
We hebben het hier niet uitsluitend over pk’s, rubber, babes, hybrides en EV’s. We blijven na het bericht over Ford nog heel even hangen in de financiële wereld. Ditmaal aandacht voor General Motors dat volop het vertrouwen van de beleggers heeft herwonnen. GM maakte vandaag z’n rentree op de New York Stock Exchange. De autoreus harkte hiermee 23,1 miljard dollar binnen en dat is goed voor een van de grootste beursgangen aller tijden in de VS.
Voor een bedrag van 15,8 miljard doller zijn 478 miljoen gewone aandelen uitgegeven en 87 miljoen preferente aandelen met een totale waarde van 4,35 miljard dollar. Daar komt nog een bedrag bij van de lichting van de overtoewijzingsoptie.
De vraag was echter zo groot dat GM het aantal gewone aandelen met een derde moest verhogen naar 478 miljoen stuks en de prijs per aandeel van 29 naar 33 dollar verhoogde. Met de overtoewijzingsoptie stijgt het aanbod naar bijna 550 miljoen aandelen.
De Amerikaanse staat levert dit nu 13,5 miljard dollar op. Obama pompte 49,5 miljard dollar in GM in ruil voor een belang van 61 procent. Dat belang is na de verkoop van bijna 359 miljoen aandelen teruggebracht tot zo’n 37 procent. Om quitte te spelen op de geldinjectie zouden de resterende aandelen voor 53,07 dollar per stuk moeten worden verkocht.
General Motors heeft de beleggers in het businessplan beloofd de beste auto’s ter wereld te zullen gaan bouwen. De beleggers hebben daar kennelijk veel vertrouwen in. Chinese partner SAIC Motor Corp. heeft voor een bedrag van 500 miljoen dollar een belang van 0,97 in GM genomen. Deze zet heeft ook vooral een symbolische waarde waarmee de Chinezen het vertrouwen in- en de samenwerking met GM willen onderstrepen. (via: fd.nl)
Daar zijn we met z’n allen even (een kwartier) stil van…
OT: Heb me er nooit zo in verdiept maar Obama lijkt een minder goede deal te hebben dan Bos met de ABN enz. Hier lijkt er op alle injecties nog geld verdient te gaan worden door de staat.
@rikkon:
OT: Bos heeft allerminst een goede deal gesloten, we zullen er waarschijnlijk op verliezen, in het meest negatieve geval miljarden euro’s. Het was goed om ABN Amro/Fortis te redden, maar we zullen er niets aan verdienen.
Nu maar hopen dat de Amerikaanse overheide de rest van dat geld ook nog ooit terug gaat zien… (guess not)
@robbie:
Hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Obama moest 49,5 miljard in GM pompen om heel veel erger te voorkomen. Als hij GM en de hele keten van toeleveranciers enzovoorts onderuit had laten gaan, dan had het de Amerikaanse belastingbetaler nog veel meer geld gekost. Wanneer je die 49,5 miljard dus beschouwd als kosten om veel erger te voorkomen, dan is iedere dollar die je er nog voor terug krijgt winst.
@dennis: ach, een paar honderduizend werklozen meer of minder valt toch niemand op in de VS ;)
Hij had op 17 miljard gerekend. Dan is de 23.1 toch netjes. Aan de andere kant, als je er 49,5 miljard in stopt, en je verkoopt de helft van je aandelen, zou je toch liever 25 terugkrijgen. Ach, wat maakt een paar miljard nu uit.. ;-). De VS drukt die gewoon bij.
Er wordt wel even vergeten dat GM inmiddels al 9,5 mld heeft terug betaald. Om maar niet te spreken over het geld dat Obama heeft ‘uitgespaard’ door ruim 200.000 mensen aan het werk te houden. Dus de benodigde koers van $ 53,07 is wel wat aan de hoge kant om alles terug te verdienen.
@dennis
Dus met dreiging van flinke werkloosheid had GM Obama in de tang? Wie heeft er nu de macht.
@Bob: Bedrijven. Presidenten zijn maar marionetten.
De beste auto’s ter wereld bouwen. Ze houden zichzelf daar wel heel erg voor de gek. Goed, nog 3 jaar en dan zitten we in een twee keer zo harde crisis.
@matthisl:
Crisis is natuurlijk niet fijn maar het kan ook goed zijn. Kijk maar naar een boom, die kan je jaren laten groeien maar uiteindelijk ziet de boom er niet uit en moet je die flink snoeien om hem weer op het rechte pad te krijgen. Dat is met sommige bedrijven ook het geval. Crisis maakt mensen weer alert en dan gaan ze kijken hoe het effectiever kan.
De volgende crisis zal komen als bedrijven weer roekeloos aan de slag gaan. Time shall tell.
@matthisl:
in de jaren 60 moest zelfs Rolls Royce hun kopieren om uiteindelijk een slechter product te hebben tijden kunnen zich herhalen, of ook niet, tjah ik ben geen profeet maar alles is mogelijk
@kane_sting
En zo krijg je een parabool effect dat economie heet we zijn weer op weg omhoog maar in de toekomst zagl het ooit wel weer een keer misgaan gelukkig is gm voor nu gered.
jeeeej ! kunnen ze weer wat opels onwikkelen of iets dergelijks …
Wie zegt me, dat dit zuivere koffie is ? Hoogstwaarschijnlijk is de staatssteun na terugbetaling aan Obama weer opnieuw erin gepompt, maar dan via de beursgang. Zodoende worden schuldpapieren ‘waardepapieren’ en is ‘de wereld’ verbaasd en opnieuw geïnteresseerd in en over GM.
AMERICA BEST COMPANY IN THE WORLD
@robbie een paar honderduizend? Eerder 2,5miljoen banen bij GM en toeleveranciers. Op een beroepsbevolking van 151miljoen mensen is dat toch 1,5% wat in 1 klap werkeloos had geweest.
Nu vraag ik me vooral af hoeveel % hier het verschil snapt tussen preferente en gewone aandelen…
En poster, begrijp je het zelf eigenlijk wel?
slimme jongens die geinvesteerd hebben in deze beursgang:zolang het van de amerikaanse regering is zal het echt niet failliet gaan. Er werken wereldwijd 200000 mensen bij dit concern!
Wat mensen allemaal riepen hier toen het zo slecht ging met GM : Het komt omdat GM geen (zuinige)auto’s maakt die de mensen willen hebben.
En wat zie ik, de modellen zijn in de tussentijd echt haast niets verandert of extreem zuiniger geworden.
Silverado/Camaro/Tahoe/Corvette enz enz