Mazda MX-5: BBR zorgt voor een gezond vermogen

Auteur: , 50 Reacties

Dat de Mazda MX-5 een imago probleem heeft staat buiten kijf. Kappersauto, gaycar, boodschappen autootje met onhandige bestuurders en ga zo maar door. Dit komt misschien doordat Mazda zelf nooit echt potente versies heeft geleverd. De Britse Tuner BBR heeft voor de eerste en tweede generatie MX-5 een turbokit ontwikkeld om net dat cruciale kleine beetje extra uit deze best verkochte cabrio ooit te halen.

Ondanks het niet altijd positieve imago is de MX-5 wel een fijne lichte, betaalbare roadster met aandrijving op de achterwielen. Er zijn dan ook mensen die hele leuke of onzinnige dingen met het kleine scheurijzer in spe doen. BBR monteert niet alleen een Garret turbo, maar onder andere ook een waste gate en een aangepaste ECU. De 1.6 liter versie krijgt dankzij deze kit een vermogen van 218 pk bij 6900 tpm en het koppel stijgt naar 237 Nm bij 5100 tpm.

Wat de upgrade precies met de 1.8 liter doet is niet bekend gemaakt. Waarschijnlijk moeten ze het eerste exemplaar hiervan nog verkopen. Naast de kit levert BBR ook grotere remmen en leren stoeltjes. De kit kost ongeveer €4.780,- als je hem er zelf op schroeft. Naar Engeland rijden en het daar laten doen kan ook als je €8.960,- meebrengt. (via Carscoop)



50 reacties

hij is en blijft lelijk :/
218 pk is nog best te doen met zo’n licht karretje!
koppel dit eens aan de 10th Anniversary, echt een bommetje. Volgens mij is de fotoserie van de mk1..
@Jochempie: is idd een eerste generatie, NA :) Imo de mooiste.
Prachtig blijft zo’n NA MX5 :) En het imago kan me niks schelen, het is een prachtige wagen die ook nog eens perfect rijdt. En vandaag in de sneeuw heel veel lol mee gehad. 218 pk klinkt niet slecht moet ik zeggen :D
@Carbert: Who the F###k are you? Als jij de mx5 niet snapt is dat jouw probleem… Best affordable roadster since 1990… undefeated champ.
Bovendin heeft Mazda wel een mx5 turbo af importeur in NL. Rond de 165pk meen ik uit de 1.6
De kit klinkt wel leuk alleen wel een beetje erg duur, duurder dan de auto zelf…
Best wel veel geld als je dat vergelijkt met de diverse supercharger kits die er op de markt zijn voor de MX5, zelfs die van Cosworth is nog een stukkie goedkoper.
Verdomme.. waarom mag je nu geen turbo steken op de belgische keuring… En elk jaar eraf en er weer opschroeven? Hmm..
Moet je kijken wat ik heb gevonden:
http://www.zomoto.nl/8837520/mazda-mx-5-18i-10th-anniversary-edition/foto.htm
Vroeger nog van een oud omaatje geweest….
integralechubasco
imagoprobleem voor 2cellige, eenzame, pubers (van alle leeftijden) misschien…
leuk voor me moeder ^_^ niet dat ze die zal gebruiken want dat ding heeft een top van 140 en gaat nooit dwars
@speedgeek: Jij hebt overduidelijk nog nooit met deze (of uberhaupt) auto gereden. Ik ben de gelukkige eigenaar van een NA en ik kan je melden dat het heerlijk stuurt en dat een atmosferische 1.6 gewoon naar de 210km/u op de teller rijd. Dus; eerst je scootercertificaat halen, dán je rijbewijs én dan hier terug komen.
Super tof hoor!
Heb zelf een ’91NA-er 1.6 met een Greddy turbo set e.d. Goed voor een leuke 150pk op de achterwielen. Samen met het koni onderstel e.d. maakt het toch een super autootje!

Staat overigens te koop omdat ik de knoop heb doorgehakt om toch een stapje verder te gaan. Volgende project is een NB met 220pk. (Garrett GT2554R, link ECU, nieuwe injectoren, intercooler, etc.)

De gehele turbo set ligt al klaar, nu even wachten tot mijn auto weg is (misschien maar wachten tot de zomer) en een leuke NB zoeken als ‘donor’ om hem helemaal op te bouwen. :-)
@Jasper Mous: Kostdat? Die ene die te koop staat?
@Jasper Mous: Kan je me contacteren ajb, Ik zie dat je op zoek bent naar een koper voor je NA. Ik ben op zoek naar een NA met een turbo-kitje erop
markvb749@hotmail.com
Thx!
Pha, imago. Als ik imago wilde had ik wel een oude 944 Porsche gekocht. MX-5, het meeste fun voor het minste geld, reeds sinds 1989.
Ik zeg: Wankel erin!
Dit is toch wel een mooi kitje, meeste zitten rond de 160pk

Maar dan mag er hierbij wel een setje zuigers zitten want dat vind die 1.6 namelijk beetje veel vermogen. Maar goed vermogen erbij is zo ie zo een duur geintje met die Miata’s want het Differentieel krijgt ook nog een flinke optater erdoor.
Turbo kitje is trouwens weinig bijzonders hoor.
Zijn wel betere turbo-/superchargerkits te krijgen die meer prestatie leveren voor minder geld.
Ben wel benieuwd naar de specs can de bolt-on Turbo van IL voor de NA6 & NA8 MX-5 binnenkort.
Niks imagoprobleem met die MX-5, heeft het fenomeen cabrio destijds weer op de rails gezet, na het verdwijnen van Triumph Spitfire, MG B, oude Alfa Spider etc. Nog altijd prachtig autootje, snel genoeg in normale versie bovendien, stuurt perfect en subtiel. Versie 2 de mooiste wat mij betreft, daarna beetje minder aardige koplampen. Jammer wellicht van het Mazda logo voorop, maar verder hoeft niemand zich voor een MX-5 te schamen. Laat die tuning maar zitten.
2012 komt de nieuwe…en de eerste foto’s zijn echt wel lekker om te zien ! Ik wordt kapper ? :lol:
@Megakix: er zijn helemaal geen foto’s van de 2012 MX-5. En kom niet aan met die impressies die zomaar verzonnen zijn
@Atenza: impressies komen niet zomaar uit de lucht vallen, het gaat dan immers om trend in de designtaal…enja, in 2012 komt de nieuwe versie die in elk geval heel wat mooier zal worden.
@Megakix: sure.. de meeste zijn gewoon gebaseerd op fantasie. Een enkeling heeft een mock up gezien of op basis van een spy shots iets realistisch gemaakt. De meeste impressies zijn trouwens met Nagare styling. De nieuwe zal vast de Kudo styling krijgen
Snap echt niet waarom het imago probleem wordt aangehaald. Nieuwe blogger? Maar wel weer één die maar niet alleen maar positief over een Japanse auto kan schrijven. Wat is dat toch met die auto discriminatie? Elke zinnige persoon weet dat de MX-5 één van de leukste auto’s is om te rijden
De mx-5 is in sommige landen geleverd met turbo (bijvoorbeeld de mx-5 SP in Nieuw Zeeland, of de mazdaspeed miata in de VS). Het was de bedoeling dat meer Mx-5jes een turbo zouden hebben, maar de bazen bij Mazda kozen liever voor een lager vermogen en betrouwbaarheid dan een hoger vermogen. Een standaard mx-5 kan daarom vrij gemakkelijk 50 pk extra meekrijgen, zonder dat dit echt impact heeft op de levensduur van de onderdelen.

Er zijn VEEL goedkopere sets met dezelfde prestaties voor de mx-5. Jacksonracing, flyinmiata, BEGI, Cosworth, om er maar een paar te noemen…
Een turbo op een 1.6 is onzin en pure geldverspilling.
@GOD: Hoe kom je daar nou weer bij? Er zijn genoeg 1.6 Miata’s met meer dan 250pk hoor. Mijn 1.6 heeft ook een zeer aangename upgrade gekregen naar 150pk. Dankzij de kleine turbo spoolt deze redelijk snel op en is het gewoon heel erg leuk rijden als je dit wilt. Tuurlijk, de 1.6 heeft standaard een wat minder sterke koppeling/diff. Maar zolang je niet ‘power crazy’ gaat, is een turbo op de 1.6 gewoon een hele leuke upgrade die een enorm verschil maakt in het rijgedrag van de auto.
@Jasper Mous: 1.6 met 250pk zijn extreme gevallen.
Normale wijze krijg je zo iets als jij hebt of misschien iets meer, ik weet de cijfers niet.
Kijk je dan wat je er voor betaald hebt dan betaal je gewoon veels te veel.
@GOD:
Uiteraard kiezen de meeste mensen niet voor super veel PK’s. Maar ook mijn setje, wat dan ‘maar’ 150pk geeft, is gewoon een hele leuke extra. Het verschil is gewoon heel erg groot en absoluut geen onzin. Op bochtige dijkweggetjes rijd je er een heleboel auto’s uit, waaronder de BMW 330ci van mijn broer.
@GOD:
Dat is wel redelijk onzin wat je zegt, juist op relatief ‘kleine’ blokken is het aantrekkelijk om een turbo te gebruiken. Als je al een groot blok hebt, heb je ook geen turbo nodig.
Grote getallen kan je altijd wel halen (met een gebouwd blok en een mega turbo), alleen de meeste mensen zijn zo slim om voor een wat kleinere turbo te gaan, zodat die sneller spoelt en veel beter is voor straatgebruik.
@Lan_Evo: Klopt! De 1.6 en 1.8 motoren in de Mazda kunnen een turbo perfect hebben. Sterke motoren, dus er zijn weinig aanpassingen nodig als je kiest voor niet teveel boost.
ELKE turbo heeft een wastegate, dus is geen optie. Waarschijnlijk bedoel je een dumpvalve.
Dit moet wel echt mega fun zijn om in te rijden. Sowieso altijd zwaar onderschat die MX-5en.
imago-problemen zijn voor lease-bak rijders van belang ..
en imago voor lease-bak kopers ..

zijn nou niet echt de auto-liefhebbers ..
Een eerste generatie MX 5 in originele conditie kan echt een verzamelaars object worden.
Hoopt echt dat de plastic tupperware boys er af blijven.
zonde van je geld, koop gelijk een z3 of een z4!
@rick: Toen ik mijn MX-5 kocht ben ik eerst in een Z3 gaan rijden omdat ik die toch wat mooier blijf vinden. De Z4 was helaas ver buiten budget. De Z3 is een erg leuke auto, maar uiteindelijk heb ik toch de MX-5 genomen. Het reed nou eenmaal nèt wat lekkerder en zeker met de turbo voelt het allemaal gewoon wat sportiever en leuker aan.

Het is uiteraard een zeer persoonlijke keuze, maar ik zou dus een MX-5 altijd boven een Z3 verkiezen.

Als ik zou moeten kiezen tussen deze BBR en een Z4, zou ik uiteraard de Z4 sterk gaan overwegen, haha! :-D
Aaaah. De MX-5! M’n eerste auto! Damn… Ik mis dat ding best. Heb leuke andere auto’s gehad, maar niet één kan tippen aan het gevoel in de Mazda en het gemak waarmee je met dat ding kon driften. Nog steeds kijk ik wekelijks stiekum op gaspedaal of er niet een leuke te koop staat. En altijd vind ik er 1, maar ja, dan moet ik m’n vriendin vertellen dat er nog een auto bij komt… Trapt ze niet in helaas.
MX5 blijft gewoon een leuk ding. Beter dan een Z3 ( waar je veeel te ver naar achteren en te hoog in/op zit !!!!Kijk maar uit dat ie niet achterover slaat. Ik snap niet dat er ooit meer van zijn verkocht dan de dealerdemo’s …..
Van de zomer bij de dealer in Enschede mijn 90pk NA-tje ingeruild voor een 160pk NC. Ondanks de extra power en luxe blijft de NA voor mij de mooiste en puurste MX-5, met de charme van een klassieker. Die NA staat overigens nog steeds te koop zie ik.
In USA hebben ze de reputatie “moord-auto” te zijn. Letterlijk dan o.w.v. het grote ‘compatibilteits’ verschil bij accidenten tussen deze Mazda en de grotere wagens (SUV, pickups, …)
Momenteel een NA 1.6 met 116pk in het bezit, en ik denk dat er in de toekomst nog wel meerdere volgen. Ben in één zomer helemaal verliefd geworden op het autootje. Iedereen die loopt te bitchen over pk’s of imago moet gewoon lekker een Golf VI 160pk gaan rijden. Bij voorkeur een grijze want stel je voor dat je opvalt :?
De nieuwere versie hiervan ziet er toch een stuk beter uit hoor..
@carbert: stupid rookie mistake….

2 van de bloggers die als een van de eerste bij autoblog kwamen aanschuifden hebben/hadden een MX-5 (Renesishp & Wo0ody).

En als autoliefhebber moet jij boven imago staan…
Ik wil wel een foto met de dubbele facepalm plaatsen, maar zelfs na 5,5 jaar autoblog weet ik niet hoe da moet…
Dure set voor wat je er voor krijgt. Ik heb zelf een ’91 MX-5 staan, ooit gekocht omdat ik zelf een turbo project ermee wou gaan beginnen. Ik heb toen gekeken om zelf een setje samen te stellen (budget set) en dan voor een 2500 euro richting de 200pk te gaan.
Zoals vele weten is de MX-5 een zeer goede basis voor een turbo upgrade aangezien hetzelfde blok in de mazda 323 zit waar vanuit de fabriek al een turbo op zit. Hierdoor zouden de standaard internals van het blok een turbo set met 250pk aan moeten kunnen.

Voor alle info over turbo mx-5jes kan je het beste kijken op http://www.miataturbo.net
Ik voel me geroepen om mijn voorliefde voor de MX-5 met jullie te delen:

Na 8 jaar grenzeloos rijplezier met een NA van ’98 met 90pk in British Racing Green en een ongelooflijke betrouwbaarheid heb ik van mijn hart een steen moeten maken en de wagen die me altijd vrolijk maakte verkopen; hij werd bovendien enkel als hobbywagen gebruikt en met nog een minstens even leuk oude vespa in de garage… Dat is vandaag 1 jaar geleden en kagen is het sindsdien blijven doen.

Gelukkig kan ik mijn nieuwe vriendin ook warm maken voor alles op wielen wat karakter heeft en rijplezier verschaft. En zo moesten we 2 maand geleden op zoek naar een 2e handswagen met een budget van max. 6000 EUR. Ik ga er geen doekjes rond winden, toen is operatie “mijn-vriendin-aan-de-MX-5-krijgen” begonnen en sinds kort zijn we weer de trotse eigenaars geworden van een limited edition NA van ’92 in het zwart met hardtop.

Ik kan niet genoeg in de verf zetten dat je nooit voor dezelfde prijs, betrouwbaarheid, retro-looks en rijplezier (!) een waardig alternatief voor de MX-5 kan voorstellen.

En imago, ik wist eerlijk gezegd niet dat hij zo getypeerd wordt, diegenen die dit niet kunnen appreciëren… moeten dringend een rij-cursus volgen!
ik heb deze wagen natuurlijk altijd saai gevonden qua looks. Maar verder lijkt dit me een heel leuk wagentje. Dat andere mensen je er gay in vinden zal me worst wezen. T’is een gebalanceerde RWD roadster, dat kan niet slecht zijn
Hallo allen

Diegenen die een NA te koop hebben tussen Bj 1990 en 1992 laat eens iets weten ajb!

Top karretje trouwens zo’n NA, heeft eigelijk 1 nadeel (kleintje) mist wat power, maar eens ie dat heeft droog je er met gemak heel wat duurdere karren genadeloos mee af.
Een MX5 doet het trouwens ook op Circuit heel er goed mits enkele kleine aanpassingen.
Ik vindt de term “kappersauto” totaal misplaatst en geef hem eerder het label “rijdersauto”

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).