Onderzoek bevestigt: auto populair, OV voor watjes

Auteur: , 46 Reacties

De auto is nog steeds het populairste vervoersmiddel, zo blijkt uit onderzoek van het Leefritme Kenniscentrum (LRKC) en Vodafone. Het OV wordt gebruikt door mensen die niet tegen een druppeltje regen kunnen. Oh ja, en fietsen maakt je gelukkig.

Voor het onderzoek zijn de drie belangrijkste vervoersmiddelen met elkaar vergeleken: het openbaar vervoer, tweewielers en natuurlijk de auto. Het onderzoek was met name gericht op de vragen waarom men voor een bepaald vervoersmiddel kiest, hoe men die vervoersmiddelen gebruikt en wat de invloed daarvan op het leven van die mensen is.

Mensen die met het OV reizen doen dat om een aantal redenen: de snelheid, de betrouwbaarheid en het sociale aspect. Schijnbaar zijn de vaste OV-reizigers goed gehersenspoeld want het enige “sociale” aspect dat ik doorgaans meemaak -de enkele keer dat ik met het openbaar vervoer reis- zijn naar oud zweet stinkende, chagrijnig voor zich uitkijkende medereizigers in een muffe coupé van een trein die hopeloos vertraagd is omdat er weer eens een wisselstoring is. Ik kan me -zonder overdrijven- de laatste treinreis zónder enige vorm van vertraging niet herinneren. De bus bevalt iets beter, maar dat zal wel komen doordat het dichter bij het ideale concept -de auto- komt dan zo’n gele rups op twee stukjes ijzer. Overigens kiezen de meeste mensen voor de bus omdat ze niet aan de weersomstandigheden blootgesteld willen worden, stelletje watjes.

Wat betreft de auto: we gebruiken het ding vooral vanwege de snelheid waarmee we van A naar B kunnen komen. Ook het gebruiksgemak is een groot voordeel. Bagage, kinderen, huisdieren, illegaal vuurwerk, je vrouw, je minnares, alles past. Onafhankelijkheid, comfort, vrijheid en betrouwbaarheid zijn ook belangrijke argumenten. Het mooie is: wij automobilisten ervaren ook veel minder stress dan de lemmings in het openbaar vervoer. Goh, hou zou dat nou komen? Misschien heeft het iets te maken met het feit dat je je geen zorgen hoeft te maken over falende organisaties als de NS en ProRail die je met liefde een nacht op een veldbedje leggen op Utrecht Centraal omdat ze te lui zijn om onderhoud aan de wissels op tijd uit te voeren? We citeren uit het onderzoek:

Terwijl in de beeldvorming met name de auto en files als een grote stressfactor wordt gezien, blijkt uit het onderzoek dat voor de individuele reisbeleving de tram, de bus en met name de trein als de voornaamste bron van stress wordt gezien. Vertraging, onverklaarbaar langzaam rijden, en uitval zijn de voornaamste bronnen van stress in het openbaar vervoer. Daarnaast is drukte ook een belangrijke oorzaak van stress, met name tijdens de spitsuren, het instappen en het vinden van een zitplaats. Ook het gedrag van medereizigers is een stressfactor, met name als het gaat om geluidsoverlast door telefoneren, muziek afspelen en andere vormen van herrie.

Uit het onderzoek blijkt overigens dat mensen die met de fiets reizen het allergelukkigst zijn. Nadeel van een fiets is natuurlijk dat we daarmee niet “even” van het Autoblog Hoofdkwartier in Harderwijk naar de betere feesttenten in Amsterdam en Rotterdam kunnen peddelen. De grootste voordelen van fietsen ten opzichte van de auto zijn natuurlijk: geen files en frisse buitenlucht. Die twee factoren hebben schijnbaar een positief effect op de mens. Ons idee: zorgen dat we flink CO2 uitstoten zodat het lekker warm en droog wordt, meer asfalt, alle spoorlijnen vervangen door vierbaans wegen met een hogere maximumsnelheid en allemaal een cabrio voor de frisse lucht. Moet je kijken hoe gelukkig we dán zijn. Of gewoon driften met fietsen achterop de auto, ook een goede combi.



46 reacties

Weinig verrassend dus…
@Esprit_de_Flandre:
Wat is het tegenwoordig met verrassend hier op autoblog?
@JamesBond007: Hoe bedoel je?
@Esprit_de_Flandre:
verras ik je soms met mijn uitspraak?
Dit kan nu toch nie meer.. Hoe durf je dit nou te doen?? Gaat mijn verstand te boven.. Zo zie je maar, stijl koop je niet..
Jammer van je vooroordelen over andere vervoertypes dan de auto, geeft enkel maar aan dat je je beperkt.

Overigens wordt in mijn ogen een van de grootste voordelen van het ov (met name de trein) over het hoofd gezien: Je kunt je bezig houden met andere dingen en kunt je reistijd nuttig besteden.
@Vince: volgens mij lees je niet goed, ten eerste geef ik aan soms met het OV te reizen, ten tweede vel ik geen negatief oordeel over fietsen, behalve dat het soms niet praktisch is. En je bezighouden met andere dingen kan ook in een auto met chauffeur.
@CasperH: Je gaf aan: “Ik kan me -zonder overdrijven- de laatste treinreis zónder enige vorm van vertraging niet herinneren.”

Als je dit combineert met het feit dat gemiddeld 8% van de treinen in Nederland te laat rijden, zal je niet heel erg vaak met de trein reizen iig. En helaas gok ik zo dat een auto met chauffeur voor de gemiddelde Nederlander niet is weggelegd;-)
@Vince: ik reis inderdaad niet vaak met de trein, gezien mijn ervaringen met vertragingen ben ik ook niet van plan dat uit te breiden. En een chauffeur kan natuurlijk ook iemand zijn met wie je carpoolt of iets dergelijks.
@Vince: Nou in de trein die ik elke dag moest nemen naar Utrecht Centraal had ik niet echt de mogelijkheid om andere dingen te doen aangezien ik moest staan en als ik zat, dan zat ik vaak op de trap.
@Pordon: Ik reis zeer regelmatig tussen Amsterdam en Rotterdam en hoef – ook in de spits – zelden te staan. Hoe het op andere trajecten is kan ik inderdaad niet beoordelen.
@Vince: Staan of niet, als je met 4 mensen op die bankjes zit valt er weinig te doen behalve wachten. (geen intercity-trein)
@Vince: nog een goede rede om alles wat je niet kan fietsen met het OV te doen: het is gratis, mits je in de beste fase van je leven bevind :P De bus is gewoon super k*t, die stopt overal waar je niet moet zijn en rijd niet als je het nodig hebt
Je vrouw en minnares tegelijk in de auto lijkt me geen goed idee. De enige reden dat ik het ov kies, is omdat het gratis is. Ik snap ook niet waar ze het sociale aspect vandaan halen:s.
Leuk artikel en fantastische foto (!!, nog nooit eerder gezien). Ik ben zelf ook verslaafd aan de wagen en een wegpiraat dus de indruk die ik heb van de fiets is dat het gewoonweg gevaarlijk in het huidige verkeerd en ja… het gaat zo traag, allemaal goed tot 5km voor mij
*verkeer
Wel grappig… bij zowel auto als OV wordt betrouwbaarheid als factor genoemd. Terwijl de fiets gewoon de meest betrouwbare van de drie is.

Even mijn eigen situatie wat betreft woon-werk verkeer (11 km enkele reis):
– per auto: 15 tot 50 minuten
– per OV (bus): 35 minuten tot ruim over het uur; afhankelijk van het tijdstip geen of een overstap (en dan maar hopen dat ik die niet mis)
– per fiets: 35 tot 45 minuten; de enige remmende factoren zijn tegenwind en een open brug.

Ik snap dat mensen files en vertragingen gewoon incalculeren, en daarmee de auto en OV betrouwbaar noemen; je kunt er namelijk de klok op gelijk zetten.

Maar de fiets is wat mij betreft echt het meest betrouwbaar!
Ikzelf ga het liefst met de Auto… waarom? Omdat ik autorijden leuk vind en je bent onafhankelijk, bovendien kan ik ongestoord muziek luisteren en keihard meezingen als ik dat zou willen en als het koud is zet ik de verwarming aan en als het warm is zet ik de airco aan. Helaas vanwege de kosten en aangezien het OV gratis is ben ik toch vaak geneigd om de trein te nemen. Dit doe ik dan wel het liefst buiten de spitsuren om. De Fiets… Ja gezond en lekker in de buitenlucht maar ik vind het maar niks.
Als je gaat fietsen, komt er endorfine vrij; daarom word je er zo ‘blij/gelukkig’ van.

En ach, zelfs als auto liefhebber neem ik voor bepaalde afstanden liever de fiets. Het is stukken makkelijk, verfrissend, gezond en het kost je niets. En vaak prefereer ik ook het OV boven de auto, maar dat komt omdat het OV in Spanje stukken beter is dan in Nederland – en goedkoper. Maar vaak is het probleem met de auto [in Nederland] dat je nergens plek kunt vinden óf je bent 15 euro per dag kwijt…
@anuspraeternaturalis: Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd ook vaker de fiets pak voor de kleine afstanden, ben vaak even snel of sneller met de fiets. Voor de rest is auto favoriet, en trein als ik op loopafstand van desbetreffend station moet zijn.
@anuspraeternaturalis:
als ik fiets word ik nogthans pisnijdig, of ligt dat aan mij?
@RazorHead: Dat zal vast aan jou liggen, ja…
@Vince
Ik reis dagelijks van Maastricht naar Eindhoven per trein (7.25 vertrek smorgens, 18.00uur vertrek vanuit EHV savonds)
9 van de 10 keer is het alleen smorgens, op het eerste traject mogelijk om “iets” te doen. Daarna lijkt het wel alsof je in een veewagen zit, zoveel mensen zitten er dan in de trein (of zo weinig materieel zet de NS in…)

Wanneer ik klaar ben met mijn stage en werk heb, ga ik op de dag dat ik mijn diploma in ontvangst mag nemen linea recta langs de dealer om een auto aan te schaffen.

Wanneer de trein al geen vertraging heeft (wat eerlijk gezegd best vaak is op dit traject!) zijn het wel veel te hard staande MP3 spelers,asociaal (stinkende) medereizigers, of de conducteur die ronduit asociaal is (wanneer die heerlijke OV chipkaart weer eens dienst weigerd)

Daarnaast ben ik het met Potver7 eens:
tijd deur tot deur:
OV: 1uur 45 minuten (3uur 30 minuten totaal)
Auto: 45 minuten (1uur 30 minuten totaal)
@Jos: Zoals hierboven gezegd weet ik niet hoe het op andere trajecten is, maar bij het traject Amsterdam – Rotterdam is het zeker in de spits andersom qua reistijd. Trein 43 min, auto vaak >2 uur. Ik kan praktisch altijd zitten overigens, eigenlijk alleen niet als er een keer een trein uitvalt.
@Vince:

Dan heb je zeker extra betaald voor de Fyra?

Moet zelf het traject Sloterdijk->Delft hebben (dus ook de trein naar rotterdam). EN die is drama. Bijna nooit zitten in de spits en reistijd die langer duurt:

Regulier deur tot deur.
Trein: 1u30
Auto: 45 min

Spits:
Trein 1u30(laat ik maar even vergeten dat er altijd 10 min vertraging is)
Auto: 1u30

Voordeel auto: Zelf klimaat regelen, zelf alles in de hand

Nog een nadeel van de trein: Je moet eerst naar een plek waar je niet bent, naar een plek waar je niet hoeft te zijn, op tijden dat het jouw niet uit komt.
@Nick: Meestal de Fyra ja, of soms de intercity Adam-Rdam (dat is een andere verbinding dan naar Delft).
blijft die fiets ook zitten bij 324km/h??? of ligt hij bij de eerste stoplichtsprint al opgevouwen in die enorme achterspoiler?
De bus neem ik omdat ik mijn fiets niet elke keer een week lang bij Utrecht CS durf te zetten, de trein neem ik simpelweg omdat ik geen auto heb en toch 130 km moet reizen als ik weer een weekendje naar mijn ouders ga. Het liefst zou ik auto rijden, maar dat kost geld dat ik niet heb en het OV is in mijn geval gratis. ;)
Ik ga vanuit een klein gehucht in Oost Vlaanderen dagelijks naar Brussel werken. Eerst per fiets een kleine 4km naar het station en dan de trein op voor minstens 40 minuten. De trein heeft iedere dag vertraging en zit overvol, en met de fiets in dit weer is ook niet altijd een lol. Maar moest ik met de auto gaan doe ik er gegarandeerd langer over.

Bedenk het ook maar eens als ge in het spitsuur naar de hoofdstad gaat,
met de trein: “De trein had weer eens 10 minuten vertraging”
per auto: “Ik stond vandaag maar 10 minuten in de file”.

Noem ons maar lemmingen in de trein, zo denk ik ’s morgens over al degenen in de file als ik er in mijn stalen rups voorbij zoef. En dan doe ik een dutje zodat ik niet gestresseerd op mijn werk kom wanneer er weer eens een ongeval op de middenbaan gebeurd is.
@IksEm: Noem ze inderdaad maar lemmingen, achteraansluiten in de file is precies het zelfde lemmingen gedrag!
Hier, zo wil ik ook wel op wintersport, liever dan met de trein of bus :)

http://www.jon-olsson.com/?p=3589
Als je elke dag fietst hoef je niet meer te sporten. Dat scheelt een boel tijd.
@Job: Amen

Maar de overheid heeft er zelf voor gezorgd dat dat voor veel mensen niet meer mogelijk is, door het optuigen van ‘satellietsteden’ als Purmerend, Heerhugowaard, Almere … en zo nog wel een rijtje. Als je daar woont is de kans vrij klein dat je werk op fietsbare afstand is.
@Potver7:
Ik sta mijn plekje in de file met liefde aan hen af ;)
Het Onrendabele Vervoer, als de reizigers het eens zelf zouden betalen, maar dan zit er niemand meer in, want alternatieven volop voor minder.
@laurensje:
Wees nou maar blij dat die OV-reizigers niet ook nog de weg op gaan. Dan zou het nog drukker worden! Da’s toch wel het meebetalen waard?
Ik ga elke dag met het OV, maar WTF, sociaal, snel en betrouwbaar?! Een gemiddelde snelheid van zo’n 18KM/u (geen grap), en zelfs bij de meest lullige storing heb je gelijk vertragingen van 30 minuten. Als er iemand voor de trein springt is het helemaal feest, dat duurt minstens 2 uur. Sociaal begin ik niet eens over…
De reden dat ik nog met ’t OV ga is dat ik letterlijk voor m’n deur al in de file zou staan met de auto, om nog maar te zwijgen over het vinden van een parkeerplaats ’s avonds (ffs gemeente doe eens wat aan die Polen die met 7 man in een starterswoning zitten)…
NOG een voordeel tegenover het OV is dat je als mobilist( en als fietser) rechtstreeks naar je bestemming kan gaan. een bus stopt nog 15x voor andere mensen voor je er werkelijk bent of rijd een beetje om. dat zijn dingen die al snel 15min kosten (in mijn geval is het verschil tussen auto en bus 25min op een traject van 12km!). ook kan je kiezen wanneer je vertrekt en moet je niet wachten op een bus of trein (die weeral te laat is)
Je moet eerst naar een plek waar je niet bent, naar een plek waar je niet hoeft te zijn, op tijden dat het jouw niet uit komt.

punt
Vandaag op de fiets veel lekkere wijven tegen gekomen! ;)
@BmwMPower: Die kom je ook tegen met de auto, of met het OV.
@BmwMPower: Wel gezwaaid toch??!!!
@DePannekoek: Ik heb nu een tennisarm…
Voor mij duurt de reis met het OV ongeveer even lang als diezelfde reis met de auto. Als student kan ik gratis met het OV maar ik vind het gewoon niets. Ik pak lekker iedere dag de auto. En fietsen is al helemaal niks, dat doe ik alleen naar de kroeg. Rijden met een slok op is zooo 2008.
Tja laat afgelopen maandag nu net de A1 vanwege sneeuwval in Twente afgezet zijn. En wie reed er wel….. de NS. Je kunt dus autoliefhebber zijn en nog steeds ook de voordelen van openbaar vervoer zien.
1 woord: Zuidtangent

Alleen hebben wij rondom Schiphol deze buslijn (met bijbehorende aparte busbaan waar uitsluitend deze bus gebruik van mag maken) als enige van Nederland (Amsterdam, Haarlem, Nieuw Vennep) helaas voor velen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).