Vind je de lousy 250 pk in de reguliere Megane RS maar weinig? En heb je graag een staalconstructie, sportstoelen en zespuntsgordels in je auto? Kijk dan eens wat Renault binnenkort in de aanbieding heeft voor de RS-variant van de Megane. Een pakketje dat van je Fransoos een rallybak maakt, genaamd Megane RS N4.
We kunnen ons vervelendere dingen voorstellen dan op pad gaan met een Megane RS (inclusief Cup-chassis). Testmajoor Wouter mocht de Fransman begin dit jaar even op zijn staart trappen, en dat was geen onaangename ervaring. Sterker nog, zo nu en dan droomt hij er nog wel eens over. Het 2.0 turboblok in combinatie met het Cup-chassis (sperdiff, dikkere stabilisatorstang, stijvere veren+dempers) is een aangename combinatie die retestrak stuurt.
Eerder maakten we al kennis met de Twingo RS R1 & R2, en Renault Sport heeft nu ook besloten om de Megane RS wat extra oempf mee te geven, mocht je er rally’s mee willen gaan rijden in de N4-klasse. Daarvoor werd onder andere Cosworth Electronics ingeschakeld om de ECU wat te kietelen. Het gevolg hiervan is een viercilinder die 270 pk levert en 470 Nm op de voorwielen weet te zetten. Dat koppel (een plus van 130 Nm) kan maximaal worden benut bij 3.000 rpm, terwijl het vermogen bij 4.000 rpm het beste tot zijn recht komt.
Aan het blok wordt een vijfbak van Sadev gehangen en de standaard schokdempers worden vervangen door exemplaren van Ohlins, die over drie standen beschikken. Brembo gaat over de remmerij, aan de voorkant komen schijven van 355 mm en achter hebben ze een doorsnede van 290 mm. Daaromheen vinden we 18 inch donkergetinte lichtmetaaltjes voorzien van BFGoodrich-rubber. Ook is de Fransman een stuk lichter geworden. Hoeveel precies en wat de prijs voor dit pretpakketje is, is nog niet bekend gemaakt.
30 reacties
Dat zou betekenen dat hij 4wd is maar dat
zie ik in de tekst niet terug.
en bij mijn weten is er ook geen 4wd megane leverbaar.
http://www.autogespot.com/nl/item/9519/renault-megane-rs-310-door-by-e-motions.html
En wat is het bijgekomen koppel van die 2 varianten die jij op noemt?
Verder ook een vermogens uitdraai erbij leveren.
Het kan namelijk zijn dat het piekvermogen op 310pk ligt, en dat de wagen over de rest van het gebied niks presteert.
Zie het maar voor je als een motor die moet ademen door een dun rietje.
Vraag me af of ze echt weer in de rallysport zouden willen gaan….
Als ik het geld had, dan stond deze al lang voor mijn deur ;-)
als je wat van de rally wereld afweet staat N4 klasse voor standaard 4wd aangedreven auto’s zoals de lancer en impreza.
Dan zou het dus N3 moeten zijn aangezien dat de standaard klasse is voor 2wd aangedreven auto’s
N4 staat dan voor ee Group N (standard production car) boven 2 liter (zal ivm de turbo zijn denk ik dan… tenzij deze een atmosferische 270pk 2 liter heeft, wat me zou verbazen vooral gezien het koppel.)
Stel de klasse aanduiding N4 is juist, dan moeten ze toch homologatiemodellen gaan maken? Oftewel 4wd RS voor op de straat.
Gewoon fwd dus.
Dat zou natuurlijk kunnen dat ze dat in 2011 gaan wijzigen
en dan heb ik niks gezegd. Vandaar dus ook mijn verbazing N4 klasse.