Komt die vrachtwagen!

Auteur: , 57 Reacties

De gemiddelde vrachtwagenchauffeur is een ware professional die iedere dag weer een topprestatie levert. Met 40 ton door het drukke verkeer, met tijdsdruk om de flesjes slobberwijn op tijd in de lokale supermarkt af te leveren en ondertussen al die asociaal rijdende automobilisten niet proberen te raken. Dat is bijna topsport, maar helaas heeft iedere beroepsgroep zijn rotte appels.

En natuurlijk heeft zo’n highly trained professional ook wel eens een mindere dag. Geen TLC gekregen van moeders de vrouw, een haperende koffiezetter of een DVD’tje wat even niet lekker pakt in het multimediasysteem. Onder normale weersomstandigheden geen probleem, maar met een beetje sneeuw op de weg blijkbaar wel. Dus vallen ze met bosjes om, rammen door de vangrail of rijden zich vast in de berm. Vandaag is het dan ook raak met een hele waslijst aan gemelde vrachtwagen crashes:

A4 Bergen op Zoom – Antwerpen: ter hoogte van Hoogerheide afgesloten afrit in verband met een ongeval met een vrachtwagen
A12 tussen Nieuwerbrug en Harmelen: 5 km stilstaand verkeer door een ongeval met een vrachtwagen
A12 Den Haag – Arnhem: tussen knp. Lunetten en Maarsbergen 9 km stilstaand verkeer (vertraging: meer dan 30 min) door een ongeval met een vrachtwagen
A15 knooppunt Deil: geschaarde vrachtwagen
N15 Maasvlakte – Rozenburg: tussen de weg naar Distripark Maasvlakte/Havens 9000-9900 en de N218 naar Oostvoorne ]wegafsluiting in verband met een gekantelde vrachtwagen
A29 ter hoogte van Numansdorp: geschaarde vrachtwagen
A67 Venlo – Turnhout: tussen Asten en Leenderheide/Randweg N2 11 km langzaam rijdend verkeer door een ongeval met een vrachtwagen
A76 Heerlen – Aken ter hoogte van de grens (D) tijdelijk maximumgewicht in verband met sneeuw op de weg Grensovergang gesloten voor vrachtverkeer + 7,5 ton.

Misschien toch alle trucks de weg af met dit weer?

Fotocredit.



57 reacties

the-budel-guy
jij kan zeker geen wheelie.

Sorry maar die moest ik even kwijt.

je zal zon gevaarte maar op je af zien komen
En dan kwamen jullie lachen dat in Wallonie een verbod was voor vrachtwagens met dit weer .. ?
Ik zeg: veroorzaakte kosten (oponthoud andere weggebruikers, vertraging, schade aan weg etc.) verhalen op de verantwoordelijke transportbedrijven bij dit soort gevallen. Het gaat immers bijna altijd om een menselijke fout die te vermijden was.
@Oli4k:
beetje onzin vind je ook niet,er knallen meer dan genoeg auto’s van de weg.hoeveel denk je dat dat kost :(
rij jij maar eens op zo’n ding in slechte weer omstandigheden,kijken hoe jou dat afgaat.
@Oli4k:

las anders in de krant dat er een toename is van 30% in vrachtwagenongelukken, nu ongeveer 80.

personenauto’s echter, +60%, nu iets van 600.
@Oli4k: ok, maar nu word het ongeluk veroorzaakt door een personenauto die er op het laatst nog even van de snelweg afmoet? Die gozer rijd door, oorzaak niet hard te maken, maar chauffeur niet verantwoordelijk. Toch op die gozer proberen te verhalen?
Tis maar een idee: Alle personenauto’s de weg af!
Dan worden we wel bevoorraad en heeft de meerderheid lekker vrij.
plus: de vrachtwagens kunnen wel doorrijden
ik denk dat de op en afritten en hellingen soms nog verraderlijk glad zijn, dan laat je je verrassen. snelheid blijven aanpassen, maar ja als de supermarkt tijdig bevoorraad moet worden… wel lekker makkelijk om te stellen dat een rijverbod alleen voor trucks. als je ziet hoeveel lantaarnpalen er al weer krom liggen door overmoedige sjonnies op zomerbanden in hun brommende gti-tjes…
Ligt niet aan de bestuurders, maar aan het transportbedrijf, de branche en de overheid.
Er is volgens mijn informatie in NL geen wettelijke eis voor profieldiepte bij vrachtwagens……
Geen eis v.w.b. profieldiepte of winterbanden en wel ijs…
Truck met opleggers zijn ondingen met dit weer.
De wielbasis van de truck is veel te kort en zit onder de trailer.
Waarom prefereert men in Scandinavië de motorwagen met aanhanger?
Juist, omdat de veel langere wielbasis van de motorwagen voor stabiliteit zorgt.
Nu duwt een geladen oplegger, die veel zwaarder is dan de truck, de truck opzij en is de oplegger ‘de baas’
Dan is het vermogen van 400+ pk’s een nadeel met dit weer.
Met dit weer ben je beter af met minder pk’s
Verbaasd me niks, bizar hoeveel vrachtwagens met hoge snelheid door rijden op bv de snelweg; op de middelste of meest linkse baan knallen ze iedereen voorbij…
@Bertjan: Ja, ’t zijn net gewone automobilisten he? Of wilde je soms beweren dat die dat niet doen? Kom op zeg!
@Potver7:
Sommige wel misschien, maar dat is geen reden voor vrachtwagens om dat ook te doen.

De schade en ravage die vrachtwagens aanrichten is vele malen groter. Het is niet voor niks dat zij normaliter langzamer (moeten) rijden dan het overige verkeer, dat zou wat mij betreft in de sneeuw niet anders moeten zijn.
@Bertjan: De meeste vrachtwagens die ik heb zien rijden de laatste paar dagen reden ook heel rustig. Hetzelfde geldt voor de meeste personenauto’s. Dat bedoel ik met “het zijn net mensen”. Er zijn er altijd een paar bij die de boel overschatten.
al die jankers die allemaal vinden dat er nu een verbod moet komen voor vrachtwagens die piepen wel anders als de schappen in de supermarkten leeg zijn. Die mensen durven zelf wss nog niet eens met droog weer een truck te rijden en als je het dan nog steeds beter weet ga dan zelf eens in een vrachtwagen rijden dan verander je wel van mening
@De lat:
Dude… het zou al helpen als ze zich iets meer aanpassen aan de rest van het verkeer en de weersomstandigheden… Volgens mij zie het merendeel van de mensen heus wel dat het lastig voor hen is en is iedereen blij dat de bevoorading door gaaat. Waar het hier om gaat is dat er een deel van de truckers is die onverantwoord gaan rijden met dit weer.
Alle trucks van de snelweg? Laten we even de economie half lam leggen…
@De lat.: PRE-CIES!

Die gasten blijven maar jakkeren om de broodnodige kerst artikelen in de supermarkten, speelgoedwinkels etc. te krijgen zodat JIJ in deze ‘crisis’ je gespaarde centen nú eindelijk kan uitgeven onder het mom van kerst!

@Bertjan.: zolang je rijdt is er niks aan de hand, zelfde als jij door zou jakkeren… todat je remt dus domweg op je rempedaal trapt ipv. op je motor afremmen en goed anticiperen.

Heel het klootjesvolk kan ‘hard rijden’ als het droog is… owee als er sneeuw ligt. Ohw wat een paniek bij bandencentra en op de weg zelf.
@Ralph:
Heb jij uberhaupt je rijbewijs? Zo klink je namelijk niet. En als je het wel hebt, moet je je misschien realiseren dat niet iedereen de goddelijke wagen beheersing en inschattingsvermogen heeft die jij kennelijk hebt. Als het serieus glad is, moet je gewoon meer afstand houden, je snelheid aanpassen, etc. Dat geldt zeker ook voor vrachtwagens (waar het artikel uiteindelijk over gaat).

Dat je maar gewoon door kan rijden zoals jij beweert, maakt je een gevaar op de weg.
@Ralph:
Overigens; ik jakker dus zeker niet door… En ik kan je vertellen dat op de motor afremmen bij gladheid wel iets helpt, maar ook niet alles; als je een beetje serieus vermogen hebt is dat echt geen garantie dat je zonder glijden tot stil stand komt. En met mijn 211pk op de voorwielen beschouw ik mezelf als ervaringsdeskundige…
een grote SNAFU dit
zaterdagnacht werd ik tijdens hevige sneeuwval op de A4 a’dam-den haag ingehaald door een vrachtwagen die doodleuk 90 deed op de linkerbaan (wat gewoon tief-schnee was, niemand die daar reed). Ikzelf reed 70, wat al behoorlijk vlot en eng was (maar ja, heb quattro en winterbanden), maar dit sloeg echt alles. In totaal zag ik op die rit 8 auto’s en 1 bus in de vangrail. is toch echt niet normaal meer.
Begin eens met winterbanden voor vrachtwagens dat zou 90% schelen.
@bohica: lees de reactie van de sjonnies hierboven even. Of ga het anders zelf even proberen, met of zonder winterbanden.
Wouter, bel alsjeblieft even wat transportbedrijven af of je mag meemaken wat die chauffeurs nu moeten doorstaan, levert een heel leuk filmpje op, want het is echt geen pretje om nu de economie draaiende te houden.
Onder normale omstandigheden haat ik vrachtwagenchauffeurs ook, maar dat er nu een aantal scharen vind ik niet raar, en die chauffeurs die allemaal gewond geraakt zijn nu zeg je maar: eigen schuld, dikke bult?
De beste stuurlui staan aan wal, dat is wel duidelijk als ik de reacties hierboven lees. Ik zou wel eens willen weten hoeveel van die gekantelde, geschaarde of anderszins uitgegleden vrachtwagens het resultaat was van een of andere onbezonnen actie van een halve zool in een personenauto.

En nee, ik ben geen trucker; ik heb de 11 km naar kantoor vanmorgen gewoon OP DE FIETS afgelegd. Dat zouden meer mensen moeten doen!
@Potver7:
Je bent dan misschien geen trucker, je klinkt ook niet als iemand die veel ervaring heeft op de snelweg met inhalende vrachtwagens bij slechte (lees: winterse) weersomstandigheden.
@Bertjan:
Volbeladen is er nix aan de hand, de massa drukt de sneeuw plat of weg.
Remmen is ook geen probleem, ABS, schijfremmen op de trekker.
Maar uitwijken voor een uilskuiken brengt de combinatie in onbalans en dan is er geen houden meer aan.
De geladen oplegger drukt met gemak de cabine van de treker af als het zootje gaat scharen.
Daarmee wil ik absoluut het en masse overtreden van de ingestelde maximum snelheid niet goed praten.
@de sjonnies:
Dat denken al die gecrashte vrachtwagens dus ook… Je moet er echter ALTIJD rekening mee houden dat je moet uitwijken! En daar moet je dus je snelheid op aanpassen…

Bovendien; juist als de sneeuw wordt plat gereden wordt het glad.
@Bertjan: En waaruit maak je dat op? Dat ik vandaag op de fiets naar mijn werk was? Beetje kort door de bocht, vind je niet? (en da’s best link in de winter hoor :) )
@Potver7:
Ik zeg niet dat je het niet hebt, ik zeg alleen “klinkt als” ;-) De aanleiding; er lijken soort van twee kampen te zijn, degene die het “goed praten” en daarmee imo laten horen niet helemaal de snelweg ervaring te hebben mee gemaakt die de andere helft de afgelopen dagen gehad heeft, waarbij iedereen rustig rijdt, behalve de vrachtwagens die opeens 3 rijen dik denken te moeten gaan inhalen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat mensen met hun volle verstand die dat zien gebeuren denken dat dat wel prima is, zoals bv de sjonnies hierboven…
Zonder transport staat alles stil
De lokale vuilnisman had prima door dat tractiecontrole geen zin heeft met dit weer, gewoon gas erop houden, warmte in het “ijs” stoppen en heel gecontroleerd de helling op.

OT: Finnen, die kunnen rijden…
the-budel-guy
@laurensje: de vuil wagen hier heeft 20 minute staan spinnen om een drempel op te komen.

toen een collega van mn vader gebeld (met een tourareg V10).

en heeft de beste man geholpen
@the-budel-guy: ken die streek…
Ach wat zielig voor al die arme chauffeurs die wel hard moeten rijden en onveilig inhalen, soms met 3 rijen tegelijk. Kan je die jongens niet kwalijk nemen, komt door de BAAS. Wat een ontzettende bullshit…. Natuurlijk werken deze mensen hard voor hun boterhammetje maar wat ik vanmiddag op de A12/A16 meemaak. Tot 3 rijen trucks dik die elkaar inhalen terwijl 50 de limiet is.Als zo’n schooier die mij en mijn familie in gevaar brengt, op zijn kant gaat, geef ik hem persoonlijk nog een trap na.Idioten.
Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen daden en dient hiervoor rekenschap te geven. Oh ja, geen politieauto gezien….
met dit soort weer MOET je vrachtwagens ALTIJD de ruimte geven/gunnen ..

dat MOET om dit soort ongevallen te beperken ..
Laten we wel wezen, de economie ligt heus niet op zijn gat als er één of twee dagen geen vrachtwagens rijden vanwege extreme gladheid. Dat het wel heel lastig is, snap ik ook wel. Maar een ongeluk met een vrachtwagen is nou eenmaal doorgaans veel desastreuzer voor de doorstroming, dan wat ketspartijtjes met personenauto’s. Voordat je de ellende hebt opgeruimt ben je zo een halve dag verder.
Daar komt nog bij dat vrachtwagens nou eenmaal niet zo goed meer van hun plaats komen als ze eenmaal tot stilstand zijn gekomen op een spekgladde snelweg met wat hoogteverschil erin.
Een rijverbod bij extreme gladheid zou dus helemaal nog niet zo verkeerd zijn. Alle transportbedrijven worden dan ook in dezelfde mate benadeeld. Nu krijg je toch dat er wat cowboys blijven doorjakkeren tijdens onverantwoorde omstandigheden.
@Marcel:
Wakker worden !
Ik zit met smart te wachten op onderdelen uit : Duitsland, Frankrijk en Engeland.
Allemaal ‘tailor made’ en bestemd voor zeeschepen.
Nu kunnen we straks die schepen achterna om ze te monteren.
@Marcel:Ergens ben ik het met je eens, als beroepschauffeur zijnde. Alleen de uitvoering ervan. Het oosten ligt er vaker en sneller sneeuw als in het westen. Moeten de trucks die al vertrokken zijn als het gaat sneeuwen, halverwege maar stoppen? Het weeralarm is ook geen goede graadmeter hiervoor.

Het verkeer staat en valt bij het feit dat iedereen zijn gezond verstand gebruikt!
Of gewoon rechterbaan vrijhouden dat ze aan 90 kunnen doorrijden(wel verplichte afstand houden van elkaar)
Dan zullen ze niet moeten stoppen als het niet nodig is(vrachtwagen kijkt over het verkeer) en zijn de hellingen geen probleem aangezien ze gang kunnen houden.
Blijf met je auto uit de buurt van de trucks, laat die mensen hun werk doen.

En jongens (en meiden) met de trucks, probeer beetje afstand te houden, ik snap dat je haast hebt maar duwen helpt niet.
antihoofthooft
Opmerkelijk hoe veel mensen het beter weten dan de opgeleide chauffeurs zelf. Vrachtwagens mogen ook gewoon inhalen, die daar eens niet zo zielig over, als er 4 banen zijn mogen ze 3 banen breed gebruiken. En bedenk dat bij dat terwijl jij in je eentje in de auto de vrachtwagens vervloekt , vervoeren zei de theater stukken voor het optreden waar jij in het weekend heen wil, de kruidenierswaren die jij ‘s-avond op je bord hebt, De goederen die jouw werkgever nodig heeft om jou je werk te laten doen. En het is niet dat ze de trein kunnen nemen.

Ook wil ik zegen dat er bij onevenredig veel van de ongelukken op de nederlandse wegen buitenlandse chaufferus zijn betrokken
@antihoofthooft:
Kennelijk mis je het punt, dat als 85% van de snelweg (uit eigen initiatief of verplicht via matrixborden) rond de 50-70 rijdt wegens gladheid, vrachtwagens dit ook zouden moeten doen en niet opeens hun “recht” op inhalen gaan moeten gaan opeisen. Zeker als ze ook nog eens een gordijn van stuifsneeuw optrekken, is dat gewoon heel gevaarlijk.
@antihoofthooft: sorry autohooft, maar vrachtwagens mogen alléén van de 2 rechtse banen gebruik maken. Rijstrook 3, 4 en eventueel 5 dus niet!
laat die vrachtwagenchauffeurs voortaan maar lekker met de trein gaan ..
@lincoln:

Ja, ga jij maar lekker honger lijden dan he;). En jij moet dan ook met de trein, want jou benzine komt ook niet zomaar bij de pomp he;).
antihoofthooft
@AudiQuatro:
Ik denk dat lincoln het met je eens is. En dat dit onder het kopje sarcasme valt. juist om jou punt duidelijk te maken.
wat een kut-chauffeurs. geen ander woord voor.
@M52B28: Wat een kut-reactie. geen ander woord voor.
En er wordt niets gezegd van alle chauffeurs die het de rest van het jaar wel gewoon goed doen.

@M52B28,

jij kan het vast beter!
@AMG Powerrr:
Ik ben inderdaad de koning der chauffeurs!
ff zonder dollen… Ook ik weet dat je niet alle vrachtwagen chauffeurs over 1 kam kunt scheren. Maar mijn reactie hierboven komt omdat ik tijdens de gladheid van de afgelopen dagen veel op de weg heb gezeten, en ik me verbaasd heb over hoeveel chauffeurs je over de linkerbaan voorbij komen blazen terwijl (bijna) iedereen zijn snelheid wel aanpast. Te grote snelheidsverschillen met glad weer is vragen om problemen.
5 minuten na deze post: A67- Venlo Eindhoven: Tussen Liessel en Asten: Beklemming bij ongeval met een vrachtwagen, volledige afsluiting richting Eindhoven.

Haha, aan het eind van de dag misschien maar eens de hele lijst opmaken.
Ik heb me vandaag zitten verbazen over hoe weinig afstand die ‘beroepschauffeurs’ houden(uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Als je vrachtwagen chauffeur bent en je komt voor de 40ste keer achter iemand te zitten die 40 rijdt omdat hij/zij geen enkel gevoel heeft bij autorijden dan snap ik enige frustratie wel. Maar ook als ze met 90 aan het knallen zijn dan houden ze nog geen extra remafstand. Frustratie neemt blijkbaar makkelijk de overhand van beroepseer.

Toppunt was op de A27 waar de borden eerst 70 en daarna 50 gingen knipperen(zondag). Meneer de trucker schoof netjes op naar de meest linker baan en reed gewoon met 90 door. De auto’s die wel gewoon afremde werden getrakteerd op een lekkere bumper partij die je bij droog weer nog als uiterst asociaal zou betitelen.

Iedereen die zijn boterham op de weg verdient zou het goede voorbeeld moeten geven.
Zojuist op de radio:

“Vrachtwagenchauffeurs lappen de “snelheidsdeken” regel massaal aan de laars en stampen gewoon door. Rijkswaterstaat doet een zwaar dringende oproep aan ALLE vrachtwagenchauffeurs om geboden uitgevaardigd door het gezag op te volgen!

Nuf said..
goede dag
ik ben een chauffeur, en zou graag zien dat iedereen zijn grote waffel houd,en meer rekening houd met ons,wij proberen te zorgen dat iedereen met de kerst zijn boodschappen kan blijven doen.

ondertussen worden we afgesneden,afgesnauwd en weet ik veel wat nog meer.
het werk word ons bijna onmogelijk gemaakt door alle regeltjes die de heren uit denhaag verzinnen.

wat wij willen is een beetje begrip en respect voor wat we doen.
en geloof mij, de meeste ongevallen met vrachtwagen zijn veroorzaakt door de automobilist die 6x per jaar een uurtje door de sneeuw heen moet.
ik heb het ondankbaarste beroep wat er bestaat. maar ben trots dat ik chauffeur ben!

maarten
Onthoud ook dit: Veel automobilisten laten hun auto met winterbanden uitrusten, hebben de verplichte abs en de nodige andere hulpmiddelen.
Watt zeggen een hoop mensen dan:Ooh, ik heb winterbanden en abs etc, dus ik kan wel harder rijden. Deze systemen werken alleen als je je snelheid aanpast. 120 Rijden met nat wegdek en een noodstop moeten maken, helpt abs ook niet meer!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).