Gespot: in en rond Düsseldorf

Auteur: , 32 Reacties

Spotters kennen het verschijnsel allemaal wel: wanneer je op Autojunk, Autogespot, ExoticsOnRoad en Exoticspotter lijkt de werkelijkheid veel rooskleurige dan deze is. Ga je vol verwachting naar Düsseldorf, dan valt de score daar helaas toch een beetje tegen. Alles bij elkaar opgeteld was het wel een gezellig uitstapje.

Met de auto ben je er zo. Onze chauffeur David bestuurde de twintig jaar oude Civic met Mick, Willem, en mij als passagiers. In Düsseldorf aangekomen bekeken we eerst de score op de Köningsallee, waar niet heel erg veel te doen was, afgezien van twee V12 Vantages en een Alpina B6S. Het was de beurt aan Meilenwerk om ons te verrassen met veel mooie en bijzondere auto’s. De Bizzarrini stond er nog steeds, net als de Saleen S7. Erg veel zin om te fotograferen had geen van ons, kijken is soms veel leuker.

Bentley S2 Continental Mulliner Coupe

Voor een onbescheiden bedrag van een kwart miljoen euro wordt deze S2 Continental Mulliner Coupe aangeboden. Continental stond garant voor een krachtigere motor en grotere remmen dan de Standard Steel S2, en daarnaast was de auto uitgerust met een aluminium koetswerk. Mulliner bouwde 222 exemplaren, wat eigenlijk niet extreem weinig was. Toch was het de eerste keer dat ik zoiets zag. De auto lijkt in grote lijnen veel op de S1 Continental Mulliner Coupé, maar wanneer je even om deze S2 heen loopt valt snel op dat er duidelijke verschillen zijn. De S1 heeft net iets vloeiendere, elegantere lijnen. Op de achtergrond staat een zilveren Continental R, een auto die onlosmakelijk verbonden is met de R Type Continental Mulliner, en dus ook een beetje met de s1 en S2 Continental Mulliners.

Bentley S2 Continental Mulliner Coupe - Foto: Jim Appelmelk

Lamborghini Jarama

Bertone is verantwoordelijk voor de nadrukkelijk hoekige lijnen van de Jarama, iets dat typerend was voor de jaren ’70. De Iso Lele kreeg van Bertone bijna dezelfde lijnen mee, en was een goedkoop alternatief voor de Lambo. De Jarama volgde de Islero op, maar had wel nog steeds dezelfde 3,9 liter V12 voorin. Deze leverde standaard 350 pk, in de Jarama S was dit 365 pk. Ondanks dit verwaarloosbare verschil werd de Jarama S bijna net zo goed verkocht; 150 exemplaren tegen 177 exemplaren van de “instapper”. De auto staat te koop voor een halve ton. Goedkopere exemplaren zijn zonder meer te vinden, maar Lamborghini kennende schat ik in dat zoiets alsnog financieel uit de hand kan gaan lopen.

Lamborghini Jarama - Foto: Jim Appelmelk

KTM X-Bow

Van sommige auto’s zou je het bestaan bijna vergeten. Ze zijn niet oninteressant; integendeel. Ze zijn dermate onpraktisch en ongeciviliseerd dat ze op straat haast nooit te zien zijn. De KTM X-Bow is een auto, maar wordt gebouwd door een bedrijf dat oorspronkelijk motoren bouwt. Resultaat: een hybride. Niet tussen elektrische motorisering en een verbrandingsmotor, maar tussen een motorfiets en een auto. Een trackday car is zo’n auto die volledig uit wordt gekleed om massa tot een minimum te reduceren. De X-Bow staat in hetzelfde rijtje als de Ariel Atom, de Radical SR-8, de Westfield XTR2 en de Lotus 2-Eleven. De KTM X-Bow wordt niet aangedreven door een enorme, brullende, zuipende V12, zoals we gewend zijn van snelle auto’s, maar door een 2.0 TFSI viercilinder van Audi. De motor levert 240 pk bij 5.500 toeren per minuut. De totale massa van de auto is 790 kilogram. Zo ontstaat een auto die niet alleen leuke cijfers op papier heeft (0-100 in 3,9 seconde, of 4,4, is dat eigenlijk wel nuttige informatie?), maar óók nog geweldig presteert in bochten en bovendien een laag verbruik heeft (geclaimd: 1:14. Bij civiel gebruik, neem ik aan). Bovendien geven trackday cars de ultieme snelheidservaring, dus van het feit dat de 8:10 minuten op de Nürburgring door veel andere, meer dagelijkse auto’s ruim wordt overtroffen, trekt de KTM’er (Kee Tie Emmer) zich niets aan…

KTM X-Bow - Foto: Jim Appelmelk

Alfa-Romeo 2600 Spider

Uitgerust met een provisorisch ogend dakje stond op een parkeerterrein buiten de hallen van Meilenwerk een schitterende 2600 Spider te glimmen. Touring had de auto ontworpen; het was één van de duurste Alfa-Romeo’s uit die tijd, het merk genoot toen méér aanzien dan nu. Het is een verklaring voor het feit dat er maar 2.255 2600 Spiders werden gebouwd. Afgezien van de 8C Competizione zijn er momenteel geen Alfa’s te koop die in aanmerking komen voor z’n lage productie en zo’n hoog imago. Voor een 2600 Spider betaal je tussen de dertigduizend en vijfenveertigduizend euro. Hiervoor krijg je een auto die aan wordt gedreven door een 2,6 liter zescilinder met een maximum vermogen van 145 pk. Tot 1964 hadden alleen de voorwielen schijfremmen, later kregen óók de achterwielen dit. Lancia bood met de Flaminia Cabriolet een mooi alternatief aan.

Alfa-Romeo 2600 Spider - Foto: Jim Appelmelk
Alfa-Romeo 2600 Spider - Foto: Jim Appelmelk
Alfa-Romeo 2600 Spider - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 930 Cabriolet

De Porsche 911 Turbo Cabriolet van de meest recente twee generaties, de 996 en de 997, zijn elk een fractie zeldzamer dan de coupé. Echt zeldzaam zijn ze echter nog niet. De voorgangers daarvan, de 993 Turbo Cabrio, en de 930 Cabriolet, zijn moeilijker te vinden.
De 911 reeks was in 1972 negen jaar oud toen voor het eerst een 911 met turbomotor werd ontwikkeld. Dit was de Porsche 930, die vanaf 1975 werd geleverd. De auto was bedoeld als non-plus-ultra die weerstand moest bieden tegen Ferrari en Lamborghini, merken die beide veel duurdere en snellere auto’s maakten. Een 911 Carrera kon hier met 200 pk niet tegenop, om nog maar te zwijgen over de 911 2.7. De eerste turbo, de 930 3.0, had 256 pk achterin liggen. Het was een listige auto; achterwielaandrijving èn een motor achter de achteras veroorzaakten overstuur, een turbogat was eveneens nog aanwezig. De motor groeide naar 3,3 liter, kreeg een intercooler, en bracht het vermogen zo op 300 pk. Vanaf 1983 was het mogelijk 30 pk extra te bestellen. Het was inmiddels al 1986 toen Porsche een cabriolet en een targa versie van de 930 introduceerde. Beide versies zijn zeldzaam. Van de cabriolet werden er ruim tweeduizend gebouwd. Vierwielaandrijving voor de Turbo werd pas bij de 993 gelanceerd.

Porsche 930 Cabriolet - Foto: Jim Appelmelk
Porsche 930 Cabriolet - Foto: Jim Appelmelk
Porsche 930 Cabriolet - Foto: Jim Appelmelk

Aston-Martin V12 Vantage

Het eerste dat we op de Köningsallee tegen kwamen waren twee V12 Vantages. Beide zwart. Bah. Of misschien was één van de twee wel heel donkergrijs. De V12 Vantage is mooier in het rood. We bleven allemaal niet erg lang stil staan bij de V12 Vantage, hoewel het niet zomaar een AMV8 met een grotere motor is. Dat de auto herkenbaar is aan uiterlijke details zoals roosters, voorbumper, skirts, achterlichten, en uitlaten, is slechts een detail. De V12 Vantage is harder geveerd dan de AMV8, en is bestaat bovendien uit veel koolstofvezel, hoewel hij in totaal nog steeds honderd kilo méér te verplaatsen heeft.

Aston-Martin V12 Vantage - Foto: Jim Appelmelk
Aston-Martin V12 Vantage - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Continental Supersports Convertible

Een leuke toevoeging aan het gamma, en aan mijn eigen collectie foto’s, is de Continental Supersports Convertible. Méér nog dan de Continental GT Speed is de auto plastic fantastic, met een voorbumper die massaal de grond in zou worden geboord als deze achteraf op een Golf was gezet. In dit geval is de uit de kluiten gewassen bumper door de fabriek zelf geleverd om de auto een onderscheidend uiterlijk te geven. De Supersports-reeks kenmerkt zich onder andere door de toepasbaarheid van Flex-fuel, iets dat van essentieel belang is als je tegenwoordig nog mee wilt doen. Koenigsegg maakte al een statement door het in de CCXR te lanceren, Bentley doet mee met de rage “een zo laag mogelijke CO2-uitstoot”. Natuurlijk is dit volstrekte onzin, aangezien een paar Bentleys méér of minder op “schone” brandstof geen zoden aan de dijk zullen zetten. Bovendien is het hypocriet om een auto met W12 en twee turbo’s in het vooronder te willen profileren als milieuvriendelijk. Alles bij elkaar opgeteld kun je beter geen waarde hechten aan die 12% minder CO2, en de Continental Supersports gewoon maar zien als een non-plus-ultra. Een snellere Bentley is er niet, en een snellere vierzits cabriolet óók niet.

Bentley Continental Supersports Convertible - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Continental Supersports Convertible - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Continental Supersports Convertible - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Continental Supersports Convertible - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Continental Supersports Convertible - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Continental Supersports Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SLS AMG (Le Mans Red)

Ééns mooi, altijd mooi. Je zou denken dat het zo is. De eerste die je tegen komt zal je echter altijd het beste bij blijven. Later is de auto nog steeds leuk. Op den duur is de ene grijze gewoon hetzelfde als de andere. Het blijft mij keer-op-keer verbazen hoe weinig kopers geïnteresseerd zijn in een uitgesproken kleur. Dat wil zeggen: origineel. Niet per se schreeuwerig. Des te interessanter wordt een auto opeens als je hem eens in bijvoorbeeld een rode kleur ziet. Deze SLS AMG heeft de kleur “Le Mans Red”, die exclusief leverbaar is op de SLS AMG. De kleur is een verwijzing naar de rode 300 SEL 6.8 AMG waarmee de 24-uursrace op Spa-Francorchamps werd verreden. Het is dus frappant te noemen dat de kleur naar een ander circuit is vernoemd.

Mercedes-Benz SLS AMG - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz SLS AMG - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz SLS AMG - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz SLS AMG - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Turbo R

Onder het mom van “the redder, the better” was deze Bentley Turbo R lang niet zo interessant geweest als een zwarte. Op de koude zaterdagavond nam ik de moeite om op de pikkedonkere plek, enigszins bijgeschenen door “onze” Civic, te proberen een bruikbare foto van de Turbo R te maken. In 1989 rolde deze Turbo R van de band tegen een nieuwprijs van ongeveer vijf ton, in guldens. Inmiddels kun je zo’n auto kopen voor een bedrag van tussen de twintigduizend en vijfentwintigduizend euro. Wel moet je er tegen kunnen dat deze Britse gentlemen wel een slokje lust, en dan heb ik het niet over een paar glaasjes whisky. Reken op een verbruik van 1:4 in de stad. Een tweede reden om de auto vooral niet in de stad te willen gebruiken is de lengte van vijfeneenkwart meter, waarmee de Turbo R veel eist van je parkeerskills. Oh ja, voor de geoefende parkeerder: er was óók nog een Turbo RL van 537 centimeter.

Bentley Turbo R - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Turbo R - Foto: Jim Appelmelk

Audi RS6 Sedan C5

De absolute afsluiter van de dag was deze RS6 Sedan, een zeldzame auto in een zeldzame kleur, met velgen die gelukkig óók erg zeldzaam zijn. Deze generatie RS6 wordt overschaduwd door de 580 pk die de huidige RS6 voorin heeft liggen. De vorige, afgebeelde RS6 was iets beschaafder, meer ingehouden wat betreft uiterlijk, en herkenbaar aan kleinere details dan de huidige serie. Vooral de Avants werden redelijk goed verkocht, van de sedan zijn er ongeveer acht keer zo weinig geleverd in de korte levertijd van ruim twee jaar. Deze topversie wordt aangedreven door de 4,2 liter V8 met twee turbo’s, die 444 pk kon leveren. Jammer is het dan dat de topsnelheid was begrensd op 250 km/u, maar aan de andere kant schijnt het best mogelijk te zijn om met een ongewijzigd exemplaar de 270 km/u aan te tikken. Van de RS6 C5 werden in totaal 8.081 exemplaren gebouwd.

Audi RS6 Sedan C5 - Foto: Jim Appelmelk
Audi RS6 Sedan C5 - Foto: Jim Appelmelk
Audi RS6 Sedan C5 - Foto: Jim Appelmelk



32 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
mooie spots!:)
Die C5 RS6 is echt mijn favoriet. De velgen onder dit exemplaar vind ik wel afzichtelijk, deep dish wielen lijken net wastrommels.
Cool. Ik was laatst nog bij een klant in Düsseldorf. Er rijdt heel wat leuks rond. En wat is de 31 toch een heerlijke Autobahn. Van Bunde tot Bottrop in nog geen uur. Gemiddeld +200KM/h met pieken tegen de 290 aan. Klamme handjes! 8)

Maar hoe zit het eigenlijk met die milieu vignetten daar? Ik reed de stad door en zag overal van die rode/gele/groene stickers. Had ik natuurlijk niet. :roll:
@zdev: In de centra van bepaalde Duitse steden heb je inderdaad zo’n milieuvignet nodig. Kun je aanvragen.
@Citrofiel: Zoals in München. Een familielid raadde mij ook aan om zo’n ding op mijn ruit te plakken. Echter heb ik dat niet gedaan dus ik ben al twee keer onder een forse boete uitgekomen. Ik weet niet hoelang het mij nog zal lukken om niet gepakt te worden.
@bosnialove: “De kosten zijn dan EU 17,85, maar de sticker blijft wel gedurende de levensduur van de auto geldig.”

Eén keer gepakt worden en je bent al duurder uit. Gewoon kopen lijkt me?
“Bovendien is het hypocriet om een auto met V12 en twee turbo’s in het vooronder” …

W12 kuch KUCH!!!

-edit: dank u, is aangepast=-
Wat een lelijkerd die RS6 Sedan, liever een station! Mooie pics verder, zou ook wel gaaf geweest zijn als die McLaren F1 van dichtbij was gefotografeerd. Of is het een Saleen?
@MLTB: Toen zag ik al geen verschil tussen Audi’s.
Holy shit, die Bentley SS is wel heel dik met zo’n kleur!
Miura op de achtergrond bij de foto van de Bentley S2 Continental Mulliner Coupe:o
sportspotter13
ik ga over twee weken er heen. Ik hoop aardig wat te spotten op de KO.
Zou dat rood van die SLS Le Mans Red heten, omdat de kleur ´Spa(-Franchorchamps) Red´ tot een mogelijke aanvaring met een bekende bubbelwaterfabrikant zou leiden? :P ik vind de achterkant van die Alfa Romeo 2600 een beetje op zo´n Triumph lijken, met dank aan de achterlichten…
@CrazyHenkie: Of wat dacht je van de welbekende rode bocht op spa???
Kekke wagentjes, vooral die Alfa vind ik er nog zeer goed uitzien ! En de SLS mogen ze mij altijd ‘toestoppen’ :lol:
@Mardec
Oh ja, een W12… Foutje :-P

@Sheep
Helaas niet! Het is een 512BBi. Ook erg mooi trouwens :-)

@MLTB
Is een Saleen S7 met errug slechte koolstofvezel-look wrap. Staan nog wel foto’s van op AB/AJ denk ik!
Die RS6 is zeker niet verkeerd!!
WIE PARKEERT DE BENTLEY EVEN VOOR ME DEUR (a) hij is zooo mooi leuke foto`s ook Jim !
RS6 met orginele velgen graag!
Als ik mocht kiezen: Porsche 930 Cabriolet, vind ik erg bruut. Wel jammer van de USofA-bumperset.
Maar de andere auto`s zijn ook geen ramp..
leuke spots hoor, maar ik vind dat als je ze van een autoshow haalt dat het nie egt spots zijn
Mooie foto’s, mooie spots…
Die Bentley Supersports is toch wel echt ook mooi… Mooie kleur ook nog…
http://www.youtube.com/watch?v=wits7GQ2TGc&hd=1

Zo’n Alfa Romeo Spider ziet er werkelijk fantastisch uit! Mooie foto’s Jim!
Die bentley S2 coupé, dat is toch echt wel de auto.
En dan nog in die kleur.
Wall-paper? (1600×900)
rollsroycebsnron
bentley supersport:
ONGELOOFELIJK MOOI
wat een schoonheid op wielen
er is al een plaatstje in mijn garage gereserveerd
wat een ongelooflijk lekkerdign dat bentley zeg pff kheb hem 2 weekjes in me handjes gehad nou kzou je eerlijk vertellen kheb der bijna in geslapen teringg je wilt er gwn niet uit bentley love:$
Die foto’s van de Turbo R zijn erg fraai gemaakt met die kleur.
Ook leuk is dat plaatje met de Xbow waar op de achtergrond een gumpert Apollo staat in mat zwart met daarnaast een mooie Lotus.
Leuke spot!
Ligt het nou aan mij? of ontbreekt er een werkwoord in de eerste zin van dit artikel…
heey die SLS staat voor de winkel waar in mijn schoenen heb gekocht! :D
Je bent weer mooi bezig geweest, appeltje!
@qwerty
Inderdaad, kijkt, lijkt zou beter passen.
Mooie foto’s van die RS 6 :D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).