Het is afgelopen met de auto op LPG?

Auteur: , 68 Reacties

Met dank aan de Nederlandse overheid kiezen steeds minder mensen voor een auto op LPG. De brandstof die eens zo populair was onder leaserijders en prijsbewuste consumenten, is bijna vergeten. Door nieuwe fiscale regels voor zuinige auto's zijn auto's op gas ineens relatief duur om te kopen, duur om te hebben, en sinds kort aardig duur om te tanken. Vorige week haalde LPG de hoogste prijs ooit: € 0,84 per liter.

Slecht een klein percentage kiest voor een auto op LPG/autogas. Twee jaar geleden zagen we de autoverkopen van LPG nog stijgen, aangewakkerd door de hoge benzineprijs. Maar nu zijn er meer alternatieven, in de vorm van diverse “zuinige” diesel- en benzineauto’s. Belangrijkste is echter de vrijstelling die deze zuinige auto’s krijgen (geen wegenbelasting en geen bpm). Zakelijke rijders betalen maar 14% bijtelling. Op die manier is LPG buiten spel gezet, dankzij ons hypocriete beleid.

Kees Goudberg, voorzitter stichting Autogas Nederland, ziet het met lede ogen aan. Kleine auto’s worden nu fiscaal voorgetrokken, zegt hij tegen het Financieel Dagblad. En die zijn vaak niet met een gastank leverbaar. Maar hij heeft hoop op nieuwe, zuinige modellen.

Wat betreft de literprijs van LPG, ze kunnen die prijs wel opdrijven maar als niemand het meer afneemt dan gaat de prijs vanzelf weer dalen… Althans, dat zou je denken. De vraag blijft echter of auto’s op LPG goedkoper zijn/blijven dan hybride auto’s. Want wat gaat er gebeuren als er straks een LPG-auto’s met een zeer lage CO2 uitstoot af-fabriek worden geleverd? Zoals de Chevrolet Spark Bi Fuel. Of als er hybride auto’s met LPG op de markt komen?



68 reacties

Het was gewoon nog 65 cent ofzo hier int noorden…
Ik rij op LPG en de tarieven zijn idd absurd gestegen. Niet heel lang geleden betaalde ik 55 cent de liter en nu is de prijs 50% gestegen. Terwijl de productie kosten van dit bijproduct echt niet gestegen zijn! LPG rijders worden weer eens dubbel gepakt, hoge wegenbelasting en steeds hogere tarieven, terwijl CO2 uitstoot van LPG auto’s bewezen lager is dan die van Euro95 gestookte auto’s.
Het enige LPG-modelletje waarvoor ik wel te porren ben is deze: http://www.autoblog.nl/archive/2007/11/17/318-kmu-op-lpg.

Ik vermoed trouwens dat die wachtlijsten zo onderhand wel weggewerkt zijn (http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/24/wachtlijsten-voor-lpg-inbouw). ’t kan verkeren.
In andere landen toch juist wat in opkomst? Maar goed in NL doen we het altijd anders.
@Bob: klopt ja, ook in Aziatische landen. Daar wordt bv de hybride Kia Forte op LPG verkocht: http://www.autoblog.nl/archive/2010/03/15/kia-haalt-de-forte-mogelijk-toch-naar-nederland

De auto komt echter niet in die vorm naar Nederland…
Neemt het gebruik in de VS niet juist ontzetttend toe, meen dat ergens gelezen te hebben. Fiat/Chrysler zou daar op willen inspelen.
Tja, het is treurig. Er ligt in dit land nog altijd één van de beste distributienetwerken voor LPG van heel Europa. Jarenlang was Nederland een speler van betekenis op het gebied van de ontwikkeling van autogasinstallaties. Zo is er heel veel moois door Vialle in Eindhoven ontwikkeld. En nog steeds zijn die jongens daar goed bezig.

Maar helaas, zoals wel vaker zijn dingen die “bekend zijn” en probleemloos functioneren niet interessant voor bestuurders en politici. Die duiken nou eenmaal graag bovenop hypes zoals aardgas, hybrides en auto’s met bijelkaar gefantaseerde verbruikscijfers.

Nog wel een kantekening bij dit overigens verder prima stukje. De vraag naar LPG in Nederland is van geen enkele betekenis op wereldschaal: de oorzaken van de hoge prijzen van dit moment zijn 1)het feit dat LPG een belangrijke brandstof is voor verwarming in veel landen om ons heen, icm met het koude weer zorgt dat voor een grote vraag
2)speculatie 3) hoge marges op LPG: pomphouders blijven het altijd proberen, zeker zolang veel mensen stom genoeg zijn om gewoon bij de dure pompen te blijven tanken 4) geldontwaarding, oftwel inflatie. Begint nu erg duidelijk door te werken in de prijzen van veel grondstoffen.
@Marcel: Per 1 januari 2010 worden de accijnzen op motorbrandstoffen verhoogd op basis van de jaarlijkse prijsindexatie van 1,9 procent. Benzine ongelood wordt 1,33 cent per liter duurder, zwavelvrije dieselolie 0,79 cent. Voor LPG wordt de energiebelasting ingebouwd in het accijnstarief. LPG wordt zo 1,5 cent duurder.

LPG accijns is dus het hardst gestegen, helemaal als je procentueel gaat kijken! Roverheid.
the-budel-guy
ben zelf geen fan van LPG met zo een BOM in je achterbak rijden lijkt me niks.
@the-budel-guy:

Hoeveel gevallen van ontploffende lpg-tanks hoor je dagelijks/wekelijks/maandelijks/jaarlijks?
the-budel-guy
@DafMaf: dat zal wel mee vallen maar het idee lijkt me gewoon niet fijn
@the-budel-guy: lpg is vluchtig c.q. verdampt meteen bij een lek. Een benzine tank die lekt verdampt ook, maar doet hier veel langer over. De damp blijft ook nog eens lekker hangen, mag je mij vertellen welke gevaarlijker is ;-)
@the-budel-guy:
En met de BOM onder je achterbank heb je geen problemen?
@Marcel:
Ik wilde net zeggen, die is veel gevaarlijker..
@the-budel-guy: als een benzine tank ontploft geeft dat een gigantische bende. dat ding schuurt open en je hebt een napalmbom. niet fijn lijkt mij. een lpg tank daarin tegen ontploft niet. die ontploft niet gewoonweg niet. er zit een overdruk ventiel op die gas afblaast als de druk te hoog wordt. je hebt dan kort een steekvlam. jammer als je net in die richting staat, maar het is maar een vlam vergeleken met de bal van doem die je om je auto krijgt als je benzine tank het begeeft. en de actie radius? dat moet je goed doen door niet een donut op de plek van je reserve wiel te leggen maar een schijf. dat scheelt al gouw 200 km. mijn pa heeft een citroën c5 op gas gehad. die kon zo’n 550 km op een tank. het enige nadeel van gas is dat je verbruik is, waardoor je sowieso meer nodig hebt voor de zelfde afstand. en je tank maar voor 80% vol gaat in verband met overdruk als de tank warmer wordt.
@the-budel-guy: de LPG tank is het stevigiste onderdeel van je auto.
@the-budel-guy:

De laatste tijd zijn er een aantal parkeergarages uitgebrand. Hoeveel ontploffende LPG tanks zijn gemeld ?

Benzinetanks ontploffen, dieseltanks ontploffen, LPG tanks kunnen niet ontploffen.
Dat geringe rijbereik als je LPG stookt lijkt mij erg irritant.
Als je een tweedehands auto op LPG koopt heb je het omslagpunt al bij 7.000 km per jaar. Ik zeg: doen. Als je een G3 installatie heb valt de extra wegenbelasting weer mee.
En terecht. Het stinkt en de motor loopt niet mooi. Je mag iedere 400 km tanken en je krijgt die tank erbij kado.
LPG is niet sexy.
@BT52: ik rij met een Zafira 1.6 lpg +- 150.000 km motor reageert als een nieuwe… ,lpg stinkt niet en ja gemiddeld 100 km minder dan benzine

motor draait properder en als je de motorolie aflaat is die bruin en niet zwart dat verwijst op een propere werking van de motor . motor gaat dus ook wel langer mee .

een gastank kan juist ontploffen in een heel zwaar ongeval … bv vrachtwagen dat in rijd zelfs dat is licht … een benzine tank schiet open net als een benzine bom … ik zie alleen maar voordelen .
@BT52:
Dat zwarte wolkje fijnstof uit je diesel, dat is pas sexy.
Heel “vroegah” betaalde ik, een 10-15(?) jaar geleden, zo’n 41 cent (guldencenten, welteverstaan) per liter LPG. Toen zat de 80-liter LPG-tank vol voor zo’n 34 guldens.

Dat is dus zeg maar 15,40 euro.
Nu kost die hoeveelheid 67 euro.
Tel uit je (belasting)winst.

@BT52
Mijn wagen liep nog beter op LPG dan benzine. Het verbruik was dan wel hoger, maar rijden voor die prijs was “priceless”. En stinken? Ooit achter een dieselauto gereden, of een ‘olieboot’?
Jammer dat de verbrandingsmotor en bijbehorende technologie aan vooroordelen ten onder lijkt te gaan. Als we zo zouden reageren werd een EV nooit verkocht, maar de ellende van die dingen ligt te ver achter ons.

OT: nog steeds een prima oplossing. Misschien kan de ombouwbranche overstappen naar aardgas?
Vele mensen verkondigen hun positieve mening over LPG, maar als puntje bij paaltje komt, denken ze enlek met hun geldbeugel, en spuwen ze de LPG uit. De zwakheid die in alle mensen schuilt…
eigenlijk schandalig, LPG en LNG/CNG zijn qua emissies de schoonste brandstoffen die er zijn. Een omschakeling hierop zou véél meer impact hebben dan met z’n allen op diesel of benzine hybride te bollen. En de technologie is nu al wel aardig wat jaren rijp.

Maar om er op te rijden wordt je langs alle kanten in de **** genaaid. (hogere verkeersbelasting, duurdere keuring,…)

bah!
@js: feitelijk gezien zouden de electriciteitscentrales op olie, en de auto’s op aardgas moeten rijden. Maar zoals het nu is levert het meer accijns op, want aardgas zit in elk huis om op te stoken, en zit dan met een compressortje zo in je auto.

Maar hadden we 30 jaar geleden een sluitend kilometerbeprijzingssysteem gehad, dan waren op die manier de vleespotten van de socialisten te vullen geweest, en reden wij allemaal rond met “Dales vibrator”, in plaats van dat we nu de EV in geduwd worden.
Mijn auto loopt ook op LPG beter dan op benzine. Ook meer vermogen (een pk of 5). Op rollenbank getest, 285pk! Dus LPG is prima, alleen iedere 300km tanken is wat vervelend.
Gechipte wagens lopen nadien beter op 98 ipv 95 octaan benzine.Laat LPG nou 100 octaangehalte hebben. Prima te tunen en levert meer koppel op.
Svenska Aeroplan AB
Heb het beleid mbt LPG altijd met verbazing aangezien. En nu helemaal. Inzetten op milieu, hele wijken die niet gebouwd mogen vanwege de fijnstofconcentratie, etc. LPG zou een deel van de oplossing kunnen zijn, maar wordt gewoon compleet genegeerd door de overheid.

Moderne LPG-installaties zijn gewoon prima. Degenen die anders beweren leven in het verleden, toen Alfa’s nog roestten in de folder en diesel voor vrachtwagens was…

(ok, dat laatste is nog steeds zo…)
;)
@Svenska Aeroplan AB: het voorlaatste ook, maar goed die Alfa’s hebben wel meer problemen.
@Priuslover: jij ook, aan je nickname te zien tenminste ;)
@Svenska Aeroplan AB: fijnstof is echt over, als het automobilisme betreft. Om om die reden een efficiënte techniek als diesel over boord te gooien, is ongelofelijk dom.
Ersin Demirci
Op gas moet je koken… Niet rijden…
Luchtgekoelde Citroëns (GS/GSA) zijn zelf zuiniger op LPG!
@Pallas: Oh ja? Hoe dat? :?
@Citrofiel: Omdat door het Nederlandes klimaat ze in de meeste gevallen altijd een beetje onderkoeld zijn, door de hogere verbrandingstemperatuur van LPG valt dat nadeel weg.
Dit gaat op tot middellange afstanden. Sorry voor de late reactie.
@Pallas: Met dank aan netwerk.autoblog je reactie alsnog gezien, geeft niet dat hij laat is.

Toch interessant te weten. En logisch ook, als je erbij stil staat. Bedankt!
Ik stond eergister euro 95 te tanken voor ruim €1,62 dus dan vind ik €0,84 per liter nog niet zo erg
Wakker worden…
wordt hoogtijd voor die doorbraak van auto’s op waterstof. Het (geringe) bereik van puur elektro voertuigen is echt om te huilen, en met benzineprijzen van 1.62E/L wordt je ook niet vrolijk.

Iedereen z’n eigen waterstofcentrale in de garage en een paar zonnepanelen op ’t dak. En dan nog is het een kwestie van tijd voordat ze een manier bedenken om daar ook weer belasting op te heffen. Europees protest aub!
We hebben een overschot aan belastingen op alles, ik stel voor om deze in de tank te gooien.
hier blijft lpg gewoon 65 cent heb gistre nog getankt :)

ben tg blij dat ik er een heb 88 euro voor een volle benzine tank of 30 voor een volle lpg tank

voor een student beide amper te betale ma als ik tog mag kieze :p
@nokiaaaaa:
Er is dus nog hoop voor jouw? Een bijscholingscursus Nederlands bijvoorbeeld tijdens je studentenleven.
Tog staat nog steeds niet in het woordenboek… en dat komt er ook niet in. Toch is nog steeds het woord wat jij wilt gebruiken. En woorden als betale en kieze, eindigen ook nog steeds met een n.
@Kyanite: Vanwaar haal je het idee dat ik dat niet wist ? was gewoon om sneller te typen maar al het je stoort kan ik ook A.N typen als je dat liever hebt .
@nokiaaaa:
Ja graag! Tog is voor mensen die lui zijn en alleen maar SMS en MSN gebruiken. Een beetje fatsoenlijk Nederlands intikken kan geen kwaad.
Volgens mij gaat de prijs omhoog omdat het winter is. (zoals elke winter)
Ze hebben dan meer butaan nodig en dan gaat de prijs omhoog.
Ik ben totaal niet thuis in de LPG, maar deze zit toch in het zelfde wegenbelasting tarief als de Diesel?
de nederlandse overheid is gewoon erg doorzichtig, het gaat niet om milieuvriendelijkheid, want daar is lpg al jaren een goede optie voor, maar om de schatkist.
@Vreddy,LPG met G3installatie (zegmaar op auto’s vanaf bjr.1999)zitten tussen de benz. en diesel in wb. motorrijtuigenbelasting.Rendement wb het aantal km’s op een liter is wel zo’n 10% lager dan bij benzine.
In 1996 betaalde je voor een liter Euro 95 ergens rond de fl 1,65 (ca. € 0,75), nu is de prijs bijna € 1,60 (ca. fl. 3,52). Dus om te stellen dat alleen LPG absurd is gestegen qua prijs is een beetje kort door de bocht.
BPM is nog steeds een illegale belastingverhoging op nieuwe auto’s verkocht in Nederland.
De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (de oude wegenbelasting) slaat in mijn ogen helemaal nergens op. Waarom niet? Iedere auto gebruikt de weg, neemt een parkeerplek in, veroorzaakt schade aan de weg enzovoort. Dus waarom de ‘zuinige”milieuvriendelijke’auto vrijstellen van deze belasting? Een ander, lager, belastingtarief kan ik nog mee inkomen (dit geldt overigens ook voor diesel, deze is veel te hoog).
@Kyanite: Een lager belastingtarief ben ik het volledig mee eens. Nu geeft de MRB vrijstelling voor zuinige spaarblikjes een begrotings tekort dat gevuld wordt met een 10% extra accijns op LPG. Terwijl ze evenveel plek innemen als de rest van wagenpark en LPG een erg schone brandstof is. Prijsstijgingen in brandstof worden overigens voor een groot deel veroorzaakt door accijns verhogingen.
Met een moderne installatie loopt de motor gewoon perfect op LPG. Goedkope LPG tankstations zijn alleen moeilijk te vinden in Amsterdam en omgeving.
Ook ik heb voor een G3 LPG installatie besloten juist nu Euro 95 ruim €1,60 de liter kost kan ik voor de helft van de prijs LPG tanken. En het is een uitstekende brandstof voor hoog belaste motoren, met een octaangetal boven de 100. Ook goed voor het milieu. De nadelen neem ik voor lief, en na 1,5 jaar heb ik mijn investering al terugverdiend. Dankzij LPi geen vermogens verlies en iets vaker naar de pomp. Wel een dubbele actieradius als je beide tanks vult. LPG is zo gek nog niet, de (r)overheid wel.
Gas dient om op te KOKEN.
@hairry: Goh, wat een slimme opmerking zeg. Heb je die helemaal zelf bedacht?
veel mensen steken LPG in hun amerikaanse wagens, ik zou het zelf nooit doen, het maakt je motor kapot, zorgt voor een lelijker motorgeluid, en je verliest vermogen, dan betaal ik liever extra voor mijn benziene, ook is de LPG taks in belgie van 500euro per jaar te veel
En dat terwijl ik een paar jaar geleden thv Hoogeveen voor f 0,30/l een tank vol gooide en dus voor f 15,– naar DenHaag heen en weer kon.
Nu kost me dat: € 42,- !!!!

Dus een prijs die 4X zo hoog is geworden ! (bij f0,50/l een paar jaar geleden)
Jammer, LPG is een van de schoonste brandstoffen. Als het niet wordt opgevangen, wordt het gewoon afgefakkeld bij de produktie van olie. Dat is pas echt zonde en slecht voor het milieu. Triest dat de roverheid zich heeft afgekeerd van LPG.
@midasracer: Dat affakkelen is inderdaad bizar.
Tja, belachelijk op z’n eigen manier. Het is geen goedkoop alternatief meer.
ik rijd nu al 12 jaar rond met lpg-drinkende vierwielers en dat bevalt prima. ’t Is wel jammer dat die literprijs zo hard gestegen is, maar voor een deel komt het ook doordat de uit lpg te winnen propaan in veel landen als huishoudbrandstof wordt gebruikt. Dat duwt de prijs ieder najaar/winter met zo’n 5 tot 8 cent/liter omhoog. Niet ieder land heeft ook zo’n mooi aardgasdistributienet als Nederland tenslotte.

Gelukkig kan ik nog voor ‘maar’ 66 cent/liter tanken in Arnhem.
Prijs lpg is flink gestegen, maar tov benzine/diesel nog steeds goedkoper altenatief. Als occasionkoper nog steeds zeer gunstig omslagpunt. Alle media richten zich met omslagpunt op nieuwe auto’s met nieuwe lpg instalaties. Als je dan gaat rekenenen is het inderdaad duurder dan voorheen. Toch zijn er veel automerken die regelmatig met eu1000,00 instalaties komen. Lijkt mij nog steeds aantrekkelijk.
Nee NL verdieselt liever dan rijden op het schone LPG, veel plezier in het fijnstofland Nederland !
Alleen sloebers rijden met LPG. Afschaffen die handel.
Tja, als LPG nu ook nog duur wordt is er geen reden meer om de geringe actieradius en de extra technische problemen (dat achteraf inbouwen is gewoon gerommel dat de fabrikant niet zo bedoeld heeft) voor lief te nemen.

LPG is net als het draaiorgel, Nederlands cultuurgoed maar bepaald geen ramp als het uitsterft.
@mashell:
Afgelopen jaar mijn 850 op lpg van 147 000 naar 207 000 km gereden.
Extra onderhoud ?;
nieuwe ruitenwisserbladen en nieuwe verdelerkap

de 850 rijdt een half miljoen op lpg, geen probleem

dat gelul van extra onderhoud . . .
En toch is er een tekort aan autogas in NL ;)
http://www.nu.nl/economie/2403340/tekort-autogas-bij-tankstations.html
Maar dat heeft een andere reden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).