Well thank you Captain Obvious! Iedereen weet toch dat alleen Duitsers premium zijn?! En zodra je Chinezen moet gaan inhuren om je auto's te ontwerpen gaat het boek natuurlijk helemaal dicht. Chinezen moet je goedkoop speelgoed laten maken, en geen auto's.
Volgens de kersverse Volvo-CEO Stefan Jacoby moet het merk ophouden met proberen als premium merk beschouwd te worden, en met een nieuwe strategie op de proppen komen. Om dit te bereiken wordt momenteel het productplan opnieuw geëvalueerd. Het is in ieder geval duidelijk dat Jacoby weinig trek heeft om nog langer achter de Duitse Drie aan te hollen.
In een interview doet hij onder andere de volgende uitspraken:
“Let’s ditch this talk about premium. [..] It sounds like a pricing strategy and it’s got an expensive ring to it. We need to focus on elegant Scandinavian simplicity, our own unique identity, and not copy our competitors.”
Zijn uitspraken mogen niet als een verrassing komen. Kort geleden botsten het management en de nieuwe Chinese eigenaar Geely (bij monde van topman Li Shufu) al, omdat Shufu grotere modellen in het straatje van BMW en Audi wilde, en Jacoby dit niet zag zitten.
In 2020 wil Jacoby 800.000 Volvo’s verkopen. Ter vergelijking: de verwachting voor dit jaar is 380.000 stuks. Met name in de VS kan het haast niet slechter gaan met het Zweedse merk, dus hier is veel terrein te winnen. Dit is dan ook de reden waarom versterking van de positie in de VS als speerpunt van de nieuwe strategie wordt genoemd. Onervaren is Jacoby niet op het Westelijk Halfrond; hij was voorheen CEO van de Volkswagen Group of America.
112 reacties
Hup Audi, geef maar toe!
Maar ook niet naughty.
Dus wat dan wel!?
welk model zou niet ‘premium’ zijn dan?
misschien hebben ze hetzelf wel zo genoemd maar ze zijn het inmiddels echt wel.
Slecht met volvo in de VS? Ik was er laatst en het viel me op dat, van alle europese SUV die er rondreden, de meerderheid van Volvo is. Beetje suggestief artikel trouwens, met een vervelend toontje geschreven.
Jacoby heeft gelijk als hij de strijd voor “de beste, de meeste en de grootste” niet wilt aangaan, want dit gaat naar belachelijke proporties. Net zoals de pk-strijd van weleer tussen de Duitsers met oa de RS6 als gevolg. Met anders zijn heb je niet veel concurrentie en kun je je meer veroorloven dan met de premiumste proberen te zijn. Er zijn al genoeg spelers in die strijd. (Mercedes, BMW, Lexus, Acura, Land Rover, Infiniti, Jaguar, Cadillac, misschien Audi, Porsche ook al, zelfs VW en Citroen)
Hoe doe je anders en blijf je Volvo? Eenvoudig: bouw zeecontainers van stationwagens die degelijk en veilig als een tank zijn. Met zwevende middenconsole graag. Toch?
(al vind ik het dash in de nieuwe S60 een stuk minder dan in de vorige, maar that’s just me)
Probleem is natuurlijk dat Geely een instant-premiummerk wil. Zelf een premiummerk starten kost jaren, en in China kan dat nog wel redelijk lukken, maar in de rest van de wereld, en dan vooral Europa, is dat moeilijk.
Lexus bvb zijn echte luxebakken, maar in Europa gaat het altijd over De Duitse Drie. En één van die drie wordt dan ook nog betwist. Men vergelijkt ze wel eens met Lexus, maar bij de waterproef zijn het de badges die blijven bovendrijven.
Met Volvo heeft Geely de kans om meteen redelijk mee te spelen in het hoogste segment. Maar dan mag die zich niet verlagen tot het maken van een Golf-killer natuurlijk, maar een A3/1-serie-killer…
http://www.autoblog.nl/archive/2010/10/21/volvo-komt-in-2012-met-een-golf-killer
Laten we hopen dat “We need to focus on elegant Scandinavian simplicity, our own unique identity” hetgeen is wat jij zegt. Wat jij namelijk zegt lijkt mij ook waar de oude sterke punten van volvo liggen. Of deze sterke punten nu ook scoren? Dat blijft een vraag.
Als premium ook maar iets met verkoopcijfers te maken heeft, werkt dat jammer genoeg enkel in Audi’s nadeel. (Jammer genoeg, niet omdat het in Audi’s nadeel is, maar jammer genoeg omdat er ZO VEEL van zijn.)
Waar baseer jij dat op dan ?
nog iets zinnigs te vertellen vandaag
Ja Audi is niet premium.
?
Zoals jij overkomt is het inderdaad wel kinderachtig, maar dan ook nog met een verstandelijk beperking.
@kaching. Premium heeft niets te maken met je verkoopcijfers.
Beste Majinstar. Ik heb zelf verschillende keren in Audi’s gereden van verschillende modelreeksen, met varierende motorisering en aankleding. Zelf vind ik de goed uitgeruste modellen erg fijn. Vooral het fijne interieur is vaak beter dan vergelijkbare BMW’s die ik heb gereden en ook de wat oudere Mercedessen. Ik weet dat Audi’s niet bijzonder betrouwbaar zijn, maar ze hebben een prima weggedrag. Bovendien denk ik dat het delen van onderdelen geen schande is. BMW en Mercedes maken ook niet alles zelf.
Ten eerste in hoe veel Audi’s heb je gereden? En wat heb je op deze modellen aan te merken? Wees specifiek, dan kunnen mensen je mening accepteren of de discussie met je aangaan. Op de bovenstaande manier zet je jezelf enkel te kakken.
Die CEO heeft het goed begrepen, hulde!
Overigens denk ik dat hij gelijk heeft. De concurrentie is alleen maar heviger geworden nu ook Jaguar weer zichzelf weer opnieuw heeft uitgevonden. Volvo heeft naar mijn mening prachtige interieurs. Elegant, clean/minimalistisch (ook al van die uitgekauwde 2009 termen :)) en kwalitatief zeer goed. Genoeg kwaliteit om van je eigen kracht uit te gaan imho.
We weten onderhand wel dat jij niets met audi hebt hoor, is het echt nodig om dit elk topic weer aan de orde te brengen?
Zolang Audi en Audi fans zichzelf premium blijven voelen, dan wel ja.
http://www.swedish-concept-cars.com/wp-content/uploads/2010/07/Volvo-VCC-Concept-Rear.jpg
Design, zeer praktisch, Zweeds, zeer Ikea, maar dan wel kwaliteit, veilig, Oer-Volvo achtig, erg apart,…
Kortom een goed idee voor Volvo. Doet me denken aan de 240 stationwagen waarmee ik ben opgegroeid. En maak er toch maar ook een R bij.
http://www.autopressnews.com/2006/2006csm/m03/volvo/volvo_s80_pcc_key.jpg
en stiekem mooier dan die van Mercedes
Hahaha inderdaad, ik denk dat het gewoon een bepaalde vorm van jaloezie is.
en daar zit jij dan ..
in je huis vol made in China ..
mooi he .. dat soort slimmerikken ..
ik zie ze dit soort meuk al helemaal intypen met een uitgesteken zelfvoldaan smoelwerk ..
waarom zou bv een Audi premium zijn en een BMW niet?
Een auto is een gebruiksvoorwerp.
BMW Mercedes en Audi brengen auto’s uit zoals de M5 en R8 die per verkocht exemplaar een groot verlies betekent voor het merk.
De kleinere modellen worden dan veel te duur verkocht om mee de ontwikkelingkosten te helpen dragen.
Hoe kan je anders verklaren dat een banaal autotje als de BMW 3 reeks zo duur verkocht wordt.
De afwerking is middelmatig en de geluidissolatie zelfs bedroevend. Als dat PREMIUM is laat ik die term liever aan mij voorbij gaan.
Dus jij vindt bmw en mercedes de enige 2 ‘premium’ merken..? En bijvoorbeeld Rolls Royce en Bentley niet? Hahaha! Dan ben ik erg benieuwd hoe jij het woord ‘premium’ interpreteert? Typisch gevalletje fan-boy lijkt me.
– groter, beter interieur, betere uitstraling, geen zigeuner-LED’s
– de extreme persoonlijkheidsloosheid van de Audi van binnen
– de Audi-verkoper die maar bleef afgeven op Volvo terwijl hij Audi steeds premium noemde; zo’n eikel geef ik mijn geld niet
Blijkbaar gewoon een eikel van een verkoper dat je daar vasthad. Maar die vind je overal wel eens.
Audi een petjes auto? een Audi 80 misschien… Wat een onzin. Tegenwoordig is elke auto die de grens van 12 jaar heeft bereikt een petjes auto. Zag vorige week ook al een Jaguar XJ uit ’97 met grote chrome velgen rondrijden. Alleen fanboys praten over premium en vinden alles mooi zolang hun logo er maat op zit. Plak een BMW embleem op een Audi en de BMW fanboy vind het premium en andersom. Zelf vind ik Volvo net als Saab wel premium voor de mensen die eens wat anders willen. Vooral Saab behoort tot deze groep. Volvo de laatste jaren wat minder, maar kwalitatief kunnen ze prima mee met de Duitsers. Dat ze geen concurrent brengen voor de Mtjes en de RSjes siert ze alleen maar. Ze kennen hun plaats en weet dat hun publiek niet zit te wachten op een botox auto. Een beschaafde R versie daarin tegen….
PS Poll is nice!
niet-duitsers die ik als premium beschouw:
lexus
infiniti
buick
saab
…
Lang verhaal kort: in de VS is Buick toch vrij premium.
Middenmoot: Ford, Volkswagen, Opel, Renault, Citroën
Premium: Audi, BMW, Mercedes, Lexus, Infiniti, Jaguar
Top: Maybach, Bentley, Rolls-Royce
Ik denk dat Volvo wat tussen de middenmoot en premium in zit, net als Volkswagen. Aan de ene kant hebben ze veel luxe te bieden maar aan de andere kan kunnen zie niet meekomen met de premium merken.
Een auto is een gebruiksvoorwerp en wat maakt het uit werk merk het is en uit welk land hij komt.
Ieder merk heeft goeie en mindere modellen.
Een BMW 3 reeks is niet meer auto dan een doordeweekse Focus.
zie @Jipp ..
zie @Majinstar ..
zie @mb man ..
dommer vind je ze niet ..
hij weer met zijn “titel” ..
je bent dus buiten hersenloos ook nog kansloos ..
welk teefje gaat nu andermans zithoek bekostigen ??
dan ben je hersenloos kansloos en een simpleton ..
de hoofdprijs betalen voor een kleine beurt ..
uitgevoerd door stagelopers die voor 80 euro per uur staan ..
aan een auto van door lenen.nl ..
laat ik het netjes zeggen ..
je bent goed voor de economie ..
andermans economie ..
zal eens de relatie van MB en jou uitleggen ..
jij mag alleen je geld bij MB brengen ..
voor de rest mag je doodvallen van ze ..
ze zullen nooit iets voor jou doen .. NOOIT ..
en jij bent nog in de veronderstelling dat je ze moet verdedigen ook ..
en dat maakt jou een teefje ..
een hersenloos teefje ..
Premium is gewoon klantperceptie. Als ik Opel premium vind, en Fiat niet, is dat toch goed? Of komen jullie dan met honkbalknuppels dat premium beschermd is en alleen aan Audi, BMW of Mercedes toegekend mag worden?
GELUKKIG!!!!!!!!!
Persoonlijk lijkt het me wel leuk als Volvo weer value for money gaat leveren en simpele doch betrouwbare techniek. De 240 was ook hartstikke kaal en de 260 redelijk luxe met opties. Om over de 262 en 780 nog maar niet te spreken, die werden uitgerust zoals nu alleen een paar Japanse merken dat nog doen.
Maak wat mij betreft van Volvo een liefhebbers merk. Standaard RWD en desgewenst AWD. Lever simpele auto’s die groter zijn dan een 3-serie/A4 en even duur als een A3/1-serie. Kies een eigenzinnig ontwerp. Stel luxe beschikbaar en probeer een overzichtelijk motorenaanbod te creeeren. Van zuinig tot opgefokte turbo-motoren. Probeer gewicht te besparen door ‘Scandinavisch design’ toe te passen (less is more). En zorg dat je morele superioriteit geniet boven de concurrentie (zowel duurder als even duur). Toen de 240 met lambda sonde in de VS werden getest waren de emissies zo laag dat de controleurs het niet geloofden. Dit was een reden voor ‘groenen’/intellectuelen om trouw te blijven/worden aan het merk.
En als je dan echt een elektrische auto wilt maken, dan liefst heel klein en eenvoudig. Een C30 is eigenlijk te zwaar. Maak liever een tweepersoons e-auto. Goed voor je imago, afdoende voor de meeste forenzen en boodschapjes en met behoudens van range.
ZO dat was mijn Volvo filosofie voor vanavond. Ik zal er maar mee ophouden, want zo veel hoop is er niet, want deze wereldmarkt wordt beheerst door een paar grote bedrijven en de grote meerderheid van de consumenten willen state of the art producten. Geen eigenzinnige en eenvoudige Zweed dus.
Een mooi momentje van zelfbewustheid. Knaagt wat, maar voelt uiteindelijk goed, niet waar? :)
http://i919.photobucket.com/albums/ad34/Ruben2412/163_0901_13z2010_volvo_xc60front_drivers_three_quarters_view.jpg
http://www.trucktrend.com/multimedia/photogallery/163_0901_2010_volvo_xc60_photo_gallery/photo_15.html
Wat zeg je dan? Ik citeer jou woorden: Er zijn twee premium merken.DAt zijn bmw en mercedes.
Verder lees ik dat er Chinese designers worden ingehuurd? Typisch gevalletje van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Maarja, Engels is ook een hele moeilijke taal…
Ik wordt liever niet geasocieerd met het publiek van de Duitse 3