McLaren MP4-12C kost 197.000 euro (in Engeland)

Auteur: , 78 Reacties

McLaren heeft vandaag een Brits prijskaartje aan hun nieuwste supercar gehangen. In het land van de linksrijdende gaat de supercar 168.500 pond kosten. Omgerekend naar euro's komt 'ie dus net onder de twee ton te liggen voor de rest van Europa. Nederland uitgezonderd, want hier komt er nog een BPM-bedrag overheen.

Als we naar de Engelse prijs kijken dan valt één feit meteen op: vanaf 1 januari -als de BTW daar naar 19% gaat- is de MP4-12C drie ruggen goedkoper dan zijn grote concurrent, de Ferrari 458 Italia. Dat is misschien niet veel in die prijscategorie, maar het zal ongetwijfeld niet onbewust gedaan zijn door Ron Dennis en kornuiten.

De MP4-12C is het eerste model in een reeks aan nieuwe bolides die de naam McLaren weer op de kaart moet zetten. (Hoewel, je kunt je afvragen of McLaren ooit echt van het supercar-toneel is verdwenen). De komende vijf jaar wordt hij vergezeld door vier broers, waaronder een roemruchte opvolger voor de McLaren F1.

Nog even de specs: McLaren is van plan om in 2011 1.000 stuks van de MP4-12C te bouwen. De auto heeft een 3.8 liter twin-turbo V8 aan boord en levert 600 pk en evenveel Newtonmeters. Accelereren naar de 100 km/u kan in drie tellen en de top bedraagt 320 km/u. (via Autocar)



78 reacties

Waar kan ik me inschrijven om er eentje te kopen?
@Robbert:

https://www.mclarenautomotive.com/uk/secure/registration.aspx


Laat je vooral gaan zou ik zeggen en smijt de foto’s maar op autojunk.
Als je geld zat heb Robbert, zou ik gewoon even McLaren bellen?
van mij krijgen ze die 3 euro wel fooi! ik koop hem!
Ersin Demirci
Even kijken of ik ergens kleingeld heb…
-edit: check!
Hij ziet er minder speciaal uit dan dat ie is. En dat is gelijk de reden dat ik ‘m niet zou kopen als ik er geld voor had. Voor dat geld heb je specialere auto’s.
197 euro… En wat voor schaal heb ik dan?
Als ik hem bij de mercedesdealer kan binnendoen voor onderhoud is het misschien wel interessant. Ferrari is ook leuk, maar ik heb geen garage in de buurt, da’s altijd zo’n gedoe voor het onderhoud.
Marnik Heijligen
Via bepaalde vertrouwbare bronnen(een McLaren klant) ben ik te weten gekomen dat je deze auto niet zomaar kan kopen, ook al heb je geld genoeg. Je moet eerst je volledige wagenpark met elke wagen zijn chasis-nummer doorgeven. Je moet dus geselecteerd worden. Adh hiervan wordt bepaald of je deze wagen MAG kopen. Mss zijn er nog verdere eisen maar die ken ik niet…So Money Can’t Buy Everything ;-)
@Marnik Heijligen:

Ik betwijfel of McLaren zich zo’n arrogante houding kan permitteren. Ferrari kan dat, voor modellen als de Enzo.
McLaren neemt veel risico, heeft erg veel geld in deze auto gestopt, en als je hun verkoopverwachtingen ziet….ik vind de daarin genoemde aantallen aan de hoge kant…..
@DavidZ: 1000 stuks? dat is 1 middagje lullen voor Ron en dan is hij ze allemaal kwijt, al moet je je DNA, pankpas inc code en je ledenmaten afgeven.
Dan nog is hij ze binnen een middag kwijt.
mwna 197 euro valt me nog mee. dat wordt bestellen!
Marnik Heijligen
Ik zou trouwens gaan voor een 458(als ik het geld had), veel mooier, veel meer passie, veel meer karakter. Pure Car History…
@Marnik Heijligen: deze is toch exclusiever niet? :-) maar kom, elk z’n stijl en beiden zullen gespot worden :-)
@Marnik Heijligen: Die passie, dat houdt toch in dat ie af en toe spontaan af fikt?
@Marnik Heijligen: Passie kan je dat eten?net als pizza of pasta.
Dan zou je er nog wat aan hebben.
peter - italia
@Marnik Heijligen: en de ferrari is brandbaarder..
hoe de macca het eraf brengt is nog ff afwachten :)
nou voor 197 euries wil ik em best hebben…
Zo van achteren is het een schitterende auto ! Hopelijk dat de auto genoeg geweld (ofwel pk-gewicht-verhouding) heeft om te imponeren…zodat de prijs dan nog alleszins kan meevallen (?). Nissan GT-R (530Pk) is hierin de grootste uitdaging.
@Megakix: 1300kg en 600pk, korte versnellingen en een DCG, daarnaast is 90% vh koppel beschikbaar over een ZEER breed toerengebied (ik meen 580Nm tussen 3500 en 7000, maar da’s uit het hoofd). Dit ding is vreselijk snel…
Danoontje Power
Erg goed argument.
Iemand die zo’n auto koopt zal echt niet denken: Had ik maar voor € 60.000,- minder een Nissan…
3 tellen op 100 , 320 km/h
nissan gtr 3 teellen naar 100 310 km per u
ik wil niet lastig doen maar dat is 100k voor 10km sneller , maar oke deze ziet er stukke beter uit
@bpc: Een Ferrari California heb je in nederland al rond de 260k. Dit is een ”meeneemprijsje” als je het zo bekijkt tenminste.

2e hands Scuderia met 16.000 km op de teller staat te koop bij kroymans voor 219.000

Tis niet alleen snelheid die bepaalt of een auto veel waard is of niet. Persoonlijk vind ik het leuker om aan me vrienden te vertellen van ”hé, ik rij Mclaren” dan ”Hé, heb een nissan gekocht”
@JamesBond007: en juist daarom koopt iedereen een porsche (om maar even bij een GTR-concurrent te blijven), ipv een opgefokte nissan.
OT: hebbe hebbe hebbe!
@NLBUURMAN: dan denken ze nog niet na want je kan voor dat geld een basis aston hebben :o
@JamesBond007: ik weet het deze vergelijking was puur op papier ik zou persoonlijk in voor deze prijs een aston v12 vantage bestellen met alles op en aan my god net de beste ! maar emoties dat dat ding in me losmaakt , niet te beschrijven! mijn eerste live kreeg ik echt een krop in de keel
@bpc: eens! brute bak..
Deze machine ook, en het geld valt best mee idd. Een nissan is geen super car dus ik denk dat we die beter buiten beschouwing kunnen laten. De nissan is voor een heel andere doelgroep gebouwd. Het is domweg geen concurrent voor de gevestigde orde, alleen al omdat hij zo goedkoop is. Ook is en blijft het een nissan.
@snelisanders: maar toch ben ik fan van de nissan je moet het lef maar hebben een goede supercat bouwen de wedstrijd met de gevestigde namen aangaan die winnen en dan nog is verkopen aan dumpingsprijzen ! ik denk dat er in zowel italie, duitsland en engeland al mensen hun tanden hebben op stuk gebeten :p
maar geef mij als auto toch maar die aston what a car
@bpc: Nee oke, dan is het wel te begrijpen ja. Zelf zou ik nooit de Nissan kopen omdat het gewoon helemaal niks met me doet. En aangezien je ook wel snapt dat ik Aston gek ben, zou ik ook voor de Aston kiezen. o my god
@JamesBond007: doe mij maar een v12 vantage in het wit
@bpc:
Ik in het grijs. Als je ‘m hebt gekocht neem dan contact met me op. Gaan we samen rijden!

In gt5 of forza 4 ofzo…
British cars rule!
@jagx: true !
rollsroycebsnron
hij laat mij toch een beetje denken dat hij een paar jaar geleden is ontworpen.
verder is het intereieur super tof.
dashboard is ook mooi,
niet te veel poespas gewoon lekker strak.
rollsroycebsnron
@rollsroycebsnron:
daar is de achterkant wel een uitzondeling van hoor
die valt goed in de smaak bij mij
Indrukwekkende cijfers hoor, maar..ik vind hem een beetje saai eigenlijk. Je verwacht dat een supercar er ongeveer zo uit ziet..en dan ziet ‘ie er ook inderdaad zo uit. (en nee, ik heb geen droomgarage thuis)
Kunnen ze die motor niet in wat andere auto’s gooien ook dan jezus wat een cijfers voor die inhoud
Een nieuwe Porsche Turbo S met PDK heeft een 3,8 liter 6-cilinder met 500 pk en zit in 3 seconden op de 100 en heeft een top van 325 en kost 40.000 euro minder. En ziet er een stuk beter uit, en is beter in dagelijks gebruik.
@JPM: die 911 turbo blijft nergens tegen deze McLaren… andere klasse qua performance. Sure de 0-100 tijd van de turbo is goed maar deze weegt iets van 300kg minder heeft 20% meer vermogen en zal dan ook gehakt maken vvan de Turbo s.. en van de nieuwe GT-R ook trouwens… Voor het geld komt geen enkele concurrent in de buut qua prestaties en exclusiviteit. Dit zal een GT2 R prestatieniveau en ik sluit zelfs niet uit dat ie op circuits soms sneller zal zijn… think about that.
@w0o0dy: Je mening interesseert me niet echt als ik eerlijk ben.
@JPM: wat ben je toch ook een… Ten eerste was mijn tekst geen mening ten tweede kun je beter in je uppie op je zolderkamer gaan geilen op je 911 poster dan op Autoblog onzin tikken als je niet geinteresseerd bent in reactis.. wet van natuurkunde: actie=reactie
@w0o0dy: Ten eerst is je reactie wel een mening aangezien je nog niet in de auto hebt gereden neem ik aan. Ten tweede ken ik je nietszeggende onrealistische reacties van andere topics en heb ik daar geen behoefte aan. Onderbouwde reacties en reacties van anderen zijn wel welkom.
@JPM: tja blijft lastig voor onzin roepende types als jij als ze met feiten van de mat worden geveegd… da jij daar niet tegen kan was ook al bekend… Je doet maar, kletskaus.
@w0o0dy: Je kan gelijk hebben hoor, maar hier wordt hij een stuk duurder. Je moet ook de CO2 tax er nog bijleggen. Misschien komt hij dan qua prijs zelfs nog in de buur van GT2 RS. En dan heeft hij een stevig probleem. Maar wat zietie er lekker uit!
@nielsje188: als de prijs in UK iets onder de prijs van de Italia ligt en deze (vanwege de twin-turbo) vrij weinig co2 uitstoot zal de uiteindlijke prijs eerder lager dan hoger liggen dan de prijs van de 458 Italia en dat lijkt me niet verkeerd voor een auto die exclusiever is en sneller zal zijn.
@JPM: Volgens mij heeft de porsche turbo s 530 pk en heeft die geen top van 325. Je zal vast wel goed kunnen oordelen op de porsche beter is in het dagelijk verkeer. Iedereen heeft al met de mclaren gereden, niemand????
@Burdy: Daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn. Kijk naar de afmetingen en plaats van de motor. Zelfde set-up als een Ferrari 458 of Lambo Gallardo. De Porsche en Nissan hebben een andere indeling die meer geschikt is voor alledaags gebruik.
@JPM: Omdat er wat meer koffers in kunnen wil niet gelijk zeggen dat je hem niet voor dagelijk vervoer kan gebruiken. Wannneer heb jij je auto helemaal vol?? Alleen als je op vakantie gaan. En net of je met een 911 of gtr naar zuid spanje rijdt om daar te gaan kamperen. Er hangt veel meer vanaf voor het dagelijks gebruik van een auto. En als je een keer ze ruimte nodig hebt, geef je de suv mee aan je vrouw om naar de pc te kunnen gaan.
Wat kost die bij ons dan? Weet iemand de BPM/BTW regel? Ik kon het niet vinden op Google.
@Freewarefreak:
Denk dat je zo’n 19 procent erbij mag tellen ongeveer.
jiehaaaaa!
Had em duurder gemaakt, dommerikken!!
linksrijdende moet linksrijdenden zijn denk ik
@jeroenvv: ’t kan wel, dan is het er maar eentje
Toch mis ik een beetje de ziel in het merk, de ziel die bijvoorbeeld Ferrari’s en Lamborghini’s wel hebben. Ik heb altijd een beetje het idee dat het puur en alleen een flink stuk techniek is.
bij deze berichten mis ik boygeorge …
@bpc: Wij niet!
Voor wat je ervoor krijgt valt de prijs behoorlijk mee.
Maar niks voor mij ik blijf nog even door sparen voor de nieuwe F1 :P
De grootste oplichters en valsspelers in autoland. Zelfs de fotos zijn oplichterijpraktijken. Zonneschijn en blauwe lucht in dat vieze Engeland? Kom nou.
heeerlijk.. na de Mclaren F1 de mooiste engelse auto voor mij…
Nog even voor de non-believers… de GT2 RS doet 0-200 volgens Porsche in 9,8 seconden… Voor deze MP4-12c geeft McLaren 0-200 op als “under 10seconds”

Videootje van wat testwerk.. (check out the speed op het TopGear circuit in de regen….that’s quick)
http://www.youtube.com/watch?v=cqV53sS2iFY
3 seconde vind ik wat aan de magere kant voor deze tijd..
wat mij onmiddelijk opvalt is dit nogal -hoe moet ik het omschrijven- cupra-achtig stuurtje? :s niet echt mn ding..
verder mooie wagen!
Marnik Heijligen
@DavidZ :
Ik kan echt wel met zekerheid zeggen dat potentiële klanten eerst hun volledige wagenpark met de chasis nummers moet doorgeven. Hier valt niet over te twijfelen. Het is gewoon zo. Als een koper van deze Mclaren dat zegt,, dan vindt ik dat toch wel een betrouwbare bron.

@iedereen die zich afvraagt waarom ik de 458 verkies boven deze McLaren,,
Deze auto ziet er gwn niet uit als een supercar, eerder als een lotus europa ofzietss…
Ferrari heeft klasse en stijl, Mclaren niet.
@Marnik Heijligen: kan gewoon een extra hindernis zijn om bekende “offenders” uit te filteren. Je wil niet dat je auto’s door speculanten worden opgekocht, zeker niet het eerste jaar, en vervolgens op internet staan… Kijk naar de hoeveelheid supercars online… het aantal auto’s dat zonder km’s als nieuw wordt aangeboden is relatief groot. Traceer je de chassisnummrs met een aantal fabrikanten samen dan heb je de groepjes die dat doen vrij snel in beeld en kun je daar actie op ondernemen. Verder is het natuurlijk ook erg interessant voor de marketing en vergeet niet dat er nog een aantal andere modellen op stapel staan… waardevolle info die je gaat helpen bij het targetten van klanten.
Geweldig! één van de mooiste auto’s ooit als je t mij vraagt! ik denk ook dat-ie die verkoopcijfers ook zeker haalt! en een stuk meer aandacht en geld aan besteed dan ferrari met zn modellen doet…
zou zomaar één van de beste aut’s ooit kunnen worden, samen met de f1 natuurlijk!
Weet er iemand wat meer over het productieproces? Ik weet dat de monocoque een carbon badkuip is.. maar hoe krijgen ze die bodypanels daar dan aan? Met lijm of schroefjes? En hoe dan? Dat intrigeert mij enorm..
wie dit niks vind of ferrari verkiest boven dit heeft geen smaak.XD en ferrari zijn oplichters en mclaren niet want dit is voor zn prijs toch echt-veel-beter
Lijstje met prijzen inclusief omzetbelasting
NL staat er nog niet bij maar dat zal met BPM en Co2 tax te maken hebben….

Germany €200,000
France/Monaco €201,000
Italy €201,680
Belgium €203,360
Nog wat info: de auto heeft geen stabilisatorstangen maar een soort hydraulische koppeling tussen links en rechts die het hangen in de bochten zo goed als elimineert. Reden is het feit dat het ook uit kan.. rij je rechtuit is je rijcomfort beter door het weglaten van stabilisatorstangen, minder nerveus.

En nog even over het koppel:
It has 600 nM of torque but 90 percent of that is available from 1,900 to 8,500 rpm. So imagine around 540 Nm of torque over a 6,600 rpm bandwidth.
Zet maar op m’n oprit!
Hmm, beetje googlen kan ik zelf wel.

OT: starten met een leeg vel papier, zonder al te veel historische ballast, vast een winnaar maar wel wat klinisch.
Hmmm… Is dat ding nu nog altijd niet te koop?
Duurt toch wat lang als je het mij vraagt…
De holanders betalen zich blauw aan die BPM , ongelooflijk
In Belgie betaal je daar niks voor
Daar moet je supperrijk zijn om zo een wagens te kopen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).