Toyota RAV4 EV powered by Tesla

Auteur: , 13 Reacties

Toyota is vooral heer en meester in hybrides, waardoor de stap naar volledig elektrisch natuurlijk niet zo groot is. Toch hebben de Japanners voor de volledig elektrische RAV4 de hulp ingeroepen van Tesla.

Toyota had in 1997 namelijk zelf al een elektrische RAV4 in de markt gezet, maar die is nooit een succes geworden. In 6 jaar tijd zijn er 1.484 exemplaren verkocht, waarvan er momenteel nog zo’n 750 rondrijden.

Tesla heeft met de Tesla Roadster bewezen dat men de elektrische kneepjes aardig in de vingers heeft. We hebben zelfs iemand gevonden die jaarlijks 65.000 pure fun-kilometers maakt in zijn Tesla Roadster.

De samenwerking met Tesla is beiden partijen goed bevallen. Tesla verzorgde de volledige aandrijflijn inclusief de de accu’s, terwijl Totota zich bezig hield met de integratie van Tesla’s technologie. Op een volle acculading leg je maximaal 160 kilomter af. De elektrische RAV4 staat voor 2012 op de agenda maar ergens volgend jaar zal al met een vloot van 35 auto’s uitgebreid en langdurig worden getest.

[Met dank aan Alexis Godschalk voor de foto’s]



13 reacties

Tesla is het goede voorbeeld op het gebied van elektrische auto’s. Zij hebben meer durf en visie dan menig elektrische autobouwer. Goed dat twee partijen elkaar treffen. Zo raakt elektrisch rijden steeds meer in de stroomversnelling.

http://www.promotieelektrischvervoernederland.nl/index.php/nieuws/18-nieuws/67-laden-in-goed-gezelschap
Goed hoor. Niet toevallig denk ik, de onthulling van een electrische suv in de vs.
Dit is het vorige model RAV4. Niet het meest slimme model van Toyota. Toevallig vorige week met mijn eigen RAV4 (2002) vergeleken en het is een verslechtering op een aantal ergonomische punten. Dat ze er nu een electrische auto van maken is onbegrijpelijk. Dan hadden ze beter mijn generatie RAV4 te voorschijn kunnen halen. Een lichtere constructie en een slimmer interieur. En persoonlijk vind ik de oude RAV4 ook een stuk mooier.
Toyota kan dit niet zelf?
@Laurens: Het kan zijn dat Tesla al veel investeringen en onderzoek in de aandrijving heeft zitten en dat het Toyota dus tijd en geld scheelt om het in samenwerking met Tesla te ontwikkelen. Als ze het zelf hadden moeten ontwikkelen waren ze misschien anderhalf jaar later pas klaar met de auto.
Ik vraag me toch af of het niet heel veel zou opleveren als er een platform ontworpen zou worden specifiek voor elektrische auto’s. Het concept met motorruimte kan net zo goed verlaten worden ten bate van de passagiersruimte door gebruik te maken van meerdere motoren op de wielen.
@floryn: En dan rijden we straks allemaal blokkendozen en waterdruppels. Bah. ;) Maar ik snap het idee, de huidige indeling van een auto is niet het meest efficiĆ«nt voor elektrische aandrijving. Toch denk ik dat de vorm niet snel zal veranderen, men is gewend aan deze vormen. Daarom blijven ook bijv. de Tesla’s nog vrij traditioneel van vorm.
@Citrofiel: Ja de vorm en het feit dat het ontwikkelen van een nieuw platform duur is. Ga maar eens een nieuwe platform ontwikkelen voor een paar duizend avant-gardisten…
Tesla is een groot bedrijf in wording. Het zal zeker nog overgenomen worden. Het is zelfs gevaarlijk succesvol voor anderen!
@buyck: ja, je hebt gelijk
eigenlijk heeft hij een modern uiterlijk, maar het is tegelijkertijd ook saai
De vorige RAV4 EV was wel een succes maar de productie werd gedwongen gestopt omdat, na de fusie van Chevron met Texaco het patent voor grote NiMH batterijen bij Chevron kwam. Deze eisten dat Toyota stopte met de productie van deze zg. NiMHi95EV batterij.
Zie Wikipedia RAV EV/public availability.
Waar blijft toch die betaalbare EV? Bla bla bla… man man, mensen hebben zo’n vooruitstrevende technology en nog duurt het eeuwen eer ze er iets van bakken? Zou men de techniek niet beter simpeler doen dan was de EV er al. Al was het maar met oudere batterijen. Ze hadden er al een hoop in 1908. Liefst nog met de motoren in de wielen zoals de blablabla euh…Zap.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).