Kies maar: Citroën C5 vs. VW Passat

Auteur: , 157 Reacties

Vandaag grijpen we in onze wekelijkse rubriek terug op een tweetal lease-favorieten, die deze week allebei met nieuws naar buiten kwamen. Citroën maakte de prijzen van haar nieuwe motoriseringen in de marginaal gefacelifte C5 bekend, en van de nieuwe VW Passat, die vanaf vandaag bij de dealer staat, werd de volledige 2011-prijslijst gepresenteerd.

In de C5 debuteren drie motoren: de 1.6 liter 120 VTi motor, de e-HDi 110 motor, en de vollledig nieuwe, 2.2 liter grote HDi 200 (met 200 pk en 450 Nm). Met dit forse viercilinder dieselblok positioneert Citroën de C5 qua vermogen een stukje boven de VW-concurrentie, die met een 2.0 TDI niet verder komt dan 170 pk. Om de vergelijking een beetje zuiver te houden pakken we daarom de zuinigste dieselblokken, die dankzij 20% bijtelling extra interessant zijn voor de zakelijke rijder.

De C5 eHDi beschikt over een automatische 6-versnellingsbak, die de 110 pk sterke 1.6 turbodiesel in 13,8 seconden naar de 100 km/u opschakelt. De topsnelheid ligt op 190, en gemiddeld verbruikt ‘ie 4,6 liter per 100 km. Het prijskaartje dat hier aan vast hangt is 30.500 euro.

De Passat 1.6 TDI heeft een extra pedaal, en legt hierdoor de 0-100 sprint aanzienlijk vlotter af: in 12,2 seconden moet het gepiept zijn, en bij 195 km/u is de pret afgelopen. Ondanks de 5 pk minder doet hij dus niet onder voor de C5. Als gemiddeld verbruik wordt 4,3 l/100 km opgegeven, net een tikkie beter dan de C5, hoewel je waarschijnlijk nog steeds erg je best moet doen om het verbruik onder de 5 liter te houden. Voor een vanafprijs van 30.600 euro mag je de Passat meenemen.

Samenvattend: beide auto’s vallen in het 20% bijtellingstarief, beide auto’s zijn net ‘vernieuwd‘ en dus kakelvers, ze beschikken beiden over een zuinige 1.6-diesel, en ze kosten nagenoeg evenveel. Alleen is de ene Frans, en de andere Duits. Bovendien heb je in de file meer plezier van de automaat in de C5. Als je een leasebudget van ruim 30.000 euro zou hebben, welke komt er dan voor jouw deur te staan?



157 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Mwah.. toch de Passat dan.
@agarde: Ik zou ook (net zoals RegnuM) een poll willen dus bij deze: http://poll.pollcode.com/UrZM
@pieter: Oke, thanks voor de tip, ik heb gestemd.
@pieter: Zo te zijn was deze poll een succes, ik zal de volgende keer weer een poll maken
Passat, zal toch voornamelijk zakelijk mee gereden worden, dan ook maar een zakelijk uiterlijk imho.
Zet dan de gefacelifte Laguna naast de gefacelifte C5. Passat is een compleet nieuwe auto…

En dan nog, ik zie nog steeds geen poll. Dus mijn stem krijg je niet :)
@RegnuM:

slim .. gewoon een totaal andere auto opnoemen ..

die dan toch weer exact hetzelfde is ..
@RegnuM: Nieuwe auto? Later… Gewoon een facelift en nog steeds te saai en te duur! C5 maar dus, alhoewel die ook best wel saai is…
dan ga ik stellig beweren dat ik die ene kies ..
want die is heeeeeeeel goed ..

want die andere is heeeeeeel slecht ..

maw .. weer kiezen tussen 2 dezelfde barrels ..
Hmmm Moeilijk duitse degelijkheid of franse charme.
K ga tog voor de c5
@astondb9: franse auto’s charme? ga toch weg man. het enige uit frankrijk wat charme heeft is de eiffeltoren en slakken eten.
Als je een leasebudget van ruim 30.000 euro zou hebben, welke komt er dan voor jouw deur te staan? Lastige vraag, als ik moet leasen liever geen auto in deze klasse, als het moet dan de citroen.
@Gieltje: met een leasebudget van 30.000 koos ik een Ferrari 599. Met een leasebudget van pakweg 800 euro werd het de Passat (maar alleen omdat ik dan met eigen techniek kan rijden).
Passat zonder twijfel, veel mooier interieur(ook kwalitatief!), en wat rijd wat strakker dan de C5. En ik vind de Passat er veel zakelijker uit zien.
@Edgar: Ja tuurlijk, rijdt strakker, ooit mee gereden dan?
Verder, ik ga altijd voor de citroëns en vond dit echt een mooie auto t.o.v die lelijke Passat Golf ding achtig.
Smaken verschillen dan maar voordelen van een C5, verkrijgbaar met hydropnautische vering, bolle achterruit en exlcusief want een Passat is gewoon lelijk.
@The360box: Het is een hollen achterruit Zeikmodus uit!
@Pallas: Holle… stom… Of concaaf nog mooier woord.
@The360box: en het is ‘hydropneumatische’ vering, Citroën noemt dat tegenwoordig ‘Hydractive 3+’, en dit model is daarmee niet verkrijgbaar.
@slappehap: Nee, maar op de Executive wel,
@The360box: de C5 is echt lelijk , na 2 jaar zie je het wel , terwijl een VW altijd goed blijft , je hoeft enkel andere velgen
de enige reden wrm iemand een C5 zou kiezen is als hij het 20jaar gebruikt en bij aankoop een grote korting krijgt zoals bij alle citroens, ofanders gaan ze de dealer niet uit :D
@KaCh1ng: Zie hier iemand die teveel reclames kijkt.
@The360box: ik krijg altijd citroen reclame in mn brievenbus , raad eens wat er op staat? superkortingen :)
Tja, de Citroen heeft/had de looks, maar tijdens mijn proefrit viel de kwaliteit van het interieur zwaar tegen (goedkoop plastic, amper voetruimte bij de pedalen, zat met m’n maatje 46 bijna ‘vast’) en je hebt een 2e SIM nodig voor handsfree bellen. De me dan de saaie doch degelijke Passat maar …
Passat duidelijk. Hele elegante wagen en zeker voor die prijs! Alleen jammer van die motor. Maar ja je kunt niet alles hebben;).
Passat!
@ Dawg
2e simkaart is sinds 2 en half jaar niet meer nodig, met het nieuwe navigatiesysteem.

Geef mij de C5 maar, ondanks de wat beperktere ruimte voor de hoefjes
@Thomasnieuw: en sinds een half jaar heeft de Passat de mogelijk om via HFP maar als je een echte telefoon hebt (Nokia of Blackberry) ook via RSAP en daarmee de buiten antenne te bellen. Als eerste carkit op de markt, op het gebied van bellen loopt VW voor op alle anderen (ook premium fabrikanten).
VW Passat
c5 ondanks dat de nieuwe passat er strak uitziet
lijkt teveel op een polo, eos, golf, golf plus, touran, sharan, touareg
@paulusrx7:
heb jij die alle 8 op de oprit staan dan? Vind dat echt het meest loze excuus dat mensen kunnen bedenken; er is niemand die alle modellen tegelijk heeft. Dus wat het uit?
@Stuko:

nee maar ik vind het niet orgineel als je op al je modellen dezelfde neus plakt dat vind ik een gebrek aan creativitiet. en dus saai

de c5 heeft daarin tegen voor een middenklasser auto een behoorlijk eigen uiterlijk waar mijn voorkeur naar uit zou gaan.
@paulusrx7:
Daar kan ik me wel in vinden, maar ik vind ook dat wanneer je alle auto’s individueel bekijkt dat het stuk voor stuk degelijke en mooie auto’s zijn. (mijn mening natuurlijk :)
-=edit: beste VRAAG! Graag verwijzen we je door naar http://www.google.nl Hier vind je een schat aan informatie. Succes d’r mee.=-
@VRAAG!: een compressieontsteking betekent dat de brandstof niet ontstoken wordt door middel van een bougie, maar dat de brandstof spontaan ontbrandt wanneer deze onder druk wordt gebracht. Dit is het geval bij een dieselmotor.

14% bijtelling betekent dat je 14% van de fiscale waarde van een auto moet optellen bij je belastbaar inkomen.
Ik heb die holle achterruit van de C5 (en C6) nooit mooi gevonden. In de media hoor je altijd het verwijt dat die, die en die auto saai is. Maar dat telt helemaal niet, want het is de koper die beslist. En die verkiest overduidelijk saaiheid boven tierlantijntjes (vooral de zakelijke rijder die enkel naar zijn portemonnee kijkt is saaiheid vaak garantie voor hoge restwaarde)
De C5, alleen al voor dat leuke stuur :)
Een goed uitgeruste Passat Break… Want met de juiste kleur en de juiste velgen ziet die er best wel goed uit..
@Dimglor: had de hoop dat je mij door een gelinkte foto kon overtuigen…maar zelfs JIJ kon ‘m niet vinden :lol:
@Megakix: De foto…. heb wel even moeten zoeken ;-)
Zo ziet ie er toch niet mis uit… En volgens mij stond er ook een mooi exemplaar op 1 van de laatste autobeurzen… was volgens mij een wit exemplaar….
http://www.autoblog.nl/gallery/Volkswagen/Passat_2011/Volkswagen_Passat_2011_02.jpg
C5!
passat is zulke saaie eenheids worst :?
hou ik niet van. C5 onderscheid, C5 heeft een beetje uitstraling, maar niet te veel.
C5, toch een frans eigenwijs ontwerp
De C5, omdat ik de Passat veels te saai vind.
Voor mij ook de Passat, oogt goed en zakelijk.
aah een gemakelijke de passat (dit gaat citrofiel mij kwalijk nemen ) als ik 1 merk heb dat ik echt niet moet hebben is het ctroën! ik vind ze lelijk en er zijn veel merken die beter leveren voor de zelfde prijs volgens mij!
14 sec van 0-100 vind ik echt niet kunnen in deze klasse, de volvo s80 die een klasse hoger zit doet met evenveel pk de sprint naar 100 2 seconden sneller haha, alleen om deze reden zou ik al voor de passat gaan. daarnaast vind ik het intrieur van de passat wel erg op het oude lijken, maar nog steeds mooier dan van de c5.
@jeanclaude:

waarheid is ..

je hebt het NOOIT nodig ..
@jeanclaude: als je niet weet waar je over lult moet je niks zeggen. Je vergelijkt een automaat met een handbak.
@jtb: Dat maakt dus geen reet uit wist je dat slimbo…
Passat
De C5, maar alleen met een pistool op m’n hoofd.
@slappehap: “vind ik leuk!”
De C5…daarin rij je niet helemaal voor lul de komende 3 jaren (ofwel, totdat hij uit elkaar dondert…). De Passat blijft dan wel heel in die 3 jaren, maar je gaat toch ook niet op een date met een lelijke vrouw van 4.84m ?
Gewoon omdat er niets goeds uit Frankrijk komt (inclusief inwoners) PASSAT
Sowieso C5. Eens wat anders dan die eenheidsworst. Passat lijkt op de Passat met een Golf neus. Bezuinigen op de designafdeling? *Headshot*
de C5, iedere dag van de week
C5, no doubt about it !! Maar dan wel de break met V6 Hdi van 240 pk…… :mrgreen:
Nooit een C5, franse auto’s in het algemeen: waar is je afschrijving gebleven? Hou het maar bij de passat, duidelijk genoeg.
normaal ben ik niet van de franse zooi, maar de nieuwe c5 vind ik byzonder geslaagd.

tel daarbij op dat de passat een trapje lager op de treden van ontwerp zijn gaan staan(lees:lelijke eenheidsworst)

en dan is het toch de C5…wel graag de station versie

het vorige model passat was zoveel mooier en ronder dan deze opgepompte polo :-S
C5, passat is zo ik-wil-wel-maar-ik-kan-niet
the-budel-guy
@AlfaRomeo8c: wat is skoda dan
Simpson_niet_thuis
@the-budel-guy: Ik wil wel, maar kan niet ,en heb er niet de hoofdprijs voor betaald :mrgreen:
@AlfaRomeo8c: haha de C5 doet juist moeite om duits te lijken, je hebt duidelijk geen reclame erover gezien :)
Citroen, mede dalnzij het feit dat ze de laatse jaren goed bezig zijn .
Mensen die de Passat kiezen omdat het ‘mooier’ is neem ik niet serieus. Degelijkheid bij VW is ook niet meer wat het geweest is.
Is niet zo moeilijk de Passat
C5
alhoewel ik de nieuwe passat ook niet mis vind.
Makkelijk Passat, ik hoef geen franse rommel, ook al is die Passat wat saaier maar de C5 is gewoon lelijk, ik hou niet van veel onderhoud, en die Passat is gewoon veel beter op de meeste punten.
Voor mij de C5, veel mooier qua ontwerp. En daarnaast, ik wil nooit meer een VW, want dat kreng (Jetta VR6) wat ik nu heb is onbetrouwbaarder dan de gemiddelde Italiaanse of Franse wagen.
@Jazzie: lol serieus? koop dan een nieuwere auto , wie verwacht dat een oude auto betrouwbaar gaat blijven , bij alfa zijn ze al vanaf dag 1 onbetrouwbaar :)
@KaCh1ng: Daar heb ik ook al aan gedacht. De auto is van 2001 en ik heb hem anderhalve maand geleden gekocht. En in die maand is de dynamo, benzinepomp en nu waarschijnlijk de oliepomp kapot. Wordt je niet vrolijk van. :(
@Jazzie: ah een bora dus :) kdacht dat je jetta bedoelde :P die is voor 1992 … :)
passat natuurlijk
De kwaliteit van afwerking staat bij de c5 minstens even hoog als bij de Passat.
Waar men plastic aantreft in de c5 is mij een raadsel.
Hierboven staat veel te lezen over mensen met nog altijd vooroordelen.
Laat het ons nu eens voor altijd stellen Duitse degelijkheid is een mythe.
Slijtvastheid van de kunststof gebruikt bij VW is bedroevend je moet maar eens kijken naar de handgrepen van de deuren bij bv. Sharan en Passat na enkele jaren gebruik.
Rammelende onderdelen zijn gemeen goed bij Polo en Golf.
Mercedes is ng altijd aan het roesten en de electronica is een ramp.
Chinese injectoren in de nieuwe E serie je moet maar durven.
Over BMW durf ik op dit BMW blog geen kritiek te geven want dan krijg je wat over je heen. Wat ik wel weet dat mijn BMW 525d die ik vroegen had waarschijnlijk een maandagauto was want je wil niet weten wat er allemaal fout gegaan is.
Franse meuk
Franse troep
Franse Roest
Dus de
C5
Franse stoelen
Frans comfort
Franse remmen
Franse wegligging
Had altijd last van mijn rug in de Passat.
the-budel-guy
passat gewoon omdat ik saai ben en niet wil opvallen (wat je in een C5 ook niet echt doet)
Ik verkies een bratwurst boven een stokbrood.
C5!
martinusgerhardus
C5 voor ’t comfort.
gewoon de Duitse kracht namelijk Volkswagen Passat.
met de juiste kleurstellingen is hij gewoon goed.
en van binnen is er niks op aan te merken dus what’s the problem?
VW passat natuurlijk!
@KaCh1ng: kneus
@Mart: en waarom dat? ik vind de passat vel zakelijker, groter , heeft ook een betere waarde na 5j gebruik wat normaal is bij meeste mensen , jij bent de kneus hier
@KaCh1ng: Wat je niet betaalt kun je ook niet terug krijgen bij je inruil. De nieuwe C5 is ook een waardevaste auto.
@KaCh1ng: Wat je niet hebt betaald kun je natuurlijk ook niet terug verwachten als je hem weer inruild. De C5 is ook een waardevaste auto.
@C5: LOL haha ga eens naar autoscout en vergelijk het met passat , C5 is een waardeloze auto na 5j , citroen is goedkoper met aankoop dat wel maar dat is omdat ze de wagens anders toch niet kwijtgeraken met de catalogusprijs dus doen ze daar met gemak 25%+ af :) uitgezonderd de DS3…
@KaCh1ng: Dat is het oude model waar je het over hebt het nieuwe model is er sinds 2008 en is een goede degelijke auto en ook waardevast.
@Mart: inhoudvolle doordachte opmerking , wanneer gaan de zijwieltjes er af
C5 en ajb geen
Passat:
VAG-treurig;
Stug en lomp;
Pijn in rug;
Hoofdpijn;
Wel goed afgewerkt, dat wel, beter dan Fransen.([email protected] zeg ik dit nou)
Oerlelijk en saai(bestaan er eigenlijk knappe Duitsers?)
denk het niet, doe mij maar een lekkere Francaise..hmmmm net zoals het eten en drinken, hebben de Duitse buren ook de ballen verstand van.
p.s. ik rijd (nog steeds) GTI
@Sracerr: een mooie duitser , artega gt ? en verder ik ben niet voor duitse wagen (in tegendeel) maar om te zeggen dat franse er betere bouwen ? no way , franse en auto’s bouwen , het gaat gewoon niet en ik vind eerder dat er geen mooie franse auto’s zijn , de c5 vind ik ook erg duits dus de franse vinden de duitsers stiekem ook beter lijkt me
passat
ik kan trouwens niet wachten tot PSA ondergaat :)
@KaCh1ng: Wat je niet betaald kun je natuurlijk ook niet terug krijgen als je de auto inruild. De C5 is ook gewoon een waardevaste auto
Die C5 doet me altijd aan BMW denken als ik er een zie rijden. Blijkbaar heeft ‘ie ver weg toch dezelfde proporties of vormen ofzo.

Beter gevormd dan de Passat ook, dus ik kies de C5.
Het liefst geen van beide!!!

Passat: saai, zometeen vraagt je buurman nog: rij je nou in een polo of een passat, het lijkt allemaal op elkaar. wil niet 1 van een de zovele zijn met zo’n saai ding.

C5: gaat nog steeds stuk volgens mij, maar als je toch moet leasen heb je daar geen kosten aan :P

dus doe mij maar een c5 dan als het “MOET”
Svenska Aeroplan AB
Ik ga voor kwaliteit…
De Citroën dus!!

Zelfs in de Duitse tests scoort de Passat schaamtelijk laag de laatste tijd. VW teert op de NAAM betrouwbaar te zijn, maar niets is minder waar.

Oh, en de C5 is mooier. En je kan hem met stalen veren bestellen, Koni FSD eronder en gaan…
@Svenska Aeroplan AB: raar maar die duitse tests zijn niet altijd de waarheid, wrm kopen zoveel mensen dan een passat ipv een c5? citroens kraken / vallen uit elkaar na 5jaar :)
Svenska Aeroplan AB
@ Kach1ng: zie hierboven…
passat
ziet er mooi uit
en je wilt tog niet een citroen????????????
Svenska Aeroplan AB
@ krari: misschien dat je er wel een wil tegen de tijd dat je kan spellen…
C5, absoluut een mooie auto vooral de station
@KaCh1ng: Ah ja, ik woon in Mexico en heet die auto Jetta. En de Europese Jetta heet hier Bora, houdt het simpel :P
voor mij de passat. die c5 is ontzettend krap van binnen en ligt als een natte dwijl op de weg, heb er in proef gereden vond het dus 3x niks al is het best een leuke auto om te zien. Maar voor 40.000 per jaar doe mij maar een passat
IK kies zeker voor de Citroën C5. Echt een geweldige auto met een goede uitstraling. De uitrusting en prijs van de auto zijn ook veel beter. Ik ben zelf op de autosalon van Parijs geweest en de passat stelde erg teleur het is gewoon een slechte facelift. Het interieur is van veel plastic gemaakt en als je er op klopt klinkt het al helemaal dramatisch. (plastic waar een laptop van is gemaakt)De Citroën C4 heeft beter materiaalgebruik erin zitten en dat is toch een auto uit een lager segment.
de Citroën C5 is tegenwoordig ook met gewone vering te krijgen. Het is en blijft een volkswagen veel betalen en weinig luxe krijgen.
Das makkelijk. Beide hebben een zeer kleine facelift gehad. De C5 is degelijk betrouwbaar en in Stationversie ronduit fraai.
Passat is saaier, onbetrouwbaar en echt een wagen voor mensen die niet auto betitelen als ‘niet zo mijn dingetje, auto’s”
De C5 natuurlijk!

Die Vw’s zijn te duur, te saai, slechte kwaliteit en te lawaaierige diesels. Volkswagen…de naam zegt het al. Een auto voor het volk, dus al het gepeupel zonder smaak en/of stijl rijdt een VAG tractor.
VAG met hun achterhaalde diesel technologie in hun goedkopere segment.
En de buurman in zijn rammelende Skoda heeft dezelfde motor maar zijn orgel is 10 ruggen goedkoper.
@Dennis: lol wtf? de CRDTIs maken echt niet veel lawaai , minder die van een citroen zowiezo vanbinnen vooral de passat , dus stop met je zever
@ Kach1ng: Dat zou ik ook zeggen dat de duitse testen niet betrouwbaar zijn. Als VW’de auto’s net zo in elkaar zet als de testen door autobild worden uitgevoerd dan is de duitse kwaliteit wel om te janken.
En trouwens iedereen zegt dat een Citroën van plastic is, ik weet niet of deze mensen onlangs een VW van binnen hebben bekeken? Een en al plastic, rammelen, piepen, kraken en geen luxe. Verder zitten de stoelen zwaar kloten in een VW.

de Citroën is veel aparter, luxer, beter afgewerkt en rijdt 100 keer beter.
@Dennis: lol welke vw dan? de vw’s vn 2010 uitgezonderd fox(lelijke braziliaanse VW) piepen echt niet :) kzeg ook niet dat C5 piept, de eerste 2-3jaar toch niet daarna gaat het zwaar bergaf met een citroen :D
@KaCh1ng: Want jij hebt de moderne Citroëns meer dan 2-3 jaar gereden, dat je dat weet?
@audicoupe84:
De duitse bewoners hebben een fantastische naam hoog te houden!

Proest!!!!!!!!!
Passat graag.
Puur degelijk.
C5.

Trouwens, voor hen die geïnteresseerd zijn, er is al een beeld gelekt van de Lamborghini Aventador.
http://creative.ak.fbcdn.net/v41818/flyers/98/61/1290423338278680841_1_a3b71f4b.jpg
@Apache: Nou als dit ‘m wordt dan is dit een van de lelijkste Lambo’s ooit.
@agarde:

Het was maar een grapje.
Voorzeker de Passat, oerdeglijk en piekfijn afgewerkt. Zakelijk en praktich interieur.Doe soms trippen van 4h in een ruk zonder rugklachten. Van zachte stoelen ga je alleen maar doorzakken en dan begint pas de ergenis. Buiten de normale onderhoudsbeurten geen enkel mankementje gehad. Ideale wagen voor grote gezinnen of waar veel laadvermogen nodig is.
Misschien geef ik scheve reacties maar de Passat is en was toch echt door AB zelf afgekraakt…
Wat je niet betaald kun je natuurlijk ook niet terug krijgen als je hem inruild. De C5 is ook gewoon een waardevaste auto.
Even 1 seconde nadenken.. Passat!
ZOWIEZO de VW Passat, daar rij je in als je (bedrijfs)style hebt! ;)
C5 dan maar, ik was vroeger nog wel eens VW fan maar daar ben ik een beetje van bekeerd. Die zogenaamd nieuwe passat kan bij mij ook geen potten breken.
Citroën C5
@ VWFreak
haha, het is sowieso btw. En voor mij SOWIESO geen passat, wat een saaie bak. Die C5 is minder saai, dus dan zou ik die kiezen. Minder 128771828 in een dozijn.
Ik kies niet. Beide auto’s zijn niet mooi, dus er valt niets te kiezen. Nieuw bij VW is niet nieuw en Frans is tegenwoordig Duits Frans. Halfbakken dus. Niets kiezen van deze 2 is ook een optie.
Zeker geen passat. De Nieuwe C5 kan mij wel bekoren, dus mijn keuze zou snel gemaakt zijn
Toch maar Passat, in die C5 denken mensen ineens dat ze niet meer saai dat is ook zo’n statement. Qua uitstraling wordt die C5 trouwens ook steeds meer Duitser.
Spaar nog even een jaartje door, koop wel de nieuwe Lancia Flaminia..
Beide leuke auto’s, maar de prestaties van de zelf ontbranders zijn echt wel heel erg mager.

Bijna 14 seconden voor van 0 – 100? ai.

Maar goed alles voor de munten, het is nu eenmaal een feit dat bij de Nederlandse leaserijders maar een zaak op nummer 1 staat en dat zijn de kosten. Prestaties en rijkwaliteit zakken helaas steeds verder weg op de wishlist van de leaserijder. jammer. Waarom kopen anders dit jaar 6600 mensen een Prius…

ik denk trouwens dat ik nog even wacht, want de ideale combinatie gaat op de markt komen: mooi design, super rijkwaliteit, prima prestaties en ja daar is ie weer 20% bijtelling.

De nieuwe Mondeo 1.6 diesel met 20%. Komt dacht ik in februari. Het wordt druk in het 20% segment.
VW is een auto die heel veel verplicht gereden wordt firmawagen)
Als je zelf mag kiezen dan kiest er toch niemand een Passat.
Hoe grijs kan een auto zijn.
Enkele jaren terug dagelijks de weg op geweest met een Passat break en er valt weinig plezier te beleven aan zo een auto.
Olieverbruik van meer dan 1 liter op 1000km wordt als normaal bestempelt bij VW en van garantie was er dan ook geen sprake.
Op dit blog is alles wat uit Duitsland komt goed en de rest is brol, wie bedenkt er zoiets en hoe kortzichtig kan men zijn?
Op de firma hebben we een groot wagenpark en elk merk is vertegenwoordigt als we de statistiek bekijken dan komt VW er niet goed uit op gebied van betrouwbaarheid terwijl we 3 Peugeots 407 HDI hebben die probleemloos en ja hoor rammelvrij voorbij de 300000Km zijn.
Slechte auto’s bestaan niet en ieder merk heeft wel eens een exemplaar die faalt.
Ik heb zelf een zeer slechte ervaring met een BMW 525d terwijl mijn overbuurman dezelfde wagen had uit dezelfde periode en die was heel tevreden.
@dirk: Precies.
@dirk: die onzin geloof je toch zelf niet? er zijn ook heel veel particulieren die een passat kopen!
@KaCh1ng:
Nee zakkewasser, particulieren gaan voor Koreanen omdat die veel waar voor je geld geven.
Ik heb zelf een bedrijf en als ze voor zichzelf moeten kiezen, ziet de shortlist er ineens heel heel anders uit.
VW zet bewust auto’s tegen kost in de leasemarkt om de fabriek draaiende te houden.
Je andere nogal debiele opmerking dat je niet kunt wachten tot PSA tenonder gaat zegt veel over jouw en het feit dat je van de term monopolisme nog nooit hebt gehoord.
God verhoede het dat de Duitsers het monopolie op de automarkt krijgen in Europa.

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik met een Passat TDI vrijwel probleemloos vier ton heb gereden, maar de Xantia Break daarvoor deed er niet voor onder en de C6 daarna wil ik niet eens met de Passat vergelijken.
Die zit in een heel heel andere klasse. Maar heeft ook nooit problemen gegeven.
’t is nu de beurt aan Alfa.
Gewoon omdat ik iets anders wilde.
Tot mijn spijt (voor jouw) verslaat de Alfa de Passat op comfort, remmen en wegligging.
Qua brandstofverbruik was de Passat gewoon beter. punt
Qua degelijkheid : ook de Passat
Qua rijdersauto : de Alfa. En ik ben nog altijd een rijder.
@de sjonnies: lol de particulurie koper gaat echt niet voor koreanen , vooral waar ik woon (limburg,belgië)
@KaCh1ng:
ook lol, dus ik moet naar de oogarst toe, want ik zie alleen maar grijze gehaktballen in grijze gehaktballen rijden.
@dirk: Maar wat kies je nu? Dat was de vraag van dit blog.
@ Bob
Als je het niet kan uitmaken wat mijn keuze is na wat ik geschreven heb dan ben je ook niet van de rapste.
@kach1ng
Wat is uw leeftijd ?
Aan uw alias te zien zeeeeeeeeeer jong.
aan wat u schrijft nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel jonger.
Gebruik eens een beetje gezond verstand en denk eens na voor je iets schrijft dan zal dit blog een hoger niveau halen.
@dirk: oud genoeg om te rijden , en slim genoeg om een passat te kiezen voor dagelijks gebruik :)
Citroën C5, werkelijk in elk opzicht mooier dan die gedateerde saaie Passat.

De Passat is werkelijk één der saaiste auto’s die je kan kopen. Dat de C5 dan iets minder strak rijdt neem ik dan maar voor lief. Comfortabeler is hij zeker.
Een rij met 20 woningen staan 8 Golfjes 8 Astra,s en 4 Passats hoeveel variaties wil je???
@Hilbert: en dat voor een reden :)
@KaCh1ng: De bouwkwaliteit van de nieuwe passat (gewoon een facelift)is in het interieur erg slecht het glas vanhet klokje op het dashboard kun je gewoon rondraaien en oogt ook goedkoop, de rest van het materiaal gebruik is ook veel meer plastic dan dat van zijn concurenten. Als je op delen van het dashboard drukt dan kraakt het al terwijl het een nieuwe auto is.
@Hilbert
En de straat verder staat 1 Golf 2 Toyota’s en 3 renaults, 5 Peugeots en dan nog een drietal audi’s
Zo kunnen we uren doorgaan.
ik rij een c5 van 2009.
wat een rammelkot van een wagen.mijn volgende is terug een duits. die fransen zullen het nooit kunnen.philip uit wervik
Uiteraard de Citroen, die uit China.
@ Philip

Verplicht om met een c5 te rijden?
Een c5 rammelt niet de afwerking is beter dan de meeste Duitse en Japanse wagens.
@dirk
Goede grap man, c5 zit beter in elkaar dan de Passat. De restwaarde van beide auto’s over 5 jaar zegt genoeg….
Ik ga voor de passat!
@ Max
Restwaarde hoog voor een passat?????
Maar jongen op welke planeet leef jij?
Door het overaanbod van gebruikte passats die uit de lease komenen er staan er pleinen van vol is de restwaarde juist heel laag.
BMw en Audi A4 hebben het zelfde probleem.
Voor je iets schrijft informeer je eens.
Bij ons in de straat staat n.l.3 Audi,s -1 lancia ect.. maak ook niet uit als je over rest waarde begint is Volvo de betere keus..Trouwens 95% van alle Passats zijn leasebakken..
Absoluut de C5. Dat getuigt toch van wat meer smaak en individualiteit. Daarnaast heb ik nog nooit problemen met mijn Citroens gehad (CX, Xantia, 2xXM) terwijl ik met de twee Passats uit de bouwjaren 98-02 alleen maar gezeik heb gehad. En als je dat afzet tegen wat je ervoor moet betalen (ook qua onderhoud)… doe mij dan maar ’n Citroën.
Ik moet wel zeggen dat ik een wat afwijkende wijze van aankopen en rijden heb: ik koop altijd een goed onderhouden diesel van ca. 4 jaar oud uit de lease met ca. 200.000 km op de teller en rijdt deze binnen 1-2 jaar 100.000 km verder zonder enige vorm van serieus onderhoud. Als dat er aan zit te komen verkoop ik ‘m weer en schaf weer een andere aan.
De C5 natuurlijk, de V.W. ziet er niet uit en heeft nul komma nul klasse net zoals de meeste mensen die hem verkiezen. Domme kuddegeesten :? .
Ik zal het wél weten als je tienduizenden kilometers per jaar maalt: de C5, met hydropneumatische vering!
Je zweeft over de weg !
Zet me 150 km in zo’n banaal VAG-hok en ik strompel er geradbraakt uit bij de eerste autobahn-radstatte nét voorbij Aachen.
Zet me 1500 km in een Citroën en fris en monter landen we op een zonnig terrasje onder de platanen voor een glaasje pastis Perpignan al voorbij !
kunnen beide auto,s 1000.000 km aan dan zit het wel goed anders…………[diesels] bedoel ik……………..een goede benzine motor moet toch ook 5 ton mee kunnen anders………..zijn er wel betere merken………..
Ik ben geen VAG liefhebber maar in dit geval ga ik voor de pasat gwn pur voor het uiterlijk
CCCCC absoluut!
CCCCC absoluut!
Moeten we kiezen?? Dan pak ik de fiets wel….
Jan van Wijngaarden
Was het maar waar: de C5 20% bijtelling. Mooi niet!
ik rij een c5 van het jaar 2009.
kort gezegd. grote brol.
met andere woorden peugeot en citroen zijn allebij gemaakt in dezelfde speelgoedfabriek.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).