De 10 beste motoren van 2011 volgens Ward

Auteur: , 132 Reacties

Daar is 'ie weer. Het lijstje met de 10 allerbeste motoren voor het aankomende jaar. Althans, dit is wat het Amerikaanse Ward (autoblad) het allerbeste vindt. Dus kijk niet raar op als je zo nu en dan een V8je tegenkomt.

Nee, voor een meer Europese benadering van motoren-awards kunnen we ons beter richten op de EOTY-award. Maar goed, dit is ook altijd wel een aardig lijstje. Zo zien we dit jaar duidelijk dat elektrotechniek definitief is toegetreden tot de bovenste regionen. Zowel de Chevy Volt (oke, die is half elektrisch) als de Nissan Leaf staan bij de winnaars van dit jaar.

Gelukkig blijft er voor benzine- en dieselsnuivers genoeg over om uit te kiezen. VW doet mee met de 2.0 TDi, Ford schuift gezellig aan met de 5.0 V8 (Mustang), Audi zet de 3.0 TFSI in, MINI gooit haar 1.6 turbo in de strijd, BMW doet mee met de 3.0 zes-in-lijn turbo (N55), Chrysler heeft de Pentastar 3.6 V6, Hyundai mag meedoen met de 5.0 V8 (Genesis) en ook Volvo toucheert een plek op de lijst met de 3.0 zespitter uit de S60. Hieronder de volledige lijst.

* 3.0L TFSI Supercharged DOHC V-6 (Audi S4)
* 3.0L N55 Turbocharged DOHC I-6 (BMW 335i)
* 1.6L Turbocharged DOHC I-4 (Mini Cooper S)
* 3.6L Pentastar DOHC V-6 (Dodge Avenger)
* 5.0L DOHC V-8 (Ford Mustang GT)
* 1.4L DOHC I-4/111kW Drive Motor (Chevrolet Volt)
* 5.0L Tau DOHC V-8 (Hyundai Genesis)
* 80kW AC Synchronous Electric Motor (Nissan Leaf)
* 2.0L DOHC I-4 Turbodiesel (Volkswagen Jetta TDI)
* 3.0L Turbocharged DOHC I-6 (Volvo S60)

Oké, en nu jullie weer. Welke nieuwe motor is volgens jullie de enige echte winnaar? Het hoeft niet perse een krachtbron uit dit lijstje te zijn, zolang het maar wel van deze tijd is. Gefundeerde antwoorden mogen in de comments, al het overige trouwens ook.



132 reacties

Ik ga dan toch voor de nieuwe TwinAir van Fiat. Sportief (85 pk, turbo, hoog koppel), groen (lage uitstoot, laag vebruik) en natuurlijk 100% van nu als het om downsizen gaat. Ook het feit dat ze als enige nu een tweecilinder in een normale auto lepelen vind ik top.
Straks ook met 105 pk leverbaar!
@CarloAbarth: Twin-Air is toch hetzelfde als de vinding van BMW met Valvetronic (10 jaar geleden) ? Dus niet echt nieuw of vernieuwend.
@Megakix: nou nee, de fiat methode kan meer leuke trucjes. Zoek zelf maar uit wat.
@Megakix: Valvetronic van BMW is wel een stuk anders maar heeft eenzelfde effect. Valvetronic is bijvoorbeeld niet instaat om 2 keer per slag de klep te openen en tevens is het niet per cilinder te veranderen. Multiair (Twinair) doet dat wel en heeft veel potentieel vor nieuwe ontwikkelingen.
@Megakix: die twin-air gaat veel verder. Onafhankelijk aan te sturen per cilinder, veel flexibeler openen (timing maar ook lifthoogte is variabel) en pre-/multiple valve opening…. oftewel bijna onbeperkt variabel waar mechanische systemen (zoals valvetronic) niet per cilinder per slag aan te passen zijn.
@Megakix:
Twin-Air en Multi-air zijn 2 verschillende dingen die los van elkaar staan. Twin-Air is gewoon 2 cillinder en Multi-Air is het klepmechanisme waar je op doelde.
ik wil die mustang! natuurlijk is dat het beste blok! rest is allemaal van dat behouden, “wil wel ontwikkelen maar niet te snel”-spul…

Valt me een beetje tegen dat de V6 uit de GT-R er niet bij staat, is ook wel een machtig stukje techniek, maar misschien niet nieuw genoeg?
Ik had gehoopt dat er meer vernieuwende blokken zouden bijstaan. Die Hyundai en Ford zijn nou niet echt het toonbeeld van innovatie. De Audimotor daarintegen, wel.
@940: Als je enkel reclames en geen technische artikelen leest…

Ford heeft de afgelopen jaren véél meer ontwikkeling gedaan om tot deze 5.0 V8 te komen dan Auwdie…

Die Duitsers maken al sinds jaar en dag ‘hetzelfde’, maar steeds net een beetje beter. Ford heeft een écht nieuw blok neergezet, ongekend sterk/degelijk én heel snel.
Hetzelfde geldt ook voor het Nissan GT-R blok. Een blok waar ongekend veel (power) uit te halen is en nog steeds in een vrij voordelig pakket wordt aangeboden. Enkel in onderhoud-vriendelijkheid wint de Ford V8 met afstand.

De zescilinder boxer van Porsche kan zich hier ook wel mee meten. Uiteraard het ultieme voorbeeld van doorontwikkelen, maar dan op een goeie manier. De laatste zescilinder met directe injectie, vooral zoals die in de GT3 ligt is een prachtig ding.

Natuurlijk kan je er ook nog snellere auto’s bij gaan halen, Ferrari 458, maar dan gaat de bereikbaarheid/betaalbaarheid wel heel snel heen.
@Alwood:
“Ford heeft een écht nieuw blok neergezet, ongekend sterk/degelijk én heel snel.”

Hoe kun je nu al zeggen dat het een degelijk blok is, als ie net uit is? In mijn ogen kun je dat pas na een aantal jaren zeggen, nadat je hebt bekeken hoe lang die dingen meegaan enz.
@M52B28: dan kan je idd wat zeggen over levensduur… met degelijkheid doel ik op dit moment vooral ook op de aanbevolen onderhouds-intervallen, garantie, en bepaalde aspecten van de constructie. Mijn verwachting is dat het blok heel veel km’s praktisch zonder slijtage doorloopt, het feit is dat de auto extreem weinig onderhoud nodig heeft in vergelijking met europees spul en reparaties&onderhoud goedkoop zijn.
2,5 liter 5 cilinder van audi
De 5 pitter uit de TTRS natuurlijk !
de 3.0L TFSI Supercharged DOHC V-6 (Audi S4)omdat ie zo lekker gromt
is het niet de beste motoren van 2010?
@RND: Nee, dit is de lijst van 2010:
2010[1]
Audi (Volkswagen Group) 2.0 L Inline-four engine EA888 DOHC Turbocharged Fuel Stratified Injection Valvelift
Audi (Volkswagen Group) 3.0 L V6 engine V6 DOHC Supercharged Fuel Stratified Injection
BMW 3.0 L Straight-six engine BMW M57 DOHC Twin-turbocharged diesel
Ford 2.5 L Inline-four engine Duratec 25 DOHC Hybrid
Ford 3.5 L V6 engine EcoBoost V6 DOHC Twin-turbocharged
General Motors 2.4 L Inline-four engine LAF EcoTec DOHC
Hyundai Motor 4.6 L V8 engine Tau CVVT DOHC
Subaru (Fuji Heavy Industries) 2.5 L H4 engine EJ255 DOHC Turbocharged
Toyota 1.8 L Inline-four engine 2ZR-FXE Dual VVT-i DOHC Hybrid Synergy Drive
Volkswagen 2.0 L Inline-four engine TDI CR Turbodiesel DOHC diesel
vreemd dat de BMW 3L diesel er niet bij staat (van onder andere de 535d) of één van de AMG blokken
En waren mitsubishi en subaru ook niet zo’n befaamd met de motors van de lancer evo en de impreza wrx sti?
@captain: Ja, en in zijn jongste evolutie levert die diesel zelfs 306 pk.
@captain: In de VS spelen diesels geen rol en BMW bijvb. verkoopt daar helemaal geen diesels.
volgens mij zijn ze een aantal motoren vergeten waar is de mercedes 250 cdi motor met 204 pk en 500 nm koppel met 5.1 l diesel per 100 km ??
@mb:
Agreed. :)
tsssss..

ik mis de 6cilinder boxermotoren van Porsche ;p
Nieuwe 5.5 biturbo AMG blok dat nog steeds “63 AMG” heet met code M157.
Ongelooflijke motor!
AMG 7.3 uit de zonda
@Matthisl:
Dat is een motor uit de oertijd…
@Original_Arnoud: Je bent zelf uit de oertijd
@matthis: wat een flauwe reactie hij heeft gelijk hoe goed die motor ook is/klinkt hij is gewoon stokoud hij komt uit 1995 ofzo
@matthis: Ga toch naar een kinderblog en daar wat kinderachtige reacties plaatsen
Svenska Aeroplan AB
Saab 2.0 liter Twin Turbo! Come on, hét Turbomerk verdient een plek in dit lijstje met veel Turbocharged motoren…

Fiat’s MultiAir is ook wel dermate revolutionair dat hij eigenlijk niet mag missen in dit rijtje.

Wel leuk dat die BMW/Mini 1.6 Turbo erin staat, die komt in de nieuwe Saab 9-3.
@Svenska Aeroplan AB: Aha? Bouwt Saab zelf terug z’n motoren dan? Dat zou dan voor het eerst sinds lange tijd zijn, nietwaar?
RB26DETT wint de BSBB’s Engine of the Millennium Award!
VR38DETT wint de BSBB’s Engine of the Decade Award!
En alle andere awards zijn toch onbelangrijk. ;)
@BaySideBlueBoy: Niet mee eens, je mist de 2JZ-GTE. ;)
Goedzo VAG, mooi weer 2 noteringen!
@Bart: BMW heeft ook 2 vermeldingen:-)
Ik ben benieuwd hoeveel vermogen die zogenaamde Bi-TDi van VW gaat leveren. Men speculeert 220 pk. Indien dat waar is, zal ie zeker niet in Seats of Skodas terecht komen, en misschien zelfs niet in Volkswagens (enkel dan in Audis)
@Timmie: Die is al aanwezig in de Transporter met 180pk.. ;)
de V24 71-Detroit van Big Mike :twisted:
6.0 AMG met nu 630 pk !(uit de 65 series)
de 2.5 en 3.2 liter V6 van Alfa Romeo. Alleen al een feest om naar te kijken
Waardeloos lijstje omdat het alleen gaat over auto’s en modellen die in de VS worden verkocht.
Sommige auto’s op deze lijst worden nergens in Europa geleverd.
Beste motor ?
Onze 130 pk Mercedes Sprinter CDI, die heeft al vijf ton achter zijn hoeven en gaat volgend jaar nog niet met pensioen.
We houden hem nog een jaartje.
@de sjonnies: het gaat hier om personenauto’s..

en een sprinter met 5 ton? ik ken hiace busjes met 1000000 op de klok waar nog dezelfde bak enkoppeling in zit..
@Stef_4:
Mercedes is geen Toyota Stef4 ;)
Die van die camaro van hennessy
Kun je niet even uitleggen hoe die verkiezing werkt? Het begrip beste is nogal ruim uitlegbaar namelijk en ik heb geen verstand van motoren.
En ook leuk dat de motor van de Leaf genomineerd is.. wel fijn.. als je Leaf is versleten kun je altijd je draaibank nog er mee opfokken.. whehe..
12 cilinder boxer uit de Testarossa!, liefst met open luchtfilter!
Ik mis de motor uit de V10 uit de Lexus LF-A..die mis ik echt..wat een geweldige sound!
De 3.0 diesel van jaguar (275 PK, 600 Nm) is werkelijk een juweel. Een golf van kracht met een heerlijk, naar benzine V-8 hangend geluid. Na tuning 325 PK, 670 Nm! Klasse blok!
beste mensen….lijstje is uit amerika…daar is Diesel niet zo ingeburgerd als hier…
Lexus 4.8l v10 uit de Lfa…
het lijkt me wel wat om getunede mercedes motoren van brabus onder de kap te hebben liggen. 6.1 v8 en 6.3 v12
De 4.5 ltr uit de 458. 9000 rpm, need I say more…..

Het lag toch niet aan de motor dat die iedere keer in de fik ging??
Wat mij betreft nog steeds de BMW M52B28 :)
@sven:

haha ik ben het volledig met je eens.
maar dat zal geen verassing zijn.
Doe mij maar de 335i, meer dan perfect voor bijna alles wat in het dagelijks leven kunt bedenken:D
@ricardo: kan het niet zijn, dat het jaar 2011 nog moet beginnen ? ;-)

OT: heb alleen in de 335i gereden en was daar enorm over te spreken. Miste alleen het atmosferische gebrul, zoals een 330i die wel heeft….dus, de beleving is een stuk minder, de versnelling overigens (uiteraard) nog beter.
Der Poltergeist
Mooi dat Bimmer er weer tussen staat.
ik mis de V12TDI van Audi :D
Nee megamix…de TwinAir is geen oude techniek van bmw kneusje. Wel stoer hoor je bmw ervaringen!
4.4 twinturbo van bmw 1.2 tsi van vag 4.2 tdi van vag de 350 in de cls met een a label 2.5 tfsi van vag 3.0 turbo van bmw die nieuwe 500 motor van mercedes die 4.6 turbo
Laatste versie van de Mercedes-Benz Motor 180 Diesel (is een 2,1 diesel zonder intercooler en turbo ? – heeft 120 PK) bestemd voor de gefacelifte C-klasse (2011) en later voor de E-klasse en andere modellen…?
VindT
de 3.0 van BMW zonder turbo’s heerlijk apparaat
1.6 BMW/PSA motor in de kleine blokjes (bv de 200pk versie uit de RCZ)

De 3.0 6 in lijn van BMW

De V6 uit de Nissan GT-R als sportmotor.

Plus een eervolle vermelding voor de multiair van Fiat ;)
als in godsnaam die nissan leaf maar niet wint…

Meeste motoren vind ik niet bijzonder, volgens mij komt de wadering voor een motor met de jaren, en niet meteen in het jaar dat ze uitkomen.

bv het RB26DETT blok van nissan, de 5 cilinder turbo motor van audi, 6 liter V12 van mclaren, 5.7 chevy, Hemi’s van jaren 70, BRM V16 etc etc

oftewel, leuk dat ze het uitreiken, maar werkelijk op waarde schatten kan over 10 jaar.
heerlijk blok van de V60

maar het beste blok vind ik persoonelijk de 2.0 turbo
“Z 20 LET” (opel opc)heerlijk geluid en zeer pittig
de 5.0 liter tfsi uit de audi rs6 2010
De 35d blokken van BMW natuurlijk, ontzettende krachtpatsers en gigantische fijn blok om mee te rijden (ik rij er inmiddels al weer 2 jaar mee :))
Wat is de definitie van de beste motor?
5.5 v8 uit de cl 500 van mercedes
@Alwoon

Dat is het probleem een beetje de laatste tijd, ik niet veel tijd meer over, met studeren enz..

Maar persoonlijk vinf ik een turbo-superchargercombinatie vernieuwender dan nog een grote V8. Heeft de Mustang eigenlijk al dubbele nokkenassen?
@940: dohc; met de “d” van dubbele nokkenassen…

Qua constructie is de 5.0 uit de mustang een supermodern onderhouds-arm blok, dat is er zo mooi en vernieuwend aan. Met een heel andere insteek gemaakt dan de meeste japanse/europese motoren.

Dat het blok niet gemaakt is zo zuinig mogelijk met brandstof om te gaan is een heel ander verhaal. Daar komen turbo’s/compressors om de hoek kijken, of nog beter: fiats multi-air.

Een turbo is verder verschrikkelijk oude techniek, steeds verder verbeterd. Het is een andere insteek bij het construeren van een blok, vernieuwender zou ik het zeker niet noemen.
De motor van die Leaf is misschien mooi, maar de carrosserie?
De 5.0 liter V10 uit de M5 en M6.
Absolute winnaar!
@Adnan: wordt die nog gemaakt? neen…
Ik had juist gehoord dat dat blok van BMW met de twee turbo’s (35i) veel problemen had…

Ik ga voor de V8 van de Mustang, die klinkt waarschijnlijk het mooist!
gaat het langs mee… en is dus uiteindelijk wellicht toch wel een tikkie duurzaam :P
Ik mis de X6M motor, wat een geweldig ding is het toch!!
Daarnaast is de 6inlijn X35i motorblok van BMW by far mijn favoriete uit deze lijst.
De 3.0L TFSI Supercharged DOHC V-6 van VAG is ook leuk hoor.
Lijst trekt nergens op, duidelijk gemaakt door Amerikanen;
waar blijft de nieuwe AMG motor, de V8 van de XKR / XFR, 2.0 van de Clio RS blijft ook nog altijd één van de heetste blokjes (ook vernieuwd onlangs), de 3.0d van BMW van de 740d, 306pk. Voor mij mag daar ook nog de 3.0d van de XF S bij. Ook de 2 liter van Ford, 240pk, zou daar misschien wel ergens een plaats verdienen. Maar natuurlijk, de BMW 3.0 6-in-lijn blijft de top.
Zoals in het begin al terecht opgemerkt werdt, de multi-air techniek van FPT vind ik de verreweg de mooiste ontwikkeling van het afgelopen jaar.
De motoren in het lijstje op de Pentastar na geloof ik zijn allemaal door ontwikkelingen van bestaande motoren.
(Ik kan er naast zitten hoor, maar ik vind een turbo op een 5 cylinder schroeven nou niet echt een technische doorbraak)
De [voeg hier een motor in waar je toch geen ervaring mee hebt en die je dus niet kan beoordelen] is het beste! :roll:
@Citrofiel: Dat is inderdaad wel een vrij goeie samenvatting. Ookal kun je natuurlijk wel wat afleiden uit de specs en het motorgeluid kun je ook gaan beoordelen als belangrijke factor voor een goede motor.
@Citrofiel:
hahaha ja tuurlijk… misschien is dit heel confronterend voor je, maar ik denk dat dit bij alle reacties op alle posts hier op autoblog op gaat.
9 van de 10 reacties zijn van mensen die een mening geven over iets waar ze zelf nooit mee gereden hebben / geen ervaring mee hebben.
Tsja.

Geen BMW-motor ea.
wel een Audi-blok.
5.7 chevy V8
BMW S65 V10 duh ;)
ik bedoel v8 :D
jongens toch jullie vergeten de nieuwe 2cyl van fiat!
ik denk dat het ook wel een feest is om de 3.0L TT diesel uit de 330d of desnoods de sterkere in de 535d te rijden.
overigens de enige waar ik over kan oordelen is een luchtgekoelde motor, 50cc, 1983, 4 bak er aan, heerlijk :)
Dit lijstje nog eens presenteren over 10 jaar en dan kijken welke het beste is/was, dat lijkt me veel beter!
De DW12C van PSA. Niet zo vernieuwend misschien, maar technisch wel helemaal up to date en gewoon een super lekkere motor.

http://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/cache/docs_public/6666cd76f96956469e7be39d750cc7d9/13_en-gb_main_data_sheet.pdf
2.0 BiTDI
Doet al dienst in de T5 met Facelift.
In de T5 zijn de cijfers beperkt tot 180PK & 400NM om de transmissie niet te verneuken. In een later stadium krijgt deze motor vermoedelijk 204PK & 450NM en schijnt er bij VAG zelfs gesproken te worden over 220PK & ***NM. Dit blok zal hoogst waarschijnlijk de 2.5TDI 5- en 6 cilinders en de 3.0TDI 6 cilinder vervangen.
De Beamer 35d in natuurlijk de 535d ook zeker een prijsje. Ik ken namelijk iemand die er één heeft met 360PK (fabrieksaf 270PK). Well that’s gotta be very very impressive!!!
BMW’s M47TU2D20
Zuinig doch sterk
305pk T6 blok uit o.a. de V60 is de topper in de lijst!
5.0 dohc Ford Mustang. Prijs kwaliteit verhoding is top. Zou hem zo aanschaffen (als ik in de states woonde)
De 4.0L TDV8 uit de Range Rover
Mijn 110pk seat ibiza diesel uit 99..
De 1.4 VTi van PSA: 95 pk bij 6000 tpm en 136 Nm bij 4000 tpm…
de SR20 van Nissan
Audi v10 5.2 FSI(R8)
Audi 5cil 2.5
Amg V8 5.5 twinturbo
Lexus V10 (lf-a)
Overduidelijk de winnaars
nou dan ken ik dr ook nog wel een paar;

de 993cc 3-cilinder turbo met 101 pk uit de Daihatsu Charade GTti
de 1.6l (B16A & B16B (Type R) uit een willekeurige Honda 1.6 VTEC
de 2.0l (F20C) uit de Honda S2000
de 2.0l 5 cilinder Turbo uit de Coupe Fiat 2.0 20vT
de 2.3l 5 cilinder Turbo uit de 850 T5-R

en ga zomaar door…
Volgens mij is die 3.6 uit de dodge avenger echt een verrot apparaat maar goed.
Audi RS6 V10 Twin Turbo 580PK !
TT-RS/RS3 5cilinder
BMW 35d blokken
En iets van FiatPowerTrain met MultiAir, een geweldige doch simpele oplossing!
Opvallend veel grote motoren, en Hyundai in de lijst is nog wel de grootste tegenvaller
5.0L V8 uit de Ford Mustang natuurlijk The Legend !
Ben nu al zeeeer tevreden met de 4.6L V8 en dit is een veel betere motor. :)
En het goedkoopste blokje met de meeste HP, 412 stuks om precies te zijn.
@Rob USA:

ik heb ook weer een 4.6 ..
had @Alwood belooft een Volvo S90 te kopen voor dailydriver ..
tis toch een 99er Towncar geworden ..

geweldig blok .. zelfs in de slome vorm zoals ik die heb ..

de nieuwe 5.0 is gewoon ubergeil ..
die zou ik zo als crate bestellen omdat ik de Mustang er omheen nu effe niet kan betalen ..
de nieuwe biturbo van AMG als benzinevariant
en de 3.6 TDV8 van Land Rover
de nieuwe biturbo van AMG als benzinevariant
en de 3.6 TDV8 van Land Rover als dieselvariant
Zit geen fijne, atmosferische toerenmotor bij.

http://www.youtube.com/watch?v=_PiNfODsWKo&feature=channel
@topless: heel mooi maar die dingen fikken af.
W16 + 4 turbo’s
Waar staat de 3 liter v6 diesel van Jaguar PSA.
Momenteel de referentie in zijn klasse.
c20let met direct injection en open kelken! heerlijk of de 2.8 GS/E motor.
the-budel-guy
de 2.7 V6 TDI van audi uit de A6
@Lincoln: Geeft niks, hij is toch zo ook al mooi om naar te kijken. :D
Die 4.6 kan je echt niet slopen oftewel goede keuze en 0 onderhoud.
Towncar is altijd heerlijk ,is een 99er nog met die kleine achterlichten of die wat grotere bollopende ?
@Rob USA:
99er is er zo 1 met een chromen bovenlip ..
met die recht opstaande kasteel achterlichjes ..
en een bonk chroom rond de achter nummerplaat ..

zo,n veredelde Crown Vic/Grand Marquis ..
ultieme ouwe lullenbak ..

wel een hoop achterstallig onderhoud ..
bijzonder weinig km,s ..
dus gaat weer helemaal nieuw worden ..
De DOHC 5.0 V8 van de Mustang gerne..

Ik mis overigens de 250 cdi motor van Mercedes, evenals de nieuwe 5.5 liter biturbo van de 63 AMG-range. Wanneer het alleen al op geluid aankomt, steekt deze er met kop en schouders bovenuit.

@CSL: Tja, zo jammer dat de motor uit de X5/X6M klinkt als een mak lammetje t.o.v. de nieuwe V8-biturbo van Mercedes voor haar 63 AMG modellen. ;)

Ik vind het wel terecht dat de 3.0l N55-motor van de 335i in de lijst staat. Ik heb onlangs nog een ritje gemaakt in de huidige 335i en dat blok is zeer uitgebalanceerd..
ik mis de VR38DETT :<
De nieuwe Saab TTID diesel is verbluffend krachtig en zuinig! 180PK en slechts 4,5 l/100km en 119gr. CO2. Ik heb ze eens vergeleken en ze zitten zelfs ruim onder BMW, Volvo, Mercedes, Alfa als je de gram-per-PK uitrekent. Indrukwekkende motor!
@Yerrun: Dat heeft slechts ten dele met de motor te maken. Saab heeft motorisch twee veranderingen doorgevoerd: een dubbele turbo er op geschroefd, en de interne wrijving van het blok verminderd. De rest van de C02-reductie zit op het conto van andere banden, andere verhouding voor de versnellingsbak en een aerodynamischer onderkant. Dat merk je ook meteen als je de CO2-uitstoot voor bvb. de cabrio bekijkt: met hetzelfde motorblok heb je daar al meteen 137g. Bovendien is de uitstoot van het 130pk-dieselblok in de 9-3 SS óók 119g. En dat is toch meteen een heel wat lagere score. Anders gezegd: het indrukwekkende geldt alleen voor de heel specifieke configuratie die je hierboven vermeldt.
Ik mis de pittige 3pitter van suzuki met 0,56327 liter inhoud
De 1.6 THP van PSA/BMW.
Is waarschijnlijk te oud, maar wel een erg goede motor.
Spoepel, sterk en zuinig.
Agien van 't Hoog
2 liter4 cylinder diesel van BMW!
Allemaal van die stevige drinkers in deze top 10 , dat is toch niet meer van deze tijd ? Blijft een raar volk die Amerikanen !
High Performance
Dergelijke wedstrijdjes zijn onzinnig en treffen geen doel. Alsof je bij de volgende auto deze lijst gaat raadplegen om de beste motor te kiezen voor je auto. En ieder continent (en misschien zelfs land) heeft zijn eigen lijst. Welke is dan maatgevend? En als jouw voorkeur op één staat heb je dan een jaar lang gelijk als de fanboys en bashers weer in “zinvolle” discussies geraken? Eigen ervaring en wensen telt, niets meer en niets minder.
motor uit de 599 gto!
AUDIII
De motor uit m’n oude Opel Vectra… Dat ding is al een half miljard jaar oud…heeft de uitspattingen van een 20-jarige, die denkt dat hij met een auto kan rijden, moeten weerstaan en hij zit al ver boven zijn onderhoudstermijn. Dat ding blijft gewoon draaien en is niet van plan om snel op te geven…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).