken beter uitziet dan een 156,. hoe die rijdt geen idee maar qua looks een geslaagde zet,.. vindt ook dat ze Ferrari niet (in aandelen) aan VW moeten verkopen
@Vanquish: Helemaal mee eens!!!
De eerste zin van de 5e alinea mist het werkwoord wil.
-edit: check, bedankt-
159 is super mooi maar dan houd het inderdaad ook op, lelijk interieur en zelfs voorwiel aandrijving, VOORWIELAANDRIJVING IN EEN ALFA !
@Stopwearingpants: Het is werkelijk verschrikkelijk… Uiteindelijk gaat het om rijgedrag en die is in de 159 prima. Goed, de auto is te zwaar, heeft niet genoeg sterke motoren en heeft daardoor zonder de V6 niet het sportieve karakter die hij zou moeten hebben, maar stap maar eens in een V6 met liefst 4-wielaandrijving en je zult gelijk een andere mening hebben. Wouter heeft ‘m ook al eens getest: http://www.autoblog.nl/archive/2008/02/04/rijtest-alfa-romeo-159-sportwagon-32-jts-q4-ti, en ook hij is zo negatief nog niet. Oftewel: eerst rijden, dan oordelen.
@Vanquish: ja maar dan moet je dus q4 hebben aangevinkt, elke alfa zou sportief moeten rijden en ipv voorwiel zouden ze achterwielaandrijving moeten hebben net als bmw
@Stopwearingpants: Ik beweer niet dat alleen Q4 sportief rijdt. Ik hoor van veel mensen dat een 159 zonder Q4 ook snaarstrak op de weg ligt. Misschien nog een leuk weetje, een vriend van me heeft rijles gehad in een BMW. Toen het glad werd in de winter kwam die in elk kuiltje vast te zitten en moest ie in een Renault Trafic rijden. Dus ó wat zijn die BMW’s geweldig! Achterwielaandrijving is ook niet alles en dat zorgt waarschijnlijk voor meer ergenis (en gevaarlijke situaties!) dan voorwielaandrijving.
@Stopwearingpants: Just to let you know, een 3.2 V6 in een Alfa is standaard Q4.
mijn guiletta is besteld de mooiste alfa na de GTV
antihoofthooft
en in de eerste zin van de 6e alinea de ontkenning “niet”
of mag het zo ook?
@antihoofthooft: dat is correct neergezet…
Tja, sergio is compleet gek..
oke de 159 verkoopt niet super maar dat ligt vooral aan de kwaliteit die ze ZELF leveren. met zo’n totaalpaket die op de leasemarkt moet scoren kom je er niet met enkel een mooi uiterlijk, zie maar nar all die VW’s!
en ferrari verkopen, nee slechte zet, misschien nog slechter dan lancia’s te verkopen als chryslers en omgekeerd. iedereen weet dat rebadgen niks helpt, dit is ook een van de redenen waarom GM ten onder ging.. dat belooft voor fiat. het blijven italianen, vanaf ze wat geld op overschot hebben moet dat weer vloeien in nutteloze dingen, zoals chrysler. ze kunnen dat geld beter in een betere alfa steken of in een nog betere ferrari dan in zo’n merk dat toch eigenlijk verzopen is door slechte kwaliteit en saaie auto’s die veel zuipen met verouderde techniek
@RazorHead: Mee eens!
@RazorHead: je hebt dit artikel zeker nooit gelezen:
Will Chrysler save Fiat?
http://www.autonews.com/article/20100917/BLOG12/309179982/1317

De conclusie:

There are three reasons for this view.

1. Chrysler’s product pipeline for the next couple of years is broader than Fiat’s in terms of the number of new models coming and their scope.

2. Chrysler is generating cash even in a still very weak U.S. market where it sells an aging product range. Fiat Auto is burning through roughly 150 million euros in cash a month.

3. Chrysler has a strong relationship with the United Auto Workers union and the possibility to quickly increase production if there is a surge in demand. Fiat wants to increase output in Italy to 1.4 million units in 2014 from 650,000 last year. But the company is making little progress in tackling poor productivity and labor conflicts in its domestic plants.

Marchionne has dreamed of spinning off Fiat’s auto business since he was appointed CEO in 2004. Time will tell whether the dream turns into a nightmare.


@robbie:
nieuwe modellen.
zo nieuw als een 300C en crossfire die ook recyclage was van gebruikte onderdelen?
wat er ook in staat is eigenlijk dat het word gekocht voor sergio’s grootheidswaanzin beetje te stillen.
en chrysler verdient nu wel geld, nadat de regering er enorm veel geld in gepompt heeft! chrysler is de laatste 15jaar al serieus aan het wankelen en is slechts een schim van wat het is geweest. ik geloof er persoonlijk niet veel in. sergio maakt blunders die GM maakte, rebadging, iedereen weet dat dit niet goed is, en hij denkt van wel? en dat de productiviteit van Fiat niet goed ligt, tja dat krijg je als je een italiaan blijft, ze weigerden jaren om fabrieken te sluiten en te verplaatsen naar goedkope landen.
De carrosserie van de 159 is erg mooi…breedgeschouderd, stoer…fouten zijn:

De mototren (totdat de tbi-motor kwam)
Het scheve nummerbod (always…)
Té hoge positionering (marketingfout)
Italiaans gochme.

We doen een zorgenkindje van de hand om een zorgenpuber, of zorgenouder zo je wilt, er voor terug te nemen.

Chrysler is nog nooit rendabel geweest, en zal het ook nooit worden. Dus wat FIAT, en indirect Marchionne, nou denken wat ze er van kunnen maken? The devil only knows.

Italiaanse gochme.

Gochme….gochme….gochme….leuk woord.
@Rick-dos: Chrysler is momenteel winstgevend.
@JPM: De core business misschien maar overall maken ze nog steeds verlies.
@Rick-dos: Nee hoor, Chrysler maakt over deze maand een netto winst. Die zou er ook al in Q3 geweest zijn als de Amerikaanse overheid niet zoveel rente wil ontvangen over de leningen. Operationeel zijn ze al een tijdje winstgeven, bijna 1 miljard dollar in 2010 dus het gaat daar harstikke goed.
Een echte Alfa is RWD. Dus nu hopen op de toekomst.
@Eric: gelukkig kan Chrysler prima RWD auto’s bouwen. Wellicht kan Alfa er nog iets van leren. Want hun laatste RWD auto is alweer van een tijdje gelezen (we vergeten de gelimiteerde 8C maar even).
@robbie: welke dan? De Crossfire was op basis van de SLK en de 300C op basis van de E-klasse. De Sebring, Voyager en Pacifica waren verder ook geen wonderen op wielen geloof ik
@Atenza: Dat dacht ik ook altijd, maar het schijnt een redelijk hardnekkig gerucht te zijn dat de 300C op een “oud E-Klasse platform” staat. Er zijn alleen wat onderdelen van de E-Klasse (W210) en S-Klasse (W220) gebruikt.

Het gaat dan om zaken als de automaat, wielophanging, diff en ESP. Het platform van een auto bestaat uit veel meer onderdelen. En je maakt mij niet wijs dat Chrysler & Dodge niet veel meer aangepast hebben.
@robbie: doet er niet toe. Jij zegt dat ze prima RWD auto’s bouwen en Alfa daar wat van kan leren. Maar de Chryslers met RWD blijken nou juist niet de meest geweldige RWD auto’s te zijn. Alfa moet niet “prima” rijden
@robbie:en….. er liggen Benzmotoren in, de 6 pitters zijn 320 cdi’s
ik vind de 159 zeker niet mis (eigenlijk gewoon heel mooi met goeie velgen en kleur (wit met grijze velgen en van binnen beige met zwarte striping) :) en ik hoop dat ferrari toch wel echt italiaans blijft ;)
@porsche911turbo2: Zoals de onze?

http://static.autojunk.nl/pictures/2008/1108/221412/image_04.jpg
@Vanquish:
Fout! Alfa’s zijn rood en hebben geen trekhaak ! ;)
@de sjonnies:
en zijn geen diesels en stations, maar stijlvolle sedans.
@Hubert: Het is geen diesel ;).
@de sjonnies: Als ik je naam zo zie rijd jij in een verlaagde Golf met chromen achterlichten en heb je er helemaal geen verstand van.
@Vanquish:
dat noemen ze een pseudoniem en ik heb een gruwelijke hekel aan verlaagde auto’s behalve op ’t circuit.
@Vanquish:
Helaas, een 159 Berlina Rood wel te verstaan………….en zonder trekhaak.
@de sjonnies: Zie jij bij de onze een trekhaak? Ik ben van mening dat de stationwagon mooiere lijnen heeft en in Ti uitvoering in het wit met donkere velgen een betere uitstraling heeft dan een rode sedan. Maar jij mag best iets anders vinden, ik ben blij dat je trots bent op je Alfa.
@Vanquish: jazeker! zo maar dan met beige in combinatie met zwart of een rood interieur :) dat is wel echt super!
De uitspraken zijn gedaan na een paar glazen whisky? op de prijs na was er niets mis met de 159, compleet alfa waardig maar niet aantrekkelijk genoeg… Maar wel beter dan chrysler…. spoort die vent wel? ferrari verkopen is ook niet de slimste zet… Lancia of alfa zou een betere zet zijn.
@Jipp: Ferrari (gedeeltelijk) verkopen levert (veel) geld op. Het verkopen van Lancia of Alfa levert veel minder op. Ferrari is het meest winstgevende onderdeel van Fiat Auto.

En daarnaast heeft Ferrari in 2002 ook al eens 34% van Ferrari aan de Italiaanse bank Mediobanca die het vervolgens weer doorverkocht aan oa Mubadala. Het huilen over een beursgang is dus een beetje overdreven in mijn ogen.
@robbie: Ik denk dat je me verkeert vergelijkt, een beursgang zou ik niet verkeerd vinden, maar ik denk dat fiat er beter aan doet ferrari te behouden, alleen om zichzelf te beschermen. Je zegt zelf, ze zijn het meest winstgevend, in de vs doen de autoverkopen het nu goed maar zijn ze bang voor een terugval wat fiat dan dus ook voelt, zeker als ze een groter aandeel willen in chrysler. Daarbij loopt de mito ook niet storm, maar zou piech daar wel veel voor neer willen tellen, ook al is het minder waardevol. Wanneer fiat dan toch in de problemen komt hebben ze altijd ferrari nog wat ze voor veel geld kan verkopen.
@Jipp: correctie, mito moet guillieta zijn, maar beide zijn geen successen meer.
Niks mis met de 159 nu, sinds de komst van de 1750TBi, dus die Italiaan moet niet zeuren. Geef die auto nog een opfrisbeurtje (dashboard), dan kan hij makkelijk mee tot aan de nieuwe Giulia. Die moet dan vervolgens wel in Italia gebouwd worden, niet bij Chrysler, beetje om de merkwaarden denken graag!
De kans dat VW een aandeel >50% in Ferrari krijgt is echt 0.

Leuk dat AB dat graag wil, maar dat gaat gewoon niet gebeuren.punt.
Die Piero krijgt nog veel te vertellen als VW en Fiat elk 45% in handen zouden hebben.
@Bob & @Benjamin1: Volgens mij zeggen we dat Fiat altijd 51% in handen zal houden. Daarnaast houdt Piero Ferrari ook nog eens 10% en dus zal er ‘slechts’ 39% op de beurs worden verhandelt.

VW zal het aandeel in Ferrari dat ze waarschijnlijk ooit gaan nemen naar alle waarschijnlijkheid vooral zien als een investering (Ferrari maakt veel winst). Piech heeft al aangegeven dat hij er niet naast streeft om een groot aandeel in Ferrari te verwerven.
De 159 is een supermooie Alfa.
Een Audi A4…dat is pas FOUT!
@Dennis: bla bla bla bla bla
@Dennis: Ha! Mee eens :D
@Dennis: lol serieus? met zo een grote overhang is de 159 mooi haha, een audi A4 maakt het gemak af in design
wtf, ik ben meteen geen ferrari fan meer als vag het overneemt, heb een schijthekel aan vag mensen! dan liever dat alfa naar VW gaat. wat een lul die marchionne wrom chrysler? toch alleen maar verlies makende autos? houd gewoon ferrari en dump chrysler!
De 159 is niet de Alfa die hij had moeten zijn, namelijk in eerste instantie de opvolger van de 156!! De 159 zit eenhalf model boven de 156 waardoor deze aan agilitiet en als typische compacte Alfa sedan aan kracht heeft ingeboet. De motoren waren het ook niet helemaal, ook de TBI niet! Hangt niet lekker direct aan het gas zoals een 156 met 1.8 (zonder turbo) wel doet! Helaas heeft deze motor mij ook niet kunnen overtuigen om in het tussen 156 en 166 in gepositioneerde model te stappen.

De Giulietta is de enige echte opvolger van zowel 147 als 156 die helaas 3 jaar te laat verschijnt.
@ Benjamin1: hey! dat is precies wat ik een jaar geleden zei! ‘De kans dat Spyker Saab koopt is echt 0’…

De autobranche nu draait (helaas) maar om 1 ding: geld. En daar heeft VW (helaas) genoeg van.

En dan nog snap ik deze uitspraken van Marchionne niet. Het zou DE super ‘auto CEO’ zijn, ik moet het nog zien. Natuurlijk is de US markt belangrijk, en als je daar een groeiend merk als Chrysler (blijkbaar) is koopt, doe je het goed. Maar ondertussen is half USA failliet, en verkoopt VW 627571458918495450 auto’s per maand in China…

Time will tell, maar weer een interessant zakelijk verhaal in autoland!
Wat Fiat fout doet is de productie in eigen land door veel te duur perconeel laten uitvoeren. Ze kunnen beter een paar landen Oostwaards hun auto’s in elkaar laten schroeven waar de lonen veel lager liggen.
@Tommy2: loonkosten is 1 ding, maar lagere lonen landen brengen niet altijd de uitkomst. In het oost blok stijgen de lonen veel harder dus is het beoogde voordeel snel weg. Naar Azie betekend veel te hoge transportkosten zeker gezien de afzetmarkt van Fiat group voornamelijk in Europa ligt. Daarnaast zijn scholing en de kosten van een nieuwe productie faciliteit ook geen geintje. Conclusie, Fiat moet gewoon betere auto’s maken.
Het ging, voor de huidige Panda kwam, vreselijk slecht met FIAT. Vind je het gek dat de 159 gewoon FWD was met bekende motoren? Die paar Alfisten kopen toch wel een klassieker of youngtimer. Alsof 156 kopers allemaal Alfisten waren.. dat waren ook vaak gewoon leasesletten die zin hadden in wat anders en de 156 bijzonder aangenomen vonden..
.
Alfa kan zich gewoon nog moeilijk onderscheiden. Spannende scherpe/diepe lijnen vind je bij tig andere merken, net als kokers en ronde roosters in het interieur (en wat had men toch een commentaar op Mazda met de RX-8 en Mazda3 I.. proest!). De Guiletta is imo gewoon de zoveelste C-segment hatchback met leuke lijntjes en details
@Atenza: ter aanvulling: de 149 viel iig toen nog écht op vanwege die lijnen en fraaie details. Toen waren Duitse auto’s allemaal nog saai (hoewel, New Egde Focus I was ook zeer bijzonder maar was nog altijd wel strak getekend zonder diepe lijnen e.d), spannende Japanse hatchbacks waren er nog niet echt (de tijd van de leuke 323F en lage Civic 3d waren vervlogen) en Citroën was al helemaal niet uniek meer..
Oei, ben groot Alfa-fan maar dit zie ik toch niet helemaal goed gaan… De 159 was inderdaad misschien niet de gedroomde vervanger van de briljante 156, maar de opvolger en de auto die de 159 weer moet doen vergeten gaat uit AMERIKA komen? Dat gaat een zware dobber worden! Ben blij dat ‘mijn’ merk gelukkig sinds kort weer een perfecte auto voert (á la 156), namelijk de Giulietta ;)
@Dr.Bob: Laten we hopen dat de Giulietta dan ook lekker veel geld in het laatje gaat brengen!
Ik proef een beetje ‘omkoping van het individu Marchionne’…of ben ik nu de enige hier ? Ferrari laat je niet gaan, zelfs niet voor persoonlijk gewin…hebben mensen dan geen eigenwaarde of trots meer ? Niets is heilig, en die stelling wordt temeer bevestigd door die vriendelijk ogende boef…
@Megakix: djeez doe niet zo overdreven emotioneel. Auto’s zijn uiteindelijk ook maar gewoon producten. Uiteindelijk wil een bedrijf winst maken en het liefst zoveel mogelijk. Simpel
@Atenza: dus jij bent de enige die het ‘nooit leuk vindt’ om een ‘jubileum model’ te zien uitkomen ? Of in een nieuwe auto retrostylen aan te treffen ? Kom op zeg, dat heeft toch alles met emotie te maken ? Blijkbaar vertoef jij als leerlingmonteur meer onder de motorkap, dan dat je een warm gevoel krijgt van ontwerpen ?
@Megakix: ik had het niet over de consument maar over bedrijfsvoering vanuit het oogpunt van het bedrijf zelf.
de 159 en de brera waren verreweg de mooiste alfa’s eindelijk een auto met een gemene/ sportieve blik.

Die dingen van nu tsja wat zal ik daar eens van zeggen.. de Mito en die Giulietta… Wanna be mini achtig met die ronde koplampen.. Owh eingelijk hebben ze nog wel wat van een vw kever. Met fiat opsmuk aan achterlichten en de laaste met oversized Red neck achterlichten..

LANG leve alfa
Van Alfa Romeo kan VAG een RWD BMW concurrent maken. Maar dat VW Ferrari zou willen is volgens mij zever. Tot nu toe heeft VAG zich enkel ontfermt over gestagneerde, falende, of zelfs dode merken (Bugatti, Audi). Goedkope slecht gerunde bedrijven met groei potentieel, al is het enkel een beruchte naam. Met Porsche zijn ze metbloed verbonden natuurlijk. Ferrari past niet in het rijtje. Het is al gepolijst. Het is al alles wat het kan zijn. Je zal daar niet meer waarde uit halen dat wat je ervoor hebt betaald. VAG heeft meer aan Ferrari als een onafhankelijke concurrent (competitie is gezond), dan een vreemde eend in het team.

Alfas die je kan betalen, aan de andere kant, zijn opgeleukte Fiats. De befaamde Alfa V6 moest ruimen voor eentje uit een Chrysler fabriek. Dat zie ik Pïech nooit doen. Ze zijn ook al niet mooi meer.

Ik zie het niet goed aflopen met Fiat. Op een bepaalde dag zal de 500 oud zijn.
ik heb een alfa 159, prachtige goeie auto, maar nu koop ik geen alfa meer, ik gun die eikel geen euro meer die mijn auto een fout noemt. als volkswagen alfa overneemt dan koop ik wel weer alfa
Dit is een broodje AAP verhaal en komt niet van FGA zelf maar van Morgan Stanley die dit verwachten. Ferrari word meer en meer FIAT omdat ze heel veel aandelen terug kopen. Magneti Marelli verkopen is voor FIAT geen optie omdat die zo verweven zijn binnen het bedrijf en ook gewoon geld verdienen. Alfa Romeo moet even serieus genomen worden en dan komt het goed met het merk uit Milano. De 159 is trouwens een prima auto.

Ciao

Squadra
@Squadra: mee eens, weer het zoveelste (gekleurd) nieuws artikel van die Amerikaanse roddelwebsite, het equivalent van de weekend/prive/story maar dan voor autonieuws :roll:

Met zo’n typische kijk naar Europa net zoals wij vooroordelen over de Amerikanen hebben, gaat echt helemaal nergens over.
En het hele Autonews artikel staat vol met ongefundeerde bronnen.

Magneti Marreli afstoten is alsof je je eigen nier verkoopt of een dolk in je zij, vul maar in. Kan me echt niet voorstellen dat het serieus overwogen wordt. Idem voor Ferrari.

Jammer dat AB alleen de roddels van Autonews bericht en niet de reactie van Marchionne er op. Maar veel anders kan je niet verwachten van BMW (en Volvo) fanboys.
@Jimmie:
hoi .. autoblog.nl is Nederlands ..
kijk maar eens goed naar de taal die hier gebruikt wordt ..
@lincoln: bekijk de bron eens, die wordt hier nogal aangedikt als zijnde de waarheid ..
@Squadra: fanboy…
99% zeker: Fiat gaat aandelen in Ferrari verkopen
Feit: Sergio heeft zich weinig enthousiast over de 159 uitgelaten
Feit: Fiat heeft zijn zinnen gezet op Chrysler en zal er veel aan doen een meerderheid in dat merk in handen te krijgen.
De Alfa’s voor Amerika worden in Amerika gemaakt en de Alfa’s voor Europa worden in Europa Italie gemaakt.

edit: stop eens met spammen van die fansite
Ik denk dat Marchionne nog emotioneel is van de Ferrari nederlaag met Alonso laatst. 8)
Als dit verhaal echt klopt is dit een raar verhaal. Wat wel zou kunnen is dat dit door VAG in de wereld wordt geholpen. Als die echt AR willen kopen moeten zij zorgen dat er onrust bij de Italianen is. Zowel intern als financieel. Door al deze verhalen zal zowel de consument als de belegger minder vertrouwen hebben in Fiat als moederbedrijf en daarom zal het minder goed kunnen opkrabbelen als bedacht. Pas dan zal Fiat zich opnieuw moeten afvragen wat te doen.

Ik rijd zelf een 159 maar heb tegenwoordig toch echt steeds minder een fijn gevoel bij de Fiatstal. Die Marchionne was goed bezig met puin ruimen, maar ik denk dat de balans nu begint door te slaan. Ik hoop maar dat het allemaal mee valt.
@ederooij: leer eens lezen! VAG wil niet Alfa Romeo kopen. Ze willen een aandeel kopen in Ferrari.

Sergio Marchionne heeft zelf tegen analisten gezegd dat hij voorziet dat Ferrari binnen 12 tot 18 maanden naar de beurs gaat. En als dat gebeurd dan kan VW zoveel aandelen kopen als ze willen.
@robbie: ik leren lezen? Zit wat slaap in je ogen geloof ik. ik denk dat jij verder moet kijken dan alleen dit artikel. vag heeft al meerdere keren aangegeven AR te willen kopen. Van Ferrari kan men misschien een deel kopen, en als het al mogelijk is heeft VAG al aangegeven alleen deel te willen hebben. Over AR hebben ze al aangegeven dat ze die geheel willen hebben. bij de les blijven he.
Die Marchionne is ook net zo’n onbeholpen schreeuwende kluns als Berlusconi. En toch blijven ze populair. Rare jongens, die Italianen…
@Citrofiel: Hoe kun je zoiets zeggen? Ik had je redelijk hoog zitten op autoblog maar dat is een van de domste opmerkingen die ik ooit hier heb gehoord. Misschien eerst eens inlezen in wat deze geniale man heeft bereikt en dan met name met Fiat.
Grappig dat de schrijver van dit stukje even vergeet te vermelden dat Piech z’n excuses heeft aangeboden aan Marchionne voor de uitspraken die hij heeft gedaan over Ferrari. Hij heeft naderhand verklaard dat het enkel een ‘droom’ van hem was om Ferrari te bezitten.

VW heeft uiteraard geen bal aan aandelen in Ferrari als het geen meerderheidsbelang is. Daar zullen ze dan ook alles behalve geïnteresseerd in zijn. Dit is puur voor de fanboys om wat cash te kweken voor Fiat.

Wat eigenlijk veel opvallender is, is de intentie om Magneti Marelli van de hand te doen. Die leveren toch ruim 50% van hun omzet aan Fiat.

Tel daarbij de spin-off van de zeer winstgevende industriele tak, de beursgang van Chrysler medio 2011 en een eventuele beursgang van Magneti en Ferrari en dan merk je dat Fiat aardig aan het veranderen is.

Sleutelwoord bij het succes van het hele plan is Alfa Romeo. Lukt Alfa niet in de VS dan moeten alle units van Dodge komen. De eerste tekenen zijn in ieder geval goed, de nieuwe Jeep Grand Cherokee verkoopt ver boven verwachtingen en Chrysler is operationeel al erg winstgevend.

Gevaren zijn het magere aantal nieuwe modellen in de Chrysler en RAM lijn en de late introductie daarvan.
alfa is een gare auto, het ziet er gaar uit, en er rijden gare mensen in..
Winterkorn niet Piech:

“Volkswagen AG CEO Martin Winterkorn said last week in Turin that a sale of Fiat’s Alfa Romeo and Ferrari brands to the German carmaker is only a “dream.”
Ik ben totaal niet iemand die zeurt over heritage, globalisering en complottheorien.

Maar het meerendeel van Porsche, Ferrari EN Lambo in dezelfde handen?

Nee, sorry. Dan moet ik als oprechte (skeptische en cynische) autoliefhebber mijn handen van die merken aftrekken. Totaal ende volledig.

Kan toch niet.
Ok dus wacht even, Squadra en Jimmie zeggen dat deze uitspraken helemaal niet van Marchionne komen maar van MS (speculatie, hooooo!).

Is dit waar? En zo ja, ga je schamen, AB. Walgelijk stukje overneem-journalistiek. Doe je huiswerk, Alwood, jezus koekenbakker.
De 159 vind ik ook een van de mooiste Alfa’s. Volgens mij sterkt Marchionne die “foute” bewering uit commercieel oogpunt, en niet uit esthetisch of nostalgisch oogpunt… Het is en blijft in de eerste plaats business, en op de tweede plaats komt pas traditie…
Was destijds (1998) een van de eersten die een nieuwe 156 had.
Een 2.0 TS azurro fantasia.
4 jaar in gereden zonder problemen en zonder rammels.
Daarna overgestapt op BMW omdat de 159 qua techniek hopeloos achterhaald was.
Heb met geen enkele BMW, ook niet met de F10, zoveel bekijks gehad als met de 156. Ik hoop dat alfa snel weer met een echt concurrerend produkt komt, dan ben ik zeker in de markt. De Gulietta belooft alvast veel goeds
Kent iemand wel het verhaal van Ferrari en Lamborghini, de reden waarom Lamborghini is ontstaan? De burenruzie van Ferrucio Lamborghini en Enzo Ferrari? Zullen ze leuk vinden als die 2 “samen” komen in 1 bedrijf. Ja het zijn allebei sportwagens/supercars en allebei 2 verschillende merken. Maar het zullen dan toch echt minder concurrenten worden.
I said it before…:

Zo erg als wat Fiat met Lancia heeft gedaan kan het nooit worden. Ik zou zelfs bijna willen pleiten voor een evacuatie van Alfa Romeo, Maserati, Ferrari en Abarth naar andere concerns (uiteraard onder de voorwaarde dat ze grootendeels autonoom blijven), voordat dat ook gerebadgede Chryslers worden.
ze zijn glad gek geworden daar in italie, crysler is kut..dat moet je niet hebben. hou gewoon ferrari en magneti minarelli want daar is niks mis mee en tien keer beter dan crysler..kunne ze vw ook nog zieke
Broodje Aap verhaal weer. Wat een BS wordt er weer als topic gestart hier. En de mensen die er niks van begrijpen die geloven die onzin en verspreiden die onzin. Ik snap de toegevoegde waarde van AB niet. Want discussieren over FEITEN dat gebeurt hier zeker niet en dat is toch het hele idee van een (auto)blog? Nogmaals er zitten een aantal VAG kleuters, wannabe studenten journalisten bij AB.
Lees veel interessante comments hierboven.
Ooit rilde de wereld als ALfa met een nieuw model uitkwam,
wegligging prestaties en remmen waren altijd bovenmatig goed.
Built quality werd voor lief genomen en je reed je dubbelnokker rustig warm.
Alfa, nee heel Italië heeft de boot gemist in Europa omdat ze de verschuiving in de kopersmarkt niet hebben gezien, de verschuiving van individuele aankopen naar lease maatschappijen.
VAG en PSA hebben hier hun kont goed ingedraaid, door volume te kunnen produceren en hun modellen gamma aan te passen aan de eisen van deze tijd.
de FIAT groep heeft die aansluiting verloren, sterker nog ze kwamen met een mooie middenklasser uit die FIAT Croma heette, ze hebben de boot gemist met de Lancia Thesis die te vooruitstrevend qua model was, ik heb het al vaker gezegd :
FIAT – massa en nix groots
ALFA – midden en hogere middenklassers
Lancia – als top segment in midden en hogere klasse.
Marchionne moet het truucje van VAG afkijken, PSA doet al verwoede pogingen om een differentiatie tussen Peugeot en Citroën te creëren met een -mogelijke- uiloper naar het top segment : Panhard (het oudste automerk ter wereld)
Kleuters het is moeilijk lezen…ook jij kunt straks aandeeltjes kopen! Het is geen overname, Ferrari gaat naar de beurs, net als elk ander bedrijf. Dus een beetje harder werken in de fabriek en dan kun je ook iets kopen. En Rikkie dos….jij weet hoe het echt zit hè, ik zou een brief schrijven voor een dikbetaalde baan!
@Vincenzo: ga je is verdiepen in de beurs, als een bedrijf de beurs op gaat, is het veel makkelijker om een bedrijf over te nemen uiteindelijk.
’t is overigens wel frappant dat de Alfa 159 hoog genoteerd staat in de top 10 lievelingen qua design hier op Autoblog; snappen wij het nu niet of is Marchionne de weg kwijt?
Marchionne doet me een beetje denken aan de man met die mooie quotes van ‘ellek nadeel hep z’n voordeel’
@de sjonnies: Die er van alles aan doet om in zijn laatste jaren nog een beetje in het nieuws te komen en daarvoor controverse uitspraken te bezigen zodat hij hele bevolkingsstammen tegen sich in het harnas jaagt. Ik snap je punt.
@florisw: en hij is goed bevriend met berlusconi….
De 159 is zo’n beetje de beste auto die Alfa de afgelopen 30jaar gemaakt heeft!! En die is dus ook rubbish..
Ben blij dat ze dat zelf nu een keer toegeven. Snel aan Volkswagen verkopen. Misschien kunnen zij er wel wat van maken. Alfa moet de enige merk zijn waar de naam een beetje leuk klinkt maar de auto’s waardeloos zijn.

Meestal bouwen automerken goeie auto’s zonder een goeie naam te hebben en verkopen daardoor een heel stuk minder. Alfa heeft de naam mee maar verpest het gewoon. Ik vind daarom dat ze het niet verdienen. Laat de Duitsers er tenminste wat van maken. Als het met Skoda en Seat lukt, waarom niet met Alfa?
@jip
Ik ben super alfa fan maar in mijn alfa 156 heb ik 4,5 jaar met 90.000 gereden km’s alleen een kapotte accu en voorpijp gehad.
Ik weet dat bij veel alfa rijders de onderhoudskosten wel hoog zijn maar ligt dat ook niet aan de rijder.
Sorry ik ben geen alfa fan
Ik dacht eigenlijk ook wel dat de meesten Alfa Romeo mooi vonden..
Maar, velen die ik spreek (mensen die niks met auto’s hebben) vinden de neuzen van Alfa’s echt niet mooi.
Die nummerplaat vinden ze lelijk, want die zit verkeerd en dan die diep naar beneden zittende grille.
Gek hé? Zijn dat dan de mensen die allemaal gaan voor een S40 of A4?
@J.: Ik kan me wel voorstellen dat die voorkantjes soms wat intimiderend overkomen op mensen. Wij hebben onze 159 juist gekozen vanwege onderandere de voorkant, ik vind ‘m briljant. Het ligt maar net aan je smaak. Maar stoer ziet ie er in ieder geval uit!
De 159 heeft 1 probleem gehad: gebrek aan degelijke passende motoren bij de launch. De holden V6 en 2.2 GM motoren waren gewoon triest. Enige motoren die wat voorstelden waren de eigen diesels, wat aantrekkelijk was voor lease-rijders. Hij was in het begin een beetje zwaar, maar al bij al viel dat toch wel mee, en er zijn later meerdere revisies van dat platform geweest waardoor er meer dan 100kg af is geschraapt…

Men had gewoon van begin af aan de 1750tbi motor moeten hebben, wat een juweeltje is dat… Echt een prachtcombinatie, paar weken geleden mee gereden, en die rijdt echt geweldig.

Nujah – ik ben blij dat je ze hier in Belgie relatief veel ziet rondrijden, ik vind het nog steeds een zeer mooie en moderne verschijning… Voor mijn gebruik is hij echter wat te groot, ik hou meer van kleinere wagen met een stevig motortje in…

Als je 1 model toch een ‘fout’ wil noemen in het huidige Alfa Romeo gamma zou ik toch de Brera (en ook Spider) noemen. Prachtig design, lijnen en interieur, maar daar stopt het. Rijdt een PAK slechter dan de 159, ondanks dat ze een platform sharen, echt veel te zwaar voor z’n klasse, en leed aan hetzelfde motorenprobleem, wat voor een “sportieve 2zitter” toch ‘net’ iets problematischer is… Blijft ook een prachtverschijning, maar volgens mij was die wagen zo op de markt brengen DE fout van Alfa Romeo in de laatste 10 jaar…
Ik heb een 159 2.2 gehad, die had een compressor en ongeveer 235 pk.
Het was gewoon een superauto, nooit problemen…wegligging super….afwerking super.
Voor dat geld kon je echt niks vergelijkbaars kopen.
Je had het leer uit het segment Maserati, velgen, remmen en banden ook uit dat segment alleen de motor was een GM basis. De motor werd wel met Maserati onderdelen in elkaar geschroefd dus technisch was er niks mis mee, behalve dat het een beetje ouderwetse motor was.

Ik denk dat Marchionne dit zegt omdat ze toch geen 159’s meer verkopen en hij begint mensen wakker te maken voor de Giulia.
Zo, beste Sergio-fanboys, de maskers vallen af.

“De nieuwe in Amerika geproduceerde Giulia schijnt veel beter te worden, wel een echte Alfa.”

Jah, moet haast wel. En als’ie in China gemaakt wordt is’ie NOG echter?!

Verkoop die handel, nu er nog een greintje van overblijft.
@heidekonijn: Analisten en investeerders zijn er anders wel blij mee. Het aandeel doet het erg goed momenteel.
Het lijkt raar maar dit is eigenljik de redding van Fiat. Zonder samenwerking tussen Chrysler en Fiat zou de toekomst er grimmig uitzien.
@Floris2: Dat zal wel, SM spreekt hun taal tenslotte. Zou me niet verbazen dat het daar allemaal om te doen is; de beurs laten horen wat ze willen horen, aandelen opdrijven (want uitbetaald worden in aandelen) en op een goede dag met de noorderzon en koffers vol geld verdwijnen. Dat soort 3-jaar-en-dan-weg managers is wat de westerse economie over de kiel haalt. En de fanboys maar knikken.
@heidekonijn

Een Italiaanse auto in elkaar geschroefd door Amerikanen zal slikken worden voor de Alfisten. Ok een Panda komt uit Polen maar Alfa drijft op die “emotie”, ik ben benieuwd.
@Bob: en BMW dan?
en Mercedes ?
uut Amerika
@de sjonnies: Inderdaad. Als Alfa cr*p als de ML of X5 gaat maken, kunnen ze beter de eer aan zichzelf houden.
@Bob: Sarcasme..
dus VAG gaat wel in f1 , met ferrari dan,
@bpc: Jij begrijpt er maar weinig van. Fiat is misschien van plan om een gedeelte van de aandelen van Ferrari op de beurs te gooien om zo was cash te genereren. Dat zal nooit meer dan 39% kunnen zijn. VAG is daar niet in geinteresseerd. VAG kan Ferrari dus niet overnemen en zal ook niet de F1 in gaan.
@Floris2: jij moet alles serieus opnemen? ,boekhouder vermoed ik of ben je van nature zo droog ?
Niveau 0 hier op dit artikel. Het vrhaal van Marchionne gaat over een beursgang waarbij minder dan 40% van de aandelen vrij verhandelbaar worden. Fiat heeft dan nog steeds 51% dus volledige controle. Niet meer dan een kapitaaltransactie waarbij er wat stemrecht bij meerdere partijen terecht komt maar waar je feitenlijk niet veel kan. Het gaat dus ook niet over een overdracht van een groot aandelen pakket aan 1 branchegenoot!
@w0o0dy: Dus als je volledige controle wil over een bedrijf, ga je van 90 naar 51 procent van de aandelen? Ook een interessant niveau, jouw analyse.
@heidekonijn: Meer dan 51% heb je toch niet nodig?

Ze zullen echt niet de zeggenschap over Ferrari willen verliezen, alleen wat extra cash om hun American dream te verwezenlijken.
@heidekonijn: nee natuurlijk niet… maar ook met 51% heb je volledige controle, geez…. en dan iets zeggen over MIJN niveau.
@w0o0dy:
Fiat topman Sergio Marchionne beschouwt de 159 niet als echte Alfa.. Voor de toekomst belooft hij beterschap.
een berlina met een diesel, voorwielaandrijving!
nou geloof mij, het rijdt perfect, en heb er nooit problemen mee gehad!
en ja hij is rood
@alfa159TI

Dat geloof ik best, jammer dat Marchionne zo’n uitspraak doet terwijl de auto nog steeds te koop is, Die 159 moest een paar jaar rijpen maar is nu goed op smaak.
een nero carbonio 2.4 jtdm sportwagon, 19 inch ti velgen, totaal geen problemen en heerlijke wagen!
Motorsport Media
Wat een idioot!

AlfaRomeo 159 een fout? Dat ding is toch best mooi, lekker breed en sportief ogend?
AlfaRomeo badge onwaardig? Moa vind ik niet, hij pas goed in het rijtje vind ik. Sportief, mooi, goed design en een typisch 156 interieur.

De 156 kan je toch ook niet een fout van AlfaRomeo noemen? Dat is de beste auto van Alfa geweest betreft de verkoopcijfers.
159 fout ?? Ja de 156 reed beter,maar was ook een andere wagen. De 159 rijdt nog steeds super, maar is wel ff wat degelijker. Qua pk/kg verhouding ben ik bijna niet achteruit gegaan doorvan de 115 pk naar de 150 pk diesel te gaan. Wel mag hij iets feller op het gas liggen, maar dit zou met chippen opgelost kunnen worden.

Wel hoop ik dat niets verkocht gaat worden want het behoort italiaans te zijn en anders maar zelfmoord.
Wat was er nu fout aan de Alfa 159? Is gewoon een prachtige wagen…
Zou er graag zelf mee rijden… maar ging wat groot geweest zijn als 3de wagen bij ons thuis ;-)
@Dimglor:
Wat was er niets mis mee behalve uiterlijk?
Te duur, te log, te zwaar, weinig beleving, geen restwaarde, voorwielaandrijving, GM motorblok, waardeloos automaat, weinig beenruimte, hoog verbruik en ga zo maar door…
wat ik al eerder zei!!!!!
Ach, het is een kwestie van TIJD & Geld.
wat Ferdinand Piëch wil dat krijgt die!!!!!
vraag maar aan Wendelin Wiedeking en Holger Härter!!!!!!!!!
big Sergio heeft alweer gereageerd op dit verhaal en het komt inderdaad van Morgan Stanley. die wilde heel graag dingen schrijven zij Sergio want dat is hun werk maar verkoop van Alfa Romeo is geen optie. En hij gaf aan dat er gekeken word naar mogelijkheden om Chrysler verder binnen te halen. Maar merken zullen er niet verkocht gaan worden sterker nog er word heel veel geld geinvesteerd in Alfa Romeo. En Sergio zij ook dat er met de 159 niks mis is maar dat de Guilia nog een veel betere auto gaat worden en nog meer een Alfa Romeo.

Ciao

Squadra

En voor alle azijnpissers die altijd zitten te zeiken over de kwaliteit van Alfa ik rijd al jaren Alfa Romeo ik heb nooit wat!!! maarja je moet er ook wel mee kunnen rijden!
@Squadra: Probeer het alsjeblieft niet te verbloemen. “..that launching the Alfa 159 was a MISTAKE, but he said he is confident that a U.S. BUILT Giulia will be a “true Alfa.”..the Giulia would replace the 159 sedan and wagon at the end of 2012.”

– De 159 was een VERGISSING
– Niet Italie, maar US, dus Chrysler, kan een échte Alfa bouwen.
Wat was het probleem ook alweer als VAG Alfa zou overnemen volgens de fanboys, het zou niet meer italiaans zijn? Well guess what?!
– Die VERGISSING wordt pas einde 2012 vervangen, dus tussen nu en dan koop je beter een BMW, Volvo, of iets anders, maar zeker niet één van Fiats VERGISSINGEN – Dat zeg niet ik, dat zegt de BAAS VAN F*CKING FIAT!
@heidekonijn: “Niet Italie, maar US, dus Chrysler, kan een échte Alfa bouwen.”

Sorry, niet mee eens. Een Alfa Romeo hoort uit Italië te komen, klaar. Een Alfa Romeo zonder emotie is geen Alfa, hoe goed ie ook rijdt.
@Vanquish: misschien heb ik te kleine letters gebruikt : “Dat zeg niet ik, dat zegt de BAAS VAN F*CKING FIAT!” Ik zeg dat dus NIET. De heer Marchionne zegt dit. Ik vind dit onzin, en uit de baas van Fiat is het gewoonweg schrikaanjagend dat een dergelijke malloot aan het hoofd staat van een dergelijk groot bedrijf.
@CSL
Duidelijk nooit in een 159 2.4jtd gereden. Handbak of automaat om het even.
Laat ook maar.
Hoe lang duurt het nog voordat iemand ingrijpt en Marchionne eens van zijn troon laat pleuren??? Wat een (sorry) onbeschrijfelijke LUL!!!

Ik rijd al jaren PROBLEEMLOOS 60.000 km p/jaar Alfa Roem, en velen met mij!
De 159 SW is perfect, geen enkele storing !
Als die eikel niets anders kan dan centjes tellen en rondschuiven zoals het hem het beste uitkomt: Marcionne FUCK OFF!!!
@Marcel: Kan me voorstellen dat je érg blij moet zijn met de man die je een product verkoopt en daarna de herverkoopwaarde even keldert. En dat noemt zich dan CEO..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).