BMW 320d EfficientDynamics Touring: 20% leasetopper

Auteur: , 54 Reacties

Bij BMW weten ze heel goed hoe ze de leaserijder moeten paaien. De BMW 320d EfficientDynamics Edition sedan is met z'n A-label en 20 procent bijtelling een groot succes, dus een stationwagen is dan een logisch vervolg.

Van de 320d EfficientDynamics sedan die BMW begin dit jaar uitbracht, zijn er dit jaar al ruim duizend exemplaren verkocht, wat een groei betekent van 800% in vergelijking met de verkoopcijfers van de BMW 320d in 2009. De EfficientDynamics Edition is zelfs goed voor bijna 40% van alle BMW 3-serie sedan verkopen. Wij lijken in Nederland dus wel gevoelig voor fiscale stimuleringsmaatregelen voor auto’s met een lage uitstoot.

De stationwagen, de 320d EfficientDynamics Edition Touring, wordt in maart leverbaar met een prijs vanaf 41.600 euro. Door de lagere bijtelling van 20% bespaart de berijder ruim 100 euro per maand in vergelijking tot 25% bijtelling.

De 2.0 liter diesel vierpitter is goed voor 163 pk, 380Nm koppel bij 1.750 toeren, een acceleratie van 8,3 seconden en een top van 223 km/u. Het gemiddelde verbruik bedraagt 4,3 liter per honderd kilometer, wat zorgt voor een CO2-uitstoot van 114 gram per kilometer.



54 reacties

De 163 pk sterke 2.0 liter diesel vierpitter is goed voor 163 pk

Dat had ik nu niet verwacht…
@hotseflots: Lol, dat is inderdaad een beetje dubbelop. Ik heb het aangepast.
Als deze een beetje binnen het lease budget valt kan het nog wel eens een echte lease-topper gaan worden.
@hotseflots :D
en hoeveel pk heeft ie nu?
Da’s knap, op mijn 1 menskracht fiets haal ik dat niet.

OT: de echte milieuauto. 30% gaat naar de staatskas, om windmolens te bouwen LOL
Ersin Demirci
320d heeft orgineel 184 pk exact dezelfde motor alleen hij is in geknepen.
Ja, als je dat doet gaat mijn opmerking de mist in.
Nu nog met automaat dan ga zelfs ik er over denken een 20% bakkie te nemen.
En wat word het volgende topic op bmwblog. Dat ze en nieuw sierstukje hebben? Word er mee dood gegooid deze en vorige week….
Toch prachtig eigenlijk de evolutie van de dieselmotor.. moet je kijken 163 PK.. en een 320d zelfs 183 PK.. uit een 2.0 diesel.. de mijne heeft maar 90 PK.. dat halen ze tegenwoordig al uit een 1.4 diesel.. cool!

Het is dat ik geen noodzaak heb voor een leaseauto.. anders zou ik het wel weten. ;)
@Freewarefreak: 115 tot 203pk uit die 2.0d, 118d tot 123d
Never nooit dat hij in de buurt komt van de 4,3 liter per honderd kilometer gaat komen! Misschien op de rechter baan met 100 in de 6de versnelling! Maarja omdat het een BMW is hoor je daar niemand over. BMW-leasesletjes BAH!!
@besaram: Lees anders de autovisie eens, daar gebruiken ze hem als duurtester en het verbruik kloptmprima. Toch leuk dat je hier lekker onzin loopt uit te kramen..
@John: Ja want autovisie is echt een super bron!!
@jimmy: mijn 318d zonder efficient dynamics haalt ongeveer 5,3 l zonder als een opa te rijden. Oke 4,3 lijkt mij ook erg optimistisch maar met al die nieuwe technieken moet je zeker makkelijk onder de 5L kunnen komen, wat gezien de prestaties helemaal geen verkeerde uitslag is.
Iedereen weet dat de opgegeven verbruikscijfers niet altijd kloppen, maar dit is een BMW topic, dus er moet iets over gezegd worden natuurlijk.
Heerlijk om al die emoties te zien losbarsten bij een BMW of Audi topic. :-)
@besaram: laat me raden ?? bontkraag die met 318D rond rijd. Een dat alleen in binnenstad Utrecht. Dan haal je met geen 1 auto 4.3 L
Het blijft jammer dat de 3 serie een stuk kleiner is dan een A4 die op zijn beur weer kleiner is dan een Passat.
Had de 3 serie iets meer binnenruimte dan wist ik het wel want qua sturen en rijden was het natuurlijk al prima maar een station met een goed presterende diesel in de 20% bijtelling is eigenlijk precies wat ik zoek (maar dan met ruimte).
beurT +t dus, een edit button zou handig zijn.
Iedereen heeft de mond vol van sportieve auto’s, maar onderwijl rijden we gewoon eco mobielen. En in het geval van de 320d EDE waarom ook niet, meer heb je niet nodig.
@Vreddy b: Ja, dat staat idd boven het artikel, bedankt :).

OT: Weer een zuinige diesel wat een verrassing, wat ik al eerder zei : NL verdieselt we hebben dadelijk allemaal zwarte longen zonder te hoeven roken, bedankt super zuinige NLders. En LPG rijden onmogelijk maken lekker handig.
@Rob USA: België is reeds dieselland :-(
Ik wist bvb niet dat Jetta een 5 cilinder had, zie ik enkel in het buitenland. Die symfonieën van bvb een V10 BMW worden vervangen door ratelende 3-cilinder-diesel-corsa’s.
Jammer dat er geen trekhaak onder mag. Heb je 163 pk en 380 Nm bij en mag je er nog niets achter hangen. Ik vraag me af wat er gebeurd als je alsnog bij de kwik fit een rukpukkel laat monteren. Volgens mijn is er niet een politie pet die van een afstand kan zien dat jij een EfficientDynamics Edition rijd met 0 kg trekgewicht op het kenteken bewijs. Tenzij dat je je tabbert of paardentrailer er achter hebt hangen en je krijgt een algehele controle fuik.
@Kvgorp: Waarom mag dat niet? Kan de auto dat technisch niet dan?
@Freewarefreak: dit is de uitleg van (een dealer van) BMW:
– De auto is technisch niet geschikt. Door de langere achterasoverbrenging worden de aandrijving, versnellingsbak, koppeling en dubbelvliegwiel extra zwaar belast, waardoor er schade kan ontstaan. Ook zal er bij een aangekoppelde caravan op een helling (12 %) vanuit stilstand niet wegkomen en zal de koppeling verbranden. U zult begrijpen dat deze schade niet voor garantie in aanmerking komt.
– Omdat dit model niet geschikt is voor een aanhanger, heeft BMW AG in de ETG (Europese Typegoedkeuring) geen aanhangergewicht vermeld. Dit betekend juridisch gezien dat je geen aanhanger mag trekken. De klant zal dan ook bij een politiecontrole een bekeuring krijgen. Ook kan het bedrijf die de trekhaak heeft gemonteerd, door de klant aansprakelijk gesteld worden bij schade.
– Bij montage van een trekhaak moet ook de aanhangerverlichting goed werken. Bij BMW moet na montage, door de dealer, het aanhangwagen moduul (elektrische unit die aanhangerverlichting schakelt) gecodeerd worden. Voor deze modellen stelt BMW AG geen codeergegevens beschikbaar (code is voertuigspecifiek).
-Dit betekent dus ook dat geen trekhaak mag gemonteerd worden voor een fietsendrager. Een dealer kan niet waarborgen dat de trekhaak nooit voor een aanhanger wordt gebruikt en de fietsdragerverlichting zal niet werken.
@okmer: ik geloof je, maar is dan een MX5 of een micra wel geschikt voor een sleurhut? :-)
Zelf gezien met Nederlandse platen
Even een kleine correctie m.b.t. de besparing: 52% (max. belastingtarief) over 2.080 (5% van 41.600) is 1.081, dus bij het basismodel maximaal 90 euro besparing per maand.
Had hier geen “Advertorial” boven moeten staan.
Want dit is toch nieuwswaarde 0.
@Okmer,

Dat is wat ik dus bedoel. Wat een leuk bang maak tekstje van BMW. Wie bibbert er al? Ik snap echt niet waarom ze niet gewoon een trekgewicht op het kenteken zetten.

Wat is het probleem: iedere leaser wil graag natuurlijk zo weinig mogelijk betalen. Een echte auto liefhebber rijd gewoon wat hij kan en wil betalen. Vervolgens schaffen alle leasers een slomotion of iets dergelijks aan maar gaan ze wel bij hun baas lopen klagen dat ze tijdens de vakantie wel met een grote wagen, de kids, de labrador, en de Hobby classic naar zuid frankrijk willen. Dus moeten er weer auto’s gehuurd worden of bieden de leasmaatschappijen allerlei rare leasconstructies aan om le leaserd voor één maand per jaar een mooie auto te voorzien. Vervolgens rijd de Leaserd 50.000 km per jaar in een klein kippenhok.

BMW zorg nou gewoon dat met gewoon één auto kan rijden het hele jaar door.

Ik zelf ben ieder weekend met een aanhangertje op pad voor mijn hobby. Om die reden kan ik gewoon alle 20% leasetoppers laten staan. Beetje jammer.
@Kvgorp: ja ik snap BMW ook niet in dit verhaal zeker omdat alle andere 3 series wel een behoorlijk aanhanger gewicht mogen trekken.

Bij VAG is 20% bijtelling icm aanhanger wel mogelijk maar helaas niet icm dit vermogen.
Als Audi liefhebber ben ik best jaloers dat BMW een 20% bijtelling aanbiedt bij een vermogen van 163pk / 380nm. Bij Audi is dat slecht 136pk/320 nm.. en dan ook nog meer verbruiken.. Bij VW / passat is het nog erger.. daar moet je naar een 105pk/250 nm sterke diesel om aan het zelfde verbruik te komen. Jammer dat ik de BMW niet echt mooi vind, of is deze nu ook als Coupé verkrijgbaar want die ziet er nog wel redelijk uit…
Een aantal (zeg nog geen 10) jaar geleden was VAG toch altijd wel de zuinigere / meer vermogende.. Die “voorsprong door techniek” is ineens helemaal verdwenen.. Ben benieuwd wanneer ze bij VAG daar is wat aan gaan doen..
Beetje Verward
Hoezo jammer?

Is gewoon een keuze. Blijkbaar moet je wat concessies doen om auto’s extreem zuinig te maken. En die concessies vallen niet in het hokje SNEL en SOEPEL, maar wel in het hokje SLEURHUT, MILIEUSTRAATFILE op zaterdag.

Ik heb daar geen probleem mee en rij in een heerlijk comfortabele en ruimeleasebak (14% zelfs).

P.S. Ik krijg geen extra auto van de baas. Als dat nodig is zorg ik daar gewoon zelf voor.
@Beetje Verward: ik zie niet in hoe een trekhaak op zichzelf (afgezien van zijn eigen gewicht) zorgt voor (noemenswaardig) meer verbruik.
@Beetje Verward

Ik heb het niet over ruilen met iemand anders z’n auto hoor maar stel nou dat je 1200 euro bespaart door je leasing van een 14% wagen. En je bent genoodzaakt om zelf een grotere auto te huren voor je vakantie omdat je een caravan wil trekken. Dan ben je in die 4 weken vakantie je 1200 euro weer kwijt aan de huur van de auto.

broekzak vest zak heet dat.
trekhaaf kun je er toch ook achteraf wel opzetten?
Goed dat er veel van verkocht worden, wil over een paar jaar wel een tweedehandsje met veel kilomters.
@Okmer en alle andere “Waarom geen trekhaak vragers”:
BMW heeft samen met LUK een nieuw ‘Pendulum’-vliegwiel ontwikkeld. De werking van het vliegwiel is vrij complex om voor je geestesoog te halen maar het komt erop neer dat het vliegwiel is voorzien van vier gewichten die redelijk vrij heen en weer kunnen bewegen. Het tempo waarmee ze dat doen hangt af van de rotatiesnelheid van dat vliegwiel. Het spreekt voor zich dat ze daarmee invloed uitoefenen op de wijze waarop het vliegwiel beweegt en dat is precies de bedoeling.
BMW gebruikt de vinding om het rijden met EXTREEM LAGE toerentallen mogelijk te maken en zo een gunstiger verbruik te bewerkstelligen. Het is nu zo dat bij vrijwel alle auto’s flinke vibraties in de aandrijflijn ontstaan als je in een hoge versnelling met een laag toerntal rijdt. Die vibraties klinken en voelen niet alleen naar, ze zijn ook écht niet goed voor het mechaniek.
BMW’s nieuwe pendulum-vliegwiel werkt die vibraties tegen – volledig mechanisch, er komt geen elektronica aan te pas – waardoor je met veel lagere toerentallen kunt rijden dan je tot nog toe voor mogelijk had gehouden.

Een kleine revolutie dus. Je kunt je wellicht wel voorstellen wat er gebeurd als mensen, die eenmaal aan die lage toerentallen gewend zijn, er ineens een caravan achter hangen en lekker naar het zuiden afzakken. Of een aanhangertje met zand of bakstenen…. Vandaar de maatregelen die je al van de dealer hebt gehoord.

@Kvgorp: Alle andere 3 series hebben niet dit vliegwiel.

En nu niet meer zeuren…! ;-)
@zesinlijn: beetje vreemde uitleg. Als een 320EDE bij 50 1200 toeren maakt en daar vol in de pendulum mode zit dan zit een 320 EDE met caravan en vakantielast toch bij 50 op de 1800 toeren (meer gewicht, meer kracht, meer toeren) en is er dus niets aan de hand?
PS: die duidelijke uitleg heb ik niet zelf geschreven maar Ton Roks van Autovisie. Alle credits behoren dus aan Dhr. Roks.
Jongens het is duidelijk de audi is niet goed de bmw niet koop gewoon lekker een Skoda Superb 20% bijtelling !
@lesinzijn (bmw)

haha +1 ook voor de heer Roks
@zesinlijn: mooi uitleg en daardoor begrijpelijk!
Mooi stuk techniek ook, juist icm een diesel motor die bij deze extreem lage toeren voldoende koppel kan leveren om de zaak vooruit te krijgen.

Houd dit ook in dat je deze versie minder zwaar mag beladen dan een reguliere 3 serie?

Ik denk even aan diegenen die geen sleurhut willen omdat dat dat burgelijk is en vervolgens afgepakt met dakhut naar de stacaravan in zuid frankrijk vertrekken.

PS: Jammer dat een dealer dus niet in staat is de onmogelijkheid van een trekhaak op die manier uit te leggen.

@kerel: even los van de uitleg: als je kentekenbewijs het trekgewicht niet toestaat dan moet je het dus ook echt niet doen. Niet alleen kun je een bekeuring krijgen maar wat dacht je van aansprakelijkheid bij bijv. een ongeval?
Dan ben je goed nat inderdaad
jammer dat die niet met automaat te leveren is. Die slingerpook verknalt het rijplezier m.i.
In feite maakt deze 320d gebruik van LuK’s Dual Mass Flywheel (DMS). Dit type vliegwiel bestaat al 25 jaar en word ook gebruikt in diverse Porsche 911’s.

http://www.luk.de/content.luk.de/en/press/press-releases/press-details.jsp?id=3402561
Mijn 320D heb ik nog nooit onder de 9.5l per 10Km gekregen ondanks een spaarzame rechtervoet en een collega van mij is al blij als hij eens onder de 10 l per 100km komt.
Hoe men aan 4.3l per 100 km komt is mij een raadsel.
@Sim: huh ???
@Sim: Die wagen moet driiiiingend op onderhoud of er moet lucht in die banden :-)
Man, die cijfers zijn voor 10jaar-oude 2.0 benzine.
Een E46 318td (=320d met 115pk) weet ik rijden met gemiddeld 5.3L
Zit met “mijn” 320d ed sedan van twee weken oud op 1400km. Tot nu toe onder de 6 l per 100km gebleven inclusief enkele flinke stoplicht sprintjes. Auto met twee gezichten.
41k iets boven mijn leasbudget helaas :)
Sinds 12 mei een 320 ede, op 12 december (dus precies 7 maanden) 36.000 km gereden. Ik rijd gemiddeld 1 op 19,2. Rijd in Duitsland stvig door en houd van optrekken van 80 naar 140, maar probeer in Nl zo min mogelijk bonnen te pakken, niet te kleven en niet “BMW-achtig” te rijden.

Met drie pubers en vrouw wel wat krap (maar ik heb er ongeveer 32.000 kilometer in mijn eentje in gezeten). Op wintersport heb je dus een dakkoffer nodig, zal wel gevolgen hebben voor het gebruik.
het is 177pk met 380nm
@tomofbelgium
Wagen was perfect onderhouden maar ik geef toe dat mijn verplaatsingen 90 % gebeuren op secondaire wegen en het stad en dat heeft een invloed op het verbruik.
Ik heb een normale vlotte rijstijl.
Ter vergelijking met mijn collega die nog een groter verbruik had met zijn 320D en die nu overgestapt is op een veel grotere Citroën c5 break 2.0 HDI en die momenteel ook aan 8 liter per 100 gereden km komt.
Hoe men zoals hierboven aan 5 l per 100KM komt is mij een raadsel.
Op papier mischien wel maar in de praktijk oet je wel heel voorzichtig omspringen met het gaspedaal.
Bij ons in de firma is de meest zuinige wagen de VW Passat samen met onze oude Peugeot 406.
Sim
Ik wil niet heel erg lullig doen, maar op secundaire wegen zijn auto´s het zuinigst. Als je niet een sterk verhaal bent aan het houden, kan je dus niet rijden of er is iets met al die auto’s aan de hand. Ook een 2.0 HDI moet makkelijk onder de 6L op 100 km blijven. Dit was 7 jaar geleden al zo.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).