‘Recordaantal terugroepacties in 2010’

Auteur: , 13 Reacties

2010 was toch wel het jaar van de recalls. Onlangs wijdden we een artikel aan de vele miljoenen auto's wereldwijd, die dit jaar wegens een mankement of een constructiefout even bij de garage langs moesten. De Nederlandse situatie is nu ook onderzocht, en wat blijkt: dit jaar zijn al ruim 300.000 auto's teruggeroepen. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2008.

De cijfers zijn afkomstig van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (het RDW), die de recalls op verzoek van de NOS onder de loep nam. Een op de vijfentwintig auto’s ging dit jaar terug, en dat is toch best fors te noemen. De hoofdreden die wordt aangedragen is de toegenomen complexiteit van het hedendaagse wagenpark. In een auto zit tegenwoordig veel meer elektronica dan vroeger, en dit kan allemaal stuk gaan.

Dat elk merk met problemen te maken heeft komt doordat een groot deel van de onderdelen door toeleveranciers wordt geleverd. De kans is niet gering dat uw auto een versnellingsbak van ZF, injectoren van Bosch en een turbo van BorgWarner heeft, om maar een voorbeeld te noemen.

Ook overhaaste lanceringen als gevolg van de stevige concurrentie in autoland doet de betrouwbaarheid niet stijgen. Tot slot komt naar voren dat niet iedere autofabrikant zijn terugroepacties openbaar maakt, bijvoorbeeld VAG. Zou dit de reden zijn voor het ontbreken van VAG-producten in onze top10? Naast VAG hanteert ook PSA deze tactiek, en het werkt: Peugeot en Citroën kwamen evenmin in onze lijst voor. Ik geef toe dat de redenering wat krom is, want misschien ontbraken deze merken ook als ze wél openbaarheid van zaken gaven, maar toch.

Een volledige lijst van teruggeroepen auto’s en wat er aan mankeerde vind je hier.



13 reacties

LOL @ bijgevoegd plaatje!:D

Ik ga dat artikel van de NOS eens bekijken. Interessant!
En zo blijven de mensen maar geloven dat VW & Audi zo betrouwbare merken zijn ..
Terwijl ze in de duurtesten van de Duitse autobladen keer op keer totaal door de mand vallen en steevast op de laatste plaatsen eindigen.
Perfecte marketing daar bij VAG .. voor de dommeriken toch.
@Waxweazel: de spijker op z’n kop. Mensen roepen nog altijd blind: duitse degelijkheid. Gaat voor wat betreft die volkse wagens echt niet op….. na korte tijd kun je om de haverklap geld uitgeven aan dan weer dit, dan weer dat…. Betrouwbaarheid en degelijkheid my ass!
Arie op Safarie
Onder druk van de commerciele resultaten worden er steeds slechtere auto’s verkocht, of wordt er bezuinigd op de onderlen en wordt er minder getest
Tja, de lease-leon had bij de APK begin van het jaar ook een terugroep-puntje, maar daar hoor je inderdaad in de pers niks over..

iets met een schroefje bij de kachelradiator waardoor de boel kon gaan lekken.. toch wel enigszins zuur als al je koelwater door je dashboard loopt
Ooit had Mercedes een terugroep op de A klasse, na de eland test. Je kreeg een andere mee, uiteraard met modificaties. Ondertussen werd je A omgebouwd, kreeg oa EPC en andere velgen etc. Jaren later wilde een klant een velg bestellen van een type dat de dealers niet meer mochten verkopen, en in opdracht van de fabriek vernietigd hadden. Die auto was dus niet terug geweest, had geen EPC etc. Daarom alleen al is het belangrijk om je auto dealer te onderhouden. Er worden tijdens onderhoud beurten soms modificaties uitgevoerd, kom je niet bij de dealer, mag je achteraf ook niet zeuren!
@audicoupe84: “Er worden tijdens onderhoud beurten soms modificaties uitgevoerd, kom je niet bij de dealer, mag je achteraf ook niet zeuren!”

1. Er bestaat ook nog zoiets als concurrentie. Ik ga waar ik wil voor mijn onderhoud.

2. Ze moeten maar zorgen dat ‘het product’ van bij het begin in orde is. Als het niet in orde is, ook al ga je niet bij de dealer, mag er wel gezeurd worden.

3. Als de dealer ‘modificaties uitvoert’, dan vind ik het maar elementaire beleefdheid om dit te melden aan de klant. Het niet melden vind ik zelf zeer beschamend en een reden om die specifieke dealer niet meer te bezoeken.
@Esprit_de_Flandre: In de regel worden klanten aangeschreven, nl die klanten waaraan de auto verkocht is. Vooral lease rijders komen vaak niet opdagen. Maar doe je zelf onderhoud of ga je naar Kwikfit dan moet je niet zeuren. Je kunt vleeswaren over datum uit de supermarkt, ook niet bij de slager op de hoek terug brengen.
@audicoupe84: “Je kunt vleeswaren over datum uit de supermarkt, ook niet bij de slager op de hoek terug brengen.”

Nee, maar je kunt ze wel terug naar de supermarkt brengen. Dus als je een auto koopt bij de officiële dealer, en er scheelt iets aan, dan kan je wel gaan zeuren bij die dealer. En dat zou ik zelfs geen zeuren noemen, ze moeten maar maken dat het meteen in orde is, en als dat niet het geval is, dan heb je recht op een correctie van het probleem, zonder dat je ervoor moet zeuren.
Lang, lang geleden maakten autofabriekanten een wagen goeddeels zelf. Ja, ze kochten bandjes bij leverancier X een carburateurtje bij fabriekant Y en nog wat klein spul her en der.
Nu worden inderdaad grote componenten elders ingekocht. Versnellingsbakken van ZF of Getrag, ABS en motor management systemen bij Bosch, Magneti Marelli of Valeo, complete wielophangingen (niet slechts de dempertjes) bij bijvoorbeeld Sachs, dashboards krijgt men compleet aangeleverd etc. etc.
Die toeleveranciers zijn niet slechts leverancier, maar dragen ook zware lasten en grote risico’s in de ontwikkeling van die componenten. Het mag allemaal niks meer kosten en fabriekanten krijgen daardoor dan ook ‘waar voor hun geld’.

Maar het is niet slechts een kwestie van de kwaliteit van het toegeleverde component.
Ook binnen de merken van dezelfde groep komen opvallende kwaliteitsverschillen voor.
Een aantal jaren geleden maakte Volkswagen zelf niet de beste Golf. De Golf van SEAT was iets beter, de Golf van Audi ook weer iets beter en de beste Golf was van het ‘meer waar voor je geld merk’ binnen de VAG groep: Skoda !
Octavia en A3 hebben intussen hun plaatsjes gewissels, maar nog moet de Golf deze 2 voor zich dulden.

Hoewel, zolang ‘kwaliteitsmerk’ Volkswagen niet meewerkt aan dergelijke onderzoeken zullen we het nooit zeker weten…
Gelukkig hebben we ook onafhankelijke klanttevredenheidsonderzoeken van JD Power of Autoweek. Verschuilen heeft dus eigenlijk geen zin…
Dat NOS-lijstje trekt toch op niet veel hoor. Bij Subaru staan honderd teruggeroepen Justy’s vermeldt, en de identieke Daihatsu Sirion werd blijkbaar niet teruggeroepen.
wat een onzin staat er in de tekst over terugroep acties die niet bekendt worden gemaakt, hoe kun je dit nou suggereren terwijl jij gewoon achter je computer zit? en dan gelijk weer vag erbij halen dat die dat zouden doen.
@jeanclaude: Alle merken doen dat, bij voorkeur bij een onderhoud beurt. Meestal (niet altijd) worden klanten aangeschreven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).