Nederland wil eCall-kastje eerder invoeren dan nodig

Auteur: , 43 Reacties

Hier rechts op de foto staat een eCall afgebeeld. Een retehandig apparaat voor in de auto dat hulpdiensten op de hoogte stelt bij een ongeluk. Door middel van GPS kan de exacte locatie direct worden doorgegeven aan hulpverleners. 20 Landen binnen de EU willen dat dit kastje (bij nieuwe auto's) verplicht moet worden vanaf 2015. Maar niet hier. Onze beleidsmakers en de ANWB willen dat dit SPIONAGEKASTJE (zo, even de complotdenkers wakker geschud) al in 2013 wordt ingevoerd in Nederland.

Dat is natuurlijk een nobel streven, zeker als we de cijfers mogen geloven die de EU ons voorschotelt waarin staat dat de eCall jaarlijks 2.500 verkeersdoden zou kunnen schelen. Maar als onze overheid plots heel erg enthousiast wordt over een verplicht ‘kastje’ in onze heilige koeien, dan zal dat ongetwijfeld nog de nodige weerstand gaan oproepen. We weten allemaal nog wel wat de algehele tendens was over het spionagekastje dat gepaard ging met de camielometerheffing.

Vandaag hebben IBM en NXP (chipfabrikanten) samen met de ANWB een eCall-demonstratie gegeven in Den Haag. Het communicatiesysteem kan na een ongeluk automagisch de nodige informatie naar een alarmcentrale sturen, zoals GPS-coördinaten en het aantal inzittenden.

Na een ongeluk geen zin om zelf 112 te bellen? De eCall biedt uitkomst, want je kan het apparaatje ook handmatig bedienen. Ook verzekeringsmaatschappijen hebben er baat bij, want de noodzakelijke administratieve gegevens worden direct naar ze verstuurd. Ongetwijfeld dat we hier nog meer over gaan horen.



43 reacties

berend_fritsema
ik vind het prima.. zolang ze heb maar netjes wegwerken
beschonken bestuurder
ANWB wil dit kastje? Jaja zodat ze sneller mensen met pech kunnen vinden. Of die mensen doodgaan maakt hun geen reet uit.
@beschonken bestuurder: Grappig bedoeld? De ANWB verdient niets per pechgeval, dat valt onder je abonnement. Alleen als je meer dan 4x in een jaar geholpen moet worden geldt een eigen bijdrage.
@Citrofiel: Daar had m’n zus ook al last van, en dat terwijl ze haar auto pas een maand heeft!!! (3 x met een andere auto en 1 x met haar eigen auto :roll: )
Ach, zolang het pas geactiveerd wordt bij een ongeluk is het goed. Het mag volgens mij niet zomaar als black box fungeren.
Zolang het ding alleen zelf gaat zenden bij een serieuze klap heb ik er geen probleem mee. Het is geen continue tracking zoals bij km heffing.
En een ‘call emergency service’ knopje ergens op het dashboard die het handmatig activeert lijkt me ook wel praktisch.
stel ik rijd tegen een boom met 50 km/h, ik kan normaal uitstappen, m’n auto staat niet in de fik en heb alleen de sleepdienst nodig. dan komt er een melding binnen bij de alarmcentrale, bingo, niet nodig, kost veel geld, en wellicht door de ambulance die komt, ook nog levens omdat hij niet ergens anders ingezet kan worden. (welkom bij worst case scenario)
@NLBUURMAN: En dan de discussie wie gaat betalen, jouw verzekering?
Ik hoef echt niet zo’n gedrocht aan mijn voorruit. En sowieso slaat dat ding nergens op, want als je een echt serieus ongeluk hebt gemaakt dan ga je me niet vertellen dat dat kastje nog netjes aan de voorruit hangt..
big brother is watching you!
Waar maken we ons toch zo druk om? Er sterven in Nederland jaarlijks meer mensen aan vergiftiging door paracetamol dan in het verkeer! Waarom stimuleert de overheid middels regelgeving het ene terwijl het verkeer steeds weer onderwerp van overregulering en betutteling is? Je zou haast denken dat er meer achter zit! Net als bij de paracetamol dus.
@Nanning: Vergiftiging van paracetamol is in veel gevallen een zelfgekozen vorm van overlijden, verkeersslachtoffers niet. Lijkt me een relevant verschil.
@Nanning: Tsja wat is bv het belang van de ANWB in deze.
rollsroycebsnron
dit zal goed in de smaak vallen bij de politie.
( als dit ooit gebruikt gaat worden )
hebben ze nog meer gegevens van jouw.
niet dat ik iets te verbergen heb maar alleen het gevoel dat je altijd nagekeken kan worden op waar je mee bezig bent.
okal haal je je boodschappen
Geef ze een vinger en ze pakken je hele hand.
Instant accept-giro’s via gps tracking erbij, en gezien er toch een kastje in de auto zit, kan er net zo goed kilometerheffingsteller worden geintegreerd.
Vraag me ook wanneer zoiets gaat alarmeren, bij een parkeerdeuk of 6x over de kop slaan.
Leuk als je eens sportief rijdt, en hard in de remmen gaat, dat deze meteen een signaal gaat sturen.
Een aantal fabrikanten rust hun auto’s al tijden uit met zo’n systeem, Bij Moderne BMW’s en Peugeots zit een S.O.S. knop om bij geval van pech/ongeluk hulp in te roepen. Bij een ongeluk (ik geloof als er een airbag afgaat) word de S.O.S. knop automatisch geactiveerd en worden de GPS coördinaten + het aantal inzittenden (aan de hand van vastgegespte gordels) verzonden naar een meldkamer.
 vØlvØfreak
Goh wat ‘modern’.
Volvo had dit in 2003 al:
http://www.autotrader.co.uk/EDITORIAL/CARS/news/VOLVO/29337.html

En het is ook niks bijzonders eigenlijk, navigatie geeft de coördinaten door, de ‘gordelverklikker’ vertelt hoeveel mensen er in de auto zitten, en de sensor die ook de airbags laat afgaan geeft een signaal af dat er een ongeluk is.
Hoeft het ‘kastje’ dus alleen nog maar te kunnen bellen en deze gegevens door te kunnen geven.
En uitteraard komt dit kastje niet los op het dash, want het gaat tenslotte om nieuwe auto’s. Beter lezen berend_fritsema ;)
Alsjeblieft jongens, best een aardig idee, t zal wel op de juiste manier uitgevoerd moeten worden.
En ja, ik ben er voor om het te combineren met km heffing. KMheffing zorgt ervoor dat je niet nodeloos veel geld betaald aan een auto die je nauwelijks gebruikt. Als je een mooie oude sportauto hebt staan, die toch wat massa meebrengt, maar waar je alleen op mooie dagen mee rijdt, dan is km heffing 1000x goedkoper… Ik noem Bentley etc. Het betekent ook dat je 4 of 5 auto´s kan kopen en niet voor 5 auto´s wegenbelasting betaald, maar alleen per kilometer per auto en dat is in totaal ook weer veel goedkoper.
Ik ben er overigens nog veel meer voor belasting op benzine enzo. Dan word je gestimuleerd zuinig te rijden en word je ook nog eens per km afgerekend… Niet logischer? En ja, de tankstations aan de grens moeten kappen met piepen^^
Heb zelf een DS3 besteld een aantal weken geleden en Citroën rust de DS3 standaard al uit met zo’n systeem!!

Belt zelf met een centrale na een ongeluk.
Bestuurder kan met centrale bellen bij pech (dus geen anwb nodig)
Systeem stuurt een email & sms als de auto een beurt nodig heeft en geeft inzage in de kalender van de zelf ingevoerde dealer voor een afspraak
Geweldig! Ik heb gehoord dat die ook automatisch een bekeuring kan sturen als je te hard rijdt. Dat bespaart een hoop kosten bij de Politie die zich dan kan bezig houden met andere dingen. Tevens wordt hierdoor een enorme hoeveelheid CO2 minder de lucht ingeblazen want hard rijden zal sterk afnemen. Hierdoor wordt Kioto makkelijk gehaald en kan Groenlinks worden opgeheven. Geen gek idee want Femke wou toch al met pensioen.
IBM, spreek voor zich. De automatiseerder van hitler.

IBM heeft voor hun alle hele concetratiekampen en planningen geautomaticeerd. incl. de pons kaarten.

IBM kwam met rfid chip.

Het is triest om jullie reacties te horen. Echt jammer. Om het kort te houden, ecall is een werken systeem ALS JE ATEIST BENT, want een ateist geloof in zich zelf “maak van zich zelf en “”god””. Geloof niet dat er een echt GOD “1” bestaat.

Jammer, want dan ben je dom.
@peter: Wat is dat nou weer voor een onzin!? hoe oud ben je 90; dat je de oorlog nog hebt meegemaakt?!?!
@peter:
Whahah jij bent echt hilarisch :P
Andere mensen uitmaken voor dom en zelf geen fatsoenlijk woord uit je toetsenbord kunnen krijgen.

Verder is de logica ook ver te zoeken
Met dit kastje heb ik minder moeite mee dan met het kilometerheffingskastje. Veiligheid gaat toch voorop lijkt me.

Alleen hoop ik niet dat het zo in zicht is als op de foto.
@Larrs:
Kastje wordt verplicht gesteld. Niet alleen in Nederland maar in heel Europa.

Je kunt gerust verwachten dat alle autofabrikanten het voorbeeld van Volvo en Citroën gaan volgen en deze kastjes af fabriek, of een gelijk systeem, gaan leveren.

Idem dito met derde remlicht. Is ook verplicht gesteld, en elke fabrikant is het toen zelf gaan doen. De juridische constructie zal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zo zijn dat een nieuwe auto niet verkocht mag worden zonder zo’n kastje te hebben. (Wederom idem dito bij derde remlicht.)
NOu, ik hoef zo’n kastje niet. Ik vraag me af of het genoeg levens red. Ik denk dat we beter de oorzaak van die ongelukken aan kunnen pakken (alcoholgebruik, roekeloos rijgedrag enz) dan zo’n spionageding in mn auto. Want daar komt het gewoon op neer.
De microfoon in de auto kan dus ongemerkt worden aangezet hier….heel handig voor de AIVD of een slimme hacker.

in de VS is dit systeem al veelvuldig in gebruik.
@DePannekoek: Hij is viesssssssss Patrick
En dan sloop je het er toch weer uit, of je schakelt het uit, als je vindt dat “big brother is watching you”. Het controleren wordt toch ook een lastige klus.
Goed idee, heel je dashboard mollen.
Ik wil die electronische zooi niet meer in de auto. Kan alleen maar stuk gaan. Ik word nu al geconfronteerd met absurde rekeningen van reparaties aan electrische komponenten. Nog even een verdere waardedaling en er is sprake van technisch total loss. Ik denk er hard over om een oude (maar wel perfect gerestaureerde) 4WD te kopen als opvolger.
Waarom verplicht stellen ? ik krijg er de schurft van om weer eens achterna gezeten te worden door moraalridders op hun paardjes en betuttelingstrutjes in hun truttenschudders.
waar houdt het eens op?
en de automobilist pikt maar alles.
Ik ga in GPS jammers handelen denk ik.
Volvo heeft dit al jaren. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het perfect werkt. Na een ongeluk uitgestapt om bij de andere auto te kijken, toen ik terugkwam hoorde ik een stem in de auto. Een vrouw van Volvo die informeerde of iedereen in orde was. Door de late reactie waren de hulpdiensten al onderweg, waardoor bij een echt probleem de tijd veel korter was. Zeer goed lijkt mij! Niet?
Ik dacht dat we van ‘Big Brother is watching you” af waren! Ik heb met verbazing zitten kijken hoe er gezecht werd dat via een sateliet de auto constant in de gaten gehouden gaat worden. Het systeem is om mensen in nood te helpen en kan ook nog eens gebruikt worden bij bijvoorbeel andere zaken zoals pech onderweg. Wat men er even bij vergeet te zeggen is dat deze ook voor KM rijden gebruikt kan gaan worden. MENSEN we worden weer voor de gek gehouden!!! Hoe zit het nu met de Privacy?? By the way iedereen heeft een mobieltje bij dus als ik bijvoorbeeld een ongeluk zie bel ik gewoon 112. Minder kans op vals alarm gezien het feit dat anderen dezelfde melding zullen gaan maken.
Privacy??
Ik begreep dat dit alleen om nieuwe auto’s ging, maar kan een foutje zijn hoor…

Ook begreep ik dat er alleen verbinding wordt gemaakt als er daadwerkelijk een ongeluk is, niet op willekeurige momente een keepalive-signaaltje geven. Dat lijkt me niet echt jofel.

Bij nieuwe auto’s kun je dit nog redelijk makkelijk in de nieuwprijs schuiven en ook fatsoenlijk inbouwen. Ik hoop niet dat dit ook in oude auto’s nog moet worden ingebouwd. Zit je dan met alles netjes inbouw en dan toch nog een lelijk kastje…
Dit kastje zal ook weer wel een extra 200kg aan de wagen toevoegen door de enorme computer die eraan hangt waarschijnlijk!! :-p
Juist gezien in het nieuws… Moet het echt niet hebben..
rekeningrijden is van de baan, maar in plaats hiervan zet de overheid een ‘ander’ kastje in je auto. Wie gelooft dit nou weer? Rekeningrijden is gewoon terug maar dan anders. Erger. Het kastje weet 100% van de tijd waar hij zich bevindt en zend zelf data door. (jaja, alleen bij een ongeval, maak dat de kat wijs). Bovendien is NXP de ontwikkelaar van het rekeningrijdenkastje dat we nu dus alnog door onze strot geduwd krijgen.
De zoveelste schending van onze privacy en de ANWB loopt voorop om het kastje snel in te voeren.
Boeretoppestaamp
Dit had BMW 12 jaar geleden al, in de MK2 navi’s

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).