Specificaties van de New Stratos zijn bekend

Auteur: , 44 Reacties

Van het supercarprojectje genaamd New Stratos hebben we inmiddels veel gezien & gehoord. Beetje bij beetje geven de uitgekiende pr-boys achter deze vierwieler meer info vrij. Zoals vandaag, toen opeens de specs werden vrijgegeven.

In grote lijnen wisten we al wat New Stratos onderhuids te bieden heeft. Hij staat immers op het chassis van de 430 Scuderia en heeft ook diezelfde 4.3 liter V8 aan boord. Nu weten we ook hoeveel galopperende paardjes de krachtbron in deze setting weet uit te spuwen: 540 stuks, en daarbij hoort een koppel van 500 Nm.

De Stratos-reïncarnatie is 4181 mm lang, 1971 mm breed en 1240 mm hoog. De wielbasis komt uit op 2400 mm (20 cm korter dan het standaard Scuderia-chassis) en de auto heeft een drooggewicht van 1.247 kg. De gewichtsverdeling is 44/56 en op elke hoek vinden we een 19 inch lichtmetaal wiel. Aan de voorkant zijn ze gewikkeld in rubber met de maat 265/30, achterop zijn het banden in de maat 315/30. Uiteraard zijn er véél meer specs, die kan je vinden op new-stratos.com.

Lancia Stratos testdrive

Keiharde sprint- en acceleratietijden zijn er nog niet. Als excuus zeggen ze dat dit komt door het aanhoudende slechte weer, maar ze hebben al wel de ‘officiële schattingen’ naar buiten gebracht. Komt ‘ie: 0-100 km/h – 3.3 seconden. 0-200 km/h – 9.7 seconden. Topsnelheid: 274 km/h (ietwat aan de lage kant vanwege de overbrengingsverhoudingen die zijn afgesteld op het betere acceleratiewerk).

Via Carscoop kwamen we dit filmpje tegen waarin de New Stratos vergeleken wordt met de oude (soort van). Niet heel spannend, wel aardig qua aanvulling op het geheel.



44 reacties

Wel leuk dat ze hebben gedacht aan acceleratie, die top haal je toch bijna nooit. Acceleratie geeft veel meer een kick(letterlijk), naar mijn mening althans.
1250kg is een mooi gewicht voor zo’n bakkie.
@zed: Nou ja, de 430 Scuderia waarop deze dus gebaseerd is weegt, ondanks 20 cm meer, geloof ik evenveel…
@Citrofiel: Scuderia weegt 1250 Kg’s, maar de 430 heeft 510 paarden maar de 430 doet er ook maar 3.5 sec. over en omdat dit raar geval nog een test moet doen betijwel ik of je deze auto wel moet kopen, hij is niet veel sneller dan de Scuderia
@The360box: Alsof snelheid het enige argument is voor zo’n auto. Er zijn zoveel auto’s in die klasse die langzamer zijn dan de topper (ik zou niet weten welke het snelst is) en die worden ook verkocht. Juist in dit segment speelt uiterlijk en heritage een grote rol.
@Jip, helemaal mee eens, topsnelheid is voor posers.
Zou die beter zijn in bochten dan de Scud? Hij weegt wel minder dan de Ferrari toch?
Het spijt me, ondanks de nostalgie, ik vind hem gewoon niet mooi!
ik vind hem eigelijk niet op de orginele lijken ik zou naar de hawk stratos gaan kijken
@bpc: Bij Hawk zeggen ze dat hun replica zo nauwkeurig is dat onderdelen ook als spares voor originele Stratossen worden gebruikt. Dn zou je toch zeggen dat ze erg op elkaar moeten lijken?
@Oli4k: BPC bedoelt dat deze nieuwe Stratos niet de charme heeft van de originele Stratos en daarom liever de Hawk zou nemen. Ik ben het helemaal met hem eens. Ik heb flink staan kwijlen op de Stoneleigh kitcar show bij de Stratos replica’s. Jammer dat die achterlijke hufter van een Jeremy Clarkson het weer nodig vond om de auto negatief te benaderen. Daar is nog een flinke hetze op het Stratos forum over geweest.
Het wordt dus waarschijnlijk geen rally bak…
ik blijf het zeggen, dit ding is geweldig mooi!!!
Ik vind ‘m vet.
Damn, gaaf ding!
Porno op wielen!!
@Fiat Coupe: en zoals met alle porno het geval is: het is namaak, niet echt, het mist iedere vorm van subtiliteit, vulgair en niet origineel. Wel even lekker natuurlijk op zijn tijd!
Volgens mij gaat eenverpletterende tijdhalen op de ring!
Het belangrijkste dat is het bochtenwerk en de acceleratie, en die zitten hier beiden goed denk ik.

Persoonlijk vind ik het dising niet volledig geslaagd. De voorkant heeft wat weg van een eend vind ik…
Dit bericht geeft mij gemengde gevoelens. Hulde voor de rijke dude. Een gaaf initiatief. Hij heeft een mooie auto. Maar het is een one-off. Geen productiemodel. Dat maakt het dan triest. Die nieuwe Stratos is onbetaalbaar, niet leverbaar, zal het straatbeeld nooit opfleuren, etc. Jammer jammer.
RIJTEST!
Als is een vergelijking maken met wat ik geloof een doodskist te zijn toch wat cru voor zo’n moderne wagen. Laten we wel hopen dat hij snel is. Dit lijkt me uit het drivers oogpunt een leukere wagen dan bvb een 8C ofzo.
Niet echt mijn ding. Liever de originele, deze is wat té modern om nog authentiek te zijn. Zelfde verhaal met die Muira-remake….
WAAROM DIE LELIJKE KOPLAMPEN!!!

Wat is dat toch met al die nietszeggende geintegreerde koplampen. Kijk dan hoe mooi het origineel is. Echte units, die omhoog komen. Niet van die laffe doorschijnende stukjes plastik in de motorkap.

Autofrabrikanten: ik haat jullie allemaal.
Ik neem hem! Zal leuk staan naast mn nieuwe quattro (concept)!
Het doet me denken aan een kitcar gebasseerd op de pontiac fierro

Ik vind het niks!
274km/h is inderdaad wat veel te langzaam voor een auto…
@Foramen:
hoe vaak rij jij dat?
Stel nou dat ik morgen 100 miljoen win vind of krijg en deze meneer en glickehaus willen hun auto aan mij verkopen, pfff dat zou wat zijn en zou het zeker een poging geven als de lotto een 25mil plus komt brengen, geloof dat ik maar eens een lot ga kopen
geyl
Ik vind het zeker een kek bakkie.
Het design klopt.
Ik zou het echt tof vinden als ze m ooit echt gaan bouwen.. Maar het zal wel bij deze ene blijven helaas.
Toch knap gemaakt al relatief particulier. Het komt dichter in de buurt dan wat (particuliers) dan ook qua afwerking lijkt me zo. Toch de droom van iedereen? Veel geld hebben en je jeugd idool in moderne eer herstellen.

Ik als Alfa Romeo fan zou een 155 DTM achtige bouwen met originele looks maar bizarre prestaties. Hiermee de Europese circuits/kampioenschappen afreizen en jarenlang oude glorie herstellen!

Staatsloten kopen……
En toch zou ik zonder twijfel voor de originele gaan als ik mocht kiezen!
Doet me toch vaak denken aan het design van een Opel; nèt niet afgemaakt, net ondermaats, net te lelijk om te kopen…jammerlijke bak..en die prestaties boeien dan echt niet meer.
Zijn de Stratos’n altijd RWD geweest?
Het Stratos concept komt van Cesare Fiorio, destijds de rally baas van Lancia. Lancia had dringend een opvolger nodig voor de Fulvia HF tegen het Alpine en Porsche geweld.
Cesare ging shoppen bij Ferrari voor de motor en bij Bertone voor de carroserie.
Een Stratos is absoluut niet leuk, niet kek niet poezelig.
De echte Stratos is een brute wedstrijdwagen met nul comfort, puur en alleen gebouwd voor de Col de Turini, de Tour de Corse en de Acropolis.
Ik heb ooit met zo’n echte mogen sturen en het is een bruut monster.
De ramen kunnen nauwelijks open, met m’n 1 meter 97 raakten mijn ballen bijna het stuur, zat ik zwaar scheef in de canopy, was het bedienen van de kleine pedalen schier onmogelijk en leek het achter je een kudde brullende leeuwen op jacht als je het gaspedaal intrapte.
Oh ja, gloeiend heet in de canopy, nul isolatie.
Ik begreep gelijk waarom de oude eerste monteur wel voor me uit zou rijden met een comfortabele Beta en niet in de Stratos ‘kroop’
’t is een van de meest geweldige auto’s waar ik ooit zelf in heb mogen rijden.
Doet u mij maar een echte
@de sjonnies: Jij hebt er altijd weer een leuk verhaal bij :) Moet wel een ervaring zijn idd, met zo’n apparaat te rijden, al is het maar met een poedelgangetje.

Toch heel wat anders dan die ernstig be-haargelde mannetjes in hun comfy Duitse leasebakjes die zich Schumacher wanen omdat ze een stevig dieselblokje in het vooronder hebben. This is the real deal..
Doe mij de oude dan maar, magie is niet na te maken. Uitwerking van de revival is in mijn ogen wel geslaagt, jammer van het gewicht.. Met mijn 1,97 is dit niet de meest praktische klassieke rallykanon.
Vind em toch niet echt mooi. Te veel retro design waardoor het lijkt alsof ie uit de jaren 80 komt.
Ik vind hem wel heel tof. Uiterlijk niet mooier dan het origineel, maar waarschijnlijk praktischer en absoluut wat comfortabeler. De originele was natuurlijk gewoon een pure-pure racebak.

Nee, zeer geslaagd dit. Op top rijd je bijna toch nooit dus who gives a shit? Sowieso niet dat 270+ nou aan de trage kant is ofzo…
Ik mis eigenlijk alleen de klapkoplampen. Maar hij ziet er verdomd goed uit!
Ubergeyl,

Als ik de lotto…
later als ik groot….etc etc
of over 3 jaar in NL kopen als de restwaarde het zelfde is als alle andere nederlandse Lancia’s.
Sorry, maar ik vind het uiterlijk gewoon een slap aftreksel van het origineel! Jammer… Want de motor ed beloven wel veel goeds;)
Komt deze dan in productie? Ik dacht dat het gewoon een one-off was….
Voor diegenen die liever voor het origineel en de kitcar gaan, zullen hier eerst even naar kunnen kijken en dan oordeel vellen. Ik ga voor de nieuwe Stratos! Het origineel is pure geilheid maar te breekbaar.

http://www.youtube.com/watch?v=pG9BOrj2YYk
http://www.youtube.com/watch?v=4hVrexfCTT0

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).