EU nog steeds niet tevreden over onze BPM-regels omtrent buitenlandse huurauto

Auteur: , 37 Reacties

Even terug in de tijd naar het jaar 2006. Toen was er enige ophef over de BPM-heffing over een gehuurde buitenlandse auto waarmee in Nederland wordt gereden. Volgens de Europese regels van het vrije verkeer van goederen en diensten, mag je als Nederlander gewoon in een buitenlandse huurauto rijden. Onze overheid ziet dit echter als een vorm van belastingontduiking en huurders van een buitenlandse auto kregen een aanslag voor de BPM. De regeling werd uiteindelijk wel zodanig aangepast, dat bij de aanslag rekening wordt gehouden met de duur van het huurcontract.

De toen aangepaste regeling bepaalt dat wie in Nederland met een buitenlandse huurauto wil rijden, vanaf het begin van het binnenlandse gebruik de BPM moet afdragen. Bij het beëindigen van het binnenlandse gebruik kan de rest-BPM worden teruggevorderd. Onze wetgever heeft in Europa getoetst of deze aangepaste werkwijze voldoende EU-proof is.

Nee, luidt het antwoord uit Europa. Ondanks de teruggaafregeling vormt de BPM-regeling nog steeds een belemmering voor het vrije verkeer van goederen en diensten. Er moet op grond van het evenredigheidsbeginsel al bij het begin van het weggebruik in Nederland rekening worden gehouden met de duur van dat gebruik.

Met andere woorden: de EU vindt de regeling waarbij je eerst de volle mep betaalt en daarna het teveel betaalde kan terugvorderen, te omslachtig. Onze wetgever weer aan zet om met een nieuwe regeling te komen, waarin dit tijdsevenredige aspect beter tot zijn recht komt.



37 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
EU = maffia, liever kwijt dan rijk
@Bols:

Juist omgekeerd. De EU maakt het juist positief tenzij jij graag belasting betaald in de vorm van BPM.

Den haag zijn een stel boeven in dat opzicht
@ErikkNL: zodra Europa bepaalt dat de BPM onrechtmatig is wordt die belasting in Nederland wel vervangen door iets anders. Een milieutoeslag bijvoorbeeld.
@Griffin:

Precies het zal blijven in welke vorm dan ook. Al is het geen BPM dan zal het wel een milieuheffing in welke vorm dan ook…
@Bols
Heb je het artikel wel gelezen in die minuut reactietijd?
Stelletje dieven daar in Den Haag. Knotsgek gewoon.
stiekem lach ik me altijd rot als ik jullie autoprijzen zie als belg, moeten jullie ook nog jaarlijkse belastingen betalen
@bpc: Stiekum lach ik me altijd rot als ik jullie wegen zie
@mennok: *pakt zijn koffers naar duitsland*
@mennok: maar moeten jullie ook nog elk jaar belastingen betalen ?
@bpc: Ja, de motorrijtuigenbelasting. Die is de afgelopen jaren zelfs flink gestegen. Dat moest omdat de BPM werd afgebouwd voor de aankomende kilometerheffing (die er toch niet komt) en de inkomsten gelijk moesten blijven. Die belasting is gebaseerd op gewicht en kan aardig oplopen. Hier kan je het berekenen. Het kan ietsjes verschillen per provincie waar je in woont.
Voor auto’s ouder dan 25 jaar hoef je dit niet te betalen, maar dit wordt volgend jaar stopgezet waardoor je voor auto’s van na 1986 wel belasting blijft betalen. Dat zorgde overigens voor een prijsstijging van auto’s van 1986 en een prijsdaling voor de auto’s van net erna…
@mennok: Stiekum lach ik me altijd krom om de files op Neerlands’ wegen ;)
EU regels golden toch boven die van Nederland?
Zo ja is Nederland zo eigenwijs als een badlaken!

Word maar een tijd dat we naar een ander land verhuizen met z’n allen!
Als je bedenkt dat je al een BMW 5 serie GT in Duitsland voor nog geen €60 per dag huurt:P Kijk maar op Sixt.de Gigantisch dat verschil tussen NL en DE. Ter vergelijking. In Nederland betaal je voor een Volvo C30 €52!
Poolse kentekenplaten zijn de oplossing ..
@lincoln: heb jee een huis in polen dan
@lincoln:
Exact, daar kan je meerdere auto’s hebben en maar een kenteken :)
Ja joh, lekker efficiënt, eerst betalen en dan weer terugbetalen, zo blijf ik verdomme belasting betalen aan die grapjurken! Zorg maar gewoon voor een beter systeem, want dit is echt prut. Wie heeft dit bedacht joh? Met hem/haat zou ik wel eens willen spreken!
Er is echt alles mis met de BPM.
BPM is een platte belastingmaatregel die niet ten goede komt aan de automobilist maar aan de staatskas.
BPM lokt fraude uit met import/export.
BPM is volgens de EU een illegale belasting.
BPM maakt dat Nederlanders in goedkopere en dus minder veilige auto’s rijden.
BPM verhoogt de virtuele waarde van een auto waardoor je bijtelling ook nog eens hoger wordt. Deze belastingstapeling is gewoon crimineel.
BPM werkt marktverstorend in de internationale EU markt.

Afschaffen dus!
@zdev: Dat zijn rake woorden! 100% mee eens. Om er aan toe te voegen dat BPM ooit als “tijdelijke maatregel” werd ingevoerd. Van tevoren kon je al ruiken dat de automobilist er genaaid mee zou worden…
@zdev: vollediger kon ik het niet zeggen.

Helemaal plat is de bpm trouwens niet meer: als je een auto rijdt die wat meer uitstoot dan word je onevenredig veel zwaarder belast. Jouw Quattroporte GT S kost volgend jaar bijna 28.000 euro meer (nieuwprijs) vanwege de plannen. Totaal bijna een ton aan bpm.

Achtentwintigduizend euro meer betalen dan in 2010. Daar kun je een leuke vakantie voor hebben, wel meer dan één. En waarom? Omdat de plannen voor de km-heffing nog steeds doorgezet worden. En in die plannen betaal je onevenredig veel voor alle grammetjes CO2 boven de 260 gr/km. En dat terwijl een oorzakelijk verband tussen auto-uitstoot en klimaatverandering nog steeds niet wetenschappelijk is aangetoond; verder dan assumpties en wat correlaties is men niet gekomen.

De overheid kan dan vervolgens een kolencentrale bouwen van je geld. Geruststellende gedachte toch? Lekker consequent ook.

Oh, en vergeet inderdaad ook de extra BTW niet. En de extra bijtelling, de extra verzekeringspremie en alle andere belastingen die op elkaar worden gestapeld door de hogere prijs.

Maargoed, de moraal van het verhaal: als je een onzuinige auto nieuw wilt kopen, doe dat dan nog even snel dit jaar, zodat je de hogere belasting volgend jaar niet hoeft te betalen. Wat betreft inport geldt zover ik weet de CO2-heffing die gold op de datum van de eerste tenaamstelling in het buitenland, voor als iemand zich dat afvroeg.

Getallen: http://www.nieuweautoprijzen.nl (deze website kan schokkend zijn)
Amen Zdev!
Per direct die achterlijke BPM afschaffen.
Als eu-consument betaal je toch belasting in het land waar je de diensten/goederen koopt? (zie daar het bpm manco)

Ik ben Nederland wel eens ingereden met een buitenlandse auto omdat mijn eigen auto de vakantie wilde verlengen … Maar blijven slapen langs de snelweg met 3 kinderen vond mijn ega niet zo’n goed plan. Uiteraard nooit bpm op de rekening gestort van Jan Kees voor die 140 km op Nederlands asfalt.

En nou niet gaan schelden dat ik een witte boorden crimineel ben ;-)
@D-Drive:
Heeey! Witte boorden crimineel!
:D
Jan Kees is ook een crimineel
hoi ..

wat kan jullie die BPM eigenlijk verrotten ??
kopen jullie wel eens nieuwe auto,s dan ??

de 2de hands prijzen zijn hier nog steeds vrij laag ..
en de keuze is enorm ..

ik kan mezelf zelfs buiten de BPM om niet voorstellen dat je een nieuwe auto zou willen kopen ..

wel terecht dat grijs-kentekens BPM vrij zijn ..
@lincoln: Sinds 2005 wordt er weer BPM op bestelautos geheven.
@lincoln: niet de meest slimme comment. Als niemand nieuwe auto’s zou kopen zouden er geen 2de hands zijn he?. Dus ja natuurlijk zijn er mensen die nieuwe auto’s kopen. Misschien in jouw wereld ongelofelijk maar hier heer normaal hoor.
@Birdman:

nieuwe zijn allemaal lease ..
na 5 jaar afgeschreven ..

dus nogmaals ..
perfect functioneerden auto,s kosten geen roggel hier ..
@lincoln: Door de BPM zijn ook tweedehands auto’s in Nederland veel duurder dan in het buitenland… in procenten stijgen ze ongeveer even snel in waarde, maar dan nog blijft het duurder totdat ze ongeveer ouder dan 10 jaar zijn (afhankelijk van hoe hoog de nieuwprijs is).
@Sorcerer:

na 10 jaar en 150.000 km kosten auto,s hooguit 10% van de nieuwprijs ..

ik betaal iig nooit meer dan 7% ..
is toch spot-goedkoop ..
Lease een wagen in Luxemburg.
Rij op een Luxemburg kenteken 100% legaal in Nederland
En ze weten je te vinden…………..
Gegarandeerd dat je een belastingcontrole krijt.
Zo hebben ze een stel mannen opgepakt die andere producten naast hun champignon kwekerij hadden.
Niet op die producten, maar op de geleasde S klasses met Luxemburgs kenteken.
De Staat der Nederlanden wint altijd
@de sjonnies: ansich is de het 100% legaal om in nederland een auto op luxemburgs kenteken te rijden. Mits je niet in Nederland woonachtig bent want dan ben je wel verplicht de BPM af te dragen, doe je dat niet (ik denk dat champignon kwekers vaak duistere zaakjes doen) dan is het niet legaal!

De overheid kan dit eevnvoudig oplossen. Bij maximaal 2 weken per jaar op buitenlands kenteken geen naheffing, bij meer 100% BPM naheffing.
@mashell:
Nee, ik kon destijds een nieuwe C6 ‘leasen’in Luxemburg.
Gaat als volgt : je betaalt de helft van de aanschafprijs in Luxemburg als borg en krijgt maandelijks een x-bedrag gefactureerd, waarmee je de auto eigenlijk afbetaald, want aan het einde van het contract kun je de auto voor € 1 overnemen of ietsje meer.
Heb er toen voor gekozen een gebruikte in Duitsland te kopen, een halfjaar te stallen en daarna ingevoerd.
Heb hem daarna nog goed kunnen verkopen aan iemand wiens derde BMW was gestolen
Aan de ene kant worden er bakken geld verdient door accijnsen op benzine. Als je een V8 hebt reken je meer benzine af dan andere auto’s. Hypocriet gedoe over benzineslurpende “monsters” maar wel de centen opsnuiven. Daarbij komt dat je over snellere auto’s veel meer BPM betaalt. Dan nog eens de wegenbelaasting die is ingedeeld in categorien waarbij je raad het al weer de duurdere/snelle auto’s aangepakt worden.
Waar gaat dit nog over? En als je dan hebt besloten om een zuinige auto te kopen die niet vooruit te branden maar waar geen MRB betaalt hoeft te worden komt de regeling alweer op de toch te staan. SCHANDALIG!
@porsj: allemaal met dank aan CDA en PvdA. Allebei partijen die niet weten wat ze willen en wat achter de kiezer aanrennen (de kiezer weet nóg minder wat hij/zij wil). Resultaat: een ‘onbetrouwbare overheid’ die continu van strategie/visie verandert.

Hopelijk houdt de kiezer eens op met achter partijen aanrennen die te veel hun best doen om aantrekkelijk te lijken voor de kiezer. Eigenlijk hebben we een centrumcoalitie nodig waar geen CDA in zit, en die dan ook ervoor kan zorgen dat we eens 8 jaar achter elkaar dezelfde strategie aan kunnen houden… Een coalitie die niet te veel stokpaardjes en melkkoeien heeft en die op een verantwoorde manier bezuinigt.

*zwijmelt*
Mooi, laat dat BPM-huis maar wiebelen. Ik geloof dat er nog maar weinig nodig is, eer de hele BPM in elkaar stort. Is niet houdbaar in Europa. Ben er blij om, ik vind het toch zo lullig dat je in NL anderhalve auto moet kopen als je dezelfde auto wilt rijden als in D. Verdienen we hier ook 1,5 x zoveel? Nee. En dan nog lekker de MRB eroverheen. Gevolg: doevig, droevig wagenpark.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).