Fiat 500 is aangepast voor de VS en raad eens met wat?

Auteur: , 58 Reacties

Daar hoefde je natuurlijk niet lang over na te denken: enorme bekerhouders! Het is geen cliché, want een auto kan in de Verenigde Staten bijna onmogelijk een groot succes worden zonder een paar mega-bekerhouders waar de super-duper-extra-large-king-size-formaatje-emmer-cups van de MacDonald's, KFC, Burger King en consorten in passen.

Maar dat waren niet de enige aanpassingen die Fiat’s kleinste onderging. Het onderstel wel wat zachter afgesteld, want veel Amerikanen zijn van die deinende vlaggenschepen gewend. Het 1.4 blok is voor de Amerikanen voorzien van MultiAir technologie om het vermogen iets op te schroeven en gekoppeld aan een handbak of automaat met 6 versnellingen.

De Amerikaanse Fiat 500 wordt gebouwd in een Fiat fabriek in het Mexicaanse Toluca. Dealers krijgen de eerste demo-exemplaren in december en de verkoop start in januari volgend jaar vanuit 165 vestigingen.

Fiat had aanvankelijk niet de intentie om de 500 in de VS op de markt te zetten door het ontbreken van een dealernetwerk. Nu Chrysler onderdeel is van de Fiat Groep is dat obstakel weggenomen en kan Fiat de gok wagen om te zien of hun karretje aanslaat in het land van “bigger is better and size does matter”. (via: automotive news)



58 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Bekerhouder!
@C220AMG: Les1: Eerst lezen dan pas antwoorden!
Dat uberhaupt amerikanen daarin passen
@JamesBond007: Kan volgens mij ook nooit een succes worden, geen V8 en geen automaat… Of generaliseer ik nu weer teveel?? :D
@JamesBond007: “Size does matter”

Maw: er lopen daar ook van die slanke dingskes rond, size 4. In Amerikaanse films en series spelen bijna nooit geen vetbollen mee, of het zijn komische (ahum) negers.
@Esprit_de_Flandre:
de 2 best verkopende autos van dit jaar zijn tot nu toe de Ford F150 & Chevrolet Silverado vij veel kleurlingen dan lol
@six-trey: Ook veel witte vetbollen, maar die steken ze niet in films, want niet grappig. Alleen maar lelijk.
@Esprit_de_Flandre: Ben jij van West Vlaanderen of Limburg?
…dacht eerst aan een V12 met 75 pk ? ;-)
@Megakix: Haha, ik dacht net hetzelfde
mwoeahaha bekerhouders
hmm, de mensen die een bekerhouder nodig hebben zijn de Amerikanen met overgewicht. Amerikanen denken er denk ik niet eens aan om überhaupt in de buurt van een Fiat 500 te komen :P Vraag me af of dit een succes gaat worden, maar we zullen zien!
haha wel tof dat ze daar de markt opgaan :)
die cupholders mag hier in nl ook wel trouwens, altijd handig om je 2 mobieltjes, portomonee, ipod, peuken en alles in te leggen, daar gebruik ik de cupholders in een vriend ze tahoe voor :P en in de pa zijn pajero :P
oh, ik had toch zeker gedacht dat ze de carrosserie zouden moeten aanpassen? of bolle raampjes plaatsen?
Hmmm, 2 op de 3 Amerikanen heeft overgewicht. Voor die mensen zou ik 1 dikke stoel inbouwen, en een grote achterklep als ingang laten dienen. En er moet natuurlijk een 6 liter V8 in met 200PK!
@zdev:
een cadillac motor uit 1938, ik moet zeggen proficiat jouw kennis van motoren uit de jaren 30 verbaast mij
geen extra reflectoren e.d. op de zijkanten?
@pizzakoerier:
daar is ie te kort voor denk ik
@pizzakoerier: yep die heeft hij ook. Check onderstaande foto:

http://chryslermedia.iconicweb.com/mediasite/libraryImages/FT011_003FH__mid.jpg

Ook de voorbumper is anders:

http://chryslermedia.iconicweb.com/mediasite/libraryImages/FT011_001FH__mid.jpg


Daarnaast schijnt de Amerikaanse Fiat 500 gebaseerd te zijn op het platform van de nieuwe Lancia Ypsilon/Fiat Panda. De Fiat 500 die in Europa wordt verkocht staat op het platform van de huidige Fiat Panda.
http://www.insideline.com/fiat/500/us-market-fiat-500-will-be-upgraded.html
http://fiat500usa.blogspot.com/2010/03/us-to-get-upgraded-fiat-500.html
@robbie:
Zie het al een trend worden, die bumpers…
Is ook zo in de VAG scene.
EU gasten willen een US-Spec auto.
US gasten willen een EU-Spec auto.
Ik zie een handel!
@RickB: mensen willen uiteraard altijd hetgeen hebben wat “niet” leverbaar is ;) Persoonlijk vind ik die Amerikaanse bumpers met extra reflectoren er in 99% van de gevallen niet uitzien. Vergelijk bijvoorbeeld maar eens een Amerikaanse en een Europese Veyron. Wereld van verschil!
@RickB: Ook ik heb een zwak voor de Amerikaanse modellen. Kijk dan bijvoorbeeld naar de US-spec Audi’s en Mercedessen. Heerlijk. Vooral de Amerikaanse CL is mooi.
@robbie: De 500 deelt toch zijn platform met de Ford Ka? Met de Panda ook dan??

En kan dat zo makkelijk, heel het boeltje op een ander platform zetten voor een andere markt?
@Esprit_de_Flandre: Waarschijnlijk is het nieuwe platform grotendeels compatible; ‘zomaar’ overzetten naar een totaal afwijkend platform is nogal prijzig ;)
Dit gaat een groot succes worden. De Prius werd daar ook omarmd en nu voor een fractie van de prijs van een Prius met hezelfde verbruik rond karren.
Alleen voor Texas moeten ze nog een 500 Pickup maken :D
volgens mij is de bumper ook veranderd? ziet er in ieder geval best strak uit.. en de smart wordt toch ook verkocht in de US.. is dat een succes?
@kevinc3: yep bumpers moeten vaak aangepast worden. Daar hebben ze altijd wat dikkere bumpers vanwege veiligheidsregels. Daarom zijn bv de Fiesta en Mazda2 ook ietsjes aangepast.
.
Tuurlijk zal er wel vraag zijn daar voor een 500. Niet iedereen is daar dik of moet elke dag 100 miles rijden
heerlijke wagen om 30.000miles per jaar mee te doen en over de route 66 mee te cruizen 8)
hierbij een passende video/liedje
http://www.youtube.com/watch?v=tAGOKqOyojc
daar zullen ze gewoon denken dat het een vervanger is van de smart , maar dan stoerder
Als ze hem dan toch klaar hebben, waarom niet ook gelijk Multi-Air op de 1.4’s hier?
@Citrofiel: omdat deze Fiat 500 (en de motor) in de Amerika worden gebouwd. Incl. specifieke eisen etc.

Het aanpassen van de Europese fabrieken stellen ze nog even uit. Waarschijnlijk zal dat pas gebeuren als de nieuwe Panda & Ypsilon in productie gaan.
Zit er ook maar 1 stoel in?
Oja, en hij wordt gepositioneerd voor de auto die ook binnenshuis te gebruiken is. Handig om naar de koelkast te rijden voor een koud biertje.
the-budel-guy
dus de stoelen zijn er uit gehaald en er zitten nu alleen maar 2 bekerhouders in en een stuur apart
Zie alweer de schaperige opmerkingen voorbij komen.
Als 2 op de 3 Amerikanen overgewicht zouden hebben blijven er nog steeds 100 miljoen over in het slechtste geval. De moeite waard lijkt me.
Amerikanen kopen zo,n ding gewoon ..

gaat een enorm succes worden daar .. no doubt ..
@lincoln: Ja maar ze kunnen hem net zo snel weer beu zijn. De US smart is toch ook ingestort na een korte hype…
Alleen bekerhouders, geen stoelen. Zet ‘m in de keuken. Prachtige koelkast!
Denk dat het misschien een hit gaat worden in LA en Miami, met name de 500C.
Denk dat ook de achterlichten anders zijn, rode pinkers in plaats van geel/oranje?
@RickB: Rood is verplicht is de USA.
@robbie: Nope, rood of oranje. En dat is zelfs een uitzondering, want de internationale overeenkomst is oranje. Ook knipperlichten aan de zijkant zijn in de US niet verplicht, maar doordat Mercedes knipperlichten in z’n spiegels gestoken heeft, beginnen ze dat nu ook na de doen.
@Esprit_de_Flandre: het zijn geen knipperlichten, maar reflectoren. Die zijn wel verplicht aan de zijkant.
@robbie: Met “beginnen ZE dat nu ook na de doen”, bedoel ik niet deze 500 met idd reflectoren op het spatbord vooraan, maar Amerikaanse autofabrikanten, die nu ook op hun modellen knipperlichten in de spiegels steken, ondanks dat het niet verplicht is, maar gewoon omdat dat een trend is.

Maar ben ondertussen eens beginnen zoeken is het is toch maar zeldzaam. Bij Ford alleen de Fiesta, en dat ligt dan natuurlijk aan de Euro-roots van het model. De F-150 heeft gewoon oranje reflectoren in zijn spiegels.

Je zou toch verwachten dat de topmodellen (Fusion, F-150) dat op zijn minst als optie hebben.

Bij GM niet beter. Alleen de Buick LaCrosse, en vreemd genoeg, niet op de Regal (Insignia).
@robbie:

Anders gezegd: “Until the early 1960s, most front turn signals worldwide emitted white light and most rear turn signals emitted red. Amber front turn signals were voluntarily adopted by the auto industry in the USA for most vehicles beginning in the 1963 model year, though front turn signals were still permitted to emit white light until FMVSS 108 took effect for the 1968 model year, whereupon amber became the only permissible colour for front turn signals. Presently, almost all countries outside North America require that all front, side and rear turn signals produce amber light. In North America the rear signals may be amber or red.
leuk, ziet er leuk uit.
Nog niet gelezen… raad eens: ehm een v8 gekoppeld aan een automaat met lelijke rolbeugels en stootbumpers die lijken op de hangtieten van je schoonmoeder?
ehm nee!
steven simons
Er zit standaard een geweer ingebouwd !
die past zo achterin de Ford F150!
De 500 heeft ook andere deuren meen ik en onderhuids is het frame op het onderstel steviger gemaakt volgens de Amerikaanse wet. Niet omdat de 500 zwak is maar omdat in Amerika er zoveel meer zwaardere tegenstanders zijn in een crash.
@ Esprit de Flandre & Robbie:
Wat ook bijzonder blijft is dat vooral BMW, Mercedes en Audi vasthouden aan de rode knipperlichten. Modellen die in Europa gezellig oranje hebben, zijn in Amerika rood (A4, 3&5-serie, Passat, Jetta, Golf, E-klasse etc. Volgens mij is dit puur om exporter naar Europa lastiger en dus onaantrekkelijker te maken.
@Maarten: Pff; een paar achterlichten vervangen zijn de kosten niet bij het importeren van auto’s uit de US.

Vermoedelijk moet je de oorzaak eerder zoeken in wat de ‘US customer wants’; rode knipperlichten achter, want dat zijn ze gewend.
@Maarten:
je mag in europa ook met rode pinkers rond rijden..
@six-trey: Ik zag laatste ook een US Audi A5 met rode knipperlichten. Wel mooi.
Reflectoren zijn cool :D

Tja, hopen dat Fiat meer succes heeft dan Smart!
Ik denk dat het een auto is, die ondanks zijn ukkie-formaat toch gaan aanslaan!
@AMG Powerrr: “Reflectoren zijn cool” … ja, op je fiets misschien; niet op een auto !

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).