Gisteren kwam Sacha enigszins bedremmeld de redactie op sloffen. Toen we informeerden naar de reden van zijn treurnis, kwam het hoge woord er uit: hij moet nog even wachten op zijn 52ste Mercedes. Het merk met de ster kampt namelijk met een luxeprobleem: de toeleveranciers kunnen het productietempo niet meer bijbenen, waardoor de wachttijden toenemen.
In een interview met de Frankfurter Allgemeine Sontagszeitung maakte Mercedes’ baas, Dieter Zetsche, bekend dat het zo goed gaat met zijn bedrijf dat nieuwe klanten er niet raar van moeten opkijken als het een maand of drie duurt alvorens zij hun Mercedes in ontvangst kunnen nemen. Een voorbeeld hiervan is de C-klasse.
De besnorde CEO voorziet een goed jaar voor Mercedes: ze stevenen af op een productierecord, en de winst komt dit jaar waarschijnlijk op een slordige zeven miljard euro uit. Voor de werknemers is dit niet altijd even leuk: zij moeten rond de feestdagen wat langer doorwerken. Maar medelijden hoeven we nou ook weer niet te hebben; voor wat hoort wat, dus de beloning zal navenant zijn, zo belooft Dr. Z.
Laten we er nog even een stelling ingooien: het lozen van Chrysler heeft het Daimler-concern geen windeieren gelegd. Sinds ze van hun Amerikaanse tak af zijn is grotendeels crescendo gegaan met de fabrikant uit Stuttgart. Bovendien schijnt Chrysler zich prima thuis de voelen bij hun nieuwe papa, Fiat. Een win-win situatie?
welke nieuwe AMG taxi gaat het worden sacha?
Oneens met stelling. Het focussen op het Oosten heeft ze geen windeieren gelegd. Hun Chrysler-Amerika-taking-over avontuur is een blamage geweest, daardoor heeft Mercedes bijna de boot gemist naar het oosten waar een Audi (VAG) al vrij snel aanwezig was.
In China zijn de wachttijden voor een nieuwe Mercedes opgelopen tot 6 maanden…
Waar betaal je het allemaal van Sacha? Zijn toch geen goedkope auto’s:P
@jimmy: Niks aan de hand, gewoon doorlopen..
ag tot die tijd kan sacha toch lekker spelen met zn G klasse in de sneeuw :P
zijn 52e benz? gaan die dingen zo gauw stuk dan? :mrgreen:
@Simpson:
Nee, naast zijn SL en G-klasse waren de overige 49 gewoon taxiritjes vanuit de kroeg.
Sinds wanneer werken jullie op zondag heeren?
Sinds mensenheugenis.
@Jasper: ik denk dat ze ’t ook kunnen zien als “een uit de kluiten gewassen hobby”
52e Benz: dat noem ik ‘vastgeroest zijn aan een merk’.
Genoeg telefoon nummers die je kan bellen zodat er snel een mercedes voor je deur staat, wel met blauw kenteken maar ach…
Wel leuk dat iedereen nu denkt dat Sacha echt 51 Mercedessen heeft :roll:
@Mich: Hooguit denkt iedereen nu dat Sacha zijn salaris van TCA krijgt ;)
Oké, lange levertijden zijn veelal geen teken van ‘goede bedrijfsvoering’…eerder een gebrek aan capciteit, dynamiek of – in dit geval – een bij de prognose achterblijvendheid. Maar als je de winst voor belasting mag ‘geloven’, doen ze het gelukkig erg goed dit jaar. Beetje terug van weggeweest, want zeg eens eerlijk, Merc die minder verkoopt dan Auwdy ? Komaan zeg ! :lol:
@ Megakix
ben het met je eens, al valt niet te ontkennen dat mercedes met de vorige generatie C en E in een dipje zat!!
ehhm jongens…. de 4 miljoenste persoon die een taxi grap maakt over een Mercedes is echt niet grappiger dan de 3.999.999ste, bedenk is wat nieuws, kennelijk vinden de de Beemers en Audi’s gewoon niet goed genoeg om personen in comfort in te vervoeren.
Mijn opa heeft net zijn nieuwe S besteld, maar hij heeft nog geen last van wachttijden. kan hem om 1 januari komen ophalen.
@lambo4all: Geen grappen over taxi’s…. maar je geeft wel een enorme voorzet over S-klasses en Opa’s. Eigenlijk te makkelijk om af te maken.
kwist niet dat mercedes zo succesvol was, k dacht dat iedereen in een duffe audi kroop
Dat je op je C klasse moet wachten is niet gek, het huidige model wordt niet meer geproduceerd dus je moet wachten op de facelift, die pas vanaf April leverbaar zal zijn (of je moet voorraad dealers kopen, is nu wel interessant met de leverbare pakketten). De B klasse gaat er binnenkort ook uit dus beperkt leverbaar ivm ombouwen van productielijnen en van de A klasse zal ook wel een afscheidsmodel komen. En daar heb je de 3 belangeijkste modellen van MB, de E klasse loopt niet lekker en de of zijn geen volume modellen.
@MBABC: De E loopt niet lekker? Ik zie ze overal rondrijden (zonder taxi bordjes)…
Een maand of drie wachten op je nieuwe auto is in mijn ogen gewoon normaal of ben ik al die jaren gewoon voorgelogen?
Audi A6 is nog steeds 4 maanden, Audi A3 is 7 maanden wachten en dit voor een “oud” model… Q5 was deze zomer reeds 6 maanden en zal er niet op verbeteren… 3 Maanden voor een Benz, een lachtertje…
@Renny: fanboy….
Om van geen wachttijden naar 3 maanden wachttijd te gaan ben je wel vrij goed bezig. Als Audi je 7 maanden laat wachten op een A3 vind ik wel dat ze tamelijk traag werken bij Audi…Wij hebben maar 4 maanden moeten wachten op een Range Rover.
OT: Was ergens wel te verwachten, de laatste modellen sloegen in als een bom en de C-klasse is een betaalbare show-off car met veel bling op. Ideaal als show off. Audi en BMW blijven iets te bescheiden itt tot de C.
Door problemen bij de toeleveranciers kan ik jullie ook wel vertellen dat ford problemen heeft met het verkrijgen van de koplampen.
goed voor mercedes
ik vind dat hun huidige gamma er best goed uit ziet, dus zo een verbazing vindt ik dit niet.
Wij hebben onze C van donderdag! Na 6MAAND wachten!
De productie moet zeker niet omhoog want dat gaat ten koste van de kwaliteit en laat dat nu juist iets zijn waar ze bij Mercedes de laatse tien jaar mee kampen.
Roest, electronica, afwerking en vlug doorzeten stoelen het is een een beetje veel voor een merk die het grootste prijskaartje aan hun wagens durft te hangen.
Trouwens bij BMW is het niet beter en toch lees je hier altijd maar Duitse degelijkheid op dit blog.
Laat ons eerlijk zijn japanse en Franse auto’s zijn ook niet perfect maar zekern niet minder van kwaliteit.
nog een 250D te koop, levertijd 23 mS
Wat een fantastisch stuk smokealot! Hulde. Zo hoort het en niet anders. Niet zielig reacties willen uit te lokken door te stoken of dingen gekleurd brengen. Hier kan iedereen bij autoblog nog wat van leren. Factueel, zonder pretentieuze onzin en gewoon duidelijk.
Pfff 3 maanden wachten op je taxi, zelfd de bus is sneller!
premium?
@okmer:
hoe is het met je fiets
@bpc: je hebt geen gevoel voor humor?
@okmer: wat je humor noemt he … :roll:
Dit is niet echt nieuw nieuws.
Bij de eerste slk liepen levertijden van een jaar tot anderhalf jaar.
Overigens vind ik 3 maanden wachten wel meevallen.
ik heb me erin verdiept, en het is niet zo positief als het allemaal word geschreven, natuurlijk verkopen ze meer dan vorig jaar maar vorig jaar was een rampjaar voor mercedes waarbij ze de concurrenten nog goed weg zagen komen uit de crisis. nu gaan de verkopen weer beter dan vorig jaar, maar nog lang niet zo goed als jaren ervoor waarbij de concurrenten wel weer bijna op dat zelfde niveau zitten of zelfs beter presteren. maar ik vind het wel goed van mercedes.
Toch apart er worden honderden auto’s per dag gemaakt, dan snap ik niet het dan zo absurd lang moet duren voor de auto naar de dealer verscheept kan worden.
Het zal allemaal wel een reden hebben maar ik vind het niet normaal dat je als klant van zo’n idioot duur blikken ding zo lang moet wachten.
Ik bedoel het is crisis, de autofabrieken liggen zelfs soms een paar dagen stil en dan nog moet je 3 tot 4 maanden wachten totdat je hem eindelijk mag gaan ophalen!
Wow 3 maanden moeten wachten op een nieuwe auto… Da’s echt wel lang…. /sarcasm mode off/
Zou ook zomaar marketing kunnen zijn. Heeft Apple ook nooit windeieren gelegd….
zo.. 3 maanden… spijt me zeer maar dat is NIETS bijzonders. Ik heb nieuwe besteld zelf: Ford Ka (1997), Subaru 555 WRX (1999), Volvo C70 T5 Cabrio (2001), BMW 320i Coupe 2008. Nooit heb ik mijn auto binnen 3 maanden geleverd gekregen…. Mijn Moeder heeft begin deze maand een DS3 besteld. Levertijd? 6 maanden. Conclusie: gedurende de crisis heeft men alles op slow motion gezet. Nu het weer aantrekt is het moeilijk genoeg capaciteit te realiseren. Niks ‘succes story’. Bull Shit!