Volvo-baas: ‘we zijn niet premium’

Auteur: , 112 Reacties

Well thank you Captain Obvious! Iedereen weet toch dat alleen Duitsers premium zijn?! En zodra je Chinezen moet gaan inhuren om je auto's te ontwerpen gaat het boek natuurlijk helemaal dicht. Chinezen moet je goedkoop speelgoed laten maken, en geen auto's.

Volgens de kersverse Volvo-CEO Stefan Jacoby moet het merk ophouden met proberen als premium merk beschouwd te worden, en met een nieuwe strategie op de proppen komen. Om dit te bereiken wordt momenteel het productplan opnieuw geëvalueerd. Het is in ieder geval duidelijk dat Jacoby weinig trek heeft om nog langer achter de Duitse Drie aan te hollen.

In een interview doet hij onder andere de volgende uitspraken:

“Let’s ditch this talk about premium. [..] It sounds like a pricing strategy and it’s got an expensive ring to it. We need to focus on elegant Scandinavian simplicity, our own unique identity, and not copy our competitors.”

Zijn uitspraken mogen niet als een verrassing komen. Kort geleden botsten het management en de nieuwe Chinese eigenaar Geely (bij monde van topman Li Shufu) al, omdat Shufu grotere modellen in het straatje van BMW en Audi wilde, en Jacoby dit niet zag zitten.

In 2020 wil Jacoby 800.000 Volvo’s verkopen. Ter vergelijking: de verwachting voor dit jaar is 380.000 stuks. Met name in de VS kan het haast niet slechter gaan met het Zweedse merk, dus hier is veel terrein te winnen. Dit is dan ook de reden waarom versterking van de positie in de VS als speerpunt van de nieuwe strategie wordt genoemd. Onervaren is Jacoby niet op het Westelijk Halfrond; hij was voorheen CEO van de Volkswagen Group of America.



112 reacties

Een goed voorbeeld doet volgen.
Hup Audi, geef maar toe!
@zdev: Nee, en Mercedes en vooral BMW ook niet… ?
@Jokkebrok: Nee, Merc en BMW zijn wel premium. Premium is niet alleen de bouwkwaliteit en de afwerking maar ook de beleving. De looks, het sturen. Een Mercedes zoeft geweldig. Een BMW stuurt geweldig. Een Audi rijdt alleen maar, net als een VW, een Volvo, een Opel, een Ford.
@zdev: jij hebt ook nog nooit een auto gereden blijkt uit je reactie. er is geen enkele beleving meer in een bmw, een 1 serie rijd slechter dan een a3 bijvoorbeeld. een 5 gt is een gedrocht en waar blijft bmw met zijn goed gelijnde coupe’s die de strijd met audi aankunnen?
@Jipp: Hèhè, nee ik heb nog nooit in een auto gereden. Als je een A3 een auto noemt…
@Zdev: nee daar was ik al achter toen ik je reactie las. ga nou maar weer gewoon fietsen en hou je onzin voor je.
@Jipp: goed zo! :lol:
the-budel-guy
het is dat ze het zelf zeggen
“We zijn niet premium”.

Maar ook niet naughty.

Dus wat dan wel!?
Scheelt in ieder geval een boel discussies voortaan.
@ zdev

welk model zou niet ‘premium’ zijn dan?
misschien hebben ze hetzelf wel zo genoemd maar ze zijn het inmiddels echt wel.
@philipzuidijk: Audi niet ondanks het prijskaartje. Het is en blijft een VW met vier nullen voorop. Ze hebben best leuke modellen en de kwaliteit is echt wel goed. Maar premium, nee, niet qua emotie, niet qua uitstraling, niet qua design, niet qua interieur.
Opvallend statement van de CEO, zeker nu volvo net een paar jaar deze koers vaart en in die tijd een zooi nieuwe/gefacelifte modellen heeft gelanceerd.
Slecht met volvo in de VS? Ik was er laatst en het viel me op dat, van alle europese SUV die er rondreden, de meerderheid van Volvo is. Beetje suggestief artikel trouwens, met een vervelend toontje geschreven.
-=edit: u mag zich weer melden zodra uw caps lock is gerepareerd=-
Volvo heeft mooie, elegante interieurs. Onder andere die floating console geeft dat weer. Dit is veel meer mijn ding dan die bombastische middenconsoles van bijvoorbeeld BMW. Volvo is uniek en zoals menig mens weet: uniek is een goed alternatief voor premium.

Jacoby heeft gelijk als hij de strijd voor “de beste, de meeste en de grootste” niet wilt aangaan, want dit gaat naar belachelijke proporties. Net zoals de pk-strijd van weleer tussen de Duitsers met oa de RS6 als gevolg. Met anders zijn heb je niet veel concurrentie en kun je je meer veroorloven dan met de premiumste proberen te zijn. Er zijn al genoeg spelers in die strijd. (Mercedes, BMW, Lexus, Acura, Land Rover, Infiniti, Jaguar, Cadillac, misschien Audi, Porsche ook al, zelfs VW en Citroen)

Hoe doe je anders en blijf je Volvo? Eenvoudig: bouw zeecontainers van stationwagens die degelijk en veilig als een tank zijn. Met zwevende middenconsole graag. Toch?
@Apache: +1

(al vind ik het dash in de nieuwe S60 een stuk minder dan in de vorige, maar that’s just me)
@Apache: Dat Volvo niet Premium is, akkoord, maar dan zijn ze wel sub-premium, zoals VW en de DS-reeks van Citroën.

Probleem is natuurlijk dat Geely een instant-premiummerk wil. Zelf een premiummerk starten kost jaren, en in China kan dat nog wel redelijk lukken, maar in de rest van de wereld, en dan vooral Europa, is dat moeilijk.

Lexus bvb zijn echte luxebakken, maar in Europa gaat het altijd over De Duitse Drie. En één van die drie wordt dan ook nog betwist. Men vergelijkt ze wel eens met Lexus, maar bij de waterproef zijn het de badges die blijven bovendrijven.

Met Volvo heeft Geely de kans om meteen redelijk mee te spelen in het hoogste segment. Maar dan mag die zich niet verlagen tot het maken van een Golf-killer natuurlijk, maar een A3/1-serie-killer…

http://www.autoblog.nl/archive/2010/10/21/volvo-komt-in-2012-met-een-golf-killer
@Apache:
Laten we hopen dat “We need to focus on elegant Scandinavian simplicity, our own unique identity” hetgeen is wat jij zegt. Wat jij namelijk zegt lijkt mij ook waar de oude sterke punten van volvo liggen. Of deze sterke punten nu ook scoren? Dat blijft een vraag.
Nou nog even wachten totdat Audi ook tot bezinking komt en eerlijk toe kan geven wat de wereld al weet.
@majinstar: audi is dus duidelijk wel premium , volvo is het al jarenlang niet (verkoopcijfers / prijs)
@KaCh1ng:

Als premium ook maar iets met verkoopcijfers te maken heeft, werkt dat jammer genoeg enkel in Audi’s nadeel. (Jammer genoeg, niet omdat het in Audi’s nadeel is, maar jammer genoeg omdat er ZO VEEL van zijn.)
@Apache: ja heeft er niks mee te maken , niet bij nagedacht
@KaCh1ng:

Waar baseer jij dat op dan ?
@majinstar: ik baseer me op bouwkwaliteit / materiaalgebruik , moet sowieso superieur zijn dan de gemiddelde
the-budel-guy
@majinstar: en weer als van ouds een (onzinnige) opmerking met verwijzing naar audi.

nog iets zinnigs te vertellen vandaag
@the-budel-guy:

Ja Audi is niet premium.
@majinstar: Audi is niet Premium, lekker puh, nanananánà!
-=edit: nutteloze opmerking=-
@majinstar: Kinderachtige gezeik over Audi lekker niet en bmw lekker wel, bla bla bla! Who cares, ze zijn alle drie premium!
@Jokkebrok:

Zoals jij overkomt is het inderdaad wel kinderachtig, maar dan ook nog met een verstandelijk beperking.
-=edit: oké dames, nageltjes weer intrekken graag.=-
-=edit: oké dames, nageltjes weer intrekken graag.=-
@majinstar: Dank je.
@majinstar: vriend doe normaal, bmw is net zo bremium als audi
@majinstar: Ik neem aan dat je hoopt dat ze tot bezinning komen en niet tot bezinking… Overigens is Audi naar mijn mening net zo premium als BMW en Mercedes.

@kaching. Premium heeft niets te maken met je verkoopcijfers.
@majinstar: je hebt nog steeds geen hersenen in je blauw witte hoofd? doe toch is een keer normaal en ga realistisch nadenken.
@majinstar:
Beste Majinstar. Ik heb zelf verschillende keren in Audi’s gereden van verschillende modelreeksen, met varierende motorisering en aankleding. Zelf vind ik de goed uitgeruste modellen erg fijn. Vooral het fijne interieur is vaak beter dan vergelijkbare BMW’s die ik heb gereden en ook de wat oudere Mercedessen. Ik weet dat Audi’s niet bijzonder betrouwbaar zijn, maar ze hebben een prima weggedrag. Bovendien denk ik dat het delen van onderdelen geen schande is. BMW en Mercedes maken ook niet alles zelf.

Ten eerste in hoe veel Audi’s heb je gereden? En wat heb je op deze modellen aan te merken? Wees specifiek, dan kunnen mensen je mening accepteren of de discussie met je aangaan. Op de bovenstaande manier zet je jezelf enkel te kakken.
En ze zijn ook niet ‘sportief’ zoals Volvo ons de laatste tijd wil doen geloven. Volvo = Volvo en dat is inderdaad hun u.s.p.
Die CEO heeft het goed begrepen, hulde!
Het is niet zozeer dat hij de merken Audi, BMW en Mercedes meer “premium” vindt. Hij laat alleen weten dat hij de term premium uitgekauwd vindt en dat Volvo een eigen identiteit moet nastreven ipv achter de Duitsers aan te hollen.

Overigens denk ik dat hij gelijk heeft. De concurrentie is alleen maar heviger geworden nu ook Jaguar weer zichzelf weer opnieuw heeft uitgevonden. Volvo heeft naar mijn mening prachtige interieurs. Elegant, clean/minimalistisch (ook al van die uitgekauwde 2009 termen :)) en kwalitatief zeer goed. Genoeg kwaliteit om van je eigen kracht uit te gaan imho.
@ majinstar

We weten onderhand wel dat jij niets met audi hebt hoor, is het echt nodig om dit elk topic weer aan de orde te brengen?
@marijn:

Zolang Audi en Audi fans zichzelf premium blijven voelen, dan wel ja.
@marijn: Majinstar’s vriend zijn vader heeft een audi die beter is dan Majinstar’s vader zijn bmw. Dat zal wel de reden zijn van zijn afgunst.
Volvo VCC:

http://www.swedish-concept-cars.com/wp-content/uploads/2010/07/Volvo-VCC-Concept-Rear.jpg

Design, zeer praktisch, Zweeds, zeer Ikea, maar dan wel kwaliteit, veilig, Oer-Volvo achtig, erg apart,…

Kortom een goed idee voor Volvo. Doet me denken aan de 240 stationwagen waarmee ik ben opgegroeid. En maak er toch maar ook een R bij.
@Apache: hoe VET ! inderdaad een T5/T6 erin en gaan. een prima auto !
Alleen Bently, Rolls, Maybach, Mercedes en BMW zijn premium.
the-budel-guy
@tja: bently rolls en maybach zijn niet premium dat zijn luxe auto’s (dat staat weer boven premium).
@tja: Moet straks nog ff met de Vito op pad, voelt nu al beter.
the-budel-guy
@Bob: lol
the-budel-guy
je kan zeggen wat je wilt maar die volvo sleutel vind ik toch behoorlijk premium.

http://www.autopressnews.com/2006/2006csm/m03/volvo/volvo_s80_pcc_key.jpg

en stiekem mooier dan die van Mercedes
Audi heeft premium bedacht. Wat bmw wil zijn bepalen ze zelf maar. Mercedes en Audi vind ik persoonlijk echt premium (kijk maar naar de interieurs van BMW). Volvo is dit natuurlijk nooit geweest.
Subjectief gelul, waarom houden we eens op met de etikettering van alles. Bovendien vind ik niet dat de topman het in deze woorden heeft gezegd. Hij wil dat Volvo zijn eigen en vroegere ideologie aanhoud. Ik hoop persoonlijk dat volvo wat meer lef gaat tonen. Misschien is een reïncarnatie van een shooting brake als de p1800es wel een goed idee. Vond de v30 ook redelijk geslaagd.
? Ik snap het niet hoor, wat wil die CEO nou? Volvo is, als je ze vergelijkt met de Deutsche concurentie toch echt goed aan de weg aan het timmeren hoor, ik vind de S60 sowieso een ‘premium’ auto, ik ben bang dat Volvo op deze manier heel veel zakelijke klanten wegjaagt! Dat moeten we niet hebben, want ze zijn net op de goede weg…
Zijn er niet gewoon teveel automerken, die allemaal een taartpuntje willen…
@ jimmy

Hahaha inderdaad, ik denk dat het gewoon een bepaalde vorm van jaloezie is.
Ach, dat premium komt te vaak neer op de verfijning van de stikselnaden in het leer en de keuze van een “tactieler” soort plastic. Bullshit, dus. Want de enigen die dat echt goed doen, zijn merken als Rolls of Bentley. Die verdienen het predikaat premium, niet die allemansmeuk als BMW of Audi.
Der Poltergeist
Ik koop nooit een Volvo, het geld dat men investeert gaat naar de PRC en blijft niet in Europa. Dat vergeten de meesten.
@Der Poltergeist:

en daar zit jij dan ..
in je huis vol made in China ..
@lincoln: Ja, maar “Dat vergeten de meesten.”
@Esprit_de_Flandre:

mooi he .. dat soort slimmerikken ..

ik zie ze dit soort meuk al helemaal intypen met een uitgesteken zelfvoldaan smoelwerk ..
Premium is een marketingsterm waar mensen met hun ogen open in trappen.
waarom zou bv een Audi premium zijn en een BMW niet?
Een auto is een gebruiksvoorwerp.
BMW Mercedes en Audi brengen auto’s uit zoals de M5 en R8 die per verkocht exemplaar een groot verlies betekent voor het merk.
De kleinere modellen worden dan veel te duur verkocht om mee de ontwikkelingkosten te helpen dragen.
Hoe kan je anders verklaren dat een banaal autotje als de BMW 3 reeks zo duur verkocht wordt.
De afwerking is middelmatig en de geluidissolatie zelfs bedroevend. Als dat PREMIUM is laat ik die term liever aan mij voorbij gaan.
Er zijn twee premium merken.DAt zijn bmw en mercedes.Audi is gewoon te duur dus denken ze dat ze premium zijn.Prutsers.En dat mensen er nog steeds intrappen in een auto die nergens in uitblinkt./
Eindelijk wijze woorden van Volvo. Volvo heeft zich jaren redelijk succesvol kunnen onderscheiden. De directe confrontatie met BMW, Mercedes en Audi aangaan lijkt me niet verstandig. Volvo is een merk wat meer understated hoort te zijn, maar toch met venijn. Een volvo is geen auto waar na 5 jaar petjes in rijden (audi).
@ mb man

Dus jij vindt bmw en mercedes de enige 2 ‘premium’ merken..? En bijvoorbeeld Rolls Royce en Bentley niet? Hahaha! Dan ben ik erg benieuwd hoe jij het woord ‘premium’ interpreteert? Typisch gevalletje fan-boy lijkt me.
@marijn: Dat zeg ik niet.Het gaat om betaalbaree autos.Dus niet die wanstaltige autos die jij bedoeld.Moeilijk he.
Laatst proefgereden in A6 en V70. Drie redenen om voor de laatste te kiezen:

– groter, beter interieur, betere uitstraling, geen zigeuner-LED’s
– de extreme persoonlijkheidsloosheid van de Audi van binnen
– de Audi-verkoper die maar bleef afgeven op Volvo terwijl hij Audi steeds premium noemde; zo’n eikel geef ik mijn geld niet
@Kenner: Daarom worden de audi dealers zo slecht beoordeeld.Arogantie ten top.Ik gun ze nog geen euro!
@mb man: ligt er aan wat voor verkoper je hebt, die van de IVA zijn het ergst volgens mij! maar audi verkoopt veel beter dan volvo! en heeft een kwalitatief beter interieur.
@Kenner: Een goeie verkoper breekt zijn concurrenten niet af. Hij zegt dat ze zeer goed zijn, maar het eigen product nog net dat iets beter.

Blijkbaar gewoon een eikel van een verkoper dat je daar vasthad. Maar die vind je overal wel eens.
hoe ze het ook allemaal noemen, die s80 blijft echt een prachtige auto!
Liever een oerdegelijke Volvo dan een petjeswagen ( audi )
@chelle2: Audi?! BMW denk ik…
@chelle2:

Audi een petjes auto? een Audi 80 misschien… Wat een onzin. Tegenwoordig is elke auto die de grens van 12 jaar heeft bereikt een petjes auto. Zag vorige week ook al een Jaguar XJ uit ’97 met grote chrome velgen rondrijden. Alleen fanboys praten over premium en vinden alles mooi zolang hun logo er maat op zit. Plak een BMW embleem op een Audi en de BMW fanboy vind het premium en andersom. Zelf vind ik Volvo net als Saab wel premium voor de mensen die eens wat anders willen. Vooral Saab behoort tot deze groep. Volvo de laatste jaren wat minder, maar kwalitatief kunnen ze prima mee met de Duitsers. Dat ze geen concurrent brengen voor de Mtjes en de RSjes siert ze alleen maar. Ze kennen hun plaats en weet dat hun publiek niet zit te wachten op een botox auto. Een beschaafde R versie daarin tegen….
volkomen gelijk, hoewel lexus toch een voorbeeld is van een goede premium productie?
Laat het Wouter maar neit horen!


PS Poll is nice!
Ik kan me deze uitspraken wel voorstellen. Volvo is niet in staat om op alle niveaus mee te strijden met de Duitsers. Op het gebied van onderstel- en aandrijftechniek zijn de Duitsers onoverwinnelijk. Het is eenvoudiger en goedkoper om de focus te leggen op een onderscheidend design. Op dit moment is het treurnis alom in de middenklasse waar de niet-Duitse concurrentie faalt met karakterloze of slecht geproportioneerde ontwerpen. Alleen jammer dat de S60 sedan ook weinig soeps is.
niet alleen duitsers zijn premium.

niet-duitsers die ik als premium beschouw:

lexus
infiniti
buick
saab
@duckje: Buick premium ? :s dat is een Opel van buiten en binnen. Zien tegenwoordig wel leuk uit maar hebben nog een lange weg te gaan
@RSX: In de US wordt minder nauw gekeken op dat premium. Lexus en Acura hebben daar veel meer succes dan hier, ook al toen Lexus nog omgekatte Toyota’s waren. De Honda Accord van bij ons wordt daar ook verkocht als premium Acura, en het werkt. Blijkbaar geeft men daar minder om die dingen, en kijkt men meer naar uitrusting en zo.

Lang verhaal kort: in de VS is Buick toch vrij premium.
Budget: Dacia, Skoda, Seat
Middenmoot: Ford, Volkswagen, Opel, Renault, Citroën
Premium: Audi, BMW, Mercedes, Lexus, Infiniti, Jaguar
Top: Maybach, Bentley, Rolls-Royce

Ik denk dat Volvo wat tussen de middenmoot en premium in zit, net als Volkswagen. Aan de ene kant hebben ze veel luxe te bieden maar aan de andere kan kunnen zie niet meekomen met de premium merken.
hier waren citrofielk en ik al lang achter, ze behoren net als lexus en citroen tot het semi premium segment, meer niet. het premium segment word gevuld door jaguar, bmw, audi en mercedes.
@woutert: overigens moest het zijn citrofiel en andere waren hier al achter.
Als ik mag kiezen geef mij dan maar een niet premium c6 dan een premium A6.
Een auto is een gebruiksvoorwerp en wat maakt het uit werk merk het is en uit welk land hij komt.
Ieder merk heeft goeie en mindere modellen.
Een BMW 3 reeks is niet meer auto dan een doordeweekse Focus.
Goed idee van Volvo. Dat premium, niet-premium gezeur is om treurig van te worden. Premium is alleen maar een marketing term, meer niet. Dat gezegd hebbende, vind ik dat Volvo zeker wel degelijke uitstraling heeft die zich kan meten met de ‘Duitse drie’, hoewel ze qua daadwerkelijke positionering daar misschien iets onder zitten.
premium is louter voor hersenlozen interessant ..

zie @Jipp ..
zie @Majinstar ..
zie @mb man ..

dommer vind je ze niet ..
@lincoln: daarom heb ik ook een titel, omdat ik hersenloos ben, grappig, dat je het over een majinstar zegt oke… dat zal niemand hier ontkennen.
@Jipp:

hij weer met zijn “titel” ..
je bent dus buiten hersenloos ook nog kansloos ..
@lincoln: geen van beide, jij wel zo te zien, denk je nou echt nog steeds zo, ga toch eens bij een dealer kijken, als ze niets om hun klanten geven zouden ze geen zithoek maken voor mensen die hun auto voor klein onderhoud brengen en er even op wachten, onder andere met draadloos internet etc.
@Jipp:

welk teefje gaat nu andermans zithoek bekostigen ??
dan ben je hersenloos kansloos en een simpleton ..

de hoofdprijs betalen voor een kleine beurt ..
uitgevoerd door stagelopers die voor 80 euro per uur staan ..
aan een auto van door lenen.nl ..

laat ik het netjes zeggen ..

je bent goed voor de economie ..
andermans economie ..
@Jipp: InHolland?
@Benjamin1: Das lullig, tevens heet de hond ook Jip. Das best lastig om hier dan een beetje met jou in discussie te gaan. Voor mijn gevoel ben jij namelijk ook zo om te kopen met een plakje worst of een tennisballetje.
@Benjamin1: Shizofreen! Die reactie was @Jipp! (en dan niet de hond!)
@lincoln: Verklaar je nader.
@mb man:

zal eens de relatie van MB en jou uitleggen ..

jij mag alleen je geld bij MB brengen ..
voor de rest mag je doodvallen van ze ..
ze zullen nooit iets voor jou doen .. NOOIT ..

en jij bent nog in de veronderstelling dat je ze moet verdedigen ook ..
en dat maakt jou een teefje ..
een hersenloos teefje ..
@lincoln: Als je jezelf al zo noemd hoor je hier al helemaal niet thuis .Over slechte niet pemium autos gesproekn.Kansarme.
@mb man: lincoln 2, jipp en Mb man 0.


Premium is gewoon klantperceptie. Als ik Opel premium vind, en Fiat niet, is dat toch goed? Of komen jullie dan met honkbalknuppels dat premium beschermd is en alleen aan Audi, BMW of Mercedes toegekend mag worden?
Als het als premium merk niet verkoopt, dan maar een andere strategie.
Svenska Aeroplan AB
Dit eiiiiiiiiiiiiiiiiiiiindeloze gezeur zoals hierboven is de reden dat meer en meer merken van het woord premium afstappen… De inflatie van premium is in volle gang! Ik geef het nog een jaar of 2 a 3 dan horen we het niet meer…
GELUKKIG!!!!!!!!!
Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Heeft er al iemand zin om mijn kop in de muur te rammen? Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium Premium ….
Het kan me niet schelen hoe ze het noemen.. Ze maken gewoon mooie en kwalitatieve auto’s…
Ik begrijp dat de Chinese directeur zich gepiepelt voelt als de Zweden nu ineens nostalgisch worden naar de tijd van de 240/260 tot en met V90. Eerst wilde Volvo heel lang alternatief ziin voor BMA. En nu hebben de Chinezen ze gekocht, want ze denken daar een betere partner voor te zijn dan Ford dat was.

Persoonlijk lijkt het me wel leuk als Volvo weer value for money gaat leveren en simpele doch betrouwbare techniek. De 240 was ook hartstikke kaal en de 260 redelijk luxe met opties. Om over de 262 en 780 nog maar niet te spreken, die werden uitgerust zoals nu alleen een paar Japanse merken dat nog doen.

Maak wat mij betreft van Volvo een liefhebbers merk. Standaard RWD en desgewenst AWD. Lever simpele auto’s die groter zijn dan een 3-serie/A4 en even duur als een A3/1-serie. Kies een eigenzinnig ontwerp. Stel luxe beschikbaar en probeer een overzichtelijk motorenaanbod te creeeren. Van zuinig tot opgefokte turbo-motoren. Probeer gewicht te besparen door ‘Scandinavisch design’ toe te passen (less is more). En zorg dat je morele superioriteit geniet boven de concurrentie (zowel duurder als even duur). Toen de 240 met lambda sonde in de VS werden getest waren de emissies zo laag dat de controleurs het niet geloofden. Dit was een reden voor ‘groenen’/intellectuelen om trouw te blijven/worden aan het merk.

En als je dan echt een elektrische auto wilt maken, dan liefst heel klein en eenvoudig. Een C30 is eigenlijk te zwaar. Maak liever een tweepersoons e-auto. Goed voor je imago, afdoende voor de meeste forenzen en boodschapjes en met behoudens van range.

ZO dat was mijn Volvo filosofie voor vanavond. Ik zal er maar mee ophouden, want zo veel hoop is er niet, want deze wereldmarkt wordt beheerst door een paar grote bedrijven en de grote meerderheid van de consumenten willen state of the art producten. Geen eigenzinnige en eenvoudige Zweed dus.
@floryn: Excuses voor diegenen die zich ergeren aan de ontelbare spelfouten in mijn reactie. Ik erger me vaak aan anderen, maar zie dat ik zelf niet beter presteer.
@floryn:

Een mooi momentje van zelfbewustheid. Knaagt wat, maar voelt uiteindelijk goed, niet waar? :)
Premium is maar een naam. Met een Volvo zit je wel in een prijsklasse waarmee je je duidelijk onderscheidt van VW/Opel/Ford/Toyota enzovoort… In vergelijking met de Duitse dikzakken zijn Volvo’s wel een stuk veiliger en ook eleganter. De kwaliteit is beter dan Audi en vergelijkbaar met BMW, dus daar ligt het niet aan. Volvo’s zijn gewoon misschien simplistischer en functioneler, maar dat mag wel. In ieder geval niets pretentieus aan.
@Apache: Mooi gezegd. En ze zijn niet zo saai en je ziet ze minder dan bijvoorbeeld grijze Audi’s. Ik vind dat iedereen maar eens een proefrit moet gaan doen met een Volvo. Je gaat echt aangenaam verrast zijn. Ik was dat alleszins na mijn overstap van BMW naar Volvo V60. Ik heb ook nog een Audi A4 Avant overwogen. Voor mij horen ze allemaal in hetzelfde rijtje thuis. Qua prijs scheelt het geen 1000 Euro. Qua comfort was de Volvo de beste. Sportief zijn ze niet echt, snel wel. Het is maar of je kiest voor comfort of sportief.
Toch veel liever iets zoals dit op de oprit hebben staan, dan al die saaie duitse eenheidsworsten. Overgrote deel van de mensen noemt de duitse 3 premium vanwege de prijs, terwijl al de vergelijkbare auto’s op ongeveer het zelfde prijsniveau liggen. (A6,E,5 etc). De instapprijs van de xc60 ligt zelfs nog hoger dan de eerste 2. Van de zomer zelfs nog een XC60 van 86.000 euro zien staan in Enkhuizen. Wat nou premium? Goed dat Volvo daar niet in mee gaat. Het is belangrijk je eigen identiteit te creëren. Volvo rijders zijn Volvo rijders en geen BMW, Audi of Mercedes.


Image
deze dus:

http://i919.photobucket.com/albums/ad34/Ruben2412/163_0901_13z2010_volvo_xc60front_drivers_three_quarters_view.jpg
@Rolf: Je moet deze code gebruiken: img src=”image-url” width=”450″ . Die staat boven je typschermpje. En dan die ‘pijltjes’ er omheen.
@ mb man

Wat zeg je dan? Ik citeer jou woorden: Er zijn twee premium merken.DAt zijn bmw en mercedes.
Eindelijk eens iemand die uit durft te spreken wat iedereen eigenlijk al wist. En dat geldt net zo goed of zelfs nog meer voor de Duitse drie met Audi voorop.

Verder lees ik dat er Chinese designers worden ingehuurd? Typisch gevalletje van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Maarja, Engels is ook een hele moeilijke taal…
Hahahah….Ik denk dat Volvo toch wel meer premium is dan de Duitse 3.
Ik wordt liever niet geasocieerd met het publiek van de Duitse 3

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).