Gespot: Vorige week

Auteur: , 48 Reacties

Deze Wodaspoda bestaat uit foto's van auto's die ik in één week tegenkom, namelijk vorige week. De diversiteit is afgezien van het ontbreken van een Bentley en Ferrari rijk te noemen. "Wat een hippe kleur" komt er in terug, niet alleen vanwege alle bladeren. "Is dat dan zo bijzonder?" is eveneens aanwezig, net als "Betaalbaar", en "Alternatief of wansmaak?".

Aston Martin DBS V12 (“Brute Britse Bolides”)

De DBS is wellicht het de meest besproken Aston-Martin van het afgelopen decennium, omdat het de de succesvolle DB9 combineert met een ruig uiterlijk en méér vermogen. Een corpulent uiterlijk is echter iets anders dan een corpulent innerlijk; de DBS is 105 kilo lichter dan de DB9, wat te danken is aan het toepassen van koolstofvezel. Het scheelt een slok op een borrel, zelfs twéé slokken wanneer het wordt vergeleken met de 1.850 kilo van de Vanquish S, de eerste Aston waarin de 5,9 liter V12 grofweg 520 pk leverde. De DBS weegt namelijk maar 1.670 kilogram, en dat is niet echt veel voor een lange, rijk uitgeruste GT met V12.

Wat kan de DBS allemaal naast heel erg hard rijden, veel kosten, en beeldschoon zijn? Het is Aston-Martin niet altijd al eigen geweest om stuurmansauto’s te bouwen, liever maakten ze een GT met een hele berg vermogen, die fijn was om in te cruizen, maar verder tegen het lompe aan zat. Auto’s als de AMV8 en de DBS zijn dynamischer ingesteld. Het is Aston-Martin gelukt om 85% van de massa tussen vòòr- en achteras te krijgen, veel aldus het merk, hoewel er niet wordt vergeleken met andere waarden. Een leuke afkorting die de auto mee heeft gekregen is ADS, Automatic Damping System, dat de ophanging aanpast aan de weg en het weer. Het resultaat is een auto die een tijd van 1:23.9 neerzet op het Top Gear circuit, vier seconde langer dan de Carrera GT, die overigens 3 seconde achterloopt op de Veyron Super Sport.

Aston Martin DBS

Aston Martin DBS

Aston Martin DBS

Audi RS5 (“Is dat dan zo bijzonder?”)

In de categorie “Is dat dan zo bijzonder” vinden we een auto die door de echte liefhebber uiteraard direct herkend wordt als monsterlijk snelle comfortcoupé. De RS5 is echter geen auto die onmiskenbaar om aandacht schreeuwt op straat, of een auto die pas ècht tot zijn recht komt in een knallende kleur. Voor de leek is dit geen opwindende auto om te zien, zo bleek uit de vragende blikken van voorbijgangers. Het zijn slechts de kleine uiterlijke kenmerken die verraden dat er 444 pk – in Duitsland de iets meer optimistische 450 PS – voorin ligt. Audi kennende wordt dit vermogen overgebracht op alle vier de wielen middels hun Quattro-systeem, dat elke paar jaar een update krijgt.

De RS5 was de eerste Audi die de zesde generatie “Quattro” mee kreeg, begin dit jaar. Systemen verschillen onderling slechts in detail. Standaard gaat 60% van het koppel naar de achterwielen, maar afhankelijk van de situatie is elke andere waarde van tussen de 30 en de 85% ook mogelijk. Heb je genoeg ruimte op de Autobahn, dan kun je de 250 km/u aantikken. Denk je dat je nòg méér lef hebt, dan kun je tegen een meerprijs de begrenzer laten verwijderen. De topsnelheid zou dan ongeveer 280 km/u moeten zijn, zoals ook geclaimd voor een vergelijkbaar geval.

Audi RS5

Audi RS5

Audi RS5

Audi RS5

Ford Focus RS (“Wat een hippe kleur!”), Ultimate Green

De Focus RS wordt in drie kleuren aangeboden, afgezien van de matzwarte tint op de Focus RS500. Performance Blue en Frozen White zijn al twee van de kleuren die op de auto worden geleverd. Ze zijn relatief neutraal, maar niet zo suf als zwart en zilvergrijs. Aangezien het geen extreem opvallende auto is, hebben wit en blauw nog enigszins nut. Wil je echter toch de wilde kant van je RS laten zien, dan is Ultimate Green de geschikte keuze. De kleur is ongetwijfeld afgeleid van de bestickering van sponsor BP, tijdens het WRC.

Deze Ford Rallye Sport wordt door maar liefst 305 pk aangedreven op de voorwielen, opgehoest door een 2,5 liter vijfcilinder turbomotor. Het is een opmerkelijk detail voor auto’s uit de rallysport, aangezien auto’s die in worden gezet gebaseerd zijn op heel gewone gezinsauto’s zoals deze Ford, een Citroën C4, en d Renault Mégane. De RS kost echter een halve ton, een indrukwekkend bedrag ten opzichte van zijn tamme broers. Het is echter minder geld dan wat je kwijt bent voor een Impreza WRX STI (€57.995) en de Evolution X (€59.990).

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Opel Speedster (“Betaalbaar speelgoed”)

Snelle auto’s worden niet alleen gemaakt door merken die tot de verbeelding spreken. Waar veruit de meeste kostbare en snelle auto’s uit Duitsland al niet van erg opwindende origine zijn, krijgt Opel vaak zelfs de bijnaam “Slopel”. Waar heeft Opel dat aan te danken? Eerlijk is eerlijk, Opel bouwt als enige Duitse merk nog enigszins betaalbare auto’s, waar Volkswagen zich al jaren geleden verheven heeft tot “premium merk” en hier de prijs op aanpast.

De Opel Speedster is heel anders dan de “stereotype” Opel, wat niet anders kan door de gelijkenissen met de Lotus Elise. Dat zegt genoeg. De Speedster is Spartaans, inclusief moeilijke instap, harde stoelen, en vele gewichtsbesparende bezuinigingen. Zoek niet eindeloos naar airbags, want méér dan het exemplaar in het stuur zit er niet in. ESP en EDB zijn uit den boze; de enige afkorting die je nog aantreft is ABS. Het is een 2,2 liter viercilinder middenmotor die de achterwielen voorziet van 145 pk (147 PS…), wat op 870 kilo uitdagend is. Nog leuker is de lage massa in combinatie met het lage zwaartepunt, waardoor je de auto lekker hard de bocht door kan smijten. Vind je de standaard Speedster echter nog niet snel genoeg, dan is er altijd nog een Speedster Turbo met 197 pk.

Opel Speedster

Opel Speedster

Opel Speedster

Plymouth Prowler (“WTF”, “Groetjes van Uncle Sam”)

Uit de Verenigde Staten komen soms de meest wonderlijke auto’s, aldus veel Europeanen. Het zijn soms auto’s waarvan we zelf het nut niet precies snappen, maar om de liefhebbers niet al te veel tegen het zere been te stoten laat ik dat verder voor wat het is. De Plymouth Prowler is één van de meest opvallende auto’s waar je je in Europa mee kan vertonen. Andere opvallende auto’s die je hier ziet rijden zijn lang niet zo zeldzaam, waarmee de “wtf”-gezichtsuitdrukkingen vaak achterwegen worden gelaten. Sta je naar een Prowler te kijken, dan stoppen er niet alléén veel mensen, óók vragen ze wat het precies is. Een Plymouth Prowler dus, ter informatie. Wat ze precies met het antwoord doen weet ik niet. De auto is een categorie op zichzelf, zie het als een fabriek-af hotrod die een jaar of tien geleden hagelnieuw geleverd werd.

De aandrijving geschiedt via een 3,5 liter V6, die in de eerste exemplaren maar 214 pk leverde. Later werd dit 253 pk, maar de boodschap van deze hoeveelheid vermogen is niet echt duidelijk. De eerste Prowlers werden begrensd op 190 km/u, later werd dat zelfs 180 km/u. Afgezien van al deze kritiekpunten, zoals ook het feit dat weinig mensen het echt een mooie auto vinden, vind ik het een leuke toevoeging aan het straatbeeld door zijn eerder genoemde WTFactor.

plymouth_prowler

plymouth_prowler

plymouth_prowler

plymouth_prowler

plymouth_prowler

Tesla Roadster Sport 2.5 (“Wat een hippe kleur!”, of: “Oranje maar toch groen”), Very Orange

De Tesla Roadster heeft een grote impact gehad aangezien het “zero-emission” combineert met een dynamisch uiterlijk en tot-de-verbeelding-sprekende prestaties. Het is een auto die vanwege een totaal gebrek aan soundtrack niet het optimale aantal liefhebbers heeft, maar daarmee wèl een leuke en gedurfde poging is om volledig elektrisch aangedreven auto’s te promoten. De “2.5” heeft vooralsnog géén cilinderinhoud van 2,5 liter, maar in plaats daarvan 6.831 lithiumcellen. Die “2.5” is Tesla’s manier om aan te geven dat het de “2.0” opvolgt. De Roadster Sport heeft net als de Roadster een maximum vermogen van 288 pk, maar dit is uitgesmeerd over een iets groter toerenbereik (4.400-6.000 min-1), en bovendien is het koppel iets hoger (400 Nm in plaats van 380). Een feature bij de aanschaf van een Tesla Roadster, die in de Amsterdamse binnenstad komt te staan, is een gratis paaltje om je Tesla aan op te laden.

tesla_roadster-sport-2.5

tesla_roadster-sport-2.5

tesla_roadster-sport-2.5

tesla_roadster-sport-2.5

tesla_roadster-sport-2.5

tesla_roadster-sport-2.5

Volkswagen Passat R36 Variant (“Is dat dan zo bijzonder?”)

Hij is nogal verlaagd, maar voor de rest is dit voor de leek geen opvallende auto. Is het voor de liefhebber eigenlijk wel een opvallende auto? Niet alleen is de auto uitsluitend te herkennen aan de hand van slechts de voorbumper, subtiele verlaging (standaard staat de R36 ook al niet hoog), velgen (die natuurlijk ook prima onder minder snelle Passats passen) en uitlaten, óók heeft de auto te kampen met een gebrek aan bekendheid. De productiestart in 2008 werd bijvoorbeeld meerdere malen uitgesteld. Het is geen auto die door veel mensen wordt gekocht, want de meerprijs schrikt veel mensen af om te kiezen voor de top. Het is vaker zo dat het verschil in prijs tussen het topmodel en het op één na duurste model enorm is, maar bij deze auto is het resultaat overduidelijk. Voor €70.550 koop je in Nederland een R36 Variant, de Passat 3.2 Variant is met een nog steeds hoge prijs van €51.875 een goed alternatief omdat je bijna twintig mille in je zak houdt. Auto’s als de Passat R36 volgen de “succesformule” om een echte zeldzaamheid te blijven.

Deze 296 pk krachtige familieauto zal altijd zeldzaam blijven, want binnenkort staat de nieuwe Passat in de showroom. Vanwege de lage vraag wordt de nieuwe Passat schijnbaar niet aangeboden als R36, maar wel onder een andere noemer, aangezien dezelfde 3,6 liter V6 alsnog beschikbaar is.

volkswagen_passat-r36-variant

volkswagen_passat-r36-variant

volkswagen_passat-r36-variant

Morgen wordt de categorie “supercar” nog ingevuld, aangezien de DBS dichterbij “harde GT” zit.



48 reacties

Ziet er goed uit.
Heel mooi! Maar waar zijn ze gespot??
@WoutH: nou aangezien de grachten denk ik toch wel Amsterdam ;)
@WoutH: wouw, nooit in amsterdam geweest?
@Birdman: Wouw nog nooit in utrecht geweest? Daar hebben ze ook grachten, en in Leiden ook, en Delft
@Dirt McGurt: ik heb niks over grachten gezegd, ik herken amsterdam gewoon meteen.
De kleur op de Tesla is Burnt Orange! en is geen standaard op een Tesla. Verder erg dikke Foto’s
@JeffreyRBB: Wat is daar niet standaard aan? Zag ze in de USA alleen maar in het Oranje.

(zag er identiek uit)
Waarom staat er nou nooit een mooie Z4 in dit overzicht( muv gisteren met die ontzettend mooie marylin marow)?:( Die is een stuk mooier dan die opel speedster! Bovendien zit er niet eens een sportpakketje op? Dus wat is hier bijzonder aan?
Tip voor volgende week: spot mijn BMW Z4 3.0I met m-pakket in de buurt van emmen! En je krijg een forse vergoeding!
@rubennntje: je kunt hem altijd zelf posten he ;)
@rubennntje: Waar precies in Emmen? Ik zie er zo nu en dan wel eentje rondrijden, en er staat ook altijd een 3-liter in Westenesch.
@Vinny_93: normaal gesproken in Weerdinge of centrum Emmen, maar rij er niet heel veel mee, die is Westenesch die is van mijn zoon ,die heef er ook een!;)
@rubennntje:
Op een foto van die Speedster zie ik toch echt een Z4 staan hoor :P
Mooie foto’s, zeker die DBS blijft gewoon mooi!
@rubennntje: de Z4, die lelijke dikke duitsen hoerensloep, minder mooi dan een rank gooi en smijt karretje uit de UK (met een duitse body). Zucht als ik dat verschil nog moet uitleggen.
Maar goed hoe vaak kom je een ‘speedsterje’ tegen en hoe vaak een saaie Z4. Snappie ;)
@appeltje, ik vind je werk echt super! waag het niet om weer eens zo’n grapje uit te halen waarin je verteld te stoppen! ;) keep up the good work!

groetjes, een fan
Mooie shots van Aston, vooral met de gebindeerde ruiten en weerkaatsing straatlicht. Toppie shot

@WoutH Gok op amsterdam ;-)
I love the passat r36 and the Rs5 , Wauw , waar vind men al die auto’s , Ik zie bijna nooit exotics als ik naar een grote stad ga zoals parijs en amsterdam,
Vind ik wel spijtig . Kunnen jullie mij soms enkele plekjes zeggen waar ik exotics kan vinden,
Nog een goede avond
Veedub
In da house ;)
@veedub: PC Hooftstraat, Hilton Hotel, Amstel Hotel, Museumpark omgeving, beetje dit soort plekjes ;)
Haha, op de plymouth na heb ik ze ook allemaal gezien vorige week:p Mooie fotos!
@sander: En ik heb er geen enkele van gezien… :|
@rubennntje; er is nooit een “sportpakket” voor de speedster geweest.
Wel is hij gelimiteerd. Er zijn er maar 200 in NL. Je mag de Z4 mooier vinden, maar je wordt er wel mee doodgegooid.
@smiley: nee,dat klopt wel, alleen dan kun je er ten minste een paar mooie 19″” velgen onder zetten, en eventueel 4 knalpijpen, niet zulke grote als by die golfjes, maar gewoon nette…
@smiley: nee,dat klopt wel, alleen dan kun je er ten minste een paar mooie 19″” velgen onder zetten, en eventueel 4 knalpijpen, niet zulke grote als by die golfjes, maar gewoon nette…
@appeltje hoe neem je die foto van die speedster “uit de lucht ” ik vermoed dat je niet altijd een laddertje meeneemt als je buitenkomt
@bpc: Op een andere foto zie je dat die Speedster naast een aarden walletje staat. ;)
@Citrofiel: ah ik dacht al dat appeltje in een boom was geklomen of op het dak van de seat was gaan staan
Heerlijke spots hoor!
Erg nice Jim! Ik heb altijd wel die Opel Speedsters leuk gevonden! Het zijn prachtige smijtwagens en met de juiste auto’s eromheen ook een ware sportwagen. Daarmee doel ik dan op hoe laag die eigenlijk werkelijk is! De rest van de spots zijn zowat beetje standaard geworden ;) maar toch hele gave foto’s! Die R36jes zijn ook leuke wolfjes in schaapskleren! Ik heb ze ook eens gezien in Hong Kong.

Dit bedoel ik met de hoogte:

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1180.snc4/150229_465417415848_550705848_6106336_1874047_n.jpg
@jzaero: Deze foto is overigens vorige zomer genomen in Amsterdam, ik heb geen verdere informatie over de modificaties, maar reken maar dat ie er gaaf uitzag!
Ik zag vandaag nog een Opel Speedster!
Doe mij trouwens die R36 maar!
Als invalide EV rijder, krijg je er in A’dam een afdakje bij? Duurste parkeerplaatsen van het land, geef weg…
Ik heb die Focus RS met die nummerplaat gisteren nog over de antwerpse ring zien gaan, 100% zeker, vroeg me alleen even af of die uitlaten origineel zijn?
@supasweet: de uitlaten onder de Focus RS zoals hier afgebeeld zijn idd orgineel, kijk foto’s van andere RS’n er maar op na ;)

OT: leuke shots, die RS5 en R36 mogen wel op mn oprit geparkeerd worden,. de Speedster niet, te veel plastic dan moet je nog uitkijkeb met het in- en uitstappen anders ligt er al een stuk plastic naast je..
Appeltje! Zou het niet creatief zijn om een goeie wegwerpcamera te kopen en zien wat je kan spotten op één rolletje? :)
Zeer goeie collectie weer, de bewerkte foto van de grille van de Prowler is indrukwekkend, hoe je een goeie foto van dat onding gemaakt hebt, kudos! :P De R36 is ook lekker scherp opgemerkt, schijnt een goeie auto te zijn, want Chris Harris kocht er één, na zijn E39 M5..
Zo’n R36 vind ik veel te duur en is, zeker als ‘ie zo verlaagd is, nogal sjonnie. voor 70k koop ik persoonlijk liever een 335i plus nog voor ruim 10k aan opties ;)
maar goed dat is mijn bescheiden mening
wat een heerlijke bak is die Passat R36 toch, maar hij is inderdaad erg duur. ik had er ook iets anders voor gekocht (E350 292pk of een audi a6 3.2 of BMW 535)
Hey dat is grappig, zowel de RS5 als de Tesla heb ik ook gezien. De RS5 op de A28 bij Amersfoort en de Tesla vorige week op de A1 bij Apeldoorn. Leuk om ze hier terug te zien! :D
@JeffreyRBB,
Dankjewel! Die kleur stond niet op de Tesla site. Ik vond hem ook al anders dan knaloranje, eerder een soort oranje-goud-bruin maar dat stond er niet tussen.


@rubennntje
Omdat ik de afgelopen week geen foto’s van Z4’en heb gemaakt. Een Z4M fotografeer ik nog wel eens gezien de zeldzaamheid ervan, de rest zie je erg vaak. Een Speedster zie je niet supervaak. Een m-pakket hoeft van mij trouwens niet, alleen maar wat extra plastic rondom, bah. Liever zie ik dat er alleen onderhuids iets verandert.


@bart
Leuk om je waardering te lezen! Mijn stop van vorig jaar was geen grapje, in de zomer raakte ik gewoon weer geïnspireerd… Ik denk dat ik de eerste maanden van 2011 ook niets/weinig post, want er het is niet eindeloos spannend te houden. Helaas…


@Veedub
ik kan je precies uitleggen/vertellen waar elke auto is gespot!
Aston-Martin DBS: The Dylan, Keizersgracht
Audi RS5: In de buurt van kruising Willemsparkweg/Cornelis Schuytstraat
Ford Focus RS: Zeelandstraat, in de buurt van.. Bijna Amstelveen…
Opel Speedster: USC UvA, Boelelaan/Beethovenstraat
Plymouth Prowler: Gelderlandplein
Tesla Roadster: Jacob van Lennepkade
Volkswagen Passat R36: Vondelstraat/Nassaukade

@BPC
Op dat heuveltje geklommen! Ik ben wel fan van foto’s van bovenaf. Het is een goed idee om eens een ladder mee te nemen, want van boven zie je ze niet heel vaak. Of ik neem de LM002 een keer in plaats van de fiets.

@jzaero
Graag gedaan! Die Speedster heb ik wel eens in Amsterdam gezien, ik vind dat hij best leuk aan is gepakt. Misschien heb ik hem eerder eens gepost, maar dat weet ik niet zeker. Was wel anderhalf jaar geleden, of langer zelfs…

@vla
Tot een zeker moment, ergens in 2006, deed ik dat ook. Ik had meestal zelfs een camera bij me. Een Pentax ME, uit 1977, één van de meest compacte spiegelreflexen op kleinbeeldformaat. Werkte heerlijk :-). Soms ging er een rolletje per week doorheen, dat was destijds veel want het kostte geld… Nu gaan er makkelijk 36 foto’s in een dag doorheen, gemiddeld over een hele week…


Hartelijk bedankt voor de leuke reacties!
Ligt het nou aan mij, of staan er heel veel van die overigens geweldige spots (R36 & RS5 zijn masterlijk) op laad/los en invalide-plekken?
@rubennntje; De speedster is gebaseerd op lichtgewicht. 19″ velgen zijn te zwaar; daar rijdt de auto minder fijn mee. (hoewel 18″ het grootste is wat eronder past, maar dat doen allen boulevardcruisers)
Uitlaatpijp opties zijn gelimiteerd, omdat de achterkant (polyester) weinig tot geen wijzigingen toelaat.
Er is een tuner die er een heeft uitgebracht a la pagani zonda, maar het ziet er gewoon niet uit.

http://spots.autogespot.com/files/13_07_2009/c214748364813072009235254_4.jpg
En de rest:
http://www.autogespot.com/viewimages.php?id=c214748364813072009235254
Voor mij zijn de DBS (die ik deze week in Amsterdam zag rondrijden) en de Speedster het gaafst. en de Tesla is ook heel chill met een prive-parkeerplaats!
Waarom zie ik deze auto’s nooit rondrijden… :s
Die RS5 is een persauto, en zal men daarom wel vaker tegen komen. Is het iemand trouwens opgevallen dat hij een on-Europese schouders/heupen heeft? Het deed mij veel denken aan een muscle car…

http://www.autoblog.nl/gallery/0_Reviews/Vergelijkingen/Das_Supertrio_Audi_RS5_BMW_M3_Mercedes_C63AMG/BMW_M3_Audi_RS5_Mercedes_C63_AMG-2022.jpg
wat is die r36 tog een dikke bak om te zien zeg
Zon groene rs zie ik dagelijks in Groningen staan, echt een zeer mooie auto om te zien!!!
-=edit: hahaha, ja supergrappig enzo. Is aangepast!=-
DBS? RS5? Ford GT? Goddelijk!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).