Officieel: Lamborghini’s nieuwe motor en bak

Auteur: , 65 Reacties

Lamborghini heeft de krachtbron voor de nog te introduceren Jota / Aventador zojuist officieel gemaakt. Zijn er verrassingen?

Nee. Eigenlijk niet. De nieuwe 6.5 liter V12 krijgt vrijwel dezelfde specs die we jullie vorige week al voorschotelden. Dat betekent dus dat de geheel nieuw ontworpen krachtbron 700 pk gaat leveren bij 8250 toeren per minuut en dat het koppel van 690 Nm beschikbaar is bij 5500 toeren per minuut. De nieuwe krachtbron weegt 235 kilogram en is voorzien van een dry-sump systeem.

De versnellingsbak schakelt volgens Lamborghini 50 procent sneller dan een dual-clutch systeem. Het gaat om een handmatige bak die men ISR (Independent Shifting Rod) gedoopt heeft. Deze bak zorgt ervoor dat de volgende versnelling al ingeschakeld kan worden terwijl de huidige versnelling wordt verlaten. De ISR bak is daarnaast ook nog eens zeer licht, slechts 79 kilo.

De aandrijflijn gaat begin 2011 in productie, de opvolger van de Murciélago komt een half jaar later in de vorm van de Aventador.



65 reacties

Ik ga er spontaan van giechelen, zo ongelofelijk gaaf!
@stefan:geil he
Ah, dus zo zien twee aan elkaar gesleutelde Audi V6’jes er uit ;)
@Alwood:
Heeft Audi eigen motoren dan? D8 altijd dat ze gewoon de rekjes van VW leegplukten / tuneden? ;-)
@mout: lol, er is idd wel veel plastic gebruikt zo te zien. Maar VR6’jes hebben een te kleine blok-hoek. Hebben ze dan toch gewoon 4 3-cilinders uit de Polo gepakt? :P
Hebben (A)
Zoveel vermogen… Mag dat wel van de milieupolitie?
@sacha: De Co2-uitstoot is ‘slechts’ 398g/km dus dat valt best mee. De Murcielago kwam overigens tot 495g/km.
wat is een dry-sump systeem????
@Rsimon: een smerings-systeem zonder carterpan.
Normaal hangt onder de motor een bak olie, en wordt daarvandaan olie opgepompt / rondgesproeid op handige plekken in het blok. Dan lekt het zo zoetjesaan weer naar beneden, en begint het feest opnieuw.
Drysump is een geslotener systeem, luchtdicht, zodat er geen carterpan nodig is om de boel te verzamelen. Daardoor kan het blok lager gemonteerd worden >> lager zwaartepunt. In de bonuspunten is de hele mik ook wat lichter, meen ik.
@mout: O ja. GeoBem007 noemt een ander voordeel: doordat er geen lucht in zit, kan dat ook nooit per ongeluk rondgepompt worden. Wat met een klassiek systeem wel een beetje voorkomt.
Als we toch bezig zijn: nog een voordeel is dat de olie minder tot niet oxydeert, en daardoor langer meegaat / de motor minder olie per beurt krijgt. Maar het duurt wel ff voor je met dat voordeel de meerprijs terugverdient ;-)
@mout: Nog een voordeel van olie rondpompen via een dry-sump is dat ook bij laterale krachten (lees hard de hoek omgaan) de smering blijft werken en niet alle olie aan één kant van het blok gaat zitten.
@DeSjaak: Woouuww Dat zijn allemaal veel voordelen hier boven zeg:P hahaha
Dat worden weer gave auto’s
“Deze bak zorgt ervoor dat de volgende versnelling al ingeschakeld kan worden terwijl de huidige versnelling wordt verlaten”

is dat hetzelfde als het zeroshift systeem?
@towi:

zie http://www.zeroshift.com/
@towi:
Thanks Towi, dit moet het zijn. Had er nog niet van gehoord. Maar zal eens even kijken of er nog wat aandelen van dit bedrijf te koop zijn.
Die ISR bak klinkt technisch gezien erg interessant, weet nog niet echt wat ik me erbij voor moet stellen!Superbenieuwd!
@RALM: Zal waarschijnlijk inhouden dat de tandwielen en assen op een andere manier in elkaar grijpen. Hierdoor kunnen versnellingen in de bak klaarstaan, zonderdat verschillende assen tegen elkaar in gaan werken den de bak uit elkaar spat.

Het mechaniek van de bak moet zo wat ontlast worden en veel sneller werken. Er moet nog wel met een enkele plaat gekoppeld worden… Wil het wel naast de DCT van een 458 in werking zien eigenlijk.
@Rsimon

Motor zonder carterpan. Dus lager in de auto te bouwen en dus ook lichter.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dry-sumpsysteem
Toshio Suzuki
@Kvgorp: Vooral voor een lager zwaartepunt. ;)
Ben wel benieuwd hoe die ISR werkt. Zoals ik het nu begrijp is het geen dual clutch, maar heeft het al wel de versnelling klaar staan? Dual clutch zijn uiteindelijk 2 versnellingsbakken in elkaar, maar dit dus niet?

btw, 235 kg voor een v12 van 6,5L hoeveel lichter is dat dan de oude motor?
@mrB: 18 kg, maar in 1992 had Lamborghini al een V12 van 135 kg.
@MarkieS: in welk model lag die dan? want dat is tamelijk aan de lichte kant.
@mrB: de V12 uit de Murcielago woog 253 kg de nieuwe motor is dus 18 kilo lichter en weegt 235 kilo.
Perfect.
Dry sump zorgt er naar mijn weten ook voor dat er bij ‘wild’ rijden, nooit een tekort aan olie kan komen omdat het ‘aanzuigsysteem’ niet aan de olie kan als dit aan de ene kant in de carterpan ligt door de G-krachten ofzo.

Ben geen held in technische uitleg, sorry ;)
Wacht even zitten er geen ITB’s op? Maar vier gaskleppen!triest!
@CSL: nee het zijn TTB’s, triple throttle bodies. :P Best wel jammer inderdaad zo’n mooi stel kelken uit een open TIB systeem hoort eigenlijk wel bij een lambo vind ik. maar gezien de foto’s hebben ze tegenwoordig liever allemaal plastick kappen. uitlaat ziet er ook nog niet heel optimaal uit zo, het zal wel niet lang duren voordat de 740 verzie uit komt.
@CSL: ach, een Ferrari V12 heeft maar 2 gaskleppen (in de 612, 599 en enzo). Moet het met vier in de Lambo wel lukken toch?
@Alwood:
Uit mijn hoofd heeft de Ferrari V12 wel ITB’s.
Ik weet niet of deze Lambo ze ook heeft. Dat is op de foto niet echt op te maken.
@ Rsimon :

De motor kan door het ontbreken van de oliepan lager in het chassis gehangen worden, hetgeen aerodynamische voordelen heeft, maar ook wordt het probleem van de “klotsende” olie in de carterpan opgelost. Door de optredende G-krachten wordt de olie tegen de wanden van de carterpan gedrukt en komt de aanzuigmond van de oliepomp droog te staan, dit laatste heb je dus niet met dry-sump smering.

OT: Ziet er stoer uit, alleen motorkap e.d. is wel een beetje te futuristisch naar mijn smaak. Ach; prestaties zullen wel dik in orde zijn. Hopelijk komt hier ook weer zo’n supersport-motor-achtig geluid uit :)
@MLTB: je vergeet ook te melden dat door de dry sump smering alles lager in gebouwd kan worden wat naar aerodynamische voordelen ook voordelen heeft op het vlak van de wegligging. het zwaarte punt gaat naar beneden, komt dus lager bij de grond te liggen. daardoor kun je harder door de bochten.
Leuke motor en vooral leuke versnellingsbak.

Zonde dat lambo geen fatsoenlijke wagens maakt, maar misschien zien we deze koffiemolen ook nog wel ergens anders terug, het blijft ten slotte VAG.
Mamma mia!

Wat ziet dat er geweldig uit zeg! Ik kan niet wachten om hem te horen.
is dat nou de onstekingsvolgorde daar op dat zilveren plaatje?
Ja dat is de onstekingsvolgorde.
Iemand een idee wat het verschil met DSG? Hoeveel koppelingen heeft ie eigenlijk?
@BananaFlip: een DSG heeft 2 koppelingen. 1 voor de even en 1 voor de oneven versnellingen.
zal gezien de ontstekingsvolgorde weer fantastisch gaan klinken! ook erg gaaf zijn de dubbele spaghetti-spruitstukken. ik vind het blok trouwens tamelijk smal bouwen, t.o.v. het enzo blok en dan met name de uitlaatlijn. die blijft heel erg dicht langs het blok lopen. als je dat vergelijkt met de Carrera GT of het Enzo motorblok, die allebei tamelijk rechte spruitstukken hebben terwijl deze lambo eerder het princiepe van de Formule 1 gebruikt. of is er zo weinig ruimte in dat motorcompartiment dat alles zo op elkaar gebouwd moet worden? verder ziet het er allemaal erg clean en opgeruimd uit. stukken beter dan bij de oude generatie V12 blokken. Maken ze hier nu ook gebruik van direkte brandstofinspuiting? is moeilijk te zien. en hoeveel gasklephuizen heeft dit blok nu? ik vermoed namelijk 4 stuks.
@rider: Dat komt misschien omdat een Lambo rear engined is, ipv mid engined. De uitlaten moeten plaats maken voor de (pushrod?) ophanging. En aan de luchthappers van de prototypes te zien zal die ruimte ook voor koeling worden gebruikt.

Zo te zien behouden ze de tamelijk unieke Lambo configuratie met de versnellingsbak in het midden, en de motor op de achteras. (Enkel de Veyron heeft dit ook, denk ik.) Met het gewicht in het midden kan een auto theoretisch sneller van richting veranderen.

De fotos verbergen waar eventueel de achterophanging aan zou bevestigen, mochten de gerichten kloppen.
ISR, double-clutch, dual-layshaft, zero-shift, speed-shift, dog-clutch, syncro allemaal varianten voor hetzelfde: heel snel schakelen.
Is al iets bekend over de boring en slag? Hier ben ik wel benieuwd naar in verband met de Audi-Lambo motoren familie. Ik hoop dat deze geen of weinig banden met Audi heeft.
heel mooi blok zeg!
dit blok wordt sinds de countach al voor lamborghini geproduceerd teminste dat zeiden ze in een docu over lambo
@Johan-SV: Ik dacht dat de V12 uit de Murcielago al stamt uit de tijd van de Miura. En dat deze spiksplinternieuw is.
@Johan-SV: deze motor is 100% nieuw (volgens Lamborghini).
Benieuwd wanneer deze motor in een VW/Audi wordt gemonteerd?
@RWD: Nooit, waarom zouden ze dat in godsnaam willen doen!?
@RWD:

R8 V12 anyone?
@towi1989: R12 V12 klinkt beter :D
lekker! zeker beter als 10 batterijen!
@Flamingo: iets met de spijker op de kop;)
zo nice 700pk :o
Lekker hoor, maar toch denk ik dat ‘ie niet helemaal nieuw is misschien een doorontwikkeling van de “oude” motor? Een Audi motor is het trouwens niet denk ik daar zij geen enkele motor hebben met een hoek van 60graden op de TDI V12 na dan.
@C220AMG: Een V12 is altijd 60 graden, dat heet ‘ideale blokhoek’. En Audimotor hoezo, gewoon hun eigen blok dit hoor.
@Tommy2: Daar zijn ze het bij ferrari niet mee eens!
@C220AMG: Nou die 5 graden extra zal het verschil ook niet maken lijkt mij…
@Tommy2: Ow, dan ineens niet meer :P
Prachtig! Meer van dit graag! Geweldige specs, nu hopen dat de lambo er ook nog eens gaaf uit ziet;)
Dat klink als muziek in me oren:D En nou wachten tot hij tot leven komt(A)
Dyno-run?
Ik wil dit blok wel eens horen schreeuwen zonder de dempers er op!
Nu nog de auto er om heen en de nieuwe allesverslindende Lambo is back on track!
Incredibile !!! Incredibile !!!!! Kijk verlangend uit naar de eerste testrit van TopGear / Fifth Gear / Wouter…:lol:
Ziet er een mooi ding uit.. Nu wachten of ie ook mooi geluid maakt ;-)
Directe inspuiting?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).