Officieel: Lamborghini Gallardo LP 570-4 Spyder Performante [UPDATED]

Auteur: , 38 Reacties

Op de L.A. Autoshow presenteert Lamborghini een open variant van de nieuwe LP 570-4 Superleggera. Om het makkelijk te houden hebben ze hem LP 570-4 Spyder Performante gedoopt, zeg dat maar eens tien keer snel achter elkaar.

Deze dakloze Superleggera (erg makkelijk herkenbaar aan het karakterestieke spoilertje) is royaal voorzien van Carbon Fiber Reinforced Plastic (CFRP) om het gewicht te drukken. In totaal komt het gewicht uit op 1.485 kg, en dat is 65 kg minder dan de Gallardo LP 560-4 Spyder op de weg zet (en nog maar 486 kg meer dan het Sesto Elemento Concept).

De Spyder Performante (SP) wordt aangedreven door Lamborghini’s welbekende direct ingespoten 5,2 liter V10, die hier (uiteraard) maximaal 570 pk en 540 Nm levert. 0 tot 100 km/u kan in 3,9 seconden, en de topsnelheid ligt op 324 km/u (201 mph). Aangezien gewichtbesparing bij de wielen extra belangrijk is voor het sportieve karakter van een auto, monteert Lamborghini superlichte 19-inchers (die in totaal 13 kg lichter zijn dan de standaardexemplaren), omhuld door kleverige Pirelli P Zero Corsa banden.

Ten opzichte van de eerste generatie Spyder, die in 2006 uitkwam, boekt de huidige cabrio een vermogenswinst van 50 pk. 0-100 gaat 0,4 seconde sneller, en de topsnelheid is met 10 km/u toegenomen. Geen reuzensprongen, maar dit is met Supercars ook wat moeilijker te bewerkstelligen dan met ‘normale’ auto’s.

De nieuwe SP is door engineers van Lamborghini’s Centro Stile onder handen genomen: zij gaven hem onder andere een nieuwe voorbumper, en daarnaast zijn de dichtgetimmerde underbody en de diffusor geoptimaliseerd. Uiteraard beschikt de SP over LED daytime running lights, anders tel je niet meer mee.

Naast royaal gebruik van CFRP op het exterieur, werd ook het interieur niet gespaard: de deurpanelen, de afdekplaat van de middentunnel, delen van de stoelen, en de e-gear-omlijsting werden allemaal met het goedje uitgerust. Uiteindelijk heeft het gebruikte CFRP een aandeel van 40% in de totale gewichtsbesparing gehad. Als ze de airco en de elektrische ramen hadden weggelaten was er nog meer besparing mogelijk geweest, maar Lambo laat hun verwende klanten liever niet in de hitte zitten, of zelf hun raampjes naar beneden rollen.

Maar al dat geweld moet natuurlijk wel netjes binnen de lijntjes van de weg worden gehouden. Hiervoor moeten de inmiddels bekende vierwielaandriving, een ESP-systeem, en remmen met een diameter van 365 mm (voor) en 356 mm (achter) voor zorgen. Optioneel is ook een setje keramische remmerij met een diameter van 380 mm verkrijgbaar. Maar uiteraard valt of staat alles met een goede chauffeur. Inzetten op wanneer de eerste halve zool zijn SP crasht mag in de comments.



38 reacties

Lamborghini blijft maar mooie auto’s maken!
ze zijn echt perfect,
Als ik maar geld had…
@veedub: Wat zouden jullie kopen als jullie geld hadden??
@veedub: Lijstjes? Joepie! :P

– Deze Lambo (duh)
– Countach 5000QV
– 250 SWB California
– 512TR
– 930 CS
– 997 GT2-RS
– Rapide
– ’96 Celica GT-Four

(in willekeurige volgorde)
LQDI 850 2.5 20V
@Veedub


Alle 3452379 varianten porsche’s 911;)
Niet echt een land waar die 85 kilo gewichtsbesparing maximaal effect zal hebben op de preformance…
weer een nieuwe toy voor Singapore ! :D
WAT EEN VERANDERING ! wow ze hebben weer het beste van zichzekf gegeven ze kunnen zo bij porsche gaan om nog een cayman r te maken …
Onderstaande afbeelding zegt voldoende over de VAG mentaliteit bij Lamborghini.

@jack_abarth:

nog een keer:

http://anflix.web-log.nl/photos/uncategorized/2009/07/26/melkkoe_2.jpg

http://anflix.web-log.nl/photos/uncategorized/2009/07/26/melkkoe_2.jpg
@jack_abarth: Hebben ze gelijk of hebben ze gelijk? geef mij maar liever deze Performante dan een standaard Gallardo
1 woord: wauw!
Waanzinnig mooie auto, maar je wil toch niet zo spuug lelijke Sjonnie Gay spoiler op deze auto. Die extra downforce is leuk, maar het esthetische aspect is toch belangrijker lijkt me.
Porno!
-edit:1x geil is genoeg…-
@BmwMPower: Ubergeil ! ;)
@veedub: Dat dacht ik! Welkom op Autoblog trouwens, ik zie dat je nieuw bent :)
@BmwMPower: Dank u wel ;)
Wat een bak zeg!

Alhoewel ik de spoiler tijdperk niet zo leuk vind.
ohh heerlijk! wat een machine zeg.
ik vind hem echt ongelovelijk gaaf, maarja dat was de LP570 coupe ook. De nieuwe lambos zijn wel mooier dan de nieuwe ferrari’s moet ik zeggen, terwijl ik die al prachtig vindt (ja ook de 599GTO)
Is er al een lelijkste Spoiler contest?
-=edit: dubbelpost=-
@Quivis: door jou zijn er nu zelfs twee ! trouwens is dit niet de spoiler van de superlegera welke naam ik niet voledig wil schrijven omdat ik hem maar niet uit het hoofd geleerd krijg ;-)
@Sir_Smokalot: CFRP = CF toch ? Waarom die dure extra lettertjes erachter dan ? Om het meer ‘body’ te geven in de verkoopflyer ?
@Megakix: nee, dat is dus niet hetzelfde. En de naam zegt het ook.

CF = 100% carbon fiber
CFRP = plastic waar carbon fiber doorheen verwerkt is om het sterker te maken. Daar staat de toevoeging “Reinforced Plastic” er achter…
Wat is het nut van deze auto?
JE stript alles eraf om hem lichter te maken en dan verzwaar je hem weer door het dak eraf te halen en verstevigingen te plaatsen met alle gevolgen van dien.
@Graftak:

Het nut ervan is dat je sneller dan de standaard spyder kunt en je een “superleggera” in cabrio vorm hebt.. Snap je het nog?? ;)
Sjonnie Gay spoiler contest…mmmmmm
Gaaaaap, het is te merken dat Lambo onder de VAG plu zit tegenwoordig. Hoeveelste Gallardo versie is dit onderhand? De twaalfde of zoiets?

@ Bo1972, goh ben jij er ook weer met je gay dit, gay dat?

Ben je zelf niet gewoon hartstikke gay ofzo? Moeite om het toe te geven? Maakt niet uit, hoor. Alles op z’n tijd.
Dit vind ik niets, zeer ordinair als je het mij vraagt!
Ziet er weer heerlijk uit! Lekker begerenswaardig;) Vind ook de luchtuitlaten achterop een behoorlijk stuk mooier dan bij de normale Spyder!
Vind ik echt mooi.. Heb de Lambo Gallardo Spyder altijd al een mooiere wagen dan de dichte versie gevonden..
Doe mij maar deze zonder spoiler! In het paars met zwarte 20′ eornder :mrgreen:
Lekker wel dat geval, maar o zo hard afgesnoept van de 16M. Ik zou wel voor deze creatie gaan dan Ferrari’s hardcore versie want het ziet er zo veel agressiever uit.
over uitgemolken gesproken!
En dan beticht men Porsche van uitmelkerij…
Gaaf ding. Bij Lamborghini kan ik op de een of andere manier al die versies wel waarderen. Ze maken een hele serie, en als die uitverkocht is bedenken ze weer iets nieuws, liefst dat net even sneller/beter/mooier is. Al die olie-sjeiks weer gek maken dat ze achterlopen en hoppa; volgende serie ook weer uitverkocht.

@veedub: Betere vraag (en makkelijker): wat is je favoriete Gallardo uitvoering? Voor mij de Balboni. Geel graag.
Al was dit ding langzamer dan de gewone, boeie, wat ziet tie er waanzinnig uit!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).