Klassieker: Alfa Romeo Tipo 33 Stradale

Auteur: , 65 Reacties

We maken weer even een uitstapje richting de wereld der ouderwetsche automobielen. Dit keer geen Vergeten Conceptcar, maar een vergeten klassieker. Alhoewel, je kunt je afvragen of iemand deze bolide ooit echt kan vergeten wanneer je 'm eenmaal op je netvlies hebt gehad. Nee, deze Alfa wordt voorlopig niet vergeten. En dat is geheel terecht.

Vroeger, toen raceauto’s nog een serieuze aanslag op je gezondheid konden betekenen, bracht Alfa Romeo de Tipo 33 uit. Een zeer bijzondere racebolide waarop het klassiekerjuweeltje in kwestie is gebaseerd. Gestroomlijnde en lage voorkant, butterfly doors, een langere wielbasis dan de race-versie en ergens in het midden lag een ronkende 2.0 liter V8. Een hoogtoerige achtcilinder (10.000 rpm) die destijds -de eerste Tipo 33 Stradale werd in 1967 gebouwd- 230 pk wist te leveren. Dat waren er overigens 40 minder dan in de Tipo 33. Bovendien weegt ‘ie niet meer dan 700 kg.

Deze Alfa is in een zeer kleine oplage op de markt gebracht. Slechts 18 stuks van deze handgebouwde Italiaan zijn er verschenen, en dat waren nou niet bepaald koopjes. Wie graag de racetechnologie van Alfa in een straatauto wou hebben mocht hiervoor $17.000 neerleggen. Een klein fortuin, in die tijd.

Foto’s van deze classic zijn er genoeg te vinden. Maar bewegend beeldmateriaal van vroegâh, dat is er dan weer in veel mindere mate. Toch kwam ik vandaag een aardig stukje film tegen via onze Vlaamse vrind @PieterA. Een verlept fragmentje uit een oude Italiaanse film waarin de Tipo 33 Stradale eventjes de show steelt. Iemand enig idee uit welke film dit komt? Oh, en zet je speakers even wat harder als je het filmpje afspeelt. De soundtrack van deze V8 wil je namelijk niet missen.



65 reacties

lekker geluidje!
Wat een prachtwagen zeg!
Vooral het zijprofiel spreekt mij erg aan icm de lekker ver uitstekende uitlaten :D
Wow, vette wagen. Die kende ik nog niet :D
Sjeuz. Schandalig dat jullie deze wagen niet eerder op m’n netvlies hebben gebracht. Wat een geweldig mooi ding.
@Maarten: Sjeuz. Je moet toch niet alles met de paplepel gegeven worden ;-).

Kijk zelf eens op http://www.supercars.net/lists/completeA.html en klik alles aan wat je niet kent. Je kan nog veel leren daar.
@Esprit_de_Flandre:

leuke site, thx!
Prachtige auto en nu een fortuin waard. Van dit soort auto`s kunnen ze bij VAG alleen maar dromen en vandaar dat ze Alfa graag willen hebben.
integralechubasco
Vergeten? Hij staat nog steeds in mijn top 5 van auto’s die ik zou willen bouwen als ik klaar ben met mijn promotietraject (samen met de van den Brink GTO, de Miura, GT40 en de 917), nu eerst maar mijn Caterham R500 afmaken.
Als ik dit zo teruglees klinkt het heeeel decadent.
Ik vind het echt geweldig dat ze er toen niet voor schroomden een twee liter V8 te bouwen. Soms zie je uit die tijden zelfs V12’s van 1.5 liter! En janken dat die motoren kunnen! Echt geweldig! Veel gaver dan het gegorgel of droge geblaf van de grote V-motoren van tegenwoordig. Supercar motoren horen rauw, metalig te klinken. Niet geciviliseerd of gecomponeerd met een vernuftig uitlaatsysteem. Laat maar horen dat je tot het uiterste bent gegaan!
@Original_Arnoud: De rede hiervoor is dat de Italiaanse merken zich grotendeels richte op de belastingdruk in Italie. De wegen / motorrijtuigen belastingen werden bepaald door de cilinder inhoud. Volgens mij is / was dat ook zo in Engeland.
@Original_Arnoud:


Nu echt uberefficiënt zijn die dingen niet een veel te duur en ingewikkeld. Daarom doet men dat nietmeer.

Moest je trouwens echt van je stoel willen vallen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi_V8


Een 500 CC italiaanse V8 van een kleine 50kg gemaakt voor in een motor die in de ’50 al richting 300 ging.
(moest iemand hier trouwens de dyno outprints van vinden of weten staan? )
Er staat een video op youtube van een Tipo 33 Stradale op Belgisch kenteken. Vraag me af wat die man ervoor betaald heeft §:
keihagde autopron.
wat een mooie wagen….
Wauw! Echt een mooie alfa! Die kende ik nog niet btw.
Heren Ferrari,

Nadat u de uiterst g**le Stratos weer nieuw leven heb ingeblazen, wil u dan deze ook meteen doen?? pleeeaaase
integralechubasco
Mooi misschien, maar het is een echte alfa dus hij roest al in de folder… En onbetrouwbaar he… Een neef van een vriend van mij, die z’n zus heeft een garage en die zegt dat ze aan alfa’s niet beginnen. Sturen ze door naar een ander. Dat zegt genoeg denk ik. Is ook logisch dat ze onbetrouwbaar zijn, dat komt omdat Italianen alleen op de vorm letten en niet op de engineering. Kunstenaars he, geen ingenieurs. Trouwens ik heb helemaal niets met oude auto’s, ze zijn langzaam en onbetrouwbaar. Oude auto’s en italiaanse auto’s, dubbel zo slecht.
integralechubasco
zo, even mijn hart luchten.. :)
@integralechubasco: humor :D

Ach, ik ga ze ook missen, die heerlijk brullende en jankende en knallende geluidjes van door verbrandingsmotoren aangedreven voertuigen.
@integralechubasco: Mee eens, dan ben ik dat nu ook kwijt.
@integralechubasco: Ik geef je gelijk, liever een nieuwe (betrouwbare) auto dan een oldtimer. Maar deze wagen is fantastisch. Je kunt niet ontkennen dit een prachtige auto is! ;)
@integralechubasco: Zeg snotneus, ga even je mond spoelen vooraleer dit soort onzin te spuien. Ken je überhaupt iets van auto’s? En vergeet er de geschiedenisboeken niet op na te lezen. Italianen geen ingenieurs, waar haal je het.
@PieterA: ik kan me vergissen maar ehm, ik heb zo’n vermoeden dat integralechubasco er mee aan’t lachen is. Een liefhebber van Integrales met een icon van een Integrale die niet van Italiaanse wagens houdt. Tuurlijk, en ik ga nu ff richting Mekka bidden. Kom op, niet zo serieus op een zaterdagnamiddag.
integralechubasco
@King Kay: :)
@integralechubasco: Oke, slecht geïnterpreteerd dan. Maar krijg het soms met mensen die dit soort uitspraken wel degelijk met overtuiging rondspuien.
integralechubasco
@PieterA:
laten we zeggen dat ik geïnspireerd was door dat soort volk….
@integralechubasco:
Ach ja, de schoonheid van de ironie he.
Vandaag nog ff 700 kilometer met de mijne getuft.
Die gozert met die 530D baalde in Belgie, zag hem heel de tijd naar het touw in zijn spiegel zoeken waarmee ´den Ollander met dat rode Alfaake zat vastgeknoopt´
En dat met 150 plus heel de tijd.
Ik dacht: hij rijdt de weg lekker leeg voor me, hoef ik er alleen op een metertje of dertig veertig achter te hangen.
integralechubasco
@de sjonnies:
schitterend, he… heb zelf ook regelmatig te maken met grote SUV’s ala x6 of Q nogwat en zo op de snelweg… lachen om die bedrukt gezichten altijd te zien..
@de sjonnies: Lekker plakken, goed zo!
het blijft een ontzettend mooie auto!! hopen dat ze bij fiat inzien dat alfa gewoon Italiaans moeten blijven!
Ik hoop niet dat je dat echt zo vindt integrale, jouw kennis en/of mening ophangen vanwege die en die. Maargoed, heb zelf zo’n 30 Alfa’s gehad en roest was voor 2000 inderdaad een probleem (de techniek overleefde de carrosserie dikwijls).Heb vele oude autojaarboeken en kom ook zelf uit die tijd, waaruit blijkt dat Alfa tot zo 1976 qua techniek de meerdere was dan een audi,bmw,mercedes of porsche, wat betreft top en pk’s.
Met intrede van het kat-tijdperk hebben ze het laten liggen die strijd.

Die tipo (ik heb slechts 33’s gehad :-( is ook te zien in deze film:
http://www.imcdb.org/vehicles.php?resultsStyle=asImages&yearFrom=1965&yearTo=1972&makeMatch=2&make=alfa+romeo&modelMatch=1&model=33&modelInclModel=on&modelInclChassis=on&origin=

Prettig weekend, en allemaal even de pekel eraf spoelen!
en @ AB : als jullie zo’n filmpjes van ons krijgen zijn wij Vlamingen plots wel jullie vrienden eh?
@King Kay: Vlamingen zijn altijd welkom!
Wat een beauty! (Zo zeg je dat toch bij klassieke wagens? ;) )
Echt een van de mooiere ALfa’s. Vergeten was ik hem nog niet, maar goed om er iets over te lezen hier op AB.
@Original_Arnoud,

klopt inderdaad wat ferry832 (Lancia Thema 8.32???) zegt. Dat is bij de Alfa Romeo GTV 2.0 V6 TB en de Coupe 2.0 20vt ook zo. 2 liter motor inhoud, 5 en 6 cilinders incl turbo, maar wel met een hoog vermogen :D. En natuurlijk een dikke sound

Ps. Hoe kan ik mijn avatar naam veranderen?
@AMG Powerrr: Klopt, mijn naam heb ik gemaakt toen ik nog een Thema 8.32 had. Die heb ik niet meer maar ik hou de naam aan.

Volgens mij kan je bij het hoofdstuk profiel je gegevens wijzigen. Als dat niet lukt kan je gewoon een nieuw profiel aanmaken.
Een voor mij reeds bekend filmpje, echt een beauty en geld ook voor de soundtrack. Wel jammer dat het materiaal zo oud is, want beeld en geluid zouden van mij wel beter mogen. Kunnen we meer genieten van de prachtige auto ;)
Was hem bijna vergeten ;)
Motorsport Media
Prachtige auto!

Alleen op de weg lijkt me het niet zo heel chill…
integralechubasco
@Motorsport Media:
hij heeft inderdaad geen airco…
Heb het apparaat een paar keer in het echt mogen aanschouwen, in januari stond hij nog in Maastricht (Interclassics). Maar het mooiste was hem te zien en horen rijden op Goodwood: kippenvel!

Overigens geen wagen voor de langere medemens…
wat een plaatje!
Leuk ding maar meer ook niet.
dikke richard
mijn groene 33 sw is toch iets minder sexy,helaas.
maar alwel mijn 32ste Alfa!
Maar dit soort klassiekers is een van de redenen dat ik van oude Alfa’s hou.
@dikke richard: Tsjezus, jij bent zeker tachtig! of zijn ze zo gauw aan vervanging toe?
Ik heb hem nog gespot in een combo met 2 8C´s.
http://www.autojunk.nl/2010/02/interclassics-en-topmobiel-2
I jizzed in my pants,
@Bert: Bruce Willis was dead at the end of Sixth Sense and I…..

OT: Eigenlijk in principe, best wel wauw!…
tsja zie dat maar eens te doen met je audi of vw. Integrale mooi betoog :)
@ de sjonnies; Lekker plakken, goed zo!
@ dikke richard; Tsjezus, jij bent zeker tachtig! of zijn die dingen zo rap aan vervanging toe?!
On topic, zolang de roest er geen vat op krijgt zijn het mooie machines
Bij jullie vergeten dan.
Gewoonweg een super geluidje! Alleen heb ik vragen bij de betrouwbaarheid van het speelgoedje: 10k RPM in 1967… toen stonden ze zo ver nog niet met de materialen als nu, en valt er met zo’n blok eigenlijk wel fatsoenlijk ‘normaal’ te rijden? (Niet dat je het daarvoor koopt…)
@M-lover: Gewoon doen, omdat het kan :)
Als je dan bijvoorbeeld in verhouding de 3.2 V6 van Audi erbij pakt of een ander V-blok die gemiddeld niet boven de 6000 rpm uit kunnen komen vraag je dat wel af idd.
Dan denk je, ow…trekt lekker soepel op…maar verder doet het niks eigenlijk.

Een v-blok is heerlijk, maar een hoogtoerige v is gewoon hemels.

De materialen zelf waren niet zo heel veel anders, vooral de electronica is veranderd in auto’s maar de basis blijft nog steeds het systeem wat al meer dan 100 jaar bestaat, daar zijn zo goed als geen nieuwe technieken voor uitgevonden. 4 wielen, verbrandingsmotor en een stuur… maar dan zon mooie koets bouwen…dat is echte passie.
Ersin Demirci
Waarom maken ze niet tegenwoordig zulke schoonheden??? Echt echt prachtig. Ik wist wel dat deze auto bestond maar dat die 10.000 tpm draait niet… WOOOW vandaar dat motorfiets achtig geluid.
Ben geen Alfa fan, maar vind dit toch wel een gewledig ding.
tijdlzoe vormgeveing, veel kracht, en zeer licht.
Dammm zou daar best wel even een ritje in willen maken :)
Absolute porno pur sang
Zijn er ook 1920×1200 plaatjes van dit prachtige stukje alfa geschiedenis?
Even kijken… Prachtig maar dan ook echt prachtige auto… 230pk op 700(!)kg, V8(!) 10.000tpm(!) en zwaar exclusief! Wat een geweldige auto joh! DIE wil ik!
@Cantago: Owja, en dat echt heeeeerlijke geluid;) Geweldig!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).