Gespot: eens iets anders…

Auteur: , 70 Reacties

Wil je in een bijzondere, snelle, luxe, en praktische auto rijden, maar vind je de S5 van de buurman te standaard, en heeft je overbuurman al een M5 - gewoon, de sedan - voor de deur staan? Je kunt iets uit de Verenigde Staten invoeren, maar óók op ons eigen continent hebben fabrikanten hun best gedaan om dit soort auto's te leveren.

BMW Alpina B3 Biturbo Allrad Sedan (E90)

Alpina bouwt auto’s voor de mensen die een BMW te gewoon vinden, of in zijn meest uitgebouwde vorm juist te ordinair, en bovendien te hard. Wil je een snelle en comfortabele auto die niet pocht met net iets te grote uitlaten, happers, nog meer happers, en te veel tupperware? De Alpina B3 is een soort alternatief dat zich tussen de 335i en de M3 in plaatst. Daar zit een tamelijk groot gat tussen, namelijk het gat tussen 306 en 420 pk. Het is wellicht al te raden; Alpina geeft deze BMW 360 pk mee, wat bijna hetzelfde is als de 363 pk die er precies tussenin ligt.

De basis van deze Alpina ligt bij de 335i, die ondanks wat de naam doet vermoeden geen 3,5 liter motor heeft, maar slechts een 3,0 liter zescilinder blok met twee turbo’s. De Alpina B3 camoufleert het hoge vermogen helaas niet met volledige schaapskleren. De koets is uitgebouwd in de vorm van een subtiele bodykit en achterspoiler, maar wat pas echt een gemiste kans is, is het feit dat men de twee-uitlaten policy niet heeft kunnen vasthouden. Jammer! Klein zijn ze wel, maar het is een detail waar juist Alpina de auto bescheiden moet blijven houden.

BMW Alpina B3 Biturbo Allrad Sedan - Foto: Jim Appelmelk
BMW Alpina B3 Biturbo Allrad Sedan - Foto: Jim Appelmelk
BMW Alpina B3 Biturbo Allrad Sedan - Foto: Jim Appelmelk
BMW Alpina B3 Biturbo Allrad Sedan - Foto: Jim Appelmelk

BMW Alpina B7

Enigszins ordinair wordt het wel met deze Beemer in “black on white”, of hoe men dat tegenwoordig noemt. De uitlaten zijn nog verder gegroeid, en bovendien is de B7 geen alternatief of tussenvorm voor een andere BMW. Een 760i ziet er zelfs bescheidener uit. Het is niet geheel duidelijk wat het model bijdraagt aan het gamma, maar hij valt, zoals vaker bij Alpina’s, tussen het op één-na-hoogst geplaatste model (750i met 400 pk) en het topmodel (de 760i met 544 pk) in.

In al mijn eigenwijsheid ga ik er overigens van uit dat het daadwerkelijk om een door Alpina aangepakte auto gaat, aangezien alles hier op wijst, behalve de vaak matig bijgewerkte website van de RDW. De 4,4 liter V8 is in de Alpina B7 goed voor 507 pk, wat waarschijnlijk niet geheel toevallig “precies” evenveel is als wat de bekende 5,0 liter V10 levert. Het is grofweg honderd pk méér dan wat de V8 in de 750i levert, en dat is eigenlijk al genoeg. Wat wèl exclusief voor de B7 is, is het feit dat Alpina niet moeilijk doet over begrenzen. De topsnelheid van de B7 is 280 km/u, een snelheid, die ongeacht de vraag, of dit een begrensde snelheid is of niet, geen snelheid is waar je op de Autobahn makkelijk boven komt, puur en alleen om het feit dat daar erg veel ruimte voor nodig is.

BMW Alpina B7 - Foto: Jim Appelmelk
BMW Alpina B7 - Foto: Jim Appelmelk
BMW Alpina B7 - Foto: Jim Appelmelk
BMW Alpina B7 - Foto: Jim Appelmelk
BMW Alpina B7 - Foto: Jim Appelmelk
BMW Alpina B7 - Foto: Jim Appelmelk
BMW Alpina B7 - Foto: Jim Appelmelk

BMW M5 Touring E61

In de eerste regels van dit artikel werd de M5 al bestempeld als te gewoon, waarom staat er de M5 er dan alsnog tussen? Naast de 19.523 sedans – I beg you pardon – werden namelijk maar 1.025 M5 Tourings geleverd, wat nog geen vijf procent van de totale productie is. Er zijn ruim twintig exemplaren in Nederland, maar deze laten zich maar zelden zien. Ik greep mijn kans schoon om die middag foto’s te maken van deze zeldzame estate, die zich aan de leek kenbaar maakt middels een enorme voorbumper, wat roostertjes hier-en-daar, velgen en, voor wie ècht naar details kijkt, geperforeerde, krachtige, remschijven. Deze schijnen van essentieel belang te zijn, want je moet op tijd kunnen remmen voor je grootste vijand, de flitspaal. Het vermogen wordt standaard overgebracht via een handmatige zesbak, maar een SMG III bak was ook optioneel. Dit is een halfautomatische bak met zeven verzetten vooruit, te bedienen via flippers aan het stuur. Wel is het een versnellingsbak met een enkele koppeling, in plaats van een dubbele, aangezien dat het M-gevoel zou wegnemen, aldus het hoofd van die afdeling. Inmiddels is de enkele koppeling verouderd voor auto’s van dit kaliber. De M5 was desalniettemin een technisch hoogstandje, dus we kijken uit naar de M5 F10. Vol verwachting klopt ons hart…

BMW M5 Touring E61 - Foto: Jim Appelmelk
BMW M5 Touring E61 - Foto: Jim Appelmelk
BMW M5 Touring E61 - Foto: Jim Appelmelk
BMW M5 Touring E61 - Foto: Jim Appelmelk
BMW M5 Touring E61 - Foto: Jim Appelmelk
BMW M5 Touring E61 - Foto: Jim Appelmelk

Cadillac STS-V

Amerikaanse auto’s die in hun thuisland al zeldzaam zijn, zijn dat in Europa zeker. Het was in 2007 dat Nederland “ongeveer drie” STS-V’s rijker werd, verdeeld over 42.508 vierkante kilometer. Twaalf provincies. Duizenden dorpen en steden. Zeventienmiljoen inwoners. Nietsvermoedend fietste ik ’s avonds op een weg in de buurt, waar ik verder haast nooit kom, en wat bleek daar te staan? Sterker nog, hij staat er elke keer. Nòg sterker: hij staat weg te rotten, het roest staat op de remschijven. Hij staat er alsof hij schreeuwt om een zware rechtervoet, niet in de laatste plaats om de verweerde schijfjes schoon te poetsen.
De V8 meet 4,4 liter, maar slaapt al geruime tijd. Er was een compressor nodig om het vermogen van 469 pk er uit te krijgen. De topsnelheid is helaas begrensd op 250 km/u, en dat terwijl Amerika nog wel bekend staat – of: stond – als land van onbegrensde mogelijkheden. Ofzo. Anyway, de STS-V is zonder meer een snelle auto te noemen, doch met enkele “maren”. De auto vergelijken met een M5 lijkt interessant, maar zal niet echt ergens toe leiden aangezien ik nu al durf te stellen dat de Cadillac er zijn meerdere in moet erkennen. Denk alvast aan de massa van de auto, de versnellingsbak, en de remmen. Een betere vergelijking is die met de CTS-V. Dit is het kleine broertje van de STS. De CTS-V weegt ruim honderd kilo minder, maar moet het óók maar doen met een minder krachtige motor, die 400 pk kan leveren. De honderd haalt de auto een fractie sneller, en bovendien jakkert de auto door tot boven de 260 km/u. Hoe het verschil in prestaties is, is niet geheel duidelijk, maar het verschil van twintigduizend euro is het overwegen waard.

Cadillac STS-V - Foto: Jim Appelmelk
Cadillac STS-V - Foto: Jim Appelmelk
Cadillac STS-V - Foto: Jim Appelmelk
Cadillac STS-V - Foto: Jim Appelmelk
Cadillac STS-V - Foto: Jim Appelmelk
Cadillac STS-V - Foto: Jim Appelmelk

Dodge Magnum SRT-8

Aan 300C SRT-8’s is in Nederland geen schaarste, maar van de stationcar op basis van die auto, de 300C SRT-8 Touring, zijn er al drie keer zo weinig. Dat geldt ook voor zijn Dodge evenknie, de Magnum SRT-8, die overigens uitsluitend als stationcar wordt geleverd. Het was aan het einde van de jaren ’70 dat de Dodge Magnum gelanceerd werd om deel te nemen aan NASCAR. Het was net een Dodge Charger, maar dan aerodynamischer, om hem beter geschikt te maken voor het racen. De auto behaalde hier enkele successen. De naam keerde echter niet terug vòòr 2005, toen deze enigszins ongepast werd meegegeven aan de Touring versie van de 300C, aangezien de 300C Touring zelf niet werd aangeboden in de VS. Het topmodel is hier te zien, de SRT-8, die zijn 425 pk haalt uit een 6,1 liter grote V8. De Magnum SRT-8 is niet begrensd; deze haalt 274 km/u.

Dodge Magnum SRT-8 - Foto: Jim Appelmelk
Dodge Magnum SRT-8 - Foto: Jim Appelmelk
Dodge Magnum SRT-8 - Foto: Jim Appelmelk
Dodge Magnum SRT-8 - Foto: Jim Appelmelk
Dodge Magnum SRT-8 - Foto: Jim Appelmelk

Ford Mondeo ST220 Estate

Dit is de gulden middenweg tussen een geheel onopvallende auto en een iets te ver uitgebouwde Snelle Station. Deze auto valt niet in de categorie van zwaar geschut, dat wil zeggen, een V8 die tussen de 400 en 500 pk levert, grof genomen. Een 3.0 liter V6 die bovendien niet de achterwielen, maar de voorwielen aandrijft, zoals ook al opviel aan de Focus RS, zorgt voor het vermogen. Tevens zijn het slechts twee bescheiden uitlaten waardoor de Mondeo uitademt, en bovendien met weinig stampij. De ST220 is niet gebouwd voor uitgesproken patsers, eerder voor mensen met een relatief beperkte voorliefde voor snelheid, dan wel een minder corpulente portemonnee dan wat de gemiddelde M5 bestuurder op zak heeft. €45.245 is ongeveer één derde van de nieuwprijs van de M5, maar nog steeds is het aan de hoge kant te noemen. De auto wordt echter wel geprezen om zijn strakke onderstel, rijkwaliteiten, en “gevoel”, aangezien maar weinig van wat er buiten gebeurt weg wordt gefilterd. Voor uiteenlopende prijzen van onder de tienduizend euro zijn er tweedehands exemplaren te vinden.

Ford Mondeo ST220 Estate - Foto: Jim Appelmelk
Ford Mondeo ST220 Estate - Foto: Jim Appelmelk
Ford Mondeo ST220 Estate - Foto: Jim Appelmelk

Honda Accord Type R CH1

Één van de meest interessante auto’s uit dit rijtje is niet per se de meest krachtige of snelle auto. De Honda Accord CH1 werd gebouwd van 1998 tot en met 2003. Op basis van deze Accord verscheen de Accord Type R, die via de media voornamelijk bekend werd in de klassieke “white on white” combinatie. Méér dan de witte velgen en twee uitlaten als opvallende detail was er aan deze auto niet te zien. Zodra je een blik werpt onder de motorkap vallen je de termen “DOHC VTEC” op, wat garant staat voor méér dan genoeg koppel en vermogen bij hoge toerentallen. De 2,2 liter motor is atmosferisch, maar is wel in staat om 212 pk te leveren bij een toerental zo hoog als 7.200 min-1. De viercilinder motor zou nog door kunnen gaan tot 8.000 toeren per minuut. Hierdoor is de auto bij lage toerentallen geen al te woeste machine, maar als hij eenmaal op toeren is, kun je er echt van genieten. Dit geeft de auto twee gezichten, omdat je niet continu met enorm veel vermogen op pad bent, maar óók niet met een tekort aan koppel. Met een nieuwprijs van f. 80.990 was de Type R twee keer zo duur als de instapper met 1,6 liter motor.

Honda Accord Type R CH1 - Foto: Jim Appelmelk
Honda Accord Type R CH1 - Foto: Jim Appelmelk
Honda Accord Type R CH1 - Foto: Jim Appelmelk
Honda Accord Type R CH1 - Foto: Jim Appelmelk

Volkswagen Passat W8

Ooit een auto met V8 hebben. Dat was de wens van de eigenaar van deze Volkswagen. Het lukte niet helemaal, maar waarom zou je daar een punt van maken? Een W8 is minstens net zo lekker, en bovendien compacter. Twee VR4 motoren, elk bestaande uit twee rijen van twee cilinders, die een hoek van 15 graden met elkaar maken, zijn onderling onder een hoek van 72 graden op één krukas aangesloten. Daarmee is het niet ècht een W, maar het is wèl een slim, ruimtebesparend, compact concept. Deze Passat is één van de betere fabriek-af sleepers, de velgen en dubbele uitlaten zijn nog nèt te veel, maar dit exemplaar is wèl ontdaan van logo’s. Het hoeft geen circuitbeest te zijn, dus vierwielaandrijving is een veilige keuze. Uit vier liter haalt Volkswagen 275 pk, wat niet erg veel is, maar wel leuk om mee te spelen. De auto kostte echter wel méér dan een half ton, wat hem vrij zeldzaam heeft gemaakt. Ondanks dat is het toch een flinke afschrijver, want momenteel betaal je nog geen tienduizend euro voor een redelijk moderne auto die beschikt over veel vermogen, vierwielaandrijving, lederen bekleding, boordcomputer, en natuurlijk van die handige bekerhouders.

Volkswagen Passat W8 - Foto: Jim Appelmelk
Volkswagen Passat W8 - Foto: Jim Appelmelk
Volkswagen Passat W8 - Foto: Jim Appelmelk
Volkswagen Passat W8 - Foto: Jim Appelmelk



70 reacties

Leuke spots! Vooral de lichtval op de foto’s van de Siebener.. nice :-) Topauto overigens, net als de M5 touring :-D
Die grill van de ‘caddy’ is wel erg lelijk. De ST220 vind ik nog steeds erg cool!
stuk voor stuk wil ik ze eigenlijk wel hebben, maar de M5 springt er toch echt uit :)
Die Passat is van mij vader. :o
Die B7 is echt te bruut mooie wielen ook
allen de 7 serie is mooi
M5 :) Jammer dat ze zo dorstig zijn!
attenoje wat is die B7 mooi zeg!!!
daar kan geen amg tegenop !!
De mondeo St220 is erg gaaf. Elegante Stationwagon maar toch ruim genoeg power.
Leuk speelgoed!

maar vraagje: bij foto 3 van de M5, zie het wel eens vaker, met wat zijn al die raare vakjes op de achterruit? hebben die ook een functie? of komt het gewoon door het soort glas?
@Hans: zie je meestal met de zonnebril :-) volgens mij gewoon warmteafstotend glas.
Bij PSA-wagens zie je van ver aan de voorruit of er airco in zit :-)

On topic:
Die Alpina’s blijven mijn favorieten. Naar het schijnt een prachtige productie waar ze van bij BMW op de band speciaal gemaakt worden. Niet achteraf afgebroken en opnieuw opgebouwd.

En die ST220 is petje af een coole wagen!
Mooie spots! Zie ik liever dan exoten waar we toch maar kunnen van dromen!
@tomofbelgium: alpina is toch gewoon een tuner, ze worden niet op de band van bmw in elkaar geschroefd dat is alleen bij M modellen zo geloof ik?
@Stopwearingpants: was vroeger zo, nu vanop de band
@hans: Volgens mij is dat de achterruitverwarming..
Roest op de remschijven kun je al na een dag of twee hebben, ja ook bij een dure Duitse auto (kan geen kwaad als ik ’t goed heb).
@DavidZ: bij elke wagen met schijfremmen, heeeeel normaal :-)
Je kan zelfs hebben dat ze effen blokkeren. Na het wassen bvb, een week op stal en bij de eerste start :-) geen zorgen :-)
Opvallend dat er drie Tourings achter elkaar staan.
In principe is de 750i niet de op één na krachtigste, maar de op twee na krachtigste. De AcitveHybrid 7 zit daar nog tussen met zijn 463 pk…
De nieuwste versie van de Alpina B3 heeft 400Pk ! Appeltje heeft het dus over de versie vóór de facelift.
Vreemd eigenlijk, dat de nieuwe B7 minder Pk’s heeft (507) ten opzicht van de B5s (530pk) ?
@Megakix: je zegt het zelf al

B5 ”S” en B7
@JamesBond007: jaja, begrijp ik, maar het is hetzelfde motorblok..en dan nog ‘oud’ ook ! Kortom, als ‘s’ staat voor progressie, waarom wordt dat dan geremd op die manier ? Thats the question.
-edit: nutteloze bijdrage-
Jammer dat @Appeltje geen originele Alpinakleuren laat zien…Groen en Blauw..zoals deze:

http://www.youtube.com/watch?v=Ayfoc0EGSYw
@Megakix: alleen blauw is een echte alpina kleur (je hebt meerdere soorten Alpina Blau), groen niet
@Stopwearingpants: groen ook…check de website vriend.
@Megakix: Ja, dat wit vind ik nix voor Alpina’s
@Appeltje; deze doet van 0-300 km/h in 1:10 = 70 seconden. Hij legt daarmee een afstand af van 2,8 kilometer…lijkt me prima te doen ?!?!?
@Megakix: Je moet dan ook wel geluk hebben om ruim een minuut geen irritante VW golf of ander tuig in je rijbaan tegen te komen. Niet altijd kan je lekker doortrappen. Maar je hebt wel gelijk dat het mogelijk is.
Remschijven zijn doorgaans gemaakt van GG35 gietstaal. Dat is echt het goedkoopste van het goedkoopste. Maar ja, het hoeft dan ook alleen maar oppervlakte druk en een beetje radiaal kracht op te kunnen vangen. Het grote voordeel van dit materiaal is dat het heel veel warmte kan opnemen zonder dat het krom gaat staan. Wat natuurlijk komt doordat het gegoten en niet geconstrueerd is. Materiaal is daardoor vrij van interne spanningen.
@Original_Arnoud: wat dacht je van trekbelasting? het materiaal wordt echt wel zwaar belast hoor. En dat kun je niet zo maar even in een paar krachtjes opdelen..

OT: <3 alpina
Appeltje heeft geen leven en maakt fotos van een Passat
Ik wil niet heel lullig doen, maar die 7-serie is geen Alpina. De eigenaar zei het toevallig zaterdag in Laren ook. Als je het kenteken van de 7er invult bij rdw is staat nergens Alpina, terwijl dit bij de echte Alpina modellen wel het geval is. Neem als voorbeeld maar een de 3-serie Alpina!;)
Ik zag Maandag nog een BMW M5 Touring staan hier in Zwolle!
Vind die Accord wel serieus oke!niet overdreven sjonnie ofzo maar gewoon netjes en een heerlyk blok.enig idee wat je voor een net 2ehands exemplaar betaalt?vind die B3 overigens afgrijselijk,dan koop je een mooie dreier en vernaggel je hem met die lelijke alpina velgen die al jaren over de datum heen zyn en echt niet meer kunnen onder moderne bmw’s.
Die B7 Alpina is wel heel dik! @audiracer: Heb je wel gelezen wat er in de tekst staat? Het kan zijn dat de RDW website niet bijgewerkt is nog bij dit soort auto’s.
@Barryyy: Heb jij gelezen wat audiracer schreef, hij heeft de eigenaar gesproken ;)

Hoe hebben jullie in godsnaam die passat herkent als zijnde de W8??
@MrH:
Oke, nog steeds niet betrouwbaar. Hierbij is het zo dat de spotter misschien een iPhone heeft en de auto een iets verdacht grote motorkap vond hebben(volgens mij is de auto wat langer bij de W8) via de iphone kan je namelijk gegevens opvragen met een App
OVER BMW 7 gesproken deze vid gezien;
http://www.youtube.com/watch?v=KRBS5WZMdik
@Patrick: zal toch wel trots zijn met haar neptieten nu ? :lol:
Wat is zo’n m5 touring toch prachtig…
Jammer dat je die praktisch bijna nooit ziet..
@Patrick: Ik weet niet of je blind bent maar dat is toch echt een BMW 5 serie
de eerste foto van de m5 touring is wel schitterend, en die passat is echt een wolf in schaapskleren behalve dan die 4 uitlaten haha
Die witte 7-serie is GEEN Alpina B7. Het is gewoon een omgebouwde 750li. Alpina doet geen conversies achteraf, het is namelijk een automerk GEEN tunner.

Hier foto´s van deze auto voor de Alpina optuiging:
http://www.autojunk.nl/fotos/bmw-750i-2009/23860/3
@M3E30: Het is een 750i die verfraaid is met velgen en spoilers van Alpina. Dan heb je nog geen omgebouwde Alpina aangezien Alpina ook het interieur, onderstel, de motor en vaak de uitlaat aanpakt.
In Europa is de SMGIII bak standaard op de M5. Een manuele 6-bak was enkel in Amerika te verkrijgen.
Ik zag die 7-serie op de FP en jahoor, ik zie hier in de comments gelijk weer een eeuwige discussie :P. Die B7 is geen echte B7 maar zoals al eerder gezegd een 750i.Ook niet bepaald mis maar goed dus geen echte B7.Er zitten ook geen B7 logo’s of iets op, dus gewoon een super strakke auto. Hij is van de eigenaar van http://www.autototaalbv.nl/ en ze doen daar wel meer leuke ombouw dingetjes…
Barry, ik geloof dat de rest mij ook wel heeft aangevuld, dat het geen B7 is.;)
Ik denk dat die Witte 750 alleen optisch onder handen is genomen door Alpina. Alpina wordt altijd aangegeven op RDW, alleen deze niet.
@Innokentiy: O never mind. Ik zie dat ik niet de enige ben :)
dat is 100% geen Alpina, zwaar geflasht!
@ Appeltje : volgens mij het zijn White on Black . Afgeleid van White Car on Black Wheels ;-)
Heeft iemand zo’n Passat W8 weleens in een andere kleur dan blauw gezien? Ik in ieder geval nog nooit.
Ik wil die Honda wel, niet te opvallend, meestal getuned door petjes, terwijl deze er vrij normaal uitziet!!
Hey Jim!

Mooie foto’s! M’n accord staat er goed op ;) Had je die foto’s van de NSX hier ook al een keer gepost? Hij staat trouwens in de volgende editie van de Auto & Tuning ;)

Grt,

Dimer
Die Alpina B3 is toch wel heel erg leuk. Ik heb een zwak voor Alpina’s.
En de M5 Touring en Mondeo ST220 zijn ook heel gaaf. Er is gewoon iets ontzettend gaafs aan snelle stations.
Maar 275 pk uit een W8? Dat lijkt me toch aan de lage kant, het lijkt me dat zo’n blok meer moet kunnen produceren.
gave auto’s , maar hoezo wel een gewone “passat” en geen eens een Renault Avantime???
Bij die zogenaamde B7 valt het BMW logo ook aardig op, daar hoort een Alpina logo te zitten bij een Alpina…
Correctie, dat doen ze dus tegenwoordig niet meer… Raar! Vroeger zaten op de plekken van het BMW logo (stuur, hood, trunk, velgen) altijd hun eigen logo’s…
@g. Bert: Die logo’s hebben nooit op de carrosserie van de auto gezeten. Alpina vervangt alleen het logo op het stuur en heeft eigen logo’s op de wielen. De logo’s op de carrosserie zijn altijd BMW. Er worden wel veel aftermarket neppe Alpina-logo’s van Aziatisch fabrikaat geplakt. Ik vind het nogal jammer om neplogo’s op een originele Alpina te plakken.
@AlpinaSC: Idd, allemaal after sales die logo’s op het exterieur (motorkap en kofferbak).
Of dat hebben ze gewoon nooit gedaan zie ik…
er rijdt ook zo’n honda in Woerden of misschien is dit hem :P
Toffe post. Je kunt nooit te veel anonieme stationwagons met enorme potentie hebben. Zag vanmiddag nog een Impreza WRX Plus, ook zo’n vreemde combinatie.
Die Caddy is een CTS-V, geen STS.
@TS: Ik heb niet goed gelezen, sorry. Lijken ook allemaal op elkaar. :(
De BMW M5 touring blijft de mooiste auto die er is!!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).